Fysioterapi til børn med særlige behov

Her kan du læse om ergo- og fysioterapeutiske tilbud til børn i alderen 0-5 år.

Børneterapeuternes konsulentbistand er et tilbud om ergo- og fysioterapeutisk råd og vejledning til børn i alderen 0-5 år med motoriske og sensoriske vanskeligheder.

Børn i alderen 5 år og derover varetages af fysioterapeut i PPR.

Tilbuddene findes i:

• Specialafdelingen i Børnehaven Stendalen.
Hvem kan henvende sig?
  • Forældre
  • Sundhedsplejersker
  • Dagplejepædagoger
  • Pædagoger
  • PPR
  • Andre fagpersoner
Børneterapeuterne kan tilbyde
  • Vurdering af barnets grovmotorik, finmotorik og sansemotorik
  • Udarbejdelse af faglig vurdering
  • Råd og vejledning til de voksne omkring barnet
Henvisning - Børneterapeutisk konsulentbistand

Sådan kommer du i kontakt med børneterapeut til børneterapeutisk konsulentbistand:

• Udfyld henvisningsskema til børneterapeutisk konsulentbistand. Skemaet skal sendes til borneterapien@fredericia.dk
    • Henvisningsskemaet ligger som PDF-fil her på siden, men kan downloades internt i kommunen som word-fil via Broen
  • Jo mere præcist skemaet er udfyldt, jo hurtigere kan vi behandle henvendelsen
  • Tlf. 22 50 33 62

Forventninger

• Du kan forvente, at vi gennemgår henvisningerne en gang om ugen. Du kontaktes inden for 14 dage af en terapeut med henblik på en aftale.
  • Vi forventer at den henvisende fagperson og mindst én forældre deltager ved første besøg og opfølgende kontroller.

Bilag

Henvisning - Vedligeholdende træning

Sådan kommer du i kontakt med børneterapeut til vedligeholdende træning:

• Indstilling til vedligeholdende træning sker som udgangspunkt gennem fagpersonale, der kender til barnets problematikker.
  • Udfyld henvisningsskema til vedligeholdende træning. Skemaet skal sendes til borneterapien@fredericia.dk
  • Udfyld venligst skemaet så fyldestgørende som muligt.
  • Tlf. 22 50 33 62

Forventninger

• Du bliver kontaktet af en børneterapeut, hvor det videre forløb kan planlægges. Alt efter venteliste kan der gå noget tid, inden træningen kan starte op.
  • Forløbet vil som udgangspunkt vare 8-12 uger med 1-2 ugentlige træning. Det aftales, om det giver mening, at træningen foregår i Stendalen, på skolen eller i daginstitutionen.
  • Træningen vil oftest foregå i tidsrummet kl. 8-15.
  • Det forventes, at forældrene deltager aktivt i barnets træning.
  • Er der børn med sammenlignelige behov, arbejdes der på at lave små hold.

Bilag

Børneterapeuternes øvrige opgaver
  • Behandling af børn med handicaps tilknyttet Børnehaven Stendalen
  • Træning af børn med en genoptræningsplan i alderen 0-18 år, undtagen ortopædiske patienter over 12 år, som trænes på genoptræningscenteret
  • Børneterapeuterne har et bredt tværfagligt samarbejde med andre faggrupper i kommunen.