Tilgængelighedserklæring

FREDERICIA KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.fredericia.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.fredericia.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte FREDERICIA KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.fredericia.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi gennemgår siderne manuelt og anvender Siteimprove til automatiserede test for tilgængelighedsfejl

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Indholdsmæssige elementer
    Der opstår fra tid til anden enkelte indholdsmæssige elementer, som ikke er sat korrekt op af webredaktøren. Disse fejl rettes løbende og udbedres altid hurtigst muligt.
  • Synstolkning på videoer
    Der mangler synstolkning på videofiler.
  • Selvbetjeningsløsninger
    Vi har endnu ikke det fulde overblik over tilgængeligheden i selvbetjeningsløsninger på fredericia.dk. Vi er klar over, at langt fra alle overholder kravene i WCAG 2.1. Vi vil i de kommende måneder og år være i tæt dialog med både leverandører og andre kommuner, som anvender de samme løsninger, med henblik på at forbedre tilgængeligheden.
  • Topmenuen, linket til logoet er ikke synligt
    Information og relationer (WCAG 1.3.1) Lokal linkdestination findes ikke – Topmenuen hvor linket til logoet ikke er synligt. Der forekommer et lokalt link, men det, der linkes til, eksisterer ikke.
  • Billede karrusel
    Pause, stop, skjule (WCAG 2.2.2) - Billede karrusel på visse indholdssider er ikke mulige at stoppe eller pauserer

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Budgetter og regnskaber
    Vores budgetter og regnskaber er store og meget taltunge. Vi vurderer, at omkostningerne ved at gøre PDF' erne tilgængelige, kan ikke svare sig i forhold til læserskaren. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.
  • PDF-filer publiceret før 20. september 2020
    Fredericia Kommune har et stort antal pdf dokumenter, hvor omkostninger ved at gøre dem tilgængelige vil være høje. Det drejer sig typisk om ældre og større strategi- og udviklingsplaner, affaldsplaner og lignende. Hvis du oplever problemer med konkrete pdf-filer, må du meget gerne kontakte os, så vi kan hjælpe med en løsning – f.eks ved oplæsning

Ikke omfattet af loven

  • Informationer på kort
    Onlinekort og kortlægningstjenester er indhold, der som udgangspunkt ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven.
  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
    Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi bestræber os på at følge Digitaliseringsstyrelsens retningslinjer for webtilgængelighed. Vi gennemgår siderne manuelt og anvender Siteimprove til at screene for tilgængelighedsfejl, så vi kan forbedre webtilgængeligheden. Når vi opretter nye sider, er vi bevidste om at gøre indholdet tilgængeligt fra start.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.