Familie går tur ved Østerstrand i Fredericia
Slå adgang med tegn til/fra

Flere gæster overnatter i Fredericia

Nye tal fra Visit Lillebælt viser, at Fredericias overnatningssteder i 2016 kunne byde velkommen til 3,15 procent flere gæster end året før. Stigningen er resultatet af en målrettet indsats på turismeområdet

Tallene taler deres tydelige sprog: Det går fremad med turismen i Fredericia. Med en stigning på 3,15 procent ligger Fredericia over gennemsnittet i både Syddanmark og Fyn, hvor væksten i 2016 var henholdsvis 2,96 og 2,45 procent. Det glæder borgmester Jacob Bjerregaard.

”Turisme er et område med et stort vækstpotentiale, som vi satser på i Fredericia. Det er dejligt at se, at det begynder at give afkast hos vores overnatningssteder. Med vores mange tilbud er Fredericia en oplagt destination for turister fra ind- og udland”, siger Jacob Bjerregaard.

Fredericia har i løbet af de seneste år udviklet sin turistindsats og indgået en række strategiske samarbejder. De nye samarbejder tæller blandt andet Meeting Lillebælt og Visit Lillebælt, der er målrettet mod henholdsvis erhvervsturister og private feriegæster. Erhvervsturisterne står for 54 procent af de samlede overnatninger, mens ferieturisterne tegner sig for 45 procent.

Fredericia er blevet en del af det internationalt orienterede turismesamarbejde, Legoland Billund Resort, som betyder, at Fredericias attraktioner bliver markedsført i blandt andet Tyskland og Sverige. Her har væksten været henholdsvis 18 og 26 procent.

”Vi kan begynde at se afkastet af de nye samarbejder, der giver os flere muskler og mere synlighed over for nogle rigtig interessante markeder. Her er vores placering midt i Danmark tæt på mange attraktioner en stor fordel, når udenlandske gæster skal planlægge ferien”, siger Jacob Bjerregaard.

Væksten i Fredericia er ikke kun drevet af udenlandske gæster. På det danske marked har Fredericia en vækst på 3,99 procent. Til sammenligning er det danske marked vokset 0,9 procent på landsplan og 2,82 procent i Syddanmark. Med væksten i antallet af overnatninger er kapacitetsudnyttelsen i Fredericia på 65,3 procent på senge og 58 procent på værelser.

Ud over den flotte vækst i overnatninger i Fredericia kan byens detailhandel, caféer og restauranter også glæde sig over udsigten til en flot krydstogtsæson i 2017, hvor der kommer hele ni anløb fra maj til september.

”Krydstogtgæsterne har i sagens natur deres egen overnatning med. Til gengæld forventer vi, at gæsterne bruger mellem 500 og 700 kr. i byen, når de kommer på besøg. På krydstogtturisme har vi også set en rigtig flot vækst over de seneste år, som er med til at understrege, at vores satsning her bærer frugt”, siger Jacob Bjerregaard.

Læs mere om mulighederne i Fredericia på www.visitlillebaelt.dk