Slå adgang med tegn til/fra

Opfyldt grusgrav ved Læsøvej

Efter konstatering af en opfyldt grusgrav i boligområdet ved Alrøvænget, Harnøvej, Læsøvej, Samsøvej og Vejrøvænget har Fredericia Kommune valgt at oprette denne side for at gøre sagens dokumenter offentligt tilgængelige og for at informere om nyt i sagen.

Supplerende dokumenter vil løbende blive lagt på siden.

Om sagen

Resumé

Det er konstateret, at i alt 19 ejendomme i starten af 1960´erne er etableret på en tidligere opfyldt grusgrav syd for Læsøvej. Det opfyldte område er ikke blevet kortlagt som forurenet af det tidligere Vejle Amt, hvor der fra 1990´erne skete kortlægning af en lang række andre fyldområder i kommunen. 

Region Syddanmark, der står for den offentlige indsats i jordforureningsloven, har undersøgt ejendommene i området. På baggrund af resultaterne er i alt 17 ejendomme i dag helt eller delvist kortlagt som forurenede og der vil ske en videre indsats på 9 af de 17 ejendomme, hvor forureningen vurderes at kunne udgøre en risiko for den nuværende anvendelse. 

Flere af grundejerne peger på, at de pga. de nye oplysninger om forureningen vil lide et værditab på deres ejendom og spørger i den forbindelse til kommunens ansvar i sagen og muligheden for at opnå økonomisk kompensation. 

Det vurderes, at der ikke pt. er tilstrækkelige oplysninger til at kunne afgøre spørgsmålet endeligt, men på baggrund af de oplysninger som Fredericia Kommune i øjeblikket har, så er der ikke umiddelbart noget, der entydigt peger på, at kommunen kan gøres ansvarlig. 

Fredericia Kommune har den 5. oktober 2021 afholdt et informationsmøde for grundejerne i området med deltagelse fra regionen. Der var grundejerrepræsentanter fra alle de berørte ejendomme til stede ved mødet og der blev stillet forskellige spørgsmål til bl.a. sundhedsrisikoen, værditabsordningen, regionens videre indsats, kortlægning af fyldpladser og kommunens eventuelle ansvar

Sagens baggrund 

Natur og Miljø blev i juni 2020 efter en henvendelse fra en grundejer på Vejrøvænget opmærksom på, at en række boliger i området omkring Alrøvænget, Hjarnøvej, Læsøvej, Samsøvej, Vejrøvænget var opført på et opfyldt område, hvor der tidligere har været grusgrav. 

Området var ikke kortlagt efter jordforureningsloven som en lang række andre fyldområder/lossepladser i kommunen og kommunen orienterede derfor regionen om sagen.  I Fredericia er der i dag registreret mellem 40 og 50 kortlagte lossepladser og fyldområder.  

Da byggeri ovenpå opfyldte områder kan udgøre en risiko for arealanvendelse til boligformål, gik regionen kort efter i gang med at undersøge og kortlægge ejendommene i området. Status er i dag, at i alt 19 ejendomme er undersøgt af regionen – og af disse er 17 blevet helt eller delvist kortlagt som forurenede. 

Regionen har afsluttet sagerne på 9 ejendomme, hvor der ikke er fundet forurening, der udgør en risiko for den eksisterende anvendelse til boligformål. På de øvrige ejendomme skal der ske nærmere undersøgelser eller afværgeforanstaltninger (hovedsageligt for at forhindre direkte kontakt med forurenet jord på udenomsarealer).  

Kommunen har ingen oplysninger om drift af en egentlig losseplads i området, men det fremgår af arkiverne, at kommunen har ejet området og i 1962 solgt det til private, hvorefter det er udstykket til boligparceller. Forud for salget blev det oplyst til køberen Mølleejer Axel Petersen, der var konservativt byrådsmedlem i perioden 1. april 1950 til 31. december 1968, at der på en del af arealet har været grusgrav, som er opfyldt af dagrenovation. 

Grusgraven er formentlig fyldt op i perioden mellem 1954 – 1962. Det var før Miljøbeskyttelsesloven som kom i 1974. Kommunen er ikke bekendt med, at der på det tidspunkt var krav om en godkendelse til fyldpladsen.   

I forhold til grundejerne, så er der ikke umiddelbart nogen lovgivning som kan hjælpe den, der i god tro har erhvervet en ejendom, der viser sig at ligge på en forurenet grund. 

Flere af grundejerne peger på, at de mener, at kommunen er ansvarlig for det værditab, de står med i dag. Dette er under afklaring. 

Kommunen har den 5. oktober 2021 afholdt et orienteringsmøde for de berørte grundejere. På mødet, hvor der deltog 28 grundejerrepræsentanter, orienterede regionen om undersøgelsesresultaterne og den videre proces for de 9 ejendomme, hvor der fortsat kan være en risiko i forhold til den eksisterende arealanvendelse.  Regionens videre indsats kan fremrykkes ved at grundejerne tilmelder sig den såkaldte værdtitabsordning. Ordningen omfatter en egenbetaling på op til 40.000 kr., der dog tilbagebetales efter endt indsats, såfremt ejendommen stadig er kortlagt, hvilket vurderes at være tilfældet i denne sag. Alle 9 ejendomme er tilmeldt. 

Desuden orienterede kommunen om de historiske oplysninger fra kommunens arkiver og de foreløbige juridiske vurderinger af ansvarsforhold mv. 

Vurdering af ansvarsforhold 

Der har fra forskellig sider været efterspurgt, om byrådet har et ansvar i sagen og om kommunen vil yde en økonomisk kompensation til de i området berørte borgere. For at en sådan sag kan forelægges byrådet til beslutning, skal sagen være grundigt sagsbehandlet, så byrådet på et fuldt oplyst grundlag kan træffe en beslutning. I spørgsmål om, hvorvidt Fredericia Kommune kan have et ansvar i forbindelse med salget og udstykningen af grunde ved Alrøvænget, Hjarnøvej, Læsøvej, Samsøvej og Vejrøvænget, så er sagen på nuværende tidspunkt et godt stykke fra at være fuldt oplyst. Det er derfor ikke muligt at forelægge sagen for byrådet på nuværende tidspunkt, da byrådet så risikerer at træffe en ulovlig beslutning. 

Når sagen på et tidspunkt er tilstrækkeligt oplyst, så vil byrådet kunne tage stilling til, hvorvidt byrådet vil suspendere den forældelse, der allerede er indtrådt og eventuelt betale erstatning eller give et forholdsmæssigt afslag, hvis det vurderes, at der er et ansvar for Fredericia Kommune eller alternativt, at det vurderes, at Fredericia Kommune hæfter for en værdiforringende mangel (samlet benævnt ”økonomisk kompensation”). Er betingelserne for et ansvar eller et forholdsmæssigt afslag ikke til stede, så vil Fredericia Kommune ikke kunne yde nogen økonomisk kompensation. 

På baggrund af de oplysninger som Fredericia Kommune i øjeblikket har, så er der ikke umiddelbart noget, der entydigt peger på, at kommunen er ansvarlig eller vil kunne give et forholdsmæssigt afslag. Baggrunden herfor er, at der i en skrivelse af 10. april 1961 til den senere køber Mølleejer Axel Petersen bliver oplyst, at der på en del af arealet har været grusgrav, som er opfyldt med dagrenovation. Fredericia Kommune har herved opfyldt sin loyale oplysningspligt som grundsælger, ligesom grunden, af samme årsag, ikke har været behæftet med en skjult mangel, der kan begrunde et forholdsmæssigt afslag for en værdiforringende mangel. 

Der har i medierne været omtalt en sag fra Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor kommunen har givet en økonomisk kompensation til nogle grundejere. Så vidt Fredericia Kommunen har kunne finde ud af, så var situationen den, at det var Ringkøbing-Skjern Kommune, der var grundsælger til de enkelte grundejere, uden at oplyse noget om grundens tidligere anvendelse. Fredericia Kommune er ikke grundsælger, men er derimod sælger af et areal til udstykning med oplysning om, at arealet er en tidligere grusgrav, der er opfyldt med dagrenovation. 

Som lovgivningen er, så vil det ikke være lovligt for en kommune at yde en økonomisk kompensation til grundejerne på Alrøvænget, Hjarnøvej, Læsøvej, Samsøvej og Vejrøvænget med mindre kommunen er retligt forpligtet hertil. Hvis kommunen yder kompensation, uden at være retligt forpligtet hertil, så vil det være ulovlig støtte til enkeltpersoner. Såfremt et byråd beslutter at gøre det, på trods af, at det vil være ulovligt, så vil det i yderste konsekvens kunne være ansvarspådragende for det enkelte byrådsmedlem. 

Senest har kommunen dels modtaget supplerende dokumenter til sagen fra en byrådspolitiker den 14. december og dels modtaget en henvendelse af. 3. januar 2022 fra en af grundejerne i området. 

Kommunen har gennemgået de dokumenter, som er fremsendt den 14. december 2021 og den 3. janaur 2022. Ingen af dokumenterne indeholder oplysninger af en karakter, der ændrer på den tidligere vurdering. Den loyale oplysningspligt blev opfyldt i brev af 10. april 1961 i forhold til, at der på dele af arealet har været en grusgrav, der er opfyldt med dagrenovation. 

I henvendelsen af 3. januar 2022 fra grundejeren i området henvises til en række forhold, der, efter grundejerens vurdering, kan have betydning for ansvarsvurderingen i.f.t Fredericia Kommune, - bl.a. at der er fundet olie, tjære og tungmetaller i området. Kommunen bemærker, at der helt op til slut 1970´erne kan findes eksempler på, at dagrenovation bestod af såvel husholdnings- som industriaffald, hvilket i udgangspunktet taler for, at de stoffer, der nævnes, ikke umiddelbart forekommer at være usædvanlige. I perioden før og op til salget af ejendommen var der ikke, hos hverken myndigheder eller private, fokus på de forureningsudfordringer, der kunne være ved den måde, der blev drevet lossepladser i Danmark, hvilket underbygges af, at den første miljøbeskyttelseslov vedtages i 1973 med ikrafttræden i 1974. 

Kommunen vurderer derfor, at der ikke i de oplysninger, som grundejeren kommer med, er noget, der kan give anledning til en ændret vurdering. Som også tidligere nævnt, så kan der i forbindelse med konkrete sager, der ikke har noget med selve grundsalget at gøre, hos kommunen være lavet sagsbehandlingsfejl. Er det tilfældet, så vil sådanne eventuelle fejl kunne begrunde et ansvar for kommunen i en konkret sag, men sådanne eventuelle sagsbehandlingsfejl er ikke konstateret og de vil i givet fald de måtte eksistere alene have betydning i.f.t den konkret berørte ejendomsejer. 

 

Nyheder

På denne side vil Fredericia Kommune løbende informere om nyt i sagen.