STU adskiller sig fra andre ungdomsuddannelser ved, at der tilrettelægges individuelle uddannelsesforløb, der tager hensyn til dit barns kvalifikationer, modenhed og interesse. STU består af både undervisning, træning og praktiske aktiviteter, herunder praktik i virksomheder og institutioner.
Ungdomsuddannelsen skal udgøre et planlagt og koordineret forløb, og der skal sigtes mod progression i den enkeltes udvikling. Der skal fokuseres på den unges potentialer i forhold til eventuel videre uddannelse og beskæftigelse.
Et STU-uddannelsesforløb er bygget op omkring tre elementer:
1) En almendannende del, der skal udvikle, støtte og træne dit barns kompetencer i forhold til:
a) kommunikation, viden og indsigt i samfundsforhold,
b) bo-undervisning, selvstændig livsførelse og husholdning,
c) økonomi og kendskab til offentlige tilbud samt
d) anvendelse af hjælpemidler i forbindelse med uddannelsen
2) En specifikt målrettet del, der skal udvikle, støtte og træne dit barns kompetencer i forhold til:
a) særlige færdigheder
b) fritids- og interessebetonede aktiviteter
c) beskæftigelsesmæssige aktiviteter som virksomhedsbesøg og undervisning i arbejdsmarkedsforhold
d) forberedelse og træning med henblik på praktik i virksomheder og institutioner
3) Praktik i virksomheder og institutioner, der skal udvikle, støtte og træne dit barns kompetencer i forhold til at blive en del af arbejdsmarkedet.
Uddannelsesforløb er beskrevet i en uddannelsesplan, der justeres mindst en gang om året af UU.
Uddannelsesplanen indeholder blandt andet:
• Dit barns mål for hele uddannelsen
• De planlagte vejledningssamtaler under forløbet
• Evt. afklaringsforløb til ungdomsuddannelsen (undervisning, træning, praktiske aktiviteter, praktik, andet)
• Uddannelsens delelementer (dit barns personlige, sociale og faglige mål for hver uddannelsesdel samt en beskrivelse af den planlagte udvikling af dit barns kompetencer)
• En oversigt over de forskellige uddannelseselementer