Første del af temperaturmålingen tog afsæt i en omfattende evaluering af folkeskolereformens implementering i Danmark. Evalueringen blev gennemført af Det Nationale forsknings- og analysecenter for velfærd (VIVE) i en række kommuner i Danmark. I forhold til Fredericia Kommune var det ekstraordinært aftalt, at evalueringen blev lavet på alle fire distriktsskoler.
Undersøgelsen blev gennemført i december 2018 til januar 2019 og gav os en unik mulighed for at kickstarte temperaturmålingen af folkeskolen og 0 – 18 års-området i Fredericia Kommune.
Der blev afholdt en velbesøgt skolekonference den 7. marts 2019 i MesseC, og konferencen bød på oplæg og inddragende processer.Deltagerne kunne blandt andet bidrage med en SMS til de enkelte emner, der blev debatteret.
Programmet for skolekonferencen var:
16.00 Ankomst MesseC
16.30 Velkomst ved borgmester Jacob Bjerregaard og ungeborgmester Liv Mataji
16.45 Skolereformens aftryk på Fredericias folkeskoler ved seniorforsker Bente Bjørnholt, VIVE
17.20 Hvorfor er skolen afgørende for kommunen og kommunen afgørende for skolen? ved Thomas Gyldal Petersen, formand for Børne- og Undervisningsudvalget i KL
17.50 Intro til markedspladsen
18.00 Der bydes på sandwich og vand
18.30 Markedspladsen åbner. Der vil være 4 runder á 15 min., hvor der samtales om mange forskellige temaer med mange forskellige værter.
19.40 Afslutning ved borgmester Jacob Bjerregaard. Musisk indslag af Thomas Jensen, ansat på Fredericia Teater siden 2011
20.00 Tak for i dag!
SMS’er fra skolekonferencen:
Der blev sendt godt 100 SMS’er til Fredericia Kommune på skolekonferencen den 7. marts 2019. De 100 sms’er var input til temperaturmålingen af folkeskolen og kom fra deltagerne på konferencens 21 stande med forskellige temaer.
Sms’erne er efter konferencen samlet til en liste over emner, som temperaturmålingen skal kigge nærmere på:
- Skolebestyrelsens arbejde og rolle
- Involvering af forældre, ledelsesopgaven, inddragelse af fritidsområdet
- Skole-hjem-samarbejdet
- Skole-hjem-samtaler (antal, længde), information og kommunikation på digital platform, skolesekretærens rolle i skole-hjem-samarbejdet, sund mad i skolen
- Historiefortællingen om folkeskolen – myter af forskellig art
- Klassekvotient, økonomi, lærernes mødekultur, efterspørgsel på tiltag som allerede eksisterer
- Økonomi
- Tildelingsmodellen, flere penge, co-teaching
- Undervisning og fagligt indhold
- Pædagogisk og faglig ledelse
- Ledelsesteamet, skolesekretærens rolle fremadrettet, samarbejdsaftale ml. lærere og pædagoger
- Samarbejde mellem lærere og pædagoger
- Nedskrevet aftale, viljen til teamsamarbejde, anerkendelse af hinandens styrker, brobygning mellem traineelæreruddannelsen og en pædagogtraineeuddannelse
- Børnefællesskaber
- Inspiration fra andre kommuner
- Ledelse og organisering af fritidsområdet
- Renovering af de fysiske rammer
- Ventilation, udearealer, grupperum, aktiviteter i frikvartererne, rammer til udfoldelse af kreativitet
- Samarbejde på tværs og tværgående temaer
- Familieområdet og skolerne, samtalegrupper (aldersspredning, tilbageløb til skolen), co-teaching, PPR på skolen
- Teknologi
- Ikke bring your own device, engagerede og dygtige elever, både for drenge og piger
- Skolereformens elementer
- Skoledagens længde, læringsfællesskaber, variation i skoledagen, elevinddragelse.