Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 05-05-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 5 maj, 2022 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 28 april, 2022 - 17:23
Referat publiceret:
Fredag, 6 maj, 2022 - 13:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Godkendt.

Punkt 2 Rundvisning på jobcentret

Sagsresumé

I forbindelse med udvalgsmødet den 5.maj, vil der være en rundvisning i de forskellige afdelinger af jobcentret.

 

Sagsbeskrivelse:

Jobcenter Fredericia har til huse på flere fysiske lokaliteter i Fredericia. På Rådhuset og i Jobcentret i Danmarksstræde tages der dagligt imod størstedelen af de borgere og virksomheder, der betjenes af jobcenter Fredericia.

 

I forbindelse med udvalgsmødet vil Fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice Sanela Ljeskovica vise rundt i afdelingerne på Rådhuset og i jobcentret i Danmarksstræde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet

Sagsresumé

Handleplanskataloget til Fredericia for Livet er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet blev præsenteret for Handleplanskataloget på temamødet om fredericianernes sundhed den 24. marts 2022.

 

Strategisk Sundhedskonsulent Michela Madvig Jørgensen deltager under punktet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, blev godkendt i sommeren 2021. Politikken sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

Siden godkendelsen af sundhedspolitikken har et handleplanskatalog været under udarbejdelse på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget omsætter visionerne under de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til:

 

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2022.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter pejlemærkerne. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Den videre proces

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets visionsarbejde, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne.

 

Handleplanskataloget er et dynamisk dokument. Det betyder, at det bliver opdateret to gange årligt, så der sikres aktualitet og opfølgning på handlinger og udviklingsspor. Byrådet vil blive orienteret omkring opdateringerne.

 

Byrådet blev på et temamøde omkring fredericianernes sundhed den 24. marts præsenteret for Handleplanskataloget til Fredericia for Livet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at i Handleplanskataloget til Fredericia for Livet er visionerne fra Sundhedspolitikken omsat til konkrete handlinger. Kataloget giver dermed et overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Derudover tydeliggør Handleplanskataloget, at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget anbefaler Byrådet at godkende Handleplanskataloget til Fredericia for Livet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Godkendt.

Punkt 4 Orienteringssag: KL´s tilfredshedsmåling af jobcentrenes virksomhedsservice 2022

Sagsresumé

Som en del af løbende evaluering og udvikling af feedbackkulturen i jobcentret, har Fredericia Jobcenter takket ja til KL´s tilbud om tilfredshedsmåling af jobcentrenes virksomhedsservice i 2022. Jobcentret har et ønske om at modtage systematisk feedback fra virksomhederne om den aktuelle virksomhedsservice med det formål at kunne prioritere de initiativer, som virksomhederne efterspørger løbende.

 

KL har udarbejdet en spørgeramme til en tilfredshedsmåling, som kan sammenlignes på tværs af jobcentre.

 

Sagsbeskrivelse:

Alle landets jobcentre arbejder strategisk med at yde den bedst mulige service til virksomhederne, og har fokus på at sikre kommunikationen og samarbejdet. Brug af tilfredshedsmålinger er en del af en strategisk indsats, for at jobcentrene har relevant viden om virksomhederne, og at der er løbende information om den lokale virksomhedsrettede indsats.

 

KL's redskab til tilfredshedsmåling af jobcentrenes service består af et standardiseret spørgeskema, der fokuserer på virksomhedernes oplevelse af jobcenteret som samarbejdspartner. Standardiseringen af skemaet gør, at det enkelte jobcenter kan holde egne resultater op mod gennemsnittet for de deltagende jobcentre.

 

Konkret udsendes spørgeskemaet hver tredje måned på baggrund af jobcenterets indsamlede data om virksomhedskontakt- og besøg. Spørgeskemaet består af en række prædefinerede spørgsmål og et åbent kommentarfelt. Samlet måler tilfredshedsundersøgelsen på tilfredshed, kommunikation og responstid, og giver mulighed for, via mailnotifikationer, hurtigt at få feedback om virksomheder, der angiver en høj grad af utilfredshed.

 

KL forventer, at der vil være 40-50 kommuner med i tilfredshedsmålingen for 2022.

Fredericia Jobcenter har tilmeldt sig tilfredshedsmålingen for 2022.

Der udsendes spørgeskema til alle virksomheder der er i kontakt med Jobcenter Fredericia i henholdsvis, 1.,2.,3. og 4. kvartal i 2022.

Vedhæftet er ´Datoer for tilfredshedsmålingen´ samt ´Spørgeramme for tilfredshedsmåling af jobcentrenes virksomhedsservice´.

 

Økonomiske konsekvenser

Tilbuddet består i en abonnementsordning, hvor der betales for ét år ad gangen. Pris for deltagelse i tilfredshedsmålingen er 10.000 kr. ekskl. moms pr. kommune pr. år. Udgiften betales af jobcentrets rammebudget.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at deltagelsen i KL´s tilfredshedsmåling styrker Jobcenter Fredericias service til virksomhederne, og giver bedre mulighed for at tilpasse serviceniveauet løbende.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 5 Orienteringssag: Status på procesforløb med Cabi om udvikling af samarbejdet mellem Beskæftigelses- og Socialområdet

Sagsresumé

Beskæftigelsesområdet og Socialområdet har i samarbejde med Cabi påbegyndt et udviklingsforløb med fokus på at styrke samarbejdet omkring de fælles borgere, som både har en sag i Jobcentret og får en indsats efter Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og samtidigt har en sag i Myndighedsafdelingen og får bostøtte, dvs. en §85 indsats efter Serviceloven.

 

På mødet i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget giver fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice Sanela Ljeskovica en orientering om status på udviklingsforløbet.

 

På mødet i Senior- og Socialudvalget giver fagchef for Social og Handicap Henriette Korf Graversen en orientering om status på udviklingsforløbet.

 

Sagsbeskrivelse:

Mange borgere på kanten af arbejdsmarkedet har komplekse udfordringer, som kalder på et større samspil og koordinering på tværs af fagområder. Det gælder særligt på tværs af social- og beskæftigelsesområdet. Fagafdelingerne arbejder ud fra hver deres forskellige lovgrundlag, men fælles er de borgere, som har brug for støtte efter begge lovgivninger.

 

I Fredericia Kommune er der pt. ca. 200 borgere på kontanthjælp eller i ressourceforløb, og som modtager bostøtte, og hvor der på henholdsvis bostøtteområdet og beskæftigelsesområdet arbejdes med hver sin plan for den enkelte borger.

 

En mere koordineret og fælles indsats på tværs af de to områder, henimod én samlet plan for den enkelte borger, vil sikre at borgeren får en mere sammenhængende og helhedsorienteret tværfaglig indsats, hvor beskæftigelse er en del af det, der skaber livskvalitet hos borgeren.

 

Jobcenteret og Socialforvaltningen har ansøgt og fået bevilget konsulentbistand fra Cabi, til at udvikle samspillet og den fælles indsats på tværs af beskæftigelses- og socialområdet.

 

Forløbet med Cabi havde opstart i februar 2022 og afsluttes i november 2022.

 

Udviklingsforløbet tager udgangspunkt i de to fagområders potentialer og styrker, og har retning mod en fælles indsats, hvor borgeren oplever et samspil mellem fagafdelingerne og en sammenhæng mellem indsatserne i sin plan.

Der afholdes en række leder -og medarbejderworkshops, faciliteret af Cabi, med fokus på at skabe et fælles grundlag for en mere metodebevidst og sammenhængende indsats på tværs af bostøtten og beskæftigelse.

 

Mellem møder og workshops afprøves der handlinger og gøres erfaringer, der danner grundlag for det videre arbejde frem mod en fælles kultur og samarbejdsform, som styrker både ledernes og medarbejdernes forståelse af opgaven og hinandens fagområder.

Økonomiske konsekvenser

Cabi understøtter udviklingsforløbet med konsulentydelser til en værdi af kr. 175.000, hvoraf 100.000 finansieres af Cabi og 75.000 kr. finansieres af jobcentrets budgetramme.

Vurdering

Beskæftigelsesområdet og Socialområdet vurderer, at et styrket samarbejde på tværs af de to fagområder, vil styrke det interne samspil, således at borgerne oplever en sammenhængende plan for indsatserne.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget samt til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 03-05-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 6 Orienteringssag: Status på samarbejde med socialøkonomisk virksomhed Zendoo

Sagsresumé

Jobcenter Fredericia har siden 1. april 2021 haft et samarbejde med den socialøkonomiske virksomhed Zendoo, omkring opkvalificering af borgere på kanten af arbejdsmarkedet.

 

Samarbejdsforløbet har haft fokus på at opkvalificere borgerne ude på arbejdspladsen med fokus på tidlig virksomhedsforløb.

 

Forløbet har været etableret som et prøvehandlingsforløb, for at kunne vurdere og udvikle på indsatsen. Der er nu gået et et år af prøvehandlingsforløbet med Zendoo, og indsatsen er netop blevet evalueret.

 

Indsatsen blev besluttet af det tidligere Social-og Beskæftigelsesudvalg den 23. november 2020 med henblik på at styrke beskæftigelsesindsatsen for udsatte ledige.

 

Der er afsat en ramme på 400.000 kr. til prøvehandlingen.

 

Sagsbeskrivelse

Borgere længere væk fra arbejdsmarkedet har oftest brug for et længerevarende virksomhedsrettet forløb, suppleret med både social- og sundhedsindsatser. Fokus er derfor på, at borgerne så tidligt som muligt understøttes i at komme i virksomhedsforløb og få en tilknytning til en arbejdsplads. Med et øget fokus på, at flere skal opkvalificeres, er indsatsen centreret om, at få borgerne til at tilegne sig faglige og personlige kompetencer på en reel arbejdsplads, som kan bane vejen til varig beskæftigelse.

 

De primære målgrupper for  indsatsen i prøveperioden har været:

  • Aktivitetsparate over 30 år på kontanthjælp- og overgangsydelse
  • Aktivitetsparate unge under 30 år på uddannelseshjælp- og overgangsydelse
  • Rehabilitenter – borgere i ressourceforløb

 

Zendoo har erfaring med målgrupperne, og indsatsen og kursusforløbet indeholder bl.a. konkret kompetenceudvikling og jobsøgning.

 

Zendoo er en socialøkonomisk virksomhed, der ansætter og hjælper sårbare personer tilbage på arbejdsmarkedet. Virksomheden producerer unikke produkter i overskudsmaterialer fra Ecco og Kvadrat for at tage et miljømæssigt og socialt ansvar. Alt overskud bruges til at give job til udsatte borgere.

 

Evaluering af forløbet

Det første års samarbejde er netop blevet evalueret i samarbejde med Cabi, som facilitator og sparringspartner på evalueringsforløbet. Evalueringen omfatter borgernes progressionsmålinger undervejs i forløbet samt evalueringsworkshop med medarbejdere fra jobcentret og Zendoo.

 

Formålet med indsatsen og prøvehandlingen er at afprøve en anden form for indsats for borgere, som har brug for at træne personlige kompetencer for at kunne indtræde på en arbejdsplads igen, samt anvende de gode erfaringer til at videreudvikle målrettede kursusforløb for udsatte borgere i andre lignende virksomheder.

 

Evalueringsprocessen med Cabi har indeholdt:

-          Indledende sparring på hvordan jobcentret sammen med Zendoo kan dokumentere indsatsen

-          Udarbejdelse af progressionsmåling til borgerne, for at måle om der sker individuel udvikling hos den enkelte

-          Facilitering af evalueringsworkshop på Zendoo med fokus på foreløbige erfaringer og resultater, samt udviklingsmuligheder på området

-          Sparring og kommentering på afrapportering til udvalget

 

Evalueringen viser generelt, at der er positiv progression hos borgerne, i form af bl.a. øgede sociale kompetencer, øget tryghed i forestillingen om at blive en del af arbejdsmarkedet, samt en styrket handleplan for vejen mod job og uddannelse. Dog er der også plads til at styrke indsatsen yderligere med fokus på en mere håndholdt indsats i borgernes overgange mellem aktiviteter. 

Effekt af forløbet hos Zendoo

 

Antal borgere

Afsluttet til

10

Påbegyndt kursus / vikararbejde / praktik

4

Påbegyndt FVU

4

Påbegyndt i nyt tilbud

1

Fleksjob

1

Førtidspension

13

Anden plan og forløb med jobformidler

 

Referat fra evalueringsworkshop´ samt ´Anbefalinger fra Cabi´ er vedlagt sagen.

Økonomiske konsekvenser

Den eksterne bistand afregnes i form af løntime og/eller ugepris pr. forløb. Der er et ønske om at opnå erfaringer ved at kombinere redskabsviften og undersøge, hvad der har størst effekt set i forhold til andel deltagende borgere, der kommer i beskæftigelse. Der prioriteres indenfor nuværende ramme et beløb på 400.000 kr. til denne indsats.

 

Evaluering med Cabi har kostet 30.000 kr. ekskl. moms. Beløbet dækker 21 konsulenttimer plus transport i forbindelse med deltagelse i workshop.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at forløbet er et godt initiativ til at få borgere i målgruppen tættere på arbejdsmarkedet. Det er en anden form for træningsbane for de borgere, som er længst væk fra arbejdsmarkedet og som skal genvinde en arbejdsidentitet. Det er forvaltnings vurdering:

-          at der med udgangspunkt i Cabi’s anbefalinger arbejdes videre med at optimere udviklingsforløbet for borgerne.

-          at ny evaluering sker efter 1 år og der herefter tages stilling til effekten og fortsat samarbejde med Zendoo om indsatsen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.
  2. Udvalget følger anbefalingerne fra Cabi og evaluerer indsatsen om 1 år.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt med den bemærkning at udvalget får en status på indsatsen ultimo 2022.

Punkt 7 Udpegning af repræsentant til Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd

Sagsresumé

Det Nationale Integrationsråd rådgiver ministeren for Udlændinge og Integration i emner, der omhandler flygtninge, indvandrere og integration. Rådet nedsættes for en fire årig periode, der følger den kommunale valgperiode.

Medlemmerne vælges ud af ´Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd, som udpeges af de enkelte byråd eller nedsatte integrationsråd i kommunerne.

Fredericia Kommune skal udpege én repræsentant og én suppleant til repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Det Nationale Integrationsråd arbejder for at finde langvarige løsninger på udfordringer i den danske integrationsindsats. Dette gør Rådet ved at være aktiv i høringsrunder om nye lovforslag og via deltagelse i forskellige fora, hvor der bliver projektudviklet og arbejdet strategisk med integration. Rådet sidder med i en række udvalg og følgegrupper på integrationsområdet - både kommunalt, nationalt og internationalt. Herigennem påvirker og følger rådet således udviklingen på integrationsområdet.

 

Rådet er sammensat som følger:

• Fem medlemmer udpeget af ministeren - herunder formanden.

• De fire største kommuner er permanent repræsenteret af et medlem.

• Fem medlemmer vælges fra et stort repræsentantskab, der repræsenterer alle kommuner i Danmark.

 

Udpegning af Repræsentant og suppleant til Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd

Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd består af udpegede medlemmer fra kommunerne eller kommunalt nedsatte integrationsråd. Repræsentanterne vælges for en fire årig periode, og følger den kommunale valgperiode. Hvert fjerde år udpeger byrådet eller det nedsatte integrationsråd eller et andet bemyndiget udvalg én repræsentant samt én suppleant til at repræsentere kommunen i Repræsentantskabet.

 

I Fredericia Kommune er der ikke nedsat et integrationsråd, og det er ikke et krav, at der nedsættes et sådant. I den seneste valgperiode var det tidligere §17 stk. 4 udvalg Helhedsplanudvalget repræsenteret i Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd v/ Turan Savas.

 

I forbindelse med en ny kommunal valgperiode indkalder Udlændinge- og Integrationsministeriet til konstituerende repræsentantskabsmøde senest den 1. juni i året efter det år, hvori kommunalvalget afholdes.

 

Repræsentantskabets opgave

Som repræsentant deltager man i rådsmøder, der afholdes én gang årligt, samt evt. ekstraordinære møder, hvis der er særligt behov for drøftelse af emner af betydning for integrationsindsatsen i Danmark.

 

Det er Repræsentantskabets opgave at vælge de 5 medlemmer til Det Nationale Integrationsråd. Valget finder sted ved det konstituerende repræsentantskabsmøde. Derudover orienteres Repræsentantskabet løbende om Rådets arbejde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at fortsat medlemskab af repræsentantskabet i Det Nationale Integrationsråd styrker den kommunale integrationsindsats og samarbejdet på tværs af kommunerne, samt giver indflydelse på den nationale lovgivning på området.

I Fredericia Kommune ligger ansvaret for integrationsindsatsen i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, hvorfor det vurderes hensigtsmæssigt, at Byrådet bemyndiger fagudvalget til at foretage udpegning nu og fremadrettet.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Byrådet bemyndiger Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til at udpege én repræsentant og én suppleant til repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd nu og fremadrettet.

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Udvalget udpegede Turan Savas som repræsentant og Louis Lindholm som suppleant til repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller