Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 07-04-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 7 april, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 marts, 2022 - 11:21
Referat publiceret:
Onsdag, 20 april, 2022 - 15:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Status på udvikling af beskæftigelsesindsatsen v. STAR

Sagsresumé

Beskæftigelsesindsatsen i Fredericia Kommune går positivt fremad. Fredericia Kommune har over de sidste år styrket den aktive beskæftigelsesindsats for borgerne og forventes som følge heraf ikke længere at blive omfattet af skærpet tilsyn.

 

Arbejdsmarkedschef Anja Toxværd Rasmussen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) gæster mødet og giver en status på udviklingen af beskæftigelsesindsatsen i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i mange år haft en merledighed og flere borgere på offentlig forsørgelse end forventet. I forbindelse med ´Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats´ fra august 2018, har kommunerne fået større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen efter den enkelte borgers behov. 

 

Den øgede kommunale frihed følges af en styrket og systematisk faglig monitorering og opfølgning på kommunernes indsats. Kommuner, der ikke formår at forvalte den nye frihed, underlægges en skærpet opfølgning.

 

Arbejdsmarkedskontor Syd (AMK Syd) og Fredericia kommune har løbende haft sparring og samarbejde med fokus på kommunens indsats og resultater, herunder særligt indsatsen for de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. I sparringsforløbet er der fra AMK Syds side udarbejdet en redegørelse med analyse af indsatsen i kommunen.

 

Jobcentret har løbende arbejdet med en handleplan for at forbedre indsatsen.  Der ses at være en positiv udvikling, både på indsats og resultater. Fredericia opfylder fokusmål og har øget andelen af borgere på kontanthjælp i beskæftigelse.

 

Opfølgningsrapport og følgebrev er vedhæftet som bilag.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Der ses en positiv udvikling og en mærkbar progression i indsatsen og resultater.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

 

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringssag: 1. status Beskæftigelsesplan 2022

Sagsresumé

Første status på Beskæftigelsesplanen for 2022 forelægges Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, herunder iværksatte initiativer og mål til forbedring af indsats og resultater.

 

Fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice Sanela Ljeskovica giver på udvalgsmødet en status på handleplanen og lokale indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats. 

 

Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen. Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune bygger på en 3-årig plan (2020 -2022) med udgangspunkt i Beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse, flere opkvalificeres, virksomhedsindsatsen øges og ledighedsperioden nedbringes.

 

Beskæftigelsesplan 2022 er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter status for planen.
  2. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

  1. Drøftet.
  2. Taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag: Drøftelse af Beskæftigelsesplan 2023

Sagsresumé

Arbejdet med Beskæftigelsesplan 2023 igangsættes med udgangspunkt i udvalgets ønsker om prioritering af fokusområder samt proces og form for Beskæftigelsesplanen.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats.

 

Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen. Den nuværende beskæftigelsesplan er gældende for 2022, og har været gældende for en tre-årig periode.

 

Gældende ministermål 2022:

  1. Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
  2. Flere ledige skal opkvalificeres
  3. Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
  4. Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
  5. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

 

Der afventes offentliggørelse af de landsdækkende beskæftigelsespolitiske mål fra ministeriet gældende for 2023. Forventningen er dog, at flere af de nuværende mål for 2022 går igen i 2023.

 

Forvaltningen har udarbejdet et udkast til procesplan for politisk behandling af Beskæftigelsesplan 2023, som er vedlagt sagen.

 

KL’s publikation om ”Den politiske rolle i beskæftigelsesindsatsen” er vedlagt til inspiration i drøftelsen om udvalgets ønsker til prioritering af fokusområder samt proces og form for Beskæftigelsesplanen 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der er ingen fast form for kommunens beskæftigelsesplan, og det er derfor op til den enkelte kommune at beslutte hvilken form, proces og indhold planen skal have. Beskæftigelsesplanen skal dog som minimum indeholde de udmeldte beskæftigelsespolitiske mål, samt hvordan kommunen vil imødekomme de lokale udfordringer. Forvaltningen ser fordelen i at arbejde strategisk med en 2-3 årig beskæftigelsesplan og mål.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter prioriterede fokusområder samt form og proces i forhold til Beskæftigelsesplan 2023.
  2. Udvalget godkender procesplanen for politisk godkendelse.

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

  1. Drøftet.
  2. Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: Brugerevaluering 2022

Sagsresumé

I 2021 gennemførte Jobcenteret den første store brugerevaluering. Det gav værdifuld feedback til indsatser og samarbejde mellem borgere og Jobcenteret. Det tidligere Social- og Beskæftigelsesudvalg vedtog den 23.08.21, at der årligt skulle gennemføres en brugerevaluering, med det formål at optimere løbende på kvaliteten i dialogen og processen med borgerne. Mindre gode oplevelser kan vendes til gode oplevelser, når vi har dialog og bruger borgernes tilbagemelding til intern læring og opfølgning. Målet er at skabe et inddragende, ansvarliggørende, effektivt, empatisk og nysgerrigt jobcenter med fokus på det bedst mulige match mellem virksomhedernes behov og borgerens ønsker og kompetencer. Jobcenteret er i gang med planlægningen af brugerundersøgelsen for 2022. Udvalget skal tage stilling til fokusområdet for dette års brugerevaluering.

 

Sagsbeskrivelse:

Brugerundersøgelsen for 2022 skal efter planen gennemføres i maj 2022. For at få endnu mere brugbar viden fra evalueringen, foreslås to justeringer. Den ene handler om målgruppen af borgere med kontakt til jobcenteret, der modtager et spørgeskema, og den anden om de temaer og spørgsmål, der indgår i undersøgelsen.

 

I 2021 blev spørgeskemaet sendt ud til alle borgere, som havde haft minimum to kontakter med jobcentret inden for 6 måneder. Dermed modtog en del borgere, der ikke længere havde et aktivt forløb i jobcenteret også spørgeskemaet. I evalueringen for 2022 lægges der op til, at det er borgere, der på undersøgelsestidspunkter har et aktivt forløb, der modtager spørgeskemaet. Det vil give en mere relevant og præcis besvarelse af spørgeskemaet.

 

I 2021 bestod spørgeskemaet af 57 spørgsmål fordelt på 8 temaer. Det var inden for enkelte temaer, at feedbacken gav anledning til fokusering og tilpasning af indsatsen, og det vil derfor give mening at dette års evaluering særligt handler om at få feedback på disse temaer igen. Det drejer sig blandt andet om;

-          jobcenterets evne til at formidle relevante jobmuligheder

-          at borgerne klædes på til nye muligheder for job eller uddannelse

-          at borgernes forløb sikrer fremdrift mod job og uddannelse, og

-          at jobcenteret sikrer god overlevering ved sagsbehandler- eller målgruppeskift.

 

I løbet af 2022 vil Jobcenteret også arbejde med løbende feedback og læring omkring den løbende kontakt mellem borgere og jobformidlere. Det skal give den enkelte medarbejder systematisk viden om, hvordan borgernes forløb hele tiden kan justeres, så der er optimale muligheder for job eller uddannelse. Derfor kan der med fordel fremadrettet udarbejdes en større brugerevaluering hvert andet år, som supplement til den løbende læring og feedback.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Med udgangspunkt i brugerevalueringen arbejder alle afdelinger i jobcentret løbende med den feedback, som borgerne giver. Brugerevalueringen giver et afgrænset, men fint her og nu billede af brugertilfredsheden. Jobcentret anbefaler, at der fremadrettet udarbejdes en brugerevaluering hvert andet år, og der årligt udvælges særlige fokusområder.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

 

  1. Udvalget godkender, at der udvælges særlige fokusområder for brugerevaluering 2022
  2. Udvalget godkender, at der fremadrettet udarbejdes en brugerevaluering hvert andet år

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 6 Orienteringssag: Revideret CSV kontrakt

Sagsresumé

Fredericia Kommunes kontrakt med CSV Kolding er blevet genforhandlet. I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende den reviderede kontrakt. Ændringerne vil træde i kraft pr. 1. august 2022.

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget får sagen til orientering

 

Sagsbeskrivelse:

På Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 23. august 2021 blev det besluttet at opsige dele af Fredericia Kommunes kontrakt med Center for Specialundervisning for unge og Voksne (CSV). Dette som et led i en besparelse, der skulle være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets område.

 

Kontrakten er blevet genforhandlet. Det er lovbestemt, at kommuner skal tilbyde kompenserende specialundervisning.

 

FORMÅL MED UNDERVISNINGEN PÅ CSV

Specialundervisning for voksne har til formål at afhjælpe eller begrænse virkningerne af den enkeltes funktionsnedsættelser. Der er tale om en undervisning, der skal give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse sine funktionsnedsættelser og særlige metoder eller hjælpemidler, der kan kompensere for problemerne. Tilbuddet skal give deltageren nye muligheder for et mere aktivt liv samt for deltagelse i samfundslivet, herunder beskæftigelse, uddannelse og fritid.

 

Kursisterne skal kunne deltage på hold med op til ti deltagere. Der skal være potentiale for udvikling hos den enkelte.

 

NY KONTRAKT

Fredericia Kommunes kontrakt med CSV lød på 10.000 undervisningstimer om året. Den er nu blevet nedjusteret til 5000 undervisningstimer om året.

 

Det er de timer, der er tilgået beskæftigelsesområdet, der er blevet skrevet ud af kontrakten. Beslutningen blev truffet på baggrund af en effektmåling, som jobcenteret havde foretaget. Målingen viste, at af de 55 borgere, der har fået et beskæftigelsesrettet forløb ved CSV, er fire gået videre i uddannelse. Vurderingen er, at det er en meget lav effektrate i forhold til udgiften. Jobcenteret vil derfor varetage de opgaver, der løftes af CSV i dag inden for egen ramme og tilkøbe enkeltpladser på CSV ved behov efter Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.

 

De 5000 undervisningstimer, som den reviderede konkrakt lyder på, fordeles på følgende områder:

 

-          Hjerneskadeområdet: ca. 1800 timer.

-          Handicapområdet: ca. 200 timer.

-          Social Psykiatri og Udsatte Voksne: ca. 3000 timer.

 

Afhængig af behov kan timefordelingen justeres. Dette besluttes i et koordinationsteam med repræsentation fra fagområderne Social og Handicap samt Træning og Forebyggelse i Fredericia og CSV Kolding. Koordinationsteamet mødes fire gange om året. CSV leverer forud for hvert møde i koordinationsteamet statistik på antal borgere og antal timer til de forskellige målgrupper. Materialet danner grundlaget for evt. timejusteringer.

 

Social og Handicap samt Træning og Forebyggelse kan henvise borgere til CSV forløb. Borgere i Fredericia kan også selv henvende sig til CSV. Det er CSV, der visiterer til de forskellige undervisningsforløb.

Økonomiske konsekvenser

På baggrund af ændring i kontraktens timeantal, vil det opkrævede beløb fra CSV, Kolding Kommune, falde fra ca. 3.4 mio. kr til ca. 1,7. Nedjusteringen af timeantallet betyder, at en helårsbesparelse i alt vil lyde på cirka 1,7 mio. kr.

 

I 2022 vil der dog ikke være mulighed for en helårsbesparelse, da ændringen af kontrakten først træder i kraft den 1. august 2022. Besparelsen i 2022 vil derfor forventeligt lyde på cirka 0,7 mio. kr.

 

Uanset udnyttelsesgraden er Fredericia Kommune forpligtiget til at betale for det bestilte antal undervisningstimer. Prisen pr. undervisningstime er pr. 1.8.2022 i gennemsnit 350 kr. pr. kursist pr. time. Samlet udgift for Fredericia Kommune i 2022 ved køb af 5.000 timer er 1.750.000 kr.

Vurdering

Jf. kontraktbilaget er mødekadencen i koordinationsteamet i første omgang blevet sat op til fire møder. Det er forvaltningens vurdering, at det vil styrke samarbejdet om den enkelte borger - og om, at de undervisningstimer, vi betaler for, bliver udnyttet optimalt, idet der løbende bliver fulgt op og justeret ved behov.

 

Kontraktbilaget rammesætter arbejdet mere konkret og rolleafklarer. Det er forvaltningens vurdering, at bilaget er et godt udgangspunkt for samarbejdet. Bilaget kan være et dynamisk dokument, hvor der kan ske justeringer undervejs, når samarbejdet gør os klogere.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender kontrakten med CSV Kolding.
  2. Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

2. Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Kontanthjælpssager

Sagsresumé

I forbindelse med henvendelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) den 30. november 2021, orienteres udvalget om sagsforløbet.

 

I Fredericia Kommune har forvaltningen siden første henvendelse i december 2020 gennemgået de berørte borgersager, og har nu reguleret alle udbetalinger og de mulige fejl, som er fundet ved sagsgennemgangen.

 

På udvalgsmødet giver fagchef for Beskæftigelse- og Borgerservice Sanela Ljeskovica en orientering omkring håndteringen af sagsforløbet samt efterfølgende tiltag på området.

 

Sagsbeskrivelse:

Pr. 15. december 2020 modtog alle landets kommuner en henvendelse fra STAR med anmodning om en redegørelse og svar på en række spørgsmål, som følge af fejlagtig nedsættelse af ydelsen for ugifte borgere, som har været undtaget for 225 timers reglen. STAR sender yderligere brev den 23. april 2021 samt den 30. november 2021, som følge af mangel på fyldestgørende svar fra kommunerne.

 

Forvaltningen har svaret på STARs henvendelse af 30. november 2021. Henvendelsen af den 15. december 2020 samt 23. april 2021 er ikke besvaret af forskellige årsager. Dog er sagsgennemgangen og regulering af sagerne effektueret.

 

Udbetalingsfejl er identificeret på baggrund af, at STAR modtager månedlige oplysninger på individniveau fra ATP, om ugifte personer i kontanthjælpssystemet, som er nedsat i ydelse som følge af 225-timersreglen.

 

På baggrund af brevet i december 2020 foretog forvaltningen gennemgang af 219 aktive sager, hvoraf der blev fundet 2 uberettigede nedsættelser, tilbage fra oktober 2019. Begge blev reguleret i december 2019.

 

Derudover blev alle aktive sager for perioden 1. januar 2019 – 12. februar 2020 (328 sager) gennemgået for fejl. Der blev ikke konstateret fejl i gennemgang af disse sager, hvorfor der ikke blev foretaget yderligere i forhold til disse.

 

STAR sender brev til alle kommuner den 30. november 2021 med anmodning om en redegørelse og svar på en række spørgsmål. I den forbindelse har forvaltningen modtaget en sagsliste fra it-leverandøren og været i løbende kontakt med STAR omkring en række afklarende spørgsmål vedr. redegørelsen, idet der har været tvivl om forståelsen af spørgsmål.

 

Fredericia Kommune har nu afrapporteret følgende til STAR pr. 28.februar 2022:

 

-          Der er gennemgået 173 borgere med et potentielt overlap mellem at være nedsat i ydelse samtidig med at været undtaget for 225-timers reglen i perioden 2016-2021.

-          Der er 13 sager (fra 2016/2017), hvor borgerne skal have udbetalt en regulering på samlet 25.387 kr. Udbetalingen afventer en afklaring fra vores systemleverandør, da det pt. ikke er teknisk muligt at gennemføre udbetalingen i Ydelsessystemet.

-          Der er i forbindelse med gennemgangen reguleret udbetaling hos 26 borgere fra 2018-2021 for et samlet beløb på 78.428,19 kr. Disse borgere er underrettet.

 

Siden svaret til STAR den 28. februar 2022 har forvaltningen også reguleret de resterede 13 borgersager. Alle udbetalinger til berørte borgere er sket.

 

Reguleringerne er typisk opstået på grund af en sagsbehandlerfejl, idet borgeren enten er blevet undtaget fra 225-timers reglen lige op til en udbetaling eller med tilbagevirkende kraft, efter der er truffet afgørelse om nedsættelse af hjælpen.

 

Ved sagsgennemgangen har forvaltningen ud over korrekt ydelsesberegning også haft fokus på kvaliteten i sagsbehandlingen, hvilket der arbejdes videre med. 

 

Resultat af gennemgang er vedlagt sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der, på baggrund af sagsforløbet, er igangsat forsvarlig opfølgning og opkvalificering indenfor sagsområdet.

 

Der er etableret et set-up som fremadrettet sikrer en højere grad af fagligt tilsyn og videndeling på området. 

 

Der planlægges et uddannelsesforløb for alle berørte medarbejdere i 2. kvartal 2022.

 

Der gennemføres et fagligt tilsyn på området i efteråret 2022 med henblik på opfølgning.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget at:

 

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

1. Taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Afrapportering på flygtningeområdet resultat 2021

Sagsresumé

Afrapporteringen på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune.

 

Afrapporteringen er politisk bestilt og bliver forelagt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget halvårligt i forbindelse med 2. budgetopfølgning og regnskabsafslutning.

 

Sagsbeskrivelse:

Den løbende afrapportering på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune, herunder bl.a. hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er kommet til Fredericia. Status i denne sag er resultat 2021. Dertil beskriver afrapporteringen også hvilke udgifter og indtægter kommunen har haft på området. Efterfølgende beskrives beskæftigelsesindsatsen for området.

 

Afrapporteringens hovedkonklusioner:

  • Antallet af flygtninge, der er ankommet til Fredericia
    • I løbet af 2021 er der ankommet 17 flygtninge og familiesammenførte til flygtninge til Fredericia. 5 borgere er flygtninge, og 12 borgere er blevet familiesammenført til flygtninge.
    • Der er ankommet 4 børn til Fredericia i løbet af 2021. Alle 4 børn er familiesammenført til flygtninge.
  • Økonomi for flygtningeområdet
    • Økonomien for danskuddannelse, er afgrænset til kun at vise udgifter og indtægter i forbindelse med målgrupperne I1[1] og I2[2].
    • Kommunens største udgift til voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er udgifter til danskundervisning, forsørgelse og sagsbehandling
    • På børneområdet relaterer kommunens primære udgifter sig bl.a. til skole og dagtilbud, specialundervisning og tandpleje
  • Beskæftigelsesindsatsen
    • Andelen af beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i Fredericia ligger i 2021 7,7 procent point under det øvrige Sydjylland og 8,2 procent point under landsgennemsnittet
    • Fredericia ligger i 2021 8,0 procent point under landsgennemsnittet og 7,7 procent point under det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtninge mænd i beskæftigelse
    • I forhold til at få flygtninge kvinder i beskæftigelse ligger Fredericia i 2021 7,5 procent point under landsgennemsnittet og 7,6 procent point under det øvrige Sydjylland

[1] I1, borgere henvist efter integrationsloven som led i integrationsprogram inklusiv danskuddannelse og modtager integrationsydelse.

[2] I2, borgere henvist efter integrationsloven som led i integrationsprogram inklusiv danskuddannelse og ikke er berettiget til at modtage integrationsydelse

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget:

  1. Tager afrapporteringen til efterretning.
  2. At afrapporteringen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget til orientering.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: Underskudsgaranti til kunstudsmykning på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

I budget 2022-2025 har Byrådet afsat 2.5 mio. kr. i 2023 til en kunstnerisk udsmykning udvendig på Fredericia Sundhedshus i forbindelse med etablering af klimaskærmen. Det resterende beløb til kunstprojektet ansøges der fonde om, men for at kunne igangsætte projektet nu, er der behov for at Fredericia Kommune stiller en underskudsgaranti på 1.450.000kr.

 

Herudover skal der vælges nye politiske medlemmer til styregruppen for kunstprojektet.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med den forestående udvendig renovering af Fredericia Sundhedshus, ønskes det, at et kunstprojekt skal indgå som en integreret del af renoveringsprocessen. Udførelsen af kunstværket skal tjene til at fuldende transformationen fra sygehus til sundhedshus. Den udvendige renovering består af etableringen af en ny klimaskærm som indebærer udskiftning af de to største bygningers vinduer og en efterisolering af taget, og det er denne ramme, der er for den kunstneriske udsmykning. Kunstværket, der er udviklet af kunstneren Malene Bach, udgøres af farvede keramiske tegl på sålbænke og i lysninger på alle vinduesåbninger, indgangspartier beklædt med farvede keramiske tegl og perforerede skulpturelle metalskærme på tagfladen.

 

Herunder ses anlægsbudgettet for kunstprojektet, som alle er udgifter, der ligger udover etableringen af klimaskærmen.

 

Anlægsbudget for kunstprojekt på Fredericia Sundhedshus

Tegl til sålbænke og lysninger 630 stk.

2.100.000 kr.

Arbejdsløn til montering af tegl og lim til montage af tegl

1.400.000 kr.

Tagskulptur omkring installationer

800.000 kr.

Beklædning med tegl ved 2 stk. indgangspartier inkl. ophængningssystem

210.000 kr.

Skitsehonorar til kunstner

75.000 kr.

Honorar for udførelse til kunstner

350.000 kr.

Udgiftsbudget til kunstner (rejser mm)

30.000 kr.

Uforudselige udgifter 10 %

460.000 kr.

I alt

5.425.000 kr.

 

Finansieringen af kunstprojektet ses herunder. Byrådet har bevilliget 2.5 mio. kr. i 2023. Statens Kunstfond har i første omgang bevilliget 575.000kr til skitseudførslen og kunstnerens honorar. Herefter har de bevilliget 900.000kr, men med krav om at Fredericia Kommune stiller en underskudsgaranti på de resterende 1.450.000kr, således at projektet kan sættes i gang nu. Det er vigtigt at kunstprojektet sættes i gang hurtigst muligt, således at det kan sendes i udbud og udføres sammen med udskiftningen af vinduerne/klimaskærmsprojektet.

 

Der er indtil nu ansøgt om midler ved to yderlige fonde. Der er ansøgt 1.450.000kr ved A. P. Møller Fonden, men der blev givet afslag på denne ansøgning i uge 7. Herudover er Augustinus Fonden ansøgt om 800.000kr., og her afventes der svar inden for de næste 2 måneder. Der vil i den næste tid blive ansøgt ved andre relevante fonde for at få dækket det resterende beløb til kunstprojektet på 1.450.000kr

 

Finansiering af kunstprojekt på Fredericia Sundhedshus

Fredericia Byråd (bevilliget)

2.500.000 kr.

Statens Kunstfonds legatudvalget for billedkunst (bevilliget)

575.000 kr.

Statens Kunstfonds legatudvalget for billedkunst (bevilliget, men med krav om underskudsgaranti på rest beløb)

900.000 kr.

Fonde ansøgt (A. P. Møller (afslag) og Augustinus (afventer))

1.450.000 kr.

I alt

5.425.000 kr.

 

Kunstprojektet følger tidsplanen for klimaskærmsprojektet og det forventes at projekterne sendes samlet i udbud i juni/juni 2022 og etableres over en 2-årig periode fra august 2022 til august 2024.

 

Der er en styregruppe for kunstprojektet, som mødes ca. 2 gange om året. Styregruppen har udvalgt, hvor kunstprojektet skulle etableres på sundhedshuset, samt hvilken kunstner, der skulle udarbejde skitseprojektet. Styregruppen har også anbefalet den kunstneriske udsmykning, som kunstner Malene Bach har udarbejdet. Styregruppen har tidligere bestået af følgende:

 

-          Susanne Eilersen, formand for Sundhedsudvalget, Fredericia Kommune

-          Christian Jørgensen, formand for Kultur- og idrætsudvalget, Fredericia Kommune

-          Maria Kjær Themsen, Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst

-          Lotte Lederballe Pedersen, sekretariatsmedarbejder, Statens Kunstfond

-          Tove Flensberg, tandlæge og aktør i Fredericia Sundhedshus

-          Ole Lundhede, bygherrerådgiver, Ejendomsafdelingen, Fredericia Kommune

-          Kristian Lykkebo, kunstkonsulent, Kultur & Idræt, Fredericia Kommune

-          Sille Kloppenborg, projektchef for Sundhedshuset, Fredericia Kommune

Efter kommunalvalget 2021 er der behov for at udvælge de politiske deltagere på ny, og det forslås, at følgende politiker frem over er medlemmer i styregruppen:

-          Connie Jørgensen, formand for Beskæftigelses og Sundhedsudvalget

-          Peder Tind, formand for Kultur og Idrætsudvalget

-          Susanne Eilersen, formand for Bosætnings- og Turismeudvalget

Økonomiske konsekvenser

Anlægsbudgettet for kunstprojektet er estimeret til 5.425.000kr. Driftomkostning pr. 5 år for afvaskning af vindueslysninger udvendig fra lift udgør ca. 40.000 kr. og dækkes af driften af Fredericia Sundhedshus.

Vurdering

Det vurderes, at det er vigtigt at igangsætte kunstprojektet hurtigst muligt for at projektet kan komme i udbud og udføres samtidig med udskiftningen af de 630 vinduer på de to høje betonbygninger på sundhedshuset. Herudover vurderes det realistisk at få dækket beløbet på 1.450.000kr via fonde.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelse og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget indstiller til godkendelse ved Økonomiudvalget at der stilles en underskudgaranti på 1.450.000kr til kunstprojektet.
  2. Udvalget godkender de tre politiske medlemmer til styregruppen for kunstprojektet

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 03-03-2022

  1. Udvalget videresender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget med anbefaling om godkendelse af underskudgarantien på 1.450 mio. kr. til kunstprojektet.
  2. Udvalget besluttede at Connie Jørgensen og Peder Tind indtræder i styregruppen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Sagen hjemvises til en samlet ny behandling i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

Supplerende oplysninger

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelse og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget godkender, at der indgås kontrakt med kunstner Malene Bach og at resten af kunstprojektet igangsættes når fondsfinansieringen er på plads.
  2. Udvalget beslutter hvilke politiske medlemmer, der skal inviteres med i styregruppen for kunstprojektet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

  1. Godkendt.
  2. Udvalget besluttede at invitere følgende politikere med i styregruppen for kunstprojektet: Formand For Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget Connie Jørgensen, Formand for Kultur- og Idrætsudvalget Peder Tind og Formand for Bosætnings- og Turismeudvalget Susanne Eilersen. Hvis Connie Jørgensen har forfald deltager næstformanden for Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget Turan Savas.

 

Punkt 10 Orienteringssag: Rundvisning i Medborgerhuset og introduktion til Den Boligsociale Helhedsplan

Sagsresumé

Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken i Fredericia har igennem flere år, i tæt samarbejde med Fredericia Kommune, arbejdet målrettet med at løfte borgere ind i meningsfuld beskæftigelse, uddannelse, sociale fællesskaber, integrationsindsatser og meget mere.

 

På mødet vil Projektchef for Den Boligsociale Helhedsplan Kasper Søstrøm Müller vise rundt i Medborgerhuset Korskær, samt fortælle om den nuværende boligsociale helhedsplan.

 

Sagsbeskrivelse:

Helhedsplanen finansieres gennem midler fra Landsbyggefonden samt medfinansiering fra kommunen, hvor indsatserne udvikles i tæt samarbejde med kommunale aktører, organisationer, foreninger og virksomheder. Landsdækkende undersøgelser viser de positive erfaringer af de boligsociale helhedsplaner på landsplan, og i Fredericia er det bl.a. de fremskudte beskæftigelsesindsatser, som viser særligt gode resultater. I Korskærparken alene er ledigheden faldet fra 49,4 til 37,7 % siden 2013. Derudover har den boligsociale indsats også styrket etableringen af fællesskaber på tværs af områdets beboere, været en stærk aktør indenfor uddannelsesområdet, samt ydet en væsentlig indsats på lokalsamfundsudviklingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det gode samarbejde mellem Den Boligsociale Helhedsplan og Fredericia Kommune styrker både det boligsociale arbejde og de kommunale opgaver omkring borgerne indenfor flere områder; Bl.a. beskæftigelses, uddannelses, fritids og sundhedsområdet.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget at:

 

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

1. Taget til efterretning.

Punkt 11 Orienteringssag: Status på arbejdet med kommende Bydækkende Helhedsplan

Sagsresumé

Den nuværende helhedsplan udløber ved udgangen af 2022. Landsbyggefonden har medio februar godkendt indsendt prækvalifikation for en kommende Bydækkende Helhedsplan.

 

På mødet giver forvaltningen sammen med Projektchef Kasper Søstrøm Müller en status på ansøgningsprocessen til Den Bydækkende Helhedsplan.

 

Sagsbeskrivelse:

De succeser og det udviklingspotentiale vi har set med Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken igennem flere år, skal udbredes til at være en bydækkende helhedsplan for resten af Fredericia. Mange flere borgere skal have adgang til indsatser og tilbud som udvikles efter inspiration fra, og i samarbejde mellem den boligsociale helhedsplan, Fredericia Kommune samt lokale samarbejdspartnere. Denne beslutning fremgår af budget 2022.

 

Landsbyggefonden har givet tilsagn til, at der ansøges for 13 mio. kr. Derfor arbejdes der nu på at udarbejde den endelige ansøgning til den bydækkende helhedsplan.

 

Ansøgningen godkendes af boligorganisationerne, fagudvalgene samt Byrådet i andet halvår 2022.

Økonomiske konsekvenser

Der stilles fra landsbyggefondens side krav om en kommunal medfinansiering på min 25%. Dette vil ikke kræve yderligere tilførsel af midler fra forvaltningen, men vil ske ved en fortsat prioritering indenfor rammen, fordelt mellem eksisterende kommunale ressourcer, som målrettes indsatser i den bydækkende helhedsplan. Der vil i udstrakt grad være tale om fremskudte indsatser og tæt samarbejde.

Vurdering

Samarbejdet mellem det boligsociale områdesekretariat og kommunen styrker mange af de indsatsområder, som der er fokus på i disse år. Bl.a. i forhold til beskæftigelses-, sundheds- og fritidsområdet.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget at:

 

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 07-04-2022

1. Taget til efterretning

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside