Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 23-03-2023

Referat
Dato:
Torsdag, 23 marts, 2023 - 14:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 16 marts, 2023 - 16:45
Referat publiceret:
Tirsdag, 28 marts, 2023 - 08:22

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Retningslinjer for skiltningen på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Fredericia Sundhedshus har i dag et konsistent og genkendeligt visuelt udtryk, som baserer sig på retningslinjer for blandt andet skiltning. Der er imidlertid blandt lejerne udtrykt et ønske om at ændre retningslinjerne, så der kan reklameres for de enkelte aktører. En ændring af retningslinjerne for skiltning indbefatter både fordele og ulemper, som vil blive skitseret på udvalgsmødet i relation til forskellige løsningsmodeller. På udvalgsmødet deltager driftsleder på Fredericia Sundhedshus Thomas Meldgaard Harboe og teamleder Julie Marie Skovmark Elsborg.

 

Sagsbeskrivelse:

Med henblik på at bevare et konsistent og genkendeligt visuelt udtryk har Fredericia Sundhedshus et wayfinding-koncept og en tilhørende designmanual, som er udviklet i samarbejde med Designskolen i Kolding. Koncept og manual beskriver blandt andet gældende retningslinjer for skiltningen i huset. Der er imidlertid blandt lejerne i Fredericia Sundhedshus ytret et ønske om at ændre på reglerne for skiltning, så der fremadrettet kan opsættes særskilt reklame for de pågældende aktørers tilstedeværelse i huset. Det ønskes blandt andet, at der kan reklameres med bannere, folie på vinduerne og aktør-logoer på husets skilte. Det skal i den forbindelse noteres, at der i dag accepteres få afvigelser fra reglerne, blandt andet hos headspace, som - grundet deres placering i Bygning H - har mulighed for at reklamere for sit tilbud med et banner foran bygningen. At foretage en generel ændring af reglerne for skiltning, og derved åbne op for nævnte ønsker om muligheden for at kunne reklamere, indbefatter både fordele og ulemper, som vil blive skitseret på udvalgsmødet i relation til forskellige løsningsmodeller.

Økonomiske konsekvenser

Ændres retningslinjerne for skiltning, må lejerne forventes selv at afholde udgifterne forbundet med produktion og opsætning af bannere, folie mm. I relation til eventuel opsætning af aktør-logoer på sundhedshusets skilte er en mulig løsning, at der hjemtages tilbud på udarbejdelse og opsætning, og at lejerne ligeledes selv afholder denne udgift.

Vurdering

Der er både fordele og ulemper ved at imødekomme ønsket om at ændre skiltningen. Man risikerer eksempelvis, at sundhedshusets nuværende og stringente visuelle udtryk kompromitteres, så borgere og øvrige besøgende møder et mindre ensartet udtryk. Omvendt giver det mulighed for at ensrette de retningslinjer, som aktuelt accepteres tilsidesat i enkelte tilfælde, og mulighed for at synliggøre de forskellige sundhedstilbud yderligere for borgerne.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter de fremlagte muligheder for justering af retningslinjerne for skiltningen, og træffer beslutning om, hvilken af de fremlagte modeller, der skal implementeres fremadrettet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Udvalget drøftede eventuelle justeringer af skiltepolitikken på sundhedshuset. Udvalget besluttede, at der fortsat skal være et ensartet udtryk i skiltningen på sundhedshuset. Det vil fremadrettet blive muligt at få logo på den enkelte aktørs skilt. Det vil være den enkelte aktør, som selv finansierer udgiften hertil. Ligeledes blev det besluttet, at der skal arbejdes på, at der kan fremgå aktørlogo på touchstanderne og oversigtsskærmene i foyeren.

 

Punkt 3 Orienteringssag: Ændrede åbningstider på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Grundet en uhensigtsmæssig anvendelse af Fredericia Sundhedshus i tidsrummet efter den almindelige åbningstid hos husets lejere, er åbningstiderne på Fredericia Sundhedshus midlertidigt indskrænket. Den midlertidige ændring evalueres til sommer 2023, hvorefter der bør træffes en beslutning om den fremadrettede tilgang til åbningstider og tilgængelighed.

 

På udvalgsmødet deltager driftsleder på Fredericia Sundhedshus Thomas Meldgaard Harboe og teamleder Julie Marie Skovmark Elsborg.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med etableringen af Fredericia Sundhedshus har det været et afgørende pejlemærke, at huset både udstråler en åbenhed og også helt konkret er et åbent hus. Dvs. at åbningstiderne afspejler en vision om, at huset er tilgængeligt for dets brugere og for byens borgere - også udenfor almindelig åbningstid.

 

Der har imidlertid vist sig en række tilbagevendende udfordringer forbundet med, at huset står åbent fra klokken 8 til 22. Der er blandt andet en uhensigtsmæssig anvendelse af husets foyer og toiletter, hvor udsatte borgere tager ophold, når aktører og hovedparten af husets brugere om eftermiddagen går hjem.

 

På den baggrund er der pr. 1. februar 2023 ændret midlertidigt på åbningstiderne, så sundhedshuset nu lukkes mandag – torsdag kl. 19.15, fredag kl. 17.30, lørdag kl. 13.15 og søndage/helligdage er der helt lukket. Der evalueres i sommeren 2023 på, om den midlertidige ændring løser de nævnte udfordringer, hvorefter der bør træffes en generel beslutning om gældende åbningstider.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes nødvendigt at iværksætte og for nuværende fastholde de aktuelle ændringer med henblik på at håndtere de skitserede udfordringer nu og her. De ændrede åbningstider bør efter en evaluering i sommeren 2023 drøftes af udvalget i en samlet vurdering af fordele og ulemper ved eventuelt at ændre åbningstiderne permanent.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 4 Orienteringssag: Regnskab 2022 - Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2022 viser et mindreforbrug på udvalgets serviceudgifter på 3,6 mio. kr., et mindreforbrug på overførselsudgifter på 7,1 mio. kr. og et mindreforbrug på brugerfinansieret drift på 0,1 mio. kr. Aktivitetsbestemt medfinansiering ender som budgetteret. Årsagerne til mindreforbruget og merforbruget forklares i sagsbeskrivelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har forvaltningen udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2022.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Tabel 1, viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2022.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Serviceudgifter

21,4

17,3

13,6

3,6

Overførselsudgifter

938,3

872,4

865,3

7,1

Aktivitetsbestemt medfinansiering

228,6

228,3

228,3

0,0

Brugerfinansieret drift

0,5

0,5

0,4

0,1

 

SERVICEUDGIFTER

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget har i 2022 et samlet mindreforbrug på 3,6 mio. kr. på serviceudgifterne. Udvalgets mindreforbrug kan specificeres som følgende:

  • Plejetakst færdigbehandlede patienter har et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. Årsagen hertil er at Fredericia har lagt under regionsgennemsnittet for færdigbehandlede patienter, der har lagt på hospitalet i mere end 2 dage, derved får Fredericia en større indtægt end udgift.
  • Puljerne til minifleksjob og fleksjob har et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. Årsagen hertil er for pulje til minifleksjob, at i dele af puljen er der en regel om at når en fleksjobber stopper, så må der ikke ansættes en ny, hvilket gør at puljen aldrig kan blive fuldt forbrugt. For pulje til fleksjob, er grunden, at det har taget tid at ansætte nok fleksjobbere ude på fagområderne, dog er puljen fra 1. BO 2023 fuldt forbrugt. I forbindelse med vedtagelsen af budget 2023 arbejdes der med at puljerne til fleksjob samles og procedurerne ændres, således at dette undgås fremover.
  • Det resterende mindreforbrug på 1,6 mio. kr. fra flere områder:
    • 0,5 mio. kr. Ambulant specialiseret genoptræning
    • 0,4 mio. kr. af uforbrugte DUT-midler til sundhedsklynger
    • 0,3 mio. kr. af uforbrugte DUT-midler til kvalitetspakker akutfunktioner
    • 0,3 mio. kr. til begravelseshjælp

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifter på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget har et mindreforbrug på 7,1 mio. kr. Årsagen til mindreforbruget skyldes hovedsageligt færre ledige end budgetteret på Kontanthjælp, Dagpenge og Ressource- og Jobafklaringsforløb.

 

BRUGERFINANSIERET DRIFT

Det brugerfinansierede område omfatter minifleksjobbere, der arbejder på kommunens genbrugspladser. Her er der en mindre difference på hvor meget fleksjobberne er ansat til og det budget der er afsat.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At regnskab 2022 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: 1. Budgetopfølgning 2023 - Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Den overordnede konklusion på 1. budgetopfølgning 2023, på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, er, at der forventes overholdelse af udvalgets samlede ramme på driften. Grundet krigen i Ukraine, er der fortsat fokus på at finde midler indenfor udvalgets egen ramme til finansieringen af de ekstra flygtninge, der kommer som følge af krigen. Denne budgetudfordring var mulig at løse i 2022 og forventes ligeledes at kunne blive løst i 2023.

 

Der ansøges om omplaceringer på serviceudgifter (netto -0,3 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering indenfor udvalgets ramme.

 

På mødet vil aktuel status på indsatsområder fra Budget 2023 blive præsenteret og vil efterfølgende indgå i en samlet præsentation, for alle udvalg, til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 18,3 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

 

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2023 indstilles til tekniske justeringer for i alt netto -0,3 mio. kr. på serviceudgifter omhandlende:

 

  • Udbetaling af fleksjobpulje, 0,340 mio. kr. (budget afleveres)
  • Udkontering af udgiften på arbejdsskadeforsikring, 0,037 mio. kr. (budget modtages)

Tabel 1: Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse, 1. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 1. BO 2023

Prognose uden kompenseren-de handling

Serviceudgifter

 

 

 

 

 

Beskæftigelse

9,9

8,7

-0,3

8,4

8,4

Sundhed

9,6

9,6

0,0

9,6

9,6

Overførsels-udgifter

900,2

900,0

0,0

900,0

900,0

Aktivitetsbestemt medfinansiering

234,8

234,8

0,0

234,8

234,8

Brugerfinansieret drift (fleksjobbere)

0,5

0,5

0,0

0,5

0,5

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året, og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til regnskabsresultatet for 2022

SERVICEUDGIFTER:

Regnskabsresultatet for 2022 var et netto mindreforbrug på cirka 3,6 mio. kr. for Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget. De primære faktorer til dette mindreforbrug var, for beskæftigelse, at puljen til minifleksjob ikke var fuldt forbrugt[1] og pulje til fleksjob ikke var fuldt fordelt. For Sundhed var årsagen at plejetakst til færdige patienter var lavere end forventet og DUT-midlerne til Sundhedsklynger først er planlagt brugt i 2023.

 

Nedenstående graf viser udviklingen på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets serviceudgifter fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser et stigende udgiftsniveau fra 2022 til 2023 og frem.

Grafen viser en stigning fra forbrug 2022 til budget 2023 på ca. 5 mio. kr. Der er flere forklaringer til hvorfra stigningen kommer:

 

  • Pulje til minifleksjob, hvor modellen gør at budgettet til minifleksjob er større end forbruget, dele af dette overskud har tidligere været brugt til finansiering af ukrainske flygtninge og andre uforudsete udfordringer.
  • For arbejdsmarkedsprojekter, var forbruget i 2022 næsten nul, da tilskud til projekterne alle kom i 2022. I 2023 er der stort set ikke budgetteret med nogen tilskud til projekter, da tilskuddene først forventes at komme i 2024 (grundet regnskabsforskydning).
  • Der er i forbindelse med budgetlægningen kommet en ny opgave og nye midler i 2023 til veteranindsatsen.
  • Til slut er der i budget 2023 kommet nye DUT-midler til kvalitetspakker i akutfunktioner.
  •  

Med ovenstående forklaringer, ser det umiddelbart ud til at serviceudgifter på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget vil være i balance. Der er for nuværende ikke nogen kendte udfordringer, som ikke forventes at kunne dækkes indenfor egen ramme (eksempelvis ukrainske flygtninge).

 

OVERFØRSELSUDGIFTER:

Det er for tidligt endnu at spå om udviklingen i ledighed for 2023, dog er budgettet til overførsels-udgifterne i 2023-priser lig forbruget i 2022. Budgettet er lagt med udgangspunkt i økonomiaftalen. Om budget 2023 er nok i en tid hvor ledigheden er stigende, vides ikke endnu, derfor følges dette område tæt.

 

AKTIVTETSBESTEMT MEDFINANSIERING:

Her er der en stigning i budgettet på ca. 0,3 mio. kr. denne stigning kommer af, at forbruget til efterbehandlinger stadig er usikkert, der bliver vurderet frem imod 2. budgetopfølgning om budgettet igen kan nedjusteres med ca. 0,3 mio. kr.


[1] Pulje til minifleksjob, består af to bevillinger, i den ene genansættes der en ny fleksjobber, når en fleksjobber stopper. I den anden bevilling, gælder det, at når en fleksjobber ikke længere får dette tilbud, så må en ny fleksjobber ikke blive ansat i samme stilling. Derfor er der en tendens til, at budgettet på pulje til minifleksjob er større end forbruget, og denne difference er stigende fra år til år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, da der er forventning om budgetoverholdelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Punkt 6 Orienteringssag: Ny lægevagtsaftale

Sagsresumé

Der er pr. januar 2023 forhandlet en ny aftale om lægevagten på plads. Region Syddanmark og PLO har indgået en aftale som sikrer, at der pr. 1. februar 2024 atter er lægevagtsfunktion i Fredericia, dog på ændrede vilkår for tilgængeligheden og med nye tiltag involveret. Lægevagten vil som tidligere have lokation på Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmark og PLO har i januar 2023 forhandlet en ny aftale om lægevagten på plads. Aftalens formål er at genetablere et velfungerende og tilgængeligt akuttilbud til regionens borgere, bl.a. i Fredericia hvor lægevagten i Sundhedshuset har været lukket siden 2020. Det er fortsat de praktiserende læger, der driver lægevagten, men den nye aftale indeholder en række nye tiltag:

 

-          Region Syddanmark overtager opgaverne for lægevagten på hverdage mellem kl. 23-08

-          Region Syddanmark stiller hjælpepersonale til rådighed, som skal aflaste lægevagten, eks. med halspodninger og måling af vitale parametre. Hjælpepersonalet skal også sikre et sammenhængende forløb for patienten, hvis der er behov for indlæggelse

-          Der bliver oprettet en akutknap, som gør det muligt for borgere med behov for akut lægehjælp at komme foran i telefonkøen

 

Lægevagten kommer til at køre en rute mellem vagtstederne i Region Syd, på hvilken Fredericia får allokeret ca. en times tilstedeværelse på hverdage, og to x en time i weekenden og på helligdage. Der er således samme serviceniveau, som i den tidligere lægevagtsaftale. PLO har endnu ikke lagt ruten, så det konkrete tidspunkt for lægevagtens tilstedeværelse i Fredericia Sundhedshus kendes endnu ikke, men borgerne vil blive visiteret til fremmøde på faste tidspunkter.

 

De fysiske rammer og ansættelsen af hjælpepersonale

Der er på Fredericia Sundhedshus behov for ét lokale til lægevagten og ét til det nye hjælpepersonale (SOSU eller sygeplejerske) i en time på hverdage, samt to timer i weekenden og tilsvarende på helligdage. Region Syddanmark er åben for, at et eksisterende lokale med nødvendigt udstyr - eksempelvis et rum hos en sygeplejeklinik eller i en blodprøvetagning - kan anvendes, forudsat at det ligger i en acceptabel afstand fra lægevagtens rum. Der er en igangværende positiv dialog med regionen om deres behov i sundhedshuset, hvor lokalerne til lægevagten skal kunne tages i brug pr. 1. februar 2024.

 

Derudover har Region Syddanmark indbudt til en dialog omkring ansættelsen af det nye hjælpepersonale, som der er et regionalt ønske om eventuelt at finde blandt det kommunale sundhedsfaglige personale, naturligvis finansieret af regionen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Den nye lægevagtsaftale sikrer nærhed for borgerne i Fredericia Kommune, som atter får mulighed for at blive tilset lokalt, udenfor de alment praktiserende lægers åbningstid. Aftalen sikrer et trygt tilbud til borgerne af høj sundhedsfaglig kvalitet.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Afrapportering på flygtningeområdet - Regnskab 2022

Sagsresumé

Afrapporteringen på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune.

 

Afrapporteringen bliver efter politisk ønske forelagt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget halvårligt i forbindelse med 2. budgetopfølgning og regnskabsafslutningen.

 

Anne Schrøder, konstitueret afdelingsleder for Job og Fremskudt funktion deltager på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Den løbende afrapportering på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune, herunder bl.a. hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er kommet til Fredericia. Dertil beskriver afrapporteringen også, hvilke udgifter og indtægter kommunen har haft på området. Efterfølgende beskrives beskæftigelsesindsatsen for området.

 

Afrapporteringens hovedkonklusioner:

  • Antallet af flygtninge, der er ankommet til Fredericia
    • I løbet af 2022 er der ankommet 7 flygtninge og familiesammenførte til flygtninge til Fredericia. 5 borgere er flygtninge, og 2 borgere er blevet familiesammenført til flygtninge.
    • Der er ikke ankommet børn til Fredericia i løbet af 2022.
    • Der er i 2022 ankommet 212 Ukrainske flygtninge, hvor 68 er børn og 144 er voksne.
  • Økonomi for flygtningeområdet
    • Kommunens største udgifter til voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er til danskundervisning, forsørgelse, sagsbehandling og boliger til midlertidig placering.
    • På børneområdet relaterer kommunens primære udgifter sig bl.a. til skole og dagtilbud, specialundervisning.
  • Beskæftigelsesindsatsen
    • Andelen af beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i Fredericia ligger i 2022 7,7 procentpoint under landsgennemsnittet og 6,3 procentpoint under det øvrige Sydjylland.
    • I forhold til mænd ligger Fredericia 5,6 procentpoint under landsgennemsnittet og 4,0 procentpoint under det øvrige Sydjylland.
    • I forhold til kvinder ligger Fredericia 9,3 procentpoint under landsgennemsnittet og 8,4 procentpoint under det øvrige Sydjylland.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget at anbefale til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Afrapporteringen tages til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Anbefalet.

Punkt 8 Orienteringssag: Beskæftigelsesindsatser - 2. delaftale

Sagsresumé

2. delaftale i forbindelse med ´Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen´ forventes at træde i kraft pr. 22. marts 2023 samt 1. januar 2024.

 

På mødet gennemgås, hvorledes aftalen har indflydelse på beskæftigelsesindsatserne i Fredericia.

 

Maria Ellegaard, afdelingsleder for Job og Udvikling deltager på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Med ´Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen´ indfries et landspolitisk ønske om at prioritere muligheden for tidlig pension til borgere med mange år på arbejdsmarkedet.

 

Aftalen er fordelt på to delaftaler, hvoraf 1. delaftale er trådt i kraft.

 

2. delaftale omfatter 2 lovforslag, som forventes at træde i kraft henholdsvis pr. 22. marts 2023 samt pr. 1. januar 2024. De to lovforslag omfatter følgende:

 

• Forenklet kontaktforløb og lempelse af uddannelsespålæg – ikrafttræden 1. januar 2024 – A-kassen får ansvaret for kontaktforløbet de første tre måneder af ledighedsforløbet.

 

• Mere målrettede tilbud – ikrafttræden 22. marts 2023 - En del af indsatsen, der i dag gives som øvrig vejledning og opkvalificering skal omlægges i retning af ordinære løntimer, ordinær uddannelse og virksomhedsrettede tilbud. Samtidig sænkes grænsen for, hvornår ordinære løntimer kan træde i stedet for et aktivt tilbud i fokusmålet for indsats i skærpet tilsyn.

 

• Udvidet mulighed for digitale samtaler – ikrafttræden 22. marts 2023 - Fremover kan alle samtaler undtagen den første afholdes digitalt, hvis borgeren ønsker det.

 

• Mindre administration i kommunerne og forenklinger af administrative krav – ikrafttræden 22. marts 2023/1. januar 2024 (mindre forenklinger nu, driftsbesparelse i 2024) - Der foretages en reduktion i udgifterne til administrationen i jobcentrene, hvilket følges på vej af en række forenklingstiltag.

 

Omlægningen betyder for Fredericia, at en stor andel af den vejledning og opkvalificeringstilbud, som indgår i fokusmålene i dag, ikke fremover kommer til at tælle med i de opgørelser, STAR fører tilsyn på baggrund af. På den baggrund bliver det et væsentligt opmærksomhedspunkt, at få langt flere indsatser omlagt til ordinære timer.

Økonomiske konsekvenser

Besparelserne, som for Fredericias vedkommende udgør 7,0 mio. kr. i 2023 og 11 mio. kr.  i 2024 er allerede håndteret i Jobcentret gennem justeringer på serviceniveau og midler for budget 2023.

Vurdering

2.delaftale´s betydning for beskæftigelsesindsatsen i Fredericia og hvordan der arbejdes med den, gennemgås på udvalgsmødet.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller