Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 25-08-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 25 august, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 august, 2022 - 20:51
Referat publiceret:
Fredag, 26 august, 2022 - 12:51

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Godkendt.

Punkt 2 2. budgetopfølgning 2022

Sagsresumé

2. budgetopfølgning 2022 viser en generel overholdelse af korrigeret budget på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets serviceudgifter. Der forventes mindreforbrug på serviceudgifter på 0,172 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes omplaceringer og en tillægsbevilling.

 

Overførselsudgifter har et forventet mindreforbrug på 59,795 mio. kr. (tabel 1), der primært skyldes nedgang i antal ledige og en tillægsbevilling.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering og Brugerfinansieret drift forventes i balance.

 

Der ansøges om en række omplaceringer og en tillægsbevilling på både serviceudgifter (-1,662 mio. kr.) og overførselsudgifter (-1,593 mio.kr.), som er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af omplaceringerne og tillægsbevillingerne forventes der et mindreforbrug på serviceudgifter på 0,219 mio. kr., der forventes et mindreforbrug på Overførselsudgifterne 6,000 mio. kr., aktivitetsbestemt medfinansiering og brugerfinansieret drift forventes i balance (jf. tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af omplaceringer og tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Serviceudgifter

21,398

17,284

17,112

-0,172

Overførselsudgifter

937,412

937,412

877,789

-59,623

Aktivitetsbestemt medfinansiering

228,597

228,597

228,597

0

Brugerfinansieret drift

0,525

0,525

0,525

0

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

ÆNDRINGER FRA VEDTAGET BUDGET TIL KORRIGERET BUDGET

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 2. budgetopfølgning 2022 omhandler:

SERVICE, -4,114 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af lønbudget for at opnå retvisende budgetter for Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd -1,500mio. kr.
  • Til diverse udvalg: Der er ansat fleksjobbere i fagafdelingerne, og dermed tilført budget fra fleksjobpuljen til diverse udvalg, -0,671 mio. kr.
  • Overførsler mellem årene: Forskydning i indtægter fra STAR, fra 2021 til 2022, -1,943 mio. kr.

ØVRIGE DRIFTSUDGIFTER. -0,933 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af afdeling Virksomhedsservice-10,633 mio. kr.
  • Til Unge- og Uddannelsesudvalget: Flytning af budgetmidler til Unge- og Uddannelsesudvalget, budgetmidler, som flyttes jf. styrelsesvedtægten pr. 1/1 2022 -1,475 mio. kr.
  • Til Senior- Socialudvalget: Flytning af midler til voksen myndighed for at dække merforbrug
    -0,930 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Fordeling af administrative udgifter mellem overførsler og serviceudgifter, frigiver midler på servicerammen 11,445 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af Overhead udgifter virksomhedsservice, 0,374 mio. kr.
  • Til Unge- og Uddannelsesudvalget: Budgettilpasning – ungeindsats, 1,034 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer og en tillægsbevilling for i alt -0,047 mio. kr. på serviceudgifter og -53,623 mio. kr. på overførselsudgifter.

 

Dette vedrører følgende omplaceringer:

Omplaceringer

Serviceudgifter 0,047 mio. kr.

Omplaceringer, -0,281 mio. kr.

  • Til Senior- og Socialudvalget: Flytning af midler til fleksjobansat, -0,209 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Flytning af midler til fleksjobansat, -0,072 mio. kr.

Tillægsbevillinger, 0,328 mio. kr.

  • DUT-midler: Initiativer i sundhedsreformen. Herunder kvalitetspakker målrettet kommunale akutfunktioner og patientrettet forebyggelse for borgere med kroniske sygdomme, 0,328 mio. kr.

 

Overførselsudgifter -53,623 mio. kr.

Omplaceringer, -56,500 mio. kr.

  • Til kassen: Dagpenge til forsikrede ledige, grundet fald i ledighed, -37,000 mio. kr.
  • Til kassen: Kontanthjælp og enkeltydelser, grundet fald i ledighed, -24,500 mio. kr.
  • Til kassen: Ressourceforløb, grundet fald i ledighed, -10,000 mio. kr.
  • Til kassen: Boligstøtte, grundet fald i ledighed, -5,000 mio. kr.
  • Til kassen: Løntilskud til flexjob, grundet fald i ledighed, -1,000 mio. kr.
  • Fra kassen: Førtidspension, grundet stigning i antal personer, 12,000 mio. kr.
  • Fra kassen: Sygedagpenge, grundet stigning i antal personer, 9,000 mio. kr.

 

Tillægsbevillinger, 2,877 mio. kr.

•          DUT-midler: Udvidet ret til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
COVID-19, 2,877 mio. kr.

Midtvejsreguleringen på ydelser er 52,942 mio. kr., med nedreguleringen på 53,623 mio. kr. følger Fredericia kommune midtvejsreguleringen på ydelserne.

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning 2022 på mødet den 12. september 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Serviceudgifter

21,398

17,331

17,112

-0,219

Overførselsudgifter

938,345

883,789

877,789

-6,000

Aktivitetsbestemt medfinansiering

228,597

228,597

228,597

0

Brugerfinansieret drift

0,525

0,525

0,525

0

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning 2022 viser en overholdelse af det korrigeret budget på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets område.

Efter godkendelse af omplaceringerne har Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget et mindreforbrug i forhold til det korrigeret budget på -0,219 mio. kr. (jf. tabel 2), som primært skyldes:

  • Puljen til rådet for Beskæftigelse, Uddannelse og Udvikling, mindre aktivitet end forventet (mindreforbrug), 0,590 mio. kr.
  • Lav ledighed blandt fleksjobbere og manglende genansætter, medfører mindreforbrug på fleksjobpuljen. Grundet ukrainesituationen er der øget forbrug på boliger til midlertidig boligplacering. Derfor bruges en andel af mindreforbruget fra fleksjobpuljen til finansiering af midlertidig boligomplacering af flygtninge. Dette giver dermed et forventet mindreforbrug på fleksjobpuljen på 0,261
  • Der er nogle interne tilbud, der kan flyttes fra serviceudgifter til overførselsudgifter. Da graden af interne tilbud kan ændre sig i løbet af året, er der usikkerhed ift. beløbsstørrelsen (mindreforbrug) 0,265 mio. kr. 
  • Forskydning i finansiering til statsfinansierede projekter (merforbrug) 0,897 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Efter godkendelse af omplaceringerne, har Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget et forventet mindreforbrug i forhold til det korrigeret budget på 6,000 mio. kr. (jf. tabel 2).

 

Det forventede mindreforbrug på overførselsudgifter kan specificeres som følgende:

  • Der er usikkerhed i forhold til udviklingen på antal ledige, da det kun er perioden januar-maj der er kendt, hvor resten er estimeret på baggrund af prognose. Derfor forventes dagpenge til forsikrede ledige, at kunne blive nedreguleret yderligere, men grundet usikkerheden, meldes det for nu ind som en forventning og ikke som en omplacering (mindreforbrug), 6,00 mio. kr.

Indstillinger

Kommunaldirektøren samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Godkendt og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Punkt 3 Betydning af Ret til tidlig pension

Sagsresumé

Den nye aftale om ret til tidlig pension udbetales med 100 pct. statslig finansiering. For at finansiere aftalen om ret til tidlig pension har partierne bag aftalen besluttet, at der skal findes 300 mio.kr. i 2022, 750 mio. kr. i 2023 og 1,1 mia. kr. på beskæftigelsesområdet fra 2024 og frem inden for jobcentrenes samlede indsatsområde (2020-pl). Dette betyder at Fredericia kommune samlet skal finde 3,7 mio. kr. i 2022, 7,0 mio. kr. i 2023 og 11 mio. kr. i 2024 og frem.

 

Besparelserne er fordelt over to delaftaler, en der blev vedtaget i juni 2021, og anden delaftale der blev vedtaget juni 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

For at finansiere aftalen om ret til tidlig pension har partierne bag aftalen besluttet, at der skal findes 300 mio.kr. i 2022, 750 mio. kr. i 2023 og 1,1 mia. kr. på beskæftigelsesområdet fra 2024 og frem inden for jobcentrenes samlede indsatsområde (2020-pl). Dette betyder at Fredericia kommune samlet skal finde 3,7 mio. kr. i 2022, 7,0 mio. kr. i 2023 og 11 mio. kr. i 2024 og frem fordelt på to delaftaler og en afledt effekt.

 

Aftalekredsen indfriede med første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen en årlig besparelse på ca. 345 mio. kr. i 2022 og ca. 370 mio. kr. årligt fra 2023 ved bl.a. at lempe proceskrav til indsatsen for uddannelseshjælpsmodtagere og at indføre mulighed for digitale samtaler efter seks måneders ledighed. Dette betyder at Fredericia kommune skal spare ca. 3,2 mio. kr. i 2022 og 3,5 mio. kr. i 2023 og frem. Jf. tabel 1.

 

Udover første delaftale er der afledte effekter på overførselsudgifterne, da det vurderes at ret til tidlig pension vil medføre færre personer på en række øvrige ydelser, da de som følge af lovforslaget vil modtage tidlig pension i stedet for andre ydelser. Dette betyder at Fredericia skal spare 0,5 mio. kr. i 2022, 0,8 mio. kr. i 2023 og 1 mio. kr. i 2024 og frem. Jf. tabel 2.

 

I forbindelse med anden delaftale om ret til tidlig pension, er den fulde finansieringsplan nu kendt. Med anden delaftale har aftalekredsen vedtaget besparelser på 345 mio. kr. i 2023 og 760 mio. kr. i 2024 og frem. Dette betyder at Fredericia kommune skal spare 3,0 mio. kr. i 2023 og 6,6 mio. kr. i 2024 og frem. Jf. tabel 3.

Økonomiske konsekvenser

I tabellerne nedenfor er besparelserne for Fredericia kommune i hver delaftale afbildet.

 

Tabel 1: Første delaftale

Første delaftale, mio. kr.

2022

2023

2024

2025

2026

Varigt

Samtaler over video eller telefon, ekskl. Forligsbelagte udgifter

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

Samtaler over video eller telefon

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

Heraf forligsbelagte udgifter ifm. Beskæftigelses- og sygedagpengereformen

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

Færre proceskrav for indsatsen til uddannelseshjælp modtagere

3,1

3,4

3,4

3,4

3,4

3,4

Styrket understøttelse af overgang til og gennemførelse af uddannelse

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

Total

3,2

3,5

3,5

3,5

3,5

3,5

Andel service

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

Andel overførsler

3,0

3,3

3,3

3,3

3,3

3,3

 

Tabel 2: Afledt effekt som følge af indførelse af ret til tidlig pension

Afledt effekt af Ret til tidlig pension

2022

2023

2024

2025

2026

Varigt

Kontant og uddannelseshjælp

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

Arbejdsløshedsdagpenge

0,2

0,2

0,3

0,3

0,3

0,3

Ledighedsydelse

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

Førtidspension

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

Driftsudgifter til aktivering mv.

-0,0

-0,0

0,1

0,1

0,1

0,1

Sygedagpenge

0,2

0,3

0,4

0,4

0,4

0,4

Fleksjob

0,1

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2

Boligstøtte

-0,0

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

Total

0,5

0,8

1,0

1,0

1,0

1,0

Andel service

0

0

0

0

0

0

Andel Overførsler

0,5

0,8

1,0

1,0

1,0

1,0

 

Tabel 3: Anden delaftale

Anden delaftale, mio. kr.

2022

2023

2024

2025

2026

Varigt

Mere målrettede tilbud ekskl. midler forligsbelagt med Beskæftigelsesreformen

-

3,0

3,0

3,0

3,0

3,0

Mere ansvar til a-kasserne og et forenklet kontaktforløb

-

 

1,5

1,4

1,4

1,4

Mindre administration i jobcentrene

-

 

2,2

2,2

2,2

2,2

Afskaffelse af krav til beskæftigelsesplan

-

0,05

0,05

0,05

0,05

0,05

Medfinansiering af digitale samtaler*

-

-0,3

-0,2

-0,2

-0,2

-0,2

Lempelse af uddannelsespålægget

-

 

0,1

0,1

0,1

0,1

I alt offentlige mindreudgifter, efter skat, tilbageløb og adfærd

-

2,7

6,6

6,6

6,6

6,6

Andel service

-

-0,2

3,6

3,6

3,6

3,6

Andel overførsler

-

3,0

3,0

3,0

3,0

3,0

 

Tabel 4: Overblik

Fundet og manglende finansiering

2022

2023

2024

2025

2026

Varigt

Fundet finansiering

3,7

7,2

7,4

7,4

7,4

7,4

Andel service

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

Andel overførsler

3,6

7,0

7,2

7,2

7,2

7,2

Manglende finansiering

0,0

-0,2

3,6

3,6

3,6

3,6

Andel service

0,0

-0,2

3,6

3,6

3,6

3,6

Andel overførsler

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Total

3,7

7,0

11,0

11,0

11,0

11,0

 

Der er fundet finansiering til første delaftale, afledt effekt i alle år. Overførselsudgifterne i delaftale 2 nedjusteres med 3 mio. kr. som følge af besparelsen i 2023, hvilket betyder at jobcenteret skal løse opgaven for 3 mio. kr. mindre, svarende 7 færre medarbejderstillinger. Herudover mangler der, at blive fundet finansiering til serviceudgifterne i anden delaftale, jf. tabel 4.

 

Serviceudgifter

For serviceudgifterne bliver der tilført 0,2 mio. kr. til finansiering af digitale samtaler i 2023. Der mangler i 2024 at blive fundet 3,6 mio. kr. på serviceudgifter, dette er inklusiv de -0,2 mio. kr. som Fredericia kommune bliver tilført i 2023 og frem.

Vurdering

Jobcenterets udgifter til lønninger og driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats pr. fuldtidsledig, så ligger jobcenteret under landsgennemsnittet. Udgifter til lønninger pr. fuldtidsledig i 2021 var på landsplan 14.701 kr. og i Fredericia 12.866 kr. Driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats pr. fuldtidsledig var i 2021 på landsplan 14.112 kr. og i Fredericia 11.842 kr.

 

Dette betyder, at Jobcenteret Fredericia løser samme opgave som landsplan for lavere udgifter. Se bilag ”Udgifter pr. fuldtidsperson på offentlig forsørgelse og udgifter pr. borger” for en uddybning og oversigt.

 

Effekten af delaftale 2:

Fra 2023 indføres mere målrettede (virksomhedsrettede) tilbud, som betyder at borgerne skal have et ret og pligt tilbud, som er virksomhedsrettet.

 

Som følge af finansiering af ny aftale om ret til tidlig pension, er et af punkterne er at jobcentret fra 1. januar 2023 i endnu højere grad skal give borgerne et virksomhedsrettet tilbud, ordinær uddannelse eller job på få timer (målrettede tilbud), hvilket betyder at den virksomhedsrettede indsats skal øges yderligere med godt 25% svarende til ca. 250 borgere flere end hidtil. I denne forbindelse nedjusteres udgifter til øvrige vejledning og opkvalificering, som borgerne modtager med 3 mio. kr. årligt fra 2023, disse 3 mio. kr. som budgettet er nedjusteret med, svarer til ca. 7 medarbejder stillinger.

 

Såfremt der ikke findes finansiering, kan det betyde længere sagsbehandlingstid for borger, da det opsøgende virksomhedsarbejde, etablering og opfølgning på borgerforløb ude i virksomhederne vil tage længere tid med nuværende medarbejderkapacitet. For virksomheder kan det betyde, at det opsøgende virksomhedssamarbejde skal nedjusteres og der går længere mellem opfølgningerne.

 

Det nuværende serviceniveau ift. borgere og virksomheder, nedjusteres yderligere fra januar 2023, som følge af udløb af de 2 mio. kr., der er politisk prioriteret til virksomhedsrettet indsats i budgetaftale 2021, de 2 mio. kr., svarer ca. til 4 medarbejder stillinger. Generelt vil der være en risiko for skærpet tilsyn, som følge af lovændringen, hvor øvrige tilbud ikke tæller med i opgørelsen af statens fokusmål og tilsyn med kommunerne.

 

Herudover skal der fra 2024 og frem findes finansiering på serviceudgifterne svarende til 3,6 mio. Kr.

I aftalen ligger at ansvaret for de første 3 mdr. af dagpengemodtagernes kontaktforløb overgår til a-kasserne. Da opgaven forventes at blive overtaget af a-kasserne, vil der tilsvarende være en besparelse på 1,6 mio. Kr., svarende ca. 3,5 medarbejderstillinger. De 3,5 medarbejderstillinger vil forsvinde fordi opgaven ikke er der længere. 

 

De resterende 2 mio. kr. skal findes ved mindre administration i jobcentret, svarende til ca. 4,5 medarbejderstillinger. Mindre administration kan betyde ændrede opgaver i jobcenteret, der kan medføre en naturlig bortgang af opgaver og derved også behov for færre medarbejderressourcer. Det er for nuværende ikke kendt, hvad der ligger i mindre administration i jobcentret.

 

Forvaltningen vurderer at der grundet de økonomiske konsekvenser, som følge af finansiering af tidlig ret til pension samt udløb af 2 mio. kr., er behov for en lokalpolitisk prioritering af serviceniveau for kommunens beskæftigelsesindsats i forhold til borgere og virksomheder.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

 

  1. drøfte en politisk prioritering af serviceniveauet for beskæftigelsesindsatsen i 2023 og frem i forbindelse med budgetforhandlinger.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Drøftet.

Punkt 4 1. behandling af Beskæftigelsesplan 2023

Sagsresumé

Forvaltningen har udarbejdet Beskæftigelsesplan 2023 til 1. behandling i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, samt godkendelse til at sende planen i høring

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen.

 

Det helt overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

De landsdækkende beskæftigelsespolitiske mål fra ministeriet gældende for 2023, er følgende:

 

Gældende ministermål 2023:

  1. Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
  2. Flere ledige skal opkvalificeres
  3. Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
  4. Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
  5. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

 

Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune tager udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. I beskæftigelsesplanen beskrives den overordnede retning for arbejdsmarkedsområdet, mens den operationelle indsats levendegøres gennem handleplaner med opfølgning på konkrete måltal og initiativer.

 

Beskæftigelsesplanen skal endeligt godkendes af Byrådet og efterfølgende behandles i det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR).

 

Via forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, som trådte i kraft 1. januar 2020, har kommunerne større frihed til at planlægge hjælpen til ledige. De øgede frihedsgrader følges samtidig tæt fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via tilsyn med kommunens aktive beskæftigelsesindsats og benchmarking af kommunernes resultater. Behovet for en tæt opfølgning på beskæftigelsesområdet gør sig ligeledes gældende lokalt i Fredericia, hvor målet de sidste år har været at bringe kommunens ledighed på landsgennemsnit inden udgangen af 2022. Ved den seneste opgørelse for marts måned 2022 er dette mål nået.

 

I 2020 blev de 80 anbefalinger fra analyseenheden omsat til konkrete handlinger. Det er sket bl.a. ved øget fokus på samarbejdet med lokale virksomheder, Business Fredericia, faglige organisationer og uddannelsesinstitutioner. Herudover en øget fokus på opkvalificering af medarbejdere og ledere i beskæftigelsesfaglige metoder. Jobcenter Fredericia fortsætter arbejdet med styrkelse af samarbejdet med borgere, virksomheder og samarbejdspartnere, som også understøtter de fem politiske beskæftigelsesmål.

 

Beskæftigelsesplanen for 2023 tydeliggør yderligere den lokale beskæftigelsesindsats ved prioritering af tidlig og målrettet jobformidling og brancherettet opkvalificering med henblik på, at få flere borgere i beskæftigelse indenfor områder, som efterspørger arbejdskraft. Samtidigt er det en lokalpolitisk prioritering at forebygge langtidsledighed. Beskæftigelsesplanen for 2023 har særligt fokus på en styrket indsats for at nedbringe langtidsledigheden på tværs af målgrupper.

 

På baggrund af udvalgets input til, samt drøftelse af 1.udkast til Beskæftigelsesplan 2023, har forvaltningen udarbejdet Beskæftigelsesplan 2023 til 1. behandling i udvalget.

 

Beskæftigelsesplan 2023 til 1. behandling samt høringsplan og procesplan er vedhæftet sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at finansiering af ´Ret til tidlig pension´ samlet set vil påvirke nuværende serviceniveau for borger og virksomhed fra 2023 og frem, hvilket også kan indvirke på de opstillede mål i beskæftigelsesplanen for 2023.

 

Fra 2023 indføres mere målrettede (virksomhedsrettede) tilbud, som betyder at borgerne skal have et ret og pligt tilbud, som er virksomhedsrettet, samtidigt med at udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering nedjusteres med 3 mio. kr. årligt fremover. Efter besparelsen af midlerne på 3 mio. kr. til overførsler i delaftale 2 betyder det, at udgiften pr. ledig på beskæftigelsesindsatsen bliver 10.272 kr. pr. fuldtidsledig i 2023 til forskel på 11.842 kr. pr. fuldtidsledig i 2021. Landet ligger i 2021 på 14.112 kr. pr. fuldtidsledig. 

 

Det nuværende serviceniveau ift. borgere og virksomheder, nedjusteres yderligere fra januar 2023, som følge af udløb af de 2 mio. kr., der er politisk prioriteret til virksomhedsrettet indsats i budgetaftale 2021.

 

Samlet set svarer besparelsen på de 3 mio. kr. i delaftale 2 og udløb af de 2 mio. kr. til ca. 11 medarbejderstillinger færre fra 1. januar 2023.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det er nødvendigt at målene i beskæftigelsesplanen for 2023 justeres som følge af de økonomiske konsekvenser. Der vil som følge af de økonomiske konsekvenser være en større risiko for skærpet tilsyn, idet de nationale fokusmål og resultater bliver sværere at realisere. Forvaltningen vurderer det nødvendigt, at pege på mulige prioriteringer af indsatsen for borgere og virksomheder. Forvaltningen vil på mødet komme med et oplæg om mulige prioriteringer i indsatsen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter prioritering af serviceniveau og mål for beskæftigelsesplanen 2023
  2. Udvalget 1. behandler Beskæftigelsesplan 2023
  3. Udvalget godkender at Beskæftigelsesplan 2023 sendes i høring

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

  1. Drøftet.
  2. Behandlet. Udvalget beder forvaltningen forelægge en justeret beskæftigelsesplan med reviderede mål og handlinger i forhold til de økonomiske konsekvenser af ret til tidlig pension.
  3. Udvalget besluttede at udsætte høring til en justeret beskæftigelsesplan har været behandlet i udvalget på næstkommende udvalgsmøde.

 

Punkt 5 Beslutningssag: Status på arbejdet med Fritidsjob

Sagsresumé

I april 2021 besluttede det daværende Social- og Beskæftigelsesudvalg at afsætte 450.000 kr. til oprettelse af en Fritidsjobkonsulent. Tiltaget blev igangsat som en prøvehandling for ét år, med henblik på at måle effekten af indsatsen. Prøvehandlingen har givet gode erfaringer med at have en fritidsjobkonsulent, både i det direkte arbejde med unge og ved, at der nu er blevet skabt et koncept for en ny, fælles fritidsjobindsats, som vil blive forankret i Ungeenheden.

 

Sagsbeskrivelse:

I arbejdet med at understøtte, at alle unge i Fredericia kan lykkes med at skabe et selvstændigt liv med job og uddannelse er fritidsjob et vigtigt redskab. Forskningsbaseret viden peger på, at Fritidsjob har positive effekter for unge på både langt og kort sigt – udover at stille de unge i bedre økonomiske situationer, klæder fritidsjob unge på til voksenlivet og giver dem erfaringer og kompetencer, der styrker dem fremadrettet både ift. uddannelse og beskæftigelse.

 

Fritidsjobkonsulentens primære opgave er at støtte unge i at være opsøgende ift. at finde et fritidsjob, hjælpe med virksomhedskontakt og understøtte den unges vej ind i et fritidsjob. Målgruppen er unge i alderen 15-29 år, som vurderes enten at være udsatte, eller hvis forældre har en svag tilknytning til arbejdsmarkedet, og hvor den unge ikke selv modtager en offentlig forsørgelse.  

 

Der arbejdes tæt sammen med både skole og uddannelsesinstitutioner, unge- og fritidsmiljøer, UU, Familie- og ungdomscentret, faglige organisationer, virksomheder, Virksomhedsservice, Den Boligsociale Helhedsplan m.fl.

 

Resultater

Fritidsjobindsatsen har givet både positive resultater og erfaringer. Ved etableringen af stillingen besluttede man at sigte efter 100 stillinger det første år. Fritidsjobkonsulenten har indtil videre haft kontakt til 80 unge;

?                                       59 er/ har været i forløb/ fået formidlet job.

?                                       10 har kun haft behov for en enkelt sparring eller ikke ønsket et forløb efter første samtale

?                                       35 er kommet i fritidsjob

?                                       14 er aktuelt i gang med at få et relevant fritidsjob

?                                       13 er afsluttet uden job (7 har fået lavet ansøgning og ønsker selv at søge. 6 ikke motiveret/ behov for anden indsats)

?                                       4 erhvervspraktikker – 3 har ført til fritidsjob og 1 fører forhåbentlig til læreplads

?                                       Derudover er der givet sparring til samarbejdspartnere og virksomheder 

 

Udvikling af en Fælles Fritidsjobindsats

En tværgående arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Familie- og ungdomscentret, Job og Uddannelse i Jobcentret, Fredericia Fritid, UU og Fritidsjobkonsulenten har udviklet ´Fredericia Fælles Fritidsjobindsats´. Visionen er at ´alle unge, der ønsker et fritidsjob, har et fritidsjob´, og der arbejdes med at udvikle tværgående tilbud, som rammer alle byens unge uanset deres individuelle behov for støtte.

 

Fredericia Fælles Fritidsjobindsats vil blive forankret i Ungeenheden med fokus på, at alle unge nemmest muligt får mulighed for at finde og mestre fritidsjob, samt at flest mulige medarbejdere inkluderer arbejdet med fritidsjob i deres daglige arbejde med unge.

 

Fritidsjobkonsulenten er fortsat en central del af at få den samlede fritidsjobindsats til at virke optimalt på tværs af Ungeenheden.

 

Rådet for Uddannelse, Beskæftigelse og Udvikling har indstillet til Beskæftigelses- og sundhedsudvalget, at den midlertidige finansiering af Fritidsjobkonsulenten forlænges frem til og med december 2022.

Økonomiske konsekvenser

Rådet for Beskæftigelse, Uddannelse og Udvikling råder over 1 mio. kr. årligt.

Fritidsjobskonsulenten har siden 15. sept. 2021 været aflønnet af denne pulje frem til 30. sept. 2022.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der fortsat er uforløste potentialer i at sikre at flest mulige unge får et fritidsjob, og at der fortsat er behov for en fritidsjobkonsulent.

Det vurderes desuden at der er et stort potentiale i at udvikle indsatsen for at skabe en bredere forankring.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, samt Unge og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning
  2. Beskæftigelses-og Sundhedsudvalget godkender Rådets indstilling

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt.

Punkt 6 Orienteringssag: Om ny hovedlov

Sagsresumé

Et flertal af Folketingets partier har indgået aftale om en ny hovedlov(HOI-loven), der sikrer en mere enkel og sammenhængende indsats overfor udsatte mennesker. Med aftalen samles lovgivning fra flere forskellige områder i en ny lov, som giver sagsbehandlere bedre mulighed for at finde løsninger på komplekse problemer i samarbejde med borgeren.

 

Sagsbeskrivelse:

Pr. 7. juni 2022 er der indgået aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af en ny hovedlov; ´Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer´. Aftalen træder i kraft pr. 1.juli 2023.

 

Med aftalen er parterne enige om 10 principper for en ny lov om helhedsorienteret indsats, som skal skabe rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse og sammensatte behov med det formål, at flere bliver i stand til at mestre eget liv og komme i beskæftigelse. 

 

De 10 principper er (for uddybende beskrivelse se bilag):

 

  • En målgruppe med flere udfordringer
  • Borgerens samtykke
  • En sammenhængende udredning
  • Sammenhæng for hele familien
  • En samlet afgørelse om indsatser
  • Enkel klageadgang
  • Kommunal forpligtelse til at tilbyde indsatsen indfases på to år
  • Kommunen vælger selv organisering
  • Implementeringsstøtte
  • Evaluering

 

Aftalen om udmøntning skal understøtte, at borgere med komplekse og sammensatte problemer og potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og bedre livsmestring, får en sammenhængende udredning, en koordineret indsats og ret til en helhedsorienteret plan. Planen udarbejdes i samarbejde med borgeren og tager udgangspunkt i borgerens samlede aktuelle livssituation, behov og ønsker.

 

Der skelnes mellem en skal-målgruppe, som kommunerne forpligtiges til at tilbyde en indsats efter den nye HOI-lov, og en kan-målgruppe, som kommunerne har mulighed for at tilbyde indsatsen.

 

Skal-målgruppen

Aftaleparterne er enige om, at skal-målgruppen udgøres af borgere, som opfylder følgende kriterier:

 

  1. Borger er fyldt 25, har Min Plan i jobcentret og modtager enten sygedagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse (som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven), revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, og
  2. modtager enten socialpædagogisk støtte efter serviceloven § 85, eller døgnophold efter ser-vicelovens §§ 107, 108, 108 a eller i botilbudslignende tilbud eller misbrugsbehandling efter servicelovens § 101, og
  3. kommunen vurderer, at den enkelte borger, som lever op til ovenstående objektive kriterier, har er et koordinationsbehov, som gør, at borgeren vil have gavn af en samlet udredning og indsatser inden for rammerne af HOI-loven.

 

Kan-målgruppen

Aftaleparterne er enige om, at kan-målgruppen for loven om en helhedsorienteret indsats er voksne borgere over 18 år, som har komplekse og sammensatte problemer, og som vurderes at have et potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og øget livsmestring. Aftaleparterne noterer sig, at progression i forhold til henholdsvis at komme i beskæftigelse og opnå øget mestring af eget liv er hinandens forudsætninger, og at det er en forudsætning, at begge formål tages i betragtning, når borgere tilbydes at blive omfattet af HOI via kan-målgruppen.

 

Dermed gives kommunerne en bred adgang til at tilbyde indsatser efter HOI-loven, hvor det vurderes, at det giver fagligt mening i forhold til den enkelte borger.

 

Formålet med aftalen er, at skabe bedre og mere frie rammer for, at medarbejderne og ledere i kommunerne kan bruge deres faglighed til, sammen med borgeren, at finde de rette helhedsorienterede løsninger og dermed skabe resultater til gavn for den enkelte borger.

 

`Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer´ er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningerne vurderer, at den nye hovedlov understøtter en ny måde at arbejde sammen med borgeren på, og en ny fælles kultur på tværs af forvaltningerne i kommunen, som understøtter, at der arbejdes efter de samme mål for borgeren. Den ny hovedlov vil være med til at give borgerne en oplevelse af en koordineret og sammenhængende indsats fra kommunens side.

 

Der iværksættes en proces internt i kommunen, omhandlende implementering af hovedloven. En eventuel konsekvens af en implementeringsproces kan være ny tilrettelæggelse af arbejdet og ændret organisering på tværs af fagområderne. Dette kan også indebære ændringer på tværs af udvalg og dermed behov for politisk stillingtagen på et senere tidspunkt. Udvalget vil blive præsenteret for projektplan for implementering i løbet af efteråret.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget, samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 23-08-2022

Ad 1) Orienteringen taget til efterretning

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Sanktionsregler og praksis

Sagsresumé

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) fører et løbende tilsyn med kommunernes sanktionspraksis af modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse.

 

I den forbindelse har Ankestyrelsen gennemført en praksisundersøgelse om kommunernes brug af sanktionsreglerne over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate.

 

Forvaltningen i Fredericia Kommune har gennemgået praksis på området. På mødet deltager Faglig Koordinator Joan Jansen, og giver en kort status på praksis for sanktionsreglerne i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilsynet er et led i udmøntningen af ´Aftale om enklere og skærpede sanktioner´, der blev indgået i 2018.

 

I aftalen bliver det understreget, at det er helt centralt for opbakningen til det danske velfærdssamfund, at man lever op til sin rådighedsforpligtigelse, hvis man er ledig og modtager en overførselsindkomst fra det offentlige. I forpligtigelsen ligger, at den ledige står til rådighed for arbejdsmarkedet og gør, hvad man kan for at finde et arbejde – fx ved at søge job.

 

For aftalepartierne er det afgørende, at kommunerne skaber den nødvendige balance: Borgere, der kan tage et job og deltage i en aktiv indsats, skal sanktioneres, hvis de uden rimelig grund ikke gør det.

 

Aftalepartierne er samtidigt særligt opmærksomme på, at kommunerne tager de nødvendige og særlige hensyn i forbindelse med sanktioneringen af aktivitetsparate borgere – herunder at nogle borgere er så langt fra arbejdsmarkedet, at det ikke bringer dem tættere på at sanktionere dem.

 

Det blev derfor besluttet, at kommunernes brug af sanktioner skulle følges tæt. Både for at sikre, at der er konsekvenser for de borgere, som er jobparate og ikke lever op til deres rådighedsforpligtigelse – men også for at sikre, at de nye regler ikke medfører en uhensigtsmæssig sanktionering af aktivitetsparate borgere.

 

I forlængelse heraf blev det i aftalen besluttet, at der skal følges op over for kommuner, der har en markant højere eller lavere andel af sanktionerede borgere end landsgennemsnittet. STAR har derfor tilrettelagt en opfølgning, hvor der tages kontakt til kommuner, der sanktionerer væsentlig mere eller mindre end landsgennemsnittet.

 

STAR følger op på kommuner én gang årligt på baggrund af den gennemsnitlige sanktionsandel i årets fire kvartaler.

 

De udvalgte kommuner vil blive spurgt ind til, om kommunen er opmærksom på, at kommunens sanktionsandel afviger fra landsgennemsnittet og årsagen hertil.

 

Ankestyrelsens praksisundersøgelser

Ankestyrelsen har netop gennemført den første af tre praksisundersøgelser, jf. ’Aftale om enklere og skærpede sanktioner´.

 

Den første praksisundersøgelse belyser udvalgte kommuners praksis i sager, hvor der er truffet afgørelse over for jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere om sanktion for udeblivelse fra jobsamtale m.v. eller tilbud m.v. Praksisundersøgelsen viser, at lovgivning og praksis er administreret forkert i over halvdelen af de undersøgte sager.

 

Praksisundersøgelsen er udarbejdet på baggrund af 95 sager fra 10 udvalgte kommuner.

 

Ankestyrelsen anbefaler i praksisundersøgelsen at:

-          Kommunen skal sikre, at den har alle de oplysninger, der er nødvendige for at kunne vurdere, om betingelserne for at kunne sanktionere borgeren er opfyldt.

-          Kommunen skal undersøge, hvad årsagen er til borgerens udeblivelse og forholde sig til de oplysninger, som borgeren kommer med. Kommunen skal i den forbindelse tage stilling til, om der er behov for at indhente yderligere oplysninger eller dokumentation.

-          I forhold til aktivitetsparate borgere skal kommunen være opmærksom på, om kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med borgeren for at få oplyst sagen i forhold til årsagen til udeblivelsen.

-          Kommunen skal begrunde, hvorfor kommunen vurderer, at de enkelte betingelser for at kunne sanktionere borgeren er opfyldt i den konkrete sag.

-          I forhold til aktivitetsparate borgere skal kommunen begrunde, hvorfor der ikke er andre forhold end de rimelige grunde, der kan føre til, at borgeren er undtaget fra rådighedsforpligtelsen, herunder om en sanktion vil fremme rådigheden.

 

Styrelsen vil på baggrund af undersøgelsen igangsætte en række initiativer til at afdække og evt. tilvejebringe en række muligheder for at løse kommunernes udfordringer.

 

I forbindelse med praksisundersøgelsen, har Fredericia Kommune gennemgået egen praksis indenfor sanktionsreglerne, og der gives derfor en status på Kommunens faglige praksis på sanktionsområdet.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at Fredericia kommunes praksis indenfor sanktionsreglerne, opfylder kravene jf. ’Aftale om enklere og skærpede sanktioner. Der er praksis forskelle blandt landets kommuner, hvorfor der lægges op til en politisk drøftelse i forhold til jobcentrets aktuelle praksis.

 

Der pågår en kontinuerlig opfølgning og tilsyn med sanktionspraksis samt en løbende kompetenceudvikling af medarbejdere.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.
  2. Udvalget drøfter politisk retning for området

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet.

 

Punkt 8 Orienteringssag: Styrket fokus på jobformidling

Sagsresumé

Jobcenter Fredericia har pr. april 2022 opstartet projektet ´Styrket fokus på jobformidling´, som har til formål at styrke jobformidlingsindsatsen til borgere og virksomheder.

 

På mødet gives en kort status på projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Jobcenter Fredericia har i de seneste år arbejdet intensivt med at udvikle en mere jobrettet indsats for både borgere og virksomheder.

 

I lighed med andre kommuner, oplever jobcentret, at flere virksomheder mangler arbejdskraft inden for bestemte brancher. Jobcentret vil derfor i 2022 og 2023 have massivt fokus på at styrke formidlingsindsatsen til virksomhederne.

 

Omdrejningspunktet for projekt ´Styrket fokus på jobformidling´ er både i dialogen med virksomhederne, når de kommer med deres jobordrer, og i samtalerne med de ledige borgere.

 

Projektet omfatter implementering af jobsøgningsplatformen ´Jobmatch´, som indeholder både et ordremodul, en borger-app samt et dialogværktøj til jobrettede samtaler. De nye IT-redskaber skal understøtte den konkrete jobformidling i samtalen med den enkelte borger

 

Derudover omfatter projektet også et læringskoncept, der styrker kompetencerne hos medarbejderne i brug af IT-redskaberne i virksomheds- og borgerkontakten.

 

Formålet med projektet er at styrke jobcenterets virksomheds- og rekrutteringsservice og øge ordreindtag og formidlingsgrad. Virksomhederne vil fortsat opleve en effektiv og professionel service fra jobcenteret med fokus på både opsøgende og opfølgende kontakt – og samtidig opleve en endnu stærkere formidlingsindsats baseret på de nye redskaber. Der vil samtidig være særlig fokus på at opsøge og hjælpe virksomheder og brancher som oplever mangelsituationer.

 

Ledige borgere vil opleve en styrket jobrettet rådgivning fra start i kontaktforløbet med fokus på en flersporet jobstrategi målrettet brancher med mangelsituationer/gode jobmuligheder og en rådgivning, hvor borgerne ved hver samtale får konkrete og relevante stillingsopslag i hånden.

 

Projektet har opstart pr. april 2022, og løber til udgangen af 2023.

Økonomiske konsekvenser

Jobcenter Fredericia har søgt Styrelsen for Rekruttering og Arbejdsmarkeds pulje til ´styrket fokus på jobformidling i kommuner og a-kasser´. Det ansøgte beløb er: 615.849,00 kr.

 

Herudover medfinansierer jobcenteret projektet i form af dedikerede årsværk til projektets gennemførelse i perioden fra april 2022 til december 2023:

 

  • Projektledelse og projektstyring: 526.500,00 kr. (Projektleder i perioden 1.4.2022 – 31.12.2023, 18,5 timer ugentligt)
  • Virksomhedskonsulent til særlig opsøgende enhed på ordre- og CV-området: 854.000,00 kr. (Virksomhedskonsulent i perioden 1.4.2022 – 31.12.2023, 37 timer ugentligt)
  • I alt – med finansiering: 1.380.500.00 kr.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at projektet i høj grad vil bidrage til en øget effektiv håndtering og hurtig formidling af jobordrer, samt det gode match mellem ledige og virksomheder.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Flygtningeoverblik første halvår 2022

Sagsresumé

Afrapporteringen på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune.

 

Afrapporteringen er politisk bestilt og bliver forelagt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget halvårligt i forbindelse med 2. budgetopfølgning og regnskabsafslutning.

 

Sagsbeskrivelse:

Den løbende afrapportering på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune, herunder bl.a. hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er kommet til Fredericia. Status i denne sag er pr. 2. kvartal 2022. Dertil beskriver afrapporteringen også hvilke udgifter og indtægter kommunen har haft på området. Efterfølgende beskrives beskæftigelsesindsatsen for området.

 

Afrapporteringens hovedkonklusioner:

  • Antallet af flygtninge, der er ankommet til Fredericia
    • I løbet af første halvår 2022 er der ankommet 218 flygtninge til Fredericia kommune. 162 er Ukrainske flygtninge, hvor 59 er børn og 103 er voksne.
    • I løbet af første halvår 2022 er der ankommet 56 flygtninge og familiesammenførte til flygtninge fra andre lande end Ukraine. 52 borgere er flygtninge, og 4 borgere er blevet familiesammenført til flygtninge.
    • Der er ikke ankommet flygtningebørn til Fredericia fra andre lande end Ukraine i løbet af første halvår 2022.
  • Økonomi for flygtningeområdet
    • Kommunens største udgift til voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er udgifter til danskundervisning, forsørgelse, sagsbehandling og boliger til midlertidig placering.
    • På børneområdet relaterer kommunens primære udgifter sig bl.a. til skole og dagtilbud, specialundervisning.
  • Beskæftigelsesindsatsen
    • Andelen af beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i Fredericia ligger i første halvår 2022 8,8 procent point under landsgennemsnittet og 7,5 procent point under det øvrige Sydjylland
    • Fredericia ligger i første halvår 2022 6,7 procent point under landsgennemsnittet og 5,7 procent point under det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtningemænd i beskæftigelse
    • I forhold til at få flygtningekvinder i beskæftigelse ligger Fredericia i første halvår 2022 7,9 procent point under landsgennemsnittet og 8,5 procent point under det øvrige Sydjylland .

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

  1. Tager afrapporteringen til efterretning.
  2. Godkender at afrapporteringen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget til orientering.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt.

Punkt 10 Orienteringssag: Tilsyn med Danskuddannelse

Sagsresumé

I perioden januar-februar 2022 blev det uvildige tilsyn med danskuddannelse til voksne udlændinge i Fredericia Kommune gennemført. Danskuddannelse i Fredericia Kommune leveres af Vejle Sprogcenter. På mødet gives en kort status på tilsynet.

 

Sagsbeskrivelse:

Jf. Lov om danskundervisning, er det lovpligtigt for kommunerne at tilbyde danskundervisning, via enten et kommunalt sprogcenter eller et privat sprogcenter efter gennemførelse af udbud.

 

Fredericia Kommune gennemførte et udbud af opgaven i 2021, hvor Vejle Sprogcenter vandt opgaven, og startede op 1. august 2021. Kontrakten imellem Fredericia Kommune og Vejle Sprogcenter er en fireårig aftale med udløb den 31. juli 2025, dog med mulighed for forlængelse én gang med op til 12 måneder. I henhold til lovgivningen skal kommunerne løbende føre tilsyn med sprogcentrene for at sikre, at lovgivningen overholdes, og hvert andet år skal der indsendes en tilsynsrapport til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI). Danskuddannelsen ApS og Fredericia Kommune indgik i december 2021 en aftale om at gennemføre et 100% eksternt og uvildigt tilsyn med danskuddannelse for voksne udlændinge til kommunens eget brug.

 

Pr. februar 2022 er der udarbejdet en tilsynsrapport for ´Danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.´ for Sprogcenter Fredericia (i rapporten benævnt ´Sprogskolen´).

 

Vurdering fra tilsynet

Det er tilsynets vurdering, at Sprogskolen i udpræget grad lever op til kravene i bekendtgørelsen om danskuddannelse, samt bekendtgørelser og vejledninger for området. Sprogskolen vurderes at have en meget udførlig, professionel og anerkendelsesværdig tilgang til lovområdet, til kursisterne og til leverance af danskuddannelse, og tilsynet finder derfor tilbuddet meget tilfredsstillende.

 

Tilsynet har vurderet på følgende ”leading indicators” for kvalitet, og vurderer det nuværende tilbud som meget tilfredsstillende:

• Små holdstørrelser

• Lav fraværsprocent

• Fleksibelt tilbud

• Lavt lærerfravær, og i tilfælde af lærerfravær, så dækkes undervisningen med for kursisten kendte undervisere og med et kendt program

I forhold til kvalitetsvurdering i form af karaktergennemsnit ved afsluttende prøver, er der ikke belæg for statistisk valide konklusioner, eftersom Sprogskolen kun har været i drift i et år. Det bør derfor være et fokus i fremtidige tilsyn, for at sikre at Sprogskolen også på denne parameter opnår et positivt resultat.

 

Tilsynsrapporten er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Forventede udgifter til danskuddannelse i 2022 er samlet 5.190.000kr. – hvoraf danskuddannelse på integrationsområdet udgør 4.750.000kr.

 

Ud af de 5.1900.000kr. forventes det, at udgiften til Vejle Sprogcenter udgør 4.960.000kr.

 

De resterende 230.000kr. udgør udgifter til danskuddannelse til dagpengemodtagere samt job- og aktivitetsparate, som leveres af andre aktører.

 

På nogle af målgrupperne på integrationsområdet er der 50% refusion, og derfor forventes der modtaget 1.250.000kr i refusion fra staten.

 

Forventningen ved 2. BO ift. 1. BO er at udgifterne til danskuddannelsen stiger. Det skyldes stigningen i ukrainske flygtninge.

 

Udgift til eksternt tilsyn: 34.021,04kr.

Vurdering

Overordnet oplever tilsynet en utrolig positiv praksis på Sprogskolen med et lærerkollegie, der er professionelt, engageret og fleksibelt. Tilsynets oplevelse understøttes af kursistinterviews, som også indgår i rapporten.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orienteringssag: Samarbejde med psykiatrien

Sagsresumé

Fredericia jobcenter har siden 2020 samarbejdet med psykiatrien omkring tre projekter målrettet borgere med psykiske lidelser.

 

Sagsbeskrivelse:

De tre projekter er koblet tæt sammen med de målsætninger, der er i Sundhedsaftalen 2019-2023 om at få flere psykisk sårbare i beskæftigelse eller uddannelse, samt at styrke det tværsektorielle samarbejde ved at sikre en systematisk og tidlig inddragelse af relevante aktører – og derigennem bidrage til mere koordinerede patient/borgerforløb til værdi for den enkelte borger.

 

Målet er at styrke samarbejdet mellem psykiatri, kommune og den enkelte borger om muligheder for fremtidig tilknytning til arbejdsmarkedet, samt at øge effekten af borgerens forløb i henholdsvis psykiatri og kommune.

 

Projekterne forløber henover perioden fra 2020-2022.

 

Status på de tre projekter:

 

  1. Projekt ´Øget samarbejde om arbejdsmarkedstilknytning for mennesker med psykiske lidelser – baseret på IPS-metoden´

 

”Individuel placement and support” (IPS) er en veldokumenteret beskæftigelsesrettet indsats målrettet mennesker med psykiske lidelser. Det overordnede formål med indsatsen er, at målgruppen kommer i ordinær beskæftigelse eller starter på en uddannelse.

 

Målgruppen for forløbet er som udgangspunkt alle borgere, der modtager ambulant behandling i Lokalpsykiatrien og som samtidig er tilknyttet jobcenter Fredericia. Det er en forudsætning for at indgå i et forløb, at borger er motiveret til at komme i job.

Status:

Der er uddannet 4 IPS-konsulenter i jobcentret – to på ungeområdet og to på voksenområdet. IPS-konsulenterne møder ugentligt i Lokalpsykiatrien og deltager på tværfaglige konferencer, hvor mulige IPS-kandidater drøftes. IPS-konsulenter yder sparring internt i organisationen og deltager i netværksmøder med psykiater og kandidater til IPS-forløb.

 

Målet er at der løbende er 5-10 unge og 20 voksne i forløbet. Pr. 20. juni 2022 er 3 unge og 17 voksne i IPS forløb.

 

Borgerne bliver visiteret både fra Jobcenter og Lokalpsykiatrien. Alle borgere tilbydes indsatsen.

 

På nuværende tidspunkt pågår opsøgende dialog med Børne- og Ungdomspsykiatrien i Vejle med henblik på at udvide IPS-samarbejdet til også at omfatte borgere i alderen 18 – 19 år.

 

Der pågår endvidere planlægning af en temadag til efteråret 2022 for medarbejdere på tværs af Lokalpsykiatrien og Jobcentret. Formålet med temadagen er at skabe en større fælles forståelse for, hvordan IPS-indsatsen kan støtte flere borgere med en psykisk lidelse ind i arbejdsfællesskaber.

 

  1. Projekt ´Tværsektorielt samarbejde om flygtninge med PTSD og tilknytning til arbejdsmarkedet´.

 

Målgruppen er borgere med flygtningebaggrund, der er i behandlingsforløb for PTSD ved Afdeling for Traume og Torturoverlevere (ATT) ved Psykiatrien i Region Syddanmark, og som samtidig har en beskæftigelsesindsats i Jobcenteret.

 

Udgangspunktet for projektet er, at samtlige flygtninge i målgruppen deltager i forløbet.

 

Længden på et behandlingsforløb for traumatiserede flygtninge ved ATT varierer fra ca. 4-12 måneder.

 

Medarbejdere fra ATT og Jobcentrene har været på fælles uddannelse i IPS-metoden, og der har været gensidige besøg mellem medarbejderne for at øge kendskabet til faglig praksis og rammer for indsatser og behandling.

 

I løbet af 2022 vil der fortsat være fokus på fælles forløb med borgere, der er i målgruppe for en IPS-indsats. Dertil vil der også være fokus på det bredere samarbejde om borgere mellem ATT og de deltagende jobcentre.

 

Status:

Det har ikke lykkedes at gennemføre borgerforløb, da der ikke i projektperioden har været borgere, der både er i behandling ved ATT for PTSD og i beskæftigelsesindsats i Fredericia Kommune.

 

De forskellige projektaktiviteter har klædt medarbejderne på – både med ny faglig viden og øget kendskab til behandling og tilbud på tværs af ATT og kommunen.

 

  1. Projekt ´Udbredelse og forankring af Peers-indsatser til mennesker med psykiske lidelser i kommuner og regioner´

 

Formålet med projektet er at fastholde og inkludere borger/patienter med en psykiatrisk lidelse på arbejdsmarkedet. At udbrede kendskab og anvendelse af peer-støtte i kommuner og virksomheder og ikke mindst udvikle nye veje til anvendelse af peer-støtte i beskæftigelsesområdet i kommunerne og virksomhederne. Peer-medarbejderne ses som brobyggere, der kan understøtte patientens forløb ind i det kommunale system, på virksomheder og uddannelsessteder mv.

 

Målgruppen for projektet er borgere/patienter som er i behandling i Lokalpsykiatrien og tilknyttet jobcenteret.

I projektet blev der lagt op til:

-          Uddannelse og ansættelse af 24 peers

-          Uddannelse af 8 kommunale peer-undervisere

-          Udvikling af en model for brug af peers ift. Brobygning mellem psykiatri og beskæftigelsesområdet, der kan udbredes til alle interesserede kommuner

Jobcentret har været en del af rekrutteringsprocessen og ansat to peer-medarbejdere på deltid.

 

Status:

Der er i alt blevet ansat 14 peer-medarbejdere på tværs af bofællesskaber-, sengeafsnit-, samt Psykinfo-området på tværs af hele regionen ind i projektet, hvoraf to er ansat i Fredericia.

 

I Fredericia har projektperioden dels været brugt på at få et fælles sprog med Lokalpsykiatrien omkring projektet, samt at rekruttere borgere der kunne have gavn af peer-støtte. Det er frivilligt for borgerne at deltage i projektet.

 

Det har været en udfordring at implementere indsatsen blandt borgerne hurtigt nok til, at man har kunnet komme i gang med projektet fra start. Én af barriererne er at borgerne foretrækker at have én fast kontakt i jobcentret, og det derfor kan være svært at takke ja til endnu en kontaktperson. Dog har erfaringerne vist at borgerne generelt har vist interesse og flere nu har fået tilknyttet en peer-medarbejder. 

Økonomiske konsekvenser

Projekt IPS: Udgifterne til uddannelse og supervision bliver finansieret af midler fra puljen til arbejdsmarkedsrettede initiativer. Kommuner og lokalpsykiatrier prioriterer medarbejderressourcer til samarbejdsforløbene.

Projekt Tværsektorielt samarbejde om flygtninge med PTSD og tilknytning til arbejdsmarkedet: Udgifter til projektet afholdes af Afdeling for Traume- og Torturoverlevere (ATT): 400.00 kr.

 

Projekt Peers: Regionen administrerer projektet med midler fra sundhedsstyrelsens pulje ´Udbredelse og forankring af peers-indsatser til mennesker med psykiske lidelser i kommuner og regioner´. Fredericia Kommune har allokeret ledelses- og medarbejderressourcer ind i projektet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at de tre projekter er med til at styrke, udvikle og afprøve nye metoder i samarbejde mellem Lokalpsykiatrien og jobcentret, og at det klæder jobcentrets medarbejdere bedre på, til at hjælpe mennesker med psykisk sårbarhed tilbage på arbejdsmarkedet.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 12 Orienteringssag: Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger vedr. lighed i sundhed

Sagsresumé

I denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget om Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger til lighed i sundhed. Udvalgene gives desuden en kort lokal status vedrørende anbefalingerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Rådet for Socialt Udsatte har taget henvendelse til politikere i kommuner og regioner (bilag 1; brev). Anledningen er, at Rådet for Socialt Udsatte har udarbejdet en række anbefalinger til lighed i sundhed (bilag 2; anbefalinger).  Vedlagt er desuden en pixi-version af Rådet for Socialt Udsattes seneste rapport om socialt udsattes sundhed (bilag 3; pixi-version af rapport).

 

HVAD BASERES ANBEFALINGERNE PÅ?

Anbefalingerne baseres på SUSY-UDSAT-undersøgelsen 2017. SUSY er en stor undersøgelse af sundhed og sygelighed i Danmark. Undersøgelsen udføres af Statens Institut for Folkesundhed. I den forbindelse finansierer Rådet for Socialt Udsatte, at Statens Institut for Folkesundhed laver en opfølgende undersøgelse, der kortlægger sundhed og sygelighed blandt socialt udsatte – SUSY UDSAT (2007, 2012, 2017). Undersøgelsen giver et samlet indblik i socialt udsattes sundhed og sygdomme og deres møde med sundhedsvæsnet.

 

UNDERSØGELSENS OVERORDNEDE RESULTAT

Overordnet viser undersøgelsen, at socialt udsatte er generelt mere syge og har dårligere trivsel end resten af befolkningen. Selvom socialt udsatte er mere syge end resten af befolkningen, bruger de ikke sundhedssystemet tilsvarende mere. I stedet for at tage til deres praktiserende læge, møder socialt udsatte ofte først sundhedsvæsnet, når deres tilstand er akut, og de må indlægges. Nogle socialt udsatte oplever diskrimination i sundhedsvæsnet, der har svært ved at imødekomme deres særlige behov

 

HVEM ER SOCIALT UDSATTE I UNDERSØGELSEN?

Socialt udsatte er mennesker, der har komplekse sociale problemer. Det kan for eksempel være mennesker, der har problemer med stof- eller alkoholmisbrug, er ramt af sindslidelse eller lever i hjemløshed eller fattigdom. Meget ofte kæmper socialt udsatte med flere af disse problemer på samme tid. De socialt udsatte, der indgår i de undersøgelser, der danner grundlag for anbefalingerne, er alle brugere af forskellige sociale tilbud. Det kan for eksempel være herberger, væresteder, varmestuer, natcafeer, forsorgshjem og lignende tilbud.

 

ANBEFALINGER

Herunder ses et oprids over Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger. Anbefalingerne står uddybet i bilag 2.

 

Kommunerne

-          Opret sengepladser til mennesker i social udsathed

-          Lav fremskudte sundhedsindsatser

-          Forebyg skader af et udsat liv

-          Få alle med i socialtandplejen

 

Almen praksis

-          Udvid konsultationen for socialt udsatte mennesker

-          Etabler et samarbejde mellem region, kommuner og udvalgte praktiserende læger

 

Hospitalsvæsenet

-          Udbred ordningen med socialsygeplejersker

-          Ansæt socialoverlæger i somatikken

-          Indfør socialoverlæger og socialsygeplejersker i psykiatrien

 

Koordination af indsatser

-          Opret forpligtende partnerskaber mellem region og kommuner

 

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER FRA UDSATTERÅDET I FREDERICIA

Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger har været dagsordenssat i Udsatterådet i Fredericia d. 9.6.22. Udsatterådet ønsker følgende opmærksomhedspunkter videreformidlet til Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget:

 

-          Opmærksomhed på transport til sundhedstilbud kan være en barriere i forhold til at møde op til tilbud.

-          Det er vigtigt, at mennesker i udsatte positioner kan få støtte til alt det praktiske omkring sundhedsbesøg. I den forbindelse opfordrer Udsatterådet til, at ”Social Sundhed” bakkes op politisk, hvor mennesker i udsatte positioner kan få ledsagelse og støtte i forbindelse med lægebesøg

-          Tænk i samlede indsatser således, at mennesker i udsatte positioner ikke skal møde op til undersøgelser forskellige dage forskellige steder

 

Udsatterådet kvitterer desuden for at blive lyttet til og inddraget i beslutningen vedrørende Socialtandpleje, hvor visitationen nu bredes ud på flere aktører og hovedvægten af indsatsen lægges på Socialtandplejens akutte del, således at tilbuddet fremadrettet vil komme flere til gavn. Udsatterådet ser frem til at følge tiltaget og se den synergi, der forventeligt kan opstå til Specialtandplejen, når den hjemtages pr. 1.1.23.

 

Udsatterådet stiller sig til rådighed i forhold til at gå i dialog og samarbejde med fagudvalgene for lighed i sundhed.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lighed i sundhed er et af de fire pejlemærker i Fredericia Kommunens sundhedspolitik Fredericia for Livet (juni 2021). Det betyder, at arbejdet for at skabe lige muligheder for et godt liv er i højsæde. Sundhedspolitikkens visioner omsættes til virkelighed gennem det nyligt godkendte Handleplanskatalog. I Handleplanskataloget er ”Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsathed” indsat som et fremtidigt fokusområde, hvor vi på tværs af kommune og civilsamfund arbejder for at mindske udsathed.

 

Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsatsheds hovedindsats sker inden for følgende tre kerneområder:

 

-          Bolig

-          Meningsfuld beskæftigelse

-          Lighed i sundhed

 

I bilag 4 gives en lokal status i forhold til Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger. Oversigten medtager kun de anbefalinger, hvor kommunen er en direkte aktør og har beslutningskompetence i forhold til anbefalinger.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1.  Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orienteringssag: Fredericias Sundhedsuger 2022

Sagsresumé

For femte år i træk afholdes der sundhedsuger i Fredericia. I løbet af uge 36, 37 og 38 sættes der fokus på forskellige aktiviteter, der er med til at styrke blandt andet bevægelse, fællesskaber og livsglæde. I ugerne tænkes sundhed bredt, og det samme gør både aktiviteterne og målgrupperne.

 

Sagsbeskrivelse:

Fra den 5. september til den 25. september afholdes der sundhedsuger i Fredericia Kommune. Både interne og eksterne aktører er blevet inviteret til at byde ind med aktiviteter, arrangementer og gode historier, som de gerne vil have spredt kendskabet til.

 

Det kan både være aktiviteter, som de allerede har planlagt, hvor andre inviteres med, men det kan også være nyoprettede arrangementer (store som små) i anledning af sundhedsugerne. Det vigtigste er ikke størrelsen på arrangementet eller aktiviteten, men at det er åbent for fredericianerne.

 

Der er udsendt en mail til Fredericia Sund By mikro-partnere og alle foreninger i Fredericia med invitationen om at deltage i sundhedsugerne, samt internt i kommunen.

 

Oversigt over aktiviteter

Som noget nyt, så skal foreningerne/ de frivillige selv skrive deres aktiviteter og arrangementer ind på www.kultunaut.dk. Ved brug af kultunat.dk, så styrer aktørerne selv, hvor mange aktiviteter de melder ind med og de kan efterfølgende selv redigere i dem.

 

Det vil derfor være på kultunaut.dk, at det fulde program for sundhedsugerne vil være tilgængeligt for borgerne. For at se, hvad der sker i sundhedsugerne, så skal man på forsiden af kultunaut.dk trykke på ’vælg geografi’ og så finde Fredericia Kommune, og derefter vælge perioden fra den 5. september til den 25. september.

 

Udover det tilgængelige program for borgerne, så foregår der også andre ’lukkede’ aktiviteter. Eksempelvis afholdes der i uge 37 sundhedsdage for alle 8. klasses elever i Fredericia på sundhedshuset i samarbejde med U-turn, Headspace, Dansk Skoleidræt og Sundhedsplejen. Derudover afholdes der Idrætsfestival i uge 38 for 5.-6. årgang ude på skolerne.

 

Formidling

Kendskabet til sundhedsugerne og programmet på kultunaut.dk vil blive udbredt gennem (avis)annoncering, sociale medier, pressemeddelelser mm. Aktiviteter og arrangementer for en bredere målgruppe vil ligeledes blive offentliggjort i Visit Fredericias eventkalender.

 

Facebooksiden ’Fredericia Sund By / Fredericia Sundhedshus’ vil blive brugt til at dele de mange gode historier fra ugerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

 Det vurderes, at sundhedsugerne kan være med til at sætte ekstra spot på sundheden og trivslen i Fredericia Kommune gennem udbredelse af forskellige sundhedsfremmende aktiviteter, herunder særligt aktiviteter, der er målrettet bevægelse, fællesskaber og livsglæde.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orienteringssag: Status på samarbejdsaftaler 2022

Sagsresumé

Hermed følger årlig status omkring samarbejdsaftalerne på det sociale område.

 

Denne orientering tilgår Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. I sagsfremstillingen er fokus på aftalernes form, generelt om aftalerne samt en oversigt over aftalerne. I bilaget gives en kort status på den enkelte aftale.

 

Der afholdes årlige statusmøder med aktørerne. Aftalerne har forskellige udformninger og tyngde. Samtidig er beløbenes størrelse og samarbejdets karakter også varierende.

 

Form på aftalerne

De fleste aftaler er fortløbende og kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret. Der er et igangværende arbejde med at gøre alle samarbejdsaftalerne 3-årige. Det er nødvendigt for at sikre aftalernes aktualitet, samt sikre at aftalerne til stadighed lever op til gældende lovgivning.

 

Når aftalerne revideres er der fokus på at estimere et eventuel kommunalt resssourcetræk ind i aftalen, såfremt det er relevant.

 

Generelt om aftalerne

Corona har i løbet af år 2021 stadig haft store konsekvenser for alle aftalerne både i forhold til det forventede output og outcome af aftalerne. De fleste organisationer har svært ved at finde frivillige og få igangsat initiativer til samme niveau som før corona brød ud. Det betyder, der er behov for at bruge kræfter på rekruttering og oplæring af nye frivillige.

 

Nogle af organisationerne har fundet nye måder at arbejde på ift. at være mere digitalt tilgængelige – men det afhænger af målgruppe mv.

 

Generelt fremhæves det gode samarbejde med kommunale parter, og samarbejdet beskrives som konstruktivt. Der er et ønske fra flere af samarbejdspartnerne om at mødes med politisk niveau.

I bilaget gennemgås status på samtlige aftaler.

 

Der er samarbejdsaftaler med følgende:

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Apotekerne

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Diabetesforeningen

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Kræftrådgivningen

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Foreningen Korskær

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Fredericia Provsti

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Mødrehjælpen

Børne- og Skoleudvalget

Fredericia Frivilligcenter

Senior- og Socialudvalget

Grow Your Life

Senior- og Socialudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Senior- og Socialudvalget

Kirkens Korshær

Senior- og Socialudvalget

Krisecenter for mænd

Senior- og Socialudvalget

Kvindernes Krisecenter

Senior- og Socialudvalget

SIND Fredericia

Senior- og Socialudvalget

Social Sundhed Fredericia

Senior- og Socialudvalget

Solstrålen Vejen til Frihed (NY)

Senior- og Socialudvalget

Ældre Sagen

Senior- og Socialudvalget

Headspace

Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget

TUBA

Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget

Get2Sport  OBS er stoppet

Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget

 

 

Der er aftaler der udløber i 2022:

Boblberg (er udløbet i maj 2022)

Tidligere Sundhedsudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp pårørende projektet (udløber med udgangen af år 2022)

Senior- og Socialudvalget

Ny mor i DK (Dansk Flygtningehjælp) Udløber i 2022

Børne- og Skoleudvalget

Peer-Partnerskabet (udløber med udgangen af 2022)

Senior- og Socialudvalget

 

Derudover er der et igangværende arbejde med at udarbejde en aftale med lydavisen jfr. budgetbeslutning i budget 2021.

 

Se bilag A for de nærmere detaljer omkring de enkelte aftaler. Se bilag B for oversigt over økonomi.

Økonomiske konsekvenser

De fleste af aftalernes økonomi er koblet op til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der skal være en løbende vurdering af hver aftale med henblik på at sikre optimalt samarbejde med fokus på ressourcer mv.

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.
  2. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget oversender sagen til orientering i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Oversendes til orientering i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Punkt 15 Orienteringssag: Orientering om den kommende Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

Vækst, Teknik og Klima har den 13. juni 2022 været i dialog med Teknisk Udvalg omkring fastlæggelse af en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 (PS23), hvilket blandt andet omhandler fastlæggelsen af den politiske involvering undervejs i processen.

Teknisk Udvalg har en ambition om at sikre en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023. Indledningsvis får alle fagudvalg derfor en orientering om, hvad planstrategien er for et dokument, samt en orientering om den proces, der er tilrettelagt for udarbejdelsen af Planstrategi 2023. 

Parallelt med denne orienteringssag indstilles udarbejdelse af Planstrategi 2023 med tilhørende tids- og procesplan, hvori der sikres sammenhæng med Byrådets kommende Vision 2032, til formel igangsættelse af byrådet via Teknisk Udvalg og Økonomi- og Erhvervsudvalget.  

 

Sagsbeskrivelse:

Generelt om planstrategien

Planstrategiens formål

Planstrategien er et strategisk plandokument, som beskriver den ønskede udvikling i kommunen, og den fungerer som afsæt for den efterfølgende kommuneplanrevision. Udarbejdelsen af en planstrategi er således første skridt på vejen mod en ny kommuneplan.

Formålet med en planstrategi er, at byrådet drøfter og beslutter, hvad de overordnede strategiske pejlemærker skal være i forhold til kommunens udvikling og kommuneplanen.

Planstrategien skal desuden medvirke til at skabe en offentlig debat om den fysiske planlægning og indholdet i den efterfølgende kommuneplan.

Byrådet skal i planstrategien endvidere beslutte omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision ift. om der skal være tale om en fuld revision af kommuneplanen, eller om det kun er enkelte emner, der skal revideres.

 

Myndigheder

Planstrategier skal vedtages af byrådet. Byrådet kan, ud over den obligatoriske planstrategi indenfor den første halvdel af valgperioden, til enhver tid offentliggøre en planstrategi.

Andre myndigheder har mulighed for at fremsætte idéer, forslag og kommentarer til den fremlagte planstrategi i offentlighedsfasen. De har imidlertid ikke hjemmel til at fremsætte indsigelse mod en planstrategi, da planstrategien ikke er et planforslag (som forslag til hhv. kommuneplan eller lokalplan).

 

 

Krav til planstrategiens indhold

Der er kun få formelle krav til indholdet i planstrategien, og byrådet har derfor stor grad af frihed til at fastlægge indholdet i planstrategien.

Planstrategien skal dog indeholde oplysninger om:

  1. Byrådets vurdering af og strategi for kommunens udvikling

Byrådet skal i planstrategien fremlægge sin strategi for, hvordan kommunen skal udvikle sig fremover, sådan at borgerne gives mulighed for at drøfte byrådets tanker om kommunens fremtid.

Byrådets vurdering af og strategi for udviklingen er normalt de centrale afsnit i en planstrategi. Bortset fra de få indholdsmæssige krav, har byrådet frihed til at fokusere på de temaer, som det finder relevante.

  1. Planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen

Der er ikke detaljerede forskrifter for, hvilke oplysninger planstrategien skal indeholde om den gennemførte planlægning siden seneste revision af kommuneplanen. Ofte er det behandlet ganske kort fx via en liste over hvilke kommuneplantillæg og lokalplaner mv., der er vedtaget siden sidst.

  1. Revisionsbeslutning

Planstrategien skal indeholde en oplysning om, hvorvidt kommuneplanen skal revideres i sin helhed, eller det er enkelte temaer, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

Den statslige planlægning kan også medføre krav om planlægning for særlige emner. I det omfang der er sådanne krav, kan det betyde, at kommunen har pligt til at revidere dele af kommuneplanen. Det kan være i form af ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Offentlig debat om planlægningen

En vigtig hensigt i planloven er, at befolkningen inddrages og høres i forbindelse med ændret planlægning.

Planstrategien har en vigtig rolle i forhold til at inddrage offentligheden i de strategiske sigtelinjer for planlægningen. Planstrategien fremlægges offentligt i minimum 8 uger, hvor offentligheden har mulighed for at komme med bemærkninger.

Kommunen skal sikre en offentlig debat i forbindelse med tilblivelsen af en ny kommuneplan. Debatten kan derfor ske i forbindelse med planstrategien eller senest i forbindelse med offentliggørelse af kommuneplanrevisionen.

 

Den debatskabende planstrategi

Planstrategien er ikke kun et produkt men også en proces.

Debatten i forbindelse med planstrategien vil typisk have fokus på de store linjer i den fremtidige udvikling. En grundig debat i denne fase vil afklare mange spørgsmål i forhold til den efterfølgende planlægning. Debatten vil medvirke til at sikre ejerskab til det efterfølgende kommuneplanforslag - både politisk og i befolkningen - og medvirke til en helhedsorienteret og bæredygtig planlægning.

 

Offentliggørelse

Planstrategien skal offentliggøres af to omgange. Første gang, når den er vedtaget af byrådet og herefter skal i offentlig høring. Anden gang, når byrådet har taget stilling til de indkomne bemærkninger, og den herefter skal offentlig bekendtgøres.

Når planstrategien er vedtaget, skal den offentliggøres i mindst 8 uger. I denne periode kan offentligheden komme med ideer, forslag og bemærkninger til den fremsatte planstrategi.

Planstrategien skal offentliggøres i det fælles plansystem (Plandata.dk). Det gælder både offentliggørelsen i forbindelse med høringen og den senere offentlige bekendtgørelse af den endelige planstrategi. Planstrategien vil også blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Offentliggørelsen skal oplyse om tidsfristen for, at offentligheden (borgere, foreninger, virksomheder m.v.) kan komme med idéer, forslag og kommentarer til den offentliggjorte planstrategi, og hvordan disse fremsendes. Endvidere vil offentliggørelsen også ofte indeholde praktiske oplysninger om eventuelle borgermøder.

Efter udløbet af offentlighedsperioden skal byrådet tage stilling til de indkomne høringssvar, og beslutte om der skal ændres i strategien. Der er ikke nogen begrænsning i omfanget af de ændringer, der kan foretages af kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandling af de indkomne høringssvar. 

Den endelig planstrategi skal herefter offentliggøres sammen med oplysningen om de eventuelle ændringer, der er foretaget.

 

Specifikt om Fredericia Kommunes planstrategi

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om en fælles planstrategi og kommuneplan, der er gældende for alle 7 kommuner.

Hver af de 7 kommuner har desuden valgt at tilføje nye lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune.

For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

I Planstrategi 2019 har Fredericia Kommune fokus på temaerne: Bymidten, Detailhandel, Bosætning, Erhverv, Infrastruktur og mobilitet, Natur, landskab og friluftsliv samt Klimatilpasning. Hvert tema bliver præsenteret via følgende afsnit: Status, Vision, ”Hvad er målet” samt ”Ved revisionen af kommuneplanen vil vi”.

Gældende planstrategi kan ses via følgende link: Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

 

Den lokale del af Planstrategi 2023

Ud over nogle få formelle krav er der metodefrihed ift. udarbejdelse af planstrategier. Det ligger derfor helt åbent, hvad indholdet og formen bliver i den kommende Planstrategi 2023.

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det dog være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032.

Dertil kommer allerede vedtagne politiske strategier og planer (fx Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020), som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

En række kommende strategier og planer (fx Bymidtestrategi, Bosætningsstrategi og Turismestrategi samt Klimatilpasningsplan 2022), har også - afhængig af tidspunkt for færdiggørelse - relevans for Planstrategi 2023.

I sidste instans er Planstrategi 2023 en forløber for den kommende Kommuneplan 2025-2037, som omhandler den fysiske planlægning for, anvendelse og disponering af kommunens arealer. Der ligger derfor en opgave i at få ”oversat” vision, strategier og planer til et mere fysisk sigte.

Såfremt der kommer ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen” med relevans for kommuneplanen, vil det skulle nævnes i planstrategien ift. den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Den fælles del af Planstrategi 2023

Ud over den lokale del af Planstrategi 2023, er det fortsat planen, at der skal udarbejdes en fælles Planstrategi 2023 for hele Trekantområdet. Den fælles planstrategi skal indeholde en revisionsbeslutning om, hvilke dele af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, der skal revideres.

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces kaldet Vision 2050.

Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat. Det vil potentielt først ske i 2023, hvilket er sent i forhold til Fredericia Kommunes tidsplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023. Der arbejdes derfor administrativt på at sikre, at Trekantområdets bestyrelse træffer en foreløbig revisionsbeslutning i løbet af efteråret 2023, som vil skulle drøftes i og godkendes af de 7 byråd i løbet af 2023.

 

Tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023

På baggrund af den forudgående drøftelse i Teknisk Udvalg den 13. juni 2022, indstilles nedenstående tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 til godkendelse i byrådet den 12. september 2022.

Med tids- og procesplanen er der tilrettelagt en plan, der sikrer en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023.

Hvad angår borgerinddragelse, så har Teknisk Udvalg et ønske om, at arbejdet med Planstrategi 2023 i høj grad hviler på arbejdet med den nye vision 2032, herunder at borgerinddragelsen bygger ovenpå de processer, der allerede er foregået i det regi. En nærmere afklaring af dette, forventes af ske i løbet af efteråret 2022.

 

29. aug., 5. sept. og 

12. sept. 2022 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Formel igangsætning af PS23

Introduktion til planstrategi som dokument

 

Aug. 2022

Alle øvrige fagudvalg

Orientering om den kommende Planstrategi 2023

19. & 20. sept. 2022

Teknisk Udvalg, Klima, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget

 

Drøftelse af administrations bud på temaer

Drøftelse af politisk oversættelse fra ”Vision 2032  til PS23”

Fastlægge program og temaer til fælles temamøde for byrådet den 4. okt. 

4. okt. 2022

Fælles temamøde 

for hele byrådet

Fastlæggelse af temaer/fokusområder i PS23

24. okt. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

28. nov. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

Mar.-apr. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Vedtagelse af PS23

Maj-jul. 2023

 

 

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. 2023

 

 

Opsamling på høringssvar

Sept. 2023

 

Teknisk Udvalg

Trykprøvning af evt. ændringer

Okt.nov. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Endelig vedtagelse af PS23

Dec. 2023

 

 

Offentliggørelse

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 16 Orientering (Lukket)

Punkt 17 Underskriftsside

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller