Børne- og Skoleudvalget - 01-12-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 1 december, 2022 - 18:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Onsdag, 7 december, 2022 - 15:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

Sagsbeskrivelse:

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til analyse af renoveringsbehov for dagtilbud

Sagsresumé

Der er i budgetforliget 2023 afsat 1 mio. kr. til analyse af renoveringsbehovet i de kommunale daginstitutioner. Formålet med midlerne er at danne grundlag for prioritering og mulighed for konkretisering af renoveringsprojekterne. Med denne sag frigives anlægsmidlerne for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

De fysiske rammer for de kommunale daginstitutioner er afgørende for børnenes læringsmiljø samt trivslen for både børn og medarbejdere. Ved at afdække tilstanden og behovet for renovering sikres gode rammer på tværs af kommunens daginstitutioner.

Der er i budgetforliget 2023 afsat 1 mio. kr. til analyse af renoveringsbehovet. Formålet med frigivelsen af anlægsmidlerne er, at skabe et samlet overblik over renoveringsbehovet samt at danne grundlag for prioritering og konkretisering af renoveringsprojekter. Med denne sag frigives anlægsmidlerne afsat i Budgetforliget 2023.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 1 mio. kr. frigives og anvendes til analyse af renoveringsbehovet i kommunens daginstitutioner.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Daginst. - Analyse og renoveringsrækkefølge (XA-40139)

 

 

 

 

1,000

1,000

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


 

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at ved frigivelsen af 1 mio. kr. vil analysen af renoveringsbehovet i de kommunale dagtilbud bidrage til en konkretisering af renoveringsbehovet på daginstitutionsområdet, som vil højne daginstitutionsmiljøet for alle børn.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet, at anlægsmidlerne på 1 mio. kr. til analyse af renoveringsbehov for dagtilbud frigives.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Anbefalet.

Punkt 3 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til renovering af Makerspace

Sagsresumé

Der er i budgetforliget 2023 afsat 1 mio. kr. til renovering af Bülows Makerspace under Børne- og Skoleudvalgets område. Denne sag omhandler frigivelse af anlægsmidlerne for 2023, samt forslag til flytning af anlægsmidlerne til Unge- og Uddannelsesudvalget, hvor projektet forankres fremover. Denne sag sendes ligeledes til orientering i Unge- og Uddannelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Bülows Makerspace danner rammerne for, at kommunens skoleelever og øvrige uddannelsesinstitutioner kan arbejde med kreative, digitale produktionsteknologier. Makerspace er næsten fuldt booket til undervisningsforløb for klasser og kompetenceudviklingsforløb for undervisere frem til sommeren 2023.

 

Der er i budgetforliget 2023 afsat 1 mio. kr. til renovering af Makerspace med henblik på at sikre at lokalerne lever op til arbejdsmiljøkravene for undervisningsbrug. Det drejer sig bl.a. om etablering af ventilation, grundbelysning i alle rum, istandsættelse af vinduer og døre, etablering af akustikloft, etablering af arbejdspladser til medarbejdere og generel renovering af alle rum. Med denne renovering skabes der et arbejds- og undervisningsmiljø til gavn for alle brugere, og det sikres, at skoleelever fremover kan benytte faciliteterne.

 

Med frigivelsen af midlerne påbegyndes en proces for renoveringen med inddragelse af fagafdelingen Infrastruktur og Ejendomme og Kulturkasernen. Det forventes, at renoveringen indledes i første halvdel af 2023 og afsluttes inden sommerferien. I forbindelse med ombygningen vil Makerspace holde lukket i ca. 2 måneder, hvor undervisningsforløb må aflyses eller flyttes til senere på skoleåret / næste skoleår.

 

Alt inddragelse og politisk orientering om ombygningen, vil fremover ske i Unge- og Uddannelsesudvalget, ligesom det foreslås at anlægsmidlerne flyttes til dette udvalg i forbindelse med frigivelsen. Denne sag sendes ligeledes til orientering i Unge- og Uddannelsesudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 1 mio. kr. frigives og anvendes til renovering af Makerspace.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Renovering af Maker Space (XA-50444)

 

 

 

 

1,000

1,000

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Sagen behandles i Børne- og Skoleudvalget, og går videre i Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at frigivelsen af 1 mio. kr. til renoveringen af Makerspace skal ske nu, så det nødvendige arbejde for at leve op til arbejdsmiljøkravene til undervisning kan påbegyndes snarest muligt.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at

  • Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet, at anlægsmidlerne på 1 mio. kr. til renovering af Makerspace frigives samt at budgettet omplaceres til Unge- om Uddannelsesudvalget.
  • Unge- og Uddannelsesudvalget tager Børne- og Skoleudvalget beslutning og orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Ad 1) Anbefalet

Ad 2) Unge- og Uddannelsesudvalget er blevet orienteret

Punkt 4 Orienteringssag: Status på økonomi og nøgletal for Familie og Børn samt Dagtilbud, skole og fritid

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget får løbende forelagt nøgletallene for Familie og Børn samt Dagtilbud, skole og fritid.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet vil chefen for Familie og Børn samt chefen for Dagtilbud, skoler og fritid orientere udvalget omkring eventuelt merforbrug og de seneste nøgletal på området.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 5 Beslutningssag: Børns Vilkårs tilbud til kommuner om at være ambassadør for bisidderordning til børn og unge

Sagsresumé

Børns Vilkår har et tilbud om bisidderordning til børn og unge, der skal til børnesamtale i Kommunen, Familieretshuset eller Ankestyrelsen. Ordningen har kommunen mulighed for at være ambassadør for. Det betyder at kommunen påtager sig at udbrede kendskabet til den gratis bisidderordningen til børn og unge, der skal til samtale. Enhedslisten har via et initiativretsforlag i september 2021 stillet forslag om, at Fredericia kommune indgår som ambassadør for Børns Vilkårs bisidderordning til børn og unge.

 

Sagsbeskrivelse:

Enhedslisten har på byrådsmødet den 6.september 2021 foreslået at der som en fast procedure indføres, at alle børn og unge skal tilbydes muligheden for en bisidder gennem Børns Vilkårs gratis bisidderordning. Byrådet besluttede at sagen skulle sendes til behandling i Børne- og Skoleudvalget.

 

Der er taget kontakt til Børns Vilkår, for at høre om deres bisidderordning.

 

Børns Vilkår vil gerne bidrage til at børn og unge har mulighed for at få en gratis professionel bisidder, når de eksempelvis har en sag i kommunen, i Familieretshuset eller i Ankestyrelsen. Dette sker via deres gratis bisidderordning. Børns Vilkår tilbyder kommunerne, at de kan blive ambassadører for deres bisidderordning til børn og unge. Børns Vilkår vil gerne udbrede kendskabet til bisidderordningen via ambassadører i landets kommuner. P.t har Børns Vilkår ambassadører for bisidderordningen i 20 kommuner.

 

En professionel bisidder fra Børns Vilkår er uddannet socialrådgiver og hjælper barnet/den unge før, under og efter møderne. Ligeledes kan de guide og bistå barnet gennem sagsforløbet.

 

Det er muligt for børn og unge, eller deres familier, at henvende sig til Børns Vilkår via bisidderordningen eller via børnetelefonen.

 

Konkret går ordningen ud på, at der udpeges en til to myndighedssagsbehandlere i kommunen, til at være ambassadører for Børns Vilkårs bisidderordning. Ambassadørens rolle er at udbrede kendskabet til bisidderordningen blandt relevante medarbejdere i kommunen. Dette kan f.eks. ske på personalemøder eller i den daglige sagssparring.

 

Børns Vilkår sørger for at klæde ambassadører på via et introduktionskursus. Ligeledes afholdes der en gang årligt et fællesmøde for ambassadører med fagligt indhold.

 

Ambassadører får adgang til viden om Børns Vilkårs indsigt i børns rettigheder, børneinddragelse m.m. Der vil også være mulighed for erfaringsudveksling på tværs af kommuner.

Økonomiske konsekvenser

Børns Vilkår sørger for at klæde ambassadørerne på, til at få viden om ordningen. Ligeledes er det Børns Vilkår der faciliterer efterfølgende møder.

Vurdering

Når børn og unge i dag skal deltage i møder i kommunen, bliver der taget kontakt til dem, med henblik på at de kan have en tryghedsperson med til mødet. En tryghedsperson er typisk en person som kender barnet/den unge, eksempelvis en lærer eller en pædagog.

 

Familie og Børn vurderer, at Børns Vilkårs koncept for bisidderordning til børn og unge, er et godt supplement til den nuværende praksis. Ved at informere børn og unge om muligheden for en bisidder fra Børns Vilkår, får de mulighed for at få en ekstern bisidder, som er uddannet socialrådgiver.

 

Det kræver få personaleressourcer, at få klædt 1-2 rådgivere på, til at blive ambassadører for Børns Vilkårs koncept.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter og tager beslutning om Fredericia Kommune skal indgå som ambassadør for Børns Vilkårs bisidderordning til børn og unge.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Rammeaftale for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 7. april 22 gav Senior- og Socialudvalget samt Børne- og Skoleudvalget input til Rammeaftalen for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet for de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark. I denne sag indstilles Rammeaftalen til endelig godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes en Rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunernes og regionens redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.

 

Det overordnede fokus i Rammeaftalen 2023-2024 er at styrke samarbejdet på tværs af kommuner og region for at sikre en koordineret indsats overfor borgeren. Sigtet er dels at indsatserne hænger sammen og understøtter hinanden, dels at øge kvaliteten i de indsatser vi arbejder med.

 

Rammeaftalen består af en udviklingsdel og en styringsdel. Rammeaftalen er en toårig aftale.

 

Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelse af den 3. september 2020 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

 

INDHOLDET I RAMMEAFTALE 2023-2024

Med afsæt i en politisk drøftelse hos relevante udvalg i de syddanske kommuner og Region Syddanmark videreføres indsatsområderne fra Rammeaftale 2021-2022 i Rammeaftale 2023-2024:

 

Tværsektoriel kobling til andre sektorområder

Der arbejdes fortsat på at sikre en bedre tværsektoriel kobling mellem socialområdet og andre sektorområder, herunder også en mere fælles tilgang mellem kommune og region.

 

Der skal være øget fokus på sundhed i de sociale tilbud, i den beskæftigelses- og uddannelsesmæssige indsats for borgere på socialområdet og indenfor rehabilitering.

 

Det videre arbejde i den tværgående indsats bygger på styrket samarbejde og dialog med afsæt i:

  • Fokus på det, der virker i det tværgående samarbejde
  • Klarhed om rammer og opgaver
  • Praksisnær videndeling

 

Styring og kapacitet

Der skal fortsat være et fokus på styring af udgifterne samt kapaciteten på det specialiserede socialområde. Med afsæt i resultaterne af det hidtidige arbejde med indsatsområdet vil det videre arbejde bygge på:

  • Systematisk udveksling af viden og erfaringer
  • Udvikling af gode løsninger for borgerne i balancen mellem faglighed og økonomiske vilkår
  • Tiltag som kommunerne på tværs kan få gavn af
  • Muligheder for fælles kompetenceudvikling af nøglepersoner der tager beslutninger i krydsfeltet mellem faglige og økonomiske perspektiver
  • Arbejdet med incitament strukturer og veje til forbedring af kvaliteten med et samtidigt fokus på omkostningerne.

 

Kvalitet i indsatserne

Gennem kvalitetsudvikling, metoder og dokumentation søges kvaliteten i indsatserne på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet højnet.

På baggrund af det hidtidige arbejde bygger det videre arbejde med indsatsområdet på borgeroplevet kvalitet. Borgeren skal opleve, at

  • Leve et godt og meningsfuldt liv
  • Få den rette hjælp til at udnytte egne potentialer bedst muligt
  • Være tryg ved at føle, at kommunen står parat når nødvendigt
  • Blive inddraget med henblik på reel indflydelse.

 

Øvrige fokusområder i Rammeaftale 2023-2024

-          Regulering af kapacitet: Der er fokus på at sikre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på det specialiserede område. Der opleves aktuelt et særligt behov for at følge udviklingen og efterspørgslen efter tilbud til borgere med spiseforstyrrelser, borgere med autisme samt kriminelle udviklingshæmmede.

 

-          Koordination på tværs af landet: Kommuner og regioner har på tværs af landet fokus på koordinering af de lands- og landsdelsdækkende tilbud samt de sikrede afdelinger.

 

-          Indgåelse af aftaler: I forhold til salg udenfor Syddanmark forpligter kommunerne og Region Syddanmark sig til, at indgå kontrakt med køber, der følger reglerne om køb og salg af ydelser efter Rammeaftalen for Syddanmark.

 

-          Mulighed for overtagelse af regionale tilbud: Kommunerne kan én gang i hver valgperiode overtage regionale tilbud, der er beliggende i kommunen.

 

-          Centrale udmeldinger fra Socialstyrelsen: Socialstyrelsen har kompetence til at lave centrale udmeldinger i forhold til målgrupper og særlige indsatser, hvor det vurderes, at der er behov for en øget national koordination på tværs af kommuner og regioner. I forbindelse med Rammeaftale 2021-2022 udsendte socialstyrelsen 3 centrale udmeldinger:

•          Udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug

•          Borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling

•          Borgere med svære spiseforstyrrelser

På baggrund af kommunernes afrapportering er der fortsat dialog med Socialstyrelsen.

 

Nyt i styringsdelen af Rammeaftale 2023-2024.

Styringsdelen sætter rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud. Formålet med styringsdelen af Rammeaftalen er, at sikre klare spilleregler for samarbejdet mellem køber og sælger.

•          Alle kommunale og regionale tilbud der sælger pladser til kommuner, er omfattet af aftalen

•          Principperne i KL standardkontrakten for voksenområdet ligger til grund for aftaler om køb og salg af pladser

•          Øget gennemsigtighed i takststrukturen. Der arbejdes fortsat med justering af takstmodellen så taksterne fremadrettet skal opdeles i en basis- og en ydelsestakst.

•          Det præciseres, at ældre- og plejeboliger ikke er omfattet af Rammeaftalen

 

PROCES

KKR Syddanmark godkendte den 7. september 2022 Rammeaftale 2023-2024 og sender den til endelig godkendelse hos de syddanske kommuner og Region Syddanmark.

Rammeaftalen skal være indgået senest den 1. december 2022. Kommunerne og Region Syddanmark bedes senest den 1. december 2022 melde tilbage til Fælleskommunalt Socialsekretariat og offentliggøre aftalen på egne hjemmesider.

Bilag til rammeaftalen findes på socialsekretariatet.dk

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

KKR Syddanmark anbefaler, at kommunerne godkender Rammeaftale 2023-2024.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Børne- og Skoleudvalget samt Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende Rammeaftale 2023-2024

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Anbefalet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Børne- og Skoleudvalget anbefaler at Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet godkender Rammeaftale 2023-2024.

Punkt 7 Orienteringssag: KompeTEK i skole og dagtilbud

Sagsresumé

I Fredericia Kommune har vi en ambition om at flere børn og unge trives fagligt, og at flere unge vælger at dygtiggøre og uddanne sig inden for det STEM-faglige område. En række forskellige indsatser med fokus på teknologiforståelse 0-25 år og arbejdet med 21. århundredes kompetencer i dagtilbud, skole, fritid og uddannelse er derfor blevet iværksat under programmet ”KompeTEK til fremtiden”. Visionen er at ”Fredericias børn og unge designer løsninger på fremtidens problemer”.

 

På udvalgsmødet vil der blive orienteret om programmet og de igangsatte indsatser i dagtilbud, skole, fritid og uddannelse i 2022-23 og frem mod 2027.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2021 blev programmet ”KompeTEK til fremtiden” sat i søen med det mål at skabe læringsrum, hvor Fredericias børn og unge udvikler 21. århundredes kompetencer gennem arbejdet med digitale og analoge teknologier på en kreativ, eksperimenterende og samskabende måde, og hvor fejl ses som positive skridt på vejen til at lære nyt.

KompeTEK til fremtiden har indsatser i fire spor: Dagtilbud, skole, fritid og uddannelse.

På skoleområdet viser forskningen, at kreative makermiljøer muliggør et mere praksisnært læringsmiljø, der gennem arbejdet med designprocesser og teknologier både understøtter elevernes motivation for at gå i skole og deres faglige udbytte af fagene i bred forstand. KompeTEK-programmet indeholder således også indsatser, der støtter op om det igangværende arbejde med at skabe en attraktiv udskoling.

Fredericia Kommune har med KompeTEK til fremtiden iværksat indsatser inden for nedenstående områder, som der også er søgt Villum Fonden om støtte til over en 4-årig periode:

  1. Kompetencer: Teknisk, pædagogisk og didaktisk kompetenceudvikling af lærere og pædagoger
  2. Læringsrum: Etablering af 14 skolebaserede makermiljøer på alle Fredericia Kommunes skolematrikler
  3. Rammer: Styrkelse af de organisatoriske rammer og ledelse af makerkultur.

Kia Ehlers, der er programleder for ”KompeTEK til fremtiden” og projektleder for Bülows MakerSpace, deltager med et oplæg under punktet. Oplægget vil have fokus på:

-          Status på de fire spor i programmet KompeTEK til fremtiden; dagtilbud, skole, fritid og uddannelse. Den primære vægtning vil være på skole og dagtilbud.

-          Status på ´Makermiljøer for alle´ – en del af skole- og fritidssporet som der er søgt Villum fonden om støtte til. Der forventes svar på kommunens ansøgning til Villum Fonden i slutningen af november).

Økonomiske konsekvenser

Der er ansøgt Villum Fonden om 5.681.180 kr. til at løfte den del af programmet, der handler om ´Makermiljøer for alle´. Disse midler vil være målrettet skole- og fritidssporet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at programmet er kommet godt i gang i 2022.

Midler fra Villum Fonden vil kunne løfte indsatsen i skolesporet betydeligt frem mod 2027.

Indstillinger

Direktionen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Ændring af støtteforanstaltningen på dagtilbudsområdet

Sagsresumé

I 2021 blev en udviklingsproces sat i gang af forvaltningen i tæt samarbejde med distriktsinstitutionslederne og de pædagoger, der er tilknyttet den ekstra støtteforanstaltning på dagtilbudsområdet i relation til børn med særlige behov. Formålet var at få tilpasset støtteforanstaltningen således at de børn med særlige behov i det almene dagtilbud oplever en større effekt af den samlede pædagogiske indsats. Ændringen af støtteforanstaltningen på dagtilbudsområdet bliver implementeret fra 1.januar 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har siden 2021 været igangsat et arbejde omkring støtteforanstaltningen på dagtilbudsområdet, som bliver implementeret fra 1.januar 2023 i alle fire distrikter.

 

Det overordnede formål med ændringen er at få flyttet fokus fra det enkelte barn i udsatte positioner til det samlede læringsmiljøet omkring barnet. Erfaringerne har vist, at den måde støtteopgaven har været tilrettelagt på ude i dagtilbuddene ikke i tilstrækkelig grad har givet den ønskede effekt for barnet.

 

Ændringen af støtteforanstaltningen betyder at en del af den ekstra pædagogiske ressource i højere grad kommer til at gå til mere målrettede forløb i relation til dagtilbuddets forskellige læringsmiljøer. Dette skal kvalificere de pædagogiske indsatser omkring børnene med særlige behov, således at vi kommer til at tilbyde bedre betingelser for alle børns deltagelse i forskellige former for læringsfællesskaber.

 

Læringsmiljøpædagogerne i støtteforanstaltningen får en række nye opgaver som retter sig mod at understøtte det gode læringsmiljø for børn i udsatte positioner i det enkelte dagtilbud. De skal således medvirke til løbende at kvalificere det pædagogiske personale i hverdagen – helt tæt på praksis.

 

Fremadrettet vil de kommunale, selvejende og private daginstitutioner kunne søge om to forskellige støttefunktioner:

1)       Støtte til enkeltbørn:

Kompenserende støttetimer til børn, der på baggrund af en faglig vurdering har behov for betydelig støtte, som er afledt af barnets nedsatte funktionsevne eller andre særlige vanskeligheder og som ikke kan afhjælpes alene af de pædagogiske tiltag, dagtilbuddet kan iværksætte. Støtten gives i form af ekstra timer til daginstitutionen og varetages af personale tilknyttet daginstitutionen. Forudsætningen for at indstille et barn til visitation til denne form for støtte er, at relevante lægefaglige og tværfaglige vurderinger dokumenteres.

2)       Støtte til at højne kvaliteten i læringsmiljøet for børn i udsatte positioner:

Den enkelte daginstitution bliver understøttet i den daglige praksis med at udvikle læringsmiljøet og børnenes deltagelsesmuligheder i fællesskaber. Der skabes lokal kapacitetsopbygning gennem fagligt fokus på læringsmiljøer frem for barnets individuelle vanskeligheder. Der er tale om sparring tæt på i hverdagen. Sparring gives i forhold til at styrke det pædagogiske grundlag, deltagelsesmuligheder i børnefælleskaber i relation til børn i udsatte positioner, leg og læring, kommunikation og struktur.  Læringsmiljøpædagogerne kan også indgå i forløb sammen med personalet i forhold til det pædagogiske grundlag i institutionen. Det kan fx være i forhold til elementer i den styrkede pædagogiske læreplan. Forløbene vil typisk være kortere forløb på mellem 4-12 uger og have praksisnær karakter. Forløbene tilrettelægges fleksibelt og vil altid tage afsæt i den lokale kontekst.

 

Ny fordeling af ressourcerne

Forvaltningen har løbende opnormeret institutioner med ”løse timer”, når det ikke var muligt at sætte en støttepædagog på et barn med særlige behov, eller når det specifikt drejede sig om et barn med særligt handicap eller sygdom. Forvaltningen anvender således i 2022 ca. 100 ”løse timer” pr. uge. Denne ressource konverteres til støtte til enkeltbørn fra januar 2023.

 

Den øvrige ressource, som består af 9 læringsmiljøpædagoger, bliver tilknyttet de fire distrikter samt gruppen af private institutioner.

 

Pædagogiske konsulenttimer som tidligere har været anvendt overgår til andre opgaver på dagtilbudsområdet.

 

Ændringen af støtteforanstaltningen vil blive evalueret om et år.

Karina Glud Nielsen, leder af dagtilbud, deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Ændringen af støtteforanstaltningen bliver løst inden for rammen. Rammen nedjusteres i 2023 i henhold til Budget23, idet der skal spares en læringsmiljøpædagog.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at ændringen af støtteforanstaltningen vil betyde

 

at institutionerne får øget mulighed for kvalificeret sparring og praksisnært samspil/vejledning helt tæt på kerneopgaven.

 

Afbureaukratisering i forhold til ansøgningsprocessen, når et dagtilbud har børn med særlige behov.

Indstillinger

Direktionen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Afgangskarakterer 9.klasse 2021/22

Sagsresumé

Der følges årligt op på udviklingen i elevernes afgangskarakterer på 9.årgang. De indberettede prøvekarakterer for 2019/20, 2020/21 og 2021/22 er baseret helt eller delvis på ophøjede standpunktskarakterer grundet aflysninger af prøver grundet Covid19.

 

Folkeskolerne i Fredericia lå alle ”på niveau” i de bundne prøvefag i skoleåret 2021/22 i forhold til det forventede karaktergennemsnit ud fra elevernes baggrundsforhold. Samme niveau gjorde sig gældende i 2019/20 hvor Covid19 restriktionerne indtraf i begyndelsen af 2020.

 

I henhold til afgangskaraktererne på 9.klasse 2021/22 i Fredericia er der en større andel af drenge og piger, der ikke har opnået karakteren 2 i både dansk og matematik sammenholdt med andelen på landsplan. Trods flere forskellige tiltag er andelen af unge, der ikke opnår karakteren 2 i både dansk og matematik fortsat med at ligge højt. Dette er derfor et centralt udviklingspunkt på nogle af kommunens folkeskoler.

 

Sagsbeskrivelse:

Folkeskolernes opnåede karaktergennemsnit i 2021-22 er bedømt til at ligge ”på niveau” af Børne- og Undervisningsministeriet efter en vanskelig periode med Covid19 restriktioner på skolerne. Skolerne lå tilsvarende i skoleåret 2020/21 på forventet karaktergennemsnit ud fra elevernes baggrundsforhold.

 

Tabellen viser karaktergennemsnittet i de bundne prøver over de seneste to år på henholdsvis skoleniveau i Fredericia og på landsplan.

 

Karakterer i 9.klasse bundne prøver 2020/21

Karakterer i 9.klasse bundne prøver 2021/22

Erritsø Fællesskole

7,8

7,9

Fjordbakkeskolen

8,5

8,2

Kirstinebjergskolen

7,2

7,3

Ullerup Bæk Skolen

7,6

6,9

Landsplan

8,0

7,9

Note: De indberettede prøvekarakterer for 2020/21 og 2021/22 er baseret delvis på ophøjede standpunktskarakterer grundet aflysninger af prøver grundet Covid19.

 

Der har gennem flere år været en høj andel af elever, der ikke har opnået karakteren 2 i både dansk og matematik. I Fredericia er denne andel omkring det dobbelte af landsgennemsnittet, som i 2021/22 var på 4,2% på landsplan og 8,2% for Fredericia. Det er særligt to af kommunens skoler, der har en andel af elever, der ikke opnår karakteren 2 i dansk og matematik.

 

Der er fortsat væsentlige karakterforskelle mellem drenge og piger i folkeskolen generelt, og det gør sig også gældende i Fredericia. Dog ikke i matematik, hvor drengene i 2021/22 har klareret sig bedre i matematik end pigerne samlet set. Hvor pigerne har opnået 6,9 i gennemsnit i matematik har drengene opnået 7,2.

 

I faget dansk er der stor forskel på, hvordan drenge og piger klarer sig. Denne forskel ses også på landsplan. I Fredericia har pigerne i 2021/22 i gennemsnit fået 7,6 i dansk mens drengene i gennemsnit har opnået 6,9. Drengene sakker generelt bagud på landsplan. Dette kan få indflydelse på drengenes uddannelsesmuligheder og dermed deres muligheder senere i livet. (Kilde: Kraka Analyse: Grundskolen – Pigerne øger fortsat afstanden til drengene, Nov. 2020).

 

På landsplan - fra 2008 til 2019 - er forskellen mellem pigerne og drengenes karaktersnit i afgangseksamen i 9. klasse vokset fra 0,3 karakterpoint til 0,8, og derfor har regeringen nedsat en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan man kan modvirke, at kønnet er afgørende for, hvor godt man klarer sig i skolen. Ekspertgruppen skal for eksempel kigge på betydningen af undervisningens form, indhold og organisering for elevernes læring og generelle motivation samt afdække, om der allerede i dagtilbud er faktorer, der bidrager til forskellene.

 

Forvaltningen vil sammen med skolerne og dagtilbud forholde sig til ekspertgruppens anbefalinger, når de foreligger. Indtil da vil ledelsen og skolernes vejledere følge udviklingen i drengenes udbytte af undervisningen tæt. Der er også ekstra midler tilført i udskolingen til co-teaching i dette skoleår, hvilket forventes at have en positiv indvirkning på drengenes såvel som pigernes udbytte og motivation.  Hertil kommer udviklingen af den attraktive udskolingen, som netop har fokus på at udvikle en udskoling, hvor alle elever føler sig set, hørt og mødt i deres læreproces.

 

Fire kommunale pejlemærker: Sprog, matematik, trivsel og fremtidens kompetencer (kompeTEK) går på tværs af dagtilbud og skole i 2022-2023.

 

Afgangskaraktererne for 9.klasse i folkeskolerne i Fredericia er vedhæftet som bilag.

 

På udvalgsmødet vil afgangskaraktererne blive holdt op imod den viden vi har omkring elevtrivslen på skolerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fagchefen for Dagtilbud, Skole og Fritid vurderer,

-          at det er tilfredsstillende, at folkeskolernes opnåede karaktergennemsnit i 2021-22 er bedømt til at ligge ”på niveau” af Børne- og Undervisningsministeriet efter en vanskelig periode med mange Covid19 restriktioner på skolerne.

 

-          at der fortsat er behov for at alle skoler og dagtilbud har et prioriteret fokus på mål,  indsatser i læringsmiljøet og resultater i forhold til elevernes sproglige og matematiske kompetencer. Det er fortsat et mål at andelen af elever, der ikke opnår karakteren 2 i dansk og matematik nedbringes over de kommende år.

Indstillinger

Direktionen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Orienteringen taget til efterretning med den tilføjelse at udvalget ønsker at få Børne- og Undervisningsministeriets nedsatte ekspertgruppes rapport om køns betydning for læring og udvikling i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser præsenteret, når den foreligger i løbet af 2023.

Punkt 10 Orienteringssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet - version 2

Sagsresumé

Handleplanskataloget til ’Fredericia for Livet’ er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet godkendte version 1 af kataloget i juni 2022. Nu foreligger version 2 af kataloget, som indeholder en opdatering for at sikre et aktuelt overblik over handlinger/indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

For at omsætte visionerne i politikken til konkrete handlinger er der udarbejdet et dynamisk Handleplanskatalog til ’Fredericia for Livet’ på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget har således også til formål at synliggøre, at sundhed løftes på tværs i kommunen. Alle fagområder og fagudvalg har handlinger/indsatser, der spiller ind i den brede sundhedsfremmende og forebyggende dagsorden og vil derfor være repræsenteret i kataloget.

 

Handleplanskataloget giver et overblik over:

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2023.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter de fire pejlemærker. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Proces

Byrådet godkendte version 1 af Handleplanskataloget i juni 2022, hvormed dette er den første opdatering herefter. For at synliggøre, hvad der er sket af ændringer i kataloget, så vedhæftes et bilag over de væsentligste ændringer fra version 1 til version 2. Dette inkluderer handlinger, der er slettet, tilføjet eller flyttet.

 

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets Vision, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne. Fagudvalgene har i forbindelse med denne sag mulighed for at komme med eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor, som vil indgå i udarbejdelsen af et oplæg til det videre arbejde med udviklingssporerne i foråret 2023.

 

Handleplanskataloget vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Handleplanskataloget giver et godt overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne, samt en tydeliggørelse af at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til fagudvalgene, at:

  1. fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
  2. fagudvalgene afgiver eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor
  3. fagudvalgene oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

  1. Orienteringen taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker at få unges mentale sundhed tydeligere frem i udviklingssporene i handlekataloget
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orientering til efterretning

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Ingen kommentarer
  3. Godkendt.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Ingen kommentarer.
  3. Godkendt.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-12-2022

  1. Taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker løbende at følge udviklingen på områderne, og ønsker en status igen inden sommerferien 2023.
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 05-12-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

  1. Taget til efterretning
  2. Udvalget ønsker at få børn og unges mentale sundhed tydeligere frem i udviklingssporene i handlekataloget
  3. Sagen oversendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Punkt 11 Orienteringssag: Budget og styrelsesmæssigt ansvar for ungeenheden

Sagsresumé

Den politiske vision for den tværgående ungeenhed blev godkendt i Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget d. 5. oktober 2022. Opgaver og økonomi forbundet med ungeenheden samles i Unge- og Uddannelsesudvalget. I denne sag orienteres de fire fagudvalg om ungeenhedens samlede økonomi og om ændringer i styrelsesvedtægten som følge af etablering af ungeenheden. Bilag præsenteres på udvalget, og lægges derefter på sagen som bilag i referatet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2022 blev forligspartierne enige om at samle en række eksisterende indsatser i en ny organisatorisk enhed og skabe en sammenhængende og tværgående ungeindsats for unge under 30 år. Ungeenheden omfatter unge ml. 12 og 30 år.

Ambitionen er at kunne hjælpe alle unge, som på et tidspunkt i ungdomslivet har brug for et springbræt ind i det selvstændige ungeliv. At ungeenheden har fokus på, at de unge får den hjælp, som netop de har brug for ift. uddannelse, job og livet generelt, så de kan finde deres egne veje til det, som er meningsfuldt for netop dem.

Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget har alle opgaver forbundet med de unge, der omfattes af den nyetablerede ungeenhed. De fire fagudvalg drøftede på et fællesmøde d. 15. juni 2022 første udkast til en vision og blev orienteret om den forventede samlede økonomi for ungeenheden, bestående af en sammenlægning af budgetter for de afdelinger, der organisatorisk lægges ind under fagchefen for ungeenheden, samt de tilførte midler fra Budget 2022. 

På fællesmødet d. 5. oktober 2022 godkendte de fire udvalg den endelige vision for ungeenheden og blev samtidig orienteret om, at de budgetmæssige tilpasninger foretages i forbindelse med Budget 2023. På nærværende møde præsenteres udvalget for det samlede budget for ungeenheden (jf. bilag 1). Udvalget orienteres desuden om ændringer i styrelsesvedtægten, der relaterer sig til udvalgets opgaver og ansvar i forhold til ungeenheden (jf. bilag 2). Det samlede forslag til ændringer i styrelsesvedtægten forelægges Byrådet til godkendelse.

 

Økonomiske konsekvenser

Etablering af ungeenheden er en reorganisering på tværs af fagudvalg og er derfor omkostningsneutral på bundlinjen. Den samlede overflytning af midler til Unge- og Uddannelsesudvalget fremgår af bilaget.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at en samling af indsatserne og tilføjelse af midler til ungeenheden vil højne den samlede kvalitet og sammenhæng til gavn for Fredericias unge og deres mulighed for at lykkes i livet.

 

Indstillinger

Direktionen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 29-11-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 29-11-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-12-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-12-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller