Børne- og Skoleudvalget - 05-05-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 5 maj, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 28 april, 2022 - 22:16
Referat publiceret:
Fredag, 6 maj, 2022 - 16:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

.Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringsag: Om styrkelse af overgange på 0-6 års området

Sagsresumé

Familie og Børn har i perioden dec. 2017 – juni 2021 modtaget tilskud fra Sundhedsstyrelsen til ”Styrkelse af overgange i Fredericia Kommune”.

 

Projektet er udløbet pr. 30.06.2021, Byrådet har dog med budget 2022 besluttet flg.:

 

Forligspartierne ønsker at skabe trygge overgange for børn og forældre og vil integrere projektet varigt i driften inden for Børne- og Skoleudvalgets ramme.

 

Der gives et status på, hvorledes der arbejdes med projektets intentioner, inden for Børne- og Skoleudvalgets ramme

 

Sagsbeskrivelse:

Projektet ” Styrkelse af overgange i Fredericia” havde som overordnet formål, at man i projektperioden, i et tværfagligt samarbejde mellem sundhedsplejen og dagtilbud, fik afprøvet en fælles metode, værktøj og kategorisering af sårbare familier, der bevirker at man styrker den tidlige indsat over for sårbare familier, så flere børn trives.

 

Opsporingen af de sårbare familier skete ved samtaler med familierne i de forskellige overgange på 0-6 år området, dvs. overgang fra hjem til vuggestue/dagplejen og overgang fra vuggestue/dagpleje til børnehave, overgang fra børnehave til skole. Ligeledes har der været tilbudt samtaler ved 3½ års undersøgelsen. Samtalerne er i stort omfang forsøgt gennemført i familiernes hjem. Dette med henblik at samtalen skal ske i trygge rammer for familien og barnet.

 

Forældrekurset Tryghedscirklen (COS-P) er ligeledes tilbudt til en række forældre. Kurset har fokus på at styrke relationen mellem barn og forældre. Under kurset ser man nærmere på, hvad vores børn prøver at fortælle os gennem deres adfærd og hvad man konkret kan gøre for at støtte deres følelsesmæssige udvikling og trivsel.

 

Under projektet, er projektmidler hovedsageligt gået til frikøb af ressourcer fra sundhedsplejersker og pædagoger samt projektledelse.

Økonomiske konsekvenser

Sundhedsstyrelsen gav tilsagn om støtte projektet med 5,9 mio. kr. i projektperioden dec. 2017 – juni 2021.

 

Byrådet vedtog med budget 2022, at projektets intentioner skulle fortsætte inden for Børne- og Skoleudvalgets ramme. Derfor er der ikke afsat ekstra budgetmidler til forsættelse af projektet.

Vurdering

Projektet i Fredericia blev evalueret af UC Syd. Ligeledes er der fra Sundhedsstyrelsen, udarbejdet en afsluttende evalueringsrapport der gælder for alle 3 kommuner der har arbejdet med modellen under satspuljeprojektet. Fra evalueringsrapporterne kan man generelt udlede, at:

 

-          Det fra forældrene, har skabt en tryghed og tillid at vigtigt viden blev overleveret ved overgangsbesøgene. Dette gælder specielt ved overgang fra hjem til vuggestue/dagpleje, da sundhedsplejen er familiens primære professionelle kontakt.

-          Flere pædagoger har fået en større indsigt i og forståelse af barnet ved at se, hvordan barnet agerer i hjemmet i samspil med forældrene og eventuelle søskende. Pædagogerne oplever, at de får mulighed for at se flere dimensioner af barnets adfærd, fordi adfærden kan være vidt forskellig, afhængig af omgivelserne.

-          Det tværfaglige samarbejde er styrket. Man har fået en større indsigt i hinandens fagligheder.

-          De forældre der har gennemgået COS-P forløb, står stærkere i deres rolle som forældre og flere oplever en nemmere hverdag med børnene derhjemme allerede ved kursets afslutning.

 

På trods af flere gode erfaringer fra projektperioden, har det været svært at opretholde indsatserne på samme niveau. Der er forsøgt andre modeller for overgangsbesøgene. Ligeledes udbydes COS-P fortsat, dog i et reduceret omgang.

 

Den tidligere projektleder fra projekt styrkelse af overgange, Gitte Stylsvig Kring, deltager på udvalgsmødet, og giver et mere uddybende indblik i de indsatser der arbejdes med i 2022.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-04-2022

Sagen udsættes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringsag: Indgang H

Sagsresumé

Familie og Børn har i perioden 01.09.19 – 31.12.21 modtaget puljemidler fra Socialstyrelsen til projekt ”Indgang H”. Projektets intentioner var at hjælpe familier til børn og unge med handicap, til en mere systematiseret og koordineret indgang til kommunen.

 

Byrådet har bevilliget budgetmidler til fortsættelse af Indgang H i 2022 og 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Flere familier til børn og unge med handicap har kontakt til mange fagafdelinger i kommunen, men også til andre eksterne parter, hvilket kræver mange ressourcer. Derfor har Familie og Børn, via puljemidler fra Socialstyrelsen, i 2019 – 2021 afprøvet et projekt, hvor der har været afsat ekstra ressourcer til at koordinere og følge op på familiernes sager.

 

Projektet har været udfordret undervejs, blandt andet pga. Corona og udskiftning i medarbejderstaben. Derfor har projektet reelt set kun haft 2021 som erfaringsgrundlag, hvilket er et begrænset grundlag at vurdere på.

 

Projektet udløb med udgangen af 2021, men byrådet vedtog med budget 2022 flg.:

 

”Projektet ”indgang H” udløber med udgangen af 2021. Forligspartierne ønsker at fastholde projektet som en integreret del af driften. En del af de nye ressourcer skal derfor prioriteres til dette. Der skal sikres fortsat fokus på en sammenhængende og koordineret indsats for familier med handicappede børn og unge. Målgruppen er børn og unge med betydelig og varig nedsat kognitiv funktionsevne, som har behov for tværgående indsatser. ”

 

På udvalgsmødet vil familiekoordinator Jeanne Hust  og  chefkonsulent Bobby Singh Bhatia deltage, og fortælle om erfaringer fra projektet, og hvad der arbejdes videre med i 2022 og 2023.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 600.000 kr. i hhv. 2022 og 2023 til fortsat drift af projektet.

Vurdering

Der har været en række erfaringer fra 2021, som der bygges videre på i 2022 og 2023.

 

Rambøll har desuden udarbejdet et statusrapport for de 12 kommuner der har modtaget puljemidler til lignende projekter. Et af de væsentlige konklusioner fra statusrapporten er, at forældrene oplever, at kvaliteten af deres sagsbehandling er forbedret, ligesom at de i højere grad føler sig inddraget, forstået og mere velinformerede.

 

Statusrapportens konklusioner indgår også i det videre arbejde.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen om Indgang H tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-04-2022

Sagen udsættes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Orienteringspunkt - Introduktion til Familie og Børn

Sagsresumé

Som en del af introduktionsforløbet af et nyt Børne- og Skoleudvalg besøger udvalget forskellige afdelinger under deres ressortområde. Udvalget får i forbindelse med udvalgsmødet en rundvisning og introduktion til Familie & Ungdomscentret på Vejlevej.

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Skoleudvalget vil få en rundvisning på Familie & Ungdomscentret på Vejlevej, hvor der arbejdes med udsatte og sårbare børn/unge, børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier. Målgruppen er børn og unge i alderen 0-23 år og deres forældre.

 

Der vil ligeledes være en intro til Modtagelsen under Familie & Børn, da der er et tæt samarbejde mellem Modtagelsen og Familie & Ungdomscenteret. Modtagelsen tager imod alle underretninger omkring børn og unge op til 18 år.

 

Følgende ledere fra Familie & Børn deltager under punktet:

Jette Lange, leder af Familie & Ungdomscentret (står for rundvisningen)

Carsten Lund Jensen, Leder af Ungdomsrådgivningen

Helle Lindholm Christensen, Leder af Familierådgivningen og Handicap

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 5 Beslutningssag: Proces for ny sammenhængende børne- og ungepolitik

Sagsresumé

Fredericia kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik blev i 2020 forlænget frem til 2022, således at det nye Børne- og Skoleudvalg i 2022 tager stilling til, hvordan de ønsker at arbejde med udformningen af en ny sammenhængende børne- og ungepolitik 0-18 år. På mødet vil udvalget få mulighed for at komme med input til den proces, som skal planlægges vedrørende en ny sammenhængende børne- og ungepolitik.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er et krav til kommunerne, at de har en sammenhængende børne- og ungepolitik. Den gældende politik på børne- og ungeområdet i Fredericia blev vedtaget i 2017 efter en inddragende proces i efteråret 2016 med bestyrelser, børn og unge, ledere, medarbejdere i dagtilbud, skoler, fritid og fagafdelingerne.

 

Der skal i løbet af 2022 igangsættes et arbejde med udarbejdelse af en ny sammenhængende børne- og ungepolitik. Politikken skal formuleres inden for rammerne af den kommende vision2032 og de pejlemærker, som byrådet er i gang med at udarbejde, og som forventes godkendt i slutningen af 2022. En ny sammenhængende børne- og ungepolitik skal desuden forholde sig til bl.a. fritidspolitikken for unge (Fritiden er fremtiden), sundhedspolitikken (Fredericia for livet) og uddannelsespolitikken 2021-2025.

 

Der kan dog allerede fra sommeren 2022 tages indledende skridt i politikformuleringen, blandt andet gennem drøftelser af kvalitet på udvalgets ansvarsområder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Direktøren for Børn, Unge og Kultur vurderer, at en ny sammenhængende børne- og ungepolitik er et vigtigt skridt mod et styrket samarbejde omkring børn og unge i Fredericia på tværs af ny organisering. Processen som tilrettelægges bør favne bredt og være involverende.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget drøfter og kommer med input til processen for en ny sammenhængende børne- og ungepolitik for Fredericia kommune.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Børne- og Skoleudvalget ønsker, at der tilrettelægges en meget bred og involverende dialogproces med henblik på at udarbejde en kort og skarpt prioriteret politik. Der udarbejdes en plan, så politikken kan godkendes i efteråret 2023.

Punkt 6 Orienteringspunkt: Status på fritidspolitikken for unge

Sagsresumé

På Børne- og Skoleudvalgsmødet 27.oktober 2021 blev det besluttet at ny fritidspolitik for unge implementeres gennem seks udviklingsspor. I budgetforliget for 2022-2025 blev der afsat midler til at igangsætte tiltag, der understøtter de seks udviklingsspor, idet forligspartierne ønsker, at fritidsområdet prioriteres højt i arbejdet med børn og unge. På mødet får udvalget en status på, hvad der bliver arbejdet med i hvert af udviklingssporene.

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Skoleudvalget besluttede 27.okt. 2021 at følgende udviklingsspor igangsættes frem mod sommeren 2022:

 

  1. En uundværlig ungdomsskole: Nye aktiviteter udvikles og igangsættes
  2. Udvikling af Fritidsmiljøet Ungdommens Hus. Der er tale om et udviklingsspor, der går på to ben. Fritidsmiljøet Ungdommens Hus inde og fritidsmiljøet Ungdommens Hus ude.
  3. Udvikling af Ungemiljøet i Taulov-Skærbæk området
  4. Fritidspolitikken ind i den kommunale hverdag: Omhandler skolerne/ungdomsuddannelserne, social-/beskæftigelsesområdet, ungeindsatsen, gadeplansindsatsen, ferieindsatsen m.m.
  5. Et stærkt foreningssamspil: Ungemiljøer og foreninger går i dialog, udvikler og afprøver i samspil med unge
  6. Demokrati og inddragelse; Metoder til inddragelse, samspilsformer med Ungebyråd, Studieforum, elevråd m.v.

 

Status på de seks udviklingsspor:

 

1: En uundværlig ungdomsskole

Der er kommet nye og flere tilbud ud til alle unge i målgruppen for ungdomsskolens aktiviteter. Der er en stigende tilslutning af unge til aktiviteterne.

 

2: Fritidsmiljøet Ungdommens Hus – et sted der skal kunne noget mere for flere

Der er igangsat en proces med medarbejdere og unge. Der er lavet en video, unge er inviteret på studietur, der er indledt et samarbejde med en indretningsarkitekt og en række samtaler/aktiviteter sammen med unge er søsat i foråret. Der er ansat en ny fritidspædagog fra 1. marts 2022.

 

3: Fritidsmiljø i Taulov-Skærbæk

Der er ansat en ekstra fritidspædagog fra 1. marts 2022 i Ungemiljøet. Der igangsættes en række konkrete tiltag hen over efteråret 2022, så der udvikles et mere samlet fritidsmiljø i Taulov-Skærbæk.

 

4: Fritiden i den kommunale hverdag

Der arbejdes aktivt med at arbejde fritidspolitikken ind på tværs af den kommunale hverdag. F.eks.:

• Fredericia Fritid arbejder aktivt med at realisere fritidspolitikken

• Fritidsledernetværk for SFO’er og juniorklub er igangsat

• Fritidsledernetværk for børn og unge med særlige behov er igangsat

• Gennem Trivsel+ projektet er fritid blev italesat, drøftet og kortlagt.

Der er tydelige tegn på at fritidspolitikken er begyndt at skabe retning for den måde medarbejdere på tværs af fagområderne taler om unges fritid på.

 

5. Et stærkt foreningssamspil

Let’s Go projektet afvikler to rul med ”bland selv idræt”, hvor der er et særligt fokus på, at foreninger afvikler aktiviteter i udvalgte fritidsklubber.

 

I relation til ferieaktiviteter med unge hen over sommeren 2022 – kaldet F**weeks - er der begyndende dialog og samspil med foreningslivet og private aktører.

 

Et tættere samarbejde med foreningslivet i Taulov-Skærbæk indledes efter sommer. Der samarbejdes med idrætsområdet i forhold til at afsøge nye samarbejdsformer med foreningerne.

 

6: Demokrati og inddragelse:

Der er arbejdet med et forslag til ny ramme for Ungebyrådet for at revitalisere dette organ i lyset af fritidspolitikken for unge og en ny børne- og ungepolitik, der er på vej.

 

I ungemiljøerne og i Ungdommens Hus arbejdes der med metoder til demokrati og inddragelse. Aktiviteterne sætter fokus på inddragelsesgrad, rum og magt.

 

På udvalgsmødet deltager Rasmus Balder, leder af Fritid. Rasmus vil uddybe nogle af resultaterne i relation til de seks udviklingsspor.

Økonomiske konsekvenser

I budgetforliget for 2022-2025 har fritidsområdet fået tilført følgende driftsmidler:

  • Drift: Flere tilbud i ungdomsskolen, 1,500 mio. kr. årligt. Aktiviteter igangsat.
  • Drift: Fritidsmiljøer for unge, 1,000 mio. kr. årligt. Fritidspædagog ansat.
  • Drift: Styrkelse af gadeplanindsatsen, 0,590 mio. kr. i 2022 og 1,000 mio. kr. i overslagsåren. Fritidspædagog ansat.

Vurdering

Direktøren for Børn, Unge og Kultur vurderer, at der er en god fremdrift på de seks udviklingsspor efter fem måneder.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller:

  1. at orienteringen tages til efterretning,
  2. at der gives en ny status på de seks udviklingsspor i slutningen af året.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Beslutningssag: Status på beregning af dagtilbudstakster for 2022

Sagsresumé

Status på processen for genberegning af dagtilbudstakster for 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget blev på mødet den 7. februar 2022 orienteret om den forventede tidsplan for udarbejdelse af ny beregningsmodel vedrørende dagtilbudstakster, som skulle foretages med ekstern bistand fra BDO, og den efterfølgende genberegning af dagtilbudstaksterne for 2022.

Den nye beregningsmodel er nu leveret fra BDO i en så færdig udgave, som det har været muligt. Der er således p.t. en række ”åbne poster” i form af udgifter, der skal regnes med i taksterne, men hvor andelen af det medregnede beror på konkrete faglige vurderinger, som skal foretages forskellige steder i forvaltningen.

Herudover anbefaler BDO i forbindelse med genberegningerne, at kommunen foretager en ny beregning af børnetallet, som er en væsentlig del af grundlaget for takstmodellen.

Ovenstående er aktuelt i proces med henblik på, at beregningsmodellen snarest muligt kan færdiggøres, hvorefter genberegningerne for 2022 kan igangsættes.

De nævnte forhold medfører desværre, at den oprindelige tidsplan forskydes nogle måneder, hvor det lige nu forventes realistisk, at de genberegnede takster for 2022 kan forelægges til politisk godkendelse senest i august.

I forbindelse med sagen skal oplyses, at reglerne for tilbagebetaling af eventuelt for meget opkrævet forældrebetaling/for lidt udbetalt tilskud til private institutioner er under nærmere afdækning.

Forsinkelsen i tidsplanen ikke vil få indflydelse på eventuelle tilbagebetalingskrav.
 

Vurderet behov for ny ressourcetildelingsmodel
I forbindelse med BDO’ s arbejde er det konstateret, at der i den hidtidige takstberegningsmodel ikke har været sammenhæng mellem takstberegning og ressourcetildeling til daginstitutionerne.

For at højne gennemsigtigheden i takstberegningerne er det således anbefalingen, at takstberegningsmodellen og ressourcetildelingsmodellen fremover kommer til at bygge på samme forudsætninger. Ressourcetildelingsmodellen bør samtidig tilpasses, så der tages højde for både minimumsnormeringer og tildelingen, som kompenserer for socioøkonomiske udfordringer.

Denne opgave kræver et større analysearbejde og medfører en række valg omkring bl.a. modul- og takststruktur fremover.

Børne- og Skoleudvalget vil blive forelagt en sag herom forventeligt i august 2022.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser kan ikke estimeres før takstberegningen er endeligt færdiggjort.

Vurdering

-Ingen

Indstillinger

Direktøren for Børn og Unge og chefen for Økonomi, Personale og IT indstiller

-          At status på genberegning af taksterne for 2022 tages til efterretning

-          At arbejdet med en ny ressourcetildelingsmodel på dagtilbudsområdet igangsættes, og at en nærmere plan herfor forelægges Børne- og Skoleudvalget til godkendelse forventeligt i august 2022

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

-          Taget til efterretning

-          Godkendt

Punkt 8 Orienteringssag: Status på undersøgelser vedrørende etablering af streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus

Sagsresumé

Byrådet besluttede i forbindelse med Budget 2020, at en ny facilitet til streetsport skal placeres i forbindelse med Ungdommens Hus, og indgå i et samspil med andre fritidsarenaer i midtbyen såsom Gasværksgrunden. Den nye streetsportsfacilitet etableres som en erstatning for De Orange Haller, som lukkede marts 2019. En tværfaglig projektgruppe arbejder med realiseringen af den nye streetsportsfacilitet, og der vil på mødet blive givet en status på de undersøgelser som pågår vedrørende mulige placeringer ved Ungdommens Hus.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet vil udvalget få en status på projektgruppens vurderinger af nedenstående forhold, som alle har en indvirkning på, hvilken fysisk placering af den kommende streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus, der skal forfølges:

-          Jordbundsforholdene. Der er foretaget 4 boringer, der viser at der skal pælefunderes.

-          Resultatet af ny revideret risikovurdering i forhold til virksomhed der opererer på havneområdet.

-          Vurdering af de indledende drøftelser med Slots- og Kulturstyrelsen vedrørende fortidsmindebeskyttelseslinjen, som går tæt på Ungdommens Hus mod vest.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Direktør for Børn, Unge og Kultur vurderer, at der skal arbejdes videre med at finde frem til den bedst mulige placering af streetsportsfacliteten ved Ungdommens Hus, og at projektgruppen fortsætter arbejdet med at udfærdige en tids- og procesplan, som godkendes inden sommerferien.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning, og der på udvalgsmøde i juni i Børne- og Skoleudvalget fremlægges en tids- og procesplan.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Status på ukrainske flygtninge i skoler og dagtilbud

Sagsresumé

Sagen giver en status på ukrainske flygtninge i alderen 0-18 år samt de tiltag, der er sat i værk på skole- og dagtilbudsområdet. Endvidere gives et overblik over den kommende flygtningelovgivning aftalt den 25-04-2022 mellem KL og regeringen.

 

Sagsbeskrivelse:

Status på skole- og dagtilbudsområdet

Siden krigens udbrud i Ukraine er der ankommet 26 flygtningebørn og unge til Fredericia Kommune, hvor der p.t. er fundet skole- og dagtilbudsløsninger for hovedparten af dem.

Løsninger på skoleområdet

Den nuværende lovgivningen har udgangspunkt i, at flygtninge er omfattet af gældende lovgivning på skole- og dagtilbudsområdet. På den baggrund tilbyder skoleområdet ukrainske skolebørn mulighed for indskrivning i Fjordbakkeskolen eller på Afdeling Høgevej i Kirstinebjergskolen.

Tilbuddet i Fjordbakkeskolen er valgt for at undgå unødig transport, mens tilbuddet på Afdeling Høgevej er valgt for at udnytte faglig ekspertise og skabe en økonomisk effektiv løsning.

På Afdeling Høgevej samles eleverne i 2 modtageklasser med en lærer og en pædagog i hver klasse.

Der kan være op til 84 ukrainske elever på Afdeling Høgevej. Der pågår p.t. analyse af ledig kapacitet på de øvrige skoler.

Løsninger på dagtilbudsområdet

5 af 8 flygtningebørn i aldersgruppen 0-5 år har fået konkrete tilbud om plads i dagtilbud.

Ifølge Dagtilbudsloven skal ansøgere have tilbudt plads senest 3 måneder fra ansøgningstidspunktet.

Da hovedparten af børnene i første omgang får bopæl omkring midtbyen, pågår der analyse af ledige pladser i dette område blandt kommunale og private tilbud.

Samarbejde med jobcentrets integrationsafsnit

Det er Jobcentret der modtager og registrer nye flygtninge, herunder sikrer, at de har eller får et cpr. nummer, der er grundlaget for at kunne registrere børnene i de administrative systemer.

Herefter videreformidler Jobcentret oplysninger om nye børn til skolerne og Pladsanvisningen, således at børnene kan blive indmeldt i skole eller blive skrevet op til et dagtilbud.

PPR har ansat en medarbejder på 15 timer ugentligt til at være bindeled mellem de kommunale afdelinger og de ukrainske forældre. Formålet med stillingen er at de ukrainske forældrene får støtte til en række praktiske opgaver, herunder ansøgning om friplads, ansøgning om SFO-plads, skolekørsel samt andre relevante forhold.

Ny politisk aftale af 25. april 2022 om modtagelse af fordrevne børn og unge fra Ukraine

Den nye aftale mellem KL og regeringen fremsættes til godkendelse i folketinget i maj 2022 med henblik på hurtig ikrafttrædelse.

Aftalen giver mulighed for at etablere øget fleksibilitet på dagtilbuds- og grundskoleområdet ved:

  1. Fravigelse af gældende regler på begge lovområder for fordrevne børn og unge fra Ukraine.
  2. Nye særlige tilbud for fordrevne børn og unge fra Ukraine på dagtilbuds- og grundskoleområdet.
  3. Supplerende redskaber for tilvejebringelse af kapacitet til modtagelse af ovenstående grupper.

Dagtilbud

På dagtilbudsområdet fastholdes pasningsgarantien, men kommunerne får mulighed for at fravige:

  • Krav om dansk sprogstimulering til børn med behov
  • Krav om at tosprogede børn med behov for sprogstimulering skal optages i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen
  • Reglerne om obligatorisk læringstilbud 25 timer ugentligt til børn fra udsatte boligområder
  • Krav om dansk tale i private pasningsordninger
  • Krav om danskkundskaber og forudgående ophold i Danmark i 7 ud af de seneste 8 år for tilskud til pasning af egne børn
  • Hjemmel til at tilbyde befordring mellem børnenes hjem og et dagtilbud.

På dagtilbudsområdet gives mulighed for at etablere nye særlige tilbud i form af et dagtilbud til børn fra Ukraine, hvor der ikke vil være krav om dansk tale. Tilbuddene vil være fritaget fra visse regler i dagtilbudsloven jf. ovenstående liste, mens øvrige krav til dagtilbud fortsat vil gælde, herunder eksempelvis om forældrebestyrelser, sund frokost, tilskudsregler og egenbetaling.

For at sikre tilvejebringelse af kapacitet er det muligt for kommunerne at fravige blandt andet areal- og ventilationskrav for dagtilbud. Dette vil dog kun gælde for en begrænset periode.

Skoler

Det ændres ikke i de gældende regler om, at undervisningen i modtagelsesklassen ophører, når eleverne vurderes at kunne deltage i den almindelige undervisning med yderligere undervisning i dansk som andetsprog og senest efter to års forløb.

På grundskoleområdet får kommunerne mulighed for at fravige regler om sprogprøver og sprogstimulering i udsatte boligområder.

Der vil være mulighed for at etablere særlige grundskoler til elever fra Ukraine. Ordningen vil ikke være omfattet af folkeskoleloven. Eksempelvis stilles der ikke krav om undervisningstimetal, fagrække, Fælles Mål, kvalifikationskrav til lærere og klassestørrelser. Samtidig gives der mulighed for ikke at undervise på dansk, og at en større del af undervisningen kan foregå virtuelt, herunder ved brug af materiale fra det ukrainske undervisningsministerium. Undervisningen skal dog stå mål med folkeskolens undervisning.

For at sikre tilvejebringelse af kapacitet er det muligt for kommunerne at fravige blandt andet areal- og ventilationskrav for grundskoler. Dette vil dog kun gælde for en begrænset periode.

 

Opfølgning på lovændringerne

Når lovændringerne på skole- og dagtilbudsområdet er endeligt vedtaget, skal der træffes afgørelse om, hvilke tiltag Fredericia Kommune vil gøre brug af.

Regering og KL afholder statusmøder i august 2022 og ultimo 2022 med henblik på eventuel revision af lovændringerne.

De kommende lovændringer har udløb senest i marts 2024.

Økonomiske konsekvenser

Oprettelsen af 2 modtageklasser skønnes samlet at koste 1,7 mio. kr.

På skoleområdet vil de samlede merudgifter blandt andet afhænge af mulighederne for at udnytte de kommende lovændringerne, herunder mulighed for at lave virtuel undervisning via nettet.

På dagtilbudsområdet pågår analyse af ressourcebehovet, der forventes afsluttet til ultimo maj 2022.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur, indstiller til Børne - og Skoleudvalget at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Orienteringssag: Præsentation af trivselsundersøgelse 2022

Sagsresumé

Ved hjælp af en spørgeskemaundersøgelse er der i foråret 2022 gennemført en trivselsundersøgelse blandt kommunens medarbejdere. Undersøgelsens resultater foreligger i en samlet rapport samt i en række underliggende rapporter på forskellige organisatoriske niveauer. På mødet forelægges de overordnede resultater af undersøgelsen for de afdelinger, der ligger inden for udvalgets område

 

Sagsbeskrivelse:

I en periode fra slutningen af februar til starten af marts havde alle medarbejdere i kommunen mulighed for at svare på en spørgeskemaundersøgelse om trivsel.

Spørgeskemaundersøgelsen målte trivslen inden for tre temaer:

-          Krav i arbejdet,

-          Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker,

-          Samarbejde, konflikter, mobning og krænkende handlinger.

For alle tre temaer ligger gennemsnittet af besvarelserne for hele kommunen over 4 på en skala for 0-5, og generelt er det overordnede resultat således flot. Dette billede dækker dog over nuancer – både ift. enkelte afdelinger, der i den kommende periode skal yde en særlig indsats for at forbedre trivslen og ift. spørgsmål eller tematikker, der via handleplaner skal have en mere tværgående opmærksomhed.

I de kommende år er det hensigten, at man på afdelingsniveau skal arbejde med de tre ovenstående temaer ét for ét. Efter hver etape udføres en opfølgende måling inden for det pågældende tema, og man vil således kunne holde de nye målinger op imod målingen fra 2022 og dermed vurdere effekten af evt. igangsatte handlinger.

Dermed skal målingen i 2022 ses som en måling, der giver et nyt fælles udgangspunkt, og det skal bemærkes, at det pga. en ændret spørgeramme ikke er muligt at sammenligne med tidligere målinger, men kun med kommende.

På mødet fremlægges resultaterne for de afdelinger, der ligger inden for udvalgets område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orientering

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmer

 

Orientering og spørgsmål fra afdelingerne

  1. Status på midlertidig FOS løsning – proces med dispensation fra lokalplan
  2. STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet) kvalitetstilsyn af skoleafdelinger i Fredericia
  3. Besøg fra arbejdstilsynet til køkkener i dagtilbud

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-05-2022

Drøftet.

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller