Børne- og Skoleudvalget - 06-02-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 6 februar, 2019 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 januar, 2019 - 17:00
Referat publiceret:
Fredag, 8 februar, 2019 - 09:14

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-02-2019

Godkendt.

Punkt 2 Besøg på Ullerup Bæk Skolen, afd. Skjoldborgsvej

Sagsresumé

 

Sagsbeskrivelse:

Mødet afholdes på Ullerup Bæk Skolen, Afd. Skjoldborgsvej hvor blandt andre distriktsskoleleder Jan Voss vil orientere om følgende,

 

Udvalget vil i forbindelse med besøget på Ullerup Bæk Skolen høre om skolens arbejde omkring nedbringelse af elevfravær og udviklingen i elevernes trivsel.

 

Herudover vil BSU høre om et projekt, som skal støtte op om et forbedret undervisningsmiljø.

 

Ullerup Bæk Skolen har i samarbejde med tale-hørekonsulenten i Fredericia kommune gennemført et pilotprojekt omkring lydforstærkning på afdeling Skolesvinget tilbage i 2017.

 

Dette pilotprojekt viste flere interessante resultater især blandt elever med særlige behov. Dette har været udgangspunktet for, at der nu er 20 klasser på Ullerup Bæk Skolen, der i skoleåret 2018-19 er med i et lydprojekt i samarbejde med Syddanske Universitet og Tonax A/S. Projektet hedder BABL – Bedre lyd, bedre læring. Projektet indbefatter ophængning af et Soundfield-anlæg, der består af loftshængte højtalere samt mikrofon til læreren.

Det primære formål er at blive klogere på om en forstærkning af lydkvaliteten i hele klasserummet kan give et mere optimalt undervisningsmiljø for alle elever i klasseværelset. Det er vigtigt at have opmærksomhed på, hvorledes et Soundfield-system indvirkninger på lærernes undervisningsstil og klasseledelse, derfor bliver der også lavet observationer og fokusgruppeinterviews med elever og lærere. Der vil desuden være en række undersøgelser undervejs omkring elevernes arbejdshukommelse, korttidshukommelse, sprogforståelse m.m.

 

CPU følger projektet. Projektet løber frem til sommerferien 2019. Ullerup Bæk Skolen har investeret ca. 200.000 kr. af de midler, som de modtog fra UVM i 2018, som led i målopfyldelsen i relation til skolens indsats omkring elevløft i dansk og matematik. Tonax bidrager med teknisk bistand i projektet, og SDU med en forsker.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-02-2019

Taget til efterretning.

Punkt 3 Glidende overgang og Børn på vej i skole

Sagsresumé

I Fredericia findes to modeller for overgangen fra dagtilbud til skole. Når man er ”på vej i skole” bliver man enten en del af glidende overgang i foråret, hvilket betyder at det pædagogiske tilbud ligger på skolen, eller også er man en del af skolegrupperne i dagtilbud frem til skolestart. Arbejdet med overgange er inde i en god udvikling i alle distrikter.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er af afgørende betydning for barnets trivsel, udvikling og læring, at der arbejdes professionelt med alle barnets overgange. I Fredericia Kommune kan forældrene ønske, at deres barn starter i glidende overgang i foråret frem mod skolestart. Denne ordning findes på alle fire distriktsskoler.

Antallet af pladser er begrænset, og det er ikke alle børn, der kan komme i glidende overgang. Det er skolen, der i tæt samarbejde med dagtilbuddet og Pladsanvisningen, har den centrale rolle i processen. Hvis flere børn ønskes i glidende overgang end der er pladser til, sker udvælgelsen ud fra en samlet vurdering af behovet for pladser i området.

 

Efterspørgsel 2019 til glidende overgang (endelige tal)

 

Sted Antal ansøgere  Norm glidende overgang

Erritsø  50   44

Fjordbakken  41   44

Kirstinebjerg  71   81

Ullerup Bæk  47   44

I alt  211   213

 

Pladserne i glidende overgang bliver fordelt på såvel kommunale som private daginstitutioner. Generelt fordeles pladserne efter markedsandele, dog med små udsving, således at private dagtilbud har opnået lidt flere pladser end markedsandelen udgør. Private dagtilbud har fået alle de pladser, de har ønsket.

 

Det er vigtigt, at alle børn får et tilbud med høj pædagogisk kvalitet, uanset om tilbuddet er Glidende overgang, eller om det er i storegruppen i dagtilbuddet. Den overordnede målsætning er, at alle børn opnår sammenhængende læring mellem dagtilbud og skole. Under overskriften ”Børn på vej i skole” har der siden 2016 været særlig fokus på dette, bl.a. i form af et fælles årshjul, som alle distrikter forholder sig til:

 

August-Oktober: Fælles planlægning af aktiviteter ml. dagtilbud og skole. Evaluering af sidste års forløb.

November-December: Åbent hus på skolen for børn og forældre samt skoleindskrivning.

Januar-Marts: Børn i skolegrupperne besøger skolen og indgår i læringsforløb.

April-juni: Læringsforløbene intensiveres. Der afholdes velkomstmøder på skolerne.

 

Fra foråret 2019 skal der i den glidende overgang arbejdes på grundlag af de pædagogiske læreplaner. Det betyder, at det pædagogiske fundament er det samme, uanset om barnet deltager i glidende overgang eller forbliver i dagtilbuddets skolegruppe frem til august.

 

I Kirstinebjerg og Ullerup Bæk arbejdes der endvidere med projektet ”Tidlig indsats for sårbare familier”, hvor der bl.a. arbejdes med hjemmebesøg i et tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger og sundhedsplejen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den nuværende ordning er den mest hensigtsmæssige ud fra en samlet vurdering af de økonomiske, plads- og personalemæssige samt pædagogiske forhold. Samarbejdet mellem dagtilbud og skole er inde i en god og sund udvikling i alle distrikter.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-02-2019

Taget til efterretning.

Arbejdspunkt: fokus på kommunikation om dette.

Punkt 4 Nyt Ungebyråd

Sagsresumé

Der vælges nyt Ungebyråd januar 2019. Børne- og Skoleudvalget gav i efteråret 2018 udtryk for, at de ønskede en drøftelse af samarbejdet med det kommende Ungebyråd.

 

Sagsbeskrivelse:

Ungebyrådet som består af 21 unge vælges af og blandt børn og unge i alderen 13-17 år.

Målet med Fredericia Kommunes Ungebyråd er, at:

-          Give børn og unge mulighed for at komme til orde i spørgsmål, der vedrører deres trivsel, læring, kulturelle udfoldelsesmuligheder og udvikling

-          Få børn og unges rettigheder, muligheder og indflydelse sat til debat fra et børn- og ungeperspektiv

-          Give børn og unge større mulighed for deltagelse i de demokratiske processer og indsigt i det kommunale selvstyre, der direkte vedrører dem

-          Arbejde for venskab, integration og tolerance blandt børn og unge i fredericia Kommune

-          Give Fredericia Kommunes Byråd en børnepolitisk- og ungdomspolitisk sparringspartner

På mødet deltager Ungebyrådets koordinator og kontaktperson fra CPU.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget udarbejder principper for samarbejdet med Ungebyrådet på baggrund af det input, som udvalget får på mødet.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter ønsker til principper for, hvordan de fremadrettet vil indgå i dialog og samarbejde med Ungebyrådet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-02-2019

Drøftet.

Punkt 5 Legepladspuljen 2019

Sagsresumé

Der er i 2019 udmøntet midler til renovering og fornyelse af legepladser. 1,306 mio. kr. er fordelt mellem områdets skoler og dagtilbud på baggrund af ansøgninger.

 

Sagsbeskrivelse:

En arbejdsgruppe bestående af Ejendomsafdelingen, distriktsledere samt Børn og Unge har vurderet indkomne ansøgninger og prioriteret blandt forslagene.

 

Prioriteringen omfatter forskellige forhold, herunder: børns og unges sikkerhed, legeredskabernes stand og legepladsens samlede udbud af legemuligheder de forskellige steder.

 

Nedenfor gives en række bemærkninger til fordelingen.

 

Dagtilbud

Der er tildelt 683.980 kr. til dagtilbud. Hovedparten af pengene går til genanskaffelser og vedligehold, som institutionerne normalt ikke kan finde finansiering til via driftsbudgettet.

 

Skoler

Der er tildelt 522.020 kr. til skolerne. Midlerne anvendes hovedsageligt til udskiftning af gamle og udslidte legeredskaber, men også til nye tiltag på udearealerne.

Afdeling Bygaden under Erritsø Fællesskole anvender bevillingen til at omdanne udearealerne til formål som overbygningsskole på et område, der tidligere blev anvendt af indskolingen.

 

Andre forhold

En række bevillinger forudsætter byggetilladelser og rådgivning, som anslås at koste 100.000 kr.

I det omfang opgaver kan sendes i udbud, forestår Ejendomsafdelingen denne opgave.

 

Fordeling

I de seneste år har Fjordbakkens distrikt fået ekstra midler fra puljen til vedligeholdelsesopgaver.

I år har dagtilbudsområdet i Erritsø fået ekstra midler til at løse lignende opgaver.

 

Den samlede fordeling af midler er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Hele puljen på 1,306 mio. kr. udmøntes.

 

Beløb i mio. kr.

TB 2019

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af legepladser (XA-400009-2)

 

1,306

1,306

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 

 

 

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at:

 

- Forslaget til fordeling af midler i legepladspuljen 2019 godkendes.

- Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser.

- Frigivelse af det afsatte beløb på 1,306 mio.kr. (Renovering af legepladser - XA-400009-2)

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-02-2019

Godkendt.

Punkt 6 Orientering (Lukket)