Børne- og Skoleudvalget - 06-11-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 6 november, 2019 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 1 november, 2019 - 17:00
Referat publiceret:
Fredag, 8 november, 2019 - 12:01

Punkt 58 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Punkt 59 Besøg hos Voldly, Natur- og Bevægelsesinstitution

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Voldly er en natur- og bevægelsesinstitution, som er normeret til 91 børn i alderen 0-6 år. Voldly er en del Distriktsinstitutionen Kristinebjerg.

 

Voldly er opdelt i to grupper:

Vuggestuen Muslingerne, som rummer 22-26 børn i alderen 0-2 år

Børnehaven Krabberne, som rummer 40-48 børn i alderen 3-6 år

 

I 2012 ændrede Voldly sin profil til en naturprofil, og i 2017 har Voldly fået et styrket pædagogisk fokus på bevægelse, så Voldly i dag har en natur- og bevægelsesprofil. Der bliver løbende udviklet på profilen og arbejdet med at tydeliggøre profilen i både inde- og udemiljøet (legepladsen). Voldly arbejder bl.a. med science, som betyder, at der arbejdes med at eksperimentere og stimulere børnenes nysgerrighed. Der bliver lavet natur- og teknikforsøg, afstemt efter børnegrupperne. Det kan f.eks. være at undersøge bænkebidere, lave vejrforsøg, så, plante og se, hvordan planter slår rødder. Grøn Generation lever i Voldly.

 

Pædagogisk leder i Voldly Gitte Lind Jørgensen vil fortælle om udviklingen af profilen og koblingerne til Grøn Generation og Børnenes Verdensmål.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 60 3. budgetopfølgning for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Udvalgsområdet forventer ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på serviceudgifterne på 3,902 mio. kr. ift. udvalgets andel af servicerammen i 2019. Sammenlignet med 2. budgetopfølgning er det en forbedring på 8,500 mio. kr.

 

Merforbruget på de 3,902 mio. kr. skyldes fortsat primært udfordringerne på det mellemkommunale specialundervisningsområde. Der er dog også en række poster, som trækker i den anden retning, som til sammen giver det samlede resultat på 3,902 mio. kr.

 

I budgetopfølgningen indstilles der omplaceringer mellem Børne- og Skoleudvalget og andre udvalg for i alt 0,873 mio. kr. til udvalgets godkendelse.

 

Udvalgsområdet forventer et merforbrug på overførselsudgifter, som kan henføres til dyrere sager vedr. tabt arbejdsfortjeneste end budgetteret, mens forventningen til årsresultatet for anlægsudgifter er, at de balancerer inden for kommunens samlede anlægsloft.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncerncheferne økonomien for deres respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter, overførselsudgifter samt anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

865,712

869,614

Anlægsloft

6,262

6,262

 

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Børne- og Skoleudvalget

881,190

878,558

882,712

Serviceudgifter

866,300

866,191

869,614

Overførselsudgifter

5,005

5,005

6,836

Anlæg

9,885

7,362

6,262

 

Der forekommer ved 3. budgetopfølgning en mindre forskel på 0,109 mio. kr. imellem det vedtagne og det korrigerede budget på serviceudgifter. Differencen er et udtryk for udsving vedrørende en række omplaceringer imellem udvalg, finansieringskrav fra budget 2019 og frigivne opsparede midler vedrørende KKP jf. sagen omkring udmøntning af budget 2019 med 6. mio. kr. til folkeskolen, som blev behandlet af Byrådet d. 29. april 2019.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlægsudgifterne udgør 2,523 mio. kr., som vedrører de ændringer, som blev foretaget ifm. Byrådets behandling af sagen om forskydning af anlægsprojekter d. 17. juni 2019.

 

I budgetopfølgningen indstilles til udvalget, at omplaceringer vedrørende samlet set 0,873 mio. kr. godkendes. De samlede overførsler er udspecificeret nedenfor:

  • 0,373 til Sundhedsudvalget vedr. merforbrug på projekterne UngMod og Sex&Samfund, som har kørt uden budget
  • 0,290 mio. kr. til Uddannelsesudvalget vedr. almindelig elevtalsregulering
  • 0,085 mio. kr. til Uddannelsesudvalget vedr. enkeltintegrerede
  • 0,026 mio. kr. til Uddannelsesudvalget vedr. Dansk Som Andetsprog
  • 0,250 mio. kr. fra Headspace på Økonomiudvalget
  • 1,300 mio. kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget vedr. efterværn for 18-23-årige
  • 0,097 mio. kr. fra Økonomiudvalget vedr. kompensation for tjenestemandspension. 

 

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets opsparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen.

Det indstilles i budgetopfølgningen, at udvalget frigiver følgende opsparede midler:

  • 0,728 mio. kr. til Distrikt Kirstinebjerg vedr. ombygning af toiletter på Østervold, opstart af ny dagplejer samt personale- og vikarudgifter.
  • 0,170 mio. kr. til Børnehuset Erritsø vedr. personaleudgifter

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag til orientering.

Vurdering

Serviceudgifter

3. budgetopfølgning for Børne- og Skoleudvalget viser et forventet merforbrug på 3,902 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Merforbruget udgøres af en række mer- og mindreforbrug, som beskrives nedenfor.

  • Det forventede merforbrug udgøres hovedsageligt af det mellemkommunale specialområde, som har en ubalance i budgettet svarende til 10,250 mio. kr., som kan henføres til de stigende mængder. Niveauet i 2019 har dog været tilsvarende niveauet i 2018, hvorfor man ikke fremadrettet forventer stigninger i udgifterne på området. I det vedtagne budget for 2020 har Byrådet prioriteret området og valgt at tildele 10,250 mio. kr. til området for at skabe retvisende budgetter.
  • Ud over det mellemkommunale område, oplever distriktsskolerne udfordringer med at overholde budgetterne. Især Kirstinebjergdistriktet er udfordret af faldende elevtal, ligesom Ullerup Bæk og Erritsø Fællesskole også forventer merforbrug, og samlet viser distrikterne et merforbrug på 2,700 mio. kr. Hos Ullerup Bæk og Erritsø Fællesskole vurderes udfordringerne hovedsageligt til at være gældende i indeværende år, men Kirstinebjerg også fremadrettet forventes at være udfordret på faldende elevtal. Mens store dele af den nødvendige justering heromkring er foretaget i løbet af 2019, så ser elevtallet ud til fortsat at falde, hvorfor udfordringen også forventes at være gældende i 2020.
  • En række mindreforbrug på fællesområderne for samlet set 9,600 mio. kr. er med til at reducere merforbruget. Mindreforbruget relaterer sig til ikke-forbrugte midler til f.eks. de 6 mio. kr. fra budget 2019 og kompetencemidler, som ved 2. budgetopfølgning blev behandlet som forbrugt i indeværende år. Det er nu blevet klart, at områderne ikke får brugt midlerne og de nedskriver derfor merforbruget. Derudover har børnetallet på dagtilbudsområdet været væsentligt lavere end estimeret ved budgetlægningen, hvorfor der ikke har været behov for lige så mange ansatte som tidligere forudsat.
  • Den resterende afvigelse er et udtryk for mindre udsving, som kan henføres til hhv. forbrug af opsparede midler og tilbageholdenhed i relation til opbremsning for at overholde budgettet.

 

De ovennævnte mindreforbrug kan i store træk kan – sammen med en forbedring hos Familie og Børnesundhed, som ved 3. budgetopfølgning forventer et budget i balance, samt nedskrivning af servicerammen ved midtvejsreguleringen – forklare differencen imellem 2. og 3. budgetopfølgning på 8,500 mio. kr. Koncernområdet arbejder fremadrettet på at justere for børnetallet tidligere på året, så justeringen kan være med ved 2. budgetopfølgning. De ikke-forbrugte midler på området er i store træk et resultat af ét-årige tildelinger, og afhjælper derfor kun regnskabsresultatet i 2019.

 

Overførselsudgifter

Der forventes et merforbrug på overførselsudgifter på 1,831 mio. kr., da tyngden blandt modtagere af tabt arbejdsfortjeneste er større end budgetlagt. Man så lignende tendenser i 2018, og koncernområdet vil være opmærksom på udviklingen i løbet af 2020, for at afdække om tendensen er vedvarende.

 

Anlæg

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019.

 

Koncernområdet forventer at årsresultatet for anlægsudgifter balancerer inden for kommunens samlede anlægsloft.

Indstillinger

Økonomi og Personale, Børn og Unge og Familie og Børnesundhed indstiller

  1. At resultatet af 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

1)       Godkendt.

2)       Taget til efterretning

Punkt 61 Fredericia for Verdensmålene

Sagsresumé

Alle fagudvalg behandlede i september et udkast til kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. ”Fredericia for Verdensmålene” foreligger nu - efter den offentlige høring i oktober - til fornyet behandling.

 

Alle fagudvalg får den tilsendt forud for møderne og skal drøfte den med henblik på endelig vedtagelse i Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. På møder i september fik alle udvalg mulighed for at kommentere det første udkast til ”Fredericia for Verdensmålene” forud for den offentlige høring.

 

Den offentlige høring har været afholdt fra den 3. oktober til den 24. oktober. Arbejdsgruppen har indarbejdet relevante kommentarer og bemærkninger fra de politiske udvalg samt den offentlige høring, og der forelægger nu en version af ”Fredericia for Verdensmålene” til endelig vedtagelse.

 

Alle fagudvalg får denne version til udvalgsmøderne i november med henblik på at sende videre til vedtagelse i Byrådet den 2. december. Det har været nødvendigt af hensyn til perioden for den offentlig høring, at eftersende bilaget til udvalgene forud for møderne, og det er dermed ikke vedlagt som bilag til sagen. Derudover får fagudvalgene en version af ”Fredericia for Verdensmålene”, der ikke er grafisk layoutet. Den layoutede version ligges på forud for Økonomiudvalgsmødet, således at det foreligger for såvel Økonomiudvalget og Byrådet på møderne.

 

Der vedlægges samtidig en liste, således at udvalgene kan se alle de ændringer, der er foretaget siden første udkast samt en oversigt over indkomne høringssvar. Økonomiudvalget og Byrådet får ligeledes et katalog med alle indkomne ideer og input, der er indkommet i forbindelse med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Nedenfor er der et overblik over temaerne i ”Fredericia for Verdensmålene”:

  • Forord
  • Introduktion?
  • Vandet omkring os
  • Læring, handlekraft of Fællesskaber
  • Lige muligheder for et sundt og godt liv?
  • Bæredygtig by og lokalsamfund?
  • Livet i naturen
  • Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?
  • Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?
  • Kommunen som bæredygtig koncern?

Planlovens § 33a

Ifølge planlovens § 33a skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).

 

”Fredericia for Verdensmålene” udgør kommunens strategi for bæredygtig udvikling i henhold til Planlovens §33a gældende for perioden 2020 til 2023. Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede.

 

Ansøgning til WHO Healthy City Network

Fredericia Kommune har siden starten af 2018 været en del af WHOs netværk af Healthy Cities. Kommunen skal nu ansøge om deltagelse i næste fase, fase VII 2019-2024. Igennem medlemskabet forpligter kommunen sig til at arbejde med WHOs strategiske fokusområder: ”People, Places, Participation, Prosperity, Peace & Planet”. Arbejdet med WHOs strategiske fokusområder går på tværs af kommunen og er i tråd med FNs verdensmål. Derfor har ansøgningsarbejdet til næste fase af Healthy Cities været koblet sammen med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” og ansøgningen tager udgangspunkt i de førnævnte temaer.

 

Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes ansøgning til fase VII 2019-2024 af WHOs netværk af Healthy Cities.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle fagudvalgsområder og omfatter alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold.

 

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” lever op til Planlovens §33a i forhold til redegøre for Fredericia Kommunes bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Samtidig vurderes det, ”Fredericia for Verdensmålene” bredt dækker de fokusområder, som man som medlem af WHOs netværk af Healthy Cities forpligter sig til at arbejde med, og dermed danne det rette grundlag for ansøgningen til fornyet medlemskab.

Indstillinger

Det indstilles, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ”Fredericia for Verdensmålene” vedtages endeligt.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales idet udvalget ønsker, at alle udvalg får udarbejdet en årlig opfølgning til byrådet.

 

Punkt 62 STEAM strategi, teknologi og digital dannelse

Sagsresumé

I relation til Fredericia kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik besluttede Børne- og Skoleudvalget, at alle distrikter fra 2019 arbejder målrettet og systematisk med STEAM, teknologi og digital dannelse i dagtilbud og skoler.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia skal børn og unge fra dagtilbud til udskoling opleve, at de som led i deres naturvidenskabelige læreproces er undersøgende, skabende og foretagsomme. Den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud skal bruges som løftestang for STEAM, og skolernes naturfaglige læringsmiljø skal stå stærkt på fagfaglige koblinger, teknologiforståelse og de naturvidenskabelige arbejdsmetoder.

Gennem et år har dagtilbud og skoler været i proces om en fælles retning for STEAM.

Den fælles retning består blandt andet af en række målsætninger, som distrikterne skal arbejde hen imod.

STEAM står for:

S for SCIENCE: Jordens udvikling, elementer og materialers opbygning, det levende og den naturvidenskabelige metode

T for TECHNOLOGY: Brugen, udvikling, programmering, teknologiforståelse og digital dannelse

E for ENGINEERING: Arbejdsmetoder til opfindelse og udvikling af løsninger, hvor man afprøver (fejler) og forbedre.

A for ART: Æstetikken og det kreative. Handler om at opleve og møde naturvidenskaben i sammenhæng med kreativitet, design og arkitektur.

M for MATHEMATICS: Matematisk opmærksomhed og matematik handler blandt andet om at inspirere til kreativ og logisk tænkning og er centralt i almen dannelse. Samtidig bidrager matematisk opmærksomhed med at opnå færdigheder som talforståelse, regning og algebra. I fokus er også problemløsning og modeller til øget indsigt i naturvidenskabelige arbejdsmetoder.

STEAM-strategi i et samspil med omverdenen

En af målsætninger er at børn og unge skal møde inspirerende naturfaglige læringsmiljøer gennem et samarbejde med forskellige dygtige partnere, som byder ind i det naturvidenskabelige felt. Der bliver samarbejdet om STEAM i forhold til følgende partnere:

Det Grønne Rum

Fredericia Bibliotek

Maker Space og Kanalbyen

Business Fredericia og Fredericia Håndværkerforening

Virksomheder (Innocamp – virksomhedsadoption – 10ende)

Ungdomsuddannelserne (Talent)

Den Kreative Skole

Museerne i Fredericia

Danmarks Naturfredningsforening (Affaldsindsamlingen)

Affald og Genbrug

Fredericia Spildevand

Naturskolen og naturcenteret på Trelde Næs

Naturpark Lillebælt

Naturvidenskabernes Hus (Naturfagsmaraton og Tektanken)

Hjernekraft.org (First Lego League)

Fonden for entreprenørskab (Edison m.m.)

DR Uddannelse (Ultra:Bit)

Styrelsen for IT og Læring (CRAFT - DM I digitale skills – CPU er undersøgende på dette)

LSUL - LabSTEM - Laboratorium for integreret STEM undervisning og læring SDU/UCL (Fondsansøgning indsendt til Novo Nordisk vedrørende kompetenceudvikling/afventer svar efteråret 2019)

ASTRA (Sciencetalenter, Explonauten m.m.)

 

På mødet fremlægges den fælles STEAMstrategi.

Økonomiske konsekvenser

Der er behov for, at der fortsat sker en investering og opgradering af ITudstyr i dagtilbud og folkeskoler for at kunne højne niveauet i indsatserne.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der er fokus på opgaven i alle ledelsesteam, og at der er behov for, at CPU understøtter opbygningen af mere systematik i alle distrikter og sikre gode partnerskaber med de aktører, som vil kunne understøtte børnenes læring.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager gennemgangen af STEAM-strategien til efterretning.

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget bakker op om at sikre indkøb af teknologi i de kommende år, som gør at strategien kan løftes i alle distrikter.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 63 KL forespørgsel om kommunale kerneværdier

Sagsresumé

KL har taget initiativ til at formulere ti kommunale kerneværdier på børne- og ungeområdet. Det har de gjort, idet de vurderer, at der er brug for et stærkt og fælles kommunalt ståsted uafhængigt af skiftende nationale dagsordner.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er kommunerne, der har mulighederne og ansvaret for at give alle børn de bedste forudsætninger i livet. Det er kommunerne, som kan skabe sammenhæng i indsatser og tilbud til børn og unge.

KL opfordrer, derfor forvaltninger og politiske udvalg til at drøfte KLs kommunale kerneværdier og deres betydninger lokalt.

De ti kommunale kerneværdier fra KL er drøftet med kommunernes politiske udvalg på børne- og undervisningsområdet samt på årets Børn & Unge Topmøde, Kommunalpolitisk Topmøde m.m.

De ti kommunale kerneværdier er vedhæftet sagen.

KL beder i første omgang om at følgende to spørgsmål drøftes:

-          Hvordan ser I sammenhæng mellem jeres kommunes børne- og ungepolitik og de kommunale kerneværdier?

 

-          Hvilke muligheder giver det kommunale ejerskab jer i jeres arbejde med at skabe sammenhæng og høj kvalitet i de kommunale tilbud til børn og unge?

KL vil gerne modtage en tilbagemelding på drøftelserne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at KLs kommunale kerneværdier er meget forenelige med de værdier, som den sammenhængende Børne- og Ungepolitik i Fredericia kommune står på.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at de to spørgsmål fra KL drøftes af Børne- og Skoleudvalget, og at KL får en tilbagemelding.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Drøftet. En tilbagemelding til KL fremsendes vedr. kerneværdi nr. 6. Udvalget ønsker, at værdien lyder som følgende:

Vi vil dagtilbud, folkeskoler og fritidstilbud med en stærk faglig ledelse, der er understøttet af politikere, der sætter retning og ramme.

Punkt 64 Orientering om analyse af linjerne i udskolingen

Sagsresumé

På baggrund af beslutningen omkring budget 2020 om afkortning af skoledagen i udskolingen fra  2020-21med 2 timer ugentlig, iværksættes en analyse af linjerne i udskolingen med henblik på at lave de nødvendige tilpasninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har i budget 2020 besluttet at skoledagen i udskolingen afkortes med 2 timer ugentligt. Ressourcen forbliver på skoleområdet, men da der også er nye nationale krav til at have et praktisk/musisk valgfag, som kan afsluttes med en prøve i udskolingen, skal dette medtænkes i linjestrukturen. Hertil kommer, at der arbejdes på nye erhvervspraktikmodeller for elever i udskolingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der snarest er brug for at udarbejde en samlet analyse af linjerne i udskolingen med anbefalinger til, hvordan de fire udskolinger i Fredericia kan blive endnu bedre.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at der iværksættes en analyse af linjerne i udskolingen. Analysen indeholder blandt andet perspektiver og forslag fra skolebestyrelserne, ledere, medarbejdere, elever og forældre. Analysen fremlægges til drøftelse på Børne- og Skoleudvalgets møde 15/1 2020.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Udvalget ønsker opfølgende temamøde om udviklingen af udskolingen efter behov.

Punkt 65 Orientering om placering af skoledage i skoleåret 2020-2021

Sagsresumé

Distriktsskolerne har haft placering af skole- og feriedage til skoleåret 2020-2021 i høring. Det fremlagte forslag er godkendt af distriktsskolerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Distriktsskolerne er blevet hørt i relation til placering af skole- og feriedage til skoleåret 2020-2021.

Der er følgende særlige dage i skoleåret:

1. skoledag

Mandag den 10. august 2020

Efterårsferie

Uge 42

Juleferie

Mandag den 21.december 2020-søndag den 3. januar 2021

Vinterferie

Uge 7

Påskeferie- Skærtorsdag/Langfredag

Mandag den 29. marts - mandag den 5. april 2021

Store bededag

Fredag den 30. april 2021

Kr. Himmelfartsdag

Torsdag den 13. maj 2021

Fridag efter Kr. Himmelfartsdag

Fredag den 14. maj 2021

2. pinsedag

Mandag den 24. maj 2021

Grundlovsdag

Lørdag den 5. juni 2021

Sidste skoledag

Fredag den 25. juni 2021

 

Kalenderen for skoleåret 2020-2021 er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der har ikke været indsigelser eller ændringsforslag til skole- og ferieplan for 2020-2021.

Skole- og ferieplanen lever op til kravet om 200 skoledage i skoleåret.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 66 Orientering (Lukket)