Børne- og Skoleudvalget - 08-12-2020

Referat
Dato:
Tirsdag, 8 december, 2020 - 08:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 4 december, 2020 - 15:17
Referat publiceret:
Lørdag, 12 december, 2020 - 18:46

Punkt 74 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Godkendt.

Punkt 75 Tilsynsmodel for dagtilbud

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget blev den 16. september 2020 præsenteret for evalueringen af den gældende, digitale tilsynsmodel på dagtilbudsområdet og besluttede på baggrund heraf, at Børn og Unge skulle arbejde med en opdateret model, der sikrer, at flere inddrages i tilsynsprocessen og derved også, at der sikres et større ejerskab til modellen. Modellen skal også kunne indgå i arbejdet med en samlet kvalitetsmodel for børn, unge og familier.

Børne- og Skoleudvalget præsenteres for den opdaterede tilsynsmodel med henblik på godkendelse heraf, så den kan tages i brug ved næste tilsyn, der igangsættes i 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Børn og Unge har med afsæt i evalueringen af den digitale tilsynsmodel i 2019 justeret tilsynsmodellen på dagtilbudsområdet. Justeringen gør bl.a., at lederne på dagtilbudsområdet i højere grad bliver inddraget – med henblik på både bedre dialoger og et større ejerskab til tilsynsmodellen, men også at tilsynet udvides med fysiske besøg.

Som noget nyt vil den digitale løsning Hjernen&Hjertet blive inddraget i tilsynsarbejdet. Hjernen&Hjertet er Rambølls digitale løsning til understøttelse af arbejdet med udvikling og dokumentation af kvalitet i skole og dagtilbud. Børn og Unge har i første omgang har valgt at inddrage det i arbejdet med at dokumentere og udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet – herunder til brug i det pædagogiske tilsyn.

Da der er tale om et nyt værktøj er der planlagt et introduktionskursus til programmet for distriktsinstitutionslederne og de pædagogiske ledere i januar 2021. Kurset gennemføres af en pædagogisk konsulent i samarbejde med Rambøll.

Den nye tilsynsmodel er samlet set styrket på følgende områder:

-          Uanmeldt observation i alle dagtilbud – både kommunale, selvejende og private (7 timer)

-          Nyt digitalt værktøj til indsamling af forskellige typer af data (Hjernen&Hjertet), der skal danne udgangspunkt for samtaler om kvalitet og indsatser

-          Børn og Unges dialoger med dagtilbuddene om kvaliteten i de enkelte dagtilbud involverer både ledelse, medarbejdere og forældrebestyrelse

-          Distriktsinstitutionslederne træffer sammen med hver deres ledere af dagtilbud årligt en beslutning om, hvad der skal videndeles om på tværs af dagtilbuddene, og hvordan der skal arbejdes med at løfte kvaliteten på særlige områder.

Dertil kommer, at alle processerne er sat i system i et årshjul, der præcist angiver, hvornår de forskellige tiltag i tilsynet skal foregå.

Årshjulet er tilrettelagt med blik for, hvornår det politiske niveau har bedst mulighed for at handle på den opnåede viden i deres arbejde med at udvikle de strukturelle rammer for kvaliteten. I lighed med kvalitetsrapporten for folkeskolerne ønskes data fra tilsynet på dagtilbudsområdet derfor viderebragt til politikerne i 1. kvartal, så de har mulighed for at bringe perspektiverne i spil i budgetforhandlingerne for det kommende år.

Dagtilbudsloven indeholder ikke specifikke krav til det pædagogiske tilsyn ift. kadence. Den nye tilsynsmodel vil i tråd med tidligere fortsat blive igangsat hvert andet år. Og i lighed med arbejdet omkring kvalitetsrapporten for folkeskolerne vil det blive fremlagt politisk senest 31. marts i lige kalenderår.

Årshjulet ser derfor ud som følger:

Tilsynet starter med, at der forberedes en fælles spørgeramme i Hjernen&Hjertet (Leg Læring Miljø Vurdering (LLMV) samt sprogvurdering). Spørgerammen udarbejdes af leder af dagtilbud, en distriktsinstitutionsleder og en pædagogisk konsulent – evt. med inddragelse af PPR. Herefter udsendes spørgeskemaet af Børn og Unge til respondenter i dagtilbud (forældre, de ældste børn og medarbejdere) og til PPR. Samtidig med det kommer en pædagogisk konsulent på uanmeldt besøg i 7 timer. Observationerne herfra indberettes i LLMV via Hjernen og Hjertet.

De indsamlede data i Hjernen og Hjertet (LLMV og sprogvurdering) danner herefter afsæt for en række kvalitetssamtaler med dagtilbuddene. Ved hver kvalitetssamtale deltager to dagtilbud fra samme distrikt med henblik på fælles læring. Til samtalerne deltager således leder af dagtilbud, distriktsinstitutionslederen, en pædagogisk konsulent og de to relevante pædagogiske ledere.

Herefter udarbejder de pædagogiske konsulenter en tilsyns-/kvalitetsrapport med tilknyttet handleplan for hver matrikel/distrikt. Disse diskuteres 1:1 distriktsinstitutionslederen med hver sine pædagogiske ledere og 1:1 af leder af dagtilbud med hver distriktsinstitutionsleder, hvorefter det besluttes, hvilke indsatser/videndelingstiltag hver matrikel/distriktet vil arbejde videre med.

Med afsæt i disse præsenteres Børne- og Skoleudvalget for både de styrker og udfordringer, der kendetegner dagtilbudsområdet og de enkelte distrikter, og hvilke tiltag der er igangsat for at udvikle kvaliteten yderligere.

Herefter pågår der halvårlige 1:1 samtaler mellem distriktsinstitutionslederne og de pædagogiske ledere og 1:1 samtaler mellem leder af dagtilbud og distriktsinstitutionslederne – eller oftere alt efter behov – indtil en ny systematisk dataindsamling starter op på ny.

Forældrebestyrelsernes rolle i arbejdet vil blive klarlagt i forbindelse med det kommende arbejde med en samlet kvalitetsmodel for hele børne- og ungeområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den justerede tilsynsmodel understøtter det lovpligtige tilsyn i henhold til dagtilbudsloven, og at den indfrier ønsket om mere inddragelse og ejerskab til modellen.

Derudover vurderer Børn og Unge også, at tilsynsmodellen på dagtilbudsområdet er et godt afsæt for udvikling af samlet kvalitetsmodel for børn, unge og familier, fordi den har et tydeligt fokus på at bidrage til dialoger om, hvordan kvaliteten udvikles og styrkes.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget godkender den fremlagte tilsynsmodel for dagtilbud.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Godkendt.

 

Da tilsynet først igangsættes medio 2021, gives Børne- og Skoleudvalget et overordnet servicetjek af kvaliteten i dagtilbud på udvalgsmødet den 3. februar 2021.

 

Endelig tilsynsmodel kan blive tilrettet inden igangsættelse, hvis arbejdet med en fælles kvalitetsmodel for koncernområdet giver anledning hertil. Evt. tilpasninger vil blive forelagt Børne- og Skoleudvalget til godkendelse.

Punkt 76 Kvalitetsmodel - Børn og Unge

Sagsresumé

ørn og Unge samt Familie og Børnesundhed blev med budgetforliget 2019 lagt sammen under ét koncernområde. Børne- og Skoleudvalget besluttede på udvalgsmødet den 16. september 2020 at igangsætte et udviklingsarbejde, der skal føre frem til en ny, fælles kvalitetsmodel for hele koncernområdet.

Der ønskes med denne temadrøftelse et dybere blik på, hvordan den fælles kvalitetsmodel ifølge udvalget kan bidrage til at styrke det tværgående samarbejde på hele koncernområdet og værdien af vores indsatser for og med børn, unge og deres familier.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede med kvalitetsmodeller i koncernen. Et nyt koncept for tilsyn på dagtilbudsområdet, som også er på dagsordenen, er nyeste eksempel herpå. Der arbejdes bare ikke med én fælles model.

Formålet med én fælles model er grundlæggende at sikre klarhed over retningen og det, vi styrer og leder ud fra på området. Der er mange gode enkeltinitiativer i gang, men der ses blandt ledere og medarbejdere et behov for en tydeligere prioritering og retning på disse. En ny organisering af området kalder derudover i sig selv på anledningen til at revitalisere og gentænke nuværende samspilsformer, netværk og partnerskaber, så vi får et tydeligere blik for fællesmængden og snitfladerne i vores opgaveløsning.

Der arbejdes på koncernområdet ud fra en forståelse af, at en ny fælles kvalitetsmodel skal definere hvilke data – kvantitative såvel som kvalitative – og processer, der skal gøres tilgængelige, etableres og understøttes. En kvalitetsmodel skal samtidig have en bred kvalitetsforståelse, hvor der ses på forhold, der vedrører både strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet.

Endelig arbejdes der også ud fra en forståelse af, at en kvalitetsmodel skal understøtte sammenhæng i ledelseskæden. Kvalitetsmodellen ønskes derfor at blive et centralt afsæt for arbejdet med at udvikle og kvalificere den faglige ledelse på koncernområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter rammer og retning for kvalitetsmodellen og ønsker til den videre proces og inddragelse af forskellige aktører i forbindelse med udarbejdelsen af kvalitetsmodellen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Drøftet.

Børne- og Skoleudvalget lagde vægt på, at arbejdet skal favne hele direktørens ansvarsområde og involvere en bred kreds af aktører, herunder udvalget selv.

Punkt 77 Beslutning om ændring af status for Stjernehuset

Sagsresumé

Forældrerådet i Stjernehuset og distriktsbestyrelsen har anmodet om, at Stjernehuset ændrer status til legestue og udfases som daginstitution pr. 1. juni 2021. Der er forståelse for forslaget fra LMU og personalets side.

Forslaget kan ses i sammenhæng med opførelsen af ny daginstitution og tilpasning af udbuddet af pladser i Ullerup Bæk Distrikt.

 

Sagsbeskrivelse:

Forældrerådet i Stjernehuset og distriktsbestyrelsen har anmodet om, at Stjernehuset ændrer status til legestue og udfases som daginstitution.

LMU er orienteret om tiltaget og har bakket op om beslutningen. Personalet i Stjernehuset er også orienteret og har tilkendegivet, at de forstår beslutningen med baggrund i det lave børnetal.

Stjernehusets omdannelse skal også ses i sammenhæng med opførelse af ny daginstitution i distriktet inden for en kort årrække, hvor distriktet tilføres flere fleksible daginstitutionspladser.

Stjernehuset har haft faldende børnetal i en årrække. Der er pt. indmeldt 20 børn, hvoraf 10 skal i skole til sommer; enkelte forventes allerede at skulle i glidende overgang 1. marts 2021.

Med kun 20 børn indskrevet, er det samtidig svært at give det enkelte barn tilstrækkeligt med alderssvarende legerelationer.

Stjernehuset er en ”ufleksibel” daginstitution, hvilket betyder, at de hovedsageligt får deres børn fra dagplejen. Dagplejen kan ikke længere levere børn i et omfang, der kan holde børnetallet i Stjernehuset på et rentabelt niveau. Normalt skal der være indskrevet 35-40 børn i en daginstitution hen over året for, at det personalemæssigt kan løbe rundet.

Proces for Stjernehuset

Det forventes, at Stjernehuset er udfaset som daginstitution pr. 1. juni 2021. Det betyder, at alle nuværende børn i Stjernehuset får tilbud om flytte over i en af distriktets øvrige daginstitutioner.

Ullerup Bæk Distrikt har længe manglet en legestue til dagplejen. Stjernehusets størrelse gør det ideelt som legestue, og det vil kun kræve få tilpasninger for at kunne komme i drift.

Personalet

Personalet har tilkendegivet, at de ønsker at flytte med børnene til deres nye daginstitutioner for at sikre en trygt overgang for alle parter. Ønsket vil blive imødekommet i så vid udstrækning som muligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at imødekomme forslaget og se det i sammenhæng med opførelsen af ny daginstitution og tilpasning af udbuddet af pladser i Ullerup Bæk Distrikt.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget godkender, at Stjernehusets ændrer status fra daginstitution til legestue fra 1. juni 2021.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Godkendt.

Punkt 78 Godkendelse af ny, privat daginstitution

Sagsresumé

Den private daginstitution Eventyrhuset ønsker godkendelse af ny daginstitution i lokalerne, der tidligere blev anvendt af Skansevejens Børnehus. Den nye daginstitution er ikke endeligt navngivet.

Der arbejdes på at få alle formalia på plads med henblik på, at daginstitutionen kan starte op den 1. januar 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Den private daginstitution Eventyrhuset har fremsendt ønske om godkendelse af en ny daginstitution, der skal have opstart den 1. januar 2021.

Daginstitutionen får til huse i Skansevejens Børnehus’ tidligere lokaler. Lokalerne er godkendt til formålet, og der skal derfor ikke søges om godkendelse til at bruge lokalerne til daginstitution.

Der kan optages 14 vuggestuebørn (0-2 år) samt 26 børnehavebørn (3-5 år).

Den nye daginstitution skal opfylde en række krav for at kunne drives som privat daginstitution, herunder:

1. Den ugentlige åbningstid skal være på 55 timer, hvilket giver mulighed for optagelse af børn på fuld tid.

2. Daginstitutionen skal være for alle børn, og de skal hovedsageligt tilbydes fuldtidspladser, dvs. 47,5 timer pr. uge.

3. De skal leve op til gældende vedtægter og læreplaner, herunder leve op til Fredericia Kommunes generelle regler samt minimumsbestemmelserne i dagtilbudsloven.

4. De skal have formalia omkring CVR/SE-nummer og garantistillelse på plads.

5. De skal have en bestyrelse

Der er dialog med Eventyrhuset om tilretning af deres nuværende vedtægter, så de overholder gældende lovkrav.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at Eventyrhuset arbejder aktivt på at få formalia på plads, og at det er sandsynligt, at kravene efterleves senest 31. december 2020, så den nye daginstitution kan starte op den 1. januar 2021.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget vedtager, at et nyt privat dagtilbud under ledelse af Eventyrhuset etableres fra den 1. januar 2021 – under forudsætning af, at alle lovkrav overholdes og formalia er på plads på det tidspunkt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Punktet blev ikke behandlet, da Eventyrhusets bestyrelse har trukket deres ansøgning.

Punkt 79 Revision af procedurer vedr. fravær

Sagsresumé

Den 1. januar 2020 trådte en ny bekendtgørelse i kraft om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen. Bekendtgørelsen betyder bl.a., at skolens leder skal sikre, at elevernes fravær noteres dagligt ved skoledagens begyndelse (for elever i 7.-10. klasse også ved skoledagens afslutning) og underrette kommunalbestyrelsen, når en elev har ulovligt skolefravær på 15 % eller derover inden for ét kvartal.

Det påhviler også skolens leder at gå i dialog med elevens forældre om barnets fravær og orientere dem om konsekvenserne, hvis kommunalbestyrelsen orienteres. Konsekvenserne heraf fremgår af §155 c i lov om social service. Det følger heraf, at kommunalbestyrelsen, når de modtager en sådan underretning, skal træffe afgørelse om standsning af børne- og ungeydelsen. En afgørelse der er gældende for et kvartal.

Der blev på den baggrund i december 2019 udsendt en guide til såvel distriktsskoleledere og distriktsinstitutionsledere om procedure for børn og unge med bekymrende eller ulovligt fravær i dagtilbud og skole i Fredericia Kommune. Guiden er udarbejdet af ledelseslaget på tværs af Familie og Børnesundhed samt Børn og Unge i efteråret 2019. 

Børne- og Skoleudvalget og Byrådet gives en tilbagemelding på Børn og Unges arbejde med at implementere bekendtgørelsen med henblik på at godkende en revidering af guiden, der præciserer, hvem der træffer afgørelse om at trække i børne- og ungeydelsen.

Den reviderede guide er vedlagt som bilag.

 

Sagsbeskrivelse:

I kølvandet på udsendelse af guiden blev der tidligere på året afholdt et webinar for distriktsskoleledere og afdelingsledere, hvor guiden blev introduceret. Registreringen af elevernes fravær blev også påbegyndt i starten af året. I praksis kom Covid-19 imidlertid på tværs, og skolernes indberetning for 1. og 2. kvartal vurderes ikke at give et retvisende billede af elevernes fravær.

Bekendtgørelsen blev da også midlertidigt sat ud af kraft pga. Covid-19 og nedlukningen af skolerne i foråret 2020. Den har dog været gældende igen fra 3. kvartal.

Børn og Unge er blevet opmærksom på, at der er nogle skoleledere, som fortsat i 3. kvartal har kategoriseret fravær pga. utryghed ift. Covid-19 som lovligt fravær. Og det er ikke længere tilfældet. Men derudover også, at der har været tekniske problemer med at få skolernes registreringspraksis noteret i TAU – Børne- og Undervisningsministeriets database. Det faktiske, ulovlige fravær for nogle elever er derfor højere end det registrerede. Derudover er der eksempler på, at skolelederne ikke har orienteret familierne, da deres barn havde 10 % ulovligt fravær. Det sidste strider imod det grundlag, der bør ligge, før en familie trækkes i børne- og ungeydelsen. Pga. procedurefejlen indstilles ingen familier derfor til at blive trukket i børne- og ungeydelsen for 3. kvartal 2020.

Med afsæt i erfaringerne fra 3. kvartal, har Børn og Unge afholdt 1:1 møder med alle distriktsskoleledere og afdelingsledere i november 2020, hvor guiden og erfaringerne blev diskuteret på ny, herunder mulighederne i TAU, og hvor definitionerne af ulovligt fravær blev præciseret..

Disse dialoger – og efterfølgende samråd med kommunens juridiske afdeling om det juridiske grundlag i henhold til Serviceloven – har ført til en opdatering af guiden. Det er blevet præciseret, at det er Familieafdelingen, der kan træffe endelig afgørelse om at trække i børne- og ungeydelsen, men også at såvel forældremyndighedsindehaver samt barnet over 12 år skal partshøres, inden en afgørelse træffes.

For at understøtte det fælles ansvar er der etableret en tværgående gruppe (Gruppen for vurdering af fravær), der består af medarbejdere og ledere fra Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed. Gruppen skal efter en indberetning fra skoleleder i fællesskab vurdere, om der er grundlag for varsling og videre sagsbehandling. Hvis der er grundlag for det, har Børn og Unge ansvar for varsling, mens Familie og Børnesundhed som anført har ansvar for at træffe endelige afgørelse om evt. at trække i børne- og ungeydelsen efter fornøden sagsbehandling, herunder partshøring.

For at styrke implementeringen af såvel bekendtgørelsen som guiden har Børn og Unge i samarbejde med kommunens jurist samt Familie og Børnesundhed også udarbejdet tre brevskabeloner til skolerne, som de skal bruge i forbindelse med varsling. Den ene vedrører varsling af forældre, når deres barn har 10 % fravær; de to andre vedrører varsling af hhv. forældre og børn over 12 år, når der er mere end 15 % ulovligt fravær. Endelig er der udarbejdet et internt årshjul for samarbejdet mellem Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed om elevers bekymrende og ulovlige fravær.

Denne samlede dokumentpakke er blevet præsenteret for alle skoleledere og skolesekretærer på et webinar den 3. december 2020.

Guiden og den indlagte registreringspraksis evalueres i sommeren 2021, hvorefter eventuelle justering af procedurerne vil blive forelagt Børne- og Skoleudvalget til orientering.

Økonomiske konsekvenser

Der er afgivet DUT-midler til opgaven (statslig kompensation for udgiftsændringer som følge af ny lovgivning) til denne opgave til kommunerne. Midlerne fordeles fremover mellem Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der har været uhensigtsmæssigheder i skolernes registreringspraksis i 3. kvartal, og at både tekniske udfordringer og uklarheder pga. corona-situationen har medvirket hertil.

Børn og Unge vurderer, at der med de seneste tiltag er skabt klarhed over arbejdsgangene i forbindelse med forebyggelse og registrering af fravær.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Byrådet at tage orienteringen om implementeringen af bekendtgørelse vedr. elevers ulovlige fravær i undervisningen til efterretning.

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Byrådet at vedtage den reviderede guide vedrørende fravær og dermed tydeliggøre, at kompetencen til at trække i børne- og ungeydelsen som følge af et barns ulovlige fravær ligger i Familie og Børnesundhed.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Anbefalet.

Børne- og Skoleudvalget gives fremadrettet kvartalsvis status på fravær.

Punkt 80 Orientering om flexinstitutioner i praksis

Sagsresumé

I Fredericia Kommune er flere dagtilbud organiseret som en flexinstitution med børn i alderen 0-6 år. Flexinstitution betyder, at pladserne i børnehave og vuggestue kan fordeles efter behov, og at det pædagogiske læringsmiljø for børnene kan organiseres mere fleksibelt end i en almindelig vuggestue og børnehave.

Børne- og Skoleudvalget gives på udvalgsmødet en orientering om, hvordan flexmodellen fungerer i hverdagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Alle forældre i Fredericia Kommune betaler vuggetakst for deres barn, indtil barnet fylder 3 år. Herefter betales børnehavetakst. Det gælder også for de forældre, der har et barn i flexinstitution – uanset om barnet går i en vuggestue eller i en gruppe med større børn. Pengene følger barnet, og gruppen råder derfor over flere ressourcer i den periode, hvor barnet er under 3 år.

Flexinstitutionerne giver det pædagogiske personale mulighed for at organisere det pædagogiske læringsmiljø for børnene på en mere fleksibel måde end i en almindelig vuggestue og børnehave. Organiseringen gør det muligt i højere grad at tage udgangspunkt i det enkelte barns behov i overgangen fra vuggestue til børnehave, dvs. omkring 3-års-alderen.

Børn og Unge vurderer på baggrund af en tidligere rundspørge, at børnene i gennemsnit er 2 år og 11 måneder, når de skifter til en flexgruppe/storbørnsgruppe. Nogle børn er således yngre (vuggestuealder), mens andre er ældre (børnehavealder).

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-12-2020

Taget til efterretning.

Punkt 81 Orientering (Lukket)