Børne- og Skoleudvalget - 09-06-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 9 juni, 2021 - 08:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 3 juni, 2021 - 10:59
Referat publiceret:
Fredag, 11 juni, 2021 - 12:29

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

Godkendt.

Punkt 2 Budgetlægning 2022 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 drøfter udvalget den økonomiske situation og udarbejder input til den kommende budgetforhandling. Dette er forårets andet møde i udvalget om budgetlægningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 1. marts 2021 vedtog Byrådet årets budgetproces, der blandt andet tager udgangspunkt i fagudvalgenes drøftelser og med fokus på en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser. Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

På aprilmøderne blev udvalget præsenteret for den aktuelle økonomiske situation og fremdrift i implementering af budget 2021. Flere af fagudvalgene bestilte supplerende viden til mødet i juni. Forvaltningen vil på mødet redegøre for denne.

 

På mødet vil forvaltningen præsentere et samlet oplæg til udvalgets budgetbidrag til den kommende budgetlægning. Der er ikke lagt op til forhandlinger i udvalget – snarere at udvalget arbejder for at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi og dermed et oplyst grundlag for de kommende budgetforhandlinger.

 

Byrådet har fået fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på juni-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

 

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde, og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter udvalgets budgetbidrag til den kommende budgetlægning.
  2. Udvalget fremsender udvalgets budgetbidrag til Byrådets budgetseminar.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Drøftet
  2. Udvalgt og fremsendt

Punkt 3 Udkast til fritidspolitik for børn og unge

Sagsresumé

Byrådet besluttede i Budget2020, at Fredericia kommune skal have en fritidspolitik for børn og unge. Arbejdet med at udarbejde politikken har fundet sted fra marts til juni 2021. Der har været en inddragende proces, og en stor mængde input har dannet baggrund for udformningen af fritidspolitikken. Der foreligger nu et udkast til en fritidspolitik for børn og unge, som Børne- og Skoleudvalget præsenteres for med henblik på at godkende til offentlig høring.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af en inddragende proces i april-maj 2021 har en arbejdsgruppe under Børn og Unge udarbejdet inputkataloget ”Fritiden set med manges øjne”.  Dette katalog dannede afsæt for Børne- og Skoleudvalgets drøftelser omkring retningen for ny fritidspolitik for børn og unge. Børne- og Skoleudvalget lagde vægt på en fælles vision og fire tydelige tilgange til den videre udvikling af fritidsområdet.

Der vil i forbindelse med godkendelse af den endelige politik i byrådet i september 2021 blive taget stilling til, hvilke problemstillinger i relation til fritidsområdet, som skal have prioritet i efteråret og videre frem.

Bilaget: ”Udkast til fritidspolitik” fremsendes til Børne- og Skoleudvalget 4/9.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Skole, Dagtilbud og Fritid indstiller, at Børne- og Skoleudvalget:

  1. Drøfter udkast til fritidspolitik for børn og unge
  2. Beslutter at sende politikken i høring fra den 11. juni til den 15. august 2021

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Drøftet
  2. Godkendt.

Punkt 4 Samarbejde efter skilsmisse - et digitalt skilmisseværktøj

Sagsresumé

Ledergruppen i Familie og Børnesundhed har fået gennemgået online værktøjet SES – Samarbejde efter Skilsmisse. Værktøjet synes at være et godt og nyttigt værktøj til skilsmissefamilier, som kan være relevant at anvende bredt i kommunen. Udvalget skal beslutte om online værktøjet SES skal indkøbes.

 

Sagsbeskrivelse:

SES – Samarbejde efter Skilsmisse – er en samling af værktøjer og materialer, som kan anvendes online, i personlige samtaler, på kurser og webinarer. Forældre i skilsmissefamilier kan anvende det digitale skilsmisseværktøj, når, hvordan og i hvilken rækkefølge det passer dem. SES er bygget op i 18 moduler, omkring tre temaer: Dig selv, Børnene og Samarbejdet.

SES er for alle, der er ved at blive skilt eller allerede er gået fra hinanden. Det kan benyttes som en tidlig indsats til nyskilte og til skilte, som er kørt fast i et konfliktspor. Da SES er digitalt, er der ingen ventetid, og kan nå ud til flere borgere - også dem der normalt ikke benytter kommunens tilbud. Det reducerer følgevirkningerne af et brud at sætte ind tidligt – ikke mindst for børnene.

SES anvendes eksempelvis anvendes af familiebehandlere, socialrådgivere, PPR, sundhedsplejersker, lærere og pædagoger.

SES er udviklet af forskere på Københavns Universitet, og er et evidensbaserede værktøj. SES anvendes af mere en 40 kommuner i Danmark, Sverige og Island.

Chefkonsulent Bobby Singh Bhatia fra Familie og Børnesundhed deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Udviklingen af SES er fondsstøttet, hvilket betyder, at man har kunne fastsætte en lavere licenspris. Fredericia Kommune skal betale 25.000 kr. årligt i licens og 15.000 kr. pr. medarbejder, der sendes på et SES PRO kursus. SES anbefaler, at man sender 3 medarbejdere på kursus det første år. Efterfølgende kan kursisterne selv træne kommunens øvrige familiebehandlere, eller der kan sendes flere medarbejdere på SES PRO kursus efterfølgende.

COWI har udarbejdet en værdiansættelse ved brugen af SES. Det er testet over en 3-årig periode. Resultaterne viser et signifikant fald i symptomer relateret til depression, angst, somatisering, konflikt, stress og på antallet af sygedage for interventionsgruppen, men kun et begrænset fald for kontrol-gruppen. Det betyder, at SES har haft omkostningsreducerende effekter svarende til 34.600 kr. pr. person der anvender SES.

Vurdering

Det vurderes at man med værktøjet SES, får et onlineværktøj der kan hjælpe skilsmisseramte familier. Da værktøjet er evidensbaseret, er der en faglig dybde der ligge bag systemet. SES kan være medhjælpende til at skilsmisseforældre kan håndtere egne udfordringer og kriser, undgå ødelæggende konflikter, forstå barnets perspektiv og forbedre samarbejdet mellem forældrene.

 

SES bistår gerne med implementering i kommunen. På baggrund af erfaringer, anbefaler SES, at der udpeges en projektleder i implementeringsfasen. SES vurderer, at projektlederen skal anvende 5-10 timer om ugen de første 14 dage og herefter 2-4 timer om ugen efterfølgende.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller til Børne- og Skoleudvalget

  1. at Familie og Børnesundhed indkøber onlineværktøjet SES

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Godkendt – med ønsket om at udvalgt orienteres om erfaringerne med værdtøjet.

Punkt 5 Konsekvenser af og status på analyse af familieafdelingen

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget gives dels en status på analysen af familieafdelingen, dels en orientering om det ressourcetræk, som det kommende forløb med Task Force for udsatte børn og unge giver familieafdelingen. Sidstnævnte med henblik på godkendelse af en merbevilling til familieafdelingen på 750.000 kr., som vil blive finansieret via mængdereguleringen og derved uden påvirkning af det samlede serviceniveau i Børn, Unge og Kultur.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget vedtog som resultat af Budget 2021 et samlet undersøgelsesdesign for analysen af familieafdelingen den 22. februar 2021.

Den samlede analyse af familieafdelingen varetages grundlæggende af tre aktører: Budget og Analyse i Fredericia Kommune (FK), af Task Force for udsatte børn og unge (TF), som har imødekommet FK’s ansøgning om et forløb til påbegyndelse i juni 2021, og af Rambøll Management Consulting (RMC)

Undersøgelsesdesignet forholder sig til 7 temaer, som blev vedtaget af Økonomiudvalget den 14. december 2020. De 7 temaer er valgt med afsæt i en interviewrunde i november 2020, hvor alle byrådets politikere havde mulighed for at deltage og fremkomme med deres blik på, hvad analysen særligt burde undersøge.  De 7 temaer fremgår nedenfor.

Organisatorisk kvalitet

Faglig kvalitet

Oplevet kvalitet

1)       Samarbejde med Byråd og politiske udvalg

5) Sagsbehandlingens lovmæssighed

7) Familiers oplevelse af samarbejdet og dialogen med Familieafdelingen

2)       Strukturelle rammer

  • Økonomi
  • Arbejdsmiljø og sagspres
  • Tilbudsvifte

6) Sagsbehandlernes tilgang til familierne

 

 

3)       Samarbejdet på tværs af hele børn- og ungeområdet

 

 

4)       Ledelsens understøttelse af sagsbehandlernes opgaveløsning

 

 

 

Tema 1 (samarbejde med Byråd og politiske udvalg) samt tema 2 (økonomi, arbejdsmiljø og sagspres) var i fokus på et temamøde for Byrådet den 22. marts 2021.

Tema 2 (tilbudsvifte), tema 4 (ledelsens understøttelse af sagsbehandlernes opgaveløsning), tema 6 (sagsbehandlernes tilgang til familierne) og tema 7 (familiers oplevelse af samarbejdet og dialogen med familieafdelingen) er i gang med at blive afdækket via RMC’s bidrag. Hovedresultaterne af deres analyse præsenteres for hele Byrådet på et temamøde den 17. juni 2021 og behandles i Økonomiudvalget den 21. juni.

Tema 3 (samarbejdet på tværs af hele børne- og ungeområdet) er lagt ind i arbejdet med at udvikle og styrke samarbejdet omkring mellemformer på skoleområdet. Der pågår fortsat et arbejde med at formulere et endeligt kommissorium.

Tema 3 vil også blive berørt af TF, men deres hovedbidrag til den samlede analyse er en analyse af sagsbehandlingens kvalitet og lovmæssighed (tema 5). TF-forløbet kickstartes den 23. juni 2021 med et fællesarrangement for familieafdelingens ledere og medarbejdere. Den egentlige indhentning og analyse af konkrete sager samt interview med aktører fra såvel almen- som specialområdet påbegyndes fra og med august 2021. Det forventes, at TF’s samlede analyse kan præsenteres og behandles politisk i første kvartal 2022.

Som del af forløbet med TF er det obligatorisk for familieafdelingens medarbejdere og ledere at deltage i kursusforløbet ”Systematik i sagsbehandlingen”. Det varetages af Socialt og Pædagogisk Udviklings- og Kursuscenter (SPUK) på vegne af TF. Forløbet varer i alt 6 dage, men med indlagte forberedelsesuger mellem kursusdagene. Det afvikles derfor parallelt med TF’ens analysearbejde henover efteråret 2021.

Økonomiske konsekvenser

Økonomiudvalget vedtog den 14. december 2020, at udgifterne til den samlede analyse af familieafdelingen skal finansieres ved tilbageholdenhed på de administrative konti uden påvirkning af serviceniveauet.

Vurdering

Direktionen vurderer, at familieafdelingens deltagelse i især forløbet med Task Force for udsatte børn og unge kræver et ressourcetræk, som gør det svært for dem at deltage i det omfang, der kræves, uden at det vil påvirke serviceniveauet.

Direktionen vurderer konkret, at familieafdelingen bør kompenseres for deres deltagelse i forløbet med Task Force for udsatte børn og unge via en ekstrabevilling på 750.000 kr, som finansieres af mængdereguleringen. Kompensationen vil derved ske uden påvirkning af det samlede serviceniveau i Børn, Unge og Kultur.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget

  1. tager orienteringen om konsekvenser af og status på analyse af familieafdelingen til efterretning.
  2. godkender, at familieafdelingen kompenseres for deres deltagelse i forløbet med Task Force for udsatte børn og unge med en ekstrabevilling på 750.000 kr., som finansieres via mængdereguleringen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt.

Punkt 6 Revisionsberetning 2020 - Familieafdelingen

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget bliver på udvalgsmødet af PWC orienteret om resultatet af den løbende revisionen af Familieafdelingen i 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

PWC er Fredericia Kommunes revisionsselskab. Som en del af den løbende revision, gennemgår PWC også administrationen af en række bestemmelser inden for lov om social service, der vedrører Familieafdelingen.

Formålet med revision er at vurdere om sagsbehandling og regnskabsføring sker i overensstemmelse med gældende love og bestemmelser, samt om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af offentlige midler.

Manager Kirsten Kjær fra PWC deltager på udvalgsmødet og gennemgår den løbende revision af Familieafdelingen for 2020.

Revisionsrapporten for 2020 er vedlagt som bilag til sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller, at orienteringen om revisionsrapporten for den løbende revision af Familieafdelingen for 2020 tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Taget til efterretning.

Punkt 7 Tilskud til pasning af egne børn

Sagsresumé

Det har i henhold til Dagtilbudslovens siden 2013 været muligt at give forældre økonomisk tilskud til pasning af egne børn i alderen fra 24 uger til skolestart. Fredericia Kommune har benyttet sig af muligheden siden loven trådte i kraft, fordi der var et stort pres på dagtilbudskapaciteten. Der er imidlertid i dag ledig pladskapacitet på dagtilbudsområdet.

Børne- og Skoleudvalget bedes på den baggrund drøfte, om Fredericia Kommune stadig skal tilbyde økonomisk tilskud til pasning af egne børn og i givet fald under hvilke forudsætninger.

 

Sagsbeskrivelse:

§ 86 i Dagtilbudsloven giver forældre, der har børn i alderen fra 24 uger til skolestart, mulighed for økonomisk tilskud til pasning af egne børn. Mange kommuner indførte ordningen, da den trådte i kraft i 2013, fordi man derigennem kunne reducere antallet af daginstitutionspladser, der skulle oprettes.

Fredericia Kommune er en af de kommuner, der har ydet tilskud til pasning af egne børn siden loven trådte i kraft pga. et stort pres på dagtilbudskapaciteten. Muligheden for at kunne passe eget barn mod betaling er en frihed og valgmulighed, som kan vælges på linje med de øvrige moduler på dagtilbudsområdet.

Fredericia Kommune har reduceret behovet for dagtilbudspladser ved at tilbyde glidende overgang (førskoletilbud) samt ved tilbud om pasning af egne børn. I 2020 er der ledig kapacitet i daginstitutionerne, hvilket der også vil være i 2021. Det betyder, at det oprindelige hovedargument for at indføre ordningen, er bortfaldet.

Antal brugere i perioden 2013-2020

Ordning med pasning af egne børn er mere end femdoblet siden 2013 – fra 13 brugere i 2013 til 71 i år 2020. Det har samtidig frigjort et tilsvarende antal pladser i dagtilbud (flexpladser).

 

Startår

Antal børn

Helårsbørn*

Flexpladser**

2013

13

11

20

2014

14

10

17

2015

22

15

27

2016

24

14

24

2017

40

25

45

2018

34

20

36

2019

45

29

53

2020

71

49

87

* Helårsbørn dækker over 12 mdrs. Indmeldelse, ** Ved valg af 37 timers plads.

 

Ordningen benyttes i alle distrikter i Fredericia Kommune – dog med en overvægt i Kirstinebjerg.

 

Tilskud

Der kan opnås tilskud for en periode på mellem 8 uger og 1 år. Tilskuddets størrelse pr. barn er vist nedenfor (Fredericia Kommune yder det maksimalt mulige tilskud):

Alder

Årlig sum til forældre (skattepligtigt beløb)

Beløb pr. måned i 2021

Andel af børn startet i år 2020

0-2 år:

86.484 kr.

7.207 kr.

63 børn (89 %)

3-5 år:

62.832 kr.

5.236 kr.

  8 børn (11 %)

 

Blandt de omkringliggende kommuner tilbyder Kolding ikke tilskuddet, mens Horsens, Vejle og Middelfart Kommuner alle tilbyder det, men med et lavere tilskud end det maksimale, som Fredericia tilbyder. For de 0-2-årige ydes typisk et tilskud på 3.500-5.937 kr./måned. For de 3-5-årige ydes typisk et tilskud på 2.500-4.056 kr./måned. Middelfart Kommune giver dog ikke tilskud til 3-5 årige.

 

Kommune - år 2021

0-2 år

3-5 år

Vejle

3.500

2.500

Horsens

5.000

4.056

Middelfart

5.937

3.852

Fredericia

7.207

5.236

Kolding

-

-

 

Alle nuværende modtagere af tilskud er orienteret om, at ordningen kan udløbe den 31. december 2021. Det er et vilkår, som brugerne gøres opmærksom på ved bevillingsstart.

I alle sager har sundhedsplejen eller den kommunale tilsynsmyndighed foretaget en vurdering af barnets og familiens forhold, hvorefter der træffes afgørelse om evt. godkendelse til ordningen.

Andre forudsætninger og processer før der kan opnås tilskud

For at opnå tilskud skal forældrene opfylde en række kriterier, herunder have opholdt sig i landet i 7 ud af 8 år, have tilstrækkelige danskkundskaber (dog ikke EU-borgere) og ikke have anden indkomst. Familier kan udelukkes fra ordningen, hvis det fagligt vurderes, at barnet skal optages i dagtilbud.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune anvender i dag 3,8 mio. kr. til pasning af egne børn.

Vælges det at reducere i det månedlige støttebeløb pr. barn, vil der kunne opnås en besparelse på de samlede udgifter til ordningen. Bruttobesparelsen kan beløbe sig til mellem 0,475 – 1,8 mio. kr., hvis Fredericia Kommune lægger sig på et niveau svarende til de omkringliggende kommuner.

Vurdering

Skole, Dagtilbud og Fritid vurderer, at flere forældre vil vælge at benytte et kommunalt dagtilbud, hvis tilskuddet til pasning af egne børn begrænses. Det vil styrke dagtilbuddenes økonomi, fordi et større antal indskrevne børn i så fald vil være med til at dække de samlede udgifter.

 

Forvaltningen vurderer, at der kan reguleres på flere forskellige parametre for at ændre efterspørgslen på pasning af egne børn:

  • Regulere taksten for pasning af egne børn – i dag betaler kommunen maksimalt beløb i støtte
  • Regulere perioden, der kan opnås støtte i (fx til 3 måneder)
  • Afgrænse målgruppen (i dag kan alle i alderen 0-6 år få tilskud)
  • Definere særlig målgruppe (eks. tvillinger/trillinger, for tidligt fødte eller andre kriterier)
  • Tildeling af plads efter fagligt skøn (faglig vurdering om behov – ikke åben adgang)
  • Stoppe ordningen fra 1. januar 2022 eller ved naturligt udløb af kontrakter.

 

Indstillinger

Dagtilbud, Skole og Fritid indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter tilbuddet vedrørende pasning af egne børn.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Drøftet – med ønsket om at ordningen fortsætter uændret. 

 

Punkt 8 Finansiering af midlertidig lokaleløsning for Frederiksodde Skole

Sagsresumé

Frederiksodde Skole mangler undervisningslokaler. Børne- og Skoleudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet skal diskutere og beslutte en midlertidig løsning, der kan afhjælpe den akutte lokalesituation.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen har fået flere henvendelser fra skoleledelsen og skolebestyrelsen på Frederiksodde Skole (FOS) vedr. pladsmangel – både akut og på sigt. Det skyldes, dels en ændring i sammensætningen af de børn, der går på skolen, dels flere visiterede børn. Pladsmanglen opstår, fordi der ikke er flere ledige lokaler på Nørre Allé, hvor FOS deler bygning med Ullerupbækskolen, afd. Nørre Allé, eller på Indre Ringvej, hvor FOS deler bygning med Kirstinebjergskolen, afd. Indre Ringvej.

På sigt forventes udfordringen at blive håndteret gennem udmøntningen af anlægsmidlerne til skoleområdet (jf. Budget 2021), men det ændrer ikke på, at der er brug for at finde en midlertidig løsning, der kan afhjælpe situationen her og nu.

For at afhjælpe Frederiksodde Skolen med lokaler har forvaltningen undersøgt fem muligheder, hvoraf de to første ikke er mulige.

1)       Mulighed for at låne andre lokaler midlertidigt på Nørre Alle eller eventuelt leje lokaler i umiddelbar nærhed af FOS. Der er ifølge ejendomsafdelingen ikke ledig kapacitet og ikke mulige lokaler til leje til undervisningsbrug i nærheden af FOS.

 

2)       Mulighed for at opstille midlertidige lokaler på grunden eller i umiddelbar nærhed. Det er ifølge ejendomsafdelingen ikke muligt grundet bebyggelse på grunden og udformning af grunden.

 

3)       Mulighed for at bruge lokaler i “Byggeren” hele dagen, hvorved en enhed kan flyttes og bruge de lokaler, som Frederiksodde hidtil har brugt som fritidslokale om eftermiddagen. Dette er muligt, men det bemærkes, at der er meget få lokaler, og at de på nuværende tidspunkt bruges i løbet af skoledagen af Kirstinebjergsskolen, afd. Høgevej ifm. udeundervisning.

 

4)       Mulighed for at leje lokaler på Uddannelsescenteret på Mosegaardsvej i Erritsø. Her står flere undervisningslokaler ledige, De er egnet og godkendt til undervisningsbrug, men er langt fra Frederiksodde Skolens nuværende matrikel.

 

5)       Mulighed for at opstille pavillion(er) på en af de andre basisskoler i Fredericia Kommune.

 

6)       Mulighed for at overtage lokaler i Bülows Kaserne, som i dag udlejes til Fredericia Friskole. Lokalerne vil tidligst kunne overtages fra skoleåret 2022/2023.

 

Det estimeres, at det akutte behov for supplerende lokaler vil vare ved i 2-3 år afhængig af processen omkring renovering/skolebyggeri.

Økonomiske konsekvenser

Der vil skulle afsættes økonomi til opstart og drift af lokaler. Den forventede udgift til de fire mulige løsninger er:

Ad 3) 250.000 kr. til renovering/ombygning

Ad 4) Lejeudgift på 800 kr. pr. kvm pr. år

Ad 5) 500.000 kr. i opstart og derefter løbende lejeudgift

Ad 6) Lejeudgift på 800 kr. pr. kvm. pr. år

Uanset løsning, anbefales det, at midlerne findes i anlægsmidler til skolerne fra Budget 2021. Det vil ligge i tråd med Børne- og Skoleudvalgets anbefaling på udvalgsmødet den 28. april 2021 om, at anlægsmidler kan bruges til midlertidige løsninger på skolernes matrikler eller genhusning.

Vurdering

Dagtilbud, Skole og Fritid vurderer, at det vil være mest fordelagtigt, hvis der arbejdes henimod, at en hel afdeling fra FOS flytter ud af de nuværende lokaler på Ullerupdalsvej, og at der findes lokaler til afdelingen i umiddelbar nærhed af anden basismatrikel, fx afd. Indre Ringvej eller afd. Bøgeskov. Dette for at udnytte synergien og potentialerne i at have specialpædagogiske kompetencer tæt på almenområdet. Dagtilbud, Skole og Fritid vurderer, at der herved vil være behov for at finde lokaler egnet til undervisningsbrug til 40-50 elever.

Indstillinger

Dagtilbud, Skole og Fritid indstiller, at Børne- og Skoleudvalget

  1. drøfter og anbefaler en midlertidig lokaleløsning for Frederiksodde Skole.
  2. anbefaler frigivelse af midler hertil fra anlægsmidlerne til skolerne fra Budget 2021.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

  1. Drøftet og anbefalet at finde midlertidig løsning med pavilloner.
  2. Anbefalet.

Punkt 9 Status på udbygning af Afdeling Skolesvinget

Sagsresumé

I forbindelse med modernisering af Ullerup Bæk Skolen, afd. Skolesvinget, gives Børne- og Skoleudvalget en status samt orientering om resultatet af udbud på byggeprojektet, der viser et behov for yderligere 2,5 mio. i det samlede anlægsbudget.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er indkommet tilbud med henblik på opstart af byggefasen i juni 2021. Tilbuddene er blevet vurderet af rådgiver i samarbejde med Ejendomsafdelingen.

Bedste tilbud er 2,5 mio. kr. højere end det samlede budget til håndværkerudgifter. Det svarer til en stigning på omkring 10 % i forhold til de oprindeligt afsatte midler til håndværkerudgifter. Stigningen vurderes at være acceptabelt under de nuværende markedsvilkår. Beløbet skal anvendes i år 2022.

Til projektet har Byrådet afsat i alt 30 mio. kr. i perioden 2020-2022 med det formål at modernisere de fysiske rammer på Afdeling Skolesvinget og samtidig gøre skolen til en fuldt tosporet skole. Heraf var der oprindeligt afsat 25 mio. kr. til håndværkerudgifter og 5 mio. kr. til andre formål.

I 2020 blev projekteringen af projektet forsinket grundet udsættelse, hvilket har forskudt tidsplanen midlertidigt. Ifølge status fra februar 2021 overholder det samlede projekt den overordnede tidsplan.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt projektet skal gennemføres i sin helhed, er der behov for tilførsel af 2,5 mio. kr. Beløbet kan anvises via anlægsmidler til skoleanlæg i 2022, hvor der i alt er afsat i alt 50 mio. kr.

Beløb i mio. kr.

TB 2021

TB 2022

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af afdeling Skolesvinget (XA-40077-1)

 

2,5

 

 

Skoleanlæg (XA-40122-1)

 

-2,5

 

 

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

Vurdering

Der kan ikke findes kompenserende besparelser i projektet.

Indstillinger

Skole, Dagtilbud og Fritid anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstiller, at

-          Status og orientering om udbudsresultat for afd. Skolesvinget tages til efterretning.

-          Der meddelelse anlægsbevilling på yderligere 2,5 mio. kr. i 2022 til udbygning af Afdeling Skolesvinget (XA-40077-1) finansieret af midler til skoleanlæg (XA-40122-1).

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-06-2021

Godkendt.

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.