Børne- og Skoleudvalget - 15-08-2018

Referat
Dato:
Onsdag, 15 august, 2018 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 29 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-08-2018

Godkendt.

Punkt 30 2. budgetopfølgning 2018 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger. Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger og omplaceringer på -1,592 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 873,855 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 18,500 mio. kr. 

 

Merforbruget dækker over et merforbrug på Skoler og et mindreforbrug på Familie- & Børnesundhed, mens Dagtilbud forventer at overholde budgettet. Merforbruget på Skoler skyldes primært en markant stigning i udgifterne til specialundervisning på det mellemkommunale område. En del af merforbruget på Skoler er overført fra 2017.

 

Familie- & Børnesundhed er under pres på grund af stigende mængder af underretninger og børnefaglige undersøgelser. På trods af de stigende mængder formår området at finansiere arbejdsbyrden via verserende projekter samt spar/lån fra 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

  844,436

  -1,592

  18,500

  861,344

Overførselsudgifter

  7,231

  - 

  - 

  7,231

Centrale refusionsordning

  -2,255

  - 

  - 

  -2,255

Skattefinansieret drift i alt

  849,412

  -1,592

  18,500

  866,320

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i alt

  7,535

  - 

  - 

  7,535

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  856,947

  -1,592

  18,500

  873,855

 

 

 

 

 

Total

  856,947

  -1,592

  18,500

  873,855

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2018 – specifikation BSU”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Jf. Byrådets beslutning den 18/6 2018 er budget 2018 reduceret som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat. For Børne- og Skoleudvalget udgør reduceringen i alt -1,957 mio. kr., fordelt med   -0,319 mio. kr. til Dagtilbud, -1,149 mio. kr. til Skoler og -0,489 mio. kr. til Familie- & Børnesundhed.

Børn & Unge samt Familie & Børnesundhed søger om godkendelse af omplaceringer der vedrører barselsfonden på i alt 0,365 mio. kr.

Børn & Unge søger om godkendelse af omplacering af anlægsmidler fra XA-40073 Renovering af skoler og daginstitutioner med særlig fokus på toiletter til XA-40068 Anlægspulje skoletoiletter. Dette gøres for at lette det administrative arbejde i Ejendomsafdelingen.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget. 

 

Børn & Unge samt Familie- og Børnesundhed forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug på 18,500 mio. kr.

 

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser, at Dagtilbud forventer at budgettet balancere. Der er overført et overskud fra 2017 på 1,311 mio. kr. som spar/lån.

Skoler forventer et merforbrug på 21,000 mio. kr. inklusiv et merforbrug overført fra 2017 på 13,410 mio. kr. som spar/lån.

Familie- & Børnesundhed forventer et mindreforbrug på 2,500 mio. kr. inklusiv et mindreforbrug overført fra 2017 på 7,890 mio. kr. som spar/lån.

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

De mellemkommunale betalinger er fortsat en økonomisk udfordring for Skoler. Udgifterne til specialundervisning til børn som er anbragt i andre kommuner er fortsat stigende. Antallet af børn som Fredericia sender ud af kommunen ser ud til at være stagneret, men udgiftsniveauet stiger fortsat. Samtidig er antallet af børn fra andre kommuner, der modtager specialundervisning i Fredericia, faldet væsentligt, hvilket betyder markant færre indtægter.

For øvrige punkter henvises der til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Status på Politiske ændringer:

Samtlige politiske tiltag, som er bevilget i budget 2018, er igangsat og forventes fuldt ud implementeret i løbet af 2018 jf. bilag ”Politiske ændringer 2018-2021 BSU – status 2018 pr. 2. BO”

 

Det fremgår af forligsteksten, at Børne- og Skoleudvalget skal have en løbende afrapportering vedr. inklusion. Denne afrapportering vil blive givet løbende gennem kvalitetsrapporten.

 

Dagtilbud:

Dagtilbud forventer ved 2. budgetopfølgning at budgettet balancere.

 

Skoler:

Skoler forventer ved 2. budgetopfølgning et merforbrug på 21,000 mio. kr. på driften. 13,400 mio. kr. heraf er overført som lån fra 2017. Den resterende del af det forventede merforbrug skyldes primært et forventet merforbrug på det mellemkommunale område på 8,900 mio. kr. samt et forventet merforbrug på 0,900 mio. kr. vedrørende enkeltintegrerede elever. Herudover har området fået tildelt eksterne midler som er bundet til kompetenceudvikling af lærer. Disse midler forventes først at blive anvendt fra 2019, hvorfor de i indeværende regnskabsår formindsker det reelle merforbrug på området med 5,500 mio. kr.

 

Familie- & Børnesundhed

Familie- & Børnesundhed forventer ved 2. budgetopfølgning et mindreforbrug på 2,500 mio. kr.

Heraf vedrører 1,674 mio. kr. enhedernes forventede opsparing, hvilket skal ses i sammenhæng med overført opsparing fra 2017 på 3,687 mio. kr.

1,950 mio. kr. vedrører de interne politisk godkendte projekter. Flere af projekterne er flerårige, hvorfor det forventede spar/lån er afsat til lønninger i 2019.

Den resterende del af spar/lån hænger sammen med at foranstaltningsbudgettet forventes at blive overskredet i 2018.

 

Foranstaltninger og Familie- & Ungdomscentret:

I statistikmaterialet herunder ses, at der i de senere år har været en stor stigning i antallet af underretninger med stigende antal børnefaglige undersøgelser til følge i Familieafdelingen. Dette har medført et ekstra pres på alle de forebyggende foranstaltninger og ydelser på Familie- & Ungdomscentret. Herudover er der pres på ydelser fra PPR, herunder psykologer KKP og tale- og hørekonsulenter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

År

Antal underretninger

Antal afgørelser om børnefaglige undersøgelse

2014

684

85

2015

738

176

2016

847

201

2017

1.073

232

2018 jan-maj

601

103

 

Udviklingen følges tæt i samarbejde med Budget & Analyse.

Indstillinger

Børn & Unge samt Familie & Børnesundhed indstiller:

1.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-08-2018

Godkendt.

Punkt 31 Ny lovgivning i relation til strategi mod parallelsamfund

Sagsresumé

Folketinget har i maj 2018 aftalt en plan mod parallelsamfund i Danmark.

Der gives her et overblik over de delaftaler, som er indgået på henholdsvis skole- og dagtilbudsområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Skoleområdet

Fra skoleåret 2019/2020 træder en række initiativer i kraft med det formål at forbygge og nedbryde parallelsamfund. Sideløbende med initiativerne skal der arbejdes med at løfte forældreansvaret med at opdrage deres børn og sikre, at børnene passer deres skolegang.

 

På undervisningsområdet skal følgende initiativer igangsættes:

 

Lovområde

Krav og kriterier

1. Sprogprøver i 0. klasse på grundskoler med høj andel af børn fra udsatte boligområder

Model for sprogtest

Sprogstimulering

Elever, der starter senere

Styrket forældreindsats

2. Konsekvent indgriben over for folkeskoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner med vedvarende dårlige resultater

Tilbud om vejledningsforløb

Statslige pålæg til kommunen

Lukning af skolen

3. Styrket forældreansvar gennem mulighed for bortfald af børnecheck.

Gælder forældre til elever i folkeskolen.

Bortfald af børnecheck ved ulovligt fravær på over 15 % opgjort pr. kvartal

Pligt til at underrette kommunalbestyrelsen (Sidestilles med den skærpede underretningspligt, jf. serviceloven)

 

Familie og Børnesundhed:

Skal afholde børnesamtaler med baggrund i underretninger.

 

Initiativerne vil ikke berøre folkeskolens praksis generelt.

 

På dagtilbudsområdet skal følgende initiativer igangsættes:

 

Lovområde

Krav og kriterier

1. Bedre fordeling af børn i daginstitutionerne (delaftale 1)

Max. 30 % nyoptag af børn fra udsatte områder

Børn fra udsatte områder skal til nye institutioner, mens børn fra ikke-udsatte kan vælge frit

2. Obligatoriske læringstilbud til 1 årige i udsatte boligområder (delaftale 2)

25 timers dagtilbud for børn bosiddende i udsatte boligområder:

- gratis tilbud

- intensive og målrettede forløb i dansk sprog og læringsparathed

- demokratiske normer og værdier

- inddragelse og vejledning af forældre

- evt. standsning af børneydelse

 

3. Skærpet straf for pligtforsømmelse for ledere i offentlige tjeneste eller hverv (delaftale 2)

Pligten til at underrette om børn i mistrivsel:

- ændres fra 4 mdr. til nu 1 års fængsel

- skærpelse af straffen, hvis pligtforsømmelse er foregået af personer med ledelsesansvar

 

 

Tidsplan for implementering af ny lovgivning

 

Område

Lov

Ikrafttrædelse

Bemærkning

Skoler

Bekæmpe parallelsamfund

Skoleåret 2019/20

Evalueres i 2022

Dagtilbud

Bedre fordeling af børn i daginstitutioner

1.januar 2020

Pulje til anlæg kan søges i 2019-2020

Dagtilbud

Obligatoriske læringstilbud til 1- årige og

1.juli 2019

Statusdrøftelse af initiativet efter et år. 

 

Dagtilbud

Skærpet straf for pligtforsømmelse

1.januar 2019

-

 

 

Der vedlægges bilag i relation til alle delaftaler på skole- og dagtilbudsområdet.

Økonomiske konsekvenser

Der foreligger ikke beregninger på konsekvenserne for Fredericia Kommune endnu.

 

Der er i regeringens aftale om ikke lagt op til merudgifter på skoleområdet som følge af loven.

Dog er der nævnt en række forhold, der nærmere skal analyseres, da det kan medføre merudgifter for Fredericia Kommune.

 

På dagtilbudsområdet skal der ligeledes laves en række analyser, der skal vise, hvorvidt der kan være merudgifter.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at dele af regeringens samlede plan vil påvirke driften af skoler og dagtilbud i Fredericia Kommune.

 

Disse analyser vil kunne foreligge efter sommerferien.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning, og på møde i efteråret træffer beslutning om de dele af ghetto-planen, der kræver implementering og kommunalbestyrelsens beslutning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-08-2018

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning, og på møde i efteråret træffer beslutning om de dele af ghetto-planen, der kræver implementering i samarbejde med relevante udvalg i kommunalbestyrelsen.

Punkt 32 Orientering om WHO Healty City

Sagsresumé

Sundhedsudvalget ønsker at sætte fokus på sundhed på tværs af de politiske udvalg. I forbindelse med offentliggørelsen af Fredericia Kommunes resultater fra den nationale sundhedsprofilundersøgelse ”Hvordan har du det?”,vil Børne- og Skoleudvalget blive præsenteret for resultaterne herfra og Fredericia som WHO Healthy City.

 

Strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen deltager under dette punkt.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 7. marts 2018 blev Fredericia Kommunes resultater fra den tredje nationale sundhedsprofilundersøgelse ”Hvordan har du det?” offentliggjort. Undersøgelsen har til formål at kortlægge borgernes sundhed, sygelighed og sundhedsvaner. Sundhedsprofilen 2017 giver således vigtig viden om fredericianernes nuværende sundhedstilstand og den adfærd, som påvirker deres fysiske såvel som mentale sundhed.

 

Sundhedsudvalget har valgt at prioritere følgende indsatsområder:

•  Mental sundhed og ensomhed

•  Rygning (med særligt fokus på børn og unge)

•  Fysisk (in)aktivitet, samt overvægt og kost

 

Sundhedsudvalget ønsker at arbejde med sundhed på tværs af alle udvalg, og har derfor besluttet, at alle udvalg bliver præsenteret for resultaterne fra sundhedsprofilen.

 

Fredericia Kommune blev i begyndelsen af 2018 medlem af WHO Healthy City Network. Udvalget vil få en kort præsentation af netværket og Fredericia Kommune som WHO Healthy City.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at orienteringen tages til efterretning og at Børne- og Skoleudvalget fremadrettet arbejder videre med de udvalgte indsatsområder.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-08-2018

Godkendt.

Punkt 33 Orienteringssag: Status for Naturpark Lillebælt

Sagsresumé

Friluftsrådet har godkendt ansøgningen fra Fredericia, Kolding og Middelbart kommuner om Lillebælt som naturpark.

 

Brandet og naturparkplanen medfører en forpligtigelse i forhold til pleje- og anlægsindsatser på natur- og friluftsområdet samt til naturvejledning og formidling. Der er allerede opnået tilskud til ét projekt (”Naturrum”).

 

Med denne sag orienteres Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget om status for Naturpark Lillebælt, herunder om Fredericia Kommunes forpligtigelser i relation hertil, idet naturparkdeltagelsen er relevant i forhold til aktiviteter og indsatser på begge udvalgs områder.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Byrådet vedtog Naturparkplanen for Naturpark Lillebælt den 4. september 2017 med henblik på, at Fredericia Kommune sammen med Middelfart og Kolding kommuner – efter at have været igennem en pilotprojektperiode fra 2014 til 2017 - skulle søge Friluftsrådet om, at Lillebælt og tilstødende arealer på land kunne godkendes som naturpark. Friluftsrådet godkendte ansøgningen den 11. december 2017, hvilket blev markeret den 23. februar 2018 i alle tre kommuner. Forudsætningen er, at afgrænsningen ved Treldeskovene tilrettes til en mere ”blød” linje, hvilket vurderes at være en teknisk formalitet.

 

Naturparkplanen (bilag 1) oplister forskellige indsatser på natur-, kultur- og friluftsområdet, som forvaltningerne i de tre kommuner nu er i gang med. Noget er proces/dialog med interessenter/lodsejere m.m. om ønsker og muligheder, mens andet er reelle anlægsprojekter, der også involverer forskellige parter/partnere.

 

Det løbende arbejde i forbindelse Fredericia Kommunes deltagelse i Naturpark Lillebælt hører under Miljø- og Teknikudvalget. Det samme gælder økonomien til den løbende drift.

 

Forretningsudvalget for Naturpark Lillebælt, som består af én politiker fra hver af de tre kommuner, tager løbende stilling til prioritering og indsatser m.m., jf. kommissoriet for forretningsudvalget (bilag 2). Miljø- og Teknikudvalgsformand Christian Bro repræsenterer Fredericia Kommune i forretningsudvalget.

 

Projekt Naturrum

Et af de aktuelle projekter i Naturpark Lillebælt, og som udspringer af Naturparkplanen, er etablering af et naturrum i hver af de 3 kommuner. Med de tre naturrum skal kendskabet til områdets mange oplevelser, naturperler og kulturhistorien udbredes. De tre naturrum etableres med hvert sit tema og tilpasses de lokale forhold. De udvikles i samarbejde med lokale kræfter (lodsejere, foreninger, lokaludvalg og brugere). Marsvinet, som er Naturparkens symbol, bliver et element i formidlingen. Skoler, institutioner, foreninger, friluftsfolk, turister, lokale, familier og dem, der ønsker at fordybe sig i et særligt tema, vil have mulighed for at bruge naturrummet.


Det er planen, at Fredericia Kommunes naturrum skal placeres i Kanalbyen tæt på Lillebælt. Det etableres som en mobil grejbank og informationsrum. Oplevelsen for den besøgende er tænkt som, ”hvad marsvinet oplever i Lillebælt” – herunder fiskeri, fisk, dykkere, hele økosystemet m.m. Formidlingen bliver i form af plancher, og udstillingen vil også rumme målegrej m.m. Funktionen som grejbank indebærer, at der kan lånes grej via en pantordning. Kanalbyen er et populært fiskested.

 

Hele projektet (de i alt tre naturrum) er budgetteret til 1.965.000 kr., hvoraf der er opnået tilskud på 1,1 mio. kr. fra Friluftsrådet. De resterende midler (knap 300.000 kr. pr. kommune) forsøges dækket af andre fonde. Hvis dette ikke lykkedes, skal de tilvejebringes ved egenfinansiering. En sådan udgift vil kunne afholdes inden for de eksisterende budgetrammer på Miljø- og Teknikudvalgets område.

 

I bevillingen fra Friluftsrådet er der lagt særligt vægt på,

 

-  At faciliteterne er offentligt tilgængelige og åbne hver dag året rundt

-  At projektet realiseres med inddragelse af lokale foreninger, lokaludvalg, institutioner og borgere

-  At det enkelte naturrum udformes med afsæt i områdets særlige identitet

-  At kommunerne vil sikre drift og vedligeholdelse

 

Det er planen, at Fredericia Kommunes naturrum skal placeres i Kanalbyen tæt på Lillebælt. Det etableres som en mobil grejbank og informationsrum. Oplevelsen for den besøgende er tænkt som, ”hvad marsvinet oplever i Lillebælt” – herunder fiskeri, fisk, dykkere, hele økosystemet m.m. Formidlingen bliver i form af plancher, og udstillingen vil også rumme målegrej m.m. Funktionen som grejbank indebærer, at der kan lånes grej via en pantordning. Kanalbyen er et populært fiskested.

 

Hele projektet (de i alt tre naturrum) er budgetteret til 1.965.000 kr., hvoraf der er opnået tilskud på 1,1 mio. kr. fra Friluftsrådet. De resterende midler (knap 300.000 kr. pr. kommune) forsøges dækket af andre fonde. Hvis dette ikke lykkedes, skal de tilvejebringes ved egenfinansiering. En sådan udgift vil kunne afholdes inden for de eksisterende budgetrammer på Miljø- og Teknikudvalgets område.

 

I bevillingen fra Friluftsrådet er der lagt særligt vægt på,

 

-  At faciliteterne er offentligt tilgængelige og åbne hver dag året rundt

-  At projektet realiseres med inddragelse af lokale foreninger, lokaludvalg, institutioner og borgere

-  At det enkelte naturrum udformes med afsæt i områdets særlige identitet

-  At kommunerne vil sikre drift og vedligeholdelse

 

 

 

Naturvejledning

Naturvejledning er efterspurgt i den brede offentlighed. Sammenlignet med andre kommuner er Fredericia Kommunes tilbud på området beskedne. Deltagelse i Naturpark Lillebælt medfører bl.a. en forpligtigelse til, at hver af de tre kommuner bidrager til naturvejledning om naturparken svarende til 1/3 årsværk. Dette har Fredericia Kommune ikke kunnet leve op til med de eksisterende ressourcer til naturvejledning. Derfor har Teknik & Miljø i de senere år tilkøbt naturvejledning i omegnen af 150 timer årligt. Disse timer er gået til offentlige naturture- og arrangementer, som Skovens dag, Hjortebrøl, temature i samarbejde med fiskere, cykelture mv. Dette tilkøb er nu gjort permanent med virkning fra august 2018, således at naturvejlederens timer deles mellem skoleområdet (700 timer årligt) og teknik- og miljøområdet/Naturpark Lillebælt (resten op til 1 årsværk). Niveauet for naturvejledning i Fredericia Kommune vil dog fortsat være beskedent sammenlignet med andre kommuner.

 

Formidling i øvrigt

Der arbejdes i naturpark-regi med formidling i form af orienteringstavler/skilte på de forskellige hot-spots i naturparken. Igangsættelsen af den praktiske udførelse afventer fastlæggelsen af et nyt fælles formidlingsdesign. Dette forventes at foreligge i meget nær fremtid.

 

Kultur & Idræt/museet inddrages i tilrettelæggelsen af den formidling, der vedrører kulturhistoriske forhold, og er inddraget i et fælles projekt i naturpark-regi, ”Synliggørelse af Lillebælt historiske spor”.

 

Et af de steder, hvor der først opsættes orienteringstavler/skilte er ved det gamle færgeleje i Snoghøj.

 

I relation til skoleelever og børn i børnehaver mv. giver deltagelse i Naturpark Lillebælt helt særligt muligheder for formidling af de naturmæssige, miljømæssige, geologiske, landskabsmæssige og kulturhistoriske værdier i og ved Lillebælt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-08-2018

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 31-05-2018

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 34 Orientering (Lukket)