Børne- og Skoleudvalget - 18-09-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 18 september, 2019 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Mandag, 16 september, 2019 - 08:04
Referat publiceret:
Mandag, 23 september, 2019 - 08:38

Punkt 48 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Godkendt.

Punkt 49 Opfølgning på elevløft på Kirstinebjergskolen og Ullerup Bæk Skolen

Sagsresumé

 

Siden skoleåret 2017/18 har Kirstinebjergskolen og Ullerup Bæk Skolen deltaget i Undervisningsministeriets (UVM) 3-årige elevløftprogram, hvor de hvert år skal løfte en andel af eleverne op på mindst 4 i dansk og matematik. I skoleåret 2017/18 fik Ullerup Bæk Skolen del i præmiemidlerne fra UVM for deres resultater.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I skoleåret 2018/19 har begge skoler arbejdet meget tilfredsstillende sammen med UVMs læringskonsulenter og CPU. Begge skoler har fået målrettet og systematiseret en række indsatser i udskolingen i forhold til at arbejde med elevernes progression i dansk og matematik. Mellemtrinnet er også begyndt at blive inddraget i indsatsen. Dette udbygges yderligere i skoleåret 2019/20.

Begge skoler oplever en meget positiv holdning blandt eleverne til den måde, som de arbejder med elevernes progression på.

UVM udbetaler præmie i 4. kvartal 2019 til de skoler, som får løftet en andel på mindst 10% af de elever, som i 2017 lå under 4 i dansk og matematik. Skolerne modtager besked om eventuel præmiesum i løbet af september. 

Økonomiske konsekvenser

 

De foreløbige tal tyder på, at skolerne i Fredericia lige kommer på den forkerte side af de 10%. Hvilket betyder, at de ikke får del i præmiemidlerne i år.

Vurdering

 

Børn og Unge vurderer, at selvom skolerne ikke opnår præmiemidlerne i år to, så er der fortsat en gevinst i at være med i elevløft.

Indstillinger

 

Børn og Unge indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Børne- og Skoleudvalget ønsker fokus på videndeling i alle distrikter.

Skolerne har ikke modtaget præmie – på trods af rigtig fint arbejde.

Punkt 50 Projekter i Familie og Børnesundhed - 2019

Sagsresumé

Familie og Børnesundhed har en række interne og eksterne finansierede projekter, som familiechefen giver en status på.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Familiechefen vil præsentere Børne- og Skoleudvalget for de projekter der er igangværende i Familie & Børnesundhed.

Interne projekter:

-          Grib sorgen – Grib livet

-          Stærke børn i stærke familier

-          Implementering af ærtemodel og resultatdokumentation

-          Integrationsfremmende aktiviteter

 

Eksterne finansierede projekter:

-          Styrkelse af overgange i Fredericia Kommune

-          Prospect to life – et liv uden bandekriminalitet

-          Tilbage på sporet

-          Indgang H (Handicap, Helhed, Handleplaner

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen

Vurdering

 

Ingen

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 51 Ankestatistik for 2018 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

 

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Børne og Socialministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet for 2018, kan ses på:

https://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2019/mar/omgoerelsespro...

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2019, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2019.

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

I oversigterne anvendes tre begreber:

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 65 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. Det tilsvarende tal for 2017 var 79.

Af de 65 sager hvor der er truffet afgørelser, er 5 % ændret og 25 % hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Omgørelsesprocent er på 29 %. I 2017 var omgørelsesprocenten på 34 %. 

På landsplan er omgørelsen 36 %. Fredericia Kommune ligger derfor lidt under landsgennemsnittet i forhold til omgjorte ankesager.

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 12 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. I 2017 var det 17 afgørelser.

Af de 12 sager blev 50 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 50 % lig 6 sager. Kommunen fik efterfølgende medhold i alle 6 sager, efter genbehandling.

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 9 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. I 2017 blev der truffet 5 afgørelser.

Af de 9 sager blev 0 % ændret og 11 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 11 %. Omgørelsesprocenten i 2017 var på 0 %.

På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 32 %.

Fredericia Kommune ligger således markant under landsgennemsnittet. Ligeledes skal det bemærkes, at omgørelsesprocenten på 11 % svarer til 1 sag.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

 

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, både i forhold til antallet af sager, og i forhold til landsgennemsnit.

Indstillinger

 

Familie og Børnesundhed samt Social og Beskæftigelse indstiller, at Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 52 Orientering om tværsektoriel samarbejdsaftale på børne- og ungeområdet

Sagsresumé

 

Familiechefen vil på udvalgsmødet orientere om den tværsektorielle samarbejdsaftale på børne- og ungeområdet, der er indgået mellem Region Syddanmark, almen praksis og de 22 kommuner i Region Syddanmark.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Region Syddanmark, almen praksis og de 22 kommuner i Region Syddanmark har godkendt en samarbejdsaftale på Børne- og Ungeområdet.

 

Formålet med aftalen er at skabe et smidigt og effektivt samarbejde til gavn for de børn og unge, der allerede er, eller er i risiko for at mistrives, samt deres pårørende. Aftalen skal således sikre en koordineret og sammenhængende indsats, på tværs af kommuner, region og almen praksis.

 

Familiechefen vil på mødet orientere om aftalens indhold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Familie og Børnesundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Sundhedsudvalget den 16-09-2019

Punktet dagsordensættes på udvalgsmødet i november.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 53 Godkendelse af Partnerskabsaftale på psykiatriområdet

Sagsresumé

Den politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus har tidligere udarbejdet og godkendt et visionspapir for samarbejdet på psykiatriområdet. Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark har med udgangspunkt i visionspapiret Visioner for samarbejdet på psykiatriområdet arbejdet tættere og tættere sammen gennem det sidste år. Men der er endnu ikke underskrevet en endelig partnerskabsaftale.  På baggrund af visionspapiret er der udarbejdet et forslag til en partnerskabsaftale.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Partnerskabsaftalen er udarbejdet med udgangspunkt i visionspapiret Visioner for samarbejdet på psykiatriområdet, som tidligere er udarbejdet og godkendt af den politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus. Her er det beskrevet, hvordan Psykiatrien i Region Syddanmark og Fredericia Kommune har en fælles overordnet vision om, at flere mennesker med psykisk sygdom bliver udredt, behandlet, helbredt og rehabiliteret – både for deres psykiatriske og somatiske problemer.

Med underskrivelsen af Partnerskabsaftalen ønsker vi ikke blot at levere en bedre kvalitet af det, vi allerede gør. Vi ønsker at udfordre os selv. Det gør vi ved at udforske nye måder at understøtte vores borgere og patienter på i deres jagt på drømmen om et normalt liv, som i sidste ende også betyder bidragende borgere til vores fælles samfund.

I det forgangne år har vi gennemført en omfattende fælles proces med involvering af borgere og fagpersonale via Designskolen, med det mål at kortlægge den nuværende indsats og oplevelsen heraf. Processen har givet mange brugbare indsigter i forhold til tilrettelæggelsen af den fremtidige borgercentrerede indsats.

Den nye og ambitiøse Sundhedsaftale for 2019-2023 understreger, at vi skal udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen på tværs af region og kommune. Målsætningerne i Sundhedsaftalen, der omhandler psykiatrien, bliver også målsætningerne for samarbejdet mellem Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark.

  • Vi vil reducere andelen af unge med dårlig mental trivsel
  • Vi vil reducere antallet af genindlæggelser inden for 30 dage.
  • Vi vil reducere antallet af færdigbehandlingsdage på sygehusene.
  • Vi vil reducere overdødeligheden blandt borgere med psykiske lidelser.
  • Vi vil sikre, at andelen af psykisk syge, som fastholdes på arbejdsmarkedet og i uddannelse øges.

Der er et ønske om, at Partnerskabsaftalen bliver underskrevet af Jacob Bjerregaard, borgmester i Fredericia Kommune og Stephanie Lose, Regionsrådsformand i Region Syddanmark i forbindelse med markeringen af sindets dag i Fredericia Sundhedshus 8. oktober 2019, hvor en ny PsykInfo stand i Sundhedshuset også indvies.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

 

Det vurderes, at Partnerskabsaftalen kan være med til at styrke samarbejdet mellem Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark endnu mere. De fælles mål og visioner er med Partnerskabsaftalen blevet endnu tydeligere.

Indstillinger

 

Sundhed og Velfærdsinnovation, Social og Beskæftigelse, Senior og Handicap samt Familie og Børnesundhed indstiller, at udvalgene drøfter konkrete input til initiativer, der kan følge aftalens udmøntning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 16-09-2019

Kerstin Bro fra Designskolen Kolding holdt et oplæg om processen og nuværende indsigter i forhold til at gå i borgerens fodspor. Indsigterne bruges ind i arbejdet om de fremadrettede samarbejdsstrukturer mellem kommunen og den regionale psykiatri, herunder den fælles indflytning på Sundhedshuset.

 

Udvalget var meget optagede af de nuværende indsigter, og ønsker at partnerskabsaftalen bruges til at arbejde endnu mere på tværs mellem sektorerne, og internt i kommunen, samt bruges som grundlag for at nytænke vores fælles indsatser og tilbud.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Drøftet.

Input: Fokus på forebyggelse.

Punkt 54 Fredericia for Verdensmålene. Udkast til ny strategi for bæredygtig udvikling

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for udkast til ny strategi for bæredygtig udvikling for Fredericia Kommune. Udkastet drøftes på mødet med henblik på at få udvalgets bemærkninger hertil. 

 

Sagsbeskrivelse:

Koncernledelsen v/ Projektgruppen for Fredericia for Verdensmålene præsenterer på mødet udkast til Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling 2020-2023.

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger.

Strategien samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle koncernområder og stabe og vil omfatte alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold. Processen drives med fokus på samskabelse, involvering, helhedstænkning og koordinering på tværs af indsatser og arbejdsområder.

På baggrund af bl.a.

-          Interviews med fagcheferne i 2018/19

-          Temamøde for Byrådet den 2. april 2019

-          Folkehøring for fredericianere den 2. april 2019

-          Workshop for ”alle” den 20. juni 2019

-          Drøftelser med HMU den 25. juni 2019

-          Eksisterende strategier og politikker

-          Øvrig inspiration (artikler, andre kommuners strategier)

har projektgruppen udarbejdet udkast til strategi for bæredygtig udvikling – ”Fredericia for Verdensmålene” – der vedlægges som bilag.

Temaerne i strategien er:

-          0. Introduktion? (fokus på klima, sundhed og økonomi – og ’vi gør det sammen’)

-          1. Læring og handlekraft?

-          2. Lige muligheder for et sundt og godt liv?

-          3. Bæredygtig by og lokalsamfund?

-          4. Livet i naturen?

-          5. Vandet omkring os?

-          6. Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?

-          7. Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?

-          8. Kommunen som bæredygtig koncern?

Alle fagudvalg i Fredericia Kommune præsenteres for det samme udkast til ny strategi med anmodning om bemærkninger hertil.

Udvalgenes bemærkninger vil blive indarbejdet i et revideret udkast til strategi, som herefter primo oktober 2019 vil blive sendt i offentlig høring. Byrådet informeres ved offentliggørelsen. Efter høringsperioden tilpasses strategien efter de indkomne bemærkninger, inden den forelægges økonomiudvalget og byrådet. Strategien forventes endeligt vedtaget af byrådet i december 2019.

På mødet deltager medarbejdere fra arbejdsgruppen, der præsenterer oplæg til drøftelse.

Økonomiske konsekvenser

Ikke vurderet

Vurdering

 De valgte temaer og emner i strategien er dem, som projektgruppen sammen med Koncernledelsen har vurderet, som de mest relevante ud fra såvel de indsamlede input og analyse af de data, der forelægger.

Indstillinger

Det indstilles, at udvalget drøfter udkast til ny strategi og kommer med bemærkninger hertil, særligt vedrørende valg af temaer og dertilhørende emner

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Drøftet.

Bemærkning: ”Lighed mellem køn” temaet tages med i strategien.

Punkt 55 Orientering om elevfravær

Sagsresumé

 

Der er på tværs af dagtilbud og skoleområdet blevet arbejdet på et sæt fælles retningslinjer for at fremme en høj grad af deltagelse for alle børn og unge i dagtilbud og skole. Alle 200 skoledage tæller, og det er vigtigt, at alle handler på den mest hensigtsmæssige måde, når der er tegn på bekymrende fravær i dagtilbud og skole. Det samlede elevfravær for folkeskolerne i Fredericia ligger fortsat under landsgennemsnittet.

 

Sagsbeskrivelse:

Elevfraværet på folkeskolerne i Fredericia ligger samlet set under landsgennemsnittet. Det skal bemærkes, at de officielle tal for elevfraværet i skoleåret 2018/19 ikke foreligger på nuværende tidspunkt.

Det samlede fravær består af både lovligt fravær, sygdom samt ulovligt fravær. Kigger man alene på kategorien ´ulovligt fravær´, så er der et lidt større ulovligt fravær i Fredericia end på landsplan. Se tabel.

Elevfravær

Folkeskoler Fredericia

Landsplan

Ulovligt elevfravær

Fredericia

Ulovligt elevfravær på landsplan

2017/18

5,6 %

5,9 %

1,3%

1,0%

2016/17

5,2 %

5,6 %

1,2%

1,0%

2015/16

5,2 %

5,5 %

1,2%

1,0%

 

Elevfravær opgjort på faser for skoleåret 2017/18.

Elevfravær 2017/18

Folkeskoler Fredericia

Landsplan

Ulovligt elevfravær Fredericia

Ulovligt elevfravær på landsplan

Udskoling

6,5%

6,9%

1,7%

1,7%

Mellemtrin

5,8%

5,8%

1,3%

0,9%

Indskoling

4,7%

5,2%

0,8%

0,6%

 

Ny lov i relation til bekæmpelse af parallelsamfund er trådt i kraft den 1. august 2019 vedrørende elever med over 15% ulovligt fravær over tre måneder.  Udstedelse af bekendtgørelsen om de nye regler vedrørende ulovligt fravær er ikke udsendt. Det betyder således, at loven er gældende uden, at der endnu er en tilknyttet bekendtgørelse og afklaring omkring økonomien. På udvalgsmødet gives en orientering om, hvor sagen står.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 56 Evalueringsrapport om NEST- klasser i Århus kommune

Sagsresumé

Som led i temperaturmålingen på skoleområdet besøgte Børne- og Skoleudvalget sammen med borgmesteren Børn og Unge i Århus kommune i august for blandt andet at høre om erfaringerne med NEST-klasser i det almindelige skoletilbud.

 

Sagsbeskrivelse:

På skoleområdet har Århus Kommune oprettet såkaldte NEST-klasser, som er klasser på 16 elever, hvor fire har autisme og tolv er uden særlige behov. Århus kommune har evalueret NEST-klassetiltaget og fremlægger disse resultater på en konference i starten af september.

På udvalgsmødet vil pointer fra NEST-konferencen blive forelagt udvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at udvalget tager evalueringen af NEST-klasser til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 57 Orientering (Lukket)