Børne- og Skoleudvalget - 19-12-2018

Dagsorden
Dato:
Onsdag, 19 december, 2018 - 08:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 14 december, 2018 - 16:00

Punkt 60 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Godkendelse af dagsorden.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Godkendt.

Punkt 61 Politiske ændringer i budget 2019-2022 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Som opfølgning på det vedtagne budget for 2019 skal de besluttede politiske ændringer gennemgås for at sikre, at de gennemføres som tiltænkt fra politisk side.

 

Sagsbeskrivelse:

Jf. vedlagte oversigt er der i Budget 2019 vedtaget en række politiske ændringer, som skal gennemføres i den kommende tid. På mødet gives en orientering herom

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af de enkelte politiske ændringer er beskrevet i budgettet for 2019. Gennemgangen medfører ikke yderligere økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning. 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 62 Opfølgning på implementering af budget 2018/19

Sagsresumé

Børn- og ungeområdet har lavet en status på implementering af de ekstraordinære bevillinger, der er givet til budget 2018 og 2019.

Endvidere fremlægges oplæg til anvendelse af anlægsbevilling for 2019 på 9 mio. kr., som er overførte bevillinger fra 2018. Der er i 2019 bevilget nye anlægsmidler for 40.000 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Til budget 2019 har Børn- og Ungeområdet fået en bevilling på 40.000 kr.

Vedlagt som bilag er der lavet en status for hver enkelt bevilling, som gennemgås på mødet.

 

Anlægsbevillinger 2019

Samtidig foreslås en række anlægsopgaver igangsat.

Formål

Budget (mio. kr.)

Daginstitutioner – renovering af toiletforhold:

Bissensvej – 0,2 mio. kr.

Kløverløkken – 0,3 mio. kr.

Snaremosen – 0,5 mio. kr.

1,00

Afd. Havepladsvej

Arkitektbistand til skolerenovering – inkl. fokus på toiletforhold.

0,50

Ny p-plads ved Voldly– hidtidig lejeaftale er opsagt og p-pladser mangles.

0,50

Fr. Hansens Allé: vende- og p-plads lovliggøres

Når busserne, som afleverer handicappede børn, skal vende, sker det på begrænset område. Der opstår farlige situationer, når bus og børn færdes på samme begrænsede areal.

0,70

Afd. Skolesvinget renoveres over 2 år

Det vurderes, at det samlede projekt vil koste 16,8 mio. kr., hvorfor restbeløbet på 10,5 skal findes på budget 2020. Der er i alt afsat 15 mio. kr. til anlæg i 2020.

6,30

 = Samlet bevillingsforslag vedr.  frie anlægsmidler

9,00

Shelter til naturdagplejere i Erritsø

0,04

= I alt forslag til bevilling

9,04

 

Økonomiske konsekvenser

Midlerne fra nedenstående puljer ønskes frigivet til anvendelse.

 

Beløb i mio. kr.

TB 2018

TB 2019

Anlægsmidler

Frigielvelse

Naturdagplejere i Erritsø – Shelter (XA-40075)

-

-

0,040

0,040

Daginstitutioner – renovering af toiletforhold (XA-40068)

-

-

1,000

1,000

Afd. Havepladsvej - Arkitektbistand til skolerenovering (XA-40068)

-

-

0,500

0,500

Voldly - ny p-plads (XA-40073)

-

-

0,500

0,500

Fr. Hansens Allé: vende- og p-plads (XA-40073)

-

-

0,700

0,700

Renovering af Skolesvinget (3,8 mio. kr. på XA-40073 samt 2,5 mio. kr. på XA 50242)

-

-

6,300

6,300

I alt

 

 

9,040

9,040

 

Samlet ønskes 9,040 mio. kr. bevilget og frigivet.

De 6,540 mio. kr. er af sat under Børne- og Skoleudvalget, mens de 2,5 mio. kr. er afsat til udvendig bygningsvedligeholdelse under Økonomiudvalget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller Børne- og Skoleudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at der meddeles anlægsbevilling og frigives:

Anlægsmidler bevilget i budget 2019:

- 40.000 kr. til Naturdagplejere i Erritsø – Shelter (XA-40075)

Midler overført fra 2018 til 2019:

- 1,0 mio. kr. renovering af toiletforhold på tre daginstitutioner (XA-40068)

- 0,5 mio. kr. til arkitektbistand på Afd. Havepladsvej vedr. skolerenovering (XA-40068)

- 0,5 mio. kr. til ny p-plads ved Voldly (XA-40073)

- 0,7 mio. kr. til Fr. Hansens Allé vedr.  vende- og p-plads (XA-40073)

- 6,3 mio. kr. til renovering af Afd. Skolesvinget (3,8 mio. kr. via XA-40073 samt 2,5 mio. kr. fra XA-50242)

- og at sagen i øvrigt tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Sagen tages til efterretning og anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Punkt 63 Status på bygningsmæssige forhold på skole- og dagtilbudsområdet

Sagsresumé

Status på bygningsmæssige forhold på skole- og dagtilbudsområdet

 

Sagsbeskrivelse:

Ejendomsafdelingen kommer med en status på bygningsmæssig forhold på skole- og dagtilbudsområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Sagen tages til efterretning.

Punkt 64 Ankestatistik for 2017 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Børne og Socialministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Det seneste danmarkskort, der er offentliggjort i 2018, kan ses på https://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/apr/der-er-stadig-...

Det følger nu af retssikkerhedslovens § 79 b, at byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, skal behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2018, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2018.

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

I oversigterne anvendes tre begreber:

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 79 afgørelser for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 66 % stadfæstet, 10 % ændret og 24 % hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 34 %. På landsplan er omgørelsen 38 % (Heraf er 25 % ændret og 75 % hjemvist). Fredericia Kommune ligger således lidt under landsgennemsnittet i forhold til omgjorte ankesager.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 17 afgørelse for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 59 % stadfæstet, 12 % ændret og 29 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 41 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 52 %. Fredericia Kommune ligger således pænt under landsgennemsnittet.

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 5 afgørelser for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 100 % stadfæstet, 0 % ændret og 0 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 0 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 21 %. Fredericia Kommune ligger således markant under landsgennemsnittet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

I sammenligning med landsgennemsnittet ligger Fredericia Kommune pænt.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 17-12-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 65 Herslev Børnehave - leje af bygning

Sagsresumé

Indgåelse af lejeaftale for bygninger vedrørende Herslev Børnehave frem til juli 2024.

 

Sagsbeskrivelse:

Herslev Børnehaves bygninger er lejet siden juli 2014 og har hidtil været gratis -  bortset fra de løbede driftsudgifter. Der skal indgås en ny lejeaftale vedrørende bygningen, således at driften kan fortsatte.

Den nuværende lejeaftale udløber 30. juni 2019. Den fremtidige lejeaftale løber frem til 30. juni 2024.

Det vil sige en lejeperiode på 5 år.

Lejevilkårene er uændrede bortset fra at Fredericia Kommune overtager forpligtelserne omkring hårde hvidevarer og legepladsen.

Økonomiske konsekvenser

Lejeaftalen koster 210.000 kr. årligt og prisreguleres ikke i lejeperioden. Da lejeperioden starter i juli måned betales der kun 105.000 kr. i 2019.

Indgåelse af lejemålet på Herslev skole vil ikke medføre krav om deponering eller alternativt reducere kommunens mulighed for låneoptagelse. Der er i 2019 planlagt opsigelse af andre lejemål, der udligner eventuelt krav om deponering eller reduceret låneoptagelse i denne sag.

Der er ikke afsat midler til lejeaftalen på dagtilbudsområdet, hvorfor lejesummen skal findes indenfor det nuværende budget.

Vurdering

Det vurderes at behovet for kapacitet i Herslev-området kan dækkes med den nuværende børnehave. Med baggrund i det nuværende børnetal, vurderes det, at en 5 årig aftale er optimal. Derefter kan behovet for daginstitutionspladser revurderes.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget, at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at

indgå en 5 årig lejeaftale på Herslev Børnehaves bygninger med aftaleudløb den 30. juni 2024.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Anbefalingen godkendes.

Punkt 66 Proces og tidsplan for temperaturmåling på skoleområdet

Sagsresumé

Der er i forbindelse med budget 2019 truffet beslutning om en temperaturmåling på folkeskoleområdet. Temperaturmålingen skal være gennemført senest april 2019. Temperaturmålingen skal blandet andet danne afsæt for udmøntning af 6 mio., som er afsat i budget 2019 til en styrkelse af skoleområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Der orienteres om proces og tidsplan for temperaturmålingen på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget drøfter forslag til proces og tidsplan for temperaturmålingen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Budgetpartierne indkaldes primo 2019 til drøftelse.

Punkt 67 Pulje til Ungebyrådet

Sagsresumé

Ungebyrådet har i foråret 2018 udtrykt ønske om at råde over en mindre pulje til at kunne iværksætte mindre tiltag for, som f.eks. udviklingen af samspilsformer med elevrådene på skolerne i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Ungebyrådet har ikke tidligere haft råderet over en pulje, som de kunne disponere over i henhold til deres virke. Dette har det nuværende Ungebyråd udtrykt ønske om, idet de unge gerne vil kunne sætte mindre initiationer i søen f.eks. i samspil med elevrådene.

Ungebyrådet bliver driftet af midler fra Børn og Unge. Det er således Børn og Unge der afholder udgifterne til de elektroniske valg til Ungebyrådet hvert andet år samt dækker mødeforplejning, transportudgifter til ungekonferencer o.l. De driftsmæssige udgifter ligger på 25.000 – 30.000 kr./årligt.

Der er valg til Ungebyrådet i januar 2019.

Økonomiske konsekvenser

Pulje på 30.000 kr afsættes på Børn og Unges budget fra 2019 og frem.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at en årlig pulje på 30.000 kr. til Ungebyrådet, vil give Ungebyrådet flere muligheder for hurtigt at kunne igangsætte mindre tiltag i samarbejde med børn og unge i kommunen.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler,

 at Børne- og Skoleudvalget træffer beslutning om, at tildele Ungebyrådet en pulje på  30.000 kr. årligt til udmøntning i relation til Ungebyrådets virke. Retningslinjer for puljen   udarbejdes i samarbejde med Ungebyrådet.

 at Børne- og Skoleudvalget træffer beslutning om, hvorvidt udvalget ønsker at få en  drøftelse i foråret 2019 af samspillet med Ungebyrådet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Anbefalingen godkendes.

Punkt 68 Fredericia Idrætsråd, valg af politisk udpegede medlemmer

Sagsresumé

Det kommende Fredericia Idrætsråd har tolv faste medlemmer, heraf tre udpeget af henholdsvis Kultur- og Idrætsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Sundhedsudvalget. Det indstilles, at de tre udvalg hver vælgee et eksternt medlem til rådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet forventes på sit møde den 3. december 2018 at godkende oprettelse af Fredericia Idrætsråd. I forlængelse heraf skal rådets medlemmer vælges og udpeges.

Rådets tolv medlemmer er følgende:

Tre eksterne medlemmer udpeget af Byrådet efter indstilling fra Kultur- og Idrætsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Sundhedsudvalget.

Fem medlemmer valgt af og blandt de godkendte idrætsforeninger

Et medlem udpeget af de fire selvejende haller

Et medlem udpeget af Fredericia Idrætscenter

Et medlem udpeget af Business Fredericia

Et medlem udpeget af Ungebyrådet

De tre politisk udpegede medlemmer forventes at bidrage med perspektiver og synspunkter, der repræsenterer de tre udvalgs resort-områder.

Kultur & Idræt forventer at alle valghandlinger er afsluttede i løbet af januar 2019, hvorefter Fredericia idrætsråd kan konstituere sig og træde i funktion.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget, Børne- og Skoleudvalget og Sundhedsudvalget hver vælger et eksternt medlem til Fredericia Idrætsråd

Beslutning i Sundhedsudvalget den 17-12-2018

Sundhedsudvalget ønsker at pege på Tony Brazil, Leder af Idræt i Dagtimerne.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 20-12-18

Kultur- og Idrætsudvalget ønsker at vælge et medlem med erfaring og et bredt funderet idrætssyn og peger på Nils

Skeby til Fredericia Idrætsråd.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Børne- og Skoleudvalget indstiller Lisa Mikkelsen som medlem til Fredericia Idrætsråd.

 

 

Punkt 69 Strategi vedrørende implementering af ny lovgivning mod parallelsamfund

Sagsresumé

Økonomiudvalget har 26/11 drøftet proces- og tidsplan for implementering af ny lovgivning om bekæmpelse af parallelsamfund. Ny lovgivning er kun gældende for området Korskærparken. Ullerup Bæk distriktet vil blive berørt af den nye lov allerede fra august 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Lovgivningen berører skole- og dagtilbudsområdet på følgende punkter:

På skole- og dagtilbudsområdet skal der ske et styrket fokus på forældreansvaret i forhold til, at børn skal passe deres skole, samt i forhold til at børnenes sproglige udvikling er alderssvarende, så de bliver i stand til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.

Skoleområdet:

-          Krav om sprogprøver i 0.klasse, når der går over 30% af børn bosiddende i et udsat boligområde

-          Konsekvent indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater

-          Bortfald af børn- og ungeydelse ved ulovligt fravær på over 15% opgjort pr. kvartal

-          Styrket forældreansvar gennem mulighed for reduktion eller bortfald af børne- og ungeydelse

Dagtilbud:

-          Max. 30% nyoptag af børn fra udsatte boligområder i alle dagtilbud fra 1/1 2020.

-          Obligatorisk dagtilbud i minimum 30 timer om ugen for børn med bopæl i udsat boligområde, fra barnet fylder 1 år, hvis barnet ikke allerede er optaget i et dagtilbud. Gældende fra 1/7 2019.

-          Skærpet straf for pligtforsømmelse for ledere i dagtilbud fra 1/1 2019.

Sønderparken har været på listen over udsatte boligområder, men er det ikke længere. Det betyder, at det kun er Korskærparken, der er omfattet af den nye lovgivning mod parallelsamfund.

Økonomiudvalget besluttede 26/11, at Børne- og Skoleudvalget skal varetage implementeringen af dele af ny lovgivning. En del af den nye lovgivning ift. dagtilbud kræver, at den fremtidige struktur på dagtilbudsområdet indgår i en samlet udviklingsplan. Denne del (første pind under dagtilbud) vil blive varetaget af Økonomiudvalget.

På mødet får Udvalget forelagt plan for implementering af ny lovgivning rettet mod bekæmpelse af parallelsamfund,

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der er behov for at informere om processen ift. ledere og bestyrelser.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler at plan for implementering godkendes..

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Implementeringen godkendes.

Punkt 70 Glidende overgang og "Børn på vej i skole"

Sagsresumé

I Fredericia findes to modeller for overgangen fra dagtilbud til skole. Når man er ”på vej i skole” bliver man enten en del af glidende overgang i foråret, hvilket betyder at det pædagogiske tilbud ligger på skolen, eller også er man en del af skolegrupperne i dagtilbud frem til skolestart. Arbejdet med overgange er inde i en god udvikling i alle distrikter.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er af afgørende betydning for barnets trivsel, udvikling og læring, at der arbejdes professionelt med alle barnets overgange. I Fredericia Kommune kan forældrene ønske, at deres barn starter i Glidende overgang i foråret frem mod skolestart. Denne ordning findes på alle fire distriktsskoler. Antallet af pladser er begrænset, og det er ikke alle børn, der kan komme i glidende overgang. Det er skolen, der i tæt samarbejde med dagtilbuddet og Pladsanvisningen, har den centrale rolle i processen. Hvis flere børn ønskes i Glidende overgang, end der er pladser til, sker udvælgelsen ud fra en samlet vurdering af behovet for pladser i området.

 

Efterspørgsel 2019 (foreløbige tal)

 

Glidende overgang

Antal ansøgere

Norm glidende overgang

Erritsø

50

44

Fjordbakken

41

44

Kirstinebjerg

61

81

Ullerup Bæk

47

44

I alt

199

213

 

Der vil komme flere ansøgere til efterhånden som de sidste børn bliver indskrevet.

Pladserne i glidende overgang bliver fordelt på såvel kommunale som private daginstitutioner. Generelt fordeles pladserne efter markedsandele, dog med små udsving, således at private dagtilbud har opnået lidt flere pladser end markedsandelen udgør.

 

Det er vigtigt, at alle børn får et tilbud med høj pædagogisk kvalitet, uanset om tilbuddet er Glidende overgang, eller om det er i storegruppen i dagtilbuddet. Den overordnede målsætning er, at alle børn opnår sammenhængende læring mellem dagtilbud og skole. Under overskriften Børn på vej i skole har der siden 2016 været særlig fokus på dette, bl.a. i form af et fælles årshjul, som alle distrikter forholder sig til:

 

August-Oktober: Fælles planlægning af aktiviteter ml. dagtilbud og skole. Evaluering af sidste års forløb.

November-December: Åbent hus på skolen for børn og forældre samt skoleindskrivning.

Januar-Marts: Børn i skolegrupperne besøger skolen og indgår i læringsforløb.

April-juni: Læringsforløbene intensiveres. Der afholdes velkomstmøder på skolerne.

 

Fra foråret 2019 skal der i den glidende overgang arbejdes på grundlag af de pædagogiske læreplaner. Det betyder, at det pædagogiske fundament er det samme, uanset om barnet deltager i glidende overgang eller forbliver i dagtilbuddets skolegruppe frem til august.

 

I Kirstinebjerg og Ullerup Bæk arbejdes der endvidere med projektet ”Tidlig indsats for sårbare familier”, hvor der bl.a. arbejdes med hjemmebesøg i et tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger og sundhedsplejen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den nuværende ordning er den mest hensigtsmæssige ud fra en samlet vurdering af de økonomiske, plads- og personalemæssige samt pædagogiske forhold. Samarbejdet mellem dagtilbud og skole er inde i en god og sund udvikling i alle distrikter.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børn- og skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Sagen udsættes til næste møde.

Punkt 71 Orientering om gennemført tilsyn af kommunale og selvejende dagtilbud

Sagsresumé

Der er gennemført pædagogisk tilsyn med Fredericia Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud. Alle tilsyn er godkendt. Heraf er fire midlertidigt godkendt. Det forventes at alle tilsyn er endelig godkendt pr. 1. juni 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagtilbudsloven foreskriver, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med kommunale, selvejende og private dagtilbud. I Fredericia udføres tilsynet af pædagogiske konsulenter fra CPU.

Tilsynet forholder sig i henhold til dagtilbudsloven til:

-          Børns trivsel og læringsmiljø

-          Personalets kvalifikationer

-          Forældresamarbejde

-          Pædagogiske læreplaner

-          Sprogvurderinger

-          Institutionens egne mål samt kommunale mål i henhold til Børn- og Ungepolitikken

Tilsynet gennemføres hvert andet år. I lige år føres tilsyn med kommunale og selvejende institutioner. I ulige år føres tilsyn med private institutioner.

Alle tilsyn med kommunale og selvejende institutioner er godkendte. For fire institutioners vedkommende er der tale om midlertidig godkendelse, fordi tilsynet har fået øje på fokuspunkter i tilsynsmaterialet, som har krævet dialog med ledelsen. Ovenpå denne dialog har institutionen frem til 1. juni 2019 til at arbejde med fokuspunkterne. Herefter forventes tilsynet i alle fire tilfælde at kunne godkendes uden yderligere bemærkninger.

Tilsynet tegner generelt et billede af et velfungerende dagtilbudsområde, og på udvalgsmødet vil Børn og Unge uddybe hovedpointerne fra tilsynet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at Fredericias kommunale og selvejende dagtilbud er velfungerende og i god udvikling.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-12-2018

Orientering taget til efterretning.

Punkt 72 Orientering (Lukket)