Børne- og Skoleudvalget - 25-08-2022

Referat
Dato:
Torsdag, 25 august, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 19 august, 2022 - 13:56
Referat publiceret:
Fredag, 26 august, 2022 - 10:50

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Genberegning af dagtilbudstakster for 2022

Sagsresumé

Det blev i forbindelse med vedtagelsen af taksterne for budget 2022 besluttet, at der skulle udarbejdes en ny beregningsmodel vedrørende dagtilbudstakster med ekstern bistand, og at dagtilbudstaksterne for 2022 efterfølgende skulle genberegnes.

Sagen indeholder de genberegnede dagtilbudstakster for 2022 til politisk godkendelse samt en orientering om konsekvenserne af de ændrede takster.

Herudover indeholder sagen forslag til håndteringen af de økonomiske konsekvenser i forbindelse med sagen – dels i 2022 og dels ifm. budget 2023-2026.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Det blev i forbindelse med vedtagelsen af taksterne for budget 2022 besluttet, at der skulle udarbejdes en ny beregningsmodel vedrørende dagtilbudstakster med ekstern bistand, og at dagtilbudstaksterne for 2022 efterfølgende skulle genberegnes.

Økonomi- og Erhvervsudvalget blev på møde den 7. februar 2022 orienteret om den forventede tidsplan for udarbejdelse af ny beregningsmodel vedrørende dagtilbudstakster, som skulle foretages med ekstern bistand fra revisionsselskabet BDO, og den efterfølgende genberegning af dagtilbudstaksterne for 2022.

Børne- og Skoleudvalget blev på mødet den 5. maj 2022 orienteret om forskydninger i tidsplanen, dels fordi færdiggørelse af beregningsmodellen tog længere tid end først antaget, og dels på grund af en anbefaling fra BDO om at foretage en nyoptælling af børnetallet i 2022.

 

Beregningsmodellen er nu færdig og børnetallene i 2022 er optalt pr. juni 2022 og estimeret for resten af året.

 

Børnetallene for 2022 fremgår af nedenstående tabel:

Pasningstype

Modul

Børnetal anvendt ved takstberegning 2022

Nyt børnetal pr. juni 2022

Difference

Vuggestue (0-2 år)

47,5 timer

163

183

+20

 

37 timer

265

282

+17

 

30 timer

82

94

+12

Vuggestuer i alt

 

510

559

+49

Børnehave (3-5 år)

47,5 timer

482

480

-2

 

37 timer

564

538

-26

 

30 timer

129

148

+19

Børnehaver i alt

 

1.175

1.166

-9

 

Børnetallet anvendt ved takstberegningen for 2022 er inklusiv de i alt 146 børn, der blev opjusteret med på baggrund af en revurdering af forventningerne til børnetallet primo november 2021. Opjusteringen udgjorde for 0-2 årige 19 børn (vuggestue) og for 3-5 årige 95 børn (børnehaver) – de resterende 32 børn var en opjustering af antallet af dagplejebørn.

Børnetallet bruges som et udtryk for antal pladser i daginstitutionerne, da budgettet i de enkelte institutioner er afhængig af børnetallet.

Som det ses af tabellen, er der både en ændring i det samlede børnetal samt i fordelingen på de enkelte moduler. Begge dele spiller ind i takstberegningen.

Børnetallet, som bruges i den nye takstberegning, omregnes til børn på 47,5 timer, da den nye beregningsmodel anvender fuldtidsbørn som grundlag. Der vil derfor ikke kunne foretages en direkte sammenligning mellem den nye og den gamle model.

For dagplejen anvendes fortsat antal pladser, som er beregnet ud fra, hvor mange dagplejere kommunen har ansat. Der er derfor ingen ændring i dette tal.

Beregningsmodellen er i sin væsentlighed ikke ændret i forhold til den hidtidige beregningsmodel. Men hvor den gamle beregningsmodel var et resultat af mange års knopskydninger og lovændringer, som havde gjort den vanskelig at overskue, er den nye model fuldt gennemsigtig i forhold til, hvilke budgetposter der indgår i takstberegningen, samt hvilke skøn for andele af disse, som medtages i beregningen af de enkelte takster.

 

Resultat af genberegningen af taksterne for 2022 fremgår af nedenstående tabeller:

Forældrebetaling 2022 for kommunal børnepasning

Pasningstype

Antal timer pr. uge

Antal betalingsmåneder

Nuværende takst 2022 pr. måned (kr.)

Ny beregnet takst 2022 pr. måned (kr.)

Difference

+= for lidt opkrævet

-= for meget opkrævet

Dagpleje

48

12

3.030

3.050

20

Vuggestue (0-2 år)

47,5

11

4.425

4.101

-324

 

37

11

3.375

3.194

-181

 

30

11

2.810

2.590

-220

Børnehave (3-5 år)

47,5

11

2.670

2.288

-382

 

37

11

2.045

1.783

-262

 

30

11

1.695

1.445

-250

 

 

Årligt tilskud pr. barn i 2022 til fritvalgsordninger i henhold til dagtilbudsloven

Pasningstype

Nuværende tilskud pr. år

Nyt beregnet tilskud pr. år

Difference pr. år

+= for lidt udbetalt

-= for meget udbetalt

Privat pasning (0-2 år)

81.080

82.360

1.280

Privat pasning (3-5 år)

54.864

54.445

-419

Pasning af egne børn (0-2 år)

91.890

93.341

1.451

Pasning af egne børn (3-5 år)

62.179

61.704

-475

Samlet tilskud pr. barn til private institutioner (0-2 år)

119.529

132.322

12.793

Samlet tilskud pr. barn til private institutioner (3-5 år)

67.411

76.898

9.487

 

De genberegnede takster og tilskud jfr. tabellerne ovenfor skal efter Børne- og Skoleudvalgets godkendelse videresendes til godkendelse i henholdsvis Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, hvorefter de vil være gældende.

 

Regulering af takster og tilskud for 2022, herunder tilbagebetalinger

De genberegnede takster og tilskud gælder i princippet alle med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2022.

Dog vil der kun ske regulering bagud for så vidt angår de takster, der har været for høje. Dette skyldes, at forhøjelse af takster skal varsles tre måneder forud, når de sker i løbet af året, så det vil ikke være muligt at nå inden årets udgang.

Genberegningen af taksterne betyder således, at der vil ske tilbagebetaling til de forældre, der har betalt for høj takst i 2022. Det drejer sig om forældre til børn i kommunale daginstitutioner og børnehaver.

Dagplejen bliver ikke berørt af takstændringerne i 2022, da taksten her har været lidt for lav.

Opkrævning af forældrebetaling ud fra de nye beregnede takster for kommunale daginstitutioner og børnehaver i 2022 vil blive igangsat snarest muligt efter byrådets godkendelse.

Der skal gøres opmærksom på, at der er forskellige deadlines i opkrævningssystemet, som afgør, hvornår det er teknisk muligt at rette taksterne, men det forventes, at ændringerne kan foretages i løbet af de kommende måneder.

De ændrede takster for pasning i kommunale pasningstilbud har afsmittende effekt på de årlige tilskud til fritvalgsordninger. Dette sammenholdt med ændringerne i den nye beregningsmodel betyder, at der desuden vil ske tilbagebetalinger til private institutioner, privat børnepasning samt forældre, der passer egne børn.

Tilskud til privat pasning (3-5 år) samt pasning af egne børn (3-5 år) er ikke berørt af takstændringerne i 2022, da taksterne her har været beregnet lidt for lavt.

De private daginstitutioner vil som hidtil planlagt blive inviteret til et orienteringsmøde om den nye takstberegning efter den politiske behandling, ligesom de berørte forældre vil blive orienteret.

 

Genberegninger vedrørende tidligere år

Resultatet af genberegningen af takster og tilskud for 2022 medfører, at beregningerne vedrørende tidligere år også skal gennemgås i forhold til eventuelt for meget opkrævet forældrebetaling og for lave tilskud.

Taksterne bagud vil blive beregnet i den nye beregningsmodel med de historiske budget- og børnetal.

Arbejdet vil blive igangsat sidst på året og foretages for ét kalenderår ad gangen, indtil det er identificeret, hvornår differencerne i takstberegningerne opstod.

Genberegningerne kan medføre, at der også vedrørende tidligere år skal ske tilbagebetalinger, hvilket forventes at ske løbende for ét år ad gangen.

Der skal gøres opmærksom på, at opgavens omfang p.t. er svær at vurdere – både i forhold til ressourcetræk, tidsplan og eventuelt behov for ekstern konsulentbistand.

Børne- og Skoleudvalget holdes løbende orienteret om status.

 

Taksterne i budget 2023

Taksterne for 2023 vil blive beregnet i den nye beregningsmodel, ligesom der vil blive beregnet et nyt børnetal som grundlag for beregningen.

Afsættet for det beregnede børnetal i 2023 er de faktiske børnetal pr. august 2022.

Det vil fremadrettet være august-børnetallet, som danner grundlag for beregningen af taksterne for det kommende år.

Der vil blive beregnet foreløbige takster for 2023 til 1. behandlingen af budget 2023-2026 på baggrund af ovennævnte børnetal og tallene fra basisbudgettet. De endelige takster vil basere sig på uændrede børnetal ift. de foreløbige takster, men på tallene i det vedtagne budget 2023-2026.

 

Vurderet behov for ny ressourcetildelingsmodel
Børne- og Skoleudvalget blev på mødet den 5. maj 2022 orienteret om, at der i den hidtidige takstberegningsmodel ikke har været sammenhæng mellem takstberegning og ressourcetildeling til daginstitutionerne.

På den baggrund blev det besluttet at igangsætte arbejdet med en ny ressourcetildelingsmodel på dagtilbudsområdet. Forventningen var, at en nærmere plan kunne forelægges Børne- og Skoleudvalget til godkendelse i august 2022.

Dette arbejde foregår i et andet spor end takstberegningerne, og indgår derfor ikke i nærværende sag.  

Økonomiske konsekvenser

Tilbagebetaling for 2022

De økonomiske konsekvenser af genberegningen af taksterne for 2022 skønnes til at være en samlet mindreindtægt i 2022 på cirka 8 mio. kr.

Det præcise beløb kendes først, når alle tilbagebetalinger er foretaget, da der skal tages højde for justeringer ift. fripladstilskud, søskenderabatter mv.

Mindreindtægten på 8 mio. kr. er indregnet i 2. budgetopfølgning for 2022. Beløbet belaster servicerammen i 2022.
 

Eventuelle tilbagebetalinger vedrørende tidligere år

De økonomiske konsekvenser af genberegninger vedrørende tidligere år kendes endnu ikke, men det vurderes umiddelbart, at de vil være på et lavere niveau end i 2022.

Eventuelle tilbagebetalinger kommer til at belaste servicerammen i de år, de foretages – tidligst i 2023.

 

Budget 2023-2026

Det må forventes, at taksterne for 2023 vil ændre sig i forhold til det, som p.t. er budgetlagt. Der vil derfor blive behov for at justere budgetterne for de lavere indtægter fra forældrebetaling samt de højere tilskud til private pasningsordninger m.v.

Da der endnu ikke er taget politisk stilling til finansiering af mindreindtægterne/merudgifterne i forbindelse med takstændringerne, vil budgetjusteringerne indgå i budgetlægningen for 2023-2026 som et udvidelsesforslag.
 

De foreløbige takster for 2023 er p.t. under udarbejdelse, og den samlede økonomiske konsekvens for 2023 og frem foreligger derfor ikke endnu, men alt andet lige må forventes et niveau som i 2022 på ca. 8 mio. kr. årligt.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Konst. direktør for Børn, Unge og Kultur og chef for Økonomi, Personale og IT indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

  1. At de genberegnede takster og tilskud på dagtilbudsområdet, jf. sagsfremstillingen, godkendes med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2022.
  2. At opkrævning af de nye takster for resten af 2022 samt tilbagebetaling for 2022 til forældre og øvrige private foretages hurtigst muligt.
  3. At arbejdet med genberegning af takster og tilskud på dagtilbudsområdet vedrørende tidligere år igangsættes.
  4. At merudgiften på ca. 8 mio. kr., som følge af de ændrede takster i 2022, håndteres i forbindelse med 2. budgetopfølgning for 2022.
  5. At de økonomiske konsekvenser, som følge af de ændrede takster i 2023 og frem, håndteres i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026 (udvidelsesforslag).
  6. At eventuelle økonomiske konsekvenser, som følge af genberegningerne vedrørende tidligere år, håndteres i de løbende budgetopfølgninger – tidligst i 2023.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Ad 1) – Ad 6) Godkendt.

Punkt 3 2. Budgetopfølgning 2022 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Ved 2. budgetopfølgning 2022 forventes merforbrug på serviceudgifter på 19,116 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes merudgifter til anbragte børn og børn i aflastning samt tilbagebetaling som følge af genberegning af dagtilbudstakster.

Der ansøges om en enkelt omplacering på serviceudgifter (-0,669 mio. kr.) samt tillægsbevillinger (0,656 mio. kr.). Begge dele er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af omplaceringerne forventes der et merforbrug på serviceudgifter på 19,129 mio. kr. (tabel 2).

Desuden søges om tillægsbevilling på 0,049 mio. kr. vedr. overførselsudgifter.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder. 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes. 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme. 

En specifikation af udvalgets korrigerede budget er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning. 

 

Tabel 1 

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter, ordinær drift

968,645

968.203

987,319

19.116

-          Dagtilbud, Skoler og Fritid

806,322

808,256

818,558

10,302

-          Familie og Børn

162,283

159,947

168,761

8.814

Overførselsudgifter

7,467

9,267

9,316

0,049

Central refusionsordning

-3,082

-3,082

-6,885

-3,803

Skattefinansieret anlæg

41,185

63,227

42,313

-20,914

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt 

Forskellen mellem vedtaget og korrigeret budget er ændringer som følge af godkendelse af overførsler mellem årene, rettelser som følge af styrelsesvedtægten og sager med økonomisk effekt, der er godkendt mellem 3. budgetopfølgning 2021 og 2. budgetopfølgning 2022 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

 

SERVICEUDGIFTER 2022

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt -0,013 mio. kr. på serviceudgifter. 

Omplaceringer 

Serviceudgifter i alt -0,669 mio. kr. 

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget fra Familie og Børn:  
  • Omplacering af administrative ressourcer, -0,669 mio. kr. 

Tillægsbevillinger

Serviceudgifter i alt 0,656 mio. kr.

Dagtilbud, Skoler og Fritid 0,173 mio. kr.

  • DUT-sag: regulering af budget til minimumsnormeringer samt styrket tilsyn med dagtilbud, 0,262 mio. kr.
  • DUT-sag: Vaccinationsambassadører i kommunerne, 0,086 mio. kr.
  • DUT-sag: Nedregulering af aftale om evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolerne, -0,174 mio. kr.

Familie og Børn 0,483 mio. kr.

  • DUT-sag: Styrkelse af socialtilsynet mm, 0,082 mio. kr.
  • DUT-sag: Omlægning af ydelser til efterværn samt dataindberetning mv., -0,119 mio. kr.
  • DUT-sag: Vederlagsfri tandpleje til for 18-21 årige, 0,520 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER/CENTRAL REFUSIONSORDNING

Overførselsudgifter/Central refusionsordning i alt -0,854 mio. kr.

I forhold til overførselsudgifterne søges om følgende tillægsbevilling:

  • DUT-sag: Teknisk korrektion af budgettet til sonderemedier, 0,049 mio. kr.

 

I forhold til den centrale refusionsordning søges følgende tillægsbevilling:

  • DUT-sag: Ændrede refusionsmuligheder som følge af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, merindtægt 0,903 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning på mødet den 12. september 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud: 

 Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter, ordinær drift

968,645

968,190

987,319

19,129

-          Dagtilbud, Skoler og Fritid

806,362

808,429

818,558

10,129

-          Familie og Børn

162,283

159,761

168,761

9,000

Overførselsudgifter

7,467

9,316

9,316

0

Central refusionsudgifter

-3,082

-3,985

-6,885

-2,900

Skattefinansieret anlæg

41,185

63,227

42,313

-20,914

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt  

Vurdering

SERVICEUDGIFTER 2022

2. budgetopfølgning 2022 viser et forventet merforbrug i forhold til det korrigeret budget på Børne- og Skoleudvalgets område. 

Merbruget på Dagtilbud, skoler og fritid skyldes hovedsageligt de økonomiske konsekvenser af genberegningen af dagtilbudstaksterne.

For Familie og Børn skyldes det forventede merforbrug en stigning i antal børn, som har brug for en indsats – enten i form af en anbringelse eller et aflastningstilbud. Der er således i 2022 tale om i alt 27 nye børn, som er anbragt eller har fået et aflastningstilbud.

Efter godkendelse af omplaceringerne, har Børne- og Skoleudvalget et merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 19,129 mio. kr.

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger: 

 

Dagtilbud, Skoler og Fritid (merforbrug 10,129 mio. kr.): 

Færre indtægter fra forældrebetaling som følge af ny takstberegning, 3,300 mio. kr.

Øget tilskud til private institutioner som følge af ny takstberegning, 4,700 mio. kr.

Covid-19: Lønudgifter til podeopgaven, merforbrug 1,650 mio. kr.  

SFO mindre forældrebetaling, øget søskendetilskud og friplads, 0,900 mio. kr.

Folkeskoler: diverse poster løn + administration + fælles aktiviteter, 0,900 mio. kr.

Dagtilbud: Mindreudgift dagplejen (mindreforbrug 1,500 mio. kr.) og merforbrug institutioner (merforbrug 0,650 mio. kr.). I alt mindreforbrug 0,850 mio. kr.

Stigende energipriser, merforbrug 2,800 mio. kr.

Tilbageholdenhed som følge af stigende energipriser, mindreforbrug 2,800 mio. kr.

Fritid, mindreforbrug 0,471mio. kr.  

 

Familie og Børn (merforbrug 9,000 mio. kr.) 

Flere særligt dyre enkeltsager, merforbrug 3,000 mio. kr. 

Flere børn i aflastning – forebyggende foranstaltninger, merforbrug 4,000 mio. kr. 

Stigning i anbragte i plejefamilier, merforbrug 1,000 mio. kr.

Stigning i anbragte på opholdssteder, merforbrug 1,000 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER/CENTRAL REFUSIONSORDNING 

Budgettet til overførselsudgifterne forventes at være i balance. 

 

Familie og Børn (merindtægt 2,900 mio. kr.) 

Der forventes 2,900 mio. kr. (merindtægt) i refusioner fra den centrale refusionsordning som følge af flere særligt dyre enkeltsager.

 

ANLÆG

Dagtilbud, Skoler og Fritid (mindreudgift 20,914 mio. kr.)

Som følge af stigende materialepriser forventes en merudgift på 2,500 mio. kr. vedr. renovering af Afd. Skolesvinget.

Desuden forventes mindreudgifter i 2022 som følge af tidsmæssige forskydninger i forhold til anlægsprojekterne vedrørende ny daginstitution i Madsbyparken (14,208 mio. kr.) samt Orange Haller (9,206 mio. kr.).

Indstillinger

Kommunaldirektøren og direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller:

-          At 2. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Godkendt, med følgende tilføjelse:

Udvalget beder forvaltningen forelægge forslag til omprioriteringer inden for egen ramme på næste udvalgsmøde.

Sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

Punkt 4 Orienteringspunkt: Opsamling på studieturen vedrørende den permanente løsning på Frederiksodde Skole

Sagsresumé

Som en del af processen frem mod en beslutning om en permanent løsning for Frederiksodde Skole blev der i juni måned gennemført en studietur til tre københavnske specialskoler. Udvalget får med denne sag en opsamling i forhold til studieturen.

 

Sagsbeskrivelse:

Som en del af processen frem mod en beslutning om en permanent løsning for Frederiksodde Skole blev der den 8. juni gennemført en studietur sammen med SKALA til tre københavnske specialskoler.

 

Formålet med studieturen var at give et fælles referencegrundlag og inspiration til den videre proces i forhold til en beslutning om den fremtidige løsning på Frederiksodde skoles kapacitetsudfordringer. De tre skoler har alle haft en eksisterende bygningsmasse, som er udnyttet, mens to af skolerne ligeledes har bygget til. Udover besøg på de tre specialskoler deltog projektleder Bent Johan Poulsen fra Københavns Kommune på studieturen og fortalte om Københavns Kommunes funktionsprogram for nybygning, tilbygning og ombygning af specialklasser og specialskoler.

 

SKALA har udarbejdet en opsamling på studieturen, som er vedhæftet sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Konstitueret direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 5 Orienteringssag: Arealanalyse i forhold til den permanente løsning på Frederiksodde Skole

Sagsresumé

På Børne- og Skoleudvalgets møde den 7. april 2022 blev en række pejlemærker besluttet, der er med til at sætte rammerne for den fremtidige permanente løsning for Frederiksodde Skole. På baggrund af denne politiske beslutning er der udarbejdet en arealanalyse af kommunens skolematrikler for at afdække hvilke matrikler, der har tilstrækkelig overskydende kvadratmeter til at rumme en eller flere af Frederiksodde Skoles afdelinger. Arealanalysens konklusioner danner grundlag for den kommende analyse af en permanent løsning for Frederiksodde Skole. 

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med prioritering af anlægsmidler på skoleområdet besluttede Børne- og Skoleudvalget den 25. august 2021, at der skal udarbejdes en samlet analyse af specialtilbud i Fredericia Kommune med særligt fokus på kapacitetsbehov og pædagogiske læringsmiljøer. På Børne- og Skoleudvalgets møde den 7. april 2022 blev en række pejlemærker besluttet, der er med til at sætte rammerne for den fremtidige permanente løsning for Frederiksodde Skole. Det blev besluttet, at 

  • Der arbejdes videre med en organisering af Frederiksodde Skole med 4 afdelinger (A, B, C og D)
  • Der kan ikke flyttes elever fra matrikler på almenområdet, men overskydende kvadratmeter på almenområdet indgår i analysearbejdet 
  • Afd. C og D skal helst være placeret tæt på Stendalen 
  • Afd. C og D skal ligge samlet
  • Hele afdelinger skal følges ad

På baggrund af denne politiske beslutning har SKALA udarbejdet en arealanalyse af kommunens skolematrikler. Analysen afdækker hvilke skolematrikler, der i 2032 forventes at have tilstrækkelig ledig kapacitet til at rumme en eller flere af Frederiksodde Skoles afdelinger (arealanalysen er vedlagt som bilag).

 

Arealanalysen omfatter tre dele:

-          En estimering af den forventede belægningsgrad på kommunens skoler for at vurdere hvor meget ledig kapacitet, der er på de enkelte skolematrikler i 2032.

-          En estimering af det fremtidige arealbehov i de individuelle afdelinger på Frederiksodde Skole (A, B, C og D) ved at kombinere de fremskrevne elevtal for 2032 med det beregnede arealbehov i de forskellige tilbud på specialområdet.

-          En sammenstilling af den ledige kapacitet på skolerne med arealbehovet i de individuelle afdelinger for at afgøre, hvilke matrikler der i 2032 vil have tilstrækkelig overskydende kapacitet til at rumme afdelinger af Frederiksodde Skole.

 

Analysen konkluderer, at der kun er fire matrikler, som forventes at have tilstrækkelig ledig kapacitet til at rumme en eller flere af Frederiksoddes afdelinger i 2032. Det drejer sig om Afd. Indre Ringvej (Kirstinebjergskolen), Afd. Krogsager og Afd. Bygaden (Erritsø Fællesskole) samt Afd. Nørre Allé (Ullerup Bæk skolen).

Arealanalysen danner grundlaget for den kommende analyse af den permanente løsning for Frederiksodde Skole. Det er derfor de fire overstående matrikler, der i kommissoriet fremgår som genstandsfelt for den kommende analyse af den permanente løsning, der skal beskrive forslag til mulige placeringer inden for de kvadratmeter, som skolernes bygningsmasse rummer, samt fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Konstitueret direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 6 Beslutningssag: Udkast til kommissorium for analyse af permanent løsning for Frederiksodde Skole

Sagsresumé

I 2027 skal der være etableret et mere tidssvarende undervisningsmiljø for Frederiksodde Skole. Der er igangsat en proces for at kunne finde frem til den bedst mulige løsning. Der er nu udarbejdet udkast til kommissorium for den analyse, som skal dannet afsæt for løsningen.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2027 skal der være etableret et mere tidssvarende undervisningsmiljø for Frederiksodde Skole, der har kapacitet til at rumme den forventede stigning i skolens elevtal frem mod 2032.

I forbindelse med prioritering af anlægsmidler på skoleområdet besluttede Børne- og Skoleudvalget den 25. august 2021, at der skal udarbejdes en samlet analyse af specialtilbud i Fredericia Kommune med særligt fokus på kapacitetsbehov og pædagogiske læringsmiljøer. Formålet med analysen er at beskrive forskellige muligheder for en permanent løsning på Frederiksodde Skoles kapacitetsudfordringer. Der blev samtidig øremærket 40 mio. kr. til afdelingerne på Frederiksodde Skole.

Der er udarbejdet et udkast til kommissorium for analysen, der beskriver rammerne for analysen, analysens produkt og organiseringen omkring analysen (se bilag med udkast til kommissorium).

Derudover er tids- og procesplan blevet revideret (se bilag). Der er blandt andet afsat mere tid til udarbejdelsesfasen, så der er mulighed for at indhente input fra centrale parter i forbindelse med udarbejdelse af analysen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Konstitueret direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udkastet til kommissorium godkendes som oplæg til forvaltningens dialog med interessenterne.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Godkendt.

Punkt 7 Orienteringssag: Udvikling af mellemformer i distriktsskolerne

Sagsresumé

På Børne- og Skoleudvalgsmødet den 24. november 2021 traf udvalget beslutning om at understøtte udviklingen af kvalitative mellemformer på folkeskolerne i Fredericia kommune. På baggrund af denne beslutning er der udarbejdet en analyse af hvilke målgrupper, der med fordel kan fokuseres på i arbejdet med mellemformer i Fredericia. Analysen tager udgangspunkt i de udfordringer og behov, der er beskrevet hos elever visiteret til Frederiksodde Skole og/eller indstillet til visitation i perioden marts 2021 til juni 2022, samt en kortlægning over allerede eksisterende mellemformer. På baggrund af dette orienteres udvalget om resultater fra analysen samt hvilke eksisterende og nye mellemformer (lokalt og fælleskommunalt), der er behov for at bruge udviklingskraft på i skoleåret 2022-23.

 

Sagsbeskrivelse:

Distriktsskolerne i Fredericia kommune arbejder i disse år målrettet med at udvikle kvaliteten af mellemformer, så børn og unge i udsatte positioner oplever at være en del af læringsmiljøer, hvor de lærer mere optimalt, trives og udvikler sig såvel fagligt, som socialt og personligt.  Børne- og Skoleudvalget traf 24. november 2021 beslutning om at opprioritere denne udvikling både lokalt på den enkelte skole og på tværs af kommunens distriktsskoler.

Mellemformer er et begreb brugt om læringsmiljøer i folkeskolen, der placerer sig imellem et segregeret undervisningstilbud (specialskolen) og den almene undervisning. Der sættes i skoleåret 2022-23 skub i at udvikle på en række mellemformer med henblik på at imødekomme særlige undervisningsmæssige behov inden for det almene læringsmiljø. Føniks-klassen som starter op i august på Afd. Indre Ringvej er blot et af flere eksempler på et mellemtilbud i folkeskolen.

 

Pædagogiske konsulenter har i samarbejde med skolernes ressourcecenterledere lavet en kortlægning af de eksisterende mellemformer i distriktsskolerne samt en analyse af de udfordringer og behov, der er beskrevet hos elever visiteret til Frederiksodde Skole og/eller indstillet til visitation i perioden marts 2021 til juni 2022. 

Udvalget vil på mødet få fremlagt analysen, der dels viser hvilke målgrupper, der har behov for at blive understøttet yderligere og dels hvilke typer af organiseringer og samarbejdsformer, der igangsættes i 2022-23 for at styrke kvaliteten af mellemformer på den enkelt skole og på tværs af kommunens skoler.

De forskellige mellemformer som der vil blive udviklet på i 2022-23 vil blive uddybet på mødet, og der vil blive redegjort for den forventede driftsudgift, som knytter sig til de forskellige typer af mellemformer.

Betina Boldt Ernst og Annelie Gehrke Hansen fra Pædagogisk Konsulentteam deltager under punktet og vil fremlægge analysedelen.

Økonomiske konsekvenser

I budget2022 er der afsat 1,6 mio. kr. årligt til at forbedre og udvikle på mellemformer i Fredericias folkeskoler.

Vurdering

Børn, Unge og Kultur forvaltningen vurderer, at de afsatte midler på 1,6 mio. kr. vil blive anvendt i skoleåret 2022-23. De anvendes i henhold til de prioriteringer af mellemformer, som fagchefen for Dagtilbud, Skole og Fritid har vurderet og aftalt med visitationsudvalget på skoleområdet.

Der er i 2022-23 og fremadrettet et stort behov for at kvalificere og udvikle på mellemformer i tilknytning til det almene læringsmiljø i folkeskolen. Det er et væsentligt skridt for at understøtte en velfungerende skolehverdag fagligt og socialt for alle børn og unge i kommunen.  Det forventes at udviklingen af eksisterende og nye mellemformer kan være medvirkende til at bremse den hastigt voksende tilgang af børn og unge til blandt andet Frederiksodde Skole.

Det er forvaltningens vurdering, at de afsatte midler på 1,6 mio. i 2022 og frem ikke vil kunne finansiere og imødekomme behovet for kvalificerede mellemformer, som det forventes nødvendigt at iværksætte på sigt. Dertil kan komme afledte udgifter til bl.a. overgangen til fritidstilbud for disse børn og unge.

Indstillinger

Konst. direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Skitse til ny streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget har besluttet at en indendørs streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus placeres ud mod Norgesgade. Udvalget vil på mødet få forelagt de foreløbige skitser samt et revideret budget for den indendørs facilitet på henholdsvis 800 m2 og 1000 m2. Skitserne indgår i beslutningssag til Teknisk Udvalg vedrørende igangsætning af lokalplanarbejdet, der skal muliggøre etablering af den indendørs streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus. Lokalplanforslag forventes at blive sendt i høring i efteråret 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknisk Udvalg skal på et udvalgsmøde i august godkende igangsætning af arbejdet med et lokalplanforslag for etablering af op til 1000 m2 indendørs streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus. Det sker på baggrund af beslutningen i Børne- og Skoleudvalget om, at en ny streetsportsfacilitet ønskes opført sydøst for Ungdommens Hus ud mod Norgesgade.

På mødet vil Børne- og Skoleudvalget få forelagt skitsen til ny streetsportsfacilitet samt revideret budgetoverslag på to scenarier:

-          En facilitet på 800 m2, hvor gulvbelægningen er asfalt

-          En facilitet på 1000 m2, hvor gulvbelægningen er beton.

Der er afsat 14 mio. til at realisere projektet.

Følgende deltager under punktet: Fagchef Rasmus Balder, Unge og Uddannelse samt leder Christian Stein Christiansen, Ejendomsafdelingen

Økonomiske konsekvenser

Med de stigende udgifter i byggebranchen vil der være behov for en ekstra tilførsel af midler til indretning og inventar i form af skaterramper m.m. De 14 mio. som er afsat vil ikke kunne dække udgiften til det inventar som kræves for at færdiggøre en attraktiv indendørs streetsportsfacilitet på 800 m2 med asfaltbelægning.

I henhold til gældende listepriser på skaterinventar vil der skulle afsættes yderligere ca. 1,5 mio.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Konst. direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orientering taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag: Status på oprykning af børn til børnehavegrupper

Sagsresumé

Halvårlige status omkring børn i dagtilbud, der flyttes til en børnehavegruppe før de er fyldt 3 år. Der har været 23 sager i første halvår 2022, som alle lever op til gældende regler.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen har lavet en opgørelse over børn, der er rykket fra vuggestuegrupperne (0-2 år) op i børnehavegrupperne (3-5 år) før barnet er fyldt 3 år.

 

Blandt de 29 kommunale institutioner foreligger følgende svar:

- 20 institutioner har oprettet fleksgrupper, hvor aldersgrupperne er blandede (eksempelvis aldersintervallet 2,5 – 3,5 år) og hvor personaleressourcerne følger det enkelte barn.

- 9 institutioner har flyttet børn før de er fyldt 3 år som vist nedenfor i tabellen.

 

Antal institutioner

Har flyttet antal børn

2 institutioner

1

3 institutioner

2

2 institutioner

3

1 institution

4

1 institution

5

 

I alt har 23 børn skiftet gruppe før de er fyldt 3 år i første halvår af 2022.

 

I alle sager, hvor børn skifter gruppe før de er 3 år, sker skiftet med accept fra forældrene. Uden accept fra forældrene kan skiftet ikke gennemføres.

Samtidig har daginstitutionen vurderet, at barnet udviklingsmæssigt er parat til at kunne indgå i en børnehavegruppe for at kunne skifte.

 

Når et barn skifter gruppe før tid, så skyldes det flere forskellige forhold herunder, at:

- forældrene ønsker en særlig institution, hvor der kun har været plads i børnehavegruppen på det ønskede tidspunkt – eks. tilflyttere, børn, der skifter daginstitution eller børn fra dagplejen

- forældrene ønske at benytte en institution med et begrænset antal 0-2 årspladser

- det enkelte barn skal bevare sine gode relationer til legekammerater i daginstitutionen.

Eksempel: Et barn fylder tre år og skal skifte gruppe. Samtidig flyttes en yngre legekammerat med op i børnehavegruppen for at bevare børnenes indbyrdes gode relation.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Alle flytninger af børn til børnehavegrupper lever op til gældende regler i forhold til, at:

- der foreligger faglig vurdering af barnet

- personaleressourcerne følger barnet og

- forældrene har godkendt flytningen.

Indstillinger

Konstitueret direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller til Børne - og Skoleudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orientering taget til efterretning.

Punkt 10 Beslutningssag: Henvendelse fra Handicaprådet vedrørende Socialstyrelsens forløbsbeskrivelse

Sagsresumé

Handicaprådet i Fredericia Kommune har fremsendt Børne- og Skoleudvalget, hvor man gør opmærksom på, at Socialstyrelsen har lavet en forløbsbeskrivelse for børn og unge sjældne handicap.

Idet Handicaprådet henviser til Socialstyrelsens forløbsbeskrivelse, håber Handicaprådet, at Børne- og Skoleudvalget inddrager viden fra forløbsbeskrivelsen i udvalgets videre arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

Socialstyrelsens forløbsbeskrivelse er en beskrivelse af den anbefalede indsats for børn og unge med sjældne handicap. Formålet er at skitsere det gode og virkningsfulde forløb ifm. både sociale, sundhedsmæssige og undervisningsmæssige indsatser.

 

Forløbsbeskrivelsen indeholder otte anbefalinger, som skal bidrage til tilrettelæggelsen og den fremadrettede udvikling af højt specialiserede indsatser til børn og unge med sjældne handicap. Formålet med forløbsbeskrivelsen er dermed at formidle den aktuelt bedste viden til kommunerne om indsatser og koordinering af indsatser til børn og unge med sjældne handicap.

De otte anbefalinger er:

  1. Tværkommunalt vidensberedskab
  2. Understøttelse af videns flow i de konkrete borgerforløb
  3. Tidlig udredning og indsats
  4. Helhedsorienteret og sammenhængende borgerforløb
  5. Koordinerende funktion i borgerforløbet
  6. Forberedelse af overgange
  7. Støtte af hele familien
  8. Vejledning og støtte til deltagelse i netværk

 

For en nærmere gennemgang af de otte anbefalinger, henvises der til bilaget vedrørende Forløbsbeskrivelsens anbefalinger.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Konstitueret direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at forvaltningens indsatser til børn og unge med sjældne handicap tager afsæt i anbefalingerne.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Godkendt.

Punkt 11 Orienteringssag: Status på samarbejdsaftaler 2022

Sagsresumé

Hermed følger årlig status omkring samarbejdsaftalerne på det sociale område.

 

Denne orientering tilgår Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. I sagsfremstillingen er fokus på aftalernes form, generelt om aftalerne samt en oversigt over aftalerne. I bilaget gives en kort status på den enkelte aftale.

 

Der afholdes årlige statusmøder med aktørerne. Aftalerne har forskellige udformninger og tyngde. Samtidig er beløbenes størrelse og samarbejdets karakter også varierende.

 

Form på aftalerne

De fleste aftaler er fortløbende og kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret. Der er et igangværende arbejde med at gøre alle samarbejdsaftalerne 3-årige. Det er nødvendigt for at sikre aftalernes aktualitet, samt sikre at aftalerne til stadighed lever op til gældende lovgivning.

 

Når aftalerne revideres er der fokus på at estimere et eventuel kommunalt resssourcetræk ind i aftalen, såfremt det er relevant.

 

Generelt om aftalerne

Corona har i løbet af år 2021 stadig haft store konsekvenser for alle aftalerne både i forhold til det forventede output og outcome af aftalerne. De fleste organisationer har svært ved at finde frivillige og få igangsat initiativer til samme niveau som før corona brød ud. Det betyder, der er behov for at bruge kræfter på rekruttering og oplæring af nye frivillige.

 

Nogle af organisationerne har fundet nye måder at arbejde på ift. at være mere digitalt tilgængelige – men det afhænger af målgruppe mv.

 

Generelt fremhæves det gode samarbejde med kommunale parter, og samarbejdet beskrives som konstruktivt. Der er et ønske fra flere af samarbejdspartnerne om at mødes med politisk niveau.

I bilaget gennemgås status på samtlige aftaler.

 

Der er samarbejdsaftaler med følgende:

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Apotekerne

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Diabetesforeningen

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Kræftrådgivningen

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Foreningen Korskær

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Fredericia Provsti

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Mødrehjælpen

Børne- og Skoleudvalget

Fredericia Frivilligcenter

Senior- og Socialudvalget

Grow Your Life

Senior- og Socialudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Senior- og Socialudvalget

Kirkens Korshær

Senior- og Socialudvalget

Krisecenter for mænd

Senior- og Socialudvalget

Kvindernes Krisecenter

Senior- og Socialudvalget

SIND Fredericia

Senior- og Socialudvalget

Social Sundhed Fredericia

Senior- og Socialudvalget

Solstrålen Vejen til Frihed (NY)

Senior- og Socialudvalget

Ældre Sagen

Senior- og Socialudvalget

Headspace

Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget

TUBA

Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget

Get2Sport  OBS er stoppet

Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Børn og Skoleudvalget

 

 

Der er aftaler der udløber i 2022:

Boblberg (er udløbet i maj 2022)

Tidligere Sundhedsudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp pårørende projektet (udløber med udgangen af år 2022)

Senior- og Socialudvalget

Ny mor i DK (Dansk Flygtningehjælp) Udløber august 2022

Børne- og Skoleudvalget

Peer-Partnerskabet (udløber med udgangen af 2022)

Senior- og Socialudvalget

 

Derudover er der et igangværende arbejde med at udarbejde en aftale med lydavisen jfr. budgetbeslutning i budget 2021.

 

Se bilag A for de nærmere detaljer omkring de enkelte aftaler. Se bilag B for oversigt over økonomi.

Økonomiske konsekvenser

De fleste af aftalernes økonomi er koblet op til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der skal være en løbende vurdering af hver aftale med henblik på at sikre optimalt samarbejde med fokus på ressourcer mv.

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.
  2. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Skoleudvalget oversender sagen til orientering i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Godkendt

Punkt 12 Orienteringssag: Orientering om ny hovedlov

Sagsresumé

Et flertal af Folketingets partier har indgået aftale om en ny hovedlov(HOI-loven), der sikrer en mere enkel og sammenhængende indsats overfor udsatte mennesker. Med aftalen samles lovgivning fra flere forskellige områder i en ny lov, som giver sagsbehandlere bedre mulighed for at finde løsninger på komplekse problemer i samarbejde med borgeren.

 

Sagsbeskrivelse:

Pr. 7. juni 2022 er der indgået aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om udmøntning af en ny hovedlov; ´Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer´. Aftalen træder i kraft pr. 1.juli 2023.

 

Med aftalen er parterne enige om 10 principper for en ny lov om helhedsorienteret indsats, som skal skabe rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse og sammensatte behov med det formål, at flere bliver i stand til at mestre eget liv og komme i beskæftigelse. 

 

De 10 principper er (for uddybende beskrivelse se bilag):

 

  • En målgruppe med flere udfordringer
  • Borgerens samtykke
  • En sammenhængende udredning
  • Sammenhæng for hele familien
  • En samlet afgørelse om indsatser
  • Enkel klageadgang
  • Kommunal forpligtelse til at tilbyde indsatsen indfases på to år
  • Kommunen vælger selv organisering
  • Implementeringsstøtte
  • Evaluering

 

Aftalen om udmøntning skal understøtte, at borgere med komplekse og sammensatte problemer og potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og bedre livsmestring, får en sammenhængende udredning, en koordineret indsats og ret til en helhedsorienteret plan. Planen udarbejdes i samarbejde med borgeren og tager udgangspunkt i borgerens samlede aktuelle livssituation, behov og ønsker.

 

Der skelnes mellem en skal-målgruppe, som kommunerne forpligtiges til at tilbyde en indsats efter den nye HOI-lov, og en kan-målgruppe, som kommunerne har mulighed for at tilbyde indsatsen.

 

Skal-målgruppen

Aftaleparterne er enige om, at skal-målgruppen udgøres af borgere, som opfylder følgende kriterier:

 

1) Borger er fyldt 25, har Min Plan i jobcentret og modtager enten sygedagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse (som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven), revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, og

2) modtager enten socialpædagogisk støtte efter serviceloven § 85, eller døgnophold efter ser-vicelovens §§ 107, 108, 108 a eller i botilbudslignende tilbud eller misbrugsbehandling efter servicelovens § 101, og

3) kommunen vurderer, at den enkelte borger, som lever op til ovenstående objektive kriterier, har er et koordinationsbehov, som gør, at borgeren vil have gavn af en samlet udredning og indsatser inden for rammerne af HOI-loven.

 

Kan-målgruppen

Aftaleparterne er enige om, at kan-målgruppen for loven om en helhedsorienteret indsats er voksne borgere over 18 år, som har komplekse og sammensatte problemer, og som vurderes at have et potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet og øget livsmestring. Aftaleparterne noterer sig, at progression i forhold til henholdsvis at komme i beskæftigelse og opnå øget mestring af eget liv er hinandens forudsætninger, og at det er en forudsætning, at begge formål tages i betragtning, når borgere tilbydes at blive omfattet af HOI via kan-målgruppen.

Dermed gives kommunerne en bred adgang til at tilbyde indsatser efter HOI-loven, hvor det vurderes, at det giver fagligt mening i forhold til den enkelte borger.

 

Formålet med aftalen er, at skabe bedre og mere frie rammer for, at medarbejderne og ledere i kommunerne kan bruge deres faglighed til, sammen med borgeren, at finde de rette helhedsorienterede løsninger og dermed skabe resultater til gavn for den enkelte borger.

 

`Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer´ er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningerne vurderer, at den nye hovedlov understøtter en ny måde at arbejde sammen med borgeren på, og en ny fælles kultur på tværs af forvaltningerne i kommunen, som understøtter, at der arbejdes efter de samme mål for borgeren. Den ny hovedlov vil være med til at give borgerne en oplevelse af en koordineret og sammenhængende indsats fra kommunens side.

 

Der iværksættes en proces internt i kommunen, omhandlende implementering af hovedloven. En eventuel konsekvens af en implementeringsproces kan være ny tilrettelæggelse af arbejdet og ændret organisering på tværs af fagområderne. Dette kan også indebære ændringer på tværs af udvalg og dermed behov for politisk stillingtagen på et senere tidspunkt. Udvalget vil blive præsenteret for projektplan for implementering i løbet af efteråret.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget, samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

1: Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 23-08-2022

Ad 1) Orienteringen taget til efterretning

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orientering taget til efterretning.

Punkt 13 Orienteringssag: Orientering om den kommende Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

Vækst, Teknik og Klima har den 13. juni 2022 været i dialog med Teknisk Udvalg omkring fastlæggelse af en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 (PS23), hvilket blandt andet omhandler fastlæggelsen af den politiske involvering undervejs i processen.

Teknisk Udvalg har en ambition om at sikre en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023. Indledningsvis får alle fagudvalg derfor en orientering om, hvad planstrategien er for et dokument, samt en orientering om den proces, der er tilrettelagt for udarbejdelsen af Planstrategi 2023. 

Parallelt med denne orienteringssag indstilles udarbejdelse af Planstrategi 2023 med tilhørende tids- og procesplan, hvori der sikres sammenhæng med Byrådets kommende Vision 2032, til formel igangsættelse af byrådet via Teknisk Udvalg og Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Generelt om planstrategien

Planstrategiens formål

Planstrategien er et strategisk plandokument, som beskriver den ønskede udvikling i kommunen, og den fungerer som afsæt for den efterfølgende kommuneplanrevision. Udarbejdelsen af en planstrategi er således første skridt på vejen mod en ny kommuneplan.

Formålet med en planstrategi er, at byrådet drøfter og beslutter, hvad de overordnede strategiske pejlemærker skal være i forhold til kommunens udvikling og kommuneplanen.

Planstrategien skal desuden medvirke til at skabe en offentlig debat om den fysiske planlægning og indholdet i den efterfølgende kommuneplan.

Byrådet skal i planstrategien endvidere beslutte omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision ift. om der skal være tale om en fuld revision af kommuneplanen, eller om det kun er enkelte emner, der skal revideres.

 

Myndigheder

Planstrategier skal vedtages af byrådet. Byrådet kan, ud over den obligatoriske planstrategi indenfor den første halvdel af valgperioden, til enhver tid offentliggøre en planstrategi.

Andre myndigheder har mulighed for at fremsætte idéer, forslag og kommentarer til den fremlagte planstrategi i offentlighedsfasen. De har imidlertid ikke hjemmel til at fremsætte indsigelse mod en planstrategi, da planstrategien ikke er et planforslag (som forslag til hhv. kommuneplan eller lokalplan).

 

 

Krav til planstrategiens indhold

Der er kun få formelle krav til indholdet i planstrategien, og byrådet har derfor stor grad af frihed til at fastlægge indholdet i planstrategien.

Planstrategien skal dog indeholde oplysninger om:

  1. Byrådets vurdering af og strategi for kommunens udvikling

Byrådet skal i planstrategien fremlægge sin strategi for, hvordan kommunen skal udvikle sig fremover, sådan at borgerne gives mulighed for at drøfte byrådets tanker om kommunens fremtid.

Byrådets vurdering af og strategi for udviklingen er normalt de centrale afsnit i en planstrategi. Bortset fra de få indholdsmæssige krav, har byrådet frihed til at fokusere på de temaer, som det finder relevante.

  1. Planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen

Der er ikke detaljerede forskrifter for, hvilke oplysninger planstrategien skal indeholde om den gennemførte planlægning siden seneste revision af kommuneplanen. Ofte er det behandlet ganske kort fx via en liste over hvilke kommuneplantillæg og lokalplaner mv., der er vedtaget siden sidst.

  1. Revisionsbeslutning

Planstrategien skal indeholde en oplysning om, hvorvidt kommuneplanen skal revideres i sin helhed, eller det er enkelte temaer, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

Den statslige planlægning kan også medføre krav om planlægning for særlige emner. I det omfang der er sådanne krav, kan det betyde, at kommunen har pligt til at revidere dele af kommuneplanen. Det kan være i form af ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Offentlig debat om planlægningen

En vigtig hensigt i planloven er, at befolkningen inddrages og høres i forbindelse med ændret planlægning.

Planstrategien har en vigtig rolle i forhold til at inddrage offentligheden i de strategiske sigtelinjer for planlægningen. Planstrategien fremlægges offentligt i minimum 8 uger, hvor offentligheden har mulighed for at komme med bemærkninger.

Kommunen skal sikre en offentlig debat i forbindelse med tilblivelsen af en ny kommuneplan. Debatten kan derfor ske i forbindelse med planstrategien eller senest i forbindelse med offentliggørelse af kommuneplanrevisionen.

 

Den debatskabende planstrategi

Planstrategien er ikke kun et produkt men også en proces.

Debatten i forbindelse med planstrategien vil typisk have fokus på de store linjer i den fremtidige udvikling. En grundig debat i denne fase vil afklare mange spørgsmål i forhold til den efterfølgende planlægning. Debatten vil medvirke til at sikre ejerskab til det efterfølgende kommuneplanforslag - både politisk og i befolkningen - og medvirke til en helhedsorienteret og bæredygtig planlægning.

 

Offentliggørelse

Planstrategien skal offentliggøres af to omgange. Første gang, når den er vedtaget af byrådet og herefter skal i offentlig høring. Anden gang, når byrådet har taget stilling til de indkomne bemærkninger, og den herefter skal offentlig bekendtgøres.

Når planstrategien er vedtaget, skal den offentliggøres i mindst 8 uger. I denne periode kan offentligheden komme med ideer, forslag og bemærkninger til den fremsatte planstrategi.

Planstrategien skal offentliggøres i det fælles plansystem (Plandata.dk). Det gælder både offentliggørelsen i forbindelse med høringen og den senere offentlige bekendtgørelse af den endelige planstrategi. Planstrategien vil også blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Offentliggørelsen skal oplyse om tidsfristen for, at offentligheden (borgere, foreninger, virksomheder m.v.) kan komme med idéer, forslag og kommentarer til den offentliggjorte planstrategi, og hvordan disse fremsendes. Endvidere vil offentliggørelsen også ofte indeholde praktiske oplysninger om eventuelle borgermøder.

Efter udløbet af offentlighedsperioden skal byrådet tage stilling til de indkomne høringssvar, og beslutte om der skal ændres i strategien. Der er ikke nogen begrænsning i omfanget af de ændringer, der kan foretages af kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandling af de indkomne høringssvar. 

Den endelig planstrategi skal herefter offentliggøres sammen med oplysningen om de eventuelle ændringer, der er foretaget.

 

Specifikt om Fredericia Kommunes planstrategi

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om en fælles planstrategi og kommuneplan, der er gældende for alle 7 kommuner.

Hver af de 7 kommuner har desuden valgt at tilføje nye lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune.

For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

I Planstrategi 2019 har Fredericia Kommune fokus på temaerne: Bymidten, Detailhandel, Bosætning, Erhverv, Infrastruktur og mobilitet, Natur, landskab og friluftsliv samt Klimatilpasning. Hvert tema bliver præsenteret via følgende afsnit: Status, Vision, ”Hvad er målet” samt ”Ved revisionen af kommuneplanen vil vi”.

Gældende planstrategi kan ses via følgende link: Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

 

Den lokale del af Planstrategi 2023

Ud over nogle få formelle krav er der metodefrihed ift. udarbejdelse af planstrategier. Det ligger derfor helt åbent, hvad indholdet og formen bliver i den kommende Planstrategi 2023.

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det dog være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032.

Dertil kommer allerede vedtagne politiske strategier og planer (fx Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020), som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

En række kommende strategier og planer (fx Bymidtestrategi, Bosætningsstrategi og Turismestrategi samt Klimatilpasningsplan 2022), har også - afhængig af tidspunkt for færdiggørelse - relevans for Planstrategi 2023.

I sidste instans er Planstrategi 2023 en forløber for den kommende Kommuneplan 2025-2037, som omhandler den fysiske planlægning for, anvendelse og disponering af kommunens arealer. Der ligger derfor en opgave i at få ”oversat” vision, strategier og planer til et mere fysisk sigte.

Såfremt der kommer ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen” med relevans for kommuneplanen, vil det skulle nævnes i planstrategien ift. den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Den fælles del af Planstrategi 2023

Ud over den lokale del af Planstrategi 2023, er det fortsat planen, at der skal udarbejdes en fælles Planstrategi 2023 for hele Trekantområdet. Den fælles planstrategi skal indeholde en revisionsbeslutning om, hvilke dele af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, der skal revideres.

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces kaldet Vision 2050.

Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat. Det vil potentielt først ske i 2023, hvilket er sent i forhold til Fredericia Kommunes tidsplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023. Der arbejdes derfor administrativt på at sikre, at Trekantområdets bestyrelse træffer en foreløbig revisionsbeslutning i løbet af efteråret 2023, som vil skulle drøftes i og godkendes af de 7 byråd i løbet af 2023.

 

Tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023

På baggrund af den forudgående drøftelse i Teknisk Udvalg den 13. juni 2022, indstilles nedenstående tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 til godkendelse i byrådet den 12. september 2022.

Med tids- og procesplanen er der tilrettelagt en plan, der sikrer en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023.

Hvad angår borgerinddragelse, så har Teknisk Udvalg et ønske om, at arbejdet med Planstrategi 2023 i høj grad hviler på arbejdet med den nye vision 2032, herunder at borgerinddragelsen bygger ovenpå de processer, der allerede er foregået i det regi. En nærmere afklaring af dette, forventes af ske i løbet af efteråret 2022.

 

29. aug., 5. sept. og 

12. sept. 2022 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Formel igangsætning af PS23

Introduktion til planstrategi som dokument

 

Aug. 2022

Alle øvrige fagudvalg

Orientering om den kommende Planstrategi 2023

19. & 20. sept. 2022

Teknisk Udvalg, Klima, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget

 

Drøftelse af administrations bud på temaer

Drøftelse af politisk oversættelse fra ”Vision 2032  til PS23”

Fastlægge program og temaer til fælles temamøde for byrådet den 4. okt. 

4. okt. 2022

Fælles temamøde 

for hele byrådet

Fastlæggelse af temaer/fokusområder i PS23

24. okt. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

28. nov. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

Mar.-apr. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Vedtagelse af PS23

Maj-jul. 2023

 

 

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. 2023

 

 

Opsamling på høringssvar

Sept. 2023

 

Teknisk Udvalg

Trykprøvning af evt. ændringer

Okt.nov. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Endelig vedtagelse af PS23

Dec. 2023

 

 

Offentliggørelse

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orientering taget til efterretning.

Punkt 14 Orientering

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmer

 

Orientering og spørgsmål fra afdelingerne

  1. Status på visiterede børn/unge til Fredericiaodde Skole og de midlertidige FOS-løsninger for

1) skoleåret 2022-23 og 2) fra 2023-24.

 

  1. Forvaltningens samarbejde med STUKs læringskonsulenter i skoleåret 2022-23 vedr. Ullerup Bæk Skolen, Afd. Skjoldborgvej.

Indstillinger

Konst. direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 15 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller