Børne- og Skoleudvalget - 27-03-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 27 marts, 2019 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 22 marts, 2019 - 12:48
Referat publiceret:
Tirsdag, 2 april, 2019 - 10:15

Punkt 7 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Godkendt.

Punkt 8 Besøg på Frederiksodde Skole, afd. Ullerupdalsvej 10A

Sagsresumé

Mødested på Frederiksodde Skole, afd. Ullerupdalvej 10A hvor skoleleder Anders Nielsen fortæller og viser rundt på skolen.  Udvalgsmødet holdes på Nørre Allé 5 på distriktskontoret 1. sal.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orientering om initiativer inden for unges seksuelle sundhed og trivsel

Sagsresumé

Projektleder i sundhedsplejen - Anna Marie Miklos – vil på udvalgsmødet orientere om partnerskabsaftalen med Sex & Samfund, samt etablering af ungemodtagelsen. Begge er initiativer til at fremme de unges seksuelle sundhed og trivsel.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune etablerede i sidste halvår af 2018 et samarbejde med Sex & Samfund. Samarbejdet er 3 årigt og indebærer bl.a. en række undervisningsinitiativer på ungdomsuddannelserne. Der er ligeledes indledt et samarbejde med Sygehus Lillebælt om etablering af en ungemodtagelse i Headspaces lokaler samt sundhedshuset. Ungemodtagelsen er en anonym rådgivning, der ligesom Sex & samfunds undervisningsinitiativer, skal medvirke til at fremme unges seksuelle sundhed og trivsel. Projektleder Anna Marie Miklos, vil på mødet give en orientering om de to tilbud.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller

At orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 10 Orientering om Cool Kids

Sagsresumé

Leder af PPR – Kirsten Grunnet – vil på udvalgsmødet give en orienteringen om tilbuddet ”Cool Kids”.

 

Sagsbeskrivelse:

Familie & Børnesundhed har en række tilbud om samtalegrupper til børn og unge, der har problemer i deres hverdag. En af disse samtalegrupper er Cool Kids, som er en angstgruppe, der lærer børn og unge at håndtere angst og bekymringer. Leder af PPR – Kirsten Grunnet – vil på mødet give en orientering om ”Cool Kids”

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

 

Familie & Børnesundhed indstiller

At orienteringen om Cool Kids tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 11 Regnskab 2018

Sagsresumé

I forbindelse med regnskabsafslutningen udarbejder koncernområderne og stabene en opgørelse af regnskabet.

Denne sag indeholder regnskabsresultatet 2018 for Børne- og Skoleudvalgets område.

Regnskabsresultatet for 2018 viser samlet et merforbrug på udvalgets ramme på 6,9 mio. kr. Indregnet i dette er et mindreforbrug på eksterne puljemidler på 5,3 mio. kr., hvorfor der indgår 12,2 mio. kr. i merforbrug til Økonomiudvalgets behandling af Spar/Lån

 

Sagsbeskrivelse:

Regnskabet for serviceudgifterne udviser et samlet merforbrug på 6,7 mio. kr., som hovedsagligt skyldes udfordringerne på specialundervisning på det mellemkommunale område, som isoleret har et merforbrug på 11,2 mio. kr. og dermed er forværret sammenlignet med 2017.

 

Denne afhjælpes af mindreforbrug på daginstitutionsområdet samt foranstaltningsområdet og enhederne på Familie og Børnesundhed, som samlet har et mindreforbrug på 6,6 mio. kr., som hovedsagligt kan tilskrives opbremsningen.

 

Der er et samlet merforbrug på overførselsudgifterne på 1,3 mio. kr., som kan tilskrives merforbrug på tabt arbejdsfortjeneste. Der var i 2017 en tilgang af nogle dyre sager med tilhørende tabt arbejdsfortjeneste til forældrene. Disse sager var stadig aktive i 2018, hvorfor der også har været en overskridelse af budgetrammen.

 

Der er et mindre overskud på den samlede anlægsramme i udvalget på 0,4 mio. kr. Overskuddet udgøres hovedsageligt af midler til renovering af Kirstinebjergskolens svømmehal, som skyldes opbremsningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” og ”Vurdering”.

Vurdering

Specialundervisningen på det mellemkommunale område repræsenterer en stor udfordring, hvor udgifterne i en årrække har været stigende, mens indtægtsniveauet er faldet. Dette har resulteret i en gældsopbygning, som kan forventes at forøges i de kommende år. Byrådet har med budgetforliget for 2019 eftergivet gæld på skoleområdet for 20,0 mio. kr. ligesom der er iværksat en temperaturmåling af hele 0-18 års området. Resultaterne herfra afventes til implementering, men der er fortsat fokus på at etablere en handlingsplan for at imødegå udfordringen. Det resterende af skole- og dagtilbudsområdet vurderes til at være i økonomisk balance under ét.

 

Der vurderes at være økonomisk balance på udvalgets andel af koncernområdet Familie og Børnesundhed, og at det opsparede beløb for 2018 kan tilskrives opbremsningen efter byrådets anvisning. Opbremsningen har resulteret i forskydning af en række aktiviteter til 2019 og derfor påvirker kommende års budgetramme.

Indstillinger

Børn og Unge, Familie og Børnesundhed og Økonomi og Personale indstiller:

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 12 Legepladspuljen - principper for tildeling

Sagsresumé

Principper for fordeling af midler fra legepladspuljen gennemgås. Endvidere fremlægges oversigt over fordelingen af legepladsmidler for perioden 2017-2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Når anlægsmidlerne fra legepladspuljen fordeles, sker det efter en række principper.

Principperne er udarbejdet på baggrund af en samlet vurdering af legepladsernes stand.

Der er tre forhold, som har særlig prioritet ved tildeling af midler fra legepladspuljen:

  1. Sikkerhed på legepladsen
  2. Arbejdsmiljø
  3. Nyetablering af legeredskaber som udvikler børns motoriske færdigheder – nyetableringerne ses også i forlængelse af tidligere legepladsbevillinger.

 

Alle ansøgninger til legepladspuljen vurderes i forhold til ovenstående kriterier. Vedr. vurdering i forhold til punkterne 1 og 2 udarbejdes der hvert år en legepladsrapport af et uvildigt firma. Denne rapport danner databaseret baggrund for afgørelsen af tildeling i legepladspuljen.

 

Vurdering af legepladser

Alle ledere har pligt til at gennemgå deres legepladser dagligt og sikre at legepladsen er i forsvarlig stand. Opgaven kan være delegeret til tekniske serviceledere eller andre. Det betyder, at man lokalt har et indgående kendskab til egne legepladsforhold, når der udformes ansøgninger.

Arbejdsgruppen, som arbejder med legepladspuljen, består af 6 personer: to medarbejdere fra Ejendomsafdelingen (leder af Ejendomsafdelingen samt medarbejder med særlig viden om legepladsregler), to distriktsledere samt to medarbejdere fra Børn og Unge.

 

Nyetablering af legeredskaber

I forbindelse med skolereformen og indførelse af nye distriktsskoler i 2013-2014 blev der afsat særskilte puljemidler til tilpasning af legepladserne på skolerne. Det er dyrt at omdanne og tilpasse legepladser, og derfor har det været nødvendigt fortsat at anvende midler fra legepladspuljen.

Der er fortsat mange ønsker til nye tiltag på legepladserne, som ikke kan imødekommes, fordi der er behov for at vedligeholde eksisterende legeredskaber. Det forventes at der de næste par år fortsat vil være mange ansøgninger, som dækker helt basale vedligeholdelsesopgaver på legepladserne.

Udskiftning af legeredskaber kræver ofte byggetilladelser og rådgivning – det betyder, at der er udgifter til byggesagsbehandling, som skal dækkes af de afsatte midler.

Midlernes fordeling 2017-2019

 

Anvendt på dagtilbud:

År 2017

År 2018

År 2019

Vedligehold

95%

89,5%

83%

Arbejdsmiljø

0%

6,5%

11%

Nyt

5%

4%

6%

 

Anvendt på skoler:

År 2017

År 2018

År 2019

Vedligehold

68%

71%

50%

Nyt

32%

29%

50%

 

Økonomi

Skoler

Dagtilbud

I alt

2017

389.142

528.900

918.042

2018

381.883

383.200

765.083

2019

522.020

683.980

1.206.000

 

Tidslinje for legeplads hvor interessenterne involveres.

September / Oktober 2019

November/December 2109

December/ Januar 2020

Januar 2020

Februar 2020

Budgetvedtagelse

 

Udmelding af legepladsbudget-et december 2019, hvor i der bedes om ønsker til fordeling af midlerne.

 

Skoler og institutioner involverer de forskellige råd for indsamling af ønsker.

 

Ønskerne indsendes i, hvor i de behandles af fagfolk ud fra de tre ovenstående kriterier, som forelægges det politiske udvalg til beslutning

 

Bevillingerne udmeldes

 

Sponsorater

Finansiering af legepladser kan ske med baggrund i sponsorater. Byrådet besluttede i 2009 et regelsæt for sponsorater af legepladser og andet. Regelsættet vedlægges som bilag.

Der blev givet dispensation for regelsættet vedr. sponsorater i en konkret sag den 17/6 2014 i økonomiudvalget. Sagsindstillingen og beslutningen vedr. dispensation vedlægges som bilag.

 

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Legeplads puljetilskuddet på kr. 1.206.000,00 er et fint supplement til skolerne og institutionernes drift og aktivitetsbudgetter, så der kan opretholdes en sikker og tryg legeplads, idet nyetableringer og vedligehold af legepladsområderne ellers ikke vil blive prioriteret i samme omfang grundet manglende økonomi til et økonomisk dyrt investerings og drifts område som legepladsarealer er.
Det kan også ses i det antal ansøgninger der sendes frem, som langt overstiger legepladspuljens størrelse, hvor der igennem årene har været ønsker for omkring kr. 1,5 til 2,5 mio. til legepladspuljen.

Det er arbejdsgruppens vurdering, at principperne, som anvendes ved fordeling af legepladspuljen, er med til at sikre de nuværende legeredskaber altid har en lovlig og sikker standard, og at forholdet mellem vedligehold og udvikling af legepladserne er afbalanceret.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at principperne for den fremadrettede fordeling af legepladsmidler drøftes, herunder om midlerne kan indtænkes over flere år.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Temadrøftelse vedr. legepladser på næste møde.

Oversigt med ønsker gennemgås.

Vejledning vedrørende brug af sponsorater revideres i løbet af 2019.

Punkt 13 Revurdering af modulordning på dagtilbudsområdet

Sagsresumé

Det anbefales, at der igangsættes høring i relation til revurdering af behovet for moduler på dagtilbudsområdet, herunder eventuel afskaffelse af mindre efterspurgte moduler og oprettelse af nyt modul.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er ikke foretaget revurdering af behovet for de nuværende moduler siden 2013.

I mellemtiden har Folketinget indført lovpligtigt 30 timers modul i forbindelse med barsel, ligesom der i forvejen er indført 30 timers modul til børn med sproglige vanskeligheder.

 

Efterspørgsel efter kommunale dagtilbudspladser

Nedenfor ses brugernes valg af pladser i 2018. Her ses, at efterspørgslen efter 20 og 25 timers moduler er relativ lille. Sprogmodulet på 30 timer er et gratismodul, hvorfor det ikke indgår i opgørelsen.

Det anbefales, at der igangsættes høring i relation til revurdering af behovet for moduler på dagtilbudsområdet, herunder eventuel afskaffelse af mindre efterspurgte moduler og oprettelse af nyt modul.

Moduler

0-2 år

3-5 år

I alt

20 timers modul

6

4

10

25 timers modul

23

19

41

35 timers modul

280

511

791

47,5 timers modul

252

656

908

I alt

561

1190

1751

NB: Dertil kommer 33 pladser i specialtilbud.

Økonomiske konsekvenser

Forældrebetaling

Ændring i modulsammensætningen vil påvirke forældrebetalingen. Beregningerne er foretaget på baggrund af de samme principper, der anvendes i de nuværende modulberegninger.

 

Model 1 (30, 35 og 47,5 timers moduler fremover)

Alle takster stiger, hvilket kan forklares ved, at der samlet skal bemandes flere timer, når en række børn rykker op til 30 timers modulet mod tidligere 20 og 25 timer.

 

Model 2 (30 og 47,5 timers moduler fremover)

Taksterne falder for 30 og 47,5 times modulet. Det forudsættes, at 60 pct. af børnene frem over vælger 47,5 timer, og 40 pct. vælger 30 timers modulet.

 

 

Indtægter

Modulomlægningen betyder ikke noget for de samlede indtægter, som er uforandrede.

 

Timer

Nuværende model 0-2 år

Nuværende model 3-5 år

Ny model 1 0-2 år

Ny model 1 3-5 år

Ny model 2 0-2 år

Ny model 2 3-5 år

20

1.595

1.065

 

 

 

 

25

2.175

1.315

 

 

 

 

30

2.335

1.425

2.530

1.575

2.375

1.490

35

2.925

1.780

2.940

1.785

 

 

47,5

3.920

2.375

3.930

2.380

3.695

2.255

 

 

Pr 1/8 2019 er der følgende fripladsfordeling på 20 og 25 timer:

• 7 børn er indmeldt på 20 timer - 4 børn ikke har friplads, 2 børn har mellem 51-94 % friplads.

• 48 børn indmeldt på 25 timer - 32 børn ikke har friplads, 16 har mellem 20-100 % friplads.

Vurdering

Fælles erfaringer for 20 og 25 timers modulerne (delpladser)

Tidligere lå de to moduler forskudt, hvor 25 timers modulet lå om formiddagen, mens 20 timers modulet lå om eftermiddagen – på den måde delte to børn en hel plads dagligt. Dermed var børnene ikke i institutionen på samme tid. Dette er ikke tilfældet i dag, da de kan anvendes, når forældrene ønsker det.

 

Pladserne udløser   ressourcer svarende til en halv plads, men fysisk fylder pladserne i dag for to, da børnene oftest er der på samme tid. Det betyder, at der er til tider er udfordringer på de fysisk rammer. Samtidig udfordrer det den nære 1 til 1 kontakt, idet børnene er tilstede samtidig.

 

Der ses en overrepræsentation af tosprogede familier på 20 og 25 timers modulerne – de anvender omkring halvdelen af alle delepladser. Nogle af disse børn vil have bedre af et længere modul for at lære mere dansk.

 

Tosprogede børn, der sprogvurderes som 3 årige og ender med en fokuseret eller særlig indsats, skal have lavet en sprogkontrakt. Det betyder, at de som minimum skal være 30 timer i daginstitutionen, og dermed skal have ændret deres 20 eller 25 timers modul til et 35 timers modul. Dette er ofte ikke muligt at gøre med kort varsel, da nogle institutioner ofte er fyldt op normeringsmæssigt, og ændringen af modulet må derfor udskydes, hvilket er pædagogisk uhensigtsmæssigt.

 

Udfordringer ved 20 timers modulet

Børn på 20 timers modul er ikke med i frokostordningen, og der ses tegn på, at disse børn påvirkes af det. De kan føle sig anderledes og uden for fællesskabet.

 

De fleksible modulordninger er en god løsning for forældrene, men for institutionerne har det konsekvenser for det pædagogiske arbejde, fordi personaleressourcer kun er det halve pr. plads og forældrene har frihed til selv at vælge tidspunktet for barnets tilstedeværelse. Derved bliver det sværere at dække dagen ind med de tildelte personaleressourcer.

 

Høring

Det anbefales, at den nuværende modulordning sendes i høring med henblik på en eventuel tilpasning af modulerne fra 1. januar 2020.

Ændring af modulordninger skal af hensyn til de nuværende brugere tilrettelægges i god tid, så forældre kan nå at revurdere deres behov i forhold til et nyt udbud af moduler.

Processen kan igangsættes på Fællesrådsmødet for dagtilbud den 30. april 2019, hvor processen kan diskuteres og fastlægges.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget bemyndiger forvaltningen til at igangsætte høringsproces med det formål at afdække behovet for ændring i nuværende moduler, særligt med fokus på at 20 og 25 timers modulerne afskaffes, og der etableres 3 modultilbud på henholdsvis 30 timer, 35 timer og 47,5 timer eller 2 moduler på 30 timer og 47,5 timer.

Processen tilrettelægges således at der kan forelægges et oplæg til budgetseminaret i efteråret 2019.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Forvaltningen igangsætter en høringsproces med det formål at afdække forældrenes ønsker og behov.

Høringen og oplæg på den baggrund skal foreligge inden budgetseminaret (budget 2020)

Punkt 14 Orientering om projekt nye kunst- og kulturspor i dagtilbud

Sagsresumé

Fredericia kommune søgte i januar 2019 en ny pulje i Slots- og Kulturstyrelsen. Puljen støtter tiltag der kan understøtte en tidlig kulturstart i dagtilbud. 8 projekter ud af 43 har opnåede støtte fra puljen. Fredericia er en af de otte puljemodtager. Projektet ´Nye kunst- og kulturspor i dagtilbud´ i Fredericia har fået en bevilling på 504.900 kr. fra puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med projektet er:

-          at støtte op om at flere børn bosat i Fredericia får mulighed for at opleve og spejle sig i kunst og kultur i deres hverdag gennem udvikling af nye kunst- og kulturspor (åben dagtilbud)

 

-          at alle børn erfarer og understøttes i – også sammen med deres forældre -  at udtrykke sig gennem kunst og kultur

 

-          at indhente erfaringer med at samskabe med nye aktører, som en del af processen til en ny strategi for børn og unges møde med kunst og kultur i Fredericia

 

Følgende samarbejdspartnere vil i løbet af projektperioden fra april 2019 til udgangen af 2021 indgå i projektet:

 Den kreative skole, Fredericia Teater, Tøjhuset/musikforening, Affald og Genbrug,  Madsby Legepark, Naturskolen Trelde Næs, Fredericia Bibliotek, Museerne i Fredericia.

Projektet bygger i høj grad videre på det samarbejde, som gennem årene er opbygget med Den kreative skole på dagtilbudsområdet.

Projektet styres af Børn og Unge – CPU.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer at projektet i høj grad understøtter følgende:

-          den nye styrkede læreplan og profiler i dagtilbud

-          børne- og ungepolitikken samt ny børnekulturstrategi, som er under udarbejdelse

.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 15 Ekstraordinært temamøde

Sagsresumé

Det foreslås, at der afholdes temamøde for udvalget 24/4 2019, hvor to punkter vedr. folkeskolen i Fredericia kan drøftes mere dybdegående.

 

Sagsbeskrivelse:

Det foreslås, at der afvikles et ekstraordinært temamøde i Børne- og Skoleudvalget 24/4 2019, hvor følgende temaer er på dagsordenen:

-  Justering af folkeskolereformen

-  Indsatser på mellemtrinnet 2019-20 med henblik på at få flere uddannelsesparate unge,  som aftalt på fællesmøde i efteråret 2018 mellem Uddannelsesudvalget og Børne- og   Skoleudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at et temamøde i april giver mulighed for at drøfte de to temaer i dybden forud for skolernes planlægning af skoleåret 2019-20.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget træffer beslutning om at afholde et ekstraordinært temamøde 24/4.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 27-03-2019

Der afholdes temamøde den 24/4.

Punkt 16 Orientering (Lukket)