Bosætnings- og Turismeudvalget - 23-08-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 23 august, 2022 - 12:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 august, 2022 - 15:50
Referat publiceret:
Mandag, 5 september, 2022 - 12:50

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Godkendt

Punkt 2 2. Budgetopfølgning 2022 - Bosætnings- og Turismeudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning 2022 viser, at der forventes en mindreudgift på -2,964 på Bosætnings- og Turismeudvalgets områder. Afvigelsen skyldes hovedsageligt, at en forventning om at forskyde byggemodningen af Østergade fra 2022 til 2023.

 

Der forventes et merforbrug på serviceudgifter, som skyldes ikke budgetteret løn til turismechef.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselssudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Bosætnings- og Turismeudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

0,463

3,854

4,354

0,500

Skattefinansieret anlæg

0,000

0,850

0,850

0,000

Jordforsyning/Danmark C

2,352

32,328

28,864

-3,464

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 2. budgetopfølgning 2022 omhandler:

Serviceudgifter, 3,391 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 3,506 mio. kr.

Anlæg, 0,850 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 0,850 mio. kr.

Jordforsyning/Danmark C, 29,976 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, -2,570 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 32,546 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2022 er der ingen justeringer.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning 2022, på mødet den 23. august 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Bosætnings- og Turismeudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

0,463

3,854

4,354

0,500

Skattefinansieret anlæg

0,000

0,850

0,850

0,000

Jordforsyning/Danmark C

2,352

32,328

28,864

-3,464

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Der er en forventning om at der er en overskridelse på 0,500 mio. kr. på serviceudgifter. Merudgiften vedrører et forventet merforbrug til den nye turismechefs løn.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Der forventes balance på skattefinansieret anlæg.

 

JORDFORSYNING/DANMARK C

Det forventes at forskyde byggemodning af Østergade fra 2022 til 2023 for 3,464 mio. kr.

Indstillinger

Kommunaldirektøren samt Bosætnings- og Turismeudvalget indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Godkendt – idet det forventes at serviceudgifterne balancerer.

Punkt 3 Orienteringssag: Orientering om den kommende Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

 

Vækst, Teknik og Klima har den 13. juni 2022 været i dialog med Teknisk Udvalg omkring fastlæggelse af en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 (PS23), hvilket blandt andet omhandler fastlæggelsen af den politiske involvering undervejs i processen.

 

Teknisk Udvalg har en ambition om at sikre en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023. Indledningsvis får alle fagudvalg derfor en orientering om, hvad planstrategien er for et dokument, samt en orientering om den proces, der er tilrettelagt for udarbejdelsen af Planstrategi 2023. 

 

Parallelt med denne orienteringssag indstilles udarbejdelse af Planstrategi 2023 med tilhørende tids- og procesplan, hvori der sikres sammenhæng med Byrådets kommende Vision 2032, til formel igangsættelse af byrådet via Teknisk Udvalg og Økonomi- og Erhvervsudvalget. 

 

Sagsbeskrivelse:

Generelt om planstrategien

Planstrategiens formål

Planstrategien er et strategisk plandokument, som beskriver den ønskede udvikling i kommunen, og den fungerer som afsæt for den efterfølgende kommuneplanrevision. Udarbejdelsen af en planstrategi er således første skridt på vejen mod en ny kommuneplan.

 

Formålet med en planstrategi er, at byrådet drøfter og beslutter, hvad de overordnede strategiske pejlemærker skal være i forhold til kommunens udvikling og kommuneplanen.

 

Planstrategien skal desuden medvirke til at skabe en offentlig debat om den fysiske planlægning og indholdet i den efterfølgende kommuneplan.

 

Byrådet skal i planstrategien endvidere beslutte omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision ift. om der skal være tale om en fuld revision af kommuneplanen, eller om det kun er enkelte emner, der skal revideres.

 

Myndigheder

Planstrategier skal vedtages af byrådet. Byrådet kan, ud over den obligatoriske planstrategi indenfor den første halvdel af valgperioden, til enhver tid offentliggøre en planstrategi.

 

Andre myndigheder har mulighed for at fremsætte idéer, forslag og kommentarer til den fremlagte planstrategi i offentlighedsfasen. De har imidlertid ikke hjemmel til at fremsætte indsigelse mod en planstrategi, da planstrategien ikke er et planforslag (som forslag til hhv. kommuneplan eller lokalplan).

 

Krav til planstrategiens indhold

Der er kun få formelle krav til indholdet i planstrategien, og byrådet har derfor stor grad af frihed til at fastlægge indholdet i planstrategien.

 

Planstrategien skal dog indeholde oplysninger om:

  1. Byrådets vurdering af og strategi for kommunens udvikling

Byrådet skal i planstrategien fremlægge sin strategi for, hvordan kommunen skal udvikle sig fremover, sådan at borgerne gives mulighed for at drøfte byrådets tanker om kommunens fremtid.

Byrådets vurdering af og strategi for udviklingen er normalt de centrale afsnit i en planstrategi. Bortset fra de få indholdsmæssige krav, har byrådet frihed til at fokusere på de temaer, som det finder relevante.

  1. Planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen

Der er ikke detaljerede forskrifter for, hvilke oplysninger planstrategien skal indeholde om den gennemførte planlægning siden seneste revision af kommuneplanen. Ofte er det behandlet ganske kort fx via en liste over hvilke kommuneplantillæg og lokalplaner mv., der er vedtaget siden sidst.

  1. Revisionsbeslutning

Planstrategien skal indeholde en oplysning om, hvorvidt kommuneplanen skal revideres i sin helhed, eller det er enkelte temaer, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

 

Den statslige planlægning kan også medføre krav om planlægning for særlige emner. I det omfang der er sådanne krav, kan det betyde, at kommunen har pligt til at revidere dele af kommuneplanen. Det kan være i form af ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Offentlig debat om planlægningen

En vigtig hensigt i planloven er, at befolkningen inddrages og høres i forbindelse med ændret planlægning.

 

Planstrategien har en vigtig rolle i forhold til at inddrage offentligheden i de strategiske sigtelinjer for planlægningen. Planstrategien fremlægges offentligt i minimum 8 uger, hvor offentligheden har mulighed for at komme med bemærkninger.

Kommunen skal sikre en offentlig debat i forbindelse med tilblivelsen af en ny kommuneplan. Debatten kan derfor ske i forbindelse med planstrategien eller senest i forbindelse med offentliggørelse af kommuneplanrevisionen.

 

Den debatskabende planstrategi

Planstrategien er ikke kun et produkt men også en proces.

Debatten i forbindelse med planstrategien vil typisk have fokus på de store linjer i den fremtidige udvikling. En grundig debat i denne fase vil afklare mange spørgsmål i forhold til den efterfølgende planlægning. Debatten vil medvirke til at sikre ejerskab til det efterfølgende kommuneplanforslag - både politisk og i befolkningen - og medvirke til en helhedsorienteret og bæredygtig planlægning.

 

Offentliggørelse

Planstrategien skal offentliggøres af to omgange. Første gang, når den er vedtaget af byrådet og herefter skal i offentlig høring. Anden gang, når byrådet har taget stilling til de indkomne bemærkninger, og den herefter skal offentlig bekendtgøres.

 

Når planstrategien er vedtaget, skal den offentliggøres i mindst 8 uger. I denne periode kan offentligheden komme med ideer, forslag og bemærkninger til den fremsatte planstrategi.

 

Planstrategien skal offentliggøres i det fælles plansystem (Plandata.dk). Det gælder både offentliggørelsen i forbindelse med høringen og den senere offentlige bekendtgørelse af den endelige planstrategi. Planstrategien vil også blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

 

Offentliggørelsen skal oplyse om tidsfristen for, at offentligheden (borgere, foreninger, virksomheder m.v.) kan komme med idéer, forslag og kommentarer til den offentliggjorte planstrategi, og hvordan disse fremsendes. Endvidere vil offentliggørelsen også ofte indeholde praktiske oplysninger om eventuelle borgermøder.

 

Efter udløbet af offentlighedsperioden skal byrådet tage stilling til de indkomne høringssvar, og beslutte om der skal ændres i strategien. Der er ikke nogen begrænsning i omfanget af de ændringer, der kan foretages af kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandling af de indkomne høringssvar.

 

Den endelig planstrategi skal herefter offentliggøres sammen med oplysningen om de eventuelle ændringer, der er foretaget.

 

Specifikt om Fredericia Kommunes planstrategi

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om en fælles planstrategi og kommuneplan, der er gældende for alle 7 kommuner.

Hver af de 7 kommuner har desuden valgt at tilføje nye lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune.

 

For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

 

I Planstrategi 2019 har Fredericia Kommune fokus på temaerne: Bymidten, Detailhandel, Bosætning, Erhverv, Infrastruktur og mobilitet, Natur, landskab og friluftsliv samt Klimatilpasning. Hvert tema bliver præsenteret via følgende afsnit: Status, Vision, ”Hvad er målet” samt ”Ved revisionen af kommuneplanen vil vi”.

 

Gældende planstrategi kan ses via følgende link: Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

 

Den lokale del af Planstrategi 2023

Ud over nogle få formelle krav er der metodefrihed ift. udarbejdelse af planstrategier. Det ligger derfor helt åbent, hvad indholdet og formen bliver i den kommende Planstrategi 2023.

 

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det dog være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032.

 

Dertil kommer allerede vedtagne politiske strategier og planer (fx Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020), som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

 

En række kommende strategier og planer (fx Bymidtestrategi, Bosætningsstrategi og Turismestrategi samt Klimatilpasningsplan 2022), har også - afhængig af tidspunkt for færdiggørelse - relevans for Planstrategi 2023.

 

I sidste instans er Planstrategi 2023 en forløber for den kommende Kommuneplan 2025-2037, som omhandler den fysiske planlægning for, anvendelse og disponering af kommunens arealer. Der ligger derfor en opgave i at få ”oversat” vision, strategier og planer til et mere fysisk sigte.

 

Såfremt der kommer ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen” med relevans for kommuneplanen, vil det skulle nævnes i planstrategien ift. den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Den fælles del af Planstrategi 2023

Ud over den lokale del af Planstrategi 2023, er det fortsat planen, at der skal udarbejdes en fælles Planstrategi 2023 for hele Trekantområdet. Den fælles planstrategi skal indeholde en revisionsbeslutning om, hvilke dele af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, der skal revideres.

 

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces kaldet Vision 2050.

 

Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat. Det vil potentielt først ske i 2023, hvilket er sent i forhold til Fredericia Kommunes tidsplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023. Der arbejdes derfor administrativt på at sikre, at Trekantområdets bestyrelse træffer en foreløbig revisionsbeslutning i løbet af efteråret 2023, som vil skulle drøftes i og godkendes af de 7 byråd i løbet af 2023.

 

Tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023

På baggrund af den forudgående drøftelse i Teknisk Udvalg den 13. juni 2022, indstilles nedenstående tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 til godkendelse i byrådet den 12. september 2022.

 

Med tids- og procesplanen er der tilrettelagt en plan, der sikrer en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023.

 

Hvad angår borgerinddragelse, så har Teknisk Udvalg et ønske om, at arbejdet med Planstrategi 2023 i høj grad hviler på arbejdet med den nye vision 2032, herunder at borgerinddragelsen bygger ovenpå de processer, der allerede er foregået i det regi. En nærmere afklaring af dette, forventes af ske i løbet af efteråret 2022.

 

29. aug., 5. sept. og 

12. sept. 2022 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Formel igangsætning af PS23

Introduktion til planstrategi som dokument

 

Aug. 2022

Alle øvrige fagudvalg

Orientering om den kommende Planstrategi 2023

19. & 20. sept. 2022

Teknisk Udvalg, Klima, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget

 

Drøftelse af administrations bud på temaer

Drøftelse af politisk oversættelse fra ”Vision 2032  til PS23”

Fastlægge program og temaer til fælles temamøde for byrådet den 4. okt. 

4. okt. 2022

Fælles temamøde 

for hele byrådet

Fastlæggelse af temaer/fokusområder i PS23

24. okt. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

28. nov. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

Mar.-apr. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Vedtagelse af PS23

Maj-jul. 2023

 

 

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. 2023

 

 

Opsamling på høringssvar

Sept. 2023

 

Teknisk Udvalg

Trykprøvning af evt. ændringer

Okt.nov. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Endelig vedtagelse af PS23

Dec. 2023

 

 

Offentliggørelse

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Orienteret

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Orienteringssag: Sommer i Fredericia: Afrapportering på kampagner 2022

Sagsresumé

I budget 2022 har forligspartierne ønsket fortsat at understøtte de gode oplevelser i Fredericia med Fredericia Sommerby. Derfor præsenteres sommerens resultater for udvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2022 har forligspartierne ønsket fortsat at understøtte de gode oplevelser i Fredericia med Fredericia Sommerby. Desuden er det formuleret, at der skal ”fokuseres på Fredericias unikke oplevelser og historie som fæstningsby”. Derfor er det en del af forslaget til brug for midlerne for 2022.

 

I maj blev det præsenteret for udvalget, hvilke aktiviteter der blev lavet sommeren over, samt at de resterende penge (ca. 350.000 kr.) blev brugt på en samlet indsats, så vi kan få tiltrukket gæster, samt overnatninger til vores by og kommune. Det blev også besluttet, at i slutningen af juni at lave en ekstra ordinærindsats i de lokale medier digitalt, da det blev efterspurgt af erhvervslivet på baggrund af de sidste to års corona.

 

Vi har valgt at sammenligne os med ti andre kommuner – på baggrund af arbejdet med den kommende turismestrategi med på anbefaling fra Group Nao. De ti kommuner er defineret, da de er kystkommuner med byer, hvor er der mellem 30.000 og 60.000 indbyggere, samt en by, som ligner Fredericia. De ti kystbyer er: Esbjerg, Sønderborg, Kolding, Vejle, Horsens, Frederikshavn, Svendborg, Nyborg, Næstved og Helsingør. Vi vil derfor sammenligne antal besøgende på vores hjemme (www.visitfredericia.dk/com/de) med fire af deres tal for et sammenligningsgrundlag – vi har endvidere taget Middelfart med også.

 

Sessions for maj måned 2022:

Fredericia: 13.932

Nyborg: 12.944

Kolding: 15.103

Middelfart: 18.413

Sønderborg: 28.189

 

Til sammenligning med sidste år i Fredericia:

Besøgstal 2021: 6.254

Besøgstal 2022: 13.932

Stigning på 123% i maj

 

Sessions for juni måned 2022:

Fredericia: 21.412

Nyborg: 31.022

Kolding: 20.996

Middelfart: 21.091

Sønderborg: 34.336

 

Til sammenligning med sidste år i Fredericia:

Besøgstal 2021: 12.763

Besøgstal 2022: 21.412

Stigning på 67,7% i juni

 

Sessions for juli måned 2022:

Fredericia: 31.236

Nyborg: 36.002

Kolding: 37.714

Middelfart: 31.767

Sønderborg: 56.610

 

Til sammenligning med sidste år i Fredericia:

Besøgstal 2021: 30.072

Besøgstal 2022: 31.236

Stigning på: 3,87%

 

Facebook, Google og Instagram har efter aftale med udvalget været de primære medier for årets kampagner, samt med ansættelsen af vores nye medarbejdere, som er begyndt et systematisk arbejde med medierne.

 

Nedenstående er udelukkende vores helt almindelige nyhedsposts på Facebook. I 2022 har vi benyttet os af at booste opslag, og det gør den store forskel (rækkevidde): 

Juni og juli (halvdelen) 2021: 19.111

Juni og juli (halvdelen) 2022: 141.074

 

Resultaterne af kampagnerne vil blive præsenteret på mødet, da de løber frem til den 12/8-22. Det samme gælder influencerkampagnen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Orienteret

Punkt 5 Orienteringssag: Regeringen har præsenteret ny turismestrategi (Lukket)

Punkt 6 Orinteringssag: Ny strategi for turismeområdet: Midtvejsstatus

Sagsresumé

Den 7. april 2022 gav udvalget Group Nao opgaven med at udforme en ny turismestrategi, hvor Fredericia Kommune skal identificere sine værdier, historier og kompetencer. Den nye turismestrategi skal bruges til at positionere sig som en attraktiv besøgsdestination for danske og udenlandske besøgende.

 

Det bliver givet midtvejsstatus på arbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 7. april 2022 gav udvalget Group Nao opgaven med at udforme en ny turismestrategi, hvor Fredericia Kommune skal identificere sine værdier, historier og kompetencer. Den nye turismestrategi skal bruges til at positionere sig som en attraktiv besøgsdestination for danske og udenlandske besøgende.

 

Der er nedsat en styregruppe for arbejdet:

Sara Ekknud Windell, VisitFredericia

Grete Højgaard, Messe C

Einar Kring, Hotel Fredericia

Karsten M. Sørensen, Museerne i Fredericia

Thomas Andersen, Fredericia Kommune, Fredericia Kommune (bosætning)  

Susanne Lykkegaard Ryding, Fredericia Kommune (bosætning)

Carsten Pedersen, Fredericia Kommune (natur )

Lene Jørler, Fredericia Shopping

Verena Knudsen, Naturpark Lillebælt

 

Samt relevante medarbejdere fra Visit Fredericia.

 

Arbejdet er ledet af:

Peter Rømer Hansen, Group NAO

Helle Damkjær, Group NAO

 

Der er foretaget ca. 30 interviews med et bredt udsnit af erhverv, attraktioner og kommune. Dertil har Group Nao indhentet relevant data fra bl.a. Danmarks Statistik og flere andre steder. Det skal de bruge til, at Group Nao kan lave en Destinationsanalyse for Fredericia. Den er lavet i første udkast og vil midt i september bliver debatteret med styregruppen. Analysen vil blive præsenteret i sin endelige form for udvalget, når den er færdig.

 

Group Nao og styregruppen har lavet et brugbart benchmarkfelt af 10 kystnære kommuner, som vi bruger til sammenligning, som kan bruges i det fremadrettet arbejde. Det er kystkommuner, som alle har mellem 30.000 og 60.000 indbyggere, samt byer, der ligner Fredericia. De ti kystbyer er: Esbjerg, Sønderborg, Kolding, Vejle, Horsens, Frederikshavn, Svendborg, Nyborg, Næstved og Helsingør.

 

I løbet af juli og august bliver der lavet en survey for at opsamle data fra sommerens turister. De bliver opsamlet i vores Informationshytte, på Hotel Trinity og Dancamps. De er i starten af august blevet evalueret, og vil derfor blive flyttet rundt i løbet af august, så vi får flest mulige svar. De svar var vil indgå i arbejdet til vores kommende strategi.

 

I slutningen af august vil vi foretage formentlig tre workshops for en blandet udsnit af unge, aktører og andre relevante.

 

Vi satser på at være færdige med en ny strategi med konkrete handlingsplaner – både på den korte og lange bane i uge 41.

Økonomiske konsekvenser

Arbejdet holdes inden for den aftalte bevilling.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Bosætnings- og Turismeudvalget tager introduktionen til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Orienteret

Punkt 7 Beslutningssag: Medlemskab af Destination Trekanten

Sagsresumé

På seneste udvalgsmøde den 7. juni 2022 godkendte udvalget proces- og tidsplan for det videre forløb om at afklare, hvordan turismeopgaverne i Fredericia Kommune ønskes organiseret fremover. Siden mødet den 7. juni har Visit Fredericia således stået i spidsen for en proces om indhentning af baggrundsviden, dialog med erhvervslivet, samarbejdspartnere og andre relevante parter samt redegørelse for modeller og konsekvenser, der skal lede frem til klarhed over arbejdet med turismeopgaver for henholdsvis Visit Fredericia, Experience Fredericia og Destination Trekanten. Således skabes der afklaring og grundlag for denne beslutningssag, hvor der skal tages stilling til, om Fredericia Kommune skal melde sig ind i Destination Trekanten.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet den 7. juni 2022 blev Visit Fredericia bedt om at række ud til et repræsentativt udsnit af erhvervslivet, samarbejdspartnere og attraktioner for at få deres inputs i forhold til et eventuelt destinationssamarbejde. Visit Fredericia skulle ligeledes invitere til dialog i afklaringsprocessen og sikre inddragelse af alle relevante interessenter i Fredericias kommunes organisation, herunder kulturafdelingen.

 

Den indsamlede data, feedback og baggrundsviden præsenteres i sagen sammen med en redegørelse for tre modeller, der belyser muligheder og udfordringer ved et medlemskab af Destination Trekanten kontra nuværende konstellation.

 

På baggrund af dialogen med det private erhvervsliv, samarbejdspartnere og andre relevante parter kan det konkluderes, at den overordnede indstilling til et medlemskab af Destination Trekanten er positiv. Der bliver peget på muligheden for samarbejde på tværs, samt fremhævet den styrke og gennemslagskraft, som et medlemskab kan give Fredericia Kommune. Der er bred enighed om, at medlemskabet vil harmonere med de styrker, som Fredericia har. Alle har ligeledes entydigt peget på vigtigheden af, at Fredericia Kommune fastholder det lokalt forankrede arbejde med Visit Fredericia og Experience Fredericias arbejdsopgaver, som det sker i dag. Dette er også kommet frem i dialogen med Vejle Kommune. 

 

Blandt én de interviewede interessenter hersker imidlertid også en bekymring for, om Fredericia Kommune er klar til et medlemskab på nuværende tidspunkt, og én nævner konkret, at de vil have en turismestrategi på plads før, at der indtrædes i et destinationssamarbejde. Turismestrategien forventes færdig i uge 41 i år. Der er også udtrykt en bekymring for, at Middelfart Kommunes medlemskab af Destination Fyn kan risikere at påvirke arbejdet med f.eks. Naturparken. Det er dog forvaltningens opfattelse, at det kan løses via en god dialog med alle parter.

 

En vigtig præmis for mange af de adspurgte er, at det gode samarbejde med erhvervet skal sikres. Der er et konkret ønske til Destination Trekanten om, at de bakker op om Fredericia Kommune som hotspot for erhvervsturisme. Flere mener, at det vil give mening pga. Messe C’s centrale placering og Fredericias store muligheder for at være trækkraften for Trekantområdet indenfor den grønne omstilling, Ptx og grønne drivmidler og sektorkobling. Dette vil derfor indgå i den videre dialog med Destination Trekanten, hvis vi melder os ind.

 

Fredericia Kommune har i dag et uforløst turismepotentiale. Det er en del af det kortlægnings- og analysearbejde, der aktuelt pågår med udviklingen af vores turismestrategi at kigge ind i dette. Derfor er den faglige vurdering, at et medlemskab af Destination Trekanten vil være med til at sikre dette, da det vil sætte fokus på den internationale markedsføring, som ikke finder sted i dag. Samtidig med, at der vil være mulighed for at søge diverse puljer og midler, som kan være med til at sikre en udvikling og udbygning af produkter.

 

I det følgende præsenteres modeller for, hvilke opgaver Fredericia Kommune påtænker at bede Destination Trekanten om at varetage, samt hvilke, der påtænkes beholdt i kommunen. Ligeledes belyser modellerne mulighederne og udfordringerne ved et medlemskab af Destination Trekanten kontra nuværende konstellation, hvor Fredericia Kommune står uden for destinationssamarbejdet.

 

Model A: Fredericia Kommune melder sig ind i Destination Trekanten

Fredericia Kommune vil som en del af et medlemskab bede Destination Trekanten om at varetage følgende opgaver:

-          International markedsføring

-          International møde/konferenceturisme

-          Ansøgninger til puljer og fonde til brug for projekter for erhvervsfremmebestyrelsen

 

Fredericia Kommunes medlemskab af Destination Trekanten vil være på samme betingelser som Vejle Kommune. Det betyder, at Destinationen alene vil varetage opgaver for Fredericia Kommune, som i dag ikke bliver varetaget. Fredericia Kommunes nuværende indsats overfor det internationale publikum er meget lille, og således er der stort potentiale i at udvikle indsatserne på dette område.

 

Hvad Fredericia Kommune IKKE vil bede Destination Trekanten om at varetage:

-          Lokal turisme

-          National møde- og konferenceturisme samt netværk lokalt

-          Turistservice

-          Markedsføring, kommunikation, PR mv.

 

Det skal sættes som et ønske til Destination Trekanten, at de bakker op om Fredericia Kommune som hotspot for erhvervsturisme, så det netop oparbejdede arbejde kan fortsætte.

 

Den største faglige begrundelse for, at Fredericia Kommune skal være medlem er, at det vil give adgang til at søge puljer og fonde til brug for projekter for erhvervsfremmebestyrelsen. Adgangen til puljer kan således blive væsentligt forringet, og vil ikke være muligt på samme betingelser uden et medlemskab. Der er ligeledes også mulighed for andel i betydelige midler til markedsføring i særligt Norden, Tyskland og Holland, som er interessante markeder for Fredericia Kommune, som ej heller er muligt at komme i betragtning til uden et medlemskab. Et medlemskab af Destination Trekanten vil også sikre en bedre koordinering og sammenhæng til vores nabokommuner, da vi får adgang til netværk, arbejdsgrupper og andre ting.

 

Et medlemskab af Destination Trekanten vil kræve personaleressourcer, hvilket naturligvis er et opmærksomhedspunkt. Der skal koordineres, og sikres, at Fredericia Kommune hele tiden er opdateret og involveret i alle tiltag og initiativer igangsat af Destination Trekanten. Vi skal være proaktive og følge med, så vi får maksimal udnyttelse af vores medlemskab. Det vurderes, at det personalemæssige ressourcebehov vil være i omegnen af ca. 10-15 timer om ugen i de kommende år, hvor destinationssamarbejdet vil være nyt. Dette bakkes også op af Vejle Kommune. De timer vil naturligvis gå fra andre opgaver. Et medlemskab betyder også, at midlerne ikke kan bruges lokalt på f.eks. andet markedsføring.

 

Det vil også være en konsekvens ved indmeldingen i Destination Trekanten, at samarbejdet vedr. Experience Fredericia skal gennemgås og genforhandles, således der tages højde for eventuelle overlap med Destination Trekanten.

 

Anbefalingen fra Destination Trekanten er, at Fredericia Kommune fra 4. kvartal i 2022 begynder en onboarding. Det ville koste 300.000 kr. (penge som er sat af i budget 2022). Et medlemskab vil således være fra 1. januar 2023. Den anbefaling vil forvaltningen bakke op om, så der kan skabes synergi med billeder, tekster osv. til resten af Destination Trekanten.

 

Der er i slutning af juni givet støtte til følgende projekter, hvor Fredericia Kommune har været medunderskriver. Disse vil bortfalde, hvis vi ikke melder os ind:

-          Let’s Meet Again – Innovation og markedsføring af erhvervsturismen i Destination Trekantområdet og VisitHerning Tilsagnsbeløb: 1.794.500,00 kr.

-          Regenerativ turisme på verdenskortet - lærende oplevelser og forbedringer over, under og ved havoverfladen i Naturpark Lillebælt Tilsagnsbeløb: 1.468.000,00 kr.

 

Model B:  Fredericia Kommune vælger at stå alene

Hvis Fredericia Kommune vælger ikke at indgå i et Destinationssamarbejde, så vil forvaltningen bruge pengene på følgende måde, som skal sikre, at Fredericia Kommune kommer bredere ud på vores største internationale markeder: Tyskland og Holland, samt de nordiske lande.

 

Der er ikke i dag en medarbejder, der har den faglige indsigt til at kunne varetage denne opgave, og derfor vil det betyde, at der skal ansættes en medarbejder til arbejdet. Medarbejderen vil derefter få et budget til markedsføringen fra de resterende midler. Disse midler skal bruges på annoncer, sociale medier og andre steder, hvor vi kan markedsføre Fredericia for det voksne par, børnefamilier og internationale konferencemuligheder.

 

Fordelen ved denne løsning er, at vi sætter fokus på Fredericia, og det arbejde, som vi har foran os med at modne erhvervet. Der vil være fokus fra alle medarbejdere på opgaven med at løfte Fredericia.

 

Det vil dog være en faglig udfordring ikke at kunne søge om midler og puljer, som vil have betydning bl.a. for Naturparken i hverdagen, da udviklingen så ikke kan ske via disse midler. Vi vil ej heller få samme økonomiske muskler til markedsføring lokalt, som vi vil kunne via Destination Trekanten. Det er ikke fagligt muligt at tiltrække samme midler fra f.eks. færgeselskaber til markedsføring, da vores mængde af gæster ikke er tilstrækkelig stor.

 

Model C: Fredericia Kommune vælger ikke at arbejde med international turisme eller erhvervsturisme

Fredericia Kommune vælger ikke at indgå i et destinationssamarbejde, og ej heller at arbejde med international erhvervsturisme eller international turisme. Fredericia Kommune vil heller ikke arbejde med puljer og midler. Derfor fastholdes arbejdet, som det er i dag.

Økonomiske konsekvenser

Prisen for et medlemskab, jf. model A, er 1,2 millioner DKK årligt for Fredericia Kommune. Heraf går 500.000 kr. til børnefamiliemarkedsføring og ca. 300.000 kr. til markedsføring for voksne par. Resten af beløbet går til projektledelse, koordinering og administration.

I 2022 har Destination Trekanten et samlet budget til internationale kampagner på over 32 millioner kroner.

 

Ved model B vil udgiften være tilsvarende model A. Udgiften vil her fordele sig på én ny medarbejder til Visit Fredericia, så den internationale markedsføring kan løftes samt et budget til arbejdet.

 

Model C vil være, som det er kendt i dag.

Vurdering

Det er den faglige vurdering, at Fredericia Kommune er ved at opbygge og modne turismeerhvervet, og der derfor er behov for et medlemskab af Destination Trekanten til at styrke denne udvikling. Der vil være unikke muligheder for at søge midler og fonde, som kun kan lade sig gøre på dette niveau, hvis Fredericia Kommune træder ind i destinationssamarbejdet. Ligeledes vil et medlemskab styrke arbejdet med erhvervsturismen.

 

Forventningen er, at samarbejdet med Experience Fredericia kan forløbe i den nuværende ramme.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Bosætnings- og Turismeudvalget anbefaler overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at Fredericia Kommune meldes ind i Destination Trekanten.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Udvalget anbefaler: At Fredericia Kommune meldes ind i Destination Trekanten, under forudsætning af at samarbejdet Expericience Fredericia kan fortsætte.

 

Endvidere prioriteres ressourcer i regi af Visit Fredericia til at deltagelse i destinationssamarbejdet.

Punkt 8 Fæstningscenter – afholdelse af arrangement for erhvervslivet (Lukket)

Punkt 9 Beslutningssag: Godkendelse af mindstepriser på parcelhusgrunde - Ullerup Nord (Lukket)

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden

 

 

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmer

 

 

 

Orientering fra administrationen

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller, at orienteringen tages til orientering.