Byrådet - 03-12-2018

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 3 december, 2018 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 28 november, 2018 - 17:00
Referat publiceret:
Mandag, 3 december, 2018 - 22:00

Punkt 192 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 193 3. budgetopfølgning 2018

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Denne sag indeholder budgetopfølgningen for Økonomiudvalget og for hele kommunen. Der bliver samlet søgt om -5,4 mio. kr. i tillægsbevilling, heri indgår -7,6 mio. kr. som vedrører Økonomiudvalgets eget område.

Den samlede konklusion af 3. budgetopfølgning er et forværret resultat med 92,7 mio. kr. i forhold til det vedtagne budget. Både serviceramme, overførselsudgifter og anlægsramme er under pres. Den gennemsnitlige likviditet overholder fortsat målene i den økonomiske politik, men ubalancen i økonomien kan på sigt sætte likviditeten under pres.

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Opfølgning på anlægsudgifterne er beskrevet i særskilt sag.

I bilaget ”Økonomisk oversigt 3. budgetopfølgning 2018” vises den aktuelle økonomiske situation efter 3. budgetopfølgning. Hovedtallene i budgetopfølgningen er gengivet i afsnittet økonomiske konsekvenser.

Budgetopfølgningens indhold

Samlet set ansøger udvalgene på den ordinære drift om tillægsbevillinger for i alt -3,0 mio. kr., heraf -1,2 mio. kr. på Økonomiudvalgets eget område.

Alle sager fremgår af bilag ”3.budgetopfølgning 2018 – hele kommunen specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Indtægtsbudgetteret grundskyld justeres efter forventningerne for 2018 med -1,0 mio. kr. og der er er foretages budgetjustering som følge af reviderede skøn for ledighedsudviklingen, -4,091 mio. kr. 

Herudover indarbejdes der 3,0 mio. kr. vedrørende Lov- og cirkulæreprogrammet (DUT) samt -3,527 mio. kr. som følge af tilretning af renteniveauet.

Udover ovennævnte tillægsbevillinger indeholder budgetopfølgningen omplaceringer af teknisk karakter, herunder udmøntning af den centrale barselsfond samt flytning af budget mellem fagudvalg som konsekvens af styrelsesvedtægten, som betyder omfordeling af budgettet på sundhedsområdet, bl.a. til drift af Sundhedshuset. Herudover flyttes kompensation KMD ejendomme fra finansielle poster til drift.

Anlæg

Der omplaceres midler fra anlæg til drift med -2,3 mio. kr. til finansiering af driften af Sundhedshuset samt omplacering af anlæg 4,0 mio.kr. fra puljen udvendig bygningsvedligehold til ombygning af FIC.

 

Der er i budgettet afsat rådighedsbeløb til en række anlægsprojekter, der frigives iht. bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling”.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af budgetopfølgningen kan sammenfattes som følger:


+ = udgift

+ = indtægt

Vurdering

Kommunens samlede økonomi

Resultat i alt er forværret med 92,7 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. I forhold til 2. budgetopfølgning er det en forværring på 5,6 mio. kr., som skyldes dels forbrug af opsparede midler fra tidligere år dels tillægsbevillinger.

Serviceudgifter

Der har hele året været udsigt til en overskridelse af kommunens serviceramme. Hvis servicerammen overskrides for kommunerne under ét, udløser det en sanktion. Byrådet har derfor besluttet diverse udgiftsdæmpende tiltag ved både 1. og 2. Budgetopfølgning.

Overskridelsen er ved budgetopfølgningen på 21,7 mio. kr. Det er en reduktion på 8,1 mio. kr. i forhold til 2. budgetopfølgning. De udgiftsdæmpende tiltag har altså haft en effekt men har ikke været tilstrækkelige til helt at imødegå overskridelsen.

Det anbefales, at der fortsat opfordres til tilbageholdenhed med henblik på at nedbringe overskridelsen yderligere.

Overførselsudgifter

Social- og Beskæftigelsesudvalget anmoder i budgetopfølgningen om en tillægsbevilling på –4,044 mio. kr., heraf vedrører de 0,047 mio. kr. udmøntning af Lov- og cirkulæreprogrammet. 

Beløbet på -4,091 mio. kr. omhandler et revideret skøn for ledighedsudviklingen, hvor forventningen er en bedre ledighedsudvikling end forudsat ved 2. budgetopfølgning, hvor området blev tilført 5,7 mio. kr. 

Social- og Beskæftigelsesudvalget er i 3. budgetopfølgningssagen orienteret om, at kommunerne under et fik nedjusteret deres bloktilskud pga. forventning om et faldende udgiftsbehov. Fredericia Kommune har ikke oplevet dette fald, hvorfor det vurderes, at kommunen samlet set står til et tab på 27 mio. kr.

Anlæg

I forbindelse med 1. budgetopfølgning besluttede byrådet, at en række projekter skulle udskydes til næste år, og at området skulle følges nøje og status løbende rapporteres til økonomiudvalget. De økonomiske konsekvenser er indarbejdet i forventningerne til årets resultat, og rapporteringen fremgår af særskilt sag på dagsordenen.

Likviditet

Det forventes, at den gennemsnitlige likviditet ved udgangen af 2018 vil udgøre 292,0 mio. kr. Den overholder hermed målene i den økonomiske politik. Likviditeten vil andet lige komme under pres i de kommende år, hvis merudgifterne på service- og anlægsudgifter er af permanent karakter.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

 

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til byrådet
  2. at der fortsat opfordres til tilbageholdenhed med henblik på at overholde servicerammen samt minimere overskridelsen af anlægsloftet

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Budgetopfølgningen godkendes og videresendes til byrådet.

 

Der opfordres fortsat til tilbageholdenhed med henblik på at overholde servicerammen samt minimere

overskridelsen af anlægsloftet

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 194 Bruttoanlægsramme - opfølgning pr. oktober 2018

Sagsresumé

I overensstemmelse med Byrådets beslutning ved 1. budgetopfølgning om løbende opfølgning på bruttoanlægsrammen, afrapporteres hermed pr. oktober måned.

 

I rapporteringen indgår samlet set en forventning om overførsel af i alt 8,0 mio. kr. til 2019 som følge af forventede tidsmæssige forskydninger på en række projekter. Det samlede regnskab på bruttoanlæg for 2018 forventes herefter at udgøre 232,1 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I kommuneaftalen for 2018 er der aftalt et samlet anlægsniveau på 17,0 mia. kr. for kommunerne under ét. I forbindelse med budgetlægningsprocessen og fordelingen af rammen kommunerne imellem er Fredericia Kommunes andel af bruttoanlægsrammen opgjort til 150,6 mio. kr.

Efter byrådets prioritering af anlægsprojekterne udgjorde Fredericia Kommunes forventede regnskab på bruttoanlæg 229,2 mio. kr. i 2018.

 

Ved rapporteringen pr. august måned var det korrigerede budget i forhold til bruttoanlægsrammen på 237,3 mio. kr. inkl. indregning af en fremrykning af 10,8 mio. kr. fra 2019 vedrørende udvikling af sundhedshuset. Rapporteringen pr. oktober måned udviser nu et forventet resultat på 232,1 mio. kr., der er samlet set tale om øget forventning om overførsel af midler til 2019 på 5,2 mio. kr. siden sidste rapportering.

 

Specifikation af projekterne i bruttoanlægsrammen fremgår af vedlagte bilag, projekter med ændringer i forhold til rapporteringen pr. august måned er *- markeret.

 

Kommunerne indmelder i løbet af året forventninger til bruttoanlæg til KL, som følger udviklingen samlet set for alle landets kommuner - seneste indmelding er foretaget 8. november med et forventet bruttoanlæg i 2018 på 232,1 mio. kr. i Fredericia Kommune.

 

I kommuneaftalen er der i budgetsituationen sanktion i forhold til at overholde bruttoanlægsrammen samlet set, men der er ikke nogen sanktion i regnskabssituationen. I aftalen er der enighed mellem Regeringen og KL om, at aftaleoverholdelse er en central forudsætning.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Administrationen følger fortsat udviklingen nøje, også med hensyn til eventuelle udmeldinger fra KL omkring status på bruttoanlæg samlet set for kommunerne under ét.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. at rapporteringen tages til efterretning

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 195 Status på politiske ændringer til budget 2018

Sagsresumé

I budget 2018-2021 indgik 87 tiltag, som Byrådet ønskede at igangsætte i 2018. I forbindelse med 3. budgetopfølgning er der udarbejdet en samlet oversigt over status på tiltagene.

81 tiltag er iværksat eller implementeret, mens 6 tiltag enten ikke er igangsat, bortfalder eller er udskudt til 2019.

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2018-2021 vedtog Byrådet 87 tiltag, som skulle igangsættes i 2018.

I forbindelse med årets 3 budgetopfølgninger fik fagudvalgene forelagt en oversigt over status på tiltag indenfor egne områder, mens Økonomiudvalget ved 1. budgetopfølgning fik en samlet oversigt. Oversigterne var vedhæftet sagerne som bilag.

For at tydeliggøre indsatserne blev status fra 2. budgetopfølgning 2018 og fremefter inddelt i følgende 3 kategorier:

  • Iværksat
  • Implementeret/i drift
  • Ikke igangsat (inkl. en bemærkning)

Dette er ligeledes baggrunden for, at statussen fremadrettet er en særskilt sag i Økonomiudvalget og Byrådet.

Ud af de 87 tiltag er 38 er implementeret og i drift, 43 tiltag er iværksat og forløber efter planen. 1 projekt igangsat, men udskudt på grund af den generelle opbremsning. 

6 tiltag er ikke igangsat, heraf er de 3 projekter flyttet til 2019 på baggrund af Byrådets beslutning den 18. juni 2018 om udskydelse af udvalgte anlægsprojekter for at sikre overholdelse af anlægsrammen. 2 tiltag afventer andre forhold, mens 1 tiltag bortfalder.

For konkrete oplysninger om de enkelte tiltag henvises til bilag, som er vedlagt sagen.

Økonomiske konsekvenser

Eventuelle økonomiske konsekvenser indgår i den samlede budgetopfølgning, som er på dagsordenen d.d.

Vurdering

Der henvises til sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at status for politiske tiltag i budget 2018 tages til efterretning

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 196 Forslag til lokalplan 338 for kolonihaveområde ved Egeskovvej

Sagsresumé

By- og Planudvalget besluttede på mødet den 21. marts 2018 at igangsætte udarbejdelse af lokalplan for kolonihaveområdet ved Egeskovvej med en maksimalstørrelse for kolonihavehuse på 80 m2.

 

Teknik og Miljø har udarbejdet et forslag til lokalplan 338 for et kolonihave ved Egeskovvej.

 

Baggrunden for udarbejdelsen af lokalplanen er, at den eksisterende lokalplan nr. 4 fra 1978 ønskes afløst af en lokalplan med nogle nye bestemmelser, der gør det muligt at renovere og udvide kolonihavehusene, så de fysiske rammer lever bedre op til de aktuelle behov. Anvendelsen som kolonihaveområde fastholdes.

 

Sagsbeskrivelse:

By- og Planudvalget besluttede på mødet den 21. marts 2018 at igangsætte udarbejdelse af lokalplan for kolonihaveområdet ved Egeskovvej med en maksimalstørrelse for kolonihavehuse på 80 m2.

 

Baggrunden for udarbejdelsen af lokalplanen er, at den eksisterende lokalplan nr. 4 fra 1978 ønskes afløst af en lokalplan med nogle nye bestemmelser, der gør det muligt at renovere og udvide kolonihavehusene, så de fysiske rammer lever bedre op til de aktuelle behov.

 

Forud for igangsættelse af lokalplanen har der været omfattende undersøgelser af mulighederne for at omdanne området til beboelsesområde, da det har været et stort ønske fra mange af kolonihaveejerne at kunne bo der hele året. Støjundersøgelser og dialog med Erhvervs- og Miljøstyrelsen har dog gjort det klart, at støj fra Shell Raffinaderiet i praksis umuliggør dette.

 

Erhvervsstyrelsen har derudover gjort opmærksom på, at der er grænser for, hvor store kolonihavehuse, at kommunen må planlægge for. Bliver de for store, vil styrelsen gribe ind, da det i så fald ikke længere vil kunne betragtes som kolonihavehuse.

 

I den indledende proces har der været dialog mellem Teknik & Miljø og Grundejerforeningen, men efter beslutningen om igangsættelse af lokalplanlægning for kolonihavehuse op til 80 m2, har Grundejerforeningen ikke ønsket at være i dialog omkring udarbejdelsen af lokalplanforslaget.

 

Lokalplanen

Lokalplanen udlægger området til kolonihaver, fredskov og almen vandforsyning. Der sker således ikke en ændring i forhold til den eksisterende anvendelse i området.

 

I forhold til lokalplan nr. 4 vil lokalplanen give mulighed for at udvide de eksisterende bygninger eller opføre større bygninger på de enkelte kolonihavegrunde, således kolonihavehuse kan have en størrelse på maks. 80 m2 samt at det samlede areal til drivhuse, udhuse, overdækninger, garage/carporte mm kan have et samlet areal på maks. 21 m2.

 

Lokalplanen fastlægger fortsat, at kolonihavehusene ikke må anvendes til helårsbeboelse.

 

Lokalplanens hensigt er ikke at bestemme, hvordan det enkelte kolonihavehus ser ud eller indrettes. Derfor lægger lokalplanen heller ikke op til en bestemt række materialer eller måder at bygge husene op på.

 

Der er dog en række hensyn, der primært sigter på mulige genevirkninger af bebyggelsen.

Blanke eller reflekterende materialer må ikke anvendes til tag- og udvendige bygningssider.

 

Lokalplanen har bestemmelser om udstykning, bebyggelsens omfang og udearealers tilstand.

 

Der må monteres solceller, der i denne sammenhæng sidestilles med vinduespartier og ikke regnes som et tagmateriale.

 

Der er endvidere fastsat afstande for bebyggelsens afstand til skel og vej.

Kravene til omfang og afstand mellem bygninger er fastsat af primært to årsager: Brandhensyn og nabogener. Det vigtigste er at undgå brandspredning.

Overbebyggelse og for tæt bebyggelse skaber brandfare. Det typiske kolonihavehus er opført i lette og som oftest brændbare materialer, og denne byggestil kræver en god sikkerhedsafstand til naboens kolonihavehus.

 

Der er for at bevare områdets grønne struktur bestemmelse om, at hegning skal ske med levende hegn.

 

Lokalplanen fastlægger, at eksisterende fredskovareal skal fastholdes i sin nuværende tilstand.

 

Vejstrukturen fastholdes med sin nuværende udformning.

 

Kommuneplan

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Risikovirksomhed

Lokalplanområdet er delvist beliggende indenfor en 500 m planlægningszone omkring Raffinaderiet samt delvist indenfor sikkerhedszonen omkring Raffinaderiet.

 

Der må ikke indenfor disse zoner planlægges for boliger, erhverv mv., såfremt det ved en vurdering af risikoforholdene kan godtgøres, at den samfundsmæssige risiko og/eller risikoen for individer ligger inden for risikomyndighedernes acceptkriterium.

Idet der ikke sker en ændring af anvendelsen for kolonihaveområdet, sker der heller ikke en ændring af risikoforholdene omkring kolonihaveområdet.

 

Miljøvurdering

Idet anvendelsen for området ikke ændres, er det Fredericia Kommunes vurdering, at den samfundsmæssige risiko heller ikke ændres.

Fredericia Kommune har afgjort, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport fordi miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet.

Økonomiske konsekvenser

Lokalplanen har ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at lokalplanforslagets muliggørelse af bebyggelse på over den nuværende størrelsesgrænse på 35 m2 vil gøre det muligt at renovere og udvide kolonihavehusene, så de fysiske rammer lever bedre op til nutidens behov.

 

Der er som nævnt en del byggeri i området, som er ulovligt i forhold til den gældende lokalplan, og som ikke vil kunne lovliggøres af den nye lokalplan. I de tilfælde vil der efter lokalplanens vedtagelse skulle ske en konkret vurdering af, hvorvidt der kan ske retlig eller fysisk lovliggørelse.

 

Når den nye lokalplan er vedtaget, vil der kunne bygges i henhold til denne.

Håndteringen af de ulovlige forhold i området vil skulle foregå uanset, om der igangsættes/gennemføres ny lokalplanlægning for området eller ej.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  • at forslag til lokalplan 338 for kolonihaveområde ved Egeskovvej med beslutning om, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og

 

  • at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljørapporten.

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 197 Vedtagelse af forslag til Lokalplan 364 - Blandet bolig og erhverv i Kanalbyen, Oldenborggadekvarteret samt Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 - 2029

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet Forslag til Lokalplan 364 – Blandet bolig og erhverv i Kanalbyen – Oldenborggadekvarteret samt Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 - 2029.

 

Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelse af ejerboliger, almene ungdomsboliger og erhverv/offentlig og privat service. Lokalplanlægningen skal sikre, at der skabes gode sammenhænge til de tilstødende byområder.

 

Tillæg 7 til kommuneplanen muliggør, at der kan opføres bebyggelse i op til 7 etager i lokalplanens område.

 

 Planforslaget ledsages af en miljørapport.

 

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forslag til Tillæg 7 og Lokalplan 364 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har udarbejdet et lokalplanforslag for byggefelt 3, 4 og 5 i Kanalbyen som muliggør at der kan opføres 12.100 m2 bebyggelse til blandet bolig og erhverv. Området ligger mellem Oldenborggade og Frederiks Kanal.

 

Der er udarbejdet et skitseprojekt som kan realiseres med lokalplanens vedtagelse.

 

Lokalplanen er udarbejdet så den nye bebyggelse vil indgå i en helhed med den eksisterende bebyggelse i Frederikshuset samt med bebyggelsen i Kongens Punkt, der er under opførelse. Den nye bebyggelse vil medvirke til at skabe et sammenhængende forløb langs Frederiks Promenade med bl.a. udadvendte funktioner i stueetagen.  

 

Lokalplanen er udarbejdet, så kommende byggeri placeres således, at den eksisterende bys sigtelinje videreføres gennem Dalegade som forlænges ind i den nye bydel via Voldmesterstræde.

 

Lokalplanen giver mulighed for at opføre bebyggelse i 2-7 etager, så der skabes variation i bebyggelseshøjder.

 

Området ligger indenfor planlægningszonen for Shells havneterminal. Lokalplanlægningen sikrer, at sikkerhedsforholdene i området er acceptable med den planlagte bebyggelse i overensstemmelse med VVM-redegørelsen for Kanalbyen. En realisering af skitseprojektet kan ske indenfor rammerne af risikovurderingen.

 

Skitseprojektet

Skitseprojektet indplacerer sig i overgangen mellem den eksisterende by og Kanalbyen og har ryggen til de post industrielle arealer langs Oldenborggade, som er præget af salt-haller, transformatorstation, parkeringsplads m.v. Skitseprojektet tager således afsæt i en fortolkning af beliggenheden ved Oldenborggade, som er urbant og industrielt præget samt et mere maritimt præget miljø omkring Frederiks Kanal. 

 

Projektet består af to elementer ”Promenaden” og ”Oldenborghus”. ”Promenaden” orienterer sig mod Frederiks Kanal og består af ejerboliger. ”Oldenborghus” orienterer sig mod Oldenborggade og består af en række ungdomsboliger. De to bebyggelser adskilles af et indre, grønt opholdsareal. Begge bebyggelser opføres ovenpå et parkeringshus der etableres på terræn.

 

Bebyggelsen opføres som karréer, adskilt af Voldmesterstræde. Som det fremgår af skitseprojektet placerer bebyggelsen i hovedreglen med facade i gadelinjen mod de omgivende veje. Der etableres åbninger og porte i bebyggelsen, der giver mulighed for passage gennem karréernes gårdrum.

 

Skitseprojektet indeholder en palette af forskellige funktioner der blandes. Der etableres almene ungdomsboliger og ejerboliger, samt udadvendte funktioner (cafeer) i stueetagen ud mod Frederiks Promenade.

 

Ejerboligerne består af 3 sammenhængende huse der placeres med facade ud mod Frederiks Promenade. Husene varierer i højde og fremspring og opføres i en højde på op til 7 etager. Ungdomsboligerne tager venligt imod den eksisterende bydel omkring Oldenborggade med en lav bygningshøjde på 3 etager, hvorved der dannes en blid overgang mellem eksisterende og ny bebyggelse.

 

Kommuneplanen

Lokalplanens område er omfattet af kommuneplanens lokalplanramme B.BE.2. – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade. Området kan anvendes til boliger og erhverv i miljøklasse 1-2, herunder mindre butikker og cafeer.

 

Kommuneplanen giver mulighed for, at der opføres 12.100 m2 bebyggelse i 3-5 etager fordelt på 8.800 m2 til boliger, 3.100 m2 til erhverv og 200 m2 til kultur, offentlig og privat service.

 

Byggeri i op til 7 etager er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens bebyggelsesregulerende bestemmelser for rammen. For at bringe lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanen er der udarbejdet et tillæg til kommuneplanen. Tillægget udlægger en ny ramme B.BE.3. – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade, Kanalbyen.

 

Forud for udarbejdelsen af kommuneplantillægget er der indkaldt ideer og forslag til tillægget. I en periode på 14 dage har det været muligt at indsende forslag og synspunkter til kommuneplantillægget. I høringsperioden indkom der ét forslag fra en borger. Forslaget indeholder en række betragtninger om bygningernes højde på de tre byggefelter hvori det fremhæves, at det nye byggeri bør møde den eksisterende bymidte med en gradvis optrapning af bygningshøjden. Ligeså foreslås det, at byggeri i de tre byggefelter gives en varierende højde. Endelig er der en betragtning om parkering.

 

Teknik & Miljø har i forslag til Tillæg 7 imødekommet borgerens forslag om bygningshøjder.

 

Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 – 2029 offentliggøres sammen med lokalplanen.

 

Forslag til Lokalplan 364 og Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 – 2029 er vedlagt dagsordenspunktet som bilag 1 og 2. Bemærkningerne fra idefasen for kommuneplantillægget er vedlagt dagsordenspunktet som bilag 3.

 

Miljøvurdering

Planforslaget ledsages af en miljørapport, der behandler kommuneplantillægget og lokalplanens miljøpåvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af planområdet.

 

Der er gennemført en miljøvurdering af følgende parametre:

• Støj fra nærliggende virksomheder

• Luft, lugt og støv fra omgivende virksomheder

• Risikoforhold

• Håndtering af eksisterende jordforurening

• Bebyggelsens visuelle sammenhæng med den eksisterende by

• De indbyrdes forhold mellem ovenstående faktorer

 

Miljørapporten er vedlagt planforslaget som et selvstændigt dokument. Der er udarbejdet et ikke-teknisk resume af miljørapporten som indgår i lokalplanen. Miljørapporten er vedlagt dagsordenspunktet som bilag 4.

 

Høring af risikomyndighederne

Da lokalplanområdet ligger indenfor planlægningszonen omkring Shell Havneterminal, som er risikovirksomhed, er der foretaget en høring af risikomyndighederne forud for offentliggørelsen af lokalplanen.

 

Der indkom høringssvar fra Miljøstyrelsen, Beredskabsstyrelsen, Arbejdstilsynet og Trekantområdets Brandvæsen som har meddelt, at det påtænkte planforslag på det foreliggende grundlag, ikke giver anledning til bemærkninger.

Økonomiske konsekvenser

 

Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter og nye byrum, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias og Kanalbyens fortsatte udvikling.

 

En realisering af lokalplanen vil indebære, at der på sigt skal ske en opgradering af Oldenborggade samt, at der skal udføres kryds- og fortovsjusteringer i tilknytning til lokalplanens område.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplanlægningen vil kunne sikre gode sammenhænge til de tilstødende byområder. Lokalplanen vil give mulighed for, at Kanalbyen tilføres et attraktivt og varieret boligmiljø i overensstemmelse med visionerne for udvikling af Kanalbyen. Muligheden for opførelse af ungdomsboliger ud mod Oldenborggade vil styrke områdets sammenhæng med uddannelsesinstitutionerne i bydelen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at forslag til Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 – 2029 med ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring, og

 

  1. at forslag til Lokalplan 364 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring, og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljørapporten.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 07-11-2018

Anbefales

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Bilag

 

 

Punkt 198 Nye boliger på Stævnhøj - tilsagn til byggeri og frigivelse af anlægsbudget

Sagsresumé

Byrådet vedtog ved Budget 2019, at Fredericia Kommune vil bygge 14 nye plejeboliger og 8 aflastningsboliger ved Stævnhøj. Boligerne opføres som almene plejeboliger og derfor skal Byrådet tage stilling til Skema A inden licitation kan gennemføres.

 

Sagsbeskrivelse:

De 22 nye boliger får særligt fokus på hjemliggørelse - det skal mærkes, at boligen er borgerens hjem. Aflastningsboligerne skal medvirke til at imødekomme det stigende behov for midlertidig aflastning for borgere med demens og borgere med behov for rehabilitering og genoptræning.

Arkitektfirmaet Vallentin Haugland A/S er, efter udbudsrunde, valgt som rådgiver på byggeprojektet. Vallentin Haugland har udarbejdet skema A til Byrådets behandling. Skemaerne er vedhæftet som bilag 1 og 2.

 

Samlet byggesum – og finansiering af boligerne

De 22 boliger har en samlet anskaffelsessum på 35,707 mio. kr. inkl. moms. Finansieringen er sammensat således:

2% beboerindskud

0,714 mio. kr.

10% kommunalt grundkapitalindskud

3,571 mio. kr.

88% realkreditbelåning

31,422 mio. kr.

 

35,707 mio. kr.

Af beboerindskuddet på 0,714 mio. kr. skal Fredericia Kommune selv finansiere ca. 0,260 mio. kr., da det er indskud i aflastningsboligerne. Beløbet er medtaget i finansieringen ved budgettet.

Når der gives tilsagn til skema A giver Byrådet også tilsagn om at indskyde de 10% i grundkapital og tilsagn på statens vegne om statslig ydelsesstøtte for realkreditbelåningen.

Huslejeniveauet i de nye boliger er beregnet til at være på 971 kr. pr. m2, svarende til ca. 5.300 kr. pr. måned.

 

Grund, arealer og skitser

Alle 22 boliger bygges som almene plejeboliger. De 22 boliger har tilsammen et boligareal på 1.430 m2 – heraf er 418 m2 fælles opholdsarealer. Det svarer til at boligarealet pr. bolig er 65 m2, hvoraf 19 m2 bliver fælles opholdsareal.

Når der bygges på en grund, som kommunen er ejer af, medtages værdi af grunden i den samlede anskaffelsessum. Værdien må ikke overstige prisen i almindelig handel og vandel. Værdien udgør 3,300 mio. kr., svarende til 150.000 kr. pr. lejlighed. Det vurderes at værdiansættelsen ikke overstiger prisen i handel og vandel.

Det forventes at projektet kan rummes indenfor det nuværende plangrundlag. Det vil blive efterset ved indsendelse af skema B når der har været licitation.

De foreløbige skitser over byggeriet er vedhæftet som bilag til sagen.

 

Samlet byggesum – og finansiering af servicearealet

Udover boligerne etableres et mindre serviceareal, i form af lokaler til personalet, og udvidelse af de eksisterende køkkenfaciliteter i Stævnhøjs eget produktionskøkken. Udvidelsen sikrer, at køkkenet får kapacitet til at servicere de nye beboere. 

Bevillingen til servicearealerne er frigivet i forbindelse med budgetvedtagelsen. Derfor er det kun den formelle godkendelse af skema A på servicearealerne, der behandles her. Anskaffelsessummen til servicearealerne udgør i alt 6,738 mio. kr. inkl. moms.

 

Tidsplan

  • når skema A er godkendt bliver der projekteret i december og januar
  • udbud gennemføres i februar
  • 1. spadestik forventes i april 2019 og
  • indflytning forventes i løbet af maj 2020.

Økonomiske konsekvenser

Økonomien til projektet svarer til det beløb, der er afsat i byrådets budget. Specifikation og udmøntning af økonomien, inkl. bevillinger, fremgår af bilag 4.

Vurdering

Det kommunale tilsyn med støttet byggeri har behandlet ansøgningen. Tilsynet vurderer, at betingelserne i støttebekendtgørelsen er overholdt.

Projektet er endnu på skitseplan, og det har ikke været muligt at se efter om almenboliglovens krav til indretning af almene ældreboliger er overholdt. Det kontrolleres ved indsendelse af skema B efter afholdt licitation.

Indstillinger

Pleje & Omsorg indstiller sammen med Ejendomsafdelingen at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet,

  1. at skema A for boliger og serviceareal bliver godkendt
  2. at der gives tilsagn om 10 % grundkapitalindskud på i alt 3,571 mio. kr.
  3. at der gives tilsagn om statslig ydelsesstøtte på 31,422 mio. kr.
  4. at huslejeniveauet på 971 kr. pr. m² ekskl. forbrugsafgifter godkendes
  5. at budget og bevillinger tilrettes med de i bilag 4 anførte ændringer

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 199 Risikobaseret Dimensionering – fælles serviceniveau for Trekantområdets Brandvæsen

Sagsresumé

Med denne sag skal byrådet tage stilling til godkendelse af serviceniveau for Trekantområdets Brandvæsen (herefter TrekantBrand).

Beredskabskommissionens beslutning om godkendelse af Dimensioneringsplan 2018 (Serviceniveau) fremsendes til godkendelse i Fredericia Byråd.

 

Sagsbeskrivelse:

TrekantBrand skal i hver valgperiode, eller ved væsentlige ændringer, revidere serviceniveauet. I brandvæsnet har serviceniveau betegnelsen ”risikobaseret dimensionering”.

 

Helt overordnet skal serviceniveauet sikre, at brandvæsnet kan foretage en forsvarlig forebyggende, begrænsende og afhjælpende indsats mod skader på personer, ejendom og miljø ved ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger. Brandvæsnet skal endvidere kunne modtage, indkvartere og forpleje nødstedte.

 

Dette serviceniveau er TrekantBrands første fælles samlende serviceniveau.

 

Under arbejdet med serviceniveauet har der været en stor medarbejderinddragelse, særligt under arbejdet med scenarieanalyser. Disse er gennemført ultimo 2017.

 

Procesplanen for arbejdet med nyt fælles serviceniveau har forløbet efter følgende tidslinje:

  • 4. maj – bestyrelsesmøde – politisk drøftelse af ønsker til serviceniveau.
  • 25. maj – beredskabskommissionsmøde – politisk drøftelse af ønsker til serviceniveau.
  • 31. august – bestyrelsesmøde – 1. behandling af risikobaseret dimensionering.
  • 21. september – beredskabskommissionsmøde – 1. behandling af risikobaseret dimensionering.
  • 21. september – 7. oktober – høringsperiode.
  • 10. oktober – bestyrelsesmøde – 2. behandling af risikobaseret dimensionering og endelig vedtagelse på baggrund af høringssvar.
  • 31. oktober – beredskabskommissionsmøde – 2. behandling af risikobaseret dimensionering og endelig vedtagelse på baggrund af høringssvar.
  • 1. november – 31. december byrådsbehandling af endelig udgave af risikobaseret dimensionering.
  • Januar 2019 –  31.12.2021 Nyt fællesserviceniveau / risikobaseret dimensionering, implementering af ændringer mv.

 

Helt overordnet skal brandvæsnet fremadrettet være dimensioneret til selvstændigt at kunne håndtere hverdagshændelser, samt større hændelser i op til to timer fra alarmering, med mindre opgaverne kræver særlige kompetencer eller udstyr. Ved ekstraordinære hændelser, eller hændelser der strækker sig ud over to timer må det forventes at der skal trækkes på ressourcer fra eksempelvis nabo beredskaber, eller andre myndigheder som eksempelvis Beredskabsstyrelsen. 

 

Beredskabsstyrelsen har 11. oktober 2018 fremsendt sin udtalelse. Denne udtalelse har indgået som bilag på beredskabskommissionens møde og beslutning den 31. oktober.

 

Beredskabsstyrelsen udtaler overordnet (se bilag):

” Beredskabsstyrelsen tager de anførte bemærkninger til efterretning og vurderer på den baggrund, at TrekantBrand fortsat vil kunne iværksætte og gennemføre en forsvarlig indsats, samt anbefaler TrekantBrand, at følge udviklingen og løbende evaluere forløbet af de kommende indsatser, herunder også den tekniske ledelse på skadestedet.”

 

På beredskabskommissionsmødet den 31. oktober drøftede beredskabskommissionen de indkomne høringssvar, og godkendte Dimensioneringsplan 2018 med administrative bemærkninger samt at ønsket om, at en ’first responder ordning’ indføres på de tre hovedstationer.

 

Administrative ændringer samt ´first responder ordning` er tilføjet Dimensioneringsplan 2018 og forelægges nu til godkendelse i de respektive byråd.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Beredskabskommissionen indstiller;

  1. at Dimensioneringsplan 2018 (Serviceniveau) godkendes. 

 

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 200 MOTAS I/S - godkendelse af takster og gebyrer for 2019

Sagsresumé

Modtagestation Syddanmark MOTAS I/S, har fremsendt takster og gebyrer for 2019 til godkendelse, vedlagt bestyrelsens beretning, årsregnskabet for 2017 samt budgettet for 2019. Teknik & Miljø anbefaler, at taksterne godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

MOTAS I/S har fremsendt takster for 2019 til godkendelse.

Af vedtægterne fremgår følgende: ”De af repræsentantskabets indstillede gebyrer jf. 8.2 fremsendes til kommunernes godkendelse vedlagt bestyrelsens beretning og årsregnskabet for det forløbne regnskabsår samt budget for det kommende regnskabsår”.

Selskabets udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets gebyrer efter hvile-i-sig-selv-princippet.

Gebyrerne er beregnet ud fra affaldsbekendtgørelsen, således at de udgifter, som kan henføres til de enkelte ordninger, er medtaget i taksten for den enkelte ordning. Dette omfatter også de administrationsudgifter, som kan henføres til den pågældende ordning.

Tilbage er en mindre del af omkostningerne, der medgår til de generelle ordninger. Det drejer sig primært om en andel af udgifterne, der går til løn, kontorfaciliteter og kontorhold.

Som i 2018 budgetterer MOTAS I/S for 2019 ikke med et administrationsgebyr pr. virksomhed, men med et samlet beløb, som faktureres til interessentkommunerne med udgangspunkt i det antal virksomheder, der er registreret i det centrale virksomhedsregister, CVR, pr. 1. januar i gebyråret, fratrukket det antal virksomheder, som kan fritages for administrationsgebyret på forhånd, ifølge affaldsbekendtgørelsens § 60. Beløbet er indregnet i budgettet og opkræves som en del af administrationsgebyret.

Der budgetteres stort set med uændrede gebyrer i 2019 i forhold til 2018. Dog er der for opsugning fra olie-benzinudskillere og sandfang, samt transport og håndtering af mindre mængder affald fra landbrug, den såkaldte lille landbrugsordning, for at få balance i budgettet, tale om prisstigninger.

Repræsentantskabet har den 17. juni 2018 godkendt årsregnskabet for 2017, budget for 2019 samt forslag til takster/gebyrer for 2019.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Årsberetning og regnskab for 2017 for MOTAS I/S er gennemgået, og det giver ikke anledning til bemærkninger. Det anbefales derfor, at takster og gebyrer for MOTAS I/S godkendes.

Indstillinger

Teknik & Miljø anbefaler, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at

de af MOTAS I/S fremsendte takster og gebyrer for 2019 godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-11-2018

Godkendt

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 201 Fredericia Spildevand og Energi A/S - godkendelse af prisliste for 2019

Sagsresumé

Fredericia Spildevand og Energi A/S (FRSE) har fremsendt budgetforslag og prisliste for afgifter og gebyrer for 2019 for spildevand mm. Prislisten skal godkendes af Byrådet, der skal påse, at taksterne overholder den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har fastsat.

 

Teknik & Miljø vurderer, at FRSE` prisliste for 2019 er i overensstemmelse med den udmeldte 4-årige økonomiske ramme for perioden 2018-2021, som Forsyningssekretariatet har udmeldt den 21. august 2018.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 3 i betalingsloven skal den af et spildevandsforsyningsselskab fastsatte kubikmetertakst og bidrag godkendes af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at taksterne overholder den økonomiske ramme (tidligere betegnet ”prisloft”, og som betyder maksimum årlig indtægt), som Forsyningssekretariatet, der er myndighed for spildevandsselskaberne, har fastsat for det pågældende spildevandsforsyningsselskab i henhold til § 6 i Vandsektorloven.

 

På den baggrund har FRSE med henblik på Fredericia Kommunes godkendelse fremsendt prisliste for afgifter og gebyrer for 2019 for spildevand, samt budgetforslag.

 

FRSE har i budget for 2019 beregnet en basispris på 28,75 kr. pr. m3 ekskl. moms afledt spildevand (uændret pris i forhold til 2018).

 

Trappemodellen (indført på landsplan i 2014), som giver rabat til de store spildevandsforbrugere er fuldt ud implementeret. Det betyder, at der i 2019 gives 20% rabat på mængder mellem 500 og 20.000 m3 og 60% på mængder over 20.000 m³.

 

Gennemsnitsprisen er for 2019 beregnet til 19,83 kr. pr. m³ ekskl. moms afledt spildevand.

 

FRSE har i sin prisliste et fast bidrag pr. stik i afregningen med kunderne på 350 kr. årligt ekskl. moms (uændret pris i forhold til 2018).

 

 

 

 

FRSE prisliste for 2019 er sammensat således:

 

 

2017

Pris ekskl. moms

2018

Pris ekskl. moms

2019

Pris ekskl. moms

Vandafledningsbidrag pr. m³

27,00 kr.

28,75 kr.

28,75 kr.

Fast bidrag, pr. stikledning 

350,00 kr.

350,00 kr.

350,00 kr.

Tilslutningsbidrag – både regn- og spildevand til afløbssystemet pr. boligenhed

49.115,30 kr.

49.781,22 kr.

51.606,51 kr.

Tilslutningsbidrag – ej tilsluttet tag- og overfladevand pr. boligenhed

29.469,18 kr.

29.868,73 kr.

30.963,91 kr.

 

Forsyningssekretariatet har udmeldt en 4-årig økonomisk ramme (2018-2021) til Fredericia Spildevand og Energi A/S, og samtidig indgår rammen for 2017 også i den periode.

 

Fredericia Spildevand og Energi A/S` økonomiske rammer ser således ud:

 

Tal i mio. kr.

 

 

2017

2018

2019

2020

2021

Fastsat økonomisk ramme fra Forsyningssekretariatet:

 

129,7

138,0

122,5

122,5

122,4

FRSE`s indtægts- budget

117,6

131,7

139,5

130,1

110,1

Over/    underskud

12,1

6,3

-17,0

-7,6

12,3

Akk.

 

12,1

18,4

1,4

-6,2

6,1

(-=Underskud / +=overskud i forhold til rammen)

 

FRSE holder sig i perioden 2017-2021 indenfor den samlede økonomiske ramme, som er udmeldt af Forsyningssekretariatet.

 

FRSE`s prisliste for 2019 ligger i den lave ende sammenlignet med andre kommuner, herunder de øvrige kommuner i Trekantområdet. 

Priser på vandafledningsbidrag i 2018 for en husstand (ved forbrug på 84 m³ pr. år) i udvalgte kommuner (inkl. moms):

 

 

København

         1.695 kr.

Århus

3.007 kr.

Ålborg

3.216 kr.

Esbjerg                            

3.395 kr.

Fredericia

3.456 kr.

Horsens

3.790 kr.

Odense

3.874 kr.

Vejle

4.120 kr.

Kolding

4.210 kr.

Billund

4.426 kr.

Middelfart

4.967 kr.

Haderslev

4.971 kr.

Aabenraa

5.207 kr.

Ærø

6.823 kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På grundlag af FRSE’s prisliste og budgetforslag for 2019 er det Teknik & Miljø`s vurdering, at FRSE vil kunne overholde den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har udmeldt for perioden 2018-2021.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet, at FRSE´s prisliste for 2019 godkendes.

 

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-11-2018

Godkendt

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 202 Genudpegning til FGU-bestyrelsen

Sagsresumé

Fredericia Byråd udpegede d. 27/8 byrådsmedlemmerne Inger Nielsen og Søren Larsen til den kommende FGU-bestyrelsen jf. loven om institution for forberedende grunduddannelse.

Undervisningsministeren har derefter udsendt midlertidige vedtægter for den kommende FGU-institution for Vejle, Billund, Fredericia og Middelfart Kommuner, hvoraf det fremgår, at kommunerne ikke længere kan have flertal i bestyrelsen.

Derfor skal Fredericia Byråd foretage en genudpegning til FGU-bestyrelsen og der skal nu udpeges én person til FGU-bestyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet udpeger én person til FGU-bestyrelsen.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Byrådet er enige om at udpege byrådsmedlem Inger Nielsen til FGU-bestyrelsen.

Punkt 203 Henvendelse fra Ankestyrelsen om inhabilitet

Sagsresumé

Ankestyrelsen (Tilsynet med kommunerne) har ved brev af 15. oktober 2018 anmodet om Byrådets svar i en sag, der omhandler inhabilitet for byrådsmedlem Pernelle Jensen i en konkret konstitueringssag,  ”Udpegning til Skatteankenævnet i Vejle”, i forbindelse med konstitueringen i december 2013.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af en klage fra en borger i december 2016 anmodede Tilsynet med kommunerne ved brev af 22. marts 2017 om byrådets udtalelse om, hvorvidt byrådet i forbindelse med udpegningen til Skatteankenævnet i Vejle tog stilling til spørgsmålet om inhabilitet for byrådsmedlem Pernelle Jensen, da en af de udpegede var ægtefælle til Pernelle Jensen.

 

Byrådet oplyste i sit svar til tilsynet med kommunerne den 28. marts 2017, at byrådet havde behandlet konstitueringen som én samlet sag og en udmøntning af den politiske konstitueringsaftale, der var indgået forud for den formelle udpegning på det konstituerende møde den 2. december 2013. Byrådet havde derfor ikke forholdt sig til spørgsmålet om inhabilitet i forhold til de enkelte udpegninger under de konkrete punkter. Byrådet anerkendte i sit svar til Tilsynet med kommunerne, at såfremt de enkelte punkter på den konstituerende dagsorden havde været behandlet som enkeltstående punkter, så ville punktet om udpegning af byrådsmedlem Pernelle Jensens ægtefælle til Skatteankenævnet i Vejle, havde givet anledning til overvejelser om inhabilitet. Byrådet tilkendegav tillige, at det var byrådets opfattelse, at uanset om Pernelle Jensen ville have været inhabil i forbindelse med udpegningen, så kunne det ikke fører til, at udpegningen var ugyldig.

 

Tilsynet med kommunerne har nu afsluttet sin behandling af sagen og har ved brev af 15. oktober 2018 givet udtryk for sin retsopfattelse i forhold til, om reglerne om inhabilitet finder anvendelse i forbindelse med formaliseringen af en konstitueringsaftale. Tilsynets retsopfattelse er følgende:

 

”Det forhold, at der som led i uformelle forhandlinger forud for et kommunalbestyrelsesmøde er indgået en bred politisk aftale om, hvordan de enkelte medlemmer af kommunalbestyrelsen forventes at stemme ved behandlingen af forskellige punkter, kan efter Ankestyrelsens opfattelse ikke føre til, at inhabilitetsreglerne ikke finder anvendelse i forhold til de ansvarlige medlemmers konkrete stemmeafgivelse.”

 

Derudover bemærker Tilsynet med kommunerne, at det enkelte byrådsmedlem har ret til at deltage i behandlingen af spørgsmålet om egen habilitet i forhold til en konkret sag, men ikke i behandlingen af den konkrete sag.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fællessekretariatet skal bemærke, at den af tilsynet med kommunerne udtrykte retsopfattelse er i overensstemmelse med gældende ret og det anbefales, at henvendelsen fra tilsynet med kommunerne besvares på følgende måde:

 

”Byrådet i Fredericia Kommune behandlede på sit møde den 3. december 2018 henvendelse af 15. oktober 2018, j. nr. 2017-435, fra Ankestyrelsen.

 

På mødet besluttede et enigt byråd, at tiltræde den retsopfattelse som Ankestyrelsen giver udtryk for i sit brev af 15. oktober 2018. Byrådet i Fredericia Kommune bemærker for god ordens skyld, at det alene var i forbindelse med konstitueringen i december 2013, at byrådet håndterede konstitueringen som beskrevet i brev af 28. marts 2017.”

 

Tilsynet med kommunerne kommentere ikke på Byrådets vurdering af udpegningens gyldighed.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at svarudkast som beskrevet under vurderingen godkendes.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

 

Pernelle Jensen deltog ikke i behandlingen af punktet.

Punkt 204 Vedtagelse af revideret styrelsesvedtægt for folkeskolerne

Sagsresumé

En revideret styrelsesvedtægt for folkeskolerne har været i høring ved skolebestyrelserne. Skolebestyrelserne har tilsluttet sig den reviderede styrelsesvedtægt.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har været behov for en revidering af Styrelsesvedtægten, som senest blev revideret i 2015, idet der skullet justeres på et par punkter i henhold til gældende bekendtgørelse.

 

-         Et afsnit om forsøgsordning med en skolebestyrelse bestående af medlemmer fra forskellige afdelinger på en skole er blevet tilpasset Folkeskolelovens §42. Denne mulighed for sammensætning af skolebestyrelsen, samt retningslinjer for repræsentation fra hver afdeling er nu tilladt i Folkeskolelovens §42 og således ikke længere en forsøgsorden.

-         Et afsnit om fritidsråd på de enkelte afdelinger er udgået, idet fritidsdelen ligger under afdelingsrådet.

Følgende er tilføjet:

En henvisning til et nyt bilag til styrelsesvedtægten, som indeholder lokale regler for valg til skolebestyrelser.

Dette bilag skal i henhold til bekendtgørelsen fastsættes af kommunalbestyrelsen og godkendes af skolebestyrelserne..

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at styrelsesvedtægten er revideret i henhold til gældende lovgivning.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Byrådet vedtager styrelsesvedtægten, og at denne træder i kraft 04.12.2018.

 

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 205 Ankestatistik for 2017 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Børne og Socialministeriet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Det seneste danmarkskort, der er offentliggjort i 2018, kan ses på https://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/apr/der-er-stadig-...

Det følger nu af retssikkerhedslovens § 79 b, at byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, skal behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2018, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2018.

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

I oversigterne anvendes tre begreber:

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 79 afgørelser for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 66 % stadfæstet, 10 % ændret og 24 % hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 34 %. På landsplan er omgørelsen 38 % (Heraf er 25 % ændret og 75 % hjemvist). Fredericia Kommune ligger således lidt under landsgennemsnittet i forhold til omgjorte ankesager.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 17 afgørelse for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 59 % stadfæstet, 12 % ændret og 29 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 41 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 52 %. Fredericia Kommune ligger således pænt under landsgennemsnittet.

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 5 afgørelser for Fredericia Kommune i 2017. Heraf blev 100 % stadfæstet, 0 % ændret og 0 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 0 %. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 21 %. Fredericia Kommune ligger således markant under landsgennemsnittet.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

I sammenligning med landsgennemsnittet ligger Fredericia Kommune pænt.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 206 Godkendelse af Beskæftigelsesplan 2019

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender den endelige udgave af beskæftigelsesplanen for 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Hvert år udarbejdes en Beskæftigelsesplan på arbejdsmarkedsområdet. Planen består dels af den lokale prioritering, dels af nogle centralt fastsatte ministermål.

 

For 2019 er der seks centralt fastlagte beskæftigelsespolitiske mål:

  1. Flere personer skal i beskæftigelse eller uddannelse i stedet for at være på offentlig forsørgelse
  2. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
  3. Flere flygtninge og familiesammenførte til flygtninge skal være selvforsørgende
  4. Flere jobparate personer på kontanthjælp skal i beskæftigelse, og flere aktivitetsparate bliver jobparate eller kommer i beskæftigelse. Der bør i indsatsen være et særligt fokus på kvinder med indvandrerbaggrund.
  5. Bekæmpelsen af socialt bedrageri og fejludbetalinger skal styrkes
  6. Udsatte ledige skal have en indsats

 

Herudover har ministeren valgt at skærpe kommunernes fokus på at få ledige med handicap i arbejde og vil i forbindelse med et samlet handicappolitisk udspil tilføje et 7. beskæftigelsespolitisk mål om, at flere personer med handicap skal i beskæftigelse.

Som supplement til de centralt fastsatte mål, har Social- og Beskæftigelsesudvalget lavede nogle lokale pejlemærker, der skal give retningen for indsatsen på beskæftigelsesområdet 2018-2021 med 9 overordnede mål:

  1. At skabe ”et menneskeligt jobcenter, som spiller borgerne gode”
  2. Hurtigere afklaring
  3. Flere i job og en sund økonomi
  4. At skabe en sammenhængende social- og beskæftigelsesindsats
  5. Jobcentret som den foretrukne samarbejdspartner for virksomheder
  6. Tiltrækning af socioøkonomiske virksomheder
  7. Fredericia er taget af ghettolisten
  8. Jobcentret har et godt omdømme
  9. Anvendelsen af den rette aktivering

 

For at sikre, at målene opfyldes inden 2021, vil nedenstående 5 fokusområder danne grundlag for indsatsen. Hvert punkt indeholder flere indsatsområder, der alle indgår i beskæftigelsesplanen.

  • Jobservice
  • Virksomhedsservice
  • Helhed og sammenhæng
  • Økonomi og styring
  • Kultur

 

Et led i den årlige fastlæggelse af beskæftigelsesplanen skal Fredericia Beskæftigelsesforum involveres i udarbejdelsen. Input for 2019 er:

  • Fokus på korteste vej til job, herunder nødvendig faglig opkvalificering for at opnå job og selvforsørgelse. Den hurtigste vej til job handler, udover de rette faglige kompetencer, i høj grad om motivation og fleksibilitet hos den ledige arbejdskraft.
  • Gode alliancer mellem virksomheder, faglige organisationer og a-kasser, kommune, uddannelsesinstitutioner og politikere, er forudsætninger for at lykkedes med både at matche borgere til job og sikre virksomhederne den fornødne arbejdskraft.
  • Beskæftigelsesforum lagde vægt på markedsføring og god presse, idet oplevelsen af kommunens beskæftigelsespolitik og italesættelsen af succeser skaber nye succeser.
  • En opfordring om at fortsætte takterne fra de seneste års prioritering af uddannelse som vej til beskæftigelse. Både uddannelse af den ledige arbejdsstyrke, men også de beskæftigede. Også almene kompetencer hos de ledige blev nævnt.
  • Unge som fremtidens kvalificerede arbejdskraft som et særligt fokuspunkt. Dette handler både om de unge der søger en praktikplads eller i gang med anden uddannelse, og de unge på kanten, hvor der kræves lidt mere rummelighed både på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. Af særlige indsatser blev herudover nævnt fokus på mentoropbakning og pædagogisk udvikling for at hjælpe den unge helt igennem.

 

Sidst men ikke mindst vil også den nedsatte analyseenheds anbefalinger til arbejdet med beskæftigelsesområdet indgå som en del af beskæftigelsesplan 2019. Anbefalingerne medtages efterhånden som konklusionerne offentliggøres. Den endelige beskæftigelsesplan for 2019 vil efter godkendelse af Social- og Beskæftigelsesudvalget blive forelagt Fredericia Beskæftigelsesforum inden fremsendelse til Økonomiudvalg og Byråd.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked & Borgerservice indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet at den endelige udgave af Beskæftigelsesplan 2019 godkendes.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 05-11-2018

Beskæftigelsesplan 2019 godkendes. Efterfølgende forelægges den Fredericia Beskæftigelsesforum, hvorefter den fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 207 Godkendelse af Helhedsplan Fredericia 2019 - 2022

Sagsresumé

Den boligsociale helhedsplan for Korskærparken og Sønderparken udløber ved udgangen af 2018. Der er derfor udarbejdet en ansøgning for en ny boligsocial helhedsplan – Helhedsplan Fredericia 2019-2022. Udarbejdelsen af ansøgningen har været politisk forankret i Helhedsplansudvalget. Ansøgningen skal nu godkendes politisk i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund for Helhedsplan Fredericia 2019 - 2022

Den boligsociale helhedsplan for Korskærparken og Sønderparken udløber ved udgangen af 2018. Der er derfor udarbejdet en ansøgning for en ny boligsocial helhedsplan – Helhedsplan Fredericia 2019-2022. Udarbejdelsen af ansøgningen har været politisk forankret i Helhedsplansudvalget. Områdesekretariatet er endelig ansvarlig for udarbejdelsen af ansøgningen i et tæt samspil med Boligkontoret Fredericia, boli.nu og Fredericia Kommune. Fredericia Kommune er forpligtet til en 25 % medfinansiering af Helhedsplan Fredericia.

 

Ansøgningen er sendt til godkendelse hos Landsbyggefonden 11. oktober og herefter skal den godkendes politisk i følgende fagudvalg:

 

-          Sundhedsudvalget

-          Social- og Beskæftigelsesudvalget

-          Senior- Handicapudvalget

-          Børn- og Skoleudvalget

-          Uddannelsesudvalget

Godkendelsen i fagudvalgene sker samlet på fællesmødet d. 22. oktober, herefter skal ansøgningen godkendes i Økonomiudvalget d. 26. november samt endelig godkendelse i Byrådet den 3. december.

Program

Programmet for mødet d. 22. oktober er som følger:

-          17:00 – 17:15 Oplæg v. Helhedsplansudvalgsformand Turan Savas

Helhedsplansudvalgets arbejde med ansøgningen til Helhedsplan Fredericia 2019 – 2022 (herunder rundturen i Korskærparken og Sønderparken d. 24. september 2018)

 

-          17:15 -  17:30 Oplæg v. Direktør for Boligkontoret Fredericia Finn Muus og Direktør for boli.nu Jens Christian

Arbejdet med Helhedsplan Fredericia 2019 – 2022 set fra boligorganisationernes perspektiv

 

-          17:30 – 17:45 Oplæg v. Voksen- og Sundhedssekretariatet: Malene Lund Grindsted og Louise Gade Ellekrog

Indholdet i Helhedsplansansøgningen samt processen frem mod den endelige godkendelse i Byrådet d. 3. december

 

-          17:45 – 18:00 Fagudvalgene godkender Helhedsplan Fredericia 2019 – 2022 og indstiller til godkendelse i henholdsvis Økonomiudvalget samt Byrådet

 

Indhold i Helhedsplan Fredericia 2019 - 2022

Landsbyggefonden har på landsplan identificeret 4 indsatsområder for de boligsociale helhedsplaner:

 

-          Uddannelse og Beskæftigelse

-          Forebyggelse og Forældreansvar

-          Tryghed og Trivsel

-          Kriminalpræventiv Indsats

-           

Ansøgningen består af en lang række dokumenter. For en hurtig oversigt, er det en god ide at kigge på målhierarkierne. Her finder man såvel udfordringer, mål samt aktiviteter for hver af de fire indsatsområder. I de øvrige dokumenter er data, mål og aktiviteter uddybet og beskrevet. Nedenfor er listen over dokumenter med en kort beskrivelse af, hvad dokumentet indeholder.

 

-          Strategisk Samarbejdsaftale

Dette er det overordnede strategiske dokument, hvor de samlede mål for Helhedsplan Fredericia står beskrevet – både overordnet og for hvert af de fire indsatsområder. Den strategiske samarbejdsaftale er retningsgivende for bestyrelsen i løbet den fire-årige periode.

 

-          Delaftale: Kriminalpræventiv Indsats

I dette dokument står udfordringer og mål for indsatsområdet Kriminal Præventiv indsats beskrevet (en gentagelse fra den strategiske samarbejdsaftale). Derudover er de enkelte aktiviteter, der skal være med til at opnå målene beskrevet - herunder målene for den enkelte aktivitet. Dokumentet er i høj grad retningsgivende for medarbejderne på de enkelte aktiviteter.

 

-          Delaftale: Forebyggelse og Forældreansvar

I dette dokument står udfordringer og mål for indsatsområdet Forebyggelse og Forældreansvar beskrevet (en gentagelse fra den strategiske samarbejdsaftale). Derudover er de enkelte aktiviteter, der skal være med til at opnå målene beskrevet - herunder målene for den enkelte aktivitet. Dokumentet er i høj grad retningsgivende for medarbejderne på de enkelte aktiviteter.

 

-          Delaftale: Uddannelse og Beskæftigelse

I dette dokument står udfordringer og mål for indsatsområdet Uddannelse og Beskæftigelse beskrevet (en gentagelse fra den strategiske samarbejdsaftale). Derudover er de enkelte aktiviteter, der skal være med til at opnå målene beskrevet - herunder målene for den enkelte aktivitet. Dokumentet er i høj grad retningsgivende for medarbejderne på de enkelte aktiviteter.

 

-          Delaftale: Tryghed og Trivsel

I dette dokument står udfordringer og mål for indsatsområdet Tryghed og Trivsel beskrevet (en gentagelse fra den strategiske samarbejdsaftale). Derudover er de enkelte aktiviteter, der skal være med til at opnå målene beskrevet - herunder målene for den enkelte aktivitet. Dokumentet er i høj grad retningsgivende for medarbejderne på de enkelte aktiviteter.

 

-          Kommissorium

Her beskrives organisering omkring Helhedsplan Fredericia 2019-2022 samt roller og ansvar omkring opgaverne.

-          Beredskabsplan

Formål med områdets beredskabsplan er til enhver tid at kunne effektuere en sammenhængende og koordineret indsats i lokale krisesituationer.

 

-          Budget

Detaljeret budget

 

-          Målhierarki

Målhierarkiet er et samlet overblik over de enkelte indsatsområder. Her findes et kort og præcist overblik over indsatsområdets udfordringer, mål og aktiviteter.

 

I nedenstående tabel gives en kort oversigt over henholdsvis problemkompleks og aktiviteter for de fire indsatsområder:

Problemkompleks

Aktiviteter

Uddannelse og Beskæftigelse

Lavt uddannelsesniveau

Stor andel af langtidsledige

Lavt karaktergennemsnit

Frafald på ungdomsuddannelser

 

Fritidsjob- og lommepenge projekter

Lektiehjælp og læringscafe

Fremskudt beskæftigelsesindsats

Uddannelsesvejledning

Kreativ læring

Beskæftigelsesmentor

 

Forebyggelse og forældreansvar

Manglende forældreengagement

Højt skolefravær

Mange aktive børnesager

Dårlig sprogudvikling

 

Bydelsmødre

Baba (for fædre)

Familiekurser/by-højskole

Sønderkorskær på Forkant

 

Tryghed og Trivsel

Faldende tryghed i områderne

Stigende antal beboerklager

Færre aktive i foreninger

 

Informations- og vejledningstilbud

Frivillige i det boligsociale arbejde

Børn- og ungebestyrelser

Fritidsaktiviteter/sociale arrangementer

Aktiviteter til styrkelse af naboskab

 

Kriminalpræventiv indsats

Stigende antal anmeldelser

SSP bekymringer

Højt antal sigtelser blandt 10 – 17 årige

 

Klubber og væresteder

Brobygning til foreningsliv

Gadeplansarbejde

 

 

For en mere detaljeret oversigt henvises der til bilagte målhierarkier for de 4 indsatsområder. Dette dokument giver et godt overblik over indholdet og opbygningen af Helhedsplan Fredericia 2019-2022.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune er forpligtet til en 25 % medfinansiering af Helhedsplan Fredericia 2019 - 2022. Den samlede økonomi for Helhedsplan Fredericia over den fireårige periode er på 23.542.000 kr.  Økonomien er fordelt som følger:

Landsbyggefonden

14.750.000 kr.

Medfinansiering Boligorganisationerne

   2.243.000 kr.

Medfinansiering Fredericia Kommune

6.549.000 kr.

I alt

23.542.000 kr.

 

Det detaljerede budget for Helhedsplan Fredericia, der er udarbejdet af Områdesekretariatet, er vedhæftet som bilag.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Helhedsplansudvalget indstiller, at fagudvalgene indstiller overfor Økonomiudvalget og Byrådet at Helhedsplan Fredericia 2019 – 2022 godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Beslutning i Helhedsplansudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.

Punkt 208 Fredericia Idrætsråd 2018

Sagsresumé

Et endeligt grundlag for Fredericia Idrætsråd er klar og indstilles til godkendelse med henblik på anbefaling overfor Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kultur- og Idrætsudvalget bemyndigede på sit møde den 16. august Kultur & Idræt til at færdiggøre grundlaget for Fredericia Idrætsråds arbejde, sammensætning mv. med henblik på anbefaling overfor Byrådet. Nu foreligger et endeligt forslag, se bilag.

I tilknytning til oprettelsen af Fredericia Idrætsråd bør rådets økonomiske ramme besluttes. Samvirkende Idrætsforeninger i Fredericia, der har nedlagt sig selv, har årligt modtaget et kommunalt tilskud på 300.000 kr. Det foreslås, at hovedparten af disse midler fremover stilles til Fredericia Idrætsråds disposition til anvendelse indenfor de opgaver, rådet skal løse. En mindre andel, f.eks. 50.000 kr. kunne årligt stilles til rådighed for Fredericia Idrætsfond, der arbejder direkte med at initiere klubudvikling.

Samvirkende Idrætsforeninger havde ved nedlæggelsen en opsparet pulje på 798.000 kr. som ved afviklingen er tilgået Kultur & Idræt. Det foreslås at hovedparten af disse midler stilles til rådighed for Fredericia Idrætsråd, ligeledes til udmøntning indenfor rådets opgaver. En mindre del, f.eks. 200.000 kr. foreslås overført til Fredericia Idrætsfonds rådighed, som en arbejdskapital til fondens formål. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at grundlaget for Fredericias Idrætsråds arbejde er tilstrækkeligt beskrevet til at rådet kan træde i funktion og opnå gode resultater. Samtidig levner grundlaget mulighed for at rådet i høj grad selv præger sit arbejde og tilrettelægger opgaver og indsatser ud fra mere detaljeret viden og med mere specifikke målsætninger.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

At det endelige forslag til grundlag for Fredericia Idrætsråds virke godkendes, se bilag.

At det godkendte grundlag anbefales overfor Byrådet

At de 300.000 kr., der tidligere er tilgået Samvirkende Idrætsforeninger, fordeles med 250.000 kr. til Fredericia Idrætsråd og 50.000 kr. til Fredericia Idrætsfond.

At Samvirkende Idrætsforeningers opsparede midler fordeles med 598.000 kr. til Fredericia Idrætsråd og 200.000 kr. til Fredericia Idrætsfond.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 08-11-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-11-2018

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-12-2018

Godkendt.