Byrådet - 04-03-2019

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 4 marts, 2019 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 27 februar, 2019 - 22:00
Referat publiceret:
Tirsdag, 12 marts, 2019 - 10:00

Punkt 17 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 18 Endelig vedtagelse af lokalplan 349 og kpl-tillæg nr. 5 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov

Sagsresumé

Forslag til kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 349 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov har været i offentlig høring i 8 uger samt i en supplerende høring i 2 uger.

 

 

Kommuneplatillægget giver rammerne for et lokalcentre i Taulov og lokalplanen giver mulighed for etablering af butikker i lokalplanområdet ved Adelvej i tilknytning til en eksisterende dagligvarebutik.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 30. maj 2018 at offentliggøre forslag til Kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 349 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov. Planforslagene har været i offentlig høring i 8 uger.

 

Kommuneplantillægget fastsætter rammerne for det eksisterende lokalcenter i den vestlige ende af Adelvej. Det eksisterende lokalcenter, hvor der i dag ligger dagligvarebutik, pizzaria, børneinstitution, spillehal og tandlægeklinik, opretholdes. Samtidig nedlægges lokalcenter ved Adelvej, hvor der i dag ligger en genbrugsbutik. Eksisterende lovlig anvendelse kan fortsætte.

 

Det nedlagte lokalcenter erstattes med et lokalcenter i den østlige del af Adelvej i tilknytning til en eksisterende dagligvarebutik.

 

Lokalplanområdet omfatter et område i tilknytning til en eksisterende dagligvarebutik i den østlige del af Adelvej.

 

Med lokalplanen åbnes mulighed for etablering af udvalgsvare- og dagligvarebutikker. Det samlede maksimale bruttoetageareal til butiksformål er 3.000 m2. Den enkelte butik må have et maksimalt bruttoetageareal på 1.200 m2. 

 

Lokalplanen opstiller krav til udstykning, parkering, overkørsler og bebyggelsens omfang, placering og ydre fremtræden samt skiltning.

 

Lokalplanen har desuden til formål at give mulighed for etablering af erhverv i miljøklasse 1-3 i form af eksempelvis liberale erhverv, kontor, forretningsvirksomhed og offentlige formål.

 

Der kom i forbindelse med den offentlige høring bemærkninger fra VejleMuseerne, Martin og Signe Kærgaard, Signe Lund Geertsen & Jan Geertsen, samt Taulov Autoværksted og Middelfartadvokaterne.

 

Vejle Museerne anbefaler en arkæologisk forundersøgelse inden anlægsarbejdet påbegyndes.

 

Martin og Signe Kærgaard kommer med bemærkninger omkring placering af indkørsel, trafik og placering af ny butik i Taulov.

 

Signe Lund Geertsen & Jan Geertsen kommer med bemærkninger omkring flytning/nedlæggelse af lokalcenter i forhold til at eksisterende lokalcenter ikke er udnyttet, og at deres ejendom med planerne ændres fra en yderst attraktiv facadeejendom til en usælgelig/værdiløs ejendom.

 

Taulov Autoværksted og Middelfartadvokaterne er af den opfattelse, at eksisterende lovlig anvendelse vil kunne fortsætte, således eksisterende butikker i det nedlagte lokalcenter kan fortsætte.

 

Indkomne bemærkninger er vedlagt som bilag

 

I forbindelse med den offentlige høring indkom der forslag om mindre ændring af det udlagte byggefelt fra Innovator, som er udvikler for området.

 

Der har været afholdt en supplerende høring omkring en ændring af byggefeltet.

 

Der kom ingen bemærkninger i forbindelse med den supplerende høring.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med Kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 349 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov skabes det nødvendige plangrundlag, som vil muliggøre realisering af et attraktivt lokalcenter i Taulov.

 

Teknik & Miljø har udarbejdet et notat, ” NOTAT - Indkomne bemærkninger til Kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 349 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov”, med udkast til Byrådets vurdering og svar til de bemærkninger/indsigelser, der er indkommet i høringsperioden.

 

Af notatet fremgår, at bemærkningerne/indsigelserne i forbindelse med den offentlige høring ikke giver anledning ændringer.

 

Teknik og Miljø indstiller, at lokalplanen ændres således, at byggefeltet får en udstrækning som foreslået i forbindelse med den supplerende høring.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at Kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 349 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov vedtages endeligt med de anførte suppleringer/ændringer,
  1. at Teknik & Miljø besvarer de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i NOTAT - Indkomne bemærkninger til Kommuneplantillæg nr. 5 og lokalplan 349 for lokalcenter ved Adelvej i Taulov,
  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 19 Bygningsfornyelse i Øgadekvarteret 2019, 1.

Sagsresumé

Til første politiske møderække i 2019 er der i alt 2 ansøgninger til byfornyelsesmidler i Øgadekvarteret. Til begge ejendomme søges der om støtte til klimaskærmen.

 

Der søges om støtte for 319.000 kr. Heraf finansierer kommunens pulje til bygningsfornyelse i Øgadekvarteret 50%, hvilket svarer til 159.500 kr. Den statslige udgiftsramme financierer et tilsvarende beløb.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har modtaget to ansøgninger om andel i byfornyelsesmidlerne for Øgadekvarteret. Begge ejendomme er ejerboliger, hvoraf den ene består af 7 ejerlejligheder.

 

I det kommunale budget er der afsat i alt 6.839.226 kr. til bygningsfornyelse i Øgadekvarteret, dertil er der lige så mange penge i den statslige udgiftsramme. Der er dermed i alt 13.678.452 kr. til bygningsfornyelse i Øgadekvarteret.

 

Kriterier og støtteprocenter blev godkendt af By- og Planudvalget d. 09-11-2017.

 

I 2019 kan både ejer-, lejer- og andelsboliger opnå støtte. Der kan opnås støtte til både ind- og udvendige renoveringer. De indvendige renoveringer skal omfatte utidssvarende forhold.

 

Der gives 40% i støtte til projekter, der kun indebærer udvendig renovering. Der gives 60% i støtte til projekter, der indebærer ind- og udvendig renovering.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

(Beløb i mio. kr.)

TB 2019

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Ø-Fynsgade 57, udgift

0,019

 

 

 

 

0,019

0,019

Ø-Fynsgade 57, indtægt

- 0,009

 

 

 

 

- 0,009

- 0,009

Ø-Sjællandsgade 51A+B, udgift

0,300

 

 

 

 

0,300

0,300

Ø-Sjællandsgade 51A+B, indtægt

-0,150

 

 

 

 

-0,150

-0,150

Byfornyelse, pulje, udgift

(XA-50044)

-0,319

 

 

 

 

 

 

Byfornyelse, pulje, indtægt

(XA-50044)

0,159

 

 

 

 

 

 

I alt (-=kasseindlæg / +=kasseudlæg)

0

 

 

 

 

0

0

 

Vurdering

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i Øgadekvarteret:

 

Fynsgade 57

Flot ejendom, der fremstår i blank mur med mange fine udsmykninger. Udgør en pæn helhed med de øvrige ejendomme i Fynsgade .

Der søges om støtte til mindre reparationer på facaden, bl.a. på soklen, trappen og i indgangspartiet.

 

Støtteberettiget udgift ca. 47.000

Støttebeløb 40 %, afrundet til 19.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen   9.500 kr.

50% fra staten   9.500 kr.

 

Sjællandsgade 51A + B

Ejendom bygget i 1936 i funkisstil dengang fremstod muren i blank mursten. I dag er der blevet påklistret en klinkbeklædning i en lyserød undertone. Ejendommen består af 7 ejerlejligheder. Der søges om støtte til renovering af klimaskærmen, hvilket indebærer, at den nuværende klinkbeklædning fjernes, hvorefter ydermuren efterisoleres og facaden pudses op. Tag udskiftes til røde vingetegl, lille dansk format. Kvistene renoveres med zink og tagrender og nedløb udføres ligeledes i zink.

 

Støtteberettiget udgift 750.000 kr.

Støttebeløb 40 %, afrundet til 300.000 kr.  

50 % fra byfornyelsespuljen  150.000 kr.

50% fra staten  150.000 kr

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at der træffes byfornyelsesbeslutning for: Fynsgade 57 og Sjællandsgade 51A + B

 

  1. at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 20 Endelig vedtagelse af Lokalplan 364 - Blandet bolig og erhverv i Kanalbyen, Oldenborggadekvarteret samt Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 - 2029

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet Forslag til Lokalplan 364 – Blandet bolig og erhverv i Kanalbyen – Oldenborggadekvarteret samt Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 - 2029.

 

Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelse af ejerboliger, almene ungdomsboliger og erhverv/offentlig og privat service. Lokalplanlægningen skal sikre, at der skabes gode sammenhænge til de tilstødende byområder.

 

Tillæg 7 til kommuneplanen muliggør, at der kan opføres bebyggelse i op til 7 etager i lokalplanens område.

 

 Planforslaget ledsages af en miljørapport.

 

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forslag til Tillæg 7 og Lokalplan 364 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har udarbejdet et lokalplanforslag for byggefelt 3, 4 og 5 i Kanalbyen som muliggør at der kan opføres op til 12.100 m2 bebyggelse til blandet bolig og erhverv. Området ligger mellem Oldenborggade og Frederiks Kanal.

 

Der er udarbejdet et skitseprojekt som kan realiseres med lokalplanens vedtagelse.

 

Lokalplanen er udarbejdet så den nye bebyggelse vil indgå i en helhed med den eksisterende bebyggelse i Frederikshuset samt med bebyggelsen i Kongens Punkt, der er under opførelse. Den nye bebyggelse vil medvirke til at skabe et sammenhængende forløb langs Frederiks Promenade med bl.a. udadvendte funktioner i stueetagen.  

 

Lokalplanen er udarbejdet, så kommende byggeri placeres således, at den eksisterende bys sigtelinje videreføres gennem Dalegade som forlænges ind i den nye bydel via Voldmesterstræde.

 

Lokalplanen giver mulighed for at opføre bebyggelse i 2-7 etager, så der skabes variation i bebyggelseshøjder.

 

Området ligger indenfor planlægningszonen for Shells havneterminal. Lokalplanlægningen sikrer, at sikkerhedsforholdene i området er acceptable med den planlagte bebyggelse i overensstemmelse med VVM-redegørelsen for Kanalbyen. En realisering af skitseprojektet kan ske indenfor rammerne af risikovurderingen.

 

Skitseprojektet

Skitseprojektet indplacerer sig i overgangen mellem den eksisterende by og Kanalbyen og har ryggen til de post industrielle arealer langs Oldenborggade, som er præget af salt-haller, transformatorstation, parkeringsplads m.v. Skitseprojektet tager således afsæt i en fortolkning af beliggenheden ved Oldenborggade, som er urbant og industrielt præget samt et mere maritimt præget miljø omkring Frederiks Kanal. 

 

Projektet består af to elementer ”Promenaden” og ”Oldenborghus”. ”Promenaden” orienterer sig mod Frederiks Kanal og består af ejerboliger. ”Oldenborghus” orienterer sig mod Oldenborggade og består af en række ungdomsboliger. De to bebyggelser adskilles af et indre, grønt opholdsareal. Begge bebyggelser opføres ovenpå et parkeringsdæk der etableres på terræn.

 

Bebyggelsen opføres som karréer, adskilt af Voldmesterstræde. Som det fremgår af skitseprojektet placerer bebyggelsen i hovedreglen med facade i gadelinjen mod de omgivende veje. Der etableres åbninger, trapper og porte i bebyggelsen, der giver mulighed for passage gennem karréernes gårdrum.

 

Skitseprojektet indeholder en palette af forskellige funktioner der blandes. Der etableres almene ungdomsboliger og ejerboliger, samt udadvendte funktioner (cafeer) i stueetagen ud mod Frederiks Promenade.

 

Ejerboligerne består af 3 huse der placeres med facade ud mod Frederiks Promenade. Husene varierer i højde og fremspring og opføres i en højde på op til 7 etager. Ungdomsboligerne tager venligt imod den eksisterende bydel omkring Oldenborggade med en lav bygningshøjde på 3 etager, hvorved der dannes en blid overgang mellem eksisterende og ny bebyggelse.

 

Kommuneplanen

Lokalplanens område er omfattet af kommuneplanens lokalplanramme B.BE.2. – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade. Området kan anvendes til boliger og erhverv i miljøklasse 1-2, herunder mindre butikker og cafeer.

 

Kommuneplanen giver mulighed for, at der opføres 12.100 m2 bebyggelse i 3-5 etager fordelt på 8.800 m2 til boliger, 3.100 m2 til erhverv og 200 m2 til kultur, offentlig og privat service.

 

Byggeri i op til 7 etager er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens bebyggelsesregulerende bestemmelser for rammen. For at bringe lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanen er der udarbejdet et tillæg til kommuneplanen. Tillægget udlægger en ny ramme B.BE.3. – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade, Kanalbyen.

 

Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 – 2029 offentliggøres sammen med lokalplanen.

 

Forslag til Lokalplan 364 og Tillæg 7 til Kommuneplan 2017 – 2029 er vedlagt dagsordenspunktet som bilag 1 og 2. Bemærkningerne fra idefasen for kommuneplantillægget er vedlagt dagsordenspunktet som bilag 3.

 

Høring af risikomyndighederne

Da lokalplanområdet ligger indenfor planlægningszonen for Shell Havneterminal, som er en risikovirksomhed, skal der, jf. risikobekendtgørelsens § 3, stk. 1, foretages en høring af risikomyndighederne forud for offentliggørelsen af lokalplanen.

Følgende risikomyndigheder er hørt: Miljøstyrelsen, Beredskabsstyrelsen, Trekantområdets Brandvæsen, Sydøstjyllands Politi og Arbejdstilsynet.

 

 

Offentlig høring

Endelig behandling af høringssvar afsluttes d. 1 februar. Hvis der modtages yderligere høringssvar vil der blive sendt en udgave 2 af notatet med behandlingen af høringssvar, hvidbog med uredigerede høringssvar, sammenfattende redegørelse, kommuneplantillæg og lokalplan.

Forslaget har været i 8 ugers offentlig høring i perioden 6. december 2018 – 31. januar 2019. I høringsperioden indkom der bemærkninger.

Der er indkommet 11 bemærkninger/indsigelser fra bl.a. Haderslev Stift, Miljø- og Fødevarestyrelsen, A/S Dansk Shell og flere forskellige naboer.

De indkomne bemærkninger fra høringen fremgår uredigeret af bilag 3.

 

Bemærkninger fra offentlighedsfasen er behandlet i bilag 4

 

Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af Lokalplan 364 og Tillæg 7 til kommuneplan 2017-2029 skal der foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.

 

Miljørapporten har medvirket til, at relevante problemstillinger er undersøgt. I planforslaget er der indarbejdet bestemmelser blandt andet om støj. De væsentligste problemstillinger i tilknytning til projektets hovedforslag og alternativer fremgår af miljørapportens afsnit om miljøpåvirkninger.

Den sammenfattende redegørelse fremgår af bilag 5.

 

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplan 364 samt kommuneplantillæg 7 er tilstrækkeligt belyst ved miljørapporten.

 

Teknik & Miljø vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at der skal foretages yderligere vurderinger og undersøgelser ud over dem, som fremgår i den sammenfattende redegørelse.

Økonomiske konsekvenser

Ved byggeri af almene ungdomsboliger er der kommunale udgifter forbundet med grundkapitalindskuddet. Penge til dette er allerede afsat i budget 2019.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at indsigelserne ikke giver anledning til ændringer i lokalplanen.

 

Fredericia Kommune vurderer at lokalplanens restriktioner af byggehøjder tager tilstrækkeligt hensyn til nabobebyggelserne og skygge- og indbliksgener vil være begrænsede.

 

Den midlertidige parkeringsplads ved siden af Frederikshuset har til formål at sikre at lokalplan 331’s parkeringsnorm er opfyldt. Ved etablering af parkeringskælderen under Kongens Punkt skulle parkeringsnormen gerne være opfyldt. Såfremt at parkeringsnormen ikke er opfyldt ved færdigt byggeri af Kongens Punkts parkeringskælder, eller at den midlertidige parkeringsplads nedlægges inden parkeringskælderen er færdig, skal der etableres ny midlertidig parkering. Kanalbyen i Fredericia P/S har ansvaret for etablering af midlertidige parkeringspladser.

 

Fredericia Kommune vurderer at der i forbindelse med lokalplanen er redegjort tilstrækkeligt for at byggeriet ikke vil blive generet af virksomhedsstøj.

 

Fredericia Kommune vurderer at der er tilstrækkeligt dokumenteret for at lokalplanen ikke giver anledning til en øgning af den samfundsmæssige risiko beregnet for A/S Shell, Havneterminalen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller.

  1. at det anbefales over for By & Planudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at lokalplan 364 vedtages endeligt, idet administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 21 Forslag til lokalplan 358 Boliger ved Korskildevej, Erritsø

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til lokalplan 358 Boliger ved Korskildevej, Erritsø, samt kommuneplantillæg 3. Lokalplanen muliggør opførelse af en mindre tæt-lav boligbebyggelse, og kommuneplantillægget reducerer minimumsgrundstørrelsen fra 400 til 330 m2 inden for lokalplanens område.

 

Projektet, som danner udgangspunkt for lokalplanen og kommuneplantillægget, har tidligere været præsenteret for By- og Planudvalget d. 21. 03. 2018 og blev igangsat af udvalget d. 03. 09. 2018. Projektet er blevet vurderet i forhold til By- og Planudvalgets principper for byfortætning.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplanområdet omfatter grunden beliggende Korskildevej 10, hvor der i dag er et ældre stuehus og diverse udhuse. Grunden omgives af parcelhusbebyggelse og tæt-lav bebyggelse, og den ligger i umiddelbar nærhed af en etageboligbebyggelse.

Grundens areal er på ca. 3400 m2.

 

Bebyggelsen, bestående af op til 8 boliger i ét plan, placeres i grundens østlige og vestlige side, og omgiver et centralt beliggende fælles opholdsareal. Bebyggelsens placering ift. opholdsarealerne sikrer, at disse er soleksponerede store dele af dagen og dermed attraktive at benytte. Et areal i områdets syd-vestlige del reserveres til vejadgang og fælles parkering, hvorved den øvrige del af grunden friholdes for trafik.

 

Aflysning af gældende byplanvedtægt

Området er i dag omfattet af Byplanvedtægt nr. 35, som udlægger arealet til åben-lav bebyggelse i form af fritliggende parcelhuse. Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses Byplanvedtægt 35 for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Kommuneplantillæg

Lokalplanområdet ligger i rammeområde E.B.14 – Boligområde ved Gl. Landevej og Møllebo Allé, som fastlægger områdets anvendelse til boligområde i form af åben-lav, tæt-lav og etageboliger. Bebyggelsesprocenten er fastsat til maximalt 30 for åben-lav, 40 for tæt-lav og 60 for etageboliger. Minimumsgrundstørrelsen er sat til 700 m2 for åben-lav og 400 m2 for tæt-lav.

 

Kommuneplantillæg 3 reducerer minimumsgrundstørrelsen til 330 m2 for at muliggøre opførelsen af 8 boliger på grunden. Ændringen vil kun være gældende inden for lokalplanområdet.

Oplægget til kommuneplantillægget har været udsendt i foroffentlighed med henblik på indkaldelse af ideer og forslag. Teknik & Miljø har modtaget to henvendelser. Afsenderne af disse henvendelser mener ikke, at der er behov for yderligere tæt-lav bebyggelse i Erritsø området, og mener at minimumsgrundstørrelsen på 400 m2 bør fastholdes.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der – trods den reducerede minimumsgrundstørrelse – kan opnås en attraktiv bebyggelse, som også tilfører nærområdet værdier. Projektet blev i forbindelse med igangsætningen af lokalplanen vurderet i forhold til By- og Planudvalgets principper for byfortætning, hvor det bl.a. trækker op, at byggeriet kun er i én etage, samt at der er centralt placerede opholdsarealer med god solorientering.

I lokalplanforslaget stilles der krav til placeringen samt til orienteringen og indretningen af de fælles fri- og opholdsarealer for at sikre gode rekreative muligheder, som tillige vil understøtte det sociale liv i bebyggelsen.

Ligeledes vurderes, at der med lokalplanforslaget og det tilhørende kommuneplantillæg vil blive skabt et plangrundlag, som kan sikre områdets fremtidige anvendelse som et tæt-lav boligområde, der imødekommer den stigende efterspørgsel på denne boligform/type i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan 358 og kommuneplantillæg 3 udsendes i offentlig høring i 8 uger, og
  2. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 22 Byfornyelsesstøtte til Gothersgade 35

Sagsresumé

Ejendommen Gothersgade 35 er indrettet med 7 klubværelser, der er i dårlig stand og med utidssvarende forhold.

 

Der søges om støtte til at renovere 1. salen med klubværelserne, så der i stedet bliver indrettet 3 gode lejligheder.

 

Der søges om byfornyelsesmidler for i alt 2.562.000 kr., heraf finansieres de 1.620.500 kr. af kommunens pulje til byfornyelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Ejendommen Gothersgade 35 er en meget synlig ejendom, der er beliggende centralt på gågaden i Fredericia. Ejendommen er en meget karakteristisk bygning, der består af 2 sammenhængende bygninger. Den ene bygning – Kosmorama bygningen - er bygget i 1908 i Jugend stil og er derfor meget anderledes end de andre bygninger i gadebilledet. Øverst har den to store runde vinduer, der er meget karakteristiske. Bygningen blev oprindeligt opført som biograf. Den anden bygning er opført i 1892, med en frontgavl i midten og en længe på hver side af denne. I dag er der kommet endnu en etage ovenpå længerne, denne ekstra etage er i bindingsværk.

 

I stueetagen af bygningerne er der indrettet butikker og spisesteder.

 

På 1. salen, ud mod gaden, er der i dag indrettet 7 klubværelser, med dele køkken, bad og toilet. Klubværelserne er små og med meget utidssvarende forhold. Køkkener og bad lever heller ikke op til nutidens standarder.

 

 

Der søges om støtte til ejendommen for at udbedre de utidssvarende forhold i ejendommen.

 

Fremtidige forhold:

Hele 1. salen bliver ryddet, og der bliver i stedet indrettet 3 lejligheder. Den ene bliver en to værelses lejlighed på 80m2, de andre to bliver tre værelses lejligheder på 82m2 og 83m2. Alle lejlighederne får gode lysforhold og eget køkken og badeværelse. Dertil bliver der en svalegang på bagsiden af ejendommen, som ligeledes kan fungere som altan for lejlighederne. Til ejendommen er der desuden en stor gård.

 

Udover de 3 lejligheder, der søges om støtte til, ønsker ejeren at indrette 2 lejligheder på 1. sal af Kosmorama bygningen.

 

Der søges ligeledes om støtte til renovering af bagsiden af ejendommen. I september måned gav Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia tilsagn til støtte til ejendommens facade ud mod gågaden, så den bliver istandsat med midler derfra.

 

Hele projektet, der søges om støtte til, forventes at koste 3.766.250 kr. I februar 2017 disponerede Teknik & Miljø restramme fra staten til denne ejendom, og der er derfor 941.500 kr. i refusion fra staten.

Økonomiske konsekvenser

 

Tekst

(beløb i mio. kr.)

TB 2019

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Gothersgade 35, udgift     (XA-5xxxx)

2,562

 

 

 

 

2,562

2,562

Gothersgade 35, indtægt (XA-5xxxx)

- 0,941

 

 

 

 

- 0,941

- 0,941

Byfornyelse, pulje, udgift

(XA-50044)

-2,562

 

 

 

 

0

0

Byfornyelse, pulje, indtægt

(XA-50044)

0,941

 

 

 

 

0

0

I alt (-=kasseindlæg/

+=kasseudlæg)

0,000

 

 

 

 

0

0

 

 

Vurdering

I tidligere sager hvor der er givet støtte til indvendig renovering, er der givet 60% i støtte til hele projektet, det er ligeledes den praktik der er vedtaget for bygningsfornyelse i Øgadekvarteret.

 

Teknik & Miljø vurderer, at der bør gives samme støtteprocent til denne ejendom, for at projektet bliver realiseret og der kan blive udført tidssvarende boliger i denne centralt placerede ejendom. Derudover vurderes det, at være en god helgardering ligeledes, at afsætte penge til flyttehjælp til lejerne i fald der bliver behov for det. Disse penge gives direkte til lejerne, så det sikres at de får et nyt sted at bo.

 

Renoveringsomkostninger:

Totale ombygningsudgifter 3.766.250 kr.

60% i støtte, afrundet til   2.260.000 kr.

Bidrag til Byggeskadefonden (1,5% af totale udgifter)      56.494 kr.

Flyttehjælp til lejere      245.000 kr.

 

Byfornyelsesudgifter i alt, afrundet til  2.562.000 kr.

 

Fordeling af udgifter mellem staten og Fredericia Kommune:

Fredericia Kommune   1.620.500 kr.

Refusion fra staten      941.500 kr.

 

Hvis både denne indstilling og sagen om Byfornyelse til Oldenborggade 6/Vendersgade 54 bliver vedtaget, bruges der 2.075.500 kr. på bygningsfornyelse udenfor Øgadekvarteret fra byfornyelsespuljen. I Fredericia Kommunes budget til byfornyelse er der pr. 07-01-19 2.607.774 kr., når byfornyelsespuljen på 2x580.000 kr. til ordinær byfornyelse i både 2019 og 2020 ikke medregnes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- & Planudvalget indstiller overfor Økonomiudvalget og Byrådet

 

  1. at, der træffes byfornyelsesbeslutning for Gothersgade 35

 

  1. at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 23 Udpegning af nyt medlem til Produktionsskolens bestyrelse

Sagsresumé

Udpegning af et nyt medlem til Produktionsskolens bestyrelse

 

Sagsbeskrivelse:

På det konstituerende møde den 11. december 2017 udpegede byrådet følgende medlemmer af bestyrelsen for Produktionsskolen for perioden 2018 – 2021.:

 

  • Inger Nielsen.
  • Anne Kristensen.

 

Anne Kristensen har orienteret forvaltningen om, at hun ønsker at udtræde af bestyrelsen.

I henhold til lov om produktionsskoler er skolens formål at tilbyde undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion, som skal styrke deltagernes personlige udvikling og forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det almindelige arbejdsmarked.

 

Skolen ledes af en bestyrelse på syv medlemmer, hvoraf de to udpeges af Fredericia Byråd. Medlemmer skal have en tilknytning til lokalområdet, så vidt det er muligt, ligesom bestyrelsen skal sammensættes med en afbalanceret fordeling af kvinder og mænd.

 

Produktionsskolebestyrelsen nedlægges til sommer, når den nye FGU institution åbner august 2019

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til byrådet at udpege et nyt medlem til bestyrelsen for Produktionsskolen.

 

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Byrådet udpeger Nanna Drejer Nørholm.

Punkt 24 Trekantområdets Brandvæsen - ændring af vedtægt i.f.t. ny byggelovgivning

Sagsresumé

Beredskabskomissionen har besluttet, at indstille en ændring af vedtægterne med virkning pr. 1. april 2019. Vedtægtsændringen foreslås med henblik på at udnytte de muligheder, som ændringer i byggeloven giver mulighed for i forhold til i nogle tilfælde at henlægge afgørelseskompetencer om brandmæssige forhold til §60 selskaber.

Økonomi og Personale samt Teknik og Miljø (Byggesagsafdelingen) har ingen forbehold i forhold til forslaget.

 

Sagsbeskrivelse:

Beredskabskomissionen besluttede på møde 21. december 2018 at indstille en ændring af vedtægterne til godkendelse i ejerkommunernes byråd. Ændringen af vedtægterne vil efter ejerkommunernes godkendelse kunne træde i kraft pr. 1. april 2019.

I forlængelse af byrådenes tiltrædelse af forslaget skal vedtægterne for Trekantområdets Brandvæsen konsekvensrettes og efterfølgende forelægges Ankestyrelsen til godkendelse.

Ifølge de nuværende vedtægter kan bestyrelsen eller Beredskabskomissionen foreslå ændringer af vedtægterne.

Vedtægtsændringen foreslås med henblik på at udnyttet de muligheder, som ændringen af byggelovens § 16c, stk. 6-8 (Lov nr. 734 af 08/06/2018), giver mulighed for.

Lovændringen handler om at henlægge afgørelseskompetencer om brandmæssige forhold til § 60-selskaber.

Bestemmelsens formål er, at skabe større fleksibilitet i forhold til på hvilke tidspunkter, der kan træffes afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold samt at nedbringe sagsbehandlingstiden heraf. Med denne ændring kan de lokale beredskaber for at forhindre ulovlig, farlig og uforsvarlig brug af en bygning i brandsikkerhedsmæssig henseende tildeles kompetence til i deres virke at træffe en retlig og øjeblikkeligt bindende afgørelse.

I praksis betyder ændringen, at der kan træffes afgørelser i konkrete situationer, selv om kommunens byggesagsafdeling ikke kan kontaktes. Samtidig sikrer bestemmelsen, at den praksis, der har været opbygget i kommunerne med at tildele beredskaberne denne type af opgaver, kan videreføres, samtidig med at der fortsat er fokus på brandsikkerheden i den enkelte bygning.

Forslag til ændringer i de nugældende vedtægter:


Punkt

Nugældende vedtægt

Vedtægtsændring (med)

4.1.

Kommunerne har ved denne vedtægt kompetenceoverdraget det kommunale beredskab samt alle myndighedsopgaver på beredskabsområdet, som efter den gældende lovgivning på tidspunktet for etablering af Fællesskabet kan overdrages til selvstændig varetagelse af Fællesskabets efter beredskabslovens § 12 og §§ 34-37. Se bilag 1.

Tilføjelse til punk 4.1.:

4.1.1. Kommunerne har ved denne vedtægt kompetenceoverdraget myndighedssager der kan overdrages til varetagelse af Fællesskabet, efter Byggelovens § 16c. Se bilag 2.

Bilag 1

 

Tilføjelse til bilag 1:

Nyt afsnit i Bilag 1 om henlægge af beføjelser og pligter til Trekantområdets Brandvæsen efter Byggelovens §16C, stk. 6-8. Se bilag 2

 

Beslutning om vedtægtsændringer kræver ifølge nugældende vedtægter enstemmighed.

Beredskabskommissionen beslutning om den foreslåede vedtægtsændring på mødet 21. december 2018 var enstemmig, jf. vedlagte referat og beslutningsprotokol.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Økonomi og Personale samt Teknik og Miljø her ingen bemærkninger til den foreslåede vedtægtsændring.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at

  1. den foreslåede ændring af vedtægterne godkendes, således at ændringen træder i kraft pr. 1. april 2019

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 25 Fredning af Treldeskovene

Sagsresumé

Fredericia Kommune har, afledt af byrådsbeslutningen 5/3/2018, været i dialog med Danmarks Naturfredningsforening om fredning af Treldeskovene. Undervejs har der været møder med lodsejere m.fl. og høring af et idé-oplæg til fredning af området. Der foreligger nu et udkast til fredningsbestemmelser, der kan indgå i et fredningsforslag for Treldeskovene. Kommunens politiske repræsentanter og Danmarks Naturfredningsforening er enige om indholdet i udkastet til fredningsbestemmelserne.

 

Sagsbeskrivelse:

Danmarks Naturfredningsforening oplyste i januar 2018, at foreningen har besluttet af rejse en fredningssag for Treldeskovene. Danmarks Naturfredningsforening ønsker, at Fredericia Kommune er medrejser på sagen og byrådet besluttede den 5/3/2018, at indlede en dialog med Danmarks Naturfredningsforening. Se sagsfremstilling i bilag 1, hvor det også fremgår, hvordan fredningssager foregår processuelt og hvilken rolle kommunen vil få.

 

Siden da har Danmarks Naturfredningsforening og Fredericia Kommune haft en dialog om sagen, og i den forbindelse har der været afholdt lodsejermøder, møde med bestyrelsen for foreningen Trelde Skov, offentligt møde, besigtigelser med lodsejere, m.m. med udgangspunkt i et idéoplæg om fredning af området.

 

Desuden er der indhentet faglige data i form af registreringer af f.eks. svampe og orkidéer mm. og der er lavet undersøgelse af borgernes brug af naturområdet via Borgerpanelet.

 

Idéoplæg, historik, høringssvar (herunder svar fra Foreningen Trelde Skov og Borgerpanelets svar irt. fredningen) og data m.m. fra lodsejere og foreninger m.fl. fremgår af kommunens hjemmeside link.

 

Helt overordnet set fremgår det, at der ingen tvivl er om, at området har en høj natur- og landskabsværdi, der har en artsrigdom med adskillige sjældne arter i Danmark. Dertil kommer også at der er tale om et Nationalt Geologisk interesseområde, at kulturhistorikken på Næsset og selvejerskovene er særlig, m.m. 

 

Diskussionsemnerne opstår især i relation til lodsejerne, herunder hvorvidt en fredning er måden at sikre og fremme naturværdierne i området og det reelle behov herfor. Desuden diskuteres niveauet for de konkrete rammer og indsatser m.m. Derudover er et omdrejningspunkt behovet/niveauet for vandreruter og nye skovstier i relation til offentlighedens adgang (”benyttelse og beskyttelse”).

 

Det oprindelige idéoplæg er nu blevet tilrettet ud fra høringssvar mv., således at der foreligger et udkast til fredningsbestemmelser, som Danmarks Naturfredningsforening og kommunens politisk udpegede repræsentanter er enige om. Se bilag 2 samt kortbilag 3 og 4.

 

Indhold i udkastet til fredningsbestemmelser

Formålet med fredningsbestemmelserne er overordnet at bevare og forbedre områdets naturværdier, medvirke til at sikre Danmarks internationale traktatmæssige forpligtelser med hensyn til at beskytte naturtyper og arter, sikre fri dynamik langs Lillebælt (udskredszonen), sikre områdets geologiske værdier, sikre og forbedre offentlighedens adgang og områdets rekreative kvaliteter, herunder formidling af disse. 

Fredningsbestemmelserne er opdelt i tematiserede paragraffer – og med udgangspunkt i hvad der især har været diskuteret i det seneste år oplistes de nedenfor. Det er altså ikke en fuldstændig gennemgang.

 

Rammer for skovene (§ 3 i fredningsbestemmelserne)

  • ”Urørt skov”

Der er udlagt en bred bræmme langs med Lillebælt og i det meste af kommunens eget skovareal. I ”urørt skov” må man ikke dyrke skovområdet, mens mindre naturforbedrende tiltag er tilladt med henblik på at skovområdet bliver selvforvaltende.

Værdien af at udlægge urørt skov diskuteres nationalt – ikke mindst på baggrund af at staten har udlagt flere urørte skovområder i 2018. I sagen om Treldeskovene er det da også blevet diskuteret, herunder fra reelt ikke at udpege noget (kun skrænterne) til at udpege hele skovområdet. I idé-oplægget var bræmmen langs med Lillebælt og diverse slugter og delområder foreslået udpeget (herunder 144 ha privat skov). Afledt af høringssvarene mm. er det nu reduceret til ca. 96 ha privat skov i en bræmme langs Lillebælt. Dertil kommer at størstedelen af kommunens skove er udpeget som urørt skov.

 

  • De øvrige skovområder

Her fremgår det bl.a. af udkastet til fredningsbestemmelserne, at

-          Eksisterende nåletræsbevoksninger kan bibeholdes.

-          Renafdrift på den enkelte parcel kan foretages på op til 0,5 ha. (større renafdrifter er dog tilladt ved nyplantning af eg).

-          Der må ikke anvendes gødning og sprøjtemidler (for nåletræer gælder dette først 10 år efter fredningens ikrafttræden og undtaget fra sprøjteforbud er sprøjtning mod snudebiller)

-          Der må kun anvendes hjemmehørende arter

-          Der skal udpeges 5 større veterantræer for hver hektar.

Der gælder også her, at parametrene og niveauet for disse kan diskuteres. Parametrene er langt overvejende genkendelige delelementer fra certificerede skove og statens arealer. Formålet er grundlæggende at fastholde den ekstensive plukhugst i skovene – samt sikre og skabe merværdi/fremme naturværdierne – og fremme gammelskovsindikatorarterne mm. Bestemmelserne vil medføre, at andelen af nåletræsbevoksninger fastholdes på samme sted, at store arealer ikke bliver renafdrevet, og at skovdyrkningen sker på naturens vilkår, da der ikke må gødes og anvendes pesticider. Ligeledes kan andelen af veterantræer (træer, der skal stå til naturligt henfald) diskuteres, mens 5 træer/ha svarer til bl.a. statens niveau.  

 

  • Offentlighedens adgang

Trampestien langs Lillebælt fastholdes og gøres farbar. Og der er udpeget vandreruter af alt overvejende eksisterende skovveje. Samtidig er der kortlagt en gennemgående rutemulighed ved at kommunen anlægger en ny skovsti og etablerer et par mindre holdepladser.

 

Trampestien langs Lillebælt har eksisteret i mange år, og der er blandt lodsejerne alt overvejende en accept af, at offentligheden færdes her. Omdrejningspunktet her relaterer sig især til behovet for afmærkede vandreruter og en ny skovsti samt konsekvensen heraf (forringelse af jagt m.m.).

 

  • Øvrige bestemmelser

Der er udover ovenstående oplistet bestemmelser for bl.a. bebyggelse og terrænændringer. Hovedbudskabet er her at holde området fri for privat bebyggelse og kunstige terrænændringer.

Der er tilføjet en undtagelse fra forbud mod bebyggelse på kommunens areal således at fredningen i sig selv ikke er til hinder for bebyggelse i relation til bl.a. Troldehuset og Naturskolen mm.

Den videre proces

Danmarks Naturfredningsforening har officielt meddelt, at de vil rejse en fredningssag for Treldeskovene, uanset om kommunen er medrejser eller ej. Status er nu, at de ikke ønsker at mindske/slække naturindsatserne yderligere på baggrund af dialog/høringer mv. Og samtidig ønsker man at sagen rejses snarligt.

Hvis byrådet ikke ønsker at være medrejser, så har Danmarks Naturfredningsforening oplyst at de vil revurdere fredningsbestemmelserne forventeligt med fokus på yderligere at opnå optimal naturværdi mm. for området.

Fredningsforslag skal i budgethøring i Miljøstyrelsen og dernæst fremsendes det til Fredningsnævnet. Når Fredningsnævnet offentliggør modtagelsen af fredningsforslaget, må man ikke modarbejde fredningens formål. Bilag 1 uddyber proces mv.

Økonomiske konsekvenser

Med udgangspunkt i en samlet erstatningssum på anslået ca. 7-8 mio. kr. ud fra nøgletal i andre fredningssager, så vil kommunens andel heraf udgøre 10-25%. Det vil overfor staten blive påpeget, at områdets naturmæssige værdi nationalt set bør medføre, at kommunens andel minimeres (til 10 %). Den præcise beregning af erstatningerne vil først ske i forbindelse med fredningsnævnets besigtigelser m.m., hvor de enkelte skovområder værdisættes ud fra de konkrete forhold i dialog med skovejeren. I den forbindelse kan man også diskutere overgangsordninger. Eksempelvis kan man gøre gældende, at en monokultur tæt ved Lillebælt først udpeges til urørt skov efter at omdriftsalderen for træerne er nået osv.

Værdisættelsen for den enkelte parcel kan derfor både blive højere og lavere end nøgletallene afhængigt af omfanget af konkrete aftaler og om der er tale om krat eller værdifuld produktionsskov.

 

Dertil kommer en afledt kommunal udgift til anlæg og vedligehold af skovstier, sikring af trampestien, skiltning m.m. samt tiltag (omend der vil blive tale om få) afledt af hvad plejeplanen for området indeholder.

 

Et meget groft overslag på anlægsudgifter er, at der er behov for ca. 3 mio. kr. med udgangspunkt i erfaringstal fra nyere kommunale projekter. Dertil kommer årlig vedligehold af stisystemet og plejemæssige indsatser. Det er ikke muligt at anslå udgifter til de plejemæssige indsatser pt., da det jo afhænger af ambitionsniveauet i plejeplanen. Kommunen har ikke hidtil afholdt større udgifter ift. decideret skovnaturpleje i de kommunalt ejede urørte skovområder.

 

I forhold til at størstedelen af de kommunalt ejede arealer udpeges som urørt skov; så vil det ikke inden for en kortere årrække have økonomisk betydning med udgangspunkt i den nuværende drift jf. forvaltningsplanen for de kommunale skove. Udpegningen betyder, at skovdyrkningen tilsidesættes for skovnaturen. Det vil sige, at der ikke er udgifter til skovdyrkningen og mulighed for at fremme økonomisk værdifulde træer, men samtidig er der så ej heller indtægter ved tynding og når træerne er hugstmodne (har nået omdriftsalderen).

Vurdering

Danmarks Naturfredningsforening har som nævnt meddelt, at de vil rejse en fredningssag for Treldeskovene. Mange forskellige parametre og indsatser i en sådan fredning har været diskuteret i det forgangne år og det vedlagte udkast til fredningsbestemmelser afspejler, at Danmarks Naturfredningsforening har slækket på nogle af de oprindelige krav på baggrund af dialogen med kommunen og høringen om idé-oplægget. Herunder især reduktion af arealet til urørt skov, halvering af antallet af veterantræer uden at disse skal være spredt, accept af arealer med nåletræer (og sprøjtning mod snudebiller), mulighed for renafdrift af mindre arealer, sikring af mulighed for at mindske erosion ved campingpladsen og accept/sikring af trampestien langs med Lillebælt mm.

Danmarks Naturfredningsforening ønsker ikke at slække yderligere på rammerne og samtidig ønsker man at rejse sagen nu; så derfor skal byrådet tage stilling til sagen.

Kommunens mulighed for at sikre egne og øvrige lodsejeres konkrete ønsker om f.eks. overgangsordninger i dialogen med Fredningsnævnet afhænger følgeligt af om kommunen er medrejser eller ej. Kommunen har desuden en stor interesse i at parametrene/rammerne er håndterbare og pragmatiske (f.eks. afmærkning af veterantræer og bræmmen af urørt skov); eftersom at kommunen vil blive tilsynsmyndighed på det fredede område.

 

Byrådet har en vision om bl.a. at være en grøn kommune. Samtidig er vi en del af Naturpark Lillebælt og Treldeskovene blev i 2018 ét ud af 15 nationale naturområder i Naturkanonen. Naturværdierne er faktuelle, hvilket også understøttes af diverse udpegninger i kommuneplanen.

 

Det giver derfor mening at understøtte vision m.m. i forhold til at sikre og fremme naturværdierne i et område, hvor potentialet er stort, og samtidig sikre og forbedre offentlighedens adgang hertil. Spørgsmålet er grundlæggende hvordan og hvor meget. Som nævnt i bilag 1 skal dette ses i relation til bl.a. at området i forvejen langt overvejende er fredskov og kan benyttes efter adgangsbestemmelserne i naturbeskyttelsesloven osv. I Friluftsliv-undersøgelsen via Borgerpanelet fra 2018 fremgår det yderligere, at borgerne finder både beskyttelsen og benyttelsen vigtig, mens man som udgangspunkt ikke synes om fredningsinstrumentet.

Såfremt byrådet ønsker at understøtte fokus afledt af ovenstående - på et niveau for beskyttelse og benyttelse svarende til indholdet i udkastet til fredningsbestemmelserne - så vil det kun være muligt via en fredning. Frivillige statslige tilskudsordninger og/eller aftaler med lodsejere om benyttelse og beskyttelse vurderes ikke at kunne realiseres/matche dette i sin helhed.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at udkastet til fredningsbestemmelser for Treldeskovene diskuteres med henblik på en beslutning om hvorvidt Fredericia Kommune skal være medrejser af et fredningsforslag for Treldeskovene eller ej, og
  2. at Teknik & Miljø, sammen med to politiske repræsentanter, bemyndiges til at færdiggøre sagen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-02-2019

Godkendt som indstillet med et flertal bestående af Christian Bro, Inger Nielsen og Cecilie R. Schultz idet Kenny Bruun Olsen stemmer imod.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Et flertal i Økonomiudvalget bestående af A, O, og Ø stemte for at anbefale sagen. V stemte imod.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Et flertal i byrådet bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten stemte for sagen, mens et mindretal bestående af Venstre og Karsten Byrgesen stemte imod.  

Punkt 26 Legepladspuljen 2019

Sagsresumé

Der er i 2019 udmøntet midler til renovering og fornyelse af legepladser. 1,306 mio. kr. er fordelt mellem områdets skoler og dagtilbud på baggrund af ansøgninger.

 

Sagsbeskrivelse:

En arbejdsgruppe bestående af Ejendomsafdelingen, distriktsledere samt Børn og Unge har vurderet indkomne ansøgninger og prioriteret blandt forslagene.

 

Prioriteringen omfatter forskellige forhold, herunder: børns og unges sikkerhed, legeredskabernes stand og legepladsens samlede udbud af legemuligheder de forskellige steder.

 

Nedenfor gives en række bemærkninger til fordelingen.

 

Dagtilbud

Der er tildelt 683.980 kr. til dagtilbud. Hovedparten af pengene går til genanskaffelser og vedligehold, som institutionerne normalt ikke kan finde finansiering til via driftsbudgettet.

 

Skoler

Der er tildelt 522.020 kr. til skolerne. Midlerne anvendes hovedsageligt til udskiftning af gamle og udslidte legeredskaber, men også til nye tiltag på udearealerne.

Afdeling Bygaden under Erritsø Fællesskole anvender bevillingen til at omdanne udearealerne til formål som overbygningsskole på et område, der tidligere blev anvendt af indskolingen.

 

Andre forhold

En række bevillinger forudsætter byggetilladelser og rådgivning, som anslås at koste 100.000 kr.

I det omfang opgaver kan sendes i udbud, forestår Ejendomsafdelingen denne opgave.

 

Fordeling

I de seneste år har Fjordbakkens distrikt fået ekstra midler fra puljen til vedligeholdelsesopgaver.

I år har dagtilbudsområdet i Erritsø fået ekstra midler til at løse lignende opgaver.

 

Den samlede fordeling af midler er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Hele puljen på 1,306 mio. kr. udmøntes.

 

Beløb i mio. kr.

TB 2019

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af legepladser (XA-400009-2)

 

1,306

1,306

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 

 

 

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at:

 

- Forslaget til fordeling af midler i legepladspuljen 2019 godkendes.

- Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser.

- Frigivelse af det afsatte beløb på 1,306 mio.kr. (Renovering af legepladser - XA-400009-2)

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-02-2019

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 27 Forslag om etablering af whistleblowerordning

Sagsresumé

Forslag om etablering af whistleblowerordning

 

Forslag

Enhedslisten foreslår, at borgervejlederfunktionen udvides, så den fremover også skal fungere som en whistleblowerordning for kommunens ansatte.

Byrådet pålægger økonomiudvalget at udarbejde de konkrete retningslinjer og rammer.

 

Formål

Formålet er at etablere en mulighed for ansatte, til at gøre opmærksom på uhensigtsmæssigheder, ulovligheder eller fejl ved det kommunale system, uden at være bange for at komme i unåde ved sine overordnede eller kolleger.

De ansatte skal have mulighed for at være anonyme, hvis de ønsker det.

 

Begrundelse

Det vil give en hensigtsmæssig viden om forholdene i den kommunale organisation og dens institutioner, så der kan træffes bedre beslutninger, og det vil være befordrende for arbejdsmiljøet i hele organisationen, at der findes en ventil, som det er muligt at bruge, hvis de officielle samarbejdskanaler svigter.

En sådan ventil kan også forebygge, at fejl og misforståelser udvikler sig til ulovligheder. Det kan også sikre at usund kultur bringes til ophør. Det er således ikke ment som en ordning, hvor man kan lufte sine frustrationer eller utilfredshed med eksempelvis en kollega. Borgervejlederen kan evt. lave den sondring, hvis der skulle komme henvendelser, som falder ind under dette.

Enhedslisten foreslår, at det er borgervejleder-funktionen, der fremover også skal fungere som whistleblowerordning, da vi ikke forventer nok sager om året til, at der kan oprettes en stilling alene til varetagelse af henvendelser fra ”whistleblowers”. Forventningen er ganske få sager om året og derfor vil funktionen kunne tilpasses borgervejlederens øvrige opgaver.

Borgervejlederen er allerede nu en uvildig person, som både borgere og ansatte har respekt for og tillid til. Samtidig refererer borgervejlederen allerede nu direkte til byrådet. Det er væsentligt, at en whistleblowerordning på samme måde er uafhængig af kommunen, men refererer til politikerne, da en orientering om en uhensigtsmæssighed eller fejl i princippet ellers kan omhandle den afdeling der skal varetage henvendelsen.

Vi forventer som sagt ikke mange henvendelser, men synes, at det er vigtigt for både de ansattes arbejdsmiljø og borgerne i kommunen, at muligheden eksisterer, så eventuelle lovbrud hurtigst muligt kan bringes til ophør.

 

 

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Byrådet drøfter forslaget.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Byrådet drøftede sagen og sendte forslaget til videre behandling i Økonomiudvalget.

Punkt 28 Omkonstituering - Børne- og Skoleudvalget samt Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Socialdemokratiet har fremsat ønske om en mindre omkonstituering i Børne- og Skoleudvalget og Sundhedsudvalget.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Fællessekretariatet har modtaget anmodning fra Socialdemokratiet om en omkonstituering omfattende henholdsvis Børne- og Skoleudvalget og Sundhedsudvalget.

 

Socialdemokratiet ønsker følgende ændringer:

 

Tina Horne udtræder af Børne- og Skoleudvalget og indtræder i Sundhedsudvalget

Susanne Mørch udtræder af Sundhedsudvalget og indtræder i Børne- og Skoleudvalget.

 

Socialdemokratiet har oplyst, at Tina Horne og Susanne Mørch begge er indforstået med ændringerne.

 

Omkonstitueringen har virkning fra Byrådets beslutning.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det følger af styrelseslovens § 28, at et medlem kan udtræde af et udvalg, og at den ledige plads besættes af den valggruppe, der oprindeligt har besat posten.

I forbindelse med byrådets konstituering i december 2017 anmeldte hele byrådet sig som én valggruppe. Det betyder, at det er byrådet, som én samlet valggruppe, der træffer beslutning om besættelse af ledige udvalgspladser.

 

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Byrådet at træffe beslutning om den ønskede omkonstituering kan godkendes.

 

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Byrådet besluttede, at:

Tina Horne udtræder af Børne- og Skoleudvalget og indtræder i Sundhedsudvalget.

Susanne Mørch udtræder af Sundhedsudvalget og indtræder i Børne- og Skoleudvalget.

Punkt 29 Vurderingsankenævn - ny udpegning

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Socialdemokratiet har meddelt, at de ønsker en ændring i udpegningen til Vurderingsankenævnet. I forbindelse med byrådets konstituering i december 2017 blev Hans Martin Brøndum udpeget som medlem og Karsten Cordtz som stedfortræder. Socialdemokratiet oplyser, at de ønsker at Karsten Cordtz i stedet udpeges som medlem og at Hans Martin Brøndum indtræder som stedfortræder.

 

Begge er ifølge det oplyste enige i ændringen.

 

Vurderingsankenævnene afgør klager over told- og skatteforvaltningens afgørelser efter lov om vurdering af landets faste ejendomme samt ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3 (vedr. udstykning).

 

Skatteministeren bestemmer landets inddeling i vurderingsankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte vurderingsankenævn.
Skatteministeren udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af disse medlemmer efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som vurderingsankenævnskredsen omfatter. Pladserne i nævnet fordeles af skatteministeren mellem disse kommuner med udgangspunkt i indbyggerantallet i kommunerne pr. 1. januar i det kalenderår, hvor den ordinære funktionsperiode begynder. Alene personer, der er valgbare til kommunalbestyrelsen, kan indstilles.

  

Vurderingsankenævnet vælger en formand og en eller to næstformænd blandt nævnets medlemmer. En ansat i told- og skatteforvaltningen kan ikke være medlem af eller stedfortræder i et vurderingsankenævn. Ingen kan samtidig være medlem af eller stedfortræder i et skatteankenævn, et vurderingsankenævn, Skatterådet eller Landsskatteretten.

 

Fredericia Kommune er en del af Vurderingsankenævn Odense sammen med Assens, Nordfyn, Middelfart, Kerteminde, Odense, Faaborg-Midtfyn, Langeland, Nyborg, Svendborg og Ærø, hvortil der skal udpeges ni medlemmer. Fredericia Kommune har fået tildelt en plads til Vurderingsankenævn Odense.

 

Fredericia Kommune udpeger et medlem og en stedfortræder.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det følger af styrelseslovens § 28, at et medlem kan udtræde af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende, og at den ledige plads besættes af den valggruppe, der oprindeligt har besat posten.

I forbindelse med byrådets konstituering i december 2017 anmeldte hele byrådet sig som én valggruppe. Det betyder, at det er byrådet, som én samlet valggruppe, der træffer beslutning om besættelse af ledige poster.

 

Indstillinger

Fællessekretariat indstiller til Byrådet om at træffe beslutning om hvorvidt

  1. Karsten Cordtz kan udpeges som nyt medlem af Vurderingsankenævnet, og
  2. Hans Martin Brøndum kan udpeges som ny stedfortræder

 

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Byrådet udpeger Karsten Cordtz som medlem og Hans Martin Brøndum som stedfortræder for Vurderingsankenævnet Midt- og Østjylland. 

 

Rettelse til sagsfremstillingen: ”Vurderingsankenævn Odense” har skiftet navn til ”Vurderingsankenævnet Midt- og Østjylland”.

Punkt 30 Holms Legat 1, Børup, udtrædelse af bestyrelsen

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

 

Børge Enevoldsen, Børupvej 36, 7000 Fredericia, ønsker at udtræde af bestyrelsen for Holms Legat 1, Børup.


Børge Enevoldsen begrunder sit ønske med alder, og ønsket om at nye træder til.


Formålet med Holms Legat 1, Taulov:
Formålet med Holms Legat 1, Taulov er at støtte værdigt trængende personer med bopæl i Taulov, fortrinsvis Børup.
 
Organiseringen af Holms Legat 1, Taulov:
Legatet bestyres af en bestyrelse på tre personer udpeget af Fredericia Byråd, dog uden for byrådskredsen. Der stilles krav om, at mindst to af medlemmerne skal have deres bopæl i Børup (herunder Børup by, mark og skov. For de tre bestyrelsesmedlemmer vælges tillige tre stedfortrædere).


Den eksisterende bestyrelse (2018-21) udgøres af:


Lone Thomhav med Hans Martin Brøndum som suppleant,

Børge Enevoldsen med Anne Flak Hansen som suppleant, og

Mads Warming med Carsten Høi Nielsen som suppleant.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Byrådet, uden for sin kreds, at udpege et nyt medlem til bestyrelsen for Holms Legat 1, Børup. Såfremt en suppleant udpeges som medlem, skal der udpeges en suppleant for denne.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Byrådet udpeger Inger Ørskov som medlem.

Punkt 31 Krydsombygning Prinsessens Kvarter (Lukket)

Punkt 32 Forligstilbud fra Dan Gødning (Lukket)

Punkt 33 Udvidelse af lejemål på Vejlevej til Plejens aften- og nattevagter

Sagsresumé

Plejen har et ønske om at udvide det nuværende lejemål på Vejlevej 121 med lokaler i nr. 123, så aften- og natpersonalet kan samles på én matrikel. Aften- og natpersonalet er i dag fordelt på to matrikler; Øster Elkjær og Hybyhus.

 

Sagsbeskrivelse:

På grund af pladsmangel er Plejens aften- og nattevagter i dag fordelt på to placeringer – Hybyhus og Øster Elkjær. På både Hybyhus og Øster Elkjær er der begrænset plads til medarbejderne – både til omklædning, opdatering af journaler, personalemøder og spisepauser. Det sætter arbejdsmiljøet under pres og derfor har Plejen et ønske om at samle medarbejderne på én matrikel.

Ejendomsafdelingen forhandler med udlejeren om Vejlevej 123. Der lægges op til en samlet lejekontrakt vedr. det nuværende lejemål på Vejlevej 121 og det foreslåede i nr. 123. Hovedpunkterne i den udvidede kontrakt er:

-          Leje af yderligere 668 m² lokaler i nr. 123

-          Ved at lave en samlet aftale for Vejlevej 121 og 123 kan de 668 nye m² inkluderes i kontrakten for en merbetaling på 194.000 kr. pr. år

-          Lokalerne i nr. 123 klargøres, så de kan anvendes – men overtages ellers i den nuværende stand. Det nuværende lejemål i nr. 121 får skiftet belysning og nedslidte tæpper i gangarealer

-          Den nye udvidede lejekontrakt er uopsigelig for Fredericia Kommune i 3 år og har dertil 12 måneders opsigelsesfrist.

Ovenstående punkter er grundlaget for en fremtidig lejekontrakt. Lejekontrakten kan først falde endeligt på plads når Fredericia Kommune kan signalere om vi vil indgå kontrakt på de nævnte vilkår.

Økonomiske konsekvenser

Den fremtidige merudgift til husleje vil udgøre 194.000 kr. pr. år.

Der er ingen bevillingskonsekvens, da den øgede husleje afholdes indenfor Plejens eget budget.

Der må forventes engangsudgift til tilslutning af kommunalt fibernet og mindre flytteomkostninger. Engangsomkostningerne afholdes indenfor Plejens eget budget.

Lånerammekonsekvens: Kommunen er fra statens side pålagt en begrænset låneramme. Lejemål, der indgås med en privat udlejer, sidestilles med en kommunal anlægsopgave. Derfor påvirkes lånerammen ved indgåelse af lejekontrakter og derfor skal lejeaftaler godkendes af Byrådet. I dette tilfælde vil udvidelsen af lejemålet på Vejlevej reducere kommunens lånemulighed med 3,6 mio. kr. i 2019 (beløbet er uafhængig af den reelle lejebetaling, men er afhængig af ejendommens vurdering). Der er i 2019 foreløbigt opsagt et af lejemålene i Gothersgade 39 (Ryes Plads) med en værdi på 2,8 mio. kr., og det kan modregnes. Det betyder, at kommunens lånemulighed samlet vil blive reduceret med 0,8 mio. kr. netto. Den endelige konsekvens foreslås indregnet ved opgørelsen af kommunens låneadgang ultimo året.

Vurdering

Ved at samle alt udekørende aften- og natpersonale vurderer Senior & Handicap, at det vil øge fleksibiliteten ved sygdom og vikarmangel, ligesom mulighederne for sygeplejefaglig sparring omkring de komplekse patienter og opgaveløsningen kan forbedres. En stor del af hjemmeplejens biler befinder sig på Vejlevej når personalet møder ind. Derfor kan der spares arbejdstid og brændstof, når bilerne ikke skal hentes på Vejlevej og køres til Hybyhus og Øster Elkjær - og retur efter end vagt.

Det er Ejendomsafdelingen vurdering, at det er økonomisk mest fordelagtigt at lave én samlet lejekontrakt på de to lejemål på Vejlevej. Derved opnås den bedste mulige lejepris på de nye lokaler.

Indstillinger

Senior & Handicap og Ejendomsafdelingen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at der indgås aftale om udvidelse af lejekontrakt vedr. Vejlevej 121 og 123 med en forhøjet årlig husleje på 194.000 kr.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-02-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Godkendt.

Punkt 34 DanmarkC (Lukket)

Punkt 35 DanmarkC (Lukket)