Byrådet - 05-10-2020

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 5 oktober, 2020 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 30 september, 2020 - 18:00
Referat publiceret:
Tirsdag, 13 oktober, 2020 - 14:07

Punkt 144 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 145 Legepladspuljen 2020 - fremrykning af tre projekter

Sagsresumé

Tre anlægsprojekter på skoleområdet søges fremrykket og gennemført i 2020 i stedet for 2021. Statens annullering af anlægsloftet i år giver mulighed for at fremrykke projekter. Fremrykningen øger samtidig det økonomiske råderum på anlægsområdet i 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Skolerne har i år indsendt ønsker til Legepladspuljen for 2020 og 2021. Ikke alle indsendte ønsker kunne imødekommes i år, hvorfor en lang række projekter efter planen først gennemføres i 2021.

Der er foretaget en vurdering af alle indsendte ansøgninger til Legepladspuljen i år. Hovedparten af projekterne kræver medvirken fra Ejendomsafdelingen, mens tre projekter kan gennemføres selvstændigt af skolerne i år uden inddragelse af Ejendomsafdelingen.

Ved at fremrykke de tre projekter, lettes anlægspresset på budget 2021, hvor der igen vil være et anlægsloft. Fremrykningen af de tre projekter giver dermed øget rum for anlægsprojekter i 2021.

 

De tre projekter, der ønskes fremrykket, er:

Afdeling Bygaden, der er Erritsø Fællesskoles udskolingsenhed, ønsker i relation til skolens idræts- og bevægelsesprofil at udvikle deres idræts- og bevægelsesområde med nye faciliteter.

De nye faciliteter fokuserer på individuel og fysisk træning, hvor skolens øvrige faciliteter især er anlagt med fokus på holdsport. Faciliteterne kan bruges i undervisning, pauser og fritiden. Til faciliteterne hører en app, der giver mulighed for at lave individuelle træningsmål. Appen kan anvendes af alle.

Med de nye faciliteter får skolen et samlet område med idrætsfaciliteter, der giver mulighed for sundhedsfremme for elever og borgere i lokalområdet. Faciliteterne knytter også an til Byrådets bevilling af renovering af skolens løbebane, der blandt andet anvendes i relation til ”Stafet for livet”.

Pris: 456.000 kr.

 

Multibanen på Frederiksodde Skoles Afdeling Ullerupdalvej er nedslidt og skal udskiftes - den er repareret flere gange. Den nye bane vil have forhøjede bander for at sikre at bolde bliver på banen. Det har været et særligt ønske fra elevernes og personalets side.

Multibanen har stor betydning for elevernes mulighed for fysisk udfoldelse.  Skolen har i flere år haft stigende elevtal og udearealerne er relativ små børnetallet taget i betragtning.

Pris: 306.000 kr.

 

Afdeling Skjoldborgsvej er karakteriseret ved at have kommunens største indskoling og mellemtrin. Leg og fysisk udfoldelse foregår på området bag skolen. Skolens strategi har de senest år været at sprede legeaktiviteterne for at skabe mulighed for ro og fordybelse, så legemiljøet er bedst muligt.

Samtidig har elevrådet ønsket at få flere redskaber, der i højere grad er målrettet mellemtrinnet, idet de nuværende legeredskaber i højere grad retter sig mod indskolingseleverne. Elevrådet har ønsket et klatreredskab, der inviterer til fysisk udfoldelse og leg.

Pris: 212.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Køb af legeredskaber til de tre afdelinger finansieres ved anvendelse af anlægsmidler fra legepladspuljen 2021, så der er finansiering i 2020.

 

Der er samlet set behov for at fremrykke bevilling svarende til 0,974 mio. kr.

Beløb i mio. kr.

TB 2020

TB 2021

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af legepladser (XA-40009-2)

0,974

-0,974

0,974

0,974

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg + -

0,974

-0,974

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at der, ved fremrykning af ovenstående projekter, fortsat er økonomisk rum til at gennemføre skolernes og dagtilbuddenes øvrige ønsker til legepladser i 2021.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at

  1. Der fremrykkes anlægsbevilling på 0,974 mio. kr. fra 2021 til 2020 til tre projekter finansieret af Legepladspuljen (projektnummer XA-400009-2)
  2. At der frigives og meddeles anlægsbevilling til de tre projekter på Afdelinger Bygaden, Frederiksodde Skoles afdeling Ullerupdalvej samt Afdeling Skjoldborgsvej.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 16-09-2020

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 146 Nybyggeri - 8 almene boliger i Dronningensgade

Sagsresumé

Boligkontoret Fredericia søger om Byrådets tilsagn til byggeri af 8 nye almene familieboliger i Dronningensgade. Byrådet har tidligere givet forhåndsgodkendelse i forbindelse med grundkøbet.

 

Sagsbeskrivelse:

Boligkontoret Fredericias afdeling 502, Østerbo er i gang med en større renovering og ombygning af afdelingen og udearealerne. I forbindelse med renoveringssagen, blev det afdækket, at den matrikel som afdelingen hidtil har brugt som indkørsel, parkeringsplads og legeplads var ejet af Region Syddanmark. Regionen solgte arealet til Boligkontoret Fredericia og Boligkontoret sikrede dermes adgang til- og parkering i afdelingen.

Boligkontoret kunne kun købe grunden af Regionen hvis der blev givet tilladelse til nybyggeri. Den tilladelse gav byrådet i september 2019.

Nu er Boligkontoret så langt med renoveringen, at de er klar til at påbegynde byggeriet af 8 almene boliger på arealet, der blev købt af Regionen. Grundkøbet er delvist finansieret af renoveringssagen gennem Landsbyggefonden - og delvist af det nybyggeri som der her søges om formel godkendelse af.

 

Projektet omhandler nybyggeri af 8 familieboliger på 110 m2 hver (inkl. fælles arealer), dvs. 880 m2 i alt. Boligerne bygges som en del af afdeling 502 – og projektet er enstemmigt godkendt på beboernes afdelingsmøde den 7. september 2020.

 

Projektet har en samlet anskaffelsessum inkl. moms på 18,635 mio. kr. og en foreløbig budgetteret husleje på 8.300 kr. pr. måned pr. lejlighed.

 

Boligerne finansieres således

Kreditforening 86%

16,026 mio. kr.

Kommunal grundkapital 12%

2,236 mio. kr.

Beboerindskud 2%

   0,373 mio. kr.

Samlet anskaffelsessum

18,635 mio. kr.

 

 

Økonomiske konsekvenser

For Fredericia Kommune er den økonomiske konsekvens bevilling af 2,236 mio. kr. som indskud af grundkapital samt garantistillelse for den del af realkreditlånet der ligger udover 60% af anskaffelsessummen.

 

Grundkapitalindskuddet finansieres som en del af budget 2021 og påvirker ikke service- og anlægsloft.

Vurdering

Det vurderes, at de 8 boliger - som en del af afdeling 502 - kan opføres indenfor det afsatte budget og at boligerne har en attraktiv beliggenhed og størrelse. Huslejen vurderes at være i niveau med markedet og der forventes dermed ikke udlejningsvanskeligheder.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at

  1. give Boligkontoret Fredericia tilsagn om opførelse af 8 familieboliger á 110 m2 med en anskaffelsessum på 18,635 mio. kr., og dermed
  2. bevillige grundkapitallån på 2,236 mio. kr. i budget 2021
  3. stille garanti for den del af lånene der ligger ud over 60% af ejendommens værdi og
  4. godkende foreløbig budgetteret husleje på 906 pr. m2, svarende til ca. 8.300 kr. pr. lejlighed pr. måned.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 147 Budgetforslag 2021-2024 til 2. behandling

Sagsresumé

Byrådet indgik den 24. september 2020 forlig om budget 2021 samt udvidelser af budget 2020. I sagen lægges der op til byrådets formelle godkendelse af forlig og udvidelse af budget 2020. Endvidere skal der tages stilling til valget mellem statsgaranti/selvbudgettering for udskrivningsgrundlaget, fastsættelse af kirkeskatteprocenten, frigivelse af anlægsbeløb samt takster for 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Forlig

Byrådet i Fredericia Kommune indgik den 24. september 2020 budgetforlig for 2021 samt overslagsårene 2022-2024. Forligspartierne er endvidere enige om en række udvidelser af både drifts- og anlægsbudgettet for 2020. Budgetforlig inkl. udvidelse af budget 2020 fremgår af bilag på sagen.

 

Med hensyn til udvidelserne af budgettet for 2020 er der tale om konsekvenser af COVID-19 pandemien. På serviceudgifterne fastholdes det udvidede rengøringsniveau resten af 2020, og på anlæg lægges der op til en række nye anlægsinvesteringer. Kommunerne er i 2020 sat fri af anlægsloftet og for kommuner med likviditet under landsgennemsnittet er der fuld låneadgang til anlægsinvesteringerne. Anlægsinvesteringerne har til formål at holde gang i beskæftigelsen, skabe bedre faciliteter for kommunens borgere og ansatte, understøtte den grønne omstilling samt indhente flere års vedligeholdelsesefterslæb.

 

Selvbudgettering og statsgaranti

I budgetforliget er det forudsat, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien for udskrivningsgrundlaget i 2021. Statsgarantien er meldt ud af ministeriet i juni 2020. Valget af statsgaranti betyder budgetsikkerhed, da indtægtsgrundlaget dermed ligger fast. Alternativet er selvbudgettering, hvor kommunen selv budgetlægger sit indtægtsgrundlag, som dermed ikke er garanteret. Der er derfor mulighed for både at vinde og tabe ved at vælge selvbudgettering i stedet.

 

På baggrund af KL’s seneste skøn over væksten i udskrivningsgrundlaget samt Økonomi og Personales seneste prognose for befolkningsudviklingen ser det samlede regnestykke ud til, at det vil være fordelagtigt at vælge statsgarantien. Regnestykket er i år behæftet med øget usikkerhed. Dels betyder COVID-19 pandemien, at der er øget usikkerhed om økonomien både nationalt og på kommuneniveau, og dels er den forventede vækst i skattegrundlaget fremskrevet på lidt ældre tal end vanligt, da fristen for 2019-selvangivelsen har været forlænget, og disse derfor ikke har kunnet bruges som grundlag. Begge dele betyder, at der er øget usikkerhed om skønnene for 2021, hvilket taler for at vælge statsgarantien.

 

Økonomi og Personale har udarbejdet en risikoberegning, hvor der er regnet på forskellige scenarier for udviklingen i dels økonomisk vækst og dels folketal. Samtlige beregnede scenarier falder ud til statsgarantiens fordel. Risikoberegningen er vedlagt som bilag på sagen. På baggrund af den aktuelle beregning samt den generelle øgede usikkerhed som følge af COVID-19, anbefaler Økonomi og Personale, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien.

 

Kirkernes økonomi

Samtidig med budgetvedtagelsen skal også kirkeskatteprocenten for 2021 fastsættes. Provstiudvalget fastsætter ligningsbeløbet, mens byrådet fastsætter skatteprocenten. Budgetforslaget indeholder en fastholdelse af kirkeskatten på 0,88 %. Økonomi og Personale vurderer, at en fastholdelse af skatteprocenten er en forudsætning for at opretholde et neutralt mellemværende mellem kirkerne og kommunen.

 

Anlægsbudget og frigivelse af anlæg

Den samlede oversigt over anlægsbudgettet for 2021-2024 fremgår af bilaget: ”Anlægsoversigt for budget 2021-2024” i 2. behandlingshæftet. Det indstilles til Byrådet, at anlæg og beløb, som er markeret med *, frigives i forbindelse med budgetvedtagelsen.

 

Takster

På baggrund af budgetforslaget er der udarbejdet takster for 2021. Taksterne fremgår af vedlagte bilag ”Takstoversigt budget 2021”. Det indstilles til Byrådet, at taksterne for 2021 godkendes.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til oversigter i bilaget.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Borgmesteren indstiller

  1. At budgetforliget behandles og videresendes til Byrådets 2. behandling
  2. At budgettet til serviceudgifter i 2020 udvides som beskrevet i budgetforliget
  3. At der fremsendes ansøgning på låneadgang til udvidelse af anlægsbudgettet i 2020

Økonomi og Personale indstiller

  1. At kommunen vælger statsgaranti for udskrivningsgrundlaget i 2021
  2. At kirkeskatten fastsættes uændret til 0,88 %
  3. At *markerede anlæg i ”Anlægsoversigt for budget 2021-2024” i 2. behandlingshæftet frigives
  4. At taksterne godkendes

Såfremt låneansøgningen til anlægsinvesteringer i 2020 imødekommes indstilles det endvidere:

  1. at der meddeles anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb til de nye anlægsprojekter i 2020 med henblik på hurtig igangsætning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 148 Elbo Hallen - rykning af kommunale lån

Sagsresumé

I forbindelse med ombygningsprojekt i Elbo Hallen, har hallen behov for at lånefinansiere en del af omkostningerne. Elbo Hallen forespørger i den forbindelse om en tilkendegivelse fra Fredericia Kommune om, at eksisterende kommunale lån på i alt 4,435 mio. kr. vil respektere og rykke for den nye låneoptagelse.

 

Det anbefales, at det tilkendegives overfor Elbo Hallen, at Fredericia Kommunes lån vil kunne respektere  ny låneoptagelse i den skitserede størrelsesorden.

 

Sagsbeskrivelse:

Elbo Hallen ønsker at foretage en ombygning og opgradering af Elbo Hallen og skal i den forbindelse lånefinansiere en del af udgifterne.

 

Der er tale om forventet låneoptagelse på 8,0 mio. kr. i LR Realkredit samt et banklån i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. Elbo Hallen har i den forbindelse anmodet om en tilkendegivelse fra Fredericia Kommune om muligheden for, at de eksisterende kommunale lån der er i Elbo Hallen, kan respektere og rykke for den nye låneoptagelse.

 

Der er tale om to kommunale lån på henholdsvis 4,000 mio. kr. og 0,435 mio. kr., som er givet i 1987, begge lån er givet som rente- og afdragsfrie lån.

 

Fredericia Kommune har i 2020 bevilget et anlægstilskud på 3,625 mio. kr. til projektet.

 

Fredericia Kommunes lån har tidligere respekteret et lån fra Realkredit Danmark, som ikke mere er tinglyst på ejendommen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen umiddelbart - kommunens pantebreve rykker bag de to nye lån i forhold til sikkerhed i ejendommen.

 

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. at det tilkendegives overfor Elbo Hallen, at Fredericia Kommunes lån vil kunne respektere en ny låneoptagelse i den skitserede størrelsesorden.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 149 Endelig vedtagelse af lokalplan 359 Boliger ved Gl. Færgevej nord for Snoghøjgårdparken, Snoghøj

Sagsresumé

Sagen blev behandlet i By- og Planudvalget d. 18/8 men udsat pga. behov for ny besigtigelse og visualiseringer.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagsordenspunkt behandlet i By- og Planudvalget 18/8:

 

Endelig vedtagelse af lokalplan 359 Boliger ved Gl. Færgevej nord for Snoghøjgårdparken, Snoghøj

Sagsnr.: 18/1018

Sagen afgøres i: Byrådet

Sagsresumé

Lokalplan 359, Boliger ved Gl. Færgevej nord for Snoghøjgårdparken, Snoghøj samt kommuneplantillæg 14 har været udsendt i offentlig høring i fire uger og sendes nu til endelig vedtagelse. Lokalplanen fastlægger områdets anvendelse til boligformål og fastholder slugten som et naturområde, der adskiller det eksisterende boligområde vest for lokalplanområdet og den kommende bebyggelse inden for lokalplanens område. Ud over boligformål skal lokalplanen sikre, at der tages hensyn til områdets landskabelige værdier, og at byggeriet ikke påvirker kystlandskabet i væsentlig grad.

 

I høringsperioden er der indkommet 17 indsigelser, som omhandler enslydende problematikker, herunder beplantning, trafik og indbliksgener.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har på foranledning af en privat bygherre udarbejdet forslag til lokalplan 359 og kommuneplantillæg 14. På By- og Planudvalgsmødet den 1. april 2020 blev forslaget vedtaget og siden udsendt i offentlig høring.

 

Baggrunden for lokalplanudarbejdelsen var et ønske fra ejeren om at udvikle området med mulighed for opførelse af både åben-lav og tæt-lav bebyggelse.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanområdet omfatter Gl. Færgevej 61, et område på ca. 24.500 m2, der i dag anvendes til privat bolig og have, og har tidligere huset Snoghøj Gartneri og Frugtplantage.

Lokalplanen opdeler området i to delområder, som er fastlagt på baggrund af en landskabsanalyse.

 

Delområder 1 kan udbygges samlet eller etapevis og bebygges med boliger indenfor fastlagte byggefelter. Lokalplanen fastlægger, at bebyggelsen højst må opføres i 2 etager (+ kælder), og at der maksimalt må opføres 4.500 m2 boligareal, eller i alt hhv. 39 boliger ved tæt-lav bebyggelse og 18 boliger ved åben-lav bebyggelse.

 

Delområde 2 omfatter en slugt indeholdende bl.a. et moseområde omfattet af naturbeskyttelseslovens §3 og et område, hvor der er registreret fund af orkidéer, som er beskyttet jf. artsfredningsbekendtgørelsen, bilag 2. Delområde 2 skal friholdes for bebyggelse og anlæg og må ikke medregnes ved beregning af grundstørrelsen.

 

Kommuneplantillæg 14

Lokalplanområdet ligger i rammeområde E.B.18, Boligområde ved Gl. Færgevej, som udlægger området til boligområde med åben-lav boliger med grundstørrelse på mindst 700 m2 og maksimal 6,5 m højde ved 2 etager samt 8,5 m højde ved 1½ etage.

Med tillægget bliver det muligt også at opføre tæt-lav boligbebyggelse med en grundstørrelse på minimum 400 m2. Desuden hæves den maksimalt tilladte bygningshøjde ved 2 etager til 6,75 m for at sikre, at byggeriet har mulighed for at leve op til bygningsreglementets øgede krav til isolering.

 

Støjforhold

I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen er der foretaget støjberegninger med henblik på at belyse i hvilket omfang, lokalplanområdet påvirkes af ekstern støj. Vurderingen viser, at der i natperioden vil være større arealer inden for lokalplanområdet, hvor den vejledende støjgrænse på 38dB(A) overskrides. Problemet kan løses ved, at der indgås aftale med Trinity Hotel og Konference Center og vejmyndigheden om en flytning af hotellets indkørsel. Alternativt skal der, inden for lokalplanområdet, etableres støjskærmende foranstaltninger, inden området må tages i brug.

 

Landskabskaraktermetoden

Fredericia Kommune fik inden lokalplanens tilvejebringelse udarbejdet en landskabsanalyse for udvalgte områder i kommunen, herunder Gl. Færgevej 61 og kystlandskabet omkring grunden.

Resultatet er en række anbefalinger til rådighed for kommunen, og dele af analysen er gengivet i lokalplanens redegørelse. Landskabsanalysen er ikke bindende for kommunen, og mange af anbefalingerne kan eller bliver ikke reguleret med lokalplanen. Kommunen har benyttet anbefalingerne til at kvalificere lokalplanens indhold, og kun de dele, som er indskrevet i lokalplanens bestemmelser, er bindende krav for kommunen og borgerne.

 

Offentlig høring

Lokalplanen har været udsendt i offentlig høring i fire uger i perioden 5. maj – 5. juni 2020. Der er indkommet 15 bemærkninger/indsigelser i løbet af høringsperioden.

Indsigelserne omfatter:

-         Ønske om bevaring/fredning af beplantning på skrænten i lokalplanområdet for at forebygge bare passager i beplantningen, der giver indbliksgener for beboerne på Nøddeplantagen, for at undgå oplevelsen af øget støjpåvirkning fra landevejen, motorvejen og broen, for at bevare herlighedsværdien, fra de store træer, anden bevoksning samt dyreliv og for at undgå erosion.

-         Der er blevet stillet spørgsmål til, om beplantningen i udsigtskilerne jf. kortbilag 4 kræves ryddet.

-         Vedrørende de trafikale forhold på Gl. Færgevej foreslås cykelsti og fartdæmpende foranstaltninger, da der opleves et øget trafikpres og farlige forhold for skolebørn.

-         I forhold til bebyggelsens omfang ønskes i særdeleshed bygningshøjden holdt lav, i ét plan svarende til krav i lokalplanen for Nøddeplantagen, for at undgå indbliksgener for beboerne på Nøddeplantagen.

 

Der vedlægges et samlet resume af indkomne indsigelser samt Teknik & Miljøs vurdering af disse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer følgende:

Ønske om bevaring/fredning af beplantning:

Ønsket om bevaring/fredning af beplantning i slugten efterkommes ikke yderligere, idet lokalplanforslaget stiller krav om, at plantebæltet skal bevares som sådan, med mulighed for udtynding og genplantning samt med krav om, at omfanget af beplantningen til enhver tid er tilstrækkelig til at sikre en visuel afskærmning, så bebyggelsen ikke er synlig fra kysten.

 

Det vurderes derfor heller ikke, at der tilsigtet opstår omstændigheder, hvor der ryddes arealer, som skaber direkte indblik mod nabobebyggelsen på Nøddeplantagen. I den midterste og sydlige del af lokalplanområdet er der relativt stor afstand (45-65 m) mellem Nøddeplantagen og lokalplanens byggefelter. I den nordligste del vil afstanden være aftagende, da lokalplanens delområde 1 grænser op mod Nøddeplantagens skel.

 

En evt. støjpåvirkning modvirkes ikke af tilstedeværelsen af beplantning, men beplantningsbæltet giver en visuel afskærmning, som kan opleves positivt.

 

I udarbejdelsen af lokalplanen er der lagt stor vægt på opretholdelsen af naturtrækkene i området, herunder mulighed for pleje af beplantningen for at sikre, at herlighedsværdien omkring slugten kan opretholdes.

 

Teknik & Miljø vurderer således ikke, at bemærkningerne omhandlende beplantning giver anledning til ændringer i lokalplanen.

 

Udsigtskilerne:

Udsigtskilerne på kortbilag 4 illustreres gennemgående i delområde 1 og delområde 2. Hensigten er at friholde arealet for bebyggelse og beplantning indenfor delområde 1 for at skabe udsyn mod beplantningen på skrænten indenfor delområde 2. Derfor er det ikke hensigten, og skal ikke være et krav, at dette areal i delområde 2 ryddes.

§ 9.3 og kortbilag 4 tilrettes derfor, så det fremgår, at udsigtskilen kun indenfor delområde 1 skal friholdes for beplantning.

 

Trafikale problemer:

Trafikale problemer på Gl. Færgevej, herunder tung trafik på Gl. Færgevej, øget belastning og utryg skolevej for børn og cyklister omhandler forhold uden for lokalplanens område, og reguleres derfor ikke af lokalplanen. Forholdene vurderes desuden ikke at give anledning til ændringer i lokalplanen. Vurderingen af trafikforholdene fremgår at det vedlagte indsigelsesnotat og vil blive udsendt til borgerne sammen med besvarelsen af de øvrige indsigelser.

 

Stiforløb

I lokalplanområdets nordlige del foreslås en forenkling af stiforløbet, som samtidig mindsker potentielle indbliksgener. Det vurderes, at forslaget kan imødekommes.

I lokalplanområdets sydlige del kan hulvejen syd for området bruges som stiforbindelse fra Gl. Færgevej ind til Snoghøjgårdparken. Det vurderes, forslaget skal indarbejdes i lokalplanen med forudsætningen om, at overgangen fra det interne stiforløb til hulvejen kan etableres.

 

Bebyggelsens omfang:

Bygningshøjden i lokalplanforslaget er sat til højst 6,75 m for 2 etager og højst 8½ m for 1½ etage, som er normalt praktiserede bygningshøjder i den gældende kommuneplan, og lokalplanområdet vurderes at kunne bære en sådan bebyggelse.

Ved at muliggøre to etager, muliggøres det indenfor lokalplanområdet at friholde mest muligt areal mellem bygningerne, så bebyggelsen fremstår luftigt.

 

Der fremlægges ønske om at reducere bygningshøjden i lokalplanområdet til maks. én etage begrundet med, at tilstødende boliglokalplaner er begrænsede til 1 etage. Eventuelle fremtidige indbliksgener vil således kunne undgås.

Bygningshøjden indenfor byggefelt 1, 2 og/eller 3 kan begrænses til maks. 1 etage for at undgå indbliksgener overfor nabobebyggelsen på Nøddeplantagen, hvor nogle af boligerne i delområde 1 kan komme til at ligge som direkte nabo. Byggefelterne i delområde 2 og 3 ligger med ca. 45 – 65 m afstand til naboejendommene.

By- og Planudvalget bedes tage stilling til, om den højst tilladte bygningshøjde i delområde 1, 2 og/eller 3 skal reduceres til højst 1 etage.

 

Mulighed for terrænregulering følger normal praksis på +/- 0,5 m i forhold til naturligt terræn. Dog er det muligt med afgravning af jord i tilfælde af integrering af bebyggelsen i terrænet på grund af de markante terrænforskelle i lokalplanområdet.

 

Kommunen er opmærksom på terrænforskellene indenfor byggefelterne i lokalplanområdet. Det vurderes, at variationerne bidrager til en interessant bebyggelse, hvor bygherre forventes at løfte opgaven hvad angår regn- og overfladevandshåndtering samt lysforhold.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at der tages stilling til, om den højst tilladte bygningshøjde i delområde 1, 2 og/eller 3 skal reduceres til højst 1 etage,
  2. at lokalplan 359 og kommuneplantillæg 14 vedtages endeligt med de øvrige, nævnte rettelser, og
  3. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af plandokumenterne.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-08-2020

Udsat.


Fraværende:
Søren  Larsen

 

BILAG:

1 - 2096707

Åben

Forslag - LP359 og kommuneplantillæg nr. 14

(25193/20)

(H)

2 - 2161178

Åben

359 Hvidbog - alle indsigelser

(67500/20)

(H)

3 - 2164892

Åben

359 Indkomne bemærkninger_vurdering

(69862/20)

(H)

 

 

Nye oplysninger i sagen

Plan & Arkitektur har foretaget en ny besigtigelse af området i forhold til afstand mod nabobebyggelse nord for lokalplanområdet samt fået lavet visualiseringer desangående. Følgende er visualiseret:

Set fra Gl. Færgevej, øst for området, ved skel mod nord:

  • Byggeri 5 m fra skel, 1 etage med sadeltag (højde 8,5 m) og 2 etager med fladt tag (højde 6,75 m).
  • Byggeri 10 m fra skel, 2 etager med fladt tag.
  • Byggeri 20 m fra skel, 2 etager med fladt tag.

 

Set fra haven hos nabo nord for lokalplanområdet:

  • Byggeri 5 m fra skel, 1 etage med sadeltag og 2 etager med fladt tag.
  • Byggeri 10 m fra skel, 2 etager med fladt tag.
  • Byggeri 20 m fra skel, 2 etager med fladt tag.

 

Lokalplanforslaget er udarbejdet i samarbejde med en udvikler, som påtænker at videresælge arealet til en anden part, som vil bygge, og bygningernes placering på grunden er endnu ikke fastlagt. Der er derfor taget udgangspunkt i en worst case, hvor der bygges i en længe, placeret så langt mod nord, som byggefeltet giver mulighed for. Reelt bliver byggeriet formentlig placeret mere i retning af den skitse, som er vist i lokalplanforslaget på side 8.

 

Lokalplanforslaget giver mulighed for byggeri i to etager 3 m fra skel. Hvis det skrå højdegrænseplan skal overholdes ved byggeri i to etager, skal afstanden til skel være min. 5 m – denne afstand er der taget udgangspunkt i i visualiseringerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lokalplanforslaget giver mulighed for byggeri i to etager 3 m fra skel. Plan & Arkitektur foreslår, at byggeriet som minimum trækkes 2 m længere væk fra skel, dvs. med en afstand på i alt 5 m fra skel, så det skrå højdegrænseplan overholdes. Denne afstand vil efter Plan & Arkitekturs vurdering være acceptabel, men relativt tæt på naboerne.

 

Trækkes byggefeltet længere væk fra skel, så der bliver en afstand på min. 10 m fra det nye byggeri til skel, vil det give mere luft til naboerne og alt andet lige mindre indblik.

 

Trækkes byggefeltet endnu længere væk fra skel, så der bliver en afstand på min. 20 m fra det nye byggeri til skel, vil der blive relativt stor afstand til naboerne mod nord i forhold til, hvad der normalvis kræves i nye lokalplaner for tæt-lav byggeri.

 

På baggrund af ovenstående anbefaler Plan & Arkitektur, at byggefeltet ændres, så der bliver min. 10 m fra nyt byggeri i to etager til skel mod nord.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at der tages stilling til afstand og evt. højde for nyt byggeri i forhold til skel mod nord,
  2. at lokalplan 359 og kommuneplantillæg 14 vedtages endeligt med de nævnte rettelser,
  3. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelsen af plandokumenterne.

og at ovenstående anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i By- og Planudvalget den 16-09-2020

Anbefales, idet det indføres i lokalplanen, at der ikke må bygges nærmere det nordlige skel end 10 m, og at der i zonen fra 10 til 20 m fra det nordlige skel må bygges i maks. 1 etage.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 150 Endelig vedtagelse af Lokalplan 382 - Facader og skilte i Fredericia Bymidte

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet Lokalplan 328 – Facader og Skilte i Fredericia Bymidte. Lokalplanen regulerer facader og skilte i bymidten. Lokalplanen skal gøre det lettere, for ejere af ejendomme inden for voldende, at overskue hvad der gælder, når de ønsker at renovere facader og opsætte skilte i bymidten. Den er første del af et nyt og bedre plangrundlag for bevaring og udvikling af bevaringsværdige bygninger, kulturmiljøer og Fredericias unikke, historiske byplan inden for voldene. Lokalplanen har været i høring fra 23. juni 2020 til den 19. august 2020. I høringsperioden er indkommet 5 indsigelser/bemærkninger til lokalplanforslaget.

 

Sagsbeskrivelse:
Byrådet vedtog den 22. juni 2020 Forslag til Lokalplan 328 – Facader og skilte i Fredericia Bymidte. Planforslaget har været i offentlig høring i 8 uger fra den 23. juni 2020 til den 19. august 2020.

 

Lokalplanens indhold
Lokalplanområdet omfatter Fredericia Bymidte inden for voldene. Lokalplanen er en temalokalplan, der sætter rammer for fremtidige ombygninger og nybyggeri for så vidt angår facader og skilte. Facader og skiltes fremtræden reguleres med afsæt i en bevaringsteori om, at vi skal værne om og bevare de vigtigste historiske kvaliteter, og på den baggrund skabe rum til at tænke nyt. Sigtet med lokalplanen er at sikre kvalitet uden at være dommer over god eller dårlig arkitektur.

 

I lokalplanen reguleres bevaringsværdige bygninger med afsæt i planlovens bestemmelser om kompetencenormer. Det betyder, at Fredericia Kommune skal godkende ændringer af facader og skilte på alle bevaringsværdige bygninger, ligesom det er tilfældet med den eksisterende lokalplan. I lokalplanen er de bevaringsværdige bygninger alle bygninger, som er registret med en SAVE-værdi fra 1 til og med 4 i kommuneplanen. I praksis uddelegeres opgaven med at give tilladelse til administrationen, som vil løfte opgaven igennem dialog med bygherre/bygningsejer om restaurering og arkitektur.

 

Offentlig høring
I høringsperioden indkom der i alt 5 bemærkninger/indsigelser, som i hovedtræk er beskrevet herunder. For en mere detaljeret gennemgang henvises til vedlagte notat (Høringsnotat). Bemærkningerne/indsigelserne er samlet i en hvidbog, som er vedlagt som bilag.

 

Indsigelserne handler om specifikke bestemmelser, om bevaringsværdi for specifikke ejendomme og om generelle holdninger til bevaring og udvikling af Fredericia Bymidte. Heraf også hvor meget eller hvor lidt, der skal bestemmes i en lokalplan for facader og skilte.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplan 328 – Facader og skilte i Fredericia Bymidte skabes det nødvendige plangrundlag, som giver mulighed for at bevare og udvikle de bevaringsværdige bygninger og Fredericia Bymidte som en helhed.

 

Indsigelserne og bemærkningerne fra offentlighedsfasen er behandlet i høringsnotatet. Høringssvarene har ikke medført, at der foreslås ændringer i planens hovedprincipper.

 

Teknik & Miljø anbefaler følgende ændringer i lokalplanen:

 

Ӥ10.4 om udformningen af vinduer:

Gælder kun eksisterende bebyggelse med en bevaringsværdi fra 1 til og med 4:

Ved udskiftning af vinduer i bygninger med høj bevaringsværdi (fra 1 til og med 3) skal trævinduer udformes med enkeltlagsglas, kitfals, hjørnebåndshængsler og enten forsats- eller koblet ramme.”

Tilføjes:

”Butiksvinduer er undtaget denne bestemmelse”.

 

§ 10.8 om istandsættelse og udskiftning af vinduer:

”Gælder kun eksisterende bebyggelse med en bevaringsværdi fra 1 til og med 4, samt øvrig eksisterende bebyggelse:

Ved istandsættelse og udskiftning af vinduer, eller etablering af nye vinduesfag, skal der, omkring karmene, fuges med mørtel.”

Det præciseres, at der er tale om trævinduer. Bestemmelsen ændres til:

”Gælder kun eksisterende bebyggelse med en bevaringsværdi fra 1 til og med 4, samt øvrig eksisterende bebyggelse:

Ved istandsættelse og udskiftning af trævinduer, eller etablering af nye vinduesfag i træ, skal der, omkring karmene, fuges med mørtel.”

 

Der blev gjort indsigelse mod, at gavlmalerier ikke er tilladt efter lokalplanforslaget. Administrationen vurderer, at bestemmelsen om gavlmaleri bør fastholdes. Det kan oplyses at historiske gavlmalerier kan opføres efter tilladelse fra byrådet på bevaringsværdige bygninger jf. § 3.1 om byrådets tillades af ændringer af facader og skilte på bevaringsværdige bygninger.

 

Der blev derudover gjort indsigelse mod bevaringsværdien af specifikke ejendomme og konsekvenserne heraf.  Administrationen anbefaler, at der foretages en ny SAVE-registrering af de fire ejendomme. Hvis bevaringsværdien ændres, da ændres udpegningen i Kortbilag 4 - Bevaringsværdige bygninger. Bevaringsværdien i SAVE-registeret er et samlet udtryk for bygningers arkitektoniske, kulturhistoriske og miljømæssige værdier. SAVE-registreringen foregår på baggrund af en specifik metode.

 

Endelig kom der generelle indsigelser mod lokalplanens baggrund, formål og principper, som tages til efterretning, men efter administrationens vurdering ikke afstedkommer ændringer i lokalplanforslaget. Med lokalplanforslaget bliver det lettere for ejere af ejendomme inden for voldende, investorer og tilflyttere, at overskue hvad der gælder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at Lokalplanforslag lokalplan 328 – Facader og Skilte i Fredericia Bymidte vedtages endeligt med de anførte suppleringer/ændringer
  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 16-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 151 Omfordeling af arealer til boligformål og perspektivområder i Kommuneplan 2021-2033

Sagsresumé

Et af temaerne i kommuneplanrevisionen er bosætning og arealudlæg til boliger. Byrådet har i den 31. august 2020 besluttet, at Fredericia Kommune skal søge at få udlagt 9 nye arealer til boligformål i Kommuneplan 2021-2033.

Det er en statslig interesse at minimere udlæg til nye arealer til byvækst. Fredericia Kommune må derfor påregne, at nye arealudlæg vil skulle ske på baggrund af en omfordeling af allerede udlagte arealer.

Med denne indstilling skal der træffes beslutning om, hvilke områder Fredericia Kommune vil afstå, mod at få de nye arealønsker udlagt i kommuneplanen. Der skal ligeledes tages stilling til, hvilke områder der fremover skal være udpeget som perspektivområder.

Sagsbeskrivelse:

Det er en statslig interesse at minimere udlæg af nye arealer til byvækst. Der må således kun udlægges nye arealer til byzone, for at dække det forventede behov for byvækst i en periode på 12 år. Hvis rummeligheden til boliger er større end behovet, skal arealudlægget ske via omfordeling af allerede udlagte arealer til byvækst.

 

Fredericia Kommunes rummelighed til nye boliger er senest opgjort i oktober 2019. Opgørelsen viser, at der med den gældende Kommuneplan 2017-2029 fortsat er plads til ca. 4.000 nye boliger. Det svarer til knap 340 nye boliger årligt i den kommende 12-årige planperiode.

 

Grundet Fredericia Kommunes store rummelighed til boligformål må det påregnes, at nye arealudlæg vil skulle ske på baggrund af en omfordeling af arealer. Dermed skal kommunen afstå allerede udlagte arealer i Kommuneplan 2017-2029, for at kunne få nye arealudlæg til boligformål ind i den kommende kommuneplan.

 

Arealer til omfordeling

Byrådet har den 31. august 2020 besluttet, at Fredericia Kommune skal søge at få udlagt følgende nye arealer til boligformål i Kommuneplan 2021-2033, der tilsammen udgør et areal på ca. 93 ha: 

  • Kolding Landevej 96
  • Marken, Skærbæk
  • Øst for Marken, Skærbæk
  • Vestre Kobbelvej 9–11
  • Nord og syd for Vestre Kobbelvej 9-11
  • Trelde Næsvej 26-32
  • Øst og vest for Trelde Næsvej 26-32
  • Sønderskov, udviklingsområde
  • Himmerigshuse, Nord

Hvor stort et areal, Fredericia Kommune i sidste ende skal afstå af allerede udlagte arealer i Kommuneplan 2017-2029, afhænger af flere forhold.

 

  • Det ene forhold er, at Fredericia Kommunes opgørelse over rummelighed til boliger kan blive ændret. Forud for godkendelsen af Forslag til Kommuneplan 2021-2033 i starten af 2021, skal Fredericia Kommunes rummelighed til nye boliger opgøres påny. Den nye opgørelse skal laves på baggrund af en ny metode defineret af Erhvervsstyrelsen. Hvis opgørelsen påviser, at behovet er større end rummeligheden til boliger, kan det betyde, at kommunen må lave nye arealudlæg, uden at der skal ske en ombytning af arealer. Det er dog tvivlsomt, om det bliver resultatet.
  • Det andet forhold er, at der kan være statslige krav eller andre forhold i den videre proces, som gør, at de ønskede arealer ikke kan komme med i den endelige kommuneplan. Det er derfor ikke sikkert, at alle 8 arealer kommer med i kommuneplanen, selv om byrådet har besluttet, at der skal arbejdes videre med dem. Dette afgøres først, når kommuneplanen vedtages endeligt i slutningen af 2021.

 

På nuværende tidspunkt bør Fredericia Kommune derfor planlægge efter, at vi i værste fald skal omfordele arealer i forholdet 1:1 (målt i antal ha).

 

Teknik og Miljø indstiller, at følgende areal kan undgå af kommuneplanen som erstatning for de nye arealer, der ender med at blive udlagt til boligformål i Kommuneplan 2021-2033:

 

V.B.12 - Boligområde, Himmerigshuse

Den sydlige del af rammeområdet beliggende mellem Vejlevej, Skærbækvej og Vejle Landevej

Ca. 61 ha

 

Det areal, der indstilles udtaget, udgør ca. 61 ha. Arealet kan ses i bilag 1.

 

Det resterende areal indenfor rammeområdet V.B.12 - Boligområde, Himmerigshuse samt det ønskede nye arealudlæg Himmerigshuse, Nord udgør samlet set et nyt byudviklingsområde på ca. 90 ha.

 

Såfremt det bliver nødvendigt at afstå yderligere arealer, indstiller Teknik og Miljø, at de resterende antal ha findes indenfor det nye sammenhængende byudviklingsområde ved Himmerigshuse.

 

Perspektivområder

Et perspektivområde angiver, i hvilken retning byudviklingen forventes at ske, når kommuneplanens arealudlæg er brugt op. Områderne er dermed ikke rammelagte i kommuneplanen, men en udpegning som perspektivområde er en tilkendegivelse af, hvilke områder som på længere sigt forventes at kunne inddrages til byudvikling. 

 

Kommuneplan 2017-2029 rummer to perspektivområder. Det ene område ligger nord for Ryeshøj i Nordbyen. Det andet område ligger vest og nord for det nuværende rammeområde V.B.12 – Boligområde, Himmerigsbuse.

 

Teknik og Miljø indstiller, at perspektivområdet nord for Ryeshøj bortfalder. Teknik og Miljø indstiller ligeledes, at den del af perspektivområdet ved Himmerigshuse, som er beliggende syd for Vejlevej, bortfalder.

 

Som konsekvensrettelse vil perspektivområdet nord for Himmerigshuse udgå for det område, der omfatter det nye arealudlæg Himmerigshuse, Nord, såfremt at arealet bliver medtaget i den endelige Kommuneplan 2021-2033.

 

Teknik og Miljø indstiller desuden, at der udpeges et nyt perspektivområde nord for de nye arealudlæg ved Marken, Skærbæk og øst for Marken, Skærbæk, såfremt at arealerne bliver medtaget i den endelige Kommuneplan 2021-2033.

 

Perspektivområderne kan ses i bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arealer til omfordeling

Fredericia ønsker at være en attraktiv bosætningskommune, der oplever en tilvækst af aktive borgere, der bidrager til fællesskabet og den fælles velfærd. Kommunen skal tilbyde attraktive, varierede og mangfoldige boliger og bomiljøer i god kvalitet og flot arkitektur samt et bredt udvalg af lokaliteter i kommunen, så forskellige boligønsker og behov imødekommes.

 

Som led i en omfordeling af arealer til byudvikling er det nødvendigt, at Fredericia Kommuner udpeger de områder, som kommunen er klar til at afstå, mod at nye attraktive områder bliver udlagt i kommuneplanen.

 

Teknik og Miljø indstiller, at den sydlige del af rammeområdet V.B.12 – Boligområde, Himmerigshuse beliggende mellem Vejlevej, Skærbækvej og Vejle Landevej udpeges som det område, kommunen vil afstå, såfremt det bliver nødvendigt.

 

Området har været udlagt som rammeområde til boligformål i kommuneplanen gennem en årrække. Området er således klar til at blive lokalplanlagt med henblik på etablering af nye boliger. Kommunen har imidlertid ikke oplevet en efterspørgsel fra private developere på at få igangsat en lokalplanproces for området. Den manglende interesse kan formentlig begrundes i områdets beliggenhed med trafikerede veje på alle tre sider og dermed manglende attraktivitet som nyt boligområde.

 

Det er Teknik og Miljøs vurdering, at arealet grundet beliggenheden ikke kan forventes at blive realiseret som nyt boligområde. Det vil derfor ikke have negative konsekvenser for kommunens ambition om øget bosætning, at dette areal udgår som led i omfordeling af arealer til boligformål.

 

Perspektivområder

Teknik og Miljø indstiller til, at der sker en justering af kommunens udpegninger af perspektivområder, således at de stemmer overens med den retning, som byudviklingen forventes at ske.

 

Grundet forsvarets støjende aktiviteter på Hyby Fælled, er det usandsynligt, at Fredericia Nord på sigt kan udvikle sig i nordlig retning på arealet nord for Ryeshøj. Der er derfor ikke basis for, at udpegningen som perspektivområde fastholdes, hvorfor der indstilles til, at udpegningen bortfalder.

 

Med denne kommuneplanrevision ønskes det at fremtidssikre Himmerigshuse som et attraktivt og realiserbart byudviklingsområde. Det ”nye” Himmerigshuse samles og lokaliseres nord for Vejlevej, hvilket indebærer et nyt arealudlæg nord for det nuværende rammeområde V.B.12 samt at den sydlige del af Himmerigshuse bortfalder som rammeområde. Dermed bortfalder fundamentet for udpegningen af perspektivområdet i området syd for Vejlevej, hvorfor det indstilles til, at udpegningen bortfalder.

 

Såfremt ønsket om et nyt rammeområde V.B.12 realiseres, vil den nuværende udpegning som perspektivområde på arealet bortfalde. 

 

Skærbæk er ligeledes i fokus i forbindelse med nye arealudlæg til boligformål i denne kommuneplanrevision. For at undgå for store arealudlæg til boligformål, er det Teknik og Miljøs indstilling, at der udpeges et nyt perspektivområde nord for de pågældende arealudlæg. Dermed gives en tilkendegivelse af, hvor Skærbæk kan udvikle sig, når den nuværende rummelighed til boliger er ved at være opbrugt.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales til Byrådet, at følgende areal kan udgå af kommuneplanen som erstatning for de nye arealer til boligformål, der ender med at blive udlagt til boligformål i Kommuneplan 2021-2033:

  1. Rammeområde V.B.12 - Boligområde, Himmerigshuse, for så vidt angår den sydlige del af rammeområdet beliggende mellem Vejlevej, Skærbækvej og Vejle Landevej, svarende til 61 ha.

 

  1. Såfremt det bliver nødvendigt at afstå yderligere arealer, skal det resterende antal ha findes indenfor det nye sammenhængende byudviklingsområde (bestående af det resterende areal indenfor rammeområdet V.B.12 - Boligområde, Himmerigshuse samt det nye arealudlæg Himmerigshuse, Nord).

Teknik og Miljø indstiller følgende vedr. udpegning af perspektivområder i Kommuneplan 2021-2033:

  1. At perspektivområdet nord for Ryeshøj i Nordbyen bortfalder.

 

  1. At den del af perspektivområdet ved Himmerigshuse, beliggende syd for Vejlevej bortfalder.

 

  1. At der udpeges et nyt perspektivområde beliggende nord for de nye arealudlæg ved Marken, Skærbæk og øst for Marken, Skærbæk mellem Kraftværksvej og Skærbækvej, såfremt at arealerne bliver medtaget i den endelige Kommuneplan 2021-2033.

Beslutning i By- og Planudvalget den 16-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 152 Forslag til regulativ for miljøforhold ved midlertidige aktiviteter

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til regulativ for miljøforhold ved midlertidige aktiviteter. Regulativet gælder for midlertidige støj-, støv- og vibrationsfrembringende aktiviteter, som f.eks. bygge- og anlægsarbejder, og som ikke er af permanent varighed.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrunden for regulativet er et stigende antal klager over støj og støv fra bygge- og anlægsarbejder. I 2016-2017 har Teknik & Miljø modtaget 3-4 klager pr. år, for 2018 har antallet været 8 klager og i 2019 har der været 18 klager over støj, vibrationer og støv fra bygge- og anlægsarbejder.

 

Teknik & Miljø modtager ca. 20-30 anmeldelser pr. år vedr. midlertidig aktiviteter, der støjer eller støver i forbindelse med byggearbejder. 

 

Formålet med regulativet er, at fastsætte og tydeliggøre rammer for midlertidige bygge- og anlægsarbejder, og derved få et mere ensartet grundlag til sagsbehandlingen.

 

Regulativet regulerer hvornår arbejderne må foregå (hverdage kl. 7-18, og lørdage kl. 8-14 - for nogle typer af aktiviteter), hvornår de skal anmeldes til kommunen og hvornår de nærmeste naboer skal holdes orienteret. Der er i særlige tilfælde mulighed for at dispensere fra vilkårene.

 

Regulativet vil synliggøre reglerne indenfor området, både overfor borgere og virksomheder, og hermed er det Teknik & Miljø’s forventning, at regulativet kan anvendes af virksomhederne til at forebygge evt. gener men også som et dialog værktøj i de sager hvor arbejderne involverer både borgere og virksomheder.

 

Regulativet sendes i offentlig høring inden vedtagelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer,

  • at regulativet vil medvirke til at tydeliggøre rammerne for midlertidig bygge- og anlægsarbejder.
  • at regulativet vil lette kommunes sagsbehandling på området
  • at virksomhederne vil opleve en hurtigere reaktion på deres anmeldelser

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forslag til regulativ godkendes, og videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet, inden det sendes i offentlig høring. Hvis der ikke modtages bemærkninger i den offentlige høring, foreslås at regulativet vedtages uden fornyet politisk behandling.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 153 Godkendelse af forslag til indsatsprogram vedr. vandløbsrestaurering i statens vandområdeplaner 2021-2027

Sagsresumé

Kommunerne skal udarbejde forslag til indsatsprogram vedr. vandløbsrestaurering som del af statens kommende vandområdeplaner for perioden 2021-2027. Indsatserne har til formål at forbedre de fysiske forhold i vandløb, som Miljøstyrelsen ikke forventer, vil have den ønskede miljøtilstand i 2027.

Fredericia Kommune indgår geografisk i hovedvandoplandet Lillebælt/Jylland.

For hvert hovedvandopland er der ned sat et vandråd som rådgivet kommunerne i hovedvandoplandet Lillebælt/Jylland om udarbejdelsen af indsatsprogrammet for vandplanperioden 2021-2027.

Vandrådet har få bemærkninger til kommunens forslag til indsatser. Bemærkningerne omhandler primært forhold, som håndteres i andre sammenhænge.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunerne skal senest den 22. november 2020 udarbejde forslag til indsatsprogram vedr. vandløbsrestaurering som del af statens kommende vandområdeplaner for perioden 2021-2027.

 

Indsatserne har til formål at forbedre de fysiske forhold i vandløb, som Miljøstyrelsen ikke forventer, vil have den ønskede miljøtilstand i 2027. Miljøstyrelsen har den 22. oktober 2019 udmeldt rammerne for dette arbejde i bekendtgørelse om vandrådsarbejde og udarbejdelse af indsatsprogram.

 

Fredericia Kommune indgår geografisk i hovedvandoplandet 1.11 Lillebælt/Jylland sammen med otte andre kommuner.

 

For hvert hovedvandopland er der nedsat et vandråd bestående af organisationer og lokale interessenter med interesse for vandløb. Vandrådet skal inddrages og rådgive de involverede kommuner i arbejdet med indsatsprogrammet.

 

Vandrådet har vedtaget en rækker principper for udvælgelse af de vandløb, hvor der foreslås en indsats. Principperne handler grundlæggende om at prioritere en fysisk indsats i vandløb med det største naturmæssige potentiale og samtidig nedprioritere indsats i vandløb, hvor effekten af en indsats synes tvivlsom.

 

Med udgangspunkt i disse principper og statens økonomiske rammer er der i samarbejde med de øvrige kommuner foreslået fysiske forbedringer på delstrækninger i godt 11 km vandløb i Fredericia Kommune – se hhv. Bilag 1 - Oversigt over forslag til indsatser i Fredericia Kommune og Bilag 2 - Kort over forslag til indsatser i Fredericia Kommune.

 

Der er i Fredericia Kommune ikke forslået fjernelse af spærringer, genåbning af rørlagte vandløb og etablering af sandfang og okkeranlæg, idet sådanne indsatser er faldet udenfor vedtagne principper.

 

De forslåede indsatserne ligger på både i offentlige og private vandløb. Indsatserne skal realiseres via frivillige aftaler med berørte lodsejere, som kompenseres økonomisk for eventuelle tab/ulemper.

 

Hovedparten af Vandrådet for Lillebælt/Jylland har ikke haft bemærkninger til de foreslåede indsatser. Bæredygtigt Landbrug og Dansk Skovforening har ikke kunnet tilslutte sig nogen af de foreslåede indsatser i hele hovedvandoplandet, fordi de mener, at indsatserne medfører at afvandingsevnen forringes. Derudover blev der udtrykt bekymring i forhold til udledning af overfladevand fra de store industrikvarterer i Taulov. Vandrådets bemærkninger til de forslåede indsatser i Fredericia Kommune kan ses i referatet fra Vandrådsmødet den 18. juni 2020 på side 5. Referatet er vedlagt som bilag 3.

 

Det samlede vandråd kom desuden med en opfordring til kommunerne om en endnu højere grad af samarbejde med de involverede organisationer i forbindelse med arbejdet med konkrete indsatser.

 

Vandrådet har ligeledes givet udtryk for at man ønskede at formulere en samlet skrivelse til kommunerne i hovedvandoplandet som et supplement til de indgivne bemærkninger. Den omtalte skrivelse er endnu ikke fremsendt til kommunerne.

Økonomiske konsekvenser

Staten har på landsplan afsat 16 mio. kr. til kommunernes indsatsplanlægning og vandrådsarbejde. Disse midler er fordelt til kommunerne via DUT-princippet. Staten har til forundersøgelser og gennemførelse af indsatser samlet afsat 28,4 mio. kr. i Lillebælt/Jylland oplandet.

 

Den samlede anlægsøkonomi for Fredericia Kommune er anslået til ca. 550.000 kr. for perioden 2021-2027. Disse midler stilles til rådighed for kommunen via statslige tilskudsordninger.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer at indsatserne, store som små, vil bidrage positivt til fremme af den miljømæssige tilstand i de udvalgte vandløb.

 

Der er tidligere gennemført indsatser i forbindelse med den første vandplansperiode med et tilfredsstillende resultat. Der pt. udarbejdet forundersøgelser i forbindelse med i indsatser udpeget den anden vandplansperiode, og disse forventes ligeledes at kunne realiseres.

 

På ovenstående baggrund er det forvaltningens vurdering, at de forslåede indsatser til de kommende vandområdeplaner for perioden 2021-2027 ligeledes vil kunne realiseres i en positiv ånd med tilslutning fra de berørte lodsejere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget godkender udkastet til forslag til indsatsprogram med henblik på endelig godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Godkendt.

Punkt 154 Ankestatistik for 2019 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Social- og Indenrigsministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Indenrigsministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet for 2019, kan ses på:

https://sim.dk/danmarkskort/2020/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomra...

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2020, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2020.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

 

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

 

I oversigterne anvendes tre begreber:

 

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

 

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

 

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 57 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. Det tilsvarende tal for 2018 var 65.

 

Af de 57 sager hvor der er truffet afgørelser, er 8 sager (14 %) ændret og 17 sager (30 %) hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Samlet udgør det 25 sager, og omgørelsesprocenten er derfor på 44 %. I 2018 var omgørelsesprocenten på 29 %.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser de fremgår af Danmarkskortet, udgjorde 1.867 i 2018.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår af Danmarkskortet at Ankestyrelsen har truffet 11 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. I 2018 var det 12 afgørelser.

 

Af de 11 sager blev de 5 (45 %) ændret og 5 (45 %) andre blev hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 91 % lig 10 sager.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser der fremgår af Danmarkskortet udgjorde 252 i 2018

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 5 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. I 2018 blev der truffet 9 afgørelser.

 

Af de 5 sager blev 1 sag (20 %) hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 20 %. Omgørelsesprocenten i 2018 var på 11 %.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser der fremgår af Danmarkskortet udgjorde 112 i 2018 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, da det er forholdsmæssigt få sager der indgår i omgørelsesprocenten.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed samt Social og Beskæftigelse indstiller, at Børne- og Skoleudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Senior- og Handicapudvalget anbefaler over Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

 

EFTER BEHANDLING I FAGUDVALGENE;

Efter behandling i fagudvalgene – og forud for behandling i Økonomiudvalg og Byråd - er der tilføjet forklarende bilag til sagen.

 

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 14-09-2020

Orienteringen tages til efterretning

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning og anbefaler, at Økonomiudvalget og Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Taget til efterretning.

 

Nye Borgerlige (D) ønsker en aktiv efterretningstagelse, hvilket indebærer en gennemgang af nuværende procedurer med henblik på, at kommunen arbejder på at nedbringe antallet af sager, som omgøres.

 

Punkt 155 Borgervejlederens årsberetning

Sagsresumé

Borgervejlederens årsrapport for 2019/2020 er klar til Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden 2014 har Fredericia Kommune haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af byrådet, og har til opgave at styrke dialogen mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder - samt at bidrage til en sikring af retssikkerheden i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed. Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

 

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system. Herigennem styrkes borgeren til at tage ansvar for egen situation.

 

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til byrådet. Årsberetningen for 2019/2020 er nu klar til Byrådets behandling.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Borgervejlederen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet at årsberetningen tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Taget til efterretning.

Punkt 156 Udpegning af medlem til International Business College (IBC)

Sagsresumé

Pernelle Jensen ønsker at udtræde af bestyrelsen i den selvejende institution International Business College (IBC) og der skal derfor udpeges et nyt medlem.

 

Sagsbeskrivelse:

På det konstituerende møde den 11. december 2017 udpegede byrådet Pernelle Jensen som medlem af bestyrelsen for IBC for perioden 2018 – 2021.

 

Pernelle Jensen har meddelt, at hun ønsker at udtræde af bestyrelsen. Derfor skal Byrådet udpege et nyt medlem til bestyrelsen for IBC

Det Internationale Business College (IBC) i Kolding, Fredericia, Middelfart og Aabenraa er en selvejende institution, hvis formål er i overensstemmelse med lovgivningen at udbyde erhvervsrettet grund- og efteruddannelse, anden uddannelse og undervisning. Institutionen kan i tilknytning til de uddannelser, den er godkendt til at udbyde, gennemføre indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med budgetvejledningens regler herom og de regler som er fastsat af undervisningsministeren.

 

Institutionen har endvidere til formål at gennemføre udlagt undervisning efter aftale med et erhvervsakademi eller en professionshøjskole, der er sammenlagt med et erhvervsakademi. Herudover har institutionen til formål, i henhold til skriftlig aftale herom, at varetage nærmere bestemte administrative opgaver for andre uddannelsesinstitutioner, jf. lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.

 

Institutionen ledes af en bestyrelse på 12 medlemmer med stemmeret og 2 medlemmer uden stemmeret. Bestyrelsen er sammensat af:

  • 1 medlem udpeges af og blandt regionsrådsmedlemmerne i Region Syddanmark
  • 1 medlem udpeges af og blandt kommunalbestyrelsesmedlemmerne i Fredericia, Middelfart, Kolding og Aabenraa kommuner i forening
  • 3 medlemmer udpeges af følgende arbejdstagerorganisationer, 2 medlemmer udpeges af HK Sydjylland/HK Midt og 1 medlem udpeges af FTF/Finansforbundet.
  • 3 medlemmer udpeges af de lokale erhvervsforeninger Business Fredericia, Middelfart Erhverv, Business Kolding og Business Åbenrå. 1 medlem udpeges af Erhvervsforeningens medlemmer af Dansk Industri, 1 medlem udpeges blandt erhvervsforeningens medlemmer af Finanssektorens Arbejdsgiverforeningen og 1 medlem udpeges blandt erhvervsforeningens medlemmer af Dansk Erhverv
  • 2 medlemmer ved selvsupplering
  • 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret udpeget af elevrådet
  • 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret udpeget af medarbejderne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, i forening med byrådet i Middelfart, Kolding og Aabenraa, at udpege en afløser for Pernelle Jensen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2020

Anbefales. Der findes en kandidat frem til byrådsmødet de 5. oktober 2020.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2020

Der udpeges en kandidat på byrådsmødet den 14. december 2020.