Byrådet - 07-10-2019

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 7 oktober, 2019 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 3 oktober, 2019 - 10:31
Referat publiceret:
Onsdag, 9 oktober, 2019 - 11:17

Punkt 82 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 83 Endelig vedtagelse af Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

Sagsresumé

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet blev vedtaget af Fredericia Byråd den 29. april 2019, hvorefter den blev sendt i offentlig høring i perioden 28. maj til den 6. august (10 uger).

Der er indkommet bemærkninger fra i alt 8 afsendere, og bemærkningerne vedrører både den lokale Planstrategi for Fredericia Kommune og den fælles Planstrategi for Trekantområdet.

Når alle 7 byråd i Trekantområdet har endelig vedtaget Planstrategi 2019, vil planstrategien blive offentlig bekendtgjort. Det forventes at ske i november 2019. 

Sagsbeskrivelse:

Planstrategien er byrådets strategi for kommunens langsigtede udvikling og som sådan en strategi for kommuneplanlægningen. Planstrategien er samtidig et juridisk dokument, som indeholder en revisionsbeslutning om, i hvilket omfang og ikke mindst hvilke emner, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2021-2033. Planstrategien er vedhæftet som bilag 1.

Kommunerne i Trekantområdet (Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle) samarbejder om planstrategi og kommuneplan.

Den fælles del af planstrategien (Trekantområdets Planstrategi 2019 – Strategi for vækst og attraktivitet) fastlægger en samlet strategi for kommunerne i Trekantområdet. Den fælles strategi disponeres ud fra fire spor: ”Erhvervsudvikling”, ”Arbejdsmarked og uddannelse”, ”Bosætning, kultur og oplevelser” og ”Mobilitet og forsyning”. Derudover er der identificeret en række strategiske temaer, som den kommende fælles kommuneplan skal revideres ud fra. Temaerne er følgende:

  • Grøn omstilling
  • Turisme
  • Områder med risiko for oversvømmelse og erosion
  • Områder forbeholdt produktionsvirksomheder mv. samt konsekvenszoner omkring de nævnte områder
  • Potentiel natur
  • Strategisk planlægning for landsbyer

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune sætter fokus på syv temaer, som alle udgør centrale elementer i kommunens videre fysiske og strategiske udvikling. Temaerne omhandler;

  • Bymidten
  • Bosætning
  • Erhverv
  • Detailhandel
  • Infrastruktur og mobilitet
  • Natur, landskab og friluftsliv
  • Klimatilpasning.

Hvert tema behandles med udgangspunkt i en beskrivelse af status, dernæst beskrives potentialerne og hvilke mål vi gerne vil arbejde hen imod. Afslutningsvis følger på punktform, hvorledes kommuneplanen forventes revideret.

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet har været i offentlig høring i 10 uger frem til den 6. august 2019. Der er indkommet bemærkninger fra 8 afsendere. De er kort gengivet nedenfor:

  • Haderslev Stift beder kommunen tage hensyn til kirkernes omgivelser i det videre arbejde med planstrategien.
  • Vejdirektoratet har en interesse i, at kommunen ikke udlægger nye områder til boliger, som allerede ved opførelse eller indenfor en årrække bliver støjramt langs statens veje. Vejdirektoratet påpeger, at området ved Sønderskov er støjbelastet fra både motorvej og Kolding Landevej, og at det er kommunens ansvar at sikre, at der kan indrettes boliger, hvor grænseværdier for vejstøj kan overholdes. Kan kommunen ikke lave en tilfredsstillende redegørelse, vil Vejdirektoratet overveje om udlæg af Sønderskovområdet i en kommende kommuneplanrevision vil være i strid med statens interesser.
  • Region Syddanmark bemærker, at der er god overensstemmelse mellem regionens kommende udviklingsstrategi og Planstrategi 2019 både i forhold til den lokale og den fælles del, og de ser frem til at drøfte mulige samarbejdsflader. Region Syddanmark foreslå ligeledes en justering af den fælles planstrategis afsnit om de syddanske infrastrukturprioriteringer, så de stemmer overens med den ajourføring, som Region Syddanmark og kommunerne har foretaget i 2019.
  • Vejle-Fredericia Landboforening bemærker, at arealudpegninger har betydning for landbrugserhvervet, da arealerne primært er privatejede og anvendes til produktion. Der opfordres til større grad af dialogbaseret planlægning mellem Fredericia Kommunes teknikere og politikere samt de berørte lodsejere med tidlig involvering, god formidling og dialog. Der bakkes op om Trekantområdets fokus på erhverv og vækst som styrkepunkt for udviklingen, og landbruget ønsker at understøtte dette på en bæredygtig og klimavenlig måde. Landboforeningen opfordrer til, at kommunerne arbejder sammen om at sikre flere reelle placeringer til fx biogas, bioraffinering, solceller og vindmøller.
  • Banedanmark har ingen bemærkninger.
  • Billund og Vejle kommuner samt Billund Lufthavn gør opmærksom på, at den fælles planstrategi for Trekantområdet ikke konkret nævner jernbaneforbindelsen mellem Vejle og Billund.
  • Brit og Asger Veje bemærker, at de ikke ønsker byudvikling i området ved Mølleskovvej i Erritsø.
  • TREFOR Infrastruktur noterer med tilfredshed, at der i den fælles planstrategi er fokus på forsyning, infrastruktur og strategiske samarbejde indenfor forsyningsområderne.  TREFOR opfordrer til, at der tænkes overordnet og tværgående ved planlægning af byudvikling, vejprojekter og rekreative områder af hensyn til den overordnede dimensionering og planlægning af infrastruktur til el, vand varme og fiber.

De dele af de indkomne bemærkninger, der vedrører den lokale Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune, er samlet i bilag 2. I bilag 2 gives et resumé af bemærkningerne, administrationens vurdering af bemærkningerne samt en indstilling til politisk behandling.

De dele af de indkomne bemærkninger, der vedrører den fælles Planstrategi 2019 for Trekantområdet, er samlet i bilag 3. Her gives ligeledes et resumé af bemærkningerne, administrationens vurdering af bemærkningerne samt en indstilling til politisk behandling.

De indkomne bemærkninger til den fælles del af planstrategien var været drøftet i Trekantområdets styregruppe den 27. august (kommunaldirektørerne) og Trekantområdets bestyrelse den 6. september (borgmestrene). Bestyrelsen godkendte administrationens indstilling til politisk behandling i bilag 3 uden bemærkninger.

De 8 høringssvar, Fredericia Kommune har modtaget, er gengivet i deres fulde længde i Hvidbog for Planstrategi 2019 (jf. bilag 4).

Afslutningsvist skal det nævnes, at der ikke er udarbejdet en miljøvurdering af Planstrategi 2019, idet strategien ikke fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser og således ikke er omfattet af loven om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (miljøvurderingsloven).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er i overensstemmelse med Fredericia Byråds Vision 2020 og øvrige overordnede politiske mål for kommunen.

Teknik & Miljø vurderer, at den samlede planstrategi giver gode muligheder for at understøtte kommunens strategiske og fysiske udvikling de næste fire år. Strategien giver os mulighed for at identificere styrkerne og få det optimale ud af de muligheder, vi har lige nu. 

Det vurderes, at den samlede planstrategi vil danne et godt grundlag for en delvis revision af Kommuneplan 2017-2033.

Teknik og Miljø vurderer, at bemærkningerne fra høringsperioden vedrørende den lokale Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune ikke giver anledning til, at der foreslås ændringer (jf. bilag 2).

Teknik og Miljø vurderer, at to af bemærkningerne fra høringsperioden vedrørende den fælles Planstrategi 2019 for Trekantområdet giver anledning til foreslå en yderligere præcisering af den fælles planstrategi i sporet ”Mobilitet og forsyning” (jf. bilag 3).

  • På baggrund af Region Syddanmarks høringssvar anbefales strategiens afsnit om de syddanske infrastrukturprioriteringer justeret i henhold til den ajourføring, som Region Syddanmark og kommunerne har foretaget i 2019.
  • På baggrund af Billund Lufthavn samt Billund og Vejle kommuners høringssvar, anbefales et nyt mål og to nye indikatorer tilføjet i teksten således, at den fremtidige jernbaneforbindelse mellem Vejle og Billund nævnes på samme måde som motorvejsforbindelsen til Vestdanmarks internationale lufthavn i Billund.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

At Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vedtages endeligt, idet:

  1. De anbefalede indstillinger i bilag 2 godkendes
  2. De anbefalede indstillinger i bilag 3 godkendes
  3. Administrationen bemyndiges til at besvare indsigelser og bemærkninger til Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet med udgangspunkt i bilag 2 og bilag 3.
  4. Administrationen bemyndiges til i nødvendigt omfang at konsekvensrette Planstrategi 2019 på baggrund af byrådets beslutninger under punkterne a og b ovenfor
  5. Administrationen bemyndiges til at foretage mindre justeringer i planstrategiens layout forud for offentliggørelse
  6. Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet bekendtgøres offentligt, når de øvrige byråd i Trekantområdet har godkendt den fælles planstrategi.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 84 Endelig vedtagelse af tillæg til Planstrategi 2019

Sagsresumé

Hensigten med tillæg til Planstrategi 2019 er at forberede en kommende planlægning for et udviklingsområde ved Sønderskov. Udviklingsområdet ønskes planlagt til boliger, som en blanding af åben-lav, tæt-lav og etagebebyggelse.

Tillæg til Planstrategi 2019 blev vedtaget af Fredericia Byråd den 17. juni 2019, hvorefter det blev sendt i offentlig høring i 8 uger i perioden 28. juni til den 25. august 2018.

Der er indkommet bemærkninger fra i alt 4 afsendere.    

Sagsbeskrivelse:

I 2015 formulerede byrådet en vision om, at Fredericia skal vokse (Vision 2020). Her blev øget bosætning udpeget som et vigtigt indsatsområde for Fredericia, hvor byrådet ønsker flere aktive borgere i kommunen, der bidrager til fællesskabet og den fælles velfærd.

Vision 2020 blev efterfølgende udmøntet i en bosætningsstrategi, hvor byrådet har fastlagt en ambitiøs målsætning om en årlig befolkningstilvækst på 350 personer. Det forudsætter en øget tilflytning til kommunen. Fredericia Kommune skal derfor også i de kommende år øge sin attraktion som bosætningskommune, og her spiller et stort og varieret udbud af gode boliger og flere attraktive byggegrunde en væsentlig rolle.

I Kommuneplan 2017 blev der fokuseret på udlægning af nye attraktive områder til byudvikling, hvor blandt andet området ved Sønderskov blev udlagt som nyt rammeområde i kommuneplanen. Med afsæt i den gamle planlov nedlagde Erhvervsstyrelsen et veto mod Sønderskovområdet, hvorfor byrådet var nødsaget til at udtage rammeområdet af kommuneplanen inden endelige vedtagelse.

Parallelt med kommuneplanrevisionen vedtog Folketinget i juni 2017 en revideret planlov, der gav mulighed for, at kommunerne kan udpege udviklingsområder indenfor kystnærhedszonen.

Erhvervsstyrelsen anbefalede Fredericia Kommune at søge om at få udlagt Sønderskov som et udviklingsområde i et kommende landsplandirektiv. Det forudsatte et tillæg til Planstrategi 2015, hvilket Fredericia Kommune udarbejdede i 2017. På baggrund af planstrategitillægget søgte Fredericia Kommune om optagelse i landsplandirektivet i oktober 2017. Tillæg til Planstrategi 2015 blev påklaget i efteråret 2017.

I januar 2019 offentliggjorde Erhvervsstyrelsen forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder indenfor kystnærhedszonen. Her er området ved Sønderskov medtaget, men med en række betingelser.

Udpegningen er gjort betinget af, at Planklagenævnet træffer afgørelse, der opretholder kommunens vedtagelse af tillæg til Planstrategi 2015, at områdets udpegninger af landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort (natur) ophæves, og at kommunen i den videre udvikling sikrer, at en udvikling af området kan ske i overensstemmelse med arealreservationen til transmissionsnettet.  

Der udarbejdes et landsplandirektiv for udviklingsområder hvert 4. år. Ansøgningsrunden til det næste landsplandirektiv er den 1. december 2019. Planklagenævnet har endnu ikke truffet en afgørelse, og det er uvist, hvornår det det vil ske. For at undgå at stå i den situation, at Fredericia Kommune taber klagesagen og først kan ansøge igen om 5 år, har kommunen valgt at ansøge på ny om optagelse i det næste landsplandirektiv. Det forudsætter et tillæg til Planstrategi 2019, et kommuneplantillæg vedr. landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort samt en miljøvurdering af begge dele.

Fredericia Byråd vedtog den 29. april 2019 Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet (forslag). Planstrategien er byrådets strategi for, hvilken overordnet retning byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Det er i planstrategien besluttet, at der skal ske en delvis revision af Kommuneplan 2017-2029, hvor kommuneplanen vil blive revideret indenfor de temaer, der beskrives i Planstrategi 2019. Planstrategi 2019 har været i offentlig høring i 10 uger fra den 28. maj til den 6. august 2019, og forventes endelig vedtaget på byrådsmødet den 7. oktober 2019.

I dette ”Tillæg til Planstrategi 2019” redegøres der for Fredericia Byråds supplerende ønske til Planstrategi 2019 og den kommende kommuneplan, om mulighed for udpegning af et udviklingsområde til bosætning ved Sønderskov. Planstrategitillægget at er en af forudsætningerne for, at området ved Sønderskov kan blive udpeget endeligt som udviklingsområde.

Tillæg til Planstrategi 2019 har været i offentlig høring i 8 uger frem til den 25. august 2019. Der er indkommet bemærkninger fra 4 afsendere.

Der er kommet bemærkninger om, at væsentlig dele af området ved Sønderskov er påvirket af støj fra motorvejen i en sådan grad, at der ikke indenfor området kan etableres støjdæmpende foranstaltninger, der kan bringe støjniveauet under de vejledende støjgrænser, samt bemærkninger om at området bør forblive ubebygget på grund af de landskabelige interesser.

De indkomne bemærkninger er samlet i bilag 2, hvori der gives et resumé af bemærkningerne, administrationens vurdering af bemærkningerne samt en indstilling til politisk behandling.

De 4 høringssvar er gengivet i deres fulde længde i bilag 3 Hvidbog for tillæg til Planstrategi 2019.

Tillæg til Planstrategi 2019 er vedhæftet som bilag 1.

 

Sammenfattende redegørelse vedr. miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 1225 af 25/10/2018), skal planmyndigheden udarbejde miljøvurdering af en plans sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, når planen fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser.  Derfor er der udarbejdet en samlet miljørapport af tillæg til Planstrategi 2019 og forslag til Kommuneplantillæg nr. 10 - Landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort til Kommuneplan 2017–2029.

I miljørapporten er der foretaget en miljøvurdering af landskab, natur og støjforhold i forhold til udpegning af udviklingsområdet og ændringer af dele af kommuneplanens retningslinjer.

Miljørapporten har været offentliggjort sammen med tillæg til Planstrategi 2019 og forslag til Kommuneplantillæg nr. 10 – Landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort. Miljørapporten er vedhæftet som bilag 4.

Der er ikke kommet bemærkninger til miljørapporten i offentlighedsfasen.

I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af tillæg til Planstrategi 2019 og Kommuneplantillæg nr. 10 - Landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort til Kommuneplan 2017–2029 skal der således foreligge en sammenfattende redegørelse for:

  • Hvordan miljøhensyn er integreret i planen
  • Hvordan miljørapporten og de udtalelser der er indkommet i offentlighedsfasen er taget i betragtning
  • Hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet samt
  • Hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.

Den sammenfattende redegørelse er indarbejdet i Tillæg til Planstrategi 2019, jf. bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Hensigten med tillæg til Planstrategi 2019 er at udpege et afgrænset areal ved Sønderskov som udviklingsområde. Planstrategitillægget vil udgøre fundamentet for en ny ansøgning om optagelse i det næste landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, således at det efterfølgende kan blive kommuneplanlagt som udviklingsområde. 

Teknik og Miljø vurderer, at bemærkningerne fra høringsperioden ikke giver anledning til, at der foreslås ændringer i tillæg til Planstrategi 2019 (jf. bilag 2).

Der er igangsat et arbejde med at få klarlagt de nærmere forhold omkring støj og støjreducerende foranstaltninger, herunder også de økonomiske konsekvenser for Sønderskovområdet. I dette arbejde indgår en dialog med Vejdirektoratet omkring støjreducerende foranstaltninger.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. At tillæg til Planstrategi 2019 vedtages endeligt
  2. At den sammenfattende redegørelse vedr. miljøvurderingen godkendes (jf. bilag 1)
  3. At administrationen bemyndiges til at besvare indsigelser og bemærkninger til tillæg til Planstrategi 2019 med udgangspunkt i bilag 2 
  4. At administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser i tillæg til Planstrategi 2019 inden offentlig bekendtgørelse.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 85 Kommuneplantillæg nr. 10 Landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort til Kommuneplan 2017-2029

Sagsresumé

Byrådet vedtog den 17. juni 2019 at offentliggøre et forslag til kommuneplantillæg 10 for landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort, for at forberede en kommende planlægning for et udviklingsområde ved Sønderskov. Kommuneplantillægget har nu været offentliggjort i 8 uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Hensigten med kommuneplantillæg nr. 10 – Landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort er at forberede en kommende planlægning for et udviklingsområde ved Sønderskov.

 

Udviklingsområdet er omfattet af Erhvervsstyrelsens forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen (januar 2019). Udpegningen er blandt andet gjort betinget af, at områdets udpegninger af landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort (natur) ophæves ved en kommende kommuneplanlægning. Udarbejdelse af kommuneplantillægget er dermed en af forudsætningerne for, at området kan endeligt udpeges som udviklingsområde.

 

Udviklingsområdet ved Sønderskov udgør ca. 28 ha. og ønskes planlagt til boliger, som en blanding af åben-lav, tæt-lav og etagebebyggelse.

 

Forslaget til kommuneplantillæg har været offentliggjort i 8 uger.

 

I forbindelse med offentliggørelsen er der kommet en række bemærkninger til forslaget.

 

Der er kommet bemærkninger om, at der er et lyslederkabel i området, at området er påvirket af støj fra motorvejen i en sådan grad, at der ikke vil kunne støjdæmpes tilstrækkeligt, at området bør forblive ubebygget, at projektet vurderes at være positivt for området samt et forslag til en alternativ placering af udviklingsområdet.

 

Der har med forslaget til kommuneplantillæg været offentliggjort en miljørapport.

 

I miljørapporten er der foretaget en miljøvurdering af landskab, natur og støjforhold i forhold til ændringer af dele af kommuneplanens retningslinjer.

 

Der er ikke kommet bemærkninger til miljørapporten.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Hensigten med Kommuneplantillæg nr. 10 er at ophæve Sønderskovområdets geografiske udpegninger af bevaringsværdigt landskab og større sammenhængende landskab, samt af potentiel økologisk forbindelse, økologisk forbindelse og naturområder som en del af Grønt Danmarkskort.

 

I forhold til de indkomne bemærkninger i høringsperioden, fremgår administrationens vurdering og indstilling af bilag med behandling af indkomne bemærkninger. De giver ikke anledning til ændringer i kommuneplantillægget, der alene ændrer det grønne danmarkskort, men giver input til den kommende proces med at udlægge området til boliger/byzone.

 

Der er igangsat et abejde med at få klarlagt de nærmere forhold omkring støj og støjreducerende foranstaltninger, herunder også de økonomiske konsekvenser. I dette arbejde indgår dialog med Vejdirektoratet omkring støjreducerende foranstaltninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at kommuneplantillæg nr 10 - Landskabsinteresser og Grønt Danmarkskort til Kommuneplan 2017-2029 med tilhørende miljørapport med sammenfattende redegørelse vedtages endeligt.
  2. at Teknik & Miljø bemyndiges til at færdigredigere forslag til Kommuneplantillæg nr. 10 inden offentliggørelse.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 86 Forslag til lokalplan 365, Rasteplads ved Dronningens Kvarter, Taulov

Sagsresumé

Fredericia Kommune har udbudt et område ved motorvejsafkørsel 61, Taulov til salg. Lokalplanforslaget skal gøre det muligt, at etablere en rasteplads med tilhørende servicefaciliteter på grunden umiddelbart op til det areal, der reserveres til udvidelse af motorvej og rampeanlæg.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har udbudt et område ved Dronningens Kvarter, tæt på motorvejsafkørsel 61 og Arla Foods, til salg, med henblik på etablering af en rasteplads, der skal tilbyde, især bilister, muligheder for at tanke og købe et hurtigt måltid. Der blev på By- og Planudvalgets møde d. 7. nov. 2018 igangsat udarbejdelsen af et plangrundlag, der skal muliggøre realiseringen af et sådant projekt.

Lokalplanens indhold

Lokalplanen omfatter del af matr. 11v, Børup By, Taulov, der udgør et areal på ca. 14.000 km2. Lokalplanområdet afgrænses mod nord af motorvej E20, mod vest af Skærbækvej og mod syd og øst af Dronningens Kvarter og Arla Foods.

Lokalplanen giver mulighed for etablering af rasteplads med servicestation, vaskehal, ladestation for elbiler og restauranter. I lokalplanen er desuden indarbejdet bestemmelser, der skal sikre målene fra kommuneplanen omkring beplantning mod områdets overordnede veje, idet der søges at finde en balance ift. virksomheders ønske om synlighed.

Forhold til kommuneplan 2017 - 2029

Lokalplanområdet liger ifølge Kommuneplan 2017-2029 for Fredericia Kommune inden for rammeområde TD.E.3. Erhverv, Dronningens Kvarter. Rammens samlede størrelse er på ca. 150 ha og er udlagt til erhverv i miljøklasse 1-5, primært virksomheder med stort arealbehov og behov for en central placering i forhold til det overordnede vejnet. Lokalplanområdet er, blandt andet som følge af Vejdirektoratets arealreservation til udbygning af rampeanlægget ved afkørsel 61, omfangsmæssigt reduceret til et areal på ca. 14.000 km2. Der er således tale om et restareal, som ikke egner sig til virksomheder med stort arealbehov. En rasteplads, som med tankanlæg og spisemuligheder henvender sig til motorvejens brugere, vurderes at have behov for en central placering i forhold til det overordnede vejnet.

Gældende plangrundlag

Området er i dag omfattet af lokalplan 160 Stormejeri i Taulov, vedtaget d. 2. februar 1998 af Fredericia Byråd. Med vedtagelsen af lokalplan 365 ophæves lokalplan 160 for den del, der er omfattet af lokalplan 365.

Økonomiske konsekvenser

En ændring af plangrundlaget for området er en forudsætning for, at salget af grunden kan gennemføres.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplanforslaget skabes et plangrundlag, der kan sikre områdets fremtidige anvendelse etablering af en rasteplads med servicefaciliteter for bilister og chauffører vil højne Taulov som knudepunkt, og først og fremmest tilgodese et behov for private for at kunne holde hvil og spise lidt mad i forbindelse med kørsel på motorvejen. Samtidig vil borgerne og medarbejderne på virksomhederne i Taulov-området også kunne nyde godt af flere spisemuligheder, bilvask mv.

Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at en frist på 4 uger til offentlig høring er passende og tillader rimelig tid til at informere offentligheden og til, at offentligheden kan forberede sig på og opnå reel deltagelse i processen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan 365 udsendes i offentlig høring i 4 uger og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 87 Kongensstræde 52 Byfornyelse ændring i bevilling

Sagsresumé

Ejendommen Kongensstræde 52 ligger i Øgadekvarteret og rummer én ejerbolig. Der blev oprindeligt søgt om støtte til at renovere klimaskærmen, herunder udskiftning af tagbeklædning, nye tagrender og nedløbsrør i zink, ovenlysvinduer, kvist, pudsning af facader og maling af facader og sokkel. Der er nu ønske om mertilsagn til efterisolering af facader.

 

Der er på et tidligere møde bevilget byfornyelsesmidler for i alt kr. 250.000,-, hvoraf de 125.000,- kr. finansieres af kommunens pulje til byfornyelse. Der søges om et mertilsagn på 50.000,-, hvoraf de 25.000,- kr. finansieres af kommunens pulje til byfornyelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Oprindelig indstilling på BPU d. 10. april 2019:

 

Ejendommen Kongensstræde 52 er en stille lille ejendom i husrækken langs Kongensstræde.

 

Ejendommen består af både et forhus og et baghus. Begge trænger til en gennemgribende renovering.

 

Huset facader bliver pudset, hvis det er muligt, udenpå skalmuren, hvis ikke dette er muligt, skal skalmuren af og der skal pudses på det gamle murværk. Hvis muligt skal hulmuren efterisoleres. Både for- og baghus pudses.

 

Vinduerne er tidligere blevet skiftet til dannebrogsvinduer og standen er god, at de bevares.

 

Tag og kviste er derimod i meget ringe stand. Kvistene er så ringe, at skelettet ikke står til at redde, så det skal bygges op på ny. Kvistene bliver bygget op så de bliver som de er nu, så kan vi bruge de eksisterende vinduer. Den franske altan på kvisten på bagsiden af huset bevares. Taget bliver rød gammeldags vingetegl. For at bevare huset stil, laver jeg for- og baghus på samme måde, så der kommer tegl på alle tagflader. Kvistene bliver lavet af forpatineret zink.

 

I taget på baghuset, isættes 2 ovenlysvinduer i køkkenet og 1 i badeværelset. Endvidere kommer der et loftsvindue i hovedhuset, på bagsiden af huset for, at give lys til loftrummet.

 

Foruden disse støtteberettigede udvendige arbejder renoveres huset gennemgribende indendørs, dog uden støttemidler.

 

Iht. Betingelserne for støtte er disse udvendig renoveringer berettiget til 40 % i støtte.

 

Hele projektet, der søges om støtte til, forventes at koste 626.425,- kr. I februar 2019 disponerede Teknik & Miljø restramme fra staten til denne ejendom, og der er derfor 125.500,-  i refusion fra staten.

 

Mertilsagn:

Bygningsejer søger om mertilsagn, da hun under renoveringsarbejderne erfarede, at huset ikke havde hulmursisolering som forventet. Man kan ikke facadeisolere udvendigt, da man således vil overskride skellinjen på gadesiden. Ligeledes har facadevæggene ikke en konstruktion så det er muligt at hulmursisolere. Derfor efterisoleres huset på facadevægges inderside, hvilket vurderes stadig at høre under facaderenoveringsarbejderne.

Økonomiske konsekvenser

SAG / ÅR

Beløb i mio. kr.

TB 2019

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Kongensstræde 52             Udgift

(XA-50296-3)

0,050

 

 

 

 

0,050

0,050

Kongensstræde 52          Indtægt

(XA-50296-4)

-0,025

 

 

 

 

0,025

-0,025

Byfornyelse                          Pulje - udgift

(XA-50044-2)

-0,050

 

 

 

 

 

 

Byfornyelse                          Pulje - indtægt

(XA-50044-2)

0,025

 

 

 

 

 

 

I alt                                                    - = kasseindlæg

 + = kasseudlæg

0,000

 

 

 

 

 

 

 

Renoveringsomkostninger:

  Tilsagn april -19    Ansøgn. Sept. -29 Total

Ombygningsudgifter, kr.: 626.500,-    121.721,-  747.221,- 

40% i støtte (afrundet), kr.: 250.000,-       50.000,-  300.000,- 

 

Fordeling af udgifter mellem staten og Fredericia Kommune:

Fredericia Kommune, kr.:  125.000,-      25.000,-  150.000,-

Refusion fra staten, kr.: 125.000,-      25.000,-  150.000,-

Vurdering

I tidligere sager, hvor der er givet støtte til udvendig renovering, er der givet 40% i støtte til facaderenoveringer af projektet, det er ligeledes den praktik der er vedtaget for bygningsfornyelse i Øgadekvarteret.

 

Teknik & Miljø vurderer, at der bør gives samme støtteprocent til denne ejendom for, at projektet bliver realiseret, og der kan blive en tidssvarende bolig i denne centralt placerede ejendom.

 

Teknik & Miljø vurderer, at ansøgningen om mertilsagn er inden for rammerne og praktikken for støtten i Øgadekvarteret, og at der derfor gives et tilskud inden for de samme rammer, som der har været gældende for det oprindelige tilsagn.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- & Planudvalget indstiller overfor Økonomiudvalget og Byrådet:

 1. at der træffes byfornyelsesbeslutning for Kongensstræde 52

 2. at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 88 Etablering af skovbegravelsesplads - godkendelse af vedtægter

Sagsresumé

Byrådet godkendte i oktober 2018 etablering af skovbegravelsesplads. Vedtægter skal nu godkendes forud for endelig godkendelse af Kirkeministeriet.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet godkendte 8. oktober 2018 etablering af skovbegravelsesplads på Hagenørvej 57, 7000 Fredericia.

Vedtægter for urnebegravelsespladsen har været sendt til godkendelse ved Kirkeministeriet. Vi har nu modtaget foreløbig afgørelse fra Kirkeministeriet. Med få ændringer kunne de fremsendte vedtægter godkendes fra kirkeministeriets side.

De endelige og tilrettede vedtægter skal derfor godkendes af Byrådet forud for den formelle godkendelse fra Kirkeministeriet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er Fællessekretariatets vurdering, at vedtægterne kan godkendes, idet de er i tråd med Byrådets beslutning af 8. oktober 2018, samt kan opnå Kirkeministeriets godkendelse jf. den foreløbige godkendelse.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at vedtægterne godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 89 Godkendelse af Partnerskabsaftale på psykiatriområdet

Sagsresumé

Den politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus har tidligere udarbejdet og godkendt et visionspapir for samarbejdet på psykiatriområdet. Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark har med udgangspunkt i visionspapiret Visioner for samarbejdet på psykiatriområdet arbejdet tættere og tættere sammen gennem det sidste år. Men der er endnu ikke underskrevet en endelig partnerskabsaftale.  På baggrund af visionspapiret er der udarbejdet et forslag til en partnerskabsaftale.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Partnerskabsaftalen er udarbejdet med udgangspunkt i visionspapiret Visioner for samarbejdet på psykiatriområdet, som tidligere er udarbejdet og godkendt af den politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus. Her er det beskrevet, hvordan Psykiatrien i Region Syddanmark og Fredericia Kommune har en fælles overordnet vision om, at flere mennesker med psykisk sygdom bliver udredt, behandlet, helbredt og rehabiliteret – både for deres psykiatriske og somatiske problemer.

Med underskrivelsen af Partnerskabsaftalen ønsker vi ikke blot at levere en bedre kvalitet af det, vi allerede gør. Vi ønsker at udfordre os selv. Det gør vi ved at udforske nye måder at understøtte vores borgere og patienter på i deres jagt på drømmen om et normalt liv, som i sidste ende også betyder bidragende borgere til vores fælles samfund.

I det forgangne år har vi gennemført en omfattende fælles proces med involvering af borgere og fagpersonale via Designskolen, med det mål at kortlægge den nuværende indsats og oplevelsen heraf. Processen har givet mange brugbare indsigter i forhold til tilrettelæggelsen af den fremtidige borgercentrerede indsats.

Den nye og ambitiøse Sundhedsaftale for 2019-2023 understreger, at vi skal udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen på tværs af region og kommune. Målsætningerne i Sundhedsaftalen, der omhandler psykiatrien, bliver også målsætningerne for samarbejdet mellem Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark.

  • Vi vil reducere andelen af unge med dårlig mental trivsel
  • Vi vil reducere antallet af genindlæggelser inden for 30 dage.
  • Vi vil reducere antallet af færdigbehandlingsdage på sygehusene.
  • Vi vil reducere overdødeligheden blandt borgere med psykiske lidelser.
  • Vi vil sikre, at andelen af psykisk syge, som fastholdes på arbejdsmarkedet og i uddannelse øges.

Der er et ønske om, at Partnerskabsaftalen bliver underskrevet af Jacob Bjerregaard, borgmester i Fredericia Kommune og Stephanie Lose, Regionsrådsformand i Region Syddanmark i forbindelse med markeringen af sindets dag i Fredericia Sundhedshus 8. oktober 2019, hvor en ny PsykInfo stand i Sundhedshuset også indvies.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

 

Det vurderes, at Partnerskabsaftalen kan være med til at styrke samarbejdet mellem Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark endnu mere. De fælles mål og visioner er med Partnerskabsaftalen blevet endnu tydeligere.

Indstillinger

 

Sundhed og Velfærdsinnovation, Social og Beskæftigelse, Senior og Handicap samt Familie og Børnesundhed indstiller, at udvalgene drøfter konkrete input til initiativer, der kan følge aftalens udmøntning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 16-09-2019

Kerstin Bro fra Designskolen Kolding holdt et oplæg om processen og nuværende indsigter i forhold til at gå i borgerens fodspor. Indsigterne bruges ind i arbejdet om de fremadrettede samarbejdsstrukturer mellem kommunen og den regionale psykiatri, herunder den fælles indflytning på Sundhedshuset.

 

Udvalget var meget optagede af de nuværende indsigter, og ønsker at partnerskabsaftalen bruges til at arbejde endnu mere på tværs mellem sektorerne, og internt i kommunen, samt bruges som grundlag for at nytænke vores fælles indsatser og tilbud.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Drøftet.

Input: Fokus på forebyggelse.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 16-09-2019

Konkrete initiativer drøftet. Særligt blev demensområdet drøftet. Mere konkrete tilbagemeldinger afventer aftalens indgåelse.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Beslutning i Uddannelsesudvalget:

Partnerskabsaftalen blev godkendt. Uddannelsesudvalget ønsker at inddrage uddannelsesinstitutionerne i arbejdet med at reducere antallet af psykisk sårbare unge og arbejdet med at sikre trivsel og reducere frafald på uddannelserne.

 

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 90 Ankestatistik for 2018 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

 

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Børne og Socialministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet for 2018, kan ses på:

https://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2019/mar/omgoerelsespro...

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2019, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2019.

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

I oversigterne anvendes tre begreber:

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 65 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. Det tilsvarende tal for 2017 var 79.

Af de 65 sager hvor der er truffet afgørelser, er 5 % ændret og 25 % hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Omgørelsesprocent er på 29 %. I 2017 var omgørelsesprocenten på 34 %. 

På landsplan er omgørelsen 36 %. Fredericia Kommune ligger derfor lidt under landsgennemsnittet i forhold til omgjorte ankesager.

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 12 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. I 2017 var det 17 afgørelser.

Af de 12 sager blev 50 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 50 % lig 6 sager. Kommunen fik efterfølgende medhold i alle 6 sager, efter genbehandling.

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 9 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. I 2017 blev der truffet 5 afgørelser.

Af de 9 sager blev 0 % ændret og 11 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 11 %. Omgørelsesprocenten i 2017 var på 0 %.

På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 32 %.

Fredericia Kommune ligger således markant under landsgennemsnittet. Ligeledes skal det bemærkes, at omgørelsesprocenten på 11 % svarer til 1 sag.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

 

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, både i forhold til antallet af sager, og i forhold til landsgennemsnit.

Indstillinger

 

Familie og Børnesundhed samt Social og Beskæftigelse indstiller, at Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Taget til efterretning.

Punkt 91 Vejlby Kirkevej 1

Sagsresumé

Vi ser en tendens til, at større landbrugslænger som udgør en unik bygningskulturarv, og som tegner de karakteristiske firlængede gårde langs Rands Fjord og Vejle Fjord, søges nedrevet en efter en. Avlslængerne er blevet utidssvarende, og man har fokuseret vedligeholdelsesindsatsen på boliglængerne.

Der er aktuelt søgt om tilladelse til nedrivning af en bevaringsværdig bygning på Vejlby kirkevej 1. Der er nedlagt et administrativt §14 forbud mod nedrivningen. Udvalget skal dels tage stilling til, om nedrivning skal forhindres ved at fastholde forbuddet og udarbejde en ny bevarende lokalplan, og dels om det er muligt at gøre det mere attraktivt for ejeren at bevare bygningen.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at forbuddet ikke fastholdes, men at der findes en løsning i dialog med ejeren, hvor der kan gives økonomisk støtte til bevaringen af bygningen. Det anbefales desuden, at der diskuteres en generel løsning, idet udfordringen i langt de fleste tilfælde er økonomisk, da disse bygninger ikke har kunnet få del i tidligere støtteordninger til bevaringsværdige bygninger.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I den aktuelle sag har ejer anmeldt nedrivning af en bygning på ejendommen Vejlby Kirkevej 1, beliggende på matr.nr. 5a, Vejlby FA Jorder, bygning nummer 3.

 

Begrundelsen for ønsket om tilladelse til nedrivning er, at bygningen er uegnet til dyrehold og kræver en forstærkning af spærkonstruktionen, samt istandsættelse af bindingsværket, hvis den skal kunne bruges til opbevaring af græsfrø og halm. Fredericia Kommune modtog anmeldelsen den 24. juni 2019.

 

Der er tale om en bygning med en bevaringsværdi på 4 i Kulturstyrelsens SAVE- registreringssystem og i kommuneplanen for Fredericia Kommune. Bygningen er formodentligt oprindeligt opført i starten af 1800-tallet og er løbende vedligeholdt og opdateret.

 

Laden er opført i det for fredericiaegnens så karakteristiske egebindingsværk med dobbelte dokker og gulkalkede tavl. Laden indgår i en bevaringsværdig helhed med gårdens øvrige bindingsværkslænger omkring en større brolagt gårdsplads.

Ejendommen som helhed indgår i en lang række af større bindingsværksgårde langs Rands Fjord og Vejle Fjord i Vejlby Sogn. Her var flere af skovene bøndernes private ejendom, og Bøgeskov, Egeskov og Egum er lokale navne, der vidner om tidligere skovrigelighed i sognet.

 

Bygningen er i udmærket stand, men mangler almindelig vedligehold. Den fremstår i det egnstypiske bindingsværk med dobbelte dokker og et uoriginalt eternittag. Det vurderes desuden, at bygningen vil kunne bruges til andre landbrugsmæssige formål end dyrehold med en forstærkning af de oprindelige spær og istandsættelse af porte og bindingsværk.

 

Bygningen ligger inden for kommuneplanramme T.BE.01 – Område til blandet bolig og erhverv, Vejlby Landsby.

 

Efter bygningsfredningslovens § 18 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives, før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen.

 

Det fremgår af planlovens § 14 at:

”Kommunalbestyrelsen kan nedlægge forbud mod, at der retligt eller faktisk etableres forhold, som kan hindres ved en lokalplan. Forbuddet kan højst nedlægges for et år. Kommunalbestyrelsen tinglyser forbuddet på den pågældende ejendom. Tinglysningen er uden betydning for forbuddets gyldighed.”

 

Det fremgår af planlovens § 15, stk. 2, nr. 17, at der i en lokalplan kan optages bestemmelse om bevaring af eksisterende bebyggelse, således at bebyggelsen kun med tilladelse fra kommunalbestyrelsen må nedrives, ombygges eller på anden måde ændres.

 

Sagen har været i offentlig høring indtil d.19. august. Hvoefter der er foretaget en partshøring af ejer.

 

Der er i alt indkommet et høringssvar fra: Museerne i Fredericia.

Museet lægger vægt på det helt unikke egnsbindingsværk, som knytter byggeskikken med de lokale skove og den store rigdom på træer. De anbefaler at der nedlægges forbud modnedrivning på baggrund af bygningens særlige betydning for oplevelsen af kulturhistorien og de firlængede gårdmiljøer i området.

Plan & Arkitektur har på baggrund heraf vurderet, at der bør nedlægges § 14 forbud mod den anmeldte nedrivning, hvorefter der skal udarbejdes lokalplan, der forhindrer det ansøgte, inden for et år.

 

I den konkrete sag har ejer forskellige udfordringer, der skal prioriteres, ud over hensynet til den bevaringsværdige bygning, og her kommer hensynet til dyrene for ejeren i første række. Ejer har brug for læ-bebyggelse til sine kalve, og her er den økonomisk bedste løsning at erstatte den bevaringsværdige bygning med en ny bygning, der opfylder nutidens krav til dyrehold. En anden mulighed er at bygge læ-bebyggelsen et andet sted på ejendommen og opdatere den omtalte bygning til andre formål, som f.eks. opbevaring af afgrøder. Det er en mere bekostelig løsning, og økonomien udgør den altoverskyggende udfordring for ejer. Kommunen har ikke tidligere haft mulighed for f.eks. at yde støtte fra byfornyelsespuljen, da disse midler kun gives til boliger. I dette tilfælde er der tale om erhvervsbygninger, nemlig en tidligere stald og lade. Derfor står ejer med et vedligeholdelsesefterslæb i forhold til f.eks. stuehuset.

 

Ejer har indhentet et overslag på de nødvendige arbejder på den bevaringsværdige bygning, overslaget udgør ca. 400.000 kr. Ejer oplyser at han er positivt indstillet overfor at bevare bygningen hvis økonomien tillader det.

Økonomiske konsekvenser

Teknik og miljø anbefaler, at der gives støtte på 200.000 kr. til renovering af den bevaringsværdige bygning. Ejer har indhentet et overslag på udgifter til projektet som vurderer, at det samlede projekt vil koste 400.000kr.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der er tale om en karakteristisk bygning i området og en fornem repræsentant for de firlængede gårdanlæg med det særlige egnsbindingsværk som er kendetegnet ved den store andel af træ i bindingsværket. Træet er stadig i forholdsvist god stand og kommer med al sandsynlighed fra de lokale skove hvilket kunne tale for at nedlægge et § 14 forbud og udarbejde en bevarende lokalplan. Bygningen vil i givet fald ikke kunne rives ned, men hvis ikke den vedligeholdes og anvendes, vil der være risiko for, at den forfalder og på et tidspunkt mister sin bevaringsværdi. En mere holdbar løsning kunne derfor være at finde en løsning i dialog med ejeren, hvor der kan gives økonomisk støtte. Ejeren er positivt indstillet overfor at bevare bygningen som er en vigtig del af gårdens identitet og karakter, men økonomien er en stor udfordring i det, han stadig har brug for at opføre en bygning til sine kalve,

 

Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund, at § 14 forbuddet ikke fastholdes, men at ejeren i stedet tilbydes støtte på 50% af de samlede udgifter til renovering af den bevaringsværdige bygning, fra Fredericia Byråds fond til støtte for bevaringsværdige bygninger.

 

Fredericia Byråds fond til støtte for bevaringsværdige bygninger har ikke uddelt midler i mange år, men der er for nyligt blevet indløst et pantebrev som betyder, at der igen er penge på kontoen. Fondens vedtægter er vedhæftet. Teknik & Miljø foreslår, at vi udnytter chancen til at give støtte til en type ejendomme, som ikke tidligere har haft mulighed for at opnå støtte, og som derfor generelt har brug for vedligehold, nemlig de gamle historiske og meget karakteristiske avlslænger, som i mange tilfælde er langt mere karakteristiske og genkendelige i området end hovedhusene.

 

Økonomi oplyser:

Bankbeholdning......................... 953.452,99

Pantebreve................................. 93.000,00

 

Det vil sige en totalbeholdning/formue på 1.046.452,99 kr.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der gives støtte til renovering af den bevaringsværdige bygning svarende til 50% af den samlede udgift til renovering af tagkonstruktion og bindingsværk, dog max 200.000 kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-09-2019

Godkendt. §14 forbuddet opretholdes ikke. By- & Planudvalget indstiller overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives støtte til renovering af den bevaringsværdige bygning svarende til 50% af den samlede udgift til renovering af tagkonstruktion og bindingsværk, dog max 200.000 kr.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 92 Politisk mødeplan for 2020

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget og Byrådet forelægges forslag til mødeplan for 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler at Byrådet godkender:

 

  1. Mødeplan for 2020

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 93 Active Living

Sagsresumé

 

For at fremme mere bevægelse i Fredericias byrum blev der i budget 2018 afsat 500.000 kr. til et Active Living projekt. Udvalget skal vælge den leverandør, som man ønsker, at der arbejdes videre med og oversende sagen til endelig beslutning i økonomiudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

 

For at fremme mere bevægelse i Fredericias byrum blev der i budget 2018 afsat 500.000 kr. til et Active Living projekt. Active Living er integrering af fysisk aktivitet i hverdagens handlinger i relation til fx arbejde, transport eller fritid. En vigtig brik i at skabe et sundere Fredericia er at skabe rammer for, at flere vælger bevægelse til. Ved i højere grad at integrere fysisk aktivitet i hverdagens handlinger skabes en sundere og mere aktiv livsstil.

 

Demokrati- og Borgerudvalget og Sundhedsudvalget har, sammen og i dialog med de to potentielle leverandører, drøftet forskellige mulige lokationer, og ud fra en samlet vurdering foreslås en Active Living plads placeret ved Sundhedshuset. En sådan plads ved Sundhedshuset kan både tilgodese de mange daglige gæster i Sundhedshuset, herunder borgere med behov for genoptræning, og kan ligeledes tilgodese løbere og andre, som bevæger sig forbi Sundhedshuset.

 

Demokrati- og Borgerudvalget præsenteres for tre forslag fra de to leverandører til, hvordan en sådan Active Living plads kunne se ud ved Sundhedshuset. Oplæggene er vedlagt som bilag.

 

Økonomiske konsekvenser

 

I budget 2018 blev afsat 500.000 kr. til projektet. Projektet finansieres af denne pulje.

 

Der forventes at være afledte driftsudgifter på ca. 20.000 kr. årligt, som kan finansieres inden for Sundhedshusets ramme.

 

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at Demokrati- og Borgerudvalget

 

1)       Drøfter og beslutter, hvilken leverandør man ønsker, at der arbejdes videre med

 

og anbefaler over for økonomiudvalget

 

2)       At der etableres en active living plads ved Sundhedshuset

3)       At administrationen bemyndiges til at indgå den endelige aftale med den valgte leverandør

4)       At projektet finansieres af den afsatte pulje på 500.000 kr.

5)       At de afledte driftsudgifter finansieres inden for Sundhedshusets økonomiske ramme.

 

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 24-09-2019

 

Demokrati- og Borgerudvalget peger på Kompan som leverandør, og anbefaler over økonomiudvalget og byrådet

 

1)       At der etableres en active living plads ved Sundhedshuset

2)       At den afsatte pulje på 500.000 kr. frigives og finansierer projektet

3)       At den afsatte pulje flyttes fra servicemidler til anlægsmidler, idet projektet har anlægskarakter

4)       At de afledte driftsudgifter finansieres inden for Sundhedshusets økonomiske ramme.

5)       At administrationen bemyndiges til at indgå den endelige aftale med den valgte leverandør.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2019

Anbefales med tilføjelse af, at projektet flyttes til anlæg.

Beslutning i Byrådet den 07-10-2019

Godkendt.

Punkt 94 DanmarkC (Lukket)

Punkt 95 DanmarkC (Lukket)