Byrådet - 21-03-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 21 marts, 2022 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 16 marts, 2022 - 14:40
Referat publiceret:
Onsdag, 23 marts, 2022 - 10:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Direktionen indstiller til godkendelse.

 

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Budget 2022-2025 - tilpasning til ny fagudvalgsstruktur pr. 1. januar 2022

Sagsresumé

Efter Byrådets godkendelse af første del af omplaceringer af budget 2022 til ny udvalgsstruktur, er næste del af omplaceringen klar til godkendelse.

 

I forbindelse med konstitueringen af nyt byråd pr. 1. januar 2022 skal bevillingsrammerne tilpasses den nye udvalgsstruktur.

 

Med godkendelse af sagen er den formel godkendelse af de bevillingsmæssige omplaceringer af budget 2022-2025 fra den tidligere udvalgsstruktur til den nye udvalgsstruktur pr. 1. januar 2022 på plads.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet behandlede på dets møde den 21. februar 2022 den første runde af omplaceringen af budgetrammer for 2022 med udgangspunkt i den nye udvalgsstruktur, som er gældende pr. 1. januar 2022.

 

Efterfølgende er de resterende områder kommet på plads og klar til godkendelse. Det drejer sig om en række budgetposter på Bosætning- og Turismeudvalget samt anlæg som omplaceres mellem f.eks. Økonomi- og Erhvervsudvalget og Teknisk Udvalg.

 

For en oversigt over de nye samlede rammer for udvalgene se bilag 1: ”Oversigt over bevillingsrammer pr. 1. januar 2022”.

Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af yderligere budget for perioden budget 2022 og overslagsårene i henhold til ny udvalgsstruktur pr. 1. januar 2022.

 

Jævnfør kommunens økonomiske politik er udvalgenes rammer udtryk for bevillingsniveauet, som med denne sag godkendes.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende de yderligere beskrevne bevillingsmæssige ændringer for 2022 og frem, jf. tabel 1.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 3 Verdens Vildeste Brobyggere - event 10. juni 2022

Sagsresumé

Fredericia Kommune er i efteråret 2021 blevet kontaktet af foreningen ‘Verdens Vildeste Brobyggere' som ønsker at afholde en ny brobygningskonkurrence-event af samme navn i Kanalbyen i Fredericia i 2022. Fredericia Kommune har sagt ja til projektet om at afholde konkurrencen og hjælpe med at få den succesfuldt afviklet fredag den 10. juni 2022. Fredericia Kommune ønsker at afholde en række tilknyttede aktiviteter til konkurrencen med Verdens Vildeste Brobyggere og det indstilles, at kommunen anvender 100.000 kr. fra brandingpuljen til projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er i efteråret 2021 blevet kontaktet af foreningen ‘Verdens Vildeste Brobyggere' som ønsker at afholde en ny brobygningskonkurrence-event af samme navn i Kanalbyen i Fredericia i 2022. Fredericia Kommune har sagt ja til projektet om at afholde konkurrencen og hjælpe med at få den succesfuldt afviklet fredag den 10. juni 2022.

 

I konkurrencen Verdens Vildeste Brobyggere dyster tre hold lærlinge på 7 timer om at bygge tre forskellige typer af broer over brede kanaler for at hylde og fremvise alle de fagligheder og erhvervsuddannelser, der bygger broer og infrastruktur – ingeniører, struktører, tømrere, arkitekter, kranførerer, elektrikere m.fl. Partnere i foreningen bag tæller bl.a. Cowi, Rambøll, CG Jensen, 3F, Dansk Metal, DI, Skills, Sund og Bælt og 20 andre organisationer, uddannelsesnævn og virksomheder samt DR. Konkurrencen afvikles med dommere, publikum, kommentatorer og tv, og forventes at have ca. 10.000 tilskuere. Den første konkurrence afholdtes den i september 2021 i København, hvor lærlinge og studerende dystede om at bygge de tre broer over 18 meter brede kanaler. DR2 har lavet en række programmer om broer, som vises i februar 2022, hvori Verdens Vildeste Brobyggere 2021 indgår, og det vil således også være startskuddet til en præsentation og større kommunikationsindsats af Verdens Vildeste brobyggere 2022 i Fredericia.

 

Projektet med Verdens Vildeste Brobyggere er i kommunen forankret i et tæt samarbejde mellem områderne Vækst, Teknik og Klima (varetager kontakt til Kanalbyen, til Business Fredericia, koordination af byggetilladelser og koordination med kommunikation om branding lokalt af eventen) samt Børn, Unge og Kultur (varetager koordination med studieby Fredericia, DM Skills, skoler og uddannelsesinstitutioner). Kommunen bistår således Verdens Vildeste Brobyggere i form af medarbejderressourcer både med det praktiske og myndighedstilladelser men også med at skaffe lokale samarbejdspartnere/sponsorer til at indgå i projektet.

 

Samtidig er afholdelsen af eventen også en oplagt mulighed til at brande og promovere Fredericia og koble en række tilknyttede aktiviteter til konkurrence-eventen, både for at skabe endnu mere opmærksomhed på Fredericia udefra for potentielle tilflyttere og turister, men også for at få Fredericias egne unge borgere på banen. Der arbejdes derfor på at lave en kobling til børn og ungeområdet med ideer som et brobygningsforløb i form af en mini-brobygger-konkurrence for 4. klasser via makerspace, et modeshow med arbejdstøj i regi af DM Skills 2023 og andre potentielle aktiviteter for unge fx ved Ungdommens Hus. Ligeledes arbejdes der via Business Fredericia på mulige tilknyttede aktiviteter med Fredericia Shopping som Open By Night fx med en bro-konkurrence i forretningerne i løbet af dagen for at tiltrække masser af publikum til konkurrencen, og derudover vil mange af byens restauranter og serveringssteder blive involveret for at kunne dække forplejningsbehovet til det store antal deltagere, tilskuere og besøgende. Tillige kunne det også overvejes at Fredericia Kommune stiller med en stand for at markedsføre byen som bosætningskommune og uddannelsesby i messeområdet på konkurrencedagen.

 

Derudover kommer der løbende flere ideer til tilknyttede aktiviteter til for at brande og promovere Fredericia overfor kommende generationer, nuværende borgere, potentielle tilflyttere m.fl.

Økonomiske konsekvenser

For at kunne gennemføre de tilknyttede aktiviteter inkl. materialer, præmier og merchandise, der har til formål at brande og promovere Fredericia, er der behov for midler i størrelsesordenen 100.000 kr. Det foreslås, at disse finansieres af brandingpuljen.

Vurdering

Deltagelse i Verdens Vildeste brobyggere som værter vurderes at give Fredericia Kommune stærke kort for at promovere sig som en attraktiv by, der både byder på gode erhvervsfaglige uddannelsesmuligheder for unge og som bosætterkommune for borgere og potentielle tilflyttere. Dette er i god overensstemmelse med kommunens strategi for bæredygtighed Fredericia For Verdensmålene om at sikre kvalificeret arbejdskraft til byens virksomheder i tæt samarbejde med uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og erhvervslivet og samtidig fremme Fredericias potentiale som uddannelsesby.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Bosætning- og Turismeudvalget anbefaler finansieringen til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-01-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Godkendt.

 

 

Supplerende oplysninger

Tildeling af midler fra brandingpuljen over 50.000 kr. kræver Byrådets godkendelse, hvorfor godkendelsen i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 7. februar 2022 ikke er tilstrækkelig.

Sagen forelægges med indstilling om, at Byrådet godkender finansieringen.

 

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Ansøgning til brandingpuljen - kulturnatkoncert

Sagsresumé

FredericiaLive ansøger brandingpuljen om 135.000 kr. til kulturnat-koncerter den 2. september 2022. Koncerterne vil blive afholdt med fri entré i gården ved Tøjhuset og Urbania Street Food og bestå af 3-4 koncerter samme dag, hvor der vil være noget for både børn, unge og voksne. Koncerterne falder inden for formålet med brandingpuljen og kan således støttes med midler fra puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 19. april 2021 at bibeholde brandingpuljen med fire faste initiativer og med mulighed for yderligere støtte af aktiviteter, events og markedsføring, der lever op til puljens formål.

 

Puljens tredelte formål er 1) at markere Fredericia som en attraktiv og levende by, 2) at øge synligheden af tiltag og arrangementer, og 3) at understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

 

Beløb over 50.000 kr. fra brandingpuljen skal, jf. delegationsplanen, godkendes i Byrådet.

 

FredericiaLive har indsendt en ansøgning til brandingpuljen på 135.000 kr. til støtte ifm. afholdelse af sommerkoncerter under titlen Kulturnat-koncert. Koncerterne vil blive afholdt med fri entré i gården ved Tøjhuset og Urbania Street Food fredag den 2. september 2022 og vil bestå af 3-4 koncerter samme dag, og der vil være noget for både børn, unge og voksne. Kulturnat-koncerterne er beskrevet nærmere i det vedlagte bilag.

 

FredericiaLive vil efter afholdelse af arrangementet blive bedt om at dokumentere, at kommunens tilskud er blevet brugt til det formål, som tilskuddet er givet til. Såfremt det fulde støttebeløb ikke er brugt efter afholdelse, skal mindreforbruget betales tilbage.

Økonomiske konsekvenser

De frie midler under brandingpuljen består af 364.000 kr. til disposition i 2022. Ansøgningen på 135.000 kr. efterlader således 229.000 kr. til disposition i puljen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at arrangementet lever op til kriterierne for brandingpuljen. Det kan således støttes af puljen. Ligeledes passer arrangementet godt ind ift. at gøre Fredericia til en attraktiv og levende by og vil blive passet ind ift. de andre aktiviteter, som planlægges ift. sommer i Fredericia.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende bevilling på 135.000 kr. fra brandingpuljen til formålet, jf. sagsbeskrivelsen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: Godkendelse af fritvalgsprisen fra ELBO-køkkenet 2022

Sagsresumé

Regnskabet for 2021 for Elbokøkkenet er afsluttet, og ELBO-køkkenet har med udgangspunkt i det afsluttede regnskab udarbejdet frivalgspris gældende for perioden 1. april 2022 til 31. marts 2023.

 

Priserne forventes godkendt på ELBO-køkkenets bestyrelsesmøde fredag den 11. marts 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Bestyrelsen for Elbokøkkenet forventes den 11. marts 2022 at godkende nye priser for ELBO-køkkenet gældende fra 1. april 2022 til 31. marts 2023.

 

Fritvalgspriserne pr. 1. april 2022 er beregnet på baggrund af ELBO-køkkenets regnskab 2021 og fremskrevet med KL’s gennemsnitlige pris- og lønskøn samt ELBO-køkkenets samlede antal leverancer i 2021.

 

Fritvalgspriser pr. 1. april 2022 vedr. madservice fremgår af nedenstående tabel:

 Beløb i kr. uden moms

Pris 1/4-2021 – 31/3-2022

Pris 1/4-2022 – 31/3-2023

Prisændring i %

Hovedret, almindelig

54,72

56,88

3,9

Biret, almindelig

14,41

14,96

3,9

Hovedret, diæt

72,01

74,84

3,9

Biret, diæt

21,60

22,45

3,9

 

Priserne for levering af bulk (modtagekøkkener) til plejehjem ændres tilsvarende og fremgår af nedenstående tabel:

 

 Beløb i kr. uden moms

Pris 1/4-2021 – 31/3-2022

Pris 1/4-2022 – 31/3-2023

Prisændring i %

Hovedret, almindelig

54,72

56,88

3,9

Kød og sovs

40,33

41,91

3,9

Biret incl. Tilbehør

14,41

14,96

3,9

Kød og sovs, diæt

61,93

64,35

3,9

Biret incl. Tilbehør, diæt

21,60

22,45

3,9

 

Økonomiske konsekvenser

Frivalgspriser for perioden 1. april 2022 til 31. marts 2023 er udarbejdet med udgangspunkt i regnskab 2021 for ELBO-køkkenet. Regnskabsresultatet viser et underskud på 0,655 mio. kr., som skyldes færre indtægter pga. corona. Regnskabsresultatet er indarbejdet i frivalgsprisen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende frivalgspriserne for ELBO-køkkenet i perioden den 1. april 2022 til 31. marts 2023 med forbehold for, at ELBO-køkkenets bestyrelse godkender priserne på mødet den 11. marts 2022.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Kapitaltilførsel til Boligselskabet BSB

Sagsresumé

Sagen omhandler godkendelse af kapitaltilførsel på 100.000 kr. i forbindelse med renoveringssag i BSB Erritsø, afdeling 1.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2021 godkendte Byrådet skema A vedr. en gennemgribende renovering af hele BSBs afdeling 1. Landsbyggefonden havde som forudsætning for, at den samlede byggesag kunne gennemføres, at der tillige blev godkendt en kapitaltilførsel på i alt 500.000 kr. (1/5-dels ordning). Det svarer til en kommunal andel på 100.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

Forhøjelse af kapitaltilskud, Skanseparken afd. 7 (boli.nu)

0,100

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,100

0,000

0,000

0,000

 

Vurdering

Landsbyggefonden har endnu ikke givet sit endelige tilsagn til kapitaltilførslen, hvilket bevirker at Fredericia Kommune betinger udbetalingen af deres endelige godkendelse. Fællessekretariatet vurderer, at der er tale om en væsentlig renovering, der nødvendiggør en kapitaltilførsel. På baggrund af det godkendte Skema A, vurderes kapitaltilførslen at være forsvarlig.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende kapitaltilførslen med kr. 100.000, betinget af Landsbyggefondens endelige godkendelse.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 7 Forslag til lokalplan for retiradebygning, Norgesgade 48

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet et forslag til Lokalplan 382 Retiradebygning, Norgesgade 48 som giver mulighed for mindre udvidelser vest for retiradebygningen.

 

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen for Fredericia Kommune.

 

Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at, forslag til Lokalplan 382 for retiradebygninge, Norgesgade 48 vedtages som forslag, og sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har på baggrund af en henvendelse fra bygherre udarbejdet forslag til Lokalplan 382 for retiradebygningen, Norgesgade 48 i Fredericia. By- og Planudvalget igangsatte lokalplanarbejdet den 9. juni 2021.

 

Denne lokalplan erstatter en eksisterende lokalplan udarbejdet efter et §14 forbud mod nedrivning af den bevaringsværdige bygning. Den nuværende funktion gør at rammerne for anvendelse for området må revideres. Der er efter den gamle lokalplan ikke mulighed for etablering af bygninger til affald, ophold, servering og lager.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanen opstiller krav for bevaring af retiradebygningen og giver mulighed for opførelse af mindre bygning og en togvogn vest for retiradebygningen. Den eksisterende togvogn kan forblive opstillet.

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Området er i dag omfattet af lokalplan 340, som udlægger området til erhvervsformål i miljøklasse 1-3, dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker, liberale erhverv samt offentlig og privat service.

 

Lokalplanen blev udarbejdet for at sikre, at den bevaringsværdige bygning bevares og restaureres/ istandsættes i overensstemmelse med husets oprindelige arkitektur og byggestil.

 

Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses lokalplan 340 helt.

 

Forhold til Kommuneplan 2017 – 2029

Lokalplanforslaget ligger i rammeområde B.E.2A - Erhvervsområde nord for Holstensvej og er i overensstemmelse med Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune.

 

Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at planens påvirkning af miljøet ikke kræver gennemførelse af en miljøvurdering.

 

Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljørapport har ikke været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget, da det er vurderet, at der ikke er andre myndigheder, der berøres af planen, jf. lovens § 32.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der med lokalplan 382 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som erhverv, butik eller offentlig/privat service med muligheder for udvidelser i et område vest for retiradebygningen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at en udvidelse af mulighederne for byggeri i en afgrænset del vest for det eksisterende byggeri ikke vil skæmme retiradebygningen.

 

Lokalplanens bestemmelser for nyt byggeri vurderes at have en vis stringens, dels for at sikre jernbanearealet mod vest og dels for fortsat at bevare retiradebygningen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at:

 

  1. Forslag til Lokalplan 382 for retiradebygningen, Norgesgade 48, vedtages som forslag
  2. Lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger
  3. Administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljøvurdering

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-02-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1, 2 og 3 anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

1-3 godkendt.

Punkt 8 Tilsagn fra Cykelpuljen, til etablering af Cykelstier på Snaremosevej

Sagsresumé

Vejdirektoratet har d. 1. november 2021 givet tilsagn om 0,75 mio. kr. i tilskud, til etablering af Cykelstier på Snaremosevej, på den vestligste del af strækningen ml. Glasmestervej og Vejle Landevej. Projektet kan først igangsættes, når tilsagnsskrivelsen er underskrevet, ligesom der skal findes egenfinansiering til projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Infrastruktur og Ejendomme søgte i 2021 statens ”Cykelpulje” om støtte til forskellige cykelstiprojekter i Fredericia Kommune. Vejdirektoratet modtog samlet 232 ansøgninger, og udvalgte heriblandt Snaremosevej til et tilskud på 0,75 mio. kr., svarende til 30 % af projektets forventede pris.

 

En forudsætning for tilskuddet, er at der findes egenfinansiering til den resterende del af beløbet til etablering af stierne, dette forventes at beløbe sig til 1,75 mio. kr.

 

Infrastruktur og Ejendomme ønsker med denne sag bemyndigelse til at underskrive tilsagnet fra Vejdirektoratet. På samme måde følger herunder forslag til, hvordan de resterende 1,75 mio. kr. kan finansieres.

Økonomiske konsekvenser

Da der ikke i budgettet for 2022 eller i årene fremover, er afsat penge allokeret til ”Cykelstier på Snaremosevej”, kræver en accept af tilskuddet, at der afsættes penge til egenfinansieringen på 1,75 mio. kr.

 

Infrastruktur og Ejendomme anbefaler, at de 1,75 mio. kr. til egenfinansiering allokeres fra ”Cykelstipulje”.

 

Cykelstipuljen er i budgettet for 2022 vedtaget til, at have en årlig størrelse på 5,0 mio. kr., fra 2023 og frem. Det anbefales at midlerne fremrykkes og frigives, således at stierne kan anlægges i 2022.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Cykelstipulje (XA-50406)

2,500

-1,750

 

 

 

2,500

2,500

Tilskud fra Vejdirektoratet

 

-0,750

 

 

 

-0,750

-0,750

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

2,500

-2,500

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at stierne på Snaremosevej vil give en god sikkerhed og tryghed for cyklisterne. Det vil samtidig give en god sammenhæng i cykelstinettet, hvor der vil skabes forbindelse til cykelstier på blandt andet Kongens Kvarter og den nye forlængede Bundgårdsvej. Tilskuddet fra Vejdirektoratet bidrager til en god del af projektets samlede pris, og giver således mulighed for, at der kan etableres flere km cykelsti for det samme investerede kommunale beløb.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet at:

 

  1. Budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer.
  2. Infrastruktur og Ejendomme, bemyndiges til at underskrive tilsagnserklæringen fra Vejdirektoratet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-02-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1 og 2 anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

1-2 godkendt.

Punkt 9 Vedtægtsændringer Seniorhusets aktivitetsforening

Sagsresumé

I Seniorhuset I.P Schmidt er et demokratisk valgt brugerråd. Dette råd ønsker at revidere deres vedtægter med henblik på at fremstå tydeligere både i navn, formål og opgaver. Vedtægtsændringen vil blandt andet betyde, at rådet skifter navn til ”Seniorhusets Aktivitetsforening”.

 

Sagsbeskrivelse:

Brugerrådet i Seniorhuset har gennem længere tid - i kølvandet på den organisationsproces, Seniorhuset har været igennem - arbejdet med deres formål og vedtægter. Herunder også deres betegnelse ”Brugerråd”, der har givet anledning til en del forvirring blandet husets brugere omkring opgavefordeling og formål mellem Centerbestyrelsen og Brugerrådet.

 

Det har resulteret i et oplæg til et nyt sæt vedtægter, med et skarpere formål, et nyt navn og et ønske om en samarbejdsaftale (se bilagene med dels forslag til nye vedtægter samt de tidligere/gældende vedtægter).

 

Det nye forslag til navn ”Seniorhusets Aktivitetsforening” bruges nedenfor.

 

Det nye forslag til formål er:

Seniorhusets Aktivitetsforening er en forening for borgere, der ønsker at bruge Seniorhuset til mindre eller større interessefælleskaber, men som ikke selv ønsker at etablere sig som forening.  

 

I de reviderede vedtægter ligges op til en samarbejdsaftale mellem disse:

  1. Fredericia Kommunes aktivitetsleder og det ansatte personale indenfor Aktivitetsområdet,
  2. Sammenslutningen af foreninger i Seniorhuset I. P. Schmidt (Centerbestyrelsen) og
  3. Seniorhusets Aktivitetsforening.

 

Formålet med aftalen er at beskrive samarbejde, opgaver, ansvar, rettigheder og pligter, herunder økonomi.

 

De reviderede vedtægter vil ikke have konsekvenser for borgere med aktivitetskort, da der fortsat vil være fokus på, i samarbejde med Fredericia Kommune, at skabe frivillige tilbud, der i høj grad er afstemt behov hos seniorer med skrøbelige ressourcer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fagforvaltningen Senior og Sundhed vurderer, at de reviderede vedtægter giver et godt afsæt for foreningens virke.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller at:

  1. Senior- og Socialudvalget indstiller til Byrådet at vedtægtsændringerne godkendes.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Ny Udbuds- og Indkøbspolitik

Sagsresumé

I forbindelse med vedtagelsen af budget 2021 blev det besluttet, at der skulle ske en revision af kommunens Udbuds- og Indkøbspolitik.

 

Den reviderede Udbuds- og Indkøbspolitik blev behandlet i økonomiudvalget den 6. december 2021, hvor det blev besluttet, at sende den i offentlig høring. Høringen er nu gennemført og Udbudspolitikken forelægges med henblik på byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Fællessekretariatet har udarbejdet en ny Udbuds- og indkøbspolitik.

 

Udbuds- og indkøbspolitikken er udarbejdet under hensyntagen til den fælleskommunale indkøbsstrategi 2020 – 2024, der er udarbejdet i KL regi, hvor der fokuseres på bæredygtige indkøb, indkøb er en del af kerneforretningen og professionalisering af indkøb, ligesom der er taget hensyn til Fredericia Kommunes egne politikker m.v.

 

Politikken fastlægger de overordnede rammer for indkøb af varer- og tjenesteydelser samt konsulentydelser og bygge og anlægsopgaver.

 

Udkast til ny Udbuds- og indkøbspolitik rammesætter, at offentlige indkøb er en del af kerneforretningen, der skaber økonomisk råderum til kerneopgaverne. Offentlige indkøb skal foregå professionelt, bæredygtigt og der skal alene indkøbs det nødvendige.

 

Der opsættes konkrete målsætninger i forhold til:

  • Økonomisk ansvarlige indkøb.
  • Miljømæssigt ansvarlige indkøb.
  • Social bæredygtighed.
  • Det lokale erhvervsliv.

 

Der indføres i.f.t de opliste målsætninger et ”følg eller forklar princip”, således at der i.f.m de konkrete udbud og indkøb tages konkret stilling til de enkelte målsætninger og muligheden for deres opfyldelse.

 

Herudover er der til Udbuds- og indkøbspolitikken udarbejdet et bilag 2, hvor det fremgår, hvordan der kan indkøbes eksterne konsulentydelser i Fredericia Kommune.

 

Fredericia Kommunes arbejdsklausul er tillige et bilag til Udbuds- og indkøbspolitikken.

Økonomiske konsekvenser

Umiddelbart ingen økonomiske konsekvenser, men der er lagt op til, at en hensyntagen til målsætningerne på den korte bane, gerne må ”koste noget”, hvis det på den lidt længere bane sikrer en bedre understøttelse af den grønne omstilling, social ansvarlighed og det lokale erhvervsliv.

Vurdering

Fællessekretariatet vurderer, at med den nye Udbuds- og indkøbspolitik tager Fredericia Kommune endnu et skridt i den rigtige retning i.f.t den grønne omstilling, bæredygtige indkøb, økonomisk ansvarlige indkøb, social bæredygtighed samt understøttelse af det lokale erhvervsliv.

 

For at sikre fokus på den grønne omstilling og bæredygtighed generelt lægges der op til, at Fredericia Kommune i 2022 skal melde sig ind i POGI samarbejdet (Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb), der er et samarbejde, hvor der opstilles indkøbsmål for at fremme bæredygtige indkøb og grøn omstilling. Samarbejdet er et forum for kommuner, der er ambitiøse i.f.t bæredygtighed og grøn omstilling.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende udbuds- og indkøbspolitikken.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Godkendt med den justering, at følgende sætning udgår af Udbuds- og Indkøbspolitikken ”Der arbejdes hen imod, at alle indkøb af varer og tjenesteydelser over 500.000 kr., hvor alle indkøb skal foregå på markedsmæssige vilkår, skal være omfattet af fælles obligatoriske indkøbsaftaler”.

 

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt med den præcisering, at den reviderede Udbuds- og Indkøbspolitik ikke må stride imod tidligere beslutninger om ikke at anvende ”no-cure no pay” konsulenter på borgerettede områder.

 

Punkt 11 Beslutningssag: Godkendelse af ny informationsikkerhedspolitik

Sagsresumé

Opdateret Informationssikkerhedspolitik forelægges byrådet til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Informationssikkerhedspolitikken er den overordnede ramme for beskyttelse af information i Fredericia Kommune. Formålet med informationssikkerhedspolitikken er at definere og fastlægge de overordnede principper for kommunens informationssikkerhed.

 

Informationssikkerhed handler om at sikre, at personoplysninger ikke kommer i forkerte hænder.? Informationssikkerhed gælder både digitale og fysiske kanaler.?

 

Informationssikkerhed defineres som de samlede foranstaltninger til at sikre fortrolighed, tilgængelighed og integritet af Fredericia Kommunes informationer. Foranstaltninger inkluderer tekniske, proceduremæssige, lov- og regelmæssige kontroller.?

 

Vedlagte bilag er en opdatering af den tidligere informationssikkerhedspolitik. Mange punkter fra den tidligere politik er videreført i den nye, som er opdateret med henblik på en lettere tilgang til videreformidling og GDPR compliance. Politikken skal udmøntes gennem implementering af relevante procedurer og sikringsforanstaltninger, som skal beskytte information og informationssystemer. Derfor vil politikken også fungere som en overordnet rammevejledning for fremtidige procedurer.

 

Informationssikkerhedspolitikken blev godkendt af Fredericia Kommunens Informationssikkerhedsudvalg (ISU) den 28. oktober 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende Fredericia Kommunes informationssikkerhedspolitik.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 12 Beslutningssag: Udpegning til Folkeoplysningsrådet 2022-2026 i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Der skal udpeges kandidater til det nye Folkeoplysningsråd i Fredericia for 2022-2026. Kandidaterne indstilles til udpegning af Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kandidaterne til det nye Folkeoplysningsråd i Fredericia Kommune er dels indstillet af samrådene for aftenskolerne (AIF) og børne- og ungdomsorganisationerne (BUS), af Idrætsrådet (IR) og dels fundet på et valgmøde den 28. februar 2022. Dertil er kandidaten for de selvorganiserede og suppleanten for andre godkendte foreninger fundet af forvaltningen, eftersom der ikke var nogen fremmødte til valgmødet for disse områder.

 

Følgende kandidater og stedfortrædere indstilles til Folkeoplysningsrådet i Fredericia Kommune:

 

Område

Kandidat

Stedfortræder

Aftenskolerne

Brian Kronborg

Frank Nielsen

Aftenskolerne

Tenna Aamann

Jette Rosenfeldt

 

 

 

Idrætten

Andreas Thoustrup

Alex Falkenstrøm Knudsen

Idrætten

Jacob Falkenby Nielsen

Elna Schackmann Mathiasen

 

 

 

Børne- og ungdomskorpsene

Jan Møller Jørgensen

Mogens Bahnsen

 

 

 

Andre godkendte foreninger

Sonja Christensen

 

 

 

 

Handicaporganisationerne

Børge Larsen

Trine Ringhejm Jensen

 

 

 

Selvorganiserede

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Kultur og Turisme samt Idræts vurdering, at Folkeoplysningsrådet godt kan fungere uden stedfortrædere til kandidaten for ’Andre Godkendte Foreninger’ og for de selvorganiserede i den kommende periode frem til 2026.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at udpege kandidaterne og deres personlige stedfortrædere til Folkeoplysningsrådet for 2022-2026, jf. sagsbeskrivelsen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Byrådet udpegede de i sagsbeskrivelsen indstillede kandidater og stedfortrædere.

Punkt 13 Beslutningssag: Berigtigelse af udpegninger til Bevillingsnævnet

Sagsresumé

I forbindelse med byrådsmødet den 21. februar 2022 udpegende Byrådet Ken Hugo Wagenholdt, som repræsentant for 3F Fredericia til Bevillingsnævnet.

 

3F Fredericia har sidenhen henvendt sig til Bevillingsnævnet og informeret om, at Ken Hugo Wagenholdt var blevet fejludpeget og ikke har mulighed for at deltage i nævnets arbejde.

 

3F indstiller derfor Liselotte Honoré Andresen som medlem af Bevillingsnævnet i stedet for Ken Wagenholt.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet kan nedsætte et bevillingsnævn til at træffe afgørelser, der efter restaurationsloven ellers er henlagt til byrådet. Bevillingsnævnet træffer afgørelser efter restaurationsloven. Nævnet træffer afgørelser om tilladelse til servering af stærke drikke hos restaurationer og ved enkeltstående arrangementer.

 

Bevillingsnævnet skal bestå af én repræsentant fra politiet, som vælges af politidirektøren, ét økonomisk sagkyndigt medlem, der vælges af Byrådet, og indtil 6 andre medlemmer. Det er ikke et krav, at de udpegede er medlemmer af Byrådet.

 

I Fredericia Kommune er der tradition for, at arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden hver er repræsenteret med ét medlem i bevillingsnævnet. HORESTA og 3F er derfor blevet anmodet om at indstille medlemmer til byrådets udpegning.

 

I forbindelse med byrådsmødet den 21. februar 2022 udpegende Byrådet Ken Hugo Wagenholdt, som repræsentant for 3F Fredericia til Bevillingsnævnet. 3F Fredericia har sidenhen henvendt sig til Bevillingsnævnet og informeret om, at Ken Hugo Wagenholdt var blevet fejludpeget og ikke har mulighed for at deltage i nævnets arbejde.

 

3F indstiller derfor Liselotte Honoré Andresen som medlem af Bevillingsnævnet i stedet for Ken Wagenholt.

 

De nuværende medlemmer er som følgende:

Søren Larsen

Ole Steen Hansen

Tommy Rathlitz Nielsen

Peder Tind

Arne Thomsen, som økonomisk sagkyndigt medlem

Vicepolitiinspektør Finn Ellesgaard Nielsen

Henriette Vadstrup Sørensen, som repræsentant for Horesta

Ken Hugo Wagenholdt, som repræsentant for 3F

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget videresender sagen til Byrådet til udpegning af en ny repræsentant fra 3F.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Videresendes til udpegning i Byrådet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Byrådet udpegede Liselotte Honoré Andresen.

Punkt 14 Initiativretssag: Forslag fra Enhedslisten

Sagsresumé

Enhedslisten har fremsendt initiativretssag til behandling i byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Enhedslisten har fremsendt initiativretssag til behandling i byrådet:

 

”Der har i den sidste tid hersket usikkerhed om både borgervejlederens beføjelser samt hvem borgervejlederen er ansat under. En af årsagerne til usikkerhederne er, at borgervejlederen aldrig blev skrevet ind i styrelsesvedtægten.

 

Fredericia er endnu ikke kommet sig over Bjerregaardssagen og der er brug for soleklare signaler fra byrådet om at vi ønsker åbenhed og retssikkerhed for borgerne – ikke at lukke sig om sig selv og beskytte sine egne. Usikkerheden om borgervejlederen bidrager desværre til det modsatte.

 

Der er brug for en stærk og aktiv borgervejleder til at vejlede borgerne og sikre deres retssikkerhed. Det har vi sagt før og det slår vi gerne fast igen.

 

Nu er der brug for, at det også formelt slås fast med syvtommersøm”.

 

Indstillinger

Enhedslisten foreslår

  1. At borgervejlederen skrives ind i styrelsesvedtægten
  2. At det her gøres klart, at borgervejlederen er ansat under paragraf 65e.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Borgmesteren satte følgende ændringsforslag til afstemning:

 

”Byrådet oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget. Økonomi- og Erhvervsudvalget faciliterer en evalueringsproces af borgervejlederfunktionen inden sommerferien og kan på den baggrund indstille evt. ændringer til Byrådet”.

 

Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Nye Borgerlige stemte for ændringsforslaget.

 

Imod ændringsforslaget stemte: Enhedslisten.

 

For indstilling 1-2 stemte: Enhedslisten.

Imod indstilling 1-2 stemte: Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Nye Borgerlige.

 

Punkt 15 Beslutningssag: Salg af C.F. Tietgens Vej 24, Taulov (Lukket)

Punkt 16 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller