Byrådet - 27-04-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Onsdag, 27 april, 2022 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Lørdag, 23 april, 2022 - 15:46
Referat publiceret:
Torsdag, 2 juni, 2022 - 14:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Dagsordenen blev godkendt.

 

Ikke spørgetid – da der ikke blev anmeldt spørgsmål.

Punkt 2 Beslutningssag: Regnskab 2021 - Fredericia Kommune

Sagsresumé

Årets resultat udviser samlet et overskud på 94,9 mio. kr., hvilket er et forbedret resultat på 141,3 mio. kr. i forhold til vedtaget budget. Den gennemsnitlige kassebeholdning udgør 442 mio.kr.

Regnskabet for 2021 viser samlet set i forhold til serviceramme og modtaget COVID-19 kompensation et mindreforbrug på 7,5 mio. kr.  Der er i løbet af 2021 givet en række tillægsbevillinger, som netto medfører, at der i forhold til korrigeret budget er et mindreforbrug på 11,1 mio. kr.

 

Det korrigerede budget til COVID-19 relaterede udgifter udgør 15,9 mio. kr. inkl. Fredericia Kommunes andel af den centrale kompensation på 7,8 mio. kr. Den beregnede omkostning er opgjort til 24,7 mio. kr.  COVID-19 konsekvenser på budget og forbrug indgår i ovenstående opgørelse af serviceudgifterne.

 

På anlæg inkl. jordforsyning/DanmarkC er der for 2021 et mindreforbrug på 124,2 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Dette skyldes hovedsageligt tidsmæssige forskydninger i gennemførelsen af projekterne samt udsving på en række projekter.

 

På brugerfinansieret område viser regnskabet et mindreforbrug på 9,6 mio. kr., som kan tilskrives øgede indtægter på driftssiden, udsving på anlægsprojekter samt tidsmæssig forskydning i gennemførelsen af anlægsprojekter.

 

På renter og afdrag er der mindre udsving, mens der på lånoptagelse er en mindre lånoptagelse på i alt 28,4 mio. kr., hvoraf 23,2 mio. kr. kan henføres til konsekvensen af forskydning på gennemførelsen af anlægsprojekter.

 

Under finansforskydninger er der på indskud i Landsbyggefonden en afvigelse på 8,1 mio. kr., hvor forsinkelse i gennemførelsen af en række konkrete sager betyder, at kommunens indbetaling ligeledes forskydes. Endvidere er der finansforskydninger af mere teknisk karakter, som hovedsageligt kan henføres til forskydninger i kortfristet tilgodehavender, kortfristet gæld og mellemregning mellem regnskabsår. Disse forskydninger af mere teknisk karakter udgør i alt en udgift på 43,8 mio. kr.

 

Disponeringen af afvigelserne i forhold til korrigeret budget med eventuel overførsel til 2022 behandles i dagsordenspunktet ”Overførsel af beløb fra 2021 til 2022”.

 

Det samlede regnskab fremsendes til foreløbig godkendelse, før det fremsendes til revisionen.

 

Sagsbeskrivelse:

Idet der ikke er en 1:1 kobling til den nye fagudvalgsstruktur pr. 1. januar 2022 i forhold til regnskabsaflæggelsen på den gamle udvalgsstruktur i 2021, opstår der en praktisk udfordring i forhold til, hvilket ”nyt” fagudvalg, der skal behandle delregnskaberne for de tidligere fagudvalg. På den baggrund har Økonomi- og Erhvervsudvalget på møde den 14. marts 2022 godkendt proces for politisk behandling af regnskab 2021, hvor regnskabet for 2021 sendes direkte til behandling i Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet uden forudgående fagudvalgsbehandlinger.

 

Det endelige regnskab for Fredericia Kommune er udarbejdet og klar til politisk behandling. I forbindelse med regnskabsafslutningen har fagområderne og stabene udarbejdet en opgørelse af regnskab 2021. Regnskab 2021 er vedlagt som bilag.

 

Regnskabet skal jævnfør Styrelsesloven videregives til revisionen, hvor det forinden skal godkendes foreløbigt af Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser servicerammen og anlægsloftet samt resultatet for 2021.

Tabel 1 

2021, mio. kr. 

Ramme 

Regnskab 

Serviceudgifter 

2.449,6

2.449,9

Bruttoanlægsudgifter

228,2

271,9

 

På serviceudgifter har kommunen udover servicerammen modtaget 7,8 mio. kr. i kompensation til COVID-19 relaterede omkostninger. Kommunen må ”gratis” overskride servicerammen med dette beløb i forhold til eventuel individuel sanktion. Udgifterne til COVID-19 indgår i ovenstående regnskabstal.

Således har kommunens reelle serviceramme for 2021 været 2.449,6 mio. kr. + 7,8 mio. kr., som skal ses i forhold til det samlede forbrug på 2.449,9 mio. kr. Herved fremkommer mindreforbrug på servicerammen på 7,5 mio. kr.

 

Tabel 2 viser Fredericia Kommunes økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2021.  

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 2 

2021, mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Regnskab 

Skatter og generelle tilskud

-3.817,6

-3.810,0

-3.807,6

Serviceudgifter – ordinære

2.439,4

2.461,0

2.449,9

Øvrig drift

1.139,4

1.165,5

1.127,5

Renter

-4,6

-5,0

-5,5

Resultat af ordinær drift

-243,4

-188,5

-235,6

Anlæg

187,1

338,0

243,6

Resultat skattefinansieret

-56,3

149,5

8,0

Jordforsyning/Danmark C

14,6

-22,2

-52,0

Brugerfinansieret område

30,9

33,0

23,4

Resultat før finansielle poster

-10,8

160,3

-20,6

Lånoptagelse

-43,8

-209,9

-181,5

Afdrag på lån

101,0

106,3

107,1

Resultat i alt

46,4

56,7

-94,9

 

 

 

 

Øvrige finansforskydninger

3,5

13,9

35,7

 

Overordnet specifikation af forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget er vedlagt som bilag.

Vurdering

Årets resultat viser et overskud på -94,9 mio. kr., hvilket er 141,3 mio. kr. bedre end det vedtagne budget. Den gennemsnitlige kassebeholdning er i konsekvens heraf højere end budgetteret og er ved årets udgang 442 mio. kr. Kassebeholdningen ligger således over målet på 150 mio. kr. i den økonomiske politik. Fredericia Kommune har ved udgangen af 2021 fortsat en god økonomi, der er dog grund til opmærksomhed på enkelte udfordringer på serviceudgifterne.

 

Resultatet i 2021 påvirkes overordnet set positivt af lavere udgifter til øvrige udgifter (overførselsudgifter), øget salg af grunde og erhvervsarealer, bedre resultat på brugerfinansieret område, øgede renteindtægter samt øget lånoptagelse primært på grund af overførsel af lånedispensation vedrørende øget anlægsaktivitet til understøttelse af beskæftigelsen og erhvervslivet. Resultatet er påvirket i negativ retning af lavere skatter og tilskud, øgede serviceudgifter inkl. COVID-19 relaterede udgifter, et udvidet anlægsprogram bl.a. overførte midler fra 2020 samt ekstra afdrag på lån primært som følge af salg af boligparceller i Fuglsang. Samlet set har dette betydet et resultat, der er 141,3 mio. kr. bedre end oprindeligt budgetteret.

 

Det skal bemærkes, at der ikke er tale om en varig forbedring, men der er tale om tidsmæssig forskydning i forbruget.  Der henvises til overførselssagen på dagsordenen for oversigt over overførsler af beløb fra 2021 til 2022, hvor der samlet set netto inkl. beløb under finansforskydninger vedrørende Indskud i Landsbyggefonden ønskes overført 141,2 mio. kr. til 2022.

 

SERVICEUDGIFTER

Kommunens serviceramme for 2021 er på 2.449,6 mio. kr. og der er modtaget 7,8 mio. kr. i kompensation fra staten til COVID-19 relaterede omkostninger. Dette giver samlet et ”sigtepunkt” på serviceudgifter på 2.457,4 mio. kr. Årets forbrug har samlet set været 7,5 mio. kr. lavere end dette ”sigtepunkt”. En del af mindreforbruget kan i et vist omfang været relateret til covid-19 med nedlukning og reduceret aktivitet på en række områder, men det er vanskeligt at opgøre præcist og henføre en eventuel andel helt præcist hertil.

Regnskabsresultatet for kommunerne samlet set ligger over den samlede serviceramme, der kan således være risiko for sanktion til kommunerne i 2022.

 

Der er i regnskabet udsving på serviceudgifterne på enkelte områder, hvor budgettet isoleret set har været under pres i 2021. F.eks. kan nævnes det specialiserede sociale område, hvor der i 2021 har været øget tilgang til eksterne botilbud, krisecentre og forsorgshjem.

 

Regnskabsresultaterne for fagudvalgene viser på serviceudgifter samlet et mindreforbrug på 11,1 mio. kr. i forhold til korrigeret budget, som kan specificeres således

  • By- og Planudvalget, mindreudgift på 0,2 mio. kr.
    • Driftsmæssige udsving, mindreudgift 0,2 mio. kr.

 

  • Miljø- og Teknikudvalget, mindreudgift på 3,2 mio. kr.
    • Midler til Landsbypuljer, mindreudgift 1,0 mio. kr.
    • Driftsmæssige udsving på øvrige poster f.eks. vintertjeneste, vejdrift, kollektiv trafik, rottebekæmpelse, natur m.v., i alt mindreudgift 2,2 mio. kr.

 

  • Børne- og Skoleudvalget, mindreudgift på 8,3 mio. kr.
    • Skolerne, bl.a. konsekvens af udmelding om ny budgetmodel, mindreudgift 8,5 mio. kr.
    • Dagtilbud, nedgang i børnetal, mindreudgift 2,5 mio. kr.
    • Dagtilbud, skoler og fritid, øvrige udsving, mindreudgift 1,1 mio. kr.
    • Familie- og børnesundhed, mindreudgift på bl.a. foranstaltninger, eksterne projekter m.v. i alt 0,7 mio. kr.

 

  • Kultur og Idrætsudvalget, mindreudgift på 2,1 mio. kr.
    • Let`s go (eksternt projekt), mindreudgift 0,8 mio. kr.
    • Folkeoplysning, mindreudgift 0,7 mio. kr.
    • Driftsudsving på øvrige poster f.eks. Fredericia Idrætsråd, udendørs idrætsanlæg, i alt mindreudgift 0,6 mio. kr.
  • Social- og Beskæftigelsesudvalget, merudgift på 13,5 mio. kr.
    • Beskæftigelse, eksterne puljemidler, merudgift 1,7 mio. kr. (forskydning af indtægt)
    • Beskæftigelse, udmøntning af puljer til miniflexjob, mindreudgift 3,1 mio. kr.
    • Beskæftigelse, Pulje til rådet for beskæftigelse, uddannelse og udvikling, mindreudgift 0,7 mio. kr.
    • Social, øget tilgang til eksterne botilbud og forsorgshjem, merudgift på 13,7 mio. kr.
    • Social, internt ASF-tilbud har ikke fuld effekt i 2021, merudgift 2,5 mio. kr.
    • Social, Alkohol sigende mellemkommunale udgifter m.v. merudgift i alt 1,1 mio. kr. 
    • Social, udsving på øvrige driftskonti, løn, administration, ”Din indgang”, efterværn mv., netto mindreudgift 1,9 mio. kr.

 

  • Senior- og Handicapområdet, merudgift på 5,2 mio. kr.
    • Visitationen, BPA (Brugerstyret Personlig Assistance) merudgift 3,1 mio. kr.
    • Visitationen, færre udgifter til respiratorborgere, afregnet færre timer til praktisk hjælp, mindreudgift 3,1 mio. kr.
    • Visitationen, driftsmæssige udsving på øvrige konti f.eks. madleverandører, mellemkommunale afregning m.v., mindreudgift i alt 1,9 mio. kr.
    • Plejen, hjemmehjælp, uddelegeret pleje, sygepleje og rehabilitering, merudgift 8,7 mio. kr. (Handleplan er iværksat, og merforbruget forventes ikke at være varigt).
    • Plejen, indtægter fra forlig i tvistsag om leverede timer fra eksternt vikarbureau, merindtægt 3,0 mio. kr.
    • Plejen, stimuli til oplevelsesindustrien (eksterne midler), mindreudgift 1,0 mio. kr.
    • Plejen, udsving på en række driftsaktiviteter i øvrigt, merudgift 0,9 mio. kr.
    • Hjælpemidler og Kommunikation, ny leverandøraftale stomi, mindreudgift 1,2 mio. kr.
    • Hjælpemidler og Kommunikation, øgede udgifter til hjælpemidler, udskiftning af gamle nødkald m.v. delvist finansieret af mindreforbrug på en række øvrige aktiviteter, merforbrug 0,9 mio. kr.
    • Senior og Sundhed, ekstra udgifter til elever, merudgift 5,0 mio. kr.
    • Senior og Sundhed, stimuli til oplevelsesindustrien (eksterne midler), mindreudgift 0,6 mio. kr.
    • Senior og Sundhed, styrket praktikvejledning, mængdereguleringspulje samt udsving på øvrige driftskonti, mindreudgift 3,0 mio.
    • Senior og Sundhed, eksterne projektmidler bl.a. demensfælleskabet Lillebælt og flere hænder i ældreplejen m.v., mindreudgift 0,7 mio. kr.
    • Egne enheder, ansættelse sikkerhedsfirma Kobbelgården 1, merudgift 0,9 mio. kr.
    • Egne enheder, Kobbelgården 3, øgede lønforbrug og mindreforbrug på øvrige drifts- og administrationskonti, merudgift 1,6 mio. kr. (Handleplan er iværksat, og merforbruget forventes ikke at være varigt).
    • Handicapområdet, Proaktiv, Ullerupdalvej, merudgift 0,5 mio. kr.
    • Handicap fælles, ingen større projekter, besparelse på IT m.v., mindreudgift 1,0 mio. kr.
    • Myndighed, budgettildelingspulje egne enheder og øget tilgang til eksterne botilbud, merforbrug 2,6 mio. kr.
    • Myndighed, stigende egenbetalinger, vundet tvistsag samt øgede indtægter vedrørende mellemkommunale borgere i egne tilbud m.v., merindtægt 3,3 mio. kr.

 

  • Sundhedsudvalget, mindreudgift på 0,8 mio. kr.
    • Tilbagebetaling 2019 og 2020 for fællestværsektoriel udviklingskonsulent, mindreforbrug 0,6 mio. kr.
    • Udsving på øvrige konti i øvrigt, netto mindreudgift 0,2 mio. kr.
  • Uddannelsesudvalget, mindreudgift på 5,9 mio. kr.
    • Udvalgets aktivitetskonto, mindreudgift 3,6 mio. kr.
    • Færre elever på FGU, mindreudgift 1,9 mio. kr.
    • SOSU-vejledning og 10. klasse, mindreudgift 0,3 mio. kr.

 

  • Økonomiudvalget, mindreudgift på 9,3 mio. kr.
    • Ejendomsdriften, drift af ejendomme rådhuset m.v., forlængelse af lejemål i Ryes Center samt fraflytningsudgifter i Ryes Center og Danmarksgade (Plejens administration), merudgift i alt 6,7 mio. kr.
    • Færre indtægter i kantinen og øgede lønomkostninger på det administrative område, merudgift 4,7 mio. kr.
    • Forsikringer, primært øgede udgifter til arbejdsskadeerstatninger og arbejdsmarkedets erhvervssikring, merudgift 7,1 mio. kr.
    • Mindreforbrug primært vedr. Trekantsamarbejdet, tilskud til forskellige formål og særlige arrangementer, mindreudgift 0,7 mio. kr.
    • Mindreforbrug på centrale puljer primært rekrutteringspuljen (AUB-midler), elevpuljen, Kanalby-samarbejde samt restmidler på prisreguleringspuljen, mindreforbrug 18,3 mio. kr.
    • Øgede indtægter/mindreforbrug generelt største afvigelser på Serviceafdelingen, IT-afdelingen og Vækst, Teknik og Klima, i alt mindreudgift 8,8 mio. kr. 

 

Det skal bemærkes, at restbudget på prisreguleringspuljen, som vedrører kommunen på tværs, udgør 7,5 mio. kr. af afvigelsen under centrale puljer på Økonomiudvalget.

 

Der henvises til overførselssagen på dagsordenen for oversigt over overførsler af beløb fra 2021 til 2022.

 

Byrådet vedtog i 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne holdes indenfor egen budgetramme.

 

Det korrigerede budget til COVID-19 relaterede udgifter udgør 15,9 mio. kr. inkl. Fredericia Kommunes andel af den centrale kompensation på 7,8 mio. kr. Den beregnede omkostning er opgjort til 24,7 mio. kr.  COVID-19 konsekvenser på budget og forbrug indgår i ovenstående opgørelse pr. udvalg.

 

COVID-19 omkostningerne, de største poster vedrører:

  • Ekstra rengøring i skoler og dagtilbud
  • Ekstra rengøring i dagplejen
  • Implementering af anlægsbudget og ekstra byggesagsbehandler
  • Besøgsmidler på plejecentre og dagsture til plejehjemsbeboere
  • Mistede indtægter på FIC m.v.
  • Beregnede sparede driftsudgifter relateret til COVID-19

 

 

ØVRIGE UDGIFTER

Der er samlet set en mindreudgift på øvrige driftsudgifter i forhold til korrigeret budget på i alt 38,0 mio. kr. Mindreudgiften kan primært henføres til beskæftigelsesområdet på følgende aktiviteter:

  • Færre ledige og en lavere ydelse pr. ledig på dagpenge, mindreudgift 23,0 mio. kr.
  • Færre ledige og en lavere ydelse pr. ledig på kontanthjælp, mindreudgift 13,0 mio. kr.
  • Flere ledige på sygedagpenge, merudgift 5,9 mio. kr.

Mindreudgiften skal ses i sammenhæng med midtvejsreguleringen i 2021, som var på 28,0 mio. kr. og som blev afregnet med kassen.
 

Der er herudover en samlet merindtægt på den centrale refusionsordning på børne- og skoleområdet samt senior- og handicapområdet med i alt 7,4 mio. kr.

 

Der er på de øvrige aktiviteter udsving med en samlet mindreudgift på 0,5 mio. kr. Afvigelsen vedrører bl.a. overskud på driften af ældreboliger.

 

ANLÆGSUDGIFTER INKL. JORDFORSYNING/DANMARK C

Anlægsloftet var i 2020 suspenderet, og Fredericia Kommune udnyttede muligheden for at fremrykke aktivitet og således understøtte beskæftigelsen og erhvervslivet under COVID-19. Dette betød, at Fredericia Kommunes anlægsbudget i 2020 var historisk stort og ambitiøst. En del af den budgetterede aktivitet blev på grund af leveringstid og kapacitet i markedet overført til 2021. Dette har betydet, at det korrigerede anlægsbudget i 2021 også har været stort og ambitiøst.


Resultatet for 2021 viser et mindreforbrug på 124,2 mio. kr. i forhold til korrigeret budget. Alle aktiviteter, som indgik i lånedispensationen i 2020, og som blev overført til 2021 er gennemført. Mindreforbruget vedrører således en række projekter i det ”ordinære” anlægsprogram i 2021, som bl.a. på grund af leveringstider og kapacitet i markedet ikke har kunnet gennemføres. Herudover er der også afvigelser på en række projekter.

 

Specifikation af anlægsprogrammet med beløb foreslået til overførsel til næste år og regulering via kassen er vedlagt som bilag. Endvidere vedlægges en oversigt over anlægsprojekter med bemærkninger, som er større end 2,0 mio. kr. og afsluttes med endeligt anlægsregnskab i 2021.

 

Der henvises til overførselssagen på dagsordenen for oversigt over ønskede overførsler af beløb fra 2021 til 2022.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

På det brugerfinansierede område (klimaprojekter og affald) er der samlet set et mindreforbrug på 9,6 mio. kr., som vedrører affald. Afvigelsen kan henføres til øgede indtægter på driftssiden med 1,5 mio. kr. og mindreforbrug på anlæg på 8,1 mio. kr., som bl.a. skyldes tidsmæssige forskydninger i gennemførelsen af projekterne.

Der foreslås lagt i alt 2,1 mio. kr. i kassen, mens overførsel af 7,5 mio. kr. på igangværende anlægsprojekter indgår i overførselssagen på dagsordenen for oversigt over ønskede overførsler af beløb fra 2021 til 2022.

 

FINANSIELLE POSTER

Der er i løbet af året justeret for renteniveau i forhold til budgetteret, justering af afdrag, opkrævet garantiprovision samt øget lånoptagelse primært i forbindelse med overførsel af andel af lånedispensation fra 2020 i konsekvens af forskydning af anlægsprojekter.

 

Der er mindre udsving på afdrag og renter i forhold til det korrigerede budget med en merudgift på i alt 0,3 mio. kr.

 

På lånoptagelse er der en afvigelse på 28,4 mio. kr., hvoraf de 5,2 mio. kr. vedrører budgetteret lånoptagelse vedrørende energilån Skolesvinget som ikke har kunnet realiseres samt et bedre resultat på brugerfinansieret end budgetteret. De resterende 23,2 mio. kr. indgår på dagsordenen vedrørende overførsler af beløb fra 2021 til 2022.

 

Under finansforskydninger er der vedrørende indskud i Landsbyggefonden en afvigelse på 8,1 mio. kr., hvor forsinkelse i en række konkrete sager betyder, at kommunens indbetalinger ligeledes udskydes. Beløbet indgår på dagsordenen for oversigt over overførsler af beløb fra 2021 til 2022.

 

Endvidere er der finansforskydninger af mere teknisk karakter, som hovedsageligt kan henføres til forskydninger i kortfristede tilgodehavender, kortfristet gæld og mellemregning mellem regnskabsår. Disse forskydninger af mere teknisk karakter udgør i alt 43,8 mio.kr.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at

  1. Fredericia Kommunes årsregnskab for 2021 godkendes og overgives til revisionens gennemgang.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Godkendt.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 3 Beslutningssag: Overførsel mellem årene 2021 til 2022

Sagsresumé

Regnskab 2021 er afsluttet og byrådet skal godkende overførsel af over-/underskud mellem 2021 og 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har på møde 17. maj 2021 godkendt en revision af principper for overførsel af budgetter mellem årene, som efterfølgende er indarbejdet i principper for økonomistyring.

I Kommunens Principper for Økonomistyring er der herefter som hovedregel overførselsadgang af mer-/mindreforbrug imellem årene efter følgende principper

  • Serviceudgifter decentrale enheder. Overførselsadgang mellem årene på maksimalt 3 % af det korrigerede budgetbeløb på enhedsniveau for mindreforbrug eller det fulde merforbrug. (Kommunens decentrale enheder fremgår af positivliste – vedlagt som bilag).
  • Serviceudgifter politisk besluttede tiltag – overførselsadgang for det fulde beløb.
  • Serviceudgifter eksterne midler – overførselsadgang for det fulde beløb.
  • Ældreboliger drift – overførselsadgang for det fulde beløb (lejernes midler).
  • Anlægsprojekter, jordforsyning, Danmark C, Indskud i Landsbyggefonden samt brugerfinansierede områder - overførselsadgang for det fulde beløb.
  • Låneoptagelse – overførselsadgang som konsekvens af forskydning i låneadgangsgivende anlægsprojekter.

 

For de dele af kommunens økonomi, som enten ikke fremgår af positivlisten eller indgår i de ovennævnte kategorier, er der ingen overførselsadgang af hverken mer- eller mindreforbrug. Der er således ikke overførselsadgang for f.eks. budgetter på overførselsudgifter, skatter og tilskud.

 

Økonomistaben er ansvarlig for at udarbejde en samlet oversigt over beløb, som ønskes overført til det efterfølgende års budget. Overførslen skal godkendes af byrådet.

 

I henhold til ovenstående principper er der i forbindelse med regnskab 2021 indmeldt i alt netto 141,172 mio. kr. til ønsket overførsel mellem årene med følgende fordeling:

  • Serviceudgifter samlet 22,718 mio. kr. fordelt på
    1.  Decentrale enheder, ønsket overførsel 14,171 mio. kr.
    2.  Decentrale enheder, ønsket lån (gæld) 3,198 mio. kr.
    3. Politisk besluttede tiltag, ønsket overførsel 8,495 mio. kr.
    4. Eksterne midler, ønsket overførsel 3,250 mio. kr.
  • Ældreboliger drift, ønsket overførsel 0,375 mio. kr.
  • Anlæg, ønsket overførsel 95,860 mio. kr.
  • Jordforsyning/DanmarkC anlæg, ønsket overførsel 29,737 mio. kr.
  • Brugerfinansieret område, ønsket overførsel 7,519 mio. kr.
  • Indskud i Landsbyggefonden, ønsket overførsel 8,144 mio. kr.
  • Lånoptagelse, forskudt hjemtagelse af lån 23,181 mio. kr.

I overensstemmelse med de godkendte principper er den ønskede overførsel af budgetter til 2022 på serviceudgifterne opgjort til netto 22,718 mio. kr. Det skal bemærkes, at serviceudgifterne i regnskabet for 2021 samlet udviser et restbudget på 11,106 mio. kr. Der ønskes således en overførsel, der er 11,612 mio. kr. højere end resultatet, hvilket er lig med et tilsvarende forbrug af kassen.

 

Der vedlægges specifikation pr. udvalg over de ønskede overførsler af beløb mellem årene.

 

På anlægsprojekterne med afsmittende effekt på lånoptagelse er der tale om tidsmæssige forskydninger i gennemførelsen af en række anlægsprojekter primært på grund af leveringstider og kapacitet i markedet. Der er vedlagt bilag med oversigt over de ønskede overførsler pr. anlægsprojekt. Herudover ønskes der i forbindelse med overførslen omplaceret budgetter mellem projekter, disse er markeret med * i oversigten.

 

Der vedlægges bilag med oversigt over ønskede justeringer af anlægsbevillinger i konsekvens af ovenstående.

 

Indskud i Landsbyggefonden vedrører midler på konkrete sager, hvor forsinkelse i gennemførelsen af en række konkrete sager betyder, at kommunens indbetaling ligeledes er tidsmæssigt forskudt.

Økonomiske konsekvenser

Økonomi, Personale og IT gør opmærksom på, at såfremt byrådet beslutter at overføre beløbene under serviceudgifter vil dette betyde, at der i forbindelse med overførselssagen godkendes et kasseforbrug på 11,612 mio. kr., og at overførslen i første omgang vil betyde et tilsvarende pres på serviceudgiftsrammen for 2022. Eventuel overførsel af budget mellem årene 2022 til 2023 ved regnskabsaflæggelsen for 2022 vil isoleret set udligne eller reducere dette pres.

 

På anlæg, jordforsyning og DanmarkC vil forskydningen ikke påvirke i forhold til overholdelse af buttoanlægsrammen, da der ikke er sanktion på denne i regnskabssituationen men alene i forbindelse med budgetvedtagelsen.

 

På ældreboliger, indskud i Landsbyggefonden og lånoptagelse vil der alene være tale om en tidsmæssig forskydning i gennemførelsen af aktiviteterne.

Vurdering

Årets forløb med COVID-19 og deraf følgende nedlukninger, reduceret aktivitet og hjemsendelser har haft betydning for regnskabsresultatet for 2021. Det er vanskeligt at opgøre konsekvensen nøjagtigt og dermed lave en objektiv fordeling af sparrede driftsudgifter mellem det ordinære driftsbudget og konsekvenser relateret til COVID-19.

 

På serviceudgifterne er den ønskede overførsel på 22,718 mio. kr. i overensstemmelse med Principper for Økonomistyring, men en overførsel, der er større end resultatet med et restbudget på 11,106 mio. kr., strider imidlertid imod rammestyringsprincippet fra den Økonomiske Politik.

 

Direktionen har derfor udarbejdet et alternativt forslag til nedbringelse af overførsel mellem årene 2021/2022 med henblik på, at der ikke overføres mere end det samlede overskud på 11,106 mio. kr. Det betyder at rammestyringsprincipperne vægtes højere end principperne for overførsel mellem årene.

 

Direktionens forslag vil betyde, at politisk besluttede, eksterne midler, decentrale enheders opsparing og gæld overføres efter de nævnte principper i den økonomiske politik, men at der i forhold til de udvalg, hvor der samlet set ikke er finansiering til den ønskede overførsel af midler, overføres et tilsvarende negativt beløb.

Udvalget skal efterfølgende håndtere den negative overførsel f.eks. ved at modregne i de overførte beløb på øvrige områder eller indenfor udvalgets samlede budgetramme til serviceudgifter i 2022. Forslaget vil betyde, at der – ud over overførslerne jfr. styringsprincipperne - yderligere overføres følgende negative beløb med i alt 11,612 mio. kr.:

  • Børne- og Skoleudvalget 5,449 mio. kr.
  • Kultur- og Idrætsudvalget 0,585 mio. kr.
  • Social- og Beskæftigelsesudvalget 2,640 mio. kr.
  • Senior- og Handicapudvalget 2,937 mio. kr.

 

Hovedtal for Direktionens alternative forslag er vedlagt som bilag.

 

Direktionen har igangsat en revision af principper for overførsel mellem årene for at sikre større sammenhæng til rammestyringsprincippet i den økonomiske politik.

 

På anlæg, jordforsyning, DanmarkC, brugerfinansieret område, indskud i Landsbyggefonden og lånoptagelse er det forvaltningens indstilling, at de anmeldte beløb til overførsel godkendes, og at der i 2022 frem mod 2. budgetopfølgning i 2022 følges skarpt op på det korrigerede anlægsbudget og forventningen til gennemførelse af det samlede ambitiøse program i 2022.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende:

  1. At overførsler fra 2021 til 2022 vedrørende serviceudgifter foretages med anvendelse af direktionens foreslåede alternativ, jf. sagsfremstillingen.
     
  2. At der således overføres i alt 129,560 mio. kr. netto med følgende fordeling:
    1. 22,718 mio. kr. på serviceudgifter jf. principper for overførsel af budgetter mellem årene på politisk besluttede, eksterne midler og decentrale enheder på positivlisten
    2. -11,612 mio. kr. i negativ overførsel på de fire udvalg, hvor der samlet set i forhold til resultatet ikke er finansiering til den ønskede overførsel på serviceudgifter
    3.  0,375 mio. kr. på ældreboliger drift.
    4. 125,597 mio. kr. på anlæg inkl. jordforsyning og DanmarkC.
    5. 7,519 mio. kr. på brugerfinansieret anlæg.
    6. 8,144 mio. kr. vedr. Indskud i Landsbyggefonden.
    7. Lånoptagelse forskydes i konsekvens forskydning på anlæg med -23,181 mio. kr.

 

  1. At fagudvalg der som følge af anvendelse af alternativ overførselsmodel får overført negativt beløb, får til opgave snarest muligt at få udlignet beløbet inden for egen budgetramme.

 

  1. At der i forbindelse med overførsel af beløb på anlæg godkendes de skitserede omplaceringer mellem anlæg og at anlægsbevillinger justeres tilsvarende og budgettet dermed frigives.
     

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

1-4 anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 4 Beslutningssag: Ansøgninger til brandingpuljen

Sagsresumé

Madsby Pigecup samt FCC og TSIF (BørneTour) søger brandingpuljen om tilsammen 90.000 kr. Begge ansøgninger falder inden for brandingpuljens formål og kan derfor støttes. Hvis de to arrangementer støttes, vil der være 49.000 kr. tilbage i brandingpuljen i 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 19. april 2021 at bibeholde brandingpuljen med fire faste initiativer og med mulighed for yderligere støtte af aktiviteter, events og markedsføring, der lever op til puljens formål.

 

Puljens tredelte formål er 1) at markere Fredericia som en attraktiv og levende by, 2) at øge synligheden af tiltag og arrangementer og 3) at understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

 

Beløb over 50.000 kr. fra brandingpuljen skal jf. delegationsplanen godkendes i byrådet.

 

I denne sag behandles to ansøgninger samlet. De to ansøgninger er på hhv.

Madsby Pigecup: 50.000 kr.

FCC og TSIF (BørneTour): 40.000 kr.

Selvom kun det ene ansøgte beløb overstiger 50.000 kr., behandles de her samlet, da puljen herefter vil være næsten opbrugt. Byrådet derfor skal have mulighed for at prioritere, idet der erfaringsmæssigt løbende igennem året vil komme flere ansøgninger til puljen. Der vil således være arrangementer, som evt. har fået tilskud tidligere år, og som ikke vil kunne få midler i år.

 

Ansøgerne vil efter afholdelse af arrangementerne blive bedt om at dokumentere, at kommunens tilskud er blevet brugt til det formål, som tilskuddet er givet til. Såfremt det fulde støttebeløb ikke er brugt efter afholdelse, skal mindreforbruget betales tilbage.

Økonomiske konsekvenser

De frie midler i brandingpuljen består af 399.000 kr. i 2022. Heraf er der brugt 260.000 kr. i forbindelse med to tidligere ansøgninger i 2022 og en enkelt fra 2021, der først er faktureret i 2022, og der er således 139.000 kr. tilbage i puljen. Såfremt de to arrangementer støttes, vil der være 49.000 kr. tilbage i puljen i 2022.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at begge arrangementer/ansøgninger lever op til kriterierne for brandingpuljen, og at arrangementerne kan støttes.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende de to bevillinger på i alt 90.000 kr. fra brandingpuljen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 5 Beslutningssag: Vedtagelse af forslag til lokalplan 380 Boliger ved Skærbækvej, Skærbæk samt forslag til kommuneplantillæg nr. 1

Sagsresumé

Fredericia Kommune har udarbejdet et forslag til en ny lokalplan samt kommuneplantillæg for boliger ved Skærbækvej/Langelandsvej i Skærbæk. Lokalplanen skal muliggøre, at der opføres ca. 93 boliger i form af tæt-lav rækkehuse i ét plan, fordelt på de to matrikler nr. 7a og 7fb Skærbæk By, Taulov.

 

Der har været lokal interesse i planerne og forvaltningen har derfor afholdt to borgermøder, ét digitalt borgermøde den 11. maj 2021 og ét fysisk borgermøde den 23. august 2021, samt haft en løbende dialog med beboerforeningen i Skærbæk efterfølgende. Opsamlende resuméer af de to borgermøder er vedlagt som bilag.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af en anmodning fra en udvikler har Fredericia Kommune igangsat udarbejdelsen af et forslag til en ny lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for boliger ved Skærbækvej/ Langelandsvej i Skærbæk.

 

Udviklerens projekt udlægger et areal på ca. 5 ha til boligbebyggelse med 93 rækkehuse, samt tilhørende fællesfaciliteter og grønne fællesarealer. Lokalplanen skal dermed bidrage med flere attraktive boliger i den nordlige del af Skærbæk.

 

Området
Lokalplanområdet er i dag dyrket landbrugsjord, men er i kommuneplanen udlagt til boligområde.
Lokalplanens afgrænsning er delt i to dele nord og syd for Langelandsvej, henholdsvis en del af matr.nr. 7a og hele matr.nr. 7fb begge af Skærbæk By, Taulov.

 

Det er hensigten, at den nye cykelsti langs områdets vestlige og sydlige afgrænsning skal matrikulært sammenlægges med Skærbækvej (vejmatrikel 7000f Skærbæk By, Taulov). Lokalplanens afgrænsning følger således de fremtidige skel, som forventes at være gældende, før lokalplanforslaget offentliggøres i høring.

 

Lokalplanområdet afgrænses mod vest af Skærbækvej. På den anden side af vejen er der åbent land med landbrug, samt en ny rækkehusbebyggelse - Overmarken - som er opført af samme udvikler. Mod nord afgrænses området af landbrugsjord, som er udlagt til bevaringsværdigt landskab i kommuneplanen. Mod nordøst afgrænses området også af landbrugsjord, som grænser op mod Børup skov, og mod sydøst grænser lokalplanområdet op til et boligområde som er under udbygning med blandet tæt-lav, åben-lav og etagebebyggelse. Syd for området ligger et erhvervsområde.

Området har gode infrastrukturelle forbindelser til resten af kommunen, samt relativ nærhed til indkøb, skole og institutioner. Området kobles til den nye cykelsti, der anlægges langs Skærbækvej.

 

Lokalplanens indhold
Lokalplanen har til formål at muliggøre udvikling af et nyt attraktivt boligområde.
Lokalplanen giver mulighed for at udstykke til parcelhusbebyggelse og for at opføre tæt-lav bebyggelse. Især ved anvendelse til tæt-lav bebyggelse stilles der konkrete krav til kvaliteten af såvel bebyggelsen som de grønne friarealer.

 

Lokalplanen sikrer også, at området får tilstrækkelige kvalitative udearealer til fælles ophold, tilstrækkeligt antal parkeringspladser mv., at der ved anvendelse til tæt-lav boliger anlægges fællesfaciliteter som fælleshus, samt at regnvandshåndtering sikres inden for området.

 

Kommuneplanen
Størstedelen af området er i Fredericia Kommuneplan omfattet af ramme S.B.12, som udlægger arealet til boligformål. Lokalplanen vil i anvendelse være i overensstemmelse med denne ramme.

 

En mindre del af lokalplanområdets sydlige del, er omfattet af kommuneplanramme S.E.1B, som også omfatter erhvervsområdet mod syd og udlægger arealet til erhverv i miljøklasse 4-5. Arealet er blevet væsentligt indskrænket i forbindelse med ekspropriation til cykelsti og er derfor ikke længere anvendeligt til formålet. Samtidig er der behov for en bufferzone mellem det eksisterende erhvervsområde og det kommende boligområde. Der er derfor udarbejdet et kommuneplantillæg, som udlægger den del af lokalplanområdet, der er omfattet af ramme S.E.1B, til Teknisk område, som i lokalplanen skal friholdes for boligbyggeri. Arealet får sin egen kommuneplanramme S.T.1.

 

Lokalplanens bestemmelser er ikke i overensstemmelse med kommuneplanramme S.B.1B for så vidt angår mindstegrundstørrelsen for tæt-lav bebyggelse. Derfor ændres kravene hertil ligeledes med kommuneplantillægget.

 

Indkaldelse af ideer og forslag
Der har i forbindelse med kommuneplantillægget været indkaldt ideer og forslag i perioden fra den 9. juni til den 23. juni 2021. I forbindelse med den forudgående høring har kommunen modtaget syv bemærkninger:
 

  • Kommunen bør sikre, at udlægget til teknisk område ikke påvirker det eksisterende erhverv syd for planområdet yderligere, eller begrænser deres mulighed for at udvide på matr.nr. 7eø og 7eæ Skærbæk By, Taulov yderligere.
  • Der bør værnes om Skærbæks unikke landsbymiljø, herunder at der ikke bygges flere lejeboliger, for ikke at skabe ubalance mellem antallet leje- og ejerboliger. Kommunen bør sikre udbygning af skole og daginstitutioner, hvis der bygges flere boliger. Der bør fokuseres på naturen og fuglelivet, ved ikke at tillade flere boliger langs Skærbækvej. Der bør skærmes mod reflekteret støj fra motorvejen, ved skovrejsning mellem Kolding Landevej og Skærbæk.
  • Timingen for udbygning med flere lejeboliger i Skærbæk er forkert, og antallet af boliger er for stort. Udbygningen bør afvente, at lejebolig markedet er mere balanceret i Skærbæk og der igen er efterspørgsel på på lejeboliger. Det bør overvejes, om øget tilflytning til Skærbæk er et ønske i lokalsamfundet.
  • Skærbæk vandværk er meget interesseret i nye forbrugere.
  • Boligbebyggelsen bør begrænses til syd for Langelandsvej, så indtrykket af Skærbæk som en afgrænset landsby bevares. Tempoet i udbygningen af Skærbæk bør begrænses generelt.
  • Forhold omkring bufferområdet til bevaringsværdigt landskab, potentiel økologisk forbindelse og om tillægget kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter, bliver behandlet i kommuneplantillægget.
  • Skærbæk er mættet for boligudvikling for den nærmeste fremtid. Der bør vises særligt hensyn til de naturlige interesser og faunapassager, der strækker sig fra Gudsø Vig til Hagenør nord om Skærbæk. Der bør vises hensyn til erhvervsområdet syd for planområdet ved ikke at placere boliger lige op af det. Det bør overvejes at gøre indkørslen til Skærbæk mere indbydende med en bypark fra Dagli’ Brugsen op langs Skærbækvej. Der bør tages højde for skolen og daginstitutionerne, da disse ikke menes at have plads til evt. tilflyttende børnefamilier. Der bør i stedet for boliger blive fokus på naturen og det grønne præg ved indkørslen til Skærbæk langs Skærbækvej.

 

I muligt omfang er bemærkninger medtaget i det konkrete planarbejde, mens mere generelle betragtninger forventes løftet ind i arbejdet med en helhedsplan for hele Skærbæk.
Alle indkomne bemærkninger fremgår i fulde af bilagt hvidbog.

 

Miljøforhold
Der er udarbejdet en støjredegørelse, som belyser i hvilket omfang området påvirkes af trafikstøj fra Skærbækvej og virksomhedsstøj fra den nærliggende virksomhed, Quorning Boats. På baggrund heraf er der afsat areal til og indskrevet bestemmelser i lokalplanen om etablering af støjvold mod Skærbækvej for at sikre, at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser kan overholdes. I forhold til virksomhedsstøj vurderes det, at afstandsdæmpning er tilstrækkelig.

 

Quorning Boats virke medfører endvidere risiko for gener fra emissioner, i form af lugt og støv. Fredericia Kommune har i samarbejde med Quorning Boats undersøgt risikoen for gener for det nye boligområde i forhold til Quorning Boats eksisterende produktion, samt deres eksisterende mulighed for udvidelse på matrikel 7eø og 7eæ.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at de nye boliger nord for virksomhedens område ikke vil have betydning for Quorning Boats muligheder for at overholde grænseværdier for luft med den eksisterende produktion. Tilsvarende vurderes ikke, at det nye boligområde vil have betydning for virksomhedens fremtidige udvidelsesmuligheder på matrikel 7eø, set i relation til de boliger mv., der i forvejen er etableret i området omkring virksomheden. I den forbindelse vil den eksisterende etageboligbebyggelse mod øst være mere udsat for emissioner, da der typisk vil være højere koncentrationer lidt oppe i højden end ved jorden.

 

Borgerinvolvering
Grundet stor lokal interesse i projektet og planarbejdet, er der blevet afholdt to borgermøder.

 

Det første borgermøde blev afholdt den 11. maj 2021, før lokalplanarbejdet blev påbegyndt, og blev afviklet digitalt på grund af daværende Covid-19 restriktioner. På mødet blev projektet og de planmæssige forudsætninger samt processen præsenteret, og de deltagende havde mulighed for at stille spørgsmål skriftligt. Der deltog ca. 60 borgere ved mødet. Efterfølgende blev en optagelse af mødet, samt præsentationerne, de skriftlige spørgsmål og svarene herpå offentliggjort på kommunens hjemmeside.

 

Det andet møde blev afholdt den 23. august 2021. Dette møde blev afholdt fysisk i Skærbæk i samarbejde med Skærbæk beboerforening, dog med mulighed for digital deltagelse. På mødet blev projektet, samt udkastet til lokalplanforslaget og kommuneplantillægget præsenteret, og de deltagende havde mulighed for at stille spørgsmål. Der deltog ca. 70 borgere.

 

Resuméer af de to møder er vedlagt som bilag.

 

Samlet set tydede møderne på en forholdsvis stor lokal modstand, dels i forhold til omfanget af projektet og at der kun etableres tæt-lav boligbebyggelse, og dels mod en mangel på en overordnet, langsigtet strategi for udviklingen af Skærbæk by, f.eks. i form af en helhedsplan.

 

På baggrund af responsen fra borgermøderne blev det besluttet at udskyde den politiske behandling af lokalplanforslaget, for at muliggøre en treparts dialog mellem udvikler, beboerforeningen i Skærbæk og Fredericia Kommune.

 

Dialogen har afstedkommet en opkvalificering af projektet, med øget fokus på variation og kvalitet i såvel byggeri som områdets grønne friarealer, samt en indsats for at sikre grobund for et fællesskab inden for området og områdets sammenhæng med Skærbæk by.

 

Eksempler på nedslagspunkter hvor projektet er forbedret er:

  • Mere fokus på kvalitet og variation i byggematerialerne, således at bebyggelsen ikke fremstår monotont, herunder bl.a. anvendelse af grønne tage på halvdelen af boligbebyggelsen.
  • Mere fokus beplantningen, samt karakteren af overgangen mellem lokalplanområdet og Skærbækvej, herunder en landskabelig bearbejdning og beplantning af støjvolden.
  • Tilføjelsen af et fælleshus, samt grupper af mindre drivhuse til fælles benyttelse for områdets beboere.

 

Efter aftale med udvikler, har forvaltningen forsøgt at skærpe lokalplanens bestemmelser, således at disse forbedringstiltag sikres når området etableres.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at projektet er forbedret i processen siden borgermøderne i 2021, og at lokalplanens bestemmelser medvirker til at sikre den øgede kvalitet.

 

I den indledende fase blev projektet vurderet i forhold til Bæredygtighedsværktøjet, som viste en række potentialer for forbedring. På baggrund af borgermøderne og løbende dialog med bygherre er projektet blevet forbedret i forhold til flere af disse potentialer, hvilket afspejles i lokalplanforslaget.

 

Bæredygtighedsværktøjet pegede endvidere på nogle muligheder for forbedringer, som ikke er blevet indarbejdet. F.eks. at bearbejde overgangen mellem området og de tilstødende områder, især mod nord og øst, at arbejde med vedvarende energikilder, herunder solceller på boligernes tage, og etablering af ladestandere til elbiler.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen, samlet set, vil understøtte et bredt og efterspurgt udbud af forskellige boligtyper i Fredericia kommune som helhed, og endvidere kan bidrage til en positiv udvikling ved Skærbæk i form af et attraktivt nyt boligområde.

 

Det vurderes, at forslag til kommuneplantillæg nr. 1 ikke vil påvirke det eksisterende erhverv syd for lokalplanområdet negativt i forhold til den nuværende situation. Ligeledes vurderes at reduktionen af mindstegrundstørrelsen ved tæt-lav bebyggelse ikke strider mod kommuneplanens intentioner om at skabe åbenhed, luftighed og grønne arealer i bebyggelsen, idet området, der udlægges til tekniske formål, bliver anlagt som overvejende grønt område og bidrager med åbenhed og luftighed i bebyggelsen.

 

Endeligt vurderer Vækst, Teknik og Klima, at bemærkninger fra borgere modtaget ved og i forbindelse med de to borgermøder samt den efterfølgende dialog, har afstedkommet positive ændringer i projektet, og at lokalplanforslaget understøtter dette.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet

  1. At forslag til lokalplan 380 og kommuneplantillæg nr. 1 udsendes i offentlig høring i otte uger

 

  1. At Vækst, Teknik & Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanforslaget.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 04-04-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

1-2 anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 6 Beslutningssag: Skolevejsprojekter 2022

Sagsresumé

Forligspartierne afsatte med budget 2021 midler til Sikre Skoleveje i 2022. Der er i budgettet for 2022 afsat 1,5 mio. kr. Denne sag indeholder forslag til udmøntning af midlerne.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 afsatte forligspartierne med vedtagelse af budget 2021, 1,5 mio. kr. i 2022 til færdiggørelse af planlagte tiltag for at skabe sikre skoleveje. I budgetforliget står følgende:

 

”Midlerne prioriteres til forbedringer af afsætningsforhold ved Fjordbakkeskolen i Taulov, Treldevej, Kaltoftevej, Skansevej, Nørre Alle, Havepladsvej, Skjoldborgsvej og afdeling Krogsager. Ved alle tiltag styrkes trafiksikkerheden for de bløde trafikanter.”

 

Herunder følger en kort beskrivelse af projekterne der beskrives i forligsteksten.

 

Fjordbakkeskolen i Taulov:

Ændring og udvidelse af Kys og Kør, anslået pris 0,15 mio. kr.

 

Treldevej, Kaltoftevej, Skansevej

På Treldevej er der behov for at forbedre krydsningsmulighederne for de lette trafikanter. I forbindelse med cykelstiprojektet langs Treldevej og Nordre Kobbelvej, etableres der lyskryds i krydset Treldevej / Nordre Kobbelvej.

 

På samme måde, er der brug for et lyskryds i krydset Nordre Ringvej / Heerupsvej / Treldevej. Det er et stort samlet ønske fra grundejerforeningerne, at der særligt i dette kryds sker forbedringer for de lette trafikanter, som kan hjælpe blandt andet skolebørn på tværs af Treldevej på vej til skole.

 

På Kaltoftevej er der ønske om hastighedsdæmpning, som vil sikre en lavere hastighed på strækningen ml. Treldevej og Skansevej, og på Skansevej har der siden budgettet blev vedtaget i 2020 etableret forskellige tiltag.

 

Anslået pris for etablering 1,75 mio. kr.

 

Nørre Allé:

Forbedring af cyklistforhold og parkeringsforhold. Disse problematikker er allerede løst i 2021 i anden sammenhæng, da der er etableret mulighed for parkering ved Lumbyesvej, og cykelstier samt nyt fortov langs hele Nørre Allé.

 

Havepladsvej:

Ændring af lyskrydset ved Treldevej / Indre Ringvej. Dette kryds er ombygget i forbindelse med de afsatte midler til optimering af signalanlæg i 2021.

 

Skjoldborgsvej:

Etablering af ”Kys og Kør” på Holbergsvej. Dette projekt er blevet en del af de afsatte midler til skolerenoveringer.

 

Krogsagervej:

Forbedret afmærkning af gangareal langs p-pladsen ved hallen. Anslået pris 0,025 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Med denne sag prioriteres de afsatte midler, til følgende projekter:

Lyskryds ved Treldevej / Heerupsvej / Nordre Ringvej, samt bump på Kaltoftevej, 1,75 mio. kr. Fra puljen til ”Sikre Skoleveje” reserveres 1,325 mio. kr. De resterende 0,425 mio. kr. finansieres fra puljen til renovering af fortove, da projektet ligeledes indeholder renovering af fortove på de strækninger der ombygges.

 

Der afsættes 0,15 mio. kr. til ombygning af ”Kys og Kør” på Fjordbakkeskolen i Taulov. Projektet udformes i dialog med skolen, og med udgangspunkt i den skitse til ombygning der allerede er udarbejdet.

 

På afdeling Krogsager afsættes 0,025 mio. kr. til etablering af forbedret afmærkning af gangarealer langs parkeringspladsen ved hallen. Projektet udformes og udføres i samarbejde med skolen.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Sikre Skoleveje (XA-50358)

 

 

 

 

 

1,522

1,522

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at de prioriterede projekter vil skabe en øget tryghed og trafiksikkerhed for særligt de bløde trafikanter. På samme måde vil etablering af lyskryds ved Nordre Ringvej / Heerupsvej og Treldevej også mindske risikoen for uheld, særligt den type hvor vigepligten overses. Endelig vil hastighedsdæmpning af Kaltoftevej også have en positiv effekt på trafiksikkerheden omkring børnehaven Voldly.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at anlægsmidlerne frigives og anvendes til de beskrevne projekter.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 04-04-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 7 Beslutningssag: Tilslutning til klimaløfte i forbindelse med Klimaalliancen

Sagsresumé

Fredericia Kommune har tilsluttet sig klimaalliancen og dermed også forskellige krav, som skal opfyldes. Fredericia Kommune skal tilsluttet sig mindst 1 klimaløfte for det kommende år.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i juni 2021 tilsluttet sig Klimaalliancen, som er de første 20 DK2020 kommuner. Formålet med klimaalliancen er at styrke det kommunale samarbejde og stå sammen og holde hinanden op på de ambitiøse klimamål og –handlinger, som vi alle har forpligtiget os til at implementere med vores klimahandlingsplaner. I alliancen er der følgende krav:

  • At implementere klimahandlingsplanen,
  • At afrapportere og monitorere klimaindsatserne
  • At deltage aktivt i alliancen
  • At tilslutte sig mindst ét af C40 Sektordeklarationerne -  Klimaløfter
  • At videns dele lokalt og globalt

Samarbejdet har udarbejdet 3 danske sektordeklarationer – klimaløfter, som omhandler

  • Mobilisering af borgere, foreninger og virksomheder
  • Et klimavenligt landbrug og bedre arealanvendelse
  • Fremtidens bæredygtige mobilitet i kommunerne.

Arbejdet med klimaløftet evalueres efter 1 år.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at vi i Fredericia Kommune i vidt omfang allerede arbejder med de indsatser, som er indeholdt i klimaløftet om Mobilisering af borgere, foreninger og virksomheder. Ved at tilslutte os det klimaløfte vil vi kunne styrke denne indsats.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at tilslutte sig klimaløftet om Mobilisering af borgere, foreninger og virksomheder.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Godkendt.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen tiltrådt.

Punkt 8 Beslutningssag: Høring af naturparkplanen for Naturpark Lillebælt, 2023-2027

Sagsresumé

Naturpark Lillebælt fik i december 2017 mærket Dansk Naturpark. Mærkningen gælder for en femårig periode. Naturpark Lillebælts nuværende mærkning som dansk naturpark udløber således med udgangen af 2022.

 

For at kunne fortsætte som dansk naturpark skal naturparken ansøge Friluftsrådet om fornyet mærkning for den kommende femårig periode. Ansøgning om fornyelse kan tidligst ske 3 måneder før og senest 3 måneder efter afslutningen af en mærkningsperiode.

 

Et af kriterierne for, at naturparken kan få mærket som dansk naturpark er, at der skal foreligge en politisk godkendt naturparkplan, der beskriver hvad naturparken vil arbejde for i den kommende femårige planperiode.

 

Naturparken har udarbejdet et udkast til naturparkplan, som er klar til at sendes i otte ugers offentlig høring. Naturparken forventer, at planen kan indstilles til endelig godkendelse i de tre kommuners byråd i november 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Naturpark Lillebælt, der er et samarbejde mellem Fredericia, Middelfart og Kolding Kommuner, fik mærket som Dansk Naturpark i december 2017. Mærkningsordningen administreres af Friluftsrådet, og mærkningen gælder for fem år ad gangen.

 

Naturpark Lillebælts nuværende mærkning som Dansk Naturpark udløber således med udgangen af 2022. For at kunne fortsætte som dansk naturpark skal naturparken ansøge Friluftsrådet om fornyet mærkning for den kommende femårige periode. Ansøgning om fornyelse kan imidlertid tidligst ske 3 måneder før og senest 3 måneder efter afslutningen af en mærkningsperiode.

 

Et af kriterierne for at vi kan få mærket som dansk naturpark er, at der skal foreligge en politisk godkendt naturparkplan, der beskriver hvad naturparken vil arbejde for i den kommende femårige planperiode. Det er et krav fra Friluftsrådets side, at naturparkplanen skal dække temaerne natur, kulturarv, friluftsliv, formidling, turisme og erhverv.

 

I naturparkens første planperiode, 2018-2022 er der blevet arbejdet med en lang række projekter og tiltag, der alle har opnået gode resultater for Naturpark Lillebælt. Et resumé af indsatserne fremgår af bilag 1.

 

Ny plan for naturparken

Naturparken har udarbejdet et udkast til naturparkplan, som beskriver, hvad naturparken vil arbejde med i perioden 2023 til 2027. Naturparken viser med planens mission, vision, strategi og langsigtede mål retningen for arbejdet. Planens oversigt over de konkrete projekter og indsatser viser de særlige tiltag, naturparken vil gennemføre og som vil være med til at forbedre naturen under og over havet, samt give de tre kommuners borgere og turister nye og gode oplevelser.

 

Naturparkplanen er resultatet af dels en indledende workshop for naturparkrådet og dels en idégenereringsfase hos fagkollegaer og samarbejdspartnere.

 

Naturparkrådet, der er et rådgivende organ for naturparken, består af repræsentanter fra forskellige interesseorganisationer på tværs af bæltet. De peger på, at det er den unikke natur i og ved Lillebælt, der skal være naturparkens kerne og udgangspunkt for gode oplevelser, friluftsliv og formidling.

 

Naturparkplanen er nu klar til at kunne sendes i otte ugers offentlig høring fra primo maj til ultimo juni. Der vil i løbet af høringsperioden blive holdt et offentligt møde centralt i naturparken.

 

Høringsperioden skal bl.a. give mulighed for at komme med forslag til nye projekter, som understøtter naturparkens arbejde.

 

Naturparken forventer, at planen kan indstilles til endelig godkendelse i tre kommuners byråd i november 2022.

 

Udkast til naturparkplan for Naturpark Lillebælt 2023-2027 fremgår af bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at udkast til naturparkplanen, med de indsatser og projekter, der er beskrevet i planen fint understøtter Fredericia Kommunes lokale arbejde med implementering af  ”Fredericia for Verdensmålene. Naturparkplanen understøtter bl.a. indsatserne vedr.  ”Livet i naturen” og ”Vandet omkring os”.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende, at naturparkplanen for Naturpark Lillebælt, 2023-2027 sendes i otte ugers offentlig høring.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 05-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Godkendt.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 9 Beslutningssag: Kulturkasernen, godkendelse af kommissorium for §17 stk.4-udvalg

Sagsresumé

Forvaltningen fremsender forslag til kommissorium for §17, stk.4-udvalget for Kulturkasernen. Det indstilles, at Kultur- og idrætsudvalget godkender kommissoriet og herefter indstiller dette til endelig godkendelse i Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har i forbindelse med Budget 2022 igangsat arbejdet med at udvikle Bülows Kaserne til et kultur- og kunstmiljø. Der er i denne forbindelse nedsat et §17, stk.4-udvalg, der skal bidrage til at fastlægge rammerne for udviklingsprojektet for Kulturkasernen.

Forvaltningen har på baggrund af budgetteksten udarbejdet et forslag til et kommissorium for Kulturkaserneudvalget. Af kommissoriet fremgår baggrund, politiske formål, udvalgets opgaver, udvalgets sammensætning samt forretningsorden.

Forslaget er vedlagt som bilag til sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget

  1. Godkender kommissoriet.

 

  1. Indstiller kommissoriet til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 08-04-2022

Ad 1) Kommissorium tilrettes på baggrund af udvalgets drøftelser, og det reviderede kommissorium vedlægges sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

 

Ad 2) Det reviderede kommissorium indstilles til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

 

Det anbefales, at Byrådet, som anført i kommissoriet, udpeger yderligere tre medlemmer til udvalget. De politisk udpegede medlemmer af udvalget har ønsket følgende kriterier for udpegning af yderligere medlemmer:

i) en nuværende bruger af kasernen, ii) en repræsentant fra det lokale kulturliv og iii) en kulturkapacitet.

Med udgangspunkt heri anbefales Byrådet at godkende følgende udpegninger til udvalget:

i) frivillig i Fredericia Live Louise Puckow, ii) leder af Musicalakademiet Den Danske Scenekunstskole Bjørg Gamst og iii) billedkunstner Kirstine Roepstorff.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Anbefalet til godkendelse og udpegning i Byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 10 Beslutningssag: Politisk repræsentation i sagen om fredningen af Treldeskovene

Sagsresumé

Der er behov for at få udpeget 1-2 politiske repræsentanter i sagen om fredningen af Treldeskovene.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden 2018 har der været en proces omkring fredning af Treldeskovene. Status er at Danmarks Naturfredningsforening og Fredericia Kommune har udarbejdet et fredningsforslag, som nu behandles af Fredningsnævnet for Sydjylland, sydlig del.

 

Fredningsforslaget blev besluttet af byrådet 4. marts 2019 – og er tilgængeligt på Fredericia Kommunes hjemmeside link.

 

Deadline for fredningsnævnets behandling af fredningsforslaget er 1. november 2022.

 

Når Fredningsnævnet har behandlet fredningsforslaget skal det videre til Miljø- og Fødevareklagenævnet, da erstatningerne overstiger 500.000 kroner. Miljø- og Fødevareklagenævnet holder offentligt møde og besigtigelse og træffer afgørelse om fredning og erstatning samt godtgørelse. Derefter går sagen til Taksationskommissionen, hvis erstatningerne bliver påklaget af myndigheder, ejere eller andre. Taksationskommissionen afholder møde og besigtigelse med klagerne og myndighederne og træffer afgørelse om erstatning og godtgørelse. Miljø- og Fødevareklagenævnet kan så også genoptage sagen. Sagen kan inden seks måneder efter endelig afgørelse, indbringes for domstolene.

 

Det nuværende fredningsforslag er juridisk bindende, hvilket betyder at man som lodsejer ikke må lave tiltag som strider imod fredningsforslaget. Derfor udtaler Natur & Miljø sig løbende om diverse tiltag/ønsker i skovene i forbindelse med Fredningsnævnets behandling heraf.

 

I den seneste byrådsperiode var Christian Bro og Inger Nielsen udpeget som politiske repræsentanter.

 

Økonomiske konsekvenser

Ikke relevant.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales Byrådet at udpege to politiske repræsentanter til deltagelse i den videre proces.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Udvalget anbefaler byrådet, at udpege to repræsentanter: Tommy Rachlitz og Cecilie Roed Schultz.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Videresendes til Byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 11 Beslutningssag: Politisk repræsentation i vandområdeplansammenhæng

Sagsresumé

Der skal vælges en politisk repræsentant og en suppleant fra Fredericia Kommune til deltagelse i det igangværende arbejde, som vandområdeplanen for Lillebælt, Jylland foranlediger.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har i flere år været meget fokus på at forbedre vandmiljøet, herunder at reducere udledningen af næringsstoffer til havmiljøet. Arbejdet styres/organiseres bl.a. via ”vandområdeplaner” (VOP), som indeholder projektforslag for alle kommuner. Vandområdeplanerne skal sikre, at vandløb, søer, kystvand og grundvandsforekomster i udgangspunktet opfylder miljømålet ”god tilstand”.

 

Fredericia Kommune er i vandområdeplanen omfattet af hovedvandopland Lillebælt, Jylland (1.11). Vi har reelt få projektmuligheder grundet kommunens topografi og geografiske størrelse. Vi har pt. realiseret tre vådområdeprojekter ved hhv. Bredstrup/Pjedsted, Egeskov og Bøgeskov. Derudover er der lavet forundersøgelser for tre andre projektområder, som viste sig ikke at være realiserbare. Der er fortsat fokus på at afsøge kommunen for potentielle vådområdeprojekter.

 

Den formelle organisering i dette ”vandområdesamarbejde” ”VOS” fremgår af bilaget; men kort fortalt er der en politisk styregruppe, en administrativ styregruppe (ledelsesrepræsentanter), en teknikergruppe samt en sekretariatsfunktion. Pt. er det Kolding Kommune, der er sekretariatskommune.

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke nogen direkte økonomisk konsekvens i forhold til VOS-arbejdet. Projekterne er 100% finansieret af EU.

Vurdering

Der er som nævnt megen fokus på vandmiljøet og VOS-arbejdet er blot en del heraf. Sideløbende er der fokus på hvad der ellers påvirker Lillebælt, herunder ”Liv i Lillebælt”, klapning, udledning og diverse projekter, der påvirker/forbedrer miljøet.

 

Når politikerne og afdelingsledere mm mødes i VOS-regi tales der også ofte om diverse snitflader til andre indsatser relateret til havmiljøet. Natur & Miljø vurderer derfor at det vil være hensigtsmæssigt at den politiske VOS-repræsentant også repræsenterer kommunen når emnerne generelt omhandler Lillebælt og de miljømæssige aspekter.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget anbefaler Byrådet

1)       At der udpeges én repræsentant og én suppleant, der skal deltage i hovedvandoplandets politiske VOS-gruppe.

 

2)       At godkende at samme repræsentant og suppleant repræsenterer kommunen, når der er behov for politisk repræsentation vedr. emner/tiltag der omhandler ”Liv i Lillebælt” og de miljømæssige aspekter.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

1. Udvalget anbefaler byrådet at udpege Tommy Rachlitz som repræsentant og John Nyborg som suppleant.

2. Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Videresendes til Byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingerne blev tiltrådt.

Punkt 12 Beslutningssag: Valgbestyrelse og valgstyrerformænd

Sagsresumé

Der skal, efter samme regler som til folketingsvalg, EU-valg og kommunalvalg, vælges en valgbestyrelse til folkeafstemninger.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Der skal, efter samme regler som til folketingsvalg, EU-valg og kommunalvalg, vælges en valgbestyrelse til folkeafstemninger.

 

I Fredericia Kommune er der tradition for, at det er samme valgbestyrelse og valgstyrerformænd ved alle valg. Det anbefales derfor, at følgende vælges til valgbestyrelsen og som valgstyrerformænd, da de i forvejen er valgt til valgbestyrelsen til folketingsvalg, EU-valg og kommunalvalg:

 

Valgbestyrelse:

Suppleant for borgmesteren (der er født formand) Søren Larsen.

Tommy Rachlitz Nielsen med Susanne Eilersen som suppleant.

Peder Tind som næstformand med Karsten Byrgesen som suppleant.

Connie Maybrith Jørgensen med John Nyborg som suppleant.

Cecilie Roed Schultz med Christian Bro som suppleant.

 

For nedenstående afstemningsområder anbefales følgende som valgstyrerformænd med suppleanter:

Fredericia Gymnasium – Søren Larsen med John Nyborg som suppleant.

Fredericia Idrætscenter – Christian Bro med Ole Steen Hansen som suppleant.

Rådhuset – Per Djernis med Turan Savas som suppleant.

Erritsø Hallen - Pernelle Jensen med Louis Lindholm som suppleant.

Elbo Hallen - Connie M. Jørgensen med Mikkel Martin som suppleant.

Bredstrup / Pjedsted Idrætshal – Charlotte Høgedal med Steen Wrist som suppleant.

Bøgeskovhallen – Poul Sørensen med Tommy Rachlitz Nielsen som suppleant.

Herslev Forsamlingshus – Kenny Bruun Olsen med Niels Martin Vind som suppleant.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Byrådet at godkende de i sagsfremstillingen anbefalede udpegninger, som henholdsvis medlemmer af valgbestyrelsen og som valgstyrerformænd.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Anbefales til godkendelse i Byrådet med den ændring, at det indstilles, at Byrådet udpeger Andreas Tobiassen som ny suppleant for valgstyreformanden i Elbo Hallen.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 13 Udpegning af repræsentant til Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd

Sagsresumé

Det Nationale Integrationsråd rådgiver ministeren for Udlændinge og Integration i emner, der omhandler flygtninge, indvandrere og integration. Rådet nedsættes for en fire årig periode, der følger den kommunale valgperiode.

Medlemmerne vælges ud af ´Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd, som udpeges af de enkelte byråd eller nedsatte integrationsråd i kommunerne.

Fredericia Kommune skal udpege én repræsentant og én suppleant til repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Det Nationale Integrationsråd arbejder for at finde langvarige løsninger på udfordringer i den danske integrationsindsats. Dette gør Rådet ved at være aktiv i høringsrunder om nye lovforslag og via deltagelse i forskellige fora, hvor der bliver projektudviklet og arbejdet strategisk med integration. Rådet sidder med i en række udvalg og følgegrupper på integrationsområdet - både kommunalt, nationalt og internationalt. Herigennem påvirker og følger rådet således udviklingen på integrationsområdet.

 

Rådet er sammensat som følger:

• Fem medlemmer udpeget af ministeren - herunder formanden.

• De fire største kommuner er permanent repræsenteret af et medlem.

• Fem medlemmer vælges fra et stort repræsentantskab, der repræsenterer alle kommuner i Danmark.

 

Udpegning af Repræsentant og suppleant til Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd

Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd består af udpegede medlemmer fra kommunerne eller kommunalt nedsatte integrationsråd. Repræsentanterne vælges for en fire årig periode, og følger den kommunale valgperiode. Hvert fjerde år udpeger byrådet eller det nedsatte integrationsråd eller et andet bemyndiget udvalg én repræsentant samt én suppleant til at repræsentere kommunen i Repræsentantskabet.

 

I Fredericia Kommune er der ikke nedsat et integrationsråd, og det er ikke et krav, at der nedsættes et sådant. I den seneste valgperiode var det tidligere §17 stk. 4 udvalg Helhedsplanudvalget repræsenteret i Repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd v/ Turan Savas.

 

I forbindelse med en ny kommunal valgperiode indkalder Udlændinge- og Integrationsministeriet til konstituerende repræsentantskabsmøde senest den 1. juni i året efter det år, hvori kommunalvalget afholdes.

 

Repræsentantskabets opgave

Som repræsentant deltager man i rådsmøder, der afholdes én gang årligt, samt evt. ekstraordinære møder, hvis der er særligt behov for drøftelse af emner af betydning for integrationsindsatsen i Danmark.

 

Det er Repræsentantskabets opgave at vælge de 5 medlemmer til Det Nationale Integrationsråd. Valget finder sted ved det konstituerende repræsentantskabsmøde. Derudover orienteres Repræsentantskabet løbende om Rådets arbejde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at fortsat medlemskab af repræsentantskabet i Det Nationale Integrationsråd styrker den kommunale integrationsindsats og samarbejdet på tværs af kommunerne, samt giver indflydelse på den nationale lovgivning på området.

I Fredericia Kommune ligger ansvaret for integrationsindsatsen i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, hvorfor det vurderes hensigtsmæssigt, at Byrådet bemyndiger fagudvalget til at foretage udpegning nu og fremadrettet.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Byrådet bemyndiger Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til at udpege én repræsentant og én suppleant til repræsentantskabet for Det Nationale Integrationsråd nu og fremadrettet.

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 14 Orienteringssag: Indberetninger til Whistleblowerportalen

Sagsresumé

Orientering om indberetninger til Whistleblowerportalen.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommunes whistleblowerordning trådte i kraft primo oktober 2021.

 

Whistleblowerordningen er forankret ved Advokatfirmaet Horten, som er administrator og indledende undersøger af indberetninger. Horten vurderer, om indberetningen falder indenfor rammerne af ordningen eller ej. Såfremt indberetningen falder indenfor, oversendes indberetningen til kommunens whistleblowerteam via whistleblowerportalen Got Ethics. Kommunens whistleblowerteam vurderer herefter sagens videre forløb og undersøger sagen. Kommunens whistleblowerteam kan også bede Horten undersøge indberetningen.

 

Økonomiudvalget, Byrådet og HMU skal to gange årligt skal modtage en skriftlig status på whistleblowerordningen, herunder bl.a. antallet og typen af indberetninger.

 

Kommunen er endvidere, som følge af whistleblowerloven, omfattet af en særlig offentlighedsordning. Ordningen har til formål at sikre offentligheden adgang til oplysninger om den generelle aktivitet i whistleblowerordningen det seneste år. Kommunen skal mindst én gang årligt offentliggøre antallet af modtagne indberetninger og status for opfølgning på indberetningerne. Oplysningerne skal som udgangspunkt offentliggøres på hjemmesiden.

 

Whistleblowerordningen har været i drift ca. 6 måneder og i den periode har der været 4 indberetninger.

 

De fordeler sig således:

• 1 indberetning er realitetsbehandlet, endnu ikke afsluttet.

• 3 indberetninger er afvist, ingen er afsluttet.

• Ingen indberetninger har givet anledning til politianmeldelse.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-04-2022

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 15 Initiativretssag: Forslag fra Det Konservative Folkeparti vedr. whistleblowerordningen

Sagsresumé

Det Konservative Folkeparti ønsker forslag behandlet på byrådsmødet den 27. april 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Det Konservative Folkeparti ønsker nedenstående forslag behandlet på byrådsmødet den 27. april 2022:

 

”Efter de mange turbulente år Fredericia har været igennem er det vigtigt at skabe mulighed for at vi alle kan indberette uregelmæssigheder i såvel den politiske som den administrative del af kommunen. Det vil give os mulighed for at undersøge sager og frikende de uskyldige, men også forfølge de skyldige. Det er en vigtig del af den oprydning som Fredericia Kommune stadig skal igennem.

 

En whistleblowerordning skal netop sikre den nødvendige retssikkerhed for alle borgere og virksomheder i Fredericia, og må derfor ikke være afgrænset til kun at gælde for ansatte og samarbejdspartnere.

 

Tiden er kommet til at sætte handling bag ordene om åbenhed og gennemsigtighed og for Det Konservative Folkeparti er det derfor tvingende nødvendigt, at alle får mulighed for at fortælle, hvis de mener at der er noget galt eller oplever uhensigtsmæssigheder, der skal reageres på”.

 

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser, herunder øvrigt ressourceforbrug kendes ikke af forvaltningen på nuværende tidspunkt.

 

Vurdering

Forvaltningen har følgende vurdering og bemærkninger til det fremsatte forslag:

 

Med vedtagelsen af Lov om beskyttelse af whistleblowere blev det et lovkrav at etablere whistleblowerordninger på alle offentlige arbejdspladser med 50 eller flere ansatte senest den 17. december 2021.

 

Det følger af loven, at arbejdspladsens whistleblowerordning som minimum skal stilles til rådighed for arbejdspladsens arbejdstagere.

 

Derudover er der en række andre persongrupper nævnt i loven, som arbejdspladsen frit kan vælge at stille whistleblowerordningen til rådighed for:

 

  • Arbejdstagere.
  • Selvstændigt erhvervsdrivende.
  • Frivillige.
  • Lønnede eller ulønnede praktikanter.
  • Personer, som arbejder under tilsyn og ledelse af kontrahenter, underleverandører og leverandører.
  • Personer, der foretager indberetning eller offentliggørelse af oplysninger, som vedkommende har skaffet sig adgang til i et arbejdsmæssigt forhold, som siden er ophørt.
  • Personer, hvis arbejdsmæssige forhold endnu ikke er påbegyndt, der indberetter oplysninger om overtrædelser, som vedkommende har skaffet sig adgang til i løbet af ansættelsesprocessen eller andre før-kontraktuelle forhandlinger.

 

Disse persongrupper, nævnt ovenfor, er omfattet af whistleblowerlovens beskyttelse og kan under alle omstændigheder foretage indberetning til de eksterne whistleblowerordninger, som etableres i medfør af whistleblowerlovens § 17, eller foretage offentliggørelse efter whistleblowerlovens § 5, stk. 2.

 

I Fredericia Kommune er det valgt, at alle kommunens nuværende, tiltrædende og tidligere ansatte, samarbejdspartnere, som aflønnes af og/eller udfører opgaver på vegne af kommunen (fx plejefamilier, anden aktør) og leverandører af varer og tjenesteydelser til kommunen kan indberette til ordningen.

 

Der er intet til hinder for, at arbejdspladsen stiller whistleblowerordningen til rådighed for andre personer end de persongrupper, der fremgår af oplistningen ovenfor, som f.eks. borgere. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at disse øvrige persongrupper ikke vil være omfattet af whistleblowerlovens beskyttelse, selvom ordningen stilles til rådighed for dem.

 

I forhold til det af Det Konservative Folkeparti fremsatte forslag vurderer forvaltningen, at en udvidelse at whistleblowerordningen formodentlig ikke vil betyde, at borgere henvender sig i større omfang end hvad de gør nu, da de ikke vil være omfattet af whistleblowerlovens beskyttelse, og ved indberetningen bør oplyses herom, således at borgeren kan vurdere, om de på det grundlag fortsat ønsker at indberette til whistleblowerordningen. Derimod kan flere henvendelser betyde et større ressourceforbrug i forvaltningen, da hver enkelt sag skal vurderes, og ved en afvisning har forvaltningen, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 1, pligt til at vejlede afsenderen om, at henvendelsen ikke er omfattet af loven, og om hvortil henvendelsen eventuelt kan rettes.

 

Borgere har altid mulighed for at rette henvendelse til kommunen med spørgsmål, observationer, klager m.m., og kommunen skal forholde sig til de henvendelser, som de modtager fra borgerne og så vidt muligt besvare henvendelserne.

 

Indstillinger

Derfor foreslår vi [Det Konservative Folkeparti], at den allerede indførte whistleblowerordning udvides til ikke kun at omfatte ansatte og samarbejdspartnere, men til også at omfatte nuværende og tidligere borgere og virksomheder med hjemsted i Fredericia Kommune.

 

Beslutning i Byrådet den 27-04-2022

Byrådet sender forslaget til behandling i Økonomi- og Erhvervsudvalget med henblik på afklaring af økonomi og jura – forslaget udvides til også at omfatte pårørende.

Punkt 16 Beslutningssag: Ekspropriation Vejle Landevej nyt signalanlæg - tilføjelse matrikler (Lukket)

Punkt 17 Beslutningssag: Køb af ejendom (Lukket)

Punkt 18 Beslutningssag: Kraches Gaard, tidl. Frivilligcenter - Vendersgade 63 - optages på salgslisten (Lukket)

Punkt 19 Beslutningssag: Organisering (Lukket)

Punkt 20 Underskriftsside