Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 20-03-2023

Referat
Dato:
Mandag, 20 marts, 2023 - 14:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Mandag, 13 marts, 2023 - 13:46
Referat publiceret:
Torsdag, 23 marts, 2023 - 16:02

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Klima, Energi og Miljøudvalget - Regnskab 2022

Sagsresumé

 

Regnskab 2022 viser et mindreforbrug på udvalgets serviceudgifter på 1,5 mio. kr.

På skattefinansieret anlæg viser regnskab 2022 et mindreforbrug på 3,5 mio. kr.

På det brugerfinansierede driftsområde viser regnskab 2022 et merforbrug på 6,7 mio. kr.

På de brugerfinansierede anlæg viser regnskab 2022 et mindreforbrug på 13,7 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I forbindelse med regnskabsafslutningen, har forvaltningen udarbejdet en opgørelse af regnskabet for 2022.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Tabel 1, viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2022.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Serviceudgifter

4,5

4,4

3,0

-1,5

Skattefinansieret anlæg

2,5

3,6

0,1

-3,5

Brugerfinanseret drift

-7,0

-7,0

-0,3

6,7

Brugerfinanseret anlæg

12,0

16,5

2,8

-13,7

 

SERVICEUDGIFTER

Regnskab 2022 viser et samlet mindreforbrug på 1,5 mio. kr. på udvalgets serviceudgifter og lander på 3,0 mio. kr. Nedenfor er de største afvigelser beskrevet. Beskrivelserne dækker både mer- og mindreforbrug.

  • Rottebekæmpelse: Området er et hvile-i-sig-selv område. Der skal over en længere årrække være balance på området. For budget 2023 er taksten sat ned til 0,08 promille. Resultatet for 2022 viser merindtægter for 0,8 mio. kr. og lander på -1,1 mio. kr.
  • Andre: På de resterende serviceudgiftsområder viser regnskab 2022 et mindre forbrug på 0,7 mio. kr. og ender på 4,1 mio. kr.

Skattefinansieret Anlæg

Regnskab 2022 viser et samlet mindreforbrug på 3,5 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært periodeforskydninger til 2023.

 

 

Det brugerfinansierede område

Regnskabet på det brugerfinansierede område, bliver påvirket af den ændrede praksis, som konsekvens af landsskatterettens afgørelse. På baggrund af rådgivningen, i forbindelse med takstfastsættelse til 2022 og 2023, har forventningen været at få momsrefusion af køb. Momsloven er i midlertidig ikke blevet ændret, hvorfor tilbagebetaling af momsrefusion i forbindelse med køb skal tilbagebetales.

 

Det brugerfinansierede områdes mellemværende (gæld) nedskrives i forbindelse med regnskabsafslutningen med 17,3 mio. kr., som følge af tilretning af områdets betaling for brug af kommunale indkøbsaftaler og opkrævning for brug af kommunale systemer m.v. tilbage til 2012.  Beløbet rettes jf. afklaring med kommunens revision direkte på balancen og påvirker således ikke driftsresultatet.

 

Brugerfinansieret Drift

Regnskab 2022 på brugerfinansieret drift ender på -0,3 mio. kr. Det er en afvigelse på 6,7 mio. kr. til budgettet.

 

Brugerfinansieret Anlæg

Regnskab 2022 på brugerfinansieret anlæg ender på 2,8 mio. kr. Det er en afvigelse på 13,7 mio. kr. til budgettet.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Se sagsbeskrivelse.

 

Vurdering

 

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

 

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At regnskab 2022 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Klima, Energi og Miljøudvalget - 1. Budgetopfølgning 2023

Sagsresumé

 

Den overordnede konklusion på 1. budgetopfølgning 2023, på Klima- Energi- og Miljøudvalget, er, at der forventes overholdelse af udvalgets serviceudgifter.

Det forventes at udvalgets samlede ramme for skattefinansieret anlæg overholdes i 2023.

Det forventes at udvalgets samlede ramme på det brugerfinansierede område vil blive presset. Forvaltningen er i gang med at lave korrigerende handlinger for at overholde budgetrammen.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i økonomi- og erhvervsudvalget samt byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 4,4 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

Tabel 1: Klima-, Energi og Miljøudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget, 1. BO 2023

Søges om godkendelse

Korrigeret budget efter godkendelse, 1. BO 2023

Serviceudgifter drift

4,4

4,4

 

4,4

Skattefinansieret anlæg

6,1

6,1

 

6,1

Brugerfinansieret drift

-12,1

-12,1

 

-12,1

Brugerfinansieret anlæg

10,6

10,6

 

10,6

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til regnskabsresultatet for 2022

Det foreløbige regnskabsresultat for 2022 og budgettet for 2023 viser en forskel på ca. -1,5 mio. kr. Den primære forskel vedrører rottebekæmpelse hvor taksten i 2023 er sat ned hvorfor en mindre indtægt forventes end tidligere år (2021 og 2022). Dertil kommer varmeplanen som er udskudt til 2023.

Det forventes at budgettet på områdets serviceudgifter holder.

 

Overordnet overholdelse af budgetrammen

Serviceudgifter

Nedenstående graf viser udviklingen på Klima- Energi- og Miljøudvalgets serviceudgifter fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser et stigende udgiftsniveau som primært skyldes en lavere indtægt på skadedyrsbekæmpelse som følge af nedsat takst på området. Det forventes at budgettet for serviceudgifter i 2023 overholdes.

 

Anlæg

I 2023 er der et væsentlig større budget til skattefinansieret anlæg. Det skyldes primært et øget budget til klimaplans indsatser til nyt projekt vedrørende grøn omstilling.

Det forventes at budgettet overholdes på anlæg.

 

Brugerfinansierede område

Som følge ændret praksis vedrørende moms, er der på brugerfinansierede en udfordring i størrelsesordenen 8 – 10 mio. kr.

Forvaltningen er i gang med at udarbejde korrigerende handlinger, for at overholde budgetrammen. Der vil blive fuldt op på dette i forbindelse med 2. budgetopfølgning.

 

Brugerfinansierede drift

I 2023 har man hævet taksterne på renovationsydelser hvorfor der er en større forskel på det forventede resultat i 2022 og budgettet for 2023. Taksterne er hævet for at kunne afbetale mellemværendet med kommunen hurtigere samt at optimere det brugerfinansierede område så det fremtidssikres.

 

Brugerfinansierede anlæg

I 2023 har man et mindre budget til anlæg end i 2022. Grundet udskydelse af projekter forventes det at en del skal overføres til 2023 fra 2022, hvorfor forbruget i 2022 er væsentlig lavere end budgettet som har været på området.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Se sagsbeskrivelse.

 

Vurdering

 

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

 

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler - Affald & Genbrug

Sagsresumé

Sagen omhandler frigivelse af anlægsmidler i Affald & Genbrug, med belæg i det politisk godkendte anlægsprogram for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

I Affald & Genbrugs anlægsprogram for 2023, er der bl.a. afsat midler til Undergrundscontainere til genanvendeligt affald (Genbrugscenter), Køb af minicontainere (Dagrenovation), Køb af komprimator (Dagrenovation), Køb af kasser til farligt affald (Olie- og kemikalieaffald).

 

Disse midler ønskes med indeværende sag, frigivet og uddybes i det følgende.

 

Undergrundscontainere til genanvendeligt affald (Genbrugscenter)

Jf. sag 22/12561 og politisk beslutning af 16. januar 2023 om en fremtidig finansieringsmodel for nedgravede affaldsløsninger hvor Fredericia Kommune, Affald & Genbrug finansierer et beløb svarende til en tilsvarende løsning over jorden, ønskes midler frigivet til denne finansiering.

 

Køb af minicontainere (Dagrenovation)

Ifm. indsamling af dagrenovation fra husholdninger, skal der løbende indkøbes nye beholdere (minicontainere) til nybyggeri, ombytning, udskiftning af ødelagte beholdere m.m. For at kunne betale fakturaer løbende ifm. løbende bestillinger, ønskes midlerne frigivet.

 

Køb af komprimator (Dagrenovation)

På Nordre Kobbelvej starter i 2023 et byggeri af en ny omlastehal til dagrenovation. I hallen skal restaffaldet komprimeres for at sikre optimal tonnage ifm. transport, hvilket bidrager til reduktion af kørte kilometer og dermed udledning af CO2. Den komprimerende enhed skal bestilles i tidligt forår 2023 for at sikre levering til rette tid. Derfor ønskes midlerne nu frigivet.

 

Køb af kasser til farligt affald (Olie- og kemikalieaffald)

Den nye ordning med indsamling af farligt affald i form af en henteordning ved husholdningerne, har haft en rolig start, men da vi ikke kender behovet for indkøb af kasser fremadrettet, ønskes midlerne frigivet således at de er til rådighed ifm. en potentiel stigende efterspørgsel.

Økonomiske konsekvenser

Frigivelse af anlægsmidler i Affald & Genbrug (Vækst, Teknik og Klima)

Anlæg

Område

Bevilling (mio. kr.)

Frigivelse (mio. kr.)

Undergrundscontainere til genanvendeligt affald

Genbrugscenter

2,000

2,000

Køb af minicontainere

Dagrenovation

0,250

0,250

Køb af komprimator

Dagrenovation

2,000

2,000

Køb af kasser til farligt affald

Olie- og kemikalieaffald

0,300

0,300

 

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der er behov for frigivelse af de i sagen omtalte anlægsbevillinger på nuværende tidspunkt, for at sikre midlernes tilgængelighed for Affald & Genbrug ifm. leverance og betaling.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet,

1)       at godkende, at anlægsmidlerne frigives for 2023.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Anbefalet.

Punkt 5 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler på naturområdet

Sagsresumé

Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler for 2023 på henholdsvis; Naturplan, Lillebælt – bæltets tilstand og livet i havet samt Fremme af biodiversitet og skovrejsning.

 

Sagsbeskrivelse:

Naturplan (Bælt i Balance - Naturpark Lillebælt)

Der er her tale om anlægsmidler på kr. 226.000 til medfinansiering af projektet Bælt i Balance i Naturpark Lillebælt – jf. byrådets beslutning herom 3. februar 2020. 

Midlerne er planlagt benyttet til Kulturhistoriske spor, Formidlingsgrej til børn og unge og Broen ved Hybylund mm. 

 

Lillebælt – bæltets tilstand og livet i havet

Midlerne på kr. 314.000 er planlagt benyttet til medfinansiering af forundersøgelser og realisering af marin naturgenopretning ved Østerstrand samt Trelde Næs/Kasser Odde.

 

Fremme af biodiversitet og skovrejsning

Midlerne på 523.000 er planlagt benyttet til beplantning, søer og forskønnelse af nye naturarealer ved Taulov og nord for genbrugspladsen ved Egeskovvej – jf. Byrådsbeslutningen 13. december 2021 om at anvende arealerne til natur.

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende anlægsmidler:

Vurdering

Det vurderes hensigtsmæssigt at de nævnte anlægsbevillinger frigives, således at de planlagte projekter kan realiseres.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima, Energi og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

1) at godkende de i afsnittet ”Økonomiske konsekvenser” beskrevne frigivelser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Anbefalet.

Punkt 6 Beslutningssag: Forslag til regulativ for støjforhold ved udendørs musikarrangementer

Sagsresumé

Natur og Miljø har udarbejdet et forslag til regulativ for støjforhold ved udendørs musikarrangementer. Regulativet gælder for afholdelse af udendørs musikarrangementer og brug af lydanlæg på kommunale pladser og arealer i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Forslag til regulativet var til udvalgsbehandling i august-september 2022. Forslaget blev udsat inden forslaget kom på byrådsmødet, da der var et ønske om, at de relevante arrangører blev hørt og inddraget i højere grad end hidtil.

 

Baggrunden for udarbejdelse af et regulativ er en generel stigning og interesse for at holde udendørs musikarrangementer i kommunen.

 

Der er derfor behov for, at fastsætte generelle retningslinjer for afholdelse af udendørs musikarrangementer på en måde, der tilgodeser både naboer og kulturlivet.

 

Den kommunale myndighed kan forebygge og begrænse støjgener ved at udforme et regulativ for udendørs musikarrangementer. Et vigtigt mål med regulativet er, at reglerne bliver mere klare for alle og dermed lettere for myndighederne at håndhæve.

 

Forslaget til regulativet fastsætter og tydeliggør generelle og ensartede retningslinjer for afholdelse af forskellige musikarrangementer, og særlige retningslinjer for udvalgte arrangementsområder.

 

I forslaget lægges der op til, at der kan afholdes udendørs musikarrangementer indenfor bestemte tidspunkter. For de kommunale pladser som er mest benyttede, gælder jf. bilag 1 særlige retningslinjer, heriblandt en fastsat varighed, tidsrum og maksimalt antal dage med arrangementer pr. år for hver plads.

 

Der er ikke fastsat støjgrænser i regulativet. De udendørs musikarrangementer på udvalgte pladser foreslås i stedet begrænset til et fast antal årlige spilledage.

 

I forslaget til regulativet lægges der op til retningslinjer for brug af bystrøm, brug af generatorer, afholdelse af lydprøver samt hensigtsmæssig placering af højtalere og scene. Der foreslås endvidere krav om naboorientering om planlagte arrangementer. Der er i særlige tilfælde mulighed for at dispensere fra vilkårene efter forudgående ansøgning med begrundelser for dispensationen.

 

Regulativet har været i høring hos politiet, som har gjort opmærksom på, at udover kravene i regulativet, så skal der indhentes tilladelse fra politiet til offentlige forlystelser, herunder koncerter, festivaler mv. Politiets bemærkninger er indarbejdet i regulativet.

 

Herudover har regulativet været i høring hos relevante arrangører og der har været afholdt et møde. De har haft bemærkninger til antal spilledage, varighed, sluttider, placering/retning af højtalere, gennemførsel af lydmålinger, nedtagning af lydudstyr mv. Bemærkningerne har givet anledning til mindre justeringer af regulativet og der er tilføjet yderligere pladser i bilag 1, heriblandt Ryes Plads, J. B. Nielsens Plads og Madsbyparken.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at regulativet vil medvirke til at tydeliggøre retningslinjer for afholdelse af udendørs musikarrangementer, både for borgere og arrangører.

 

Hvis indstillingen godkendes, sendes forslaget til regulativ for støjforhold ved udendørs musikarrangementer i offentlig høring i 4 uger.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet:

1) At forslaget til regulativ sendes i offentlig høring.

2) At forslaget til regulativ godkendes, således at hvis der ikke modtages bemærkninger i den offentlige høring betragtes regulativet som godkendt uden fornyet politisk behandling.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Anbefalet.

Punkt 7 Orienteringssag: Status for campus i Kanalbyen

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget har godkendt vision, kommissorium og milepæle for Campus i Kanalbyen. I denne sag orienteres om projektet som helhed herunder mål, organisering og udvalgets rolle i det videre arbejde, som nu igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2023 blev det besluttet, at Fredericia Kommune fortsat skal understøtte udviklingen af Campus i Kanalbyen og videreudvikle Fredericia som studieby og uddannelsesby og derigennem sikre livslang læring for fredericianerne – og resten af Trekantområdet. Fredericia er hjemsted for en række profilerede virksomheder og innovative samarbejder med fokus på grøn omstilling, som med campus kan løftes til et endnu højere niveau.

 

Campus i Kanalbyen skal bidrage til fortsat at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft og virksomheder, der omstiller til grøn produktion.  Der blev i budget 2023 afsat 150.000 kr. til udvikling af nye samarbejder om campus med uddannelsesinstitutioner, Kanalbyen og private aktører. Og det blev besluttet at igangsætte dialog med private investorer om finansiering af byggeriet som alternativ finansiering af byggeriet. Det er tidligere besluttet, at folkebibliotek og makerspace skulle indgå i satsningen.

 

Senest har Økonomi- og Erhvervsudvalget godkendt vision, kommissorium og mål for campus i Kanalbyen. Den nye vision for campus er at samle videregående uddannelser, Danmarks førende infrastruktur-, logistik-, energi- og forsyningsvirksomheder og Fredericia Kommune i at gå forrest i udviklingen af uddannelse til den digitale og grønne omstilling med fokus på sektorkobling og i at engagere Fredericias borgere og studerende og Trekantområdets virksomheder i omstillingen.

 

Med campus i Kanalbyen bliver det muligt at skabe et unikt miljø for uddannelse og arbejdskraft til grøn omstilling. Der er i dag samarbejde med flere videregående uddannelser, som kan flyttes i campus sammen med et nyt Uddannelsescenter. I Kanalbyen ligger også CenterDK, som samler førende tekniske universiteter om udvikling af fælles national energi-data platform og det nationale CO2 regnskab, ligesom virksomhedsklyngen ”Energy Cluster” har til huse her. Det er desuden et unikt potentiale, at Energinet og Ørsted, de to virksomheder med størst efterspørgsel på grønne kompetencer i Danmark, er placeret i Fredericia Kommune.

 

I vedhæftede bilag beskrives mål og succeskriterier samt tids- og procesplan for campussatsningen, herunder også den politiske proces.

 

Det bemærkes i forhold til biblioteket, at der naturligvis vil være en række folkeoplysende funktioner, som rækker ud over den fællesmængde med campus, som er beskrevet i vision og handleplaner.

 

Den nye vision betyder, at campusprojektet politisk forankres i flere udvalg:

  • Økonomi- og Erhvervsudvalget har det overordnede politiske ansvar for hele campus, herunder også økonomi og investorsamarbejde.
  • Unge- og uddannelsesudvalget har beslutningskompetence ift. uddannelsesindsatser, uddannelsessamarbejder og beslutningskompetence ift. Maker Space og Uddannelsescenter.
  • Kultur- og Idrætsudvalget har beslutningskompetence ift. udvikling af biblioteket, biblioteksstrategien og nye samarbejdsmuligheder for biblioteket.
  • Klima-, Energi- og Miljøudvalget har beslutningskompetence ift. igangsættelse af forskningssamarbejde om energi- og forsyningsdata.
  • Teknisk Udvalg har beslutningskompetence ift. lokalplan for byggeriet.

Overordnet er der følgende milepæle for campusprojektet:

2023: Vision og principper godkendt, prøvehandlinger igangsat og modeller for fælles funktioner og drift af kompetencecenter opstillet sammen med uddannelser samt politisk godkendelse af ideoplæg.

Ultimo 2024: Investoraftale indgået, tegninger og indretningsdesign foreligger og planproces i gang, strategiske partnerskabsaftaler er indgået med uddannelser og universiteter

Ultimo 2025: Væsentligste lejeaftaler på plads og første spadestik

Medio 2027: Campus åbnes

Økonomiske konsekvenser

Unge og Uddannelsesudvalget har frigivet 473.000 kr. på anlægsbudget 2022. Disse midler disponeres til ekstern rådgiver som bidrager med at indhente danske og internationale erfaringer med biblioteks- og uddannelsesfællesskaber, udarbejde visuelt materiale til at understøtte drøftelserne, estimere lejeudgift og udarbejde ideoplæg til samarbejdsaftale med investor.

 

Der er ikke afsat anlægsbudget til udvikling og etablering af campus byggeri. Der arbejdes på nuværende tidspunkt ud fra en investormodel, hvor kommunen lejer sig ind i bygningen ift. bibliotek, Maker Space, Uddannelses- og kompetencecenter mm. Budgetbehovet for denne model vil være klar til budgetlægningen for 2024.

Vurdering

Udvikling af Campus i Kanalbyen er vigtig for at kunne indfri potentialerne i den grønne omstilling til fulde og for at kunne indfri målsætningerne i Byrådets Uddannelsespolitik for 2021-2025. Forvaltningen vurderer, at kommissorium, vision og målhierarki beskriver nødvendige rammer for at kunne realisere udviklingen og etableringen af Campus i Kanalbyen.

 

Det er forvaltningens vurdering, at de beslutningskompetencer, som beskrives i kommissoriet, er i overensstemmelse med den gældende styrelsesvedtægt.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager orientering til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Orienteringen er taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Orientering om udviklingen på affaldsområdet

Sagsresumé

Et bredt flertal af folketingets partier har formuleret ambition om en klimaneutral affaldssektor i 2030, herunder sat krav til kommunernes ydelser på affalds- og genbrugsområdet. Kommunens initiativer er dels formuleret i affaldsplanen samt i DK 2020 planen. På mødet får udvalget en præsentation, som giver en status i forhold til Fredericia Kommunes realisering af de ambitiøse målsætninger.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Affaldssektoren står for en betydelig del af Danmark udledning af drivhusgasser. Derfor har et bredt udsnit af Folketingets partier indgået en aftaler, der skal lede til en reduktion i affaldsmængderne, bedre sortering og mere genbrug. Ambitionerne flugter ambitionerne på europæisk plan.

I Fredericia kommune er der formuleret planer og sat initiativer i gang, som skal sikre at vi levere på de europæiske og nationale lovgivningsmæssige rammer. Det er initiativer i forhold til:

Øget og mere strømlinet affaldssortering

Der skal sorteres i ti typer af affald ved alle husstande i Danmark.

Mere genanvendelse af plastikaffald

Der indføres krav om 60% reel genanvendelse af indsamlet plastikaffald.

En stærk genanvendelsessektor

Affaldsstrømmene fra husholdninger og virksomheder skal samles og organiseres mere ensartet.

Mindre forbrænding og mindre import af affald til forbrænding

Kapaciteten på de danske affaldsforbrændingsanlæg skal reduceres. Det politiske ønske er, at kapaciteten tilpasses, så den svarer til udviklingen i den danske affaldsmængder.

Mindre affald og mere cirkulær økonomi

Cirkulær økonomi kan lede til en reduktion i forbruget af naturressourcer. Derfor er der et politisk ønske om mere direkte genbrug.

 

På mødet får udvalget en præsentation af de initiativer, som Fredericia Kommune har sat i gang på ovennævnte områder.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser tilknyttet præsentationen.

Vurdering

Præsentationen skal ses som en status på initiativerne indeholdt i DK2020 planen, og giver dermed samtidigt input til revision af DK2020-planen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima,- Energi- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Orienteringen er taget til efterretning.

Punkt 9 Drøftelsessag: Selskabsgørelse af Affald og Genbrug

Sagsresumé

De politiske aftaler om selskabsgørelse af affaldsområdet medfører, at dele af den affaldshåndtering, som kommunerne varetager i dag, skal lægges ud i et selskab.

Udvalget orienteres om de vigtigste elementer i en proces for selskabsgørelse af affaldsområdet, samt indbydes på mødet til drøftelse om principper og ambitioner i forbindelse med selskabsgørelse, der forventes udmøntet primo 2025

 

Sagsbeskrivelse:

Ved selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser, skal driftsansvar og kundeforhold til borgere adskilles fra kommunens rolle som myndighed.

Målet er at skabe en gennemsigtighed i omkostninger til driftsopgaven. Processen for at nå i mål med denne opgave indebærer flere elementer, hvor de vigtigste er:

 

  1. En intern kommunal proces, hvor snitflader kortlægges, og økonomi opgøres.
  2. Principper og ambitionsniveau for området
  3. Organisatoriske overvejelser, herunder ejerstrategi
  4. Overblik over kontrakter, økonomi og aftaler

 

  1. En intern kommunal proces, hvor snitflader kortlægges, og økonomi opgøres:

Iht. Kommunestyrelseslovens § 2, stk. 1 styres kommunernes anliggender af kommunalbestyrelser. De nuværende og kommende drifts- og myndighedsopgaver skal adskilles klart, da aktieselskaber som udgangspunkt ikke kan varetage myndighedsopgaver (kræver lovhjemmel). Med de nye aftaler vil dermed alle affaldsydelser være selskabsgjort, evt. bortset fra deponierne (ikke afklaret)

Denne proces er igangsat og forventes at løbe hen over 2023.

 

  1. Principper og ambitionsniveau for området

For at kunne sætte retning for den fremadrettede proces ønskes der i udvalget dialog om ambitionsniveau og særlige fokusområder, der skal gælde, når Affald & Genbrug forventeligt i 2025 selskabsgøres.

 

 

 

 

  1. Organisatoriske overvejelser, herunder ejerstrategi

I den interne kommunale proces skal der skabes klarhed over, hvilke handlemuligheder der er i forhold til organisationsmodeller. Det skal herefter afklares:

  • Hvilken selskabstype, der ønskes og hvilke juridiske rammer, der er gældende.
  • Den nye juridiske ramme for selskabet og hvilken afrapportering selskabet skal give - til hvem.
  • Skal kommunen være eneejer, indgå i et fælles kapitalselskab med nabokommuner, kommuner fx fra eksisterende forsyningsselskaber eller private selskaber eller fonde? Hvilke konsekvenser er der i forhold til valg af organiseringsmodel?

I denne proces skal der tillige tages stilling til en ejerstrategi, som afspejler den oprindelige kommunale interesse og er et væsentligt styringsredskab for den eller de kommunale ejere. Der skal formuleres forventninger, beskrives rammer for kommunens økonomiske deltagelse og procedurer for afrapportering til bestyrelsen.

Denne proces er i gang, med henblik på kommunens samlede ejerstrategi, og kan dermed følge i tråd med denne proces, under forudsætning af, at lovgivninger giver mulighed for dette.

 

  1. Overblik over kontrakter, økonomi og aftaler
  • Hvilke aktiver og aktiviteter skal overføres til selskabet?
  • Hvad er værdien af de aktiver, der skal overføres?
  • Omfatter overførslen af aktiviteter til selskabet forhandlinger med leverandører og andre samarbejdsparter eller fornyelse/opsigelse af leje-, leasing eller forpagtningsaftaler mv.
  • Hvordan påvirkes kommunen samlet set af selskabsgørelse, herunder forpligtelser, mellemværende, myndighedsydelser mv.

 

Der er tale om en kompleks opgave, der vil strække sig over tiden indtil forventeligt 2025. Der er mange interessenter, og der vil blive behov for høj grad af koordinering til opgaven, hvorfor der skal afsættes personaleressourcer til denne del, samt ekstern bistand.

Økonomiske konsekvenser

For nuværende ingen konsekvenser

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning, og at forvaltningen på baggrund af drøftelser kan udarbejde konkrete anbefalinger til den fremtidige selskabsgørelse.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Drøftet og orientering taget til efterretning.

Punkt 10 Orienteringssag: Selskabsgørelse Energnist

Sagsresumé

Energnist står overfor høring af udkast til lovforslag om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald, samt væsentlige investeringer i anlæggets fremtid.

 

Sagsbeskrivelse:

Hermed orienteres om 2 vigtige sager på Energnist området.

1)       Nyt lovforslag

2)       Investeringer i eksisterende forbrændingsanlæg

 

1)       Nyt lovforslag

Lovforslagets formål er at gennemføre ændringer af gældende ret, som følger af tiltag i kapitel 5 om mindre forbrænding og mindre import af affald til forbrænding, jf.  den politiske aftale ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” fra juni 2020.

Det betyder konkret:

  • en ny organisering af affaldsforbrændingssektoren, hvor affaldsforbrændingsanlæggene skal selskabsgøres og konkurrere om det forbrændingsegnede affald, så° det behandles, hvor det kan gøres mest miljørigtigt, bedst og billigst.
  • en pligt til, at kommunerne fra den 1. juli 2025 skal udbyde og have indga°et en aftale om behandlingen af det forbrændingsegnede affald, omfattet af en kommunal indsamlingsordning. Heri kan kommunerne i udbudsmaterialet opstille saglige krav til fx miljø og økonomi.
  • at kommunale forbrændingsanlæg skal udskilles fra kommunerne og selskabsgøres i A/S eller ApS for at sikre gennemsigtighed og armslængde fra kommunerne senest den 1. januar 2025.
  • hjemmel til at fastsætte en pligt for affaldsforbrændingsanlæg til at indberette oplysninger til brug for monitoreringen med henblik pa°, at der kan følges op pa° udviklingen i kapaciteten og klimaplanens kapacitetsloft, der på aftaletidspunktet blev vurderet til 30 pct. af det brændte affald i 2030 ift. 2020. Monitoreringen gennemføres a°rligt og foretages første gang i 2024 for at etablere en baseline i forhold til effekten af de ændrede rammevilka°r for sektoren, som træder i kraft fra 2025.
  • at der indføres yderligere tilsynsbestemmelser pa° den økonomiske regulering af affaldssektoren, som har til forma°l at understøtte et effektivt marked. Forsyningstilsynet varetager opgaven.
  • at der indføres mulighed for at pa°klage Forsyningstilsynets afgørelser til Energiklagenævnet

Det fremgår ligeledes af høringsbrevet, at kommuner, i overensstemmelse med klimaplanen, kan stille garanti for forbrændingsanlæggenes lån, ogsa° na°r disse er selskabsgjort i A/S, samt at kommunal garantistillelse betinges af, at den gives pa° markedsvilka°r. Kommunerne vil herefter blandt andet have mulighed for at videreføre eksisterende la°n i KommuneKredit mod betaling af en markedskonform garantiprovision.

Derudover bemærkes det, at der med Klimaplanen er afsat en pulje pa° i alt 200 mio. kr. til at sikre, at kommunerne som garant for forbrændingsanlæggenes lån ikke sta°r tilbage med en uhensigtsmæssig stor restgæld, na°r et forbrændingsanlæg lukker.

 

2)       Investeringer i eksisterende forbrændingsanlæg

Forbrændingsanlægget i Kolding har to ovne (ovn 2 og ovn 5), hvor ovn 2 er ved at være helt nedslidt og enten skal udskiftes/kraftigt renoveres eller helt afvikles. Afvikles ovn 2, skal ovn 5 opgraderes for at kunne leve op til varmeaftalen, som Energnist har med TVIS. Rambøll har i den sammenhæng vurderet på en række scenarier. Der skal på baggrund af disse træffes afgørelse i bestyrelsen i Energnist om den videre vej.

Der vil på selve mødet blive givet en uddybende orientering omkring status på vurderingerne af de forskellige investerings-scenarier.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det er vigtigt at følge udviklingen og lovgivningen på området tæt, og at udvalget løbende orienteres.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Orienteringen er taget til efterretning.

Punkt 11 Beslutningssag: Strategi for udrulning af ladestandere i Fredericia kommune 2023

Sagsresumé

Klima-, Energi- og Miljøudvalget skal godkende ladestander strategi for Fredericia kommune. Strategien er vedlagt som bilag. På mødet får udvalget en gennemgang af udkast til ladestander strategi samt en perspektivering af udviklingen på elbilsområdet.

Sagsbeskrivelse:

I dag står transporten for omkring 20 pct. af den samlede nationale udledning af drivhusgasser. Initiativer på transport området er dermed helt afgørende for at Danmark når målsætningen om en 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030. I 2030 er forventningen, at der vil køre omkring 1. mio. elbiler rundt på de danske veje.

 

Med ladestanderstrategien lægges op til at Fredericia følger den nationale ambition på elbilsområdet.

 

Fredericia Kommunes DK 2020 plan indeholder initiativer i forhold til den grønne transport, herunder understøttelse af elbilerne gennem udrulning af ladestandere rundt om i kommunen.

 

På udvalgsmødet får udvalget en præsentation af udkast til ladestanderstrategien, og samtidigt lægges op til en drøftelse af centrale prioriteringer, som er indeholdt i strategien. Det er spørgsmål i forhold til

  • Geografisk dækning af ladestandere
  • Hvordan sikres en hensigtsmæssig konkurrence mellem udbyderne af ladestandere
  • Er der nogle bæredygtighedskriterier som udvalget ønsker at vægte
  • Hvordan kan parkeringsreglerne udformes så vi får størst mulig tilgængelighed for elbilsejerne

Økonomiske konsekvenser

Sagen forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommunen.

Vurdering

Ladestander strategien er et af initiativerne i Fredericia kommunes DK 2020 klimaplan.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget:

  1. Drøfter præsentationen givet på mødet med henblik på at give input til den endelige ladestander strategi
  2. Godkender ladestander strategien

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 20-03-2023

Drøftet – endelig strategi skal på til godkendelse næste gang.

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller