Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 24-08-2022

Referat
Dato:
Onsdag, 24 august, 2022 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 august, 2022 - 20:10
Referat publiceret:
Fredag, 26 august, 2022 - 11:10

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Godkendt.

Punkt 2 2. Budgetopfølgning 2022 - Klima-, Energi- og Miljøudvalget

Sagsresumé

 

2. budgetopfølgning 2022 viser, at der forventes et mindreforbrug på Klima-, Energi- og Miljøudvalgets serviceudgifter på -1,000 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes et forventet mindreforbrug på rottebekæmpelse.

Der forventes et merforbrug på det brugerfinansieret område på 3,534 mio. kr. som der søges en tillægsbevilling for at få dækket.

På udvalgets øvrige områder forventes der at være balance (tabel 1).

Efter godkendelse forventes der fortsat et mindreforbrug på -1,000 mio. kr. (tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger 2022. Ved disse budgetopfølgninger 2022 fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen 2022 sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne 2022 skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne 2022 kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførelsesudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

4,492

4,430

3,430

-1,000

Skattefinansieret anlæg

2,523

3,560

3,560

0,000

Brugerfinansieret drift

-7,021

-7,021

-7,021

0,000

Brugerfinansieret anlæg

11,950

13,001

16,535

3,534

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 2. budgetopfølgning 2022 omhandler:

Serviceudgifter, -0,062 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 0,156 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Lønmidler til aktiviteterne for indsatsplanerne til grundvandsbeskyttelse, -0,218 mio. kr.

Anlæg, 1,037 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,037 mio. kr.
  • Brugerfinansieret område anlæg, 7,519 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 7,519 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt 3,534 mio. kr. på det brugerfinansieret områdes anlæg.

 

Det brugerfinansierede område, anlæg 3,534 mio. kr.

  • Der søges om en tillægsbevilling som følge af øgede udgifter til bl.a. regnvandsbassin og rådgivning på anlægget ”Etablering af ny genbrugsplads og –center, Ndr. Kobbelvej”, 3,534 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning 2022 på mødet den 12. september 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

 

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

4,492

4,430

3,430

-1,000

Skattefinansieret anlæg

2,523

3,560

3,560

0,000

Brugerfinansieret drift

-7,021

-7,021

-7,021

0,000

Brugerfinansieret anlæg

11,950

16,535

16,535

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

Vurdering

 

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning 2022 viser et forventet mindreforbrug i forhold til korrigeret budget med 1,000 mio. kr. på Klima-, Energi- og Miljøudvalgets område. Afvigelsen skyldes et forventet mindreforbrug på rottebekæmpelse. Der arbejdes på at nedsætte taksten så budgetterne passer med udgifterne.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Området forventes at være i balance.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Området forventes at være i balance.

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren samt Klima-, Energi- og Miljøudvalget indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Anbefales.

Punkt 3 Orienteringssag: Orientering om den kommende Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

 

Vækst, Teknik og Klima har den 13. juni 2022 været i dialog med Teknisk Udvalg omkring fastlæggelse af en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 (PS23), hvilket blandt andet omhandler fastlæggelsen af den politiske involvering undervejs i processen.

 

Teknisk Udvalg har en ambition om at sikre en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023. Indledningsvis får alle fagudvalg derfor en orientering om, hvad planstrategien er for et dokument, samt en orientering om den proces, der er tilrettelagt for udarbejdelsen af Planstrategi 2023. 

 

Parallelt med denne orienteringssag indstilles udarbejdelse af Planstrategi 2023 med tilhørende tids- og procesplan, hvori der sikres sammenhæng med Byrådets kommende Vision 2032, til formel igangsættelse af byrådet via Teknisk Udvalg og Økonomi- og Erhvervsudvalget. 

 

Sagsbeskrivelse:

Generelt om planstrategien

Planstrategiens formål

Planstrategien er et strategisk plandokument, som beskriver den ønskede udvikling i kommunen, og den fungerer som afsæt for den efterfølgende kommuneplanrevision. Udarbejdelsen af en planstrategi er således første skridt på vejen mod en ny kommuneplan.

 

Formålet med en planstrategi er, at byrådet drøfter og beslutter, hvad de overordnede strategiske pejlemærker skal være i forhold til kommunens udvikling og kommuneplanen.

 

Planstrategien skal desuden medvirke til at skabe en offentlig debat om den fysiske planlægning og indholdet i den efterfølgende kommuneplan.

 

Byrådet skal i planstrategien endvidere beslutte omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision ift. om der skal være tale om en fuld revision af kommuneplanen, eller om det kun er enkelte emner, der skal revideres.

 

Myndigheder

Planstrategier skal vedtages af byrådet. Byrådet kan, ud over den obligatoriske planstrategi indenfor den første halvdel af valgperioden, til enhver tid offentliggøre en planstrategi.

 

Andre myndigheder har mulighed for at fremsætte idéer, forslag og kommentarer til den fremlagte planstrategi i offentlighedsfasen. De har imidlertid ikke hjemmel til at fremsætte indsigelse mod en planstrategi, da planstrategien ikke er et planforslag (som forslag til hhv. kommuneplan eller lokalplan).

 

Krav til planstrategiens indhold

Der er kun få formelle krav til indholdet i planstrategien, og byrådet har derfor stor grad af frihed til at fastlægge indholdet i planstrategien.

 

Planstrategien skal dog indeholde oplysninger om:

  1. Byrådets vurdering af og strategi for kommunens udvikling

Byrådet skal i planstrategien fremlægge sin strategi for, hvordan kommunen skal udvikle sig fremover, sådan at borgerne gives mulighed for at drøfte byrådets tanker om kommunens fremtid.

Byrådets vurdering af og strategi for udviklingen er normalt de centrale afsnit i en planstrategi. Bortset fra de få indholdsmæssige krav, har byrådet frihed til at fokusere på de temaer, som det finder relevante.

  1. Planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen

Der er ikke detaljerede forskrifter for, hvilke oplysninger planstrategien skal indeholde om den gennemførte planlægning siden seneste revision af kommuneplanen. Ofte er det behandlet ganske kort fx via en liste over hvilke kommuneplantillæg og lokalplaner mv., der er vedtaget siden sidst.

  1. Revisionsbeslutning

Planstrategien skal indeholde en oplysning om, hvorvidt kommuneplanen skal revideres i sin helhed, eller det er enkelte temaer, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

 

Den statslige planlægning kan også medføre krav om planlægning for særlige emner. I det omfang der er sådanne krav, kan det betyde, at kommunen har pligt til at revidere dele af kommuneplanen. Det kan være i form af ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Offentlig debat om planlægningen

En vigtig hensigt i planloven er, at befolkningen inddrages og høres i forbindelse med ændret planlægning.

 

Planstrategien har en vigtig rolle i forhold til at inddrage offentligheden i de strategiske sigtelinjer for planlægningen. Planstrategien fremlægges offentligt i minimum 8 uger, hvor offentligheden har mulighed for at komme med bemærkninger.

Kommunen skal sikre en offentlig debat i forbindelse med tilblivelsen af en ny kommuneplan. Debatten kan derfor ske i forbindelse med planstrategien eller senest i forbindelse med offentliggørelse af kommuneplanrevisionen.

 

Den debatskabende planstrategi

Planstrategien er ikke kun et produkt men også en proces.

Debatten i forbindelse med planstrategien vil typisk have fokus på de store linjer i den fremtidige udvikling. En grundig debat i denne fase vil afklare mange spørgsmål i forhold til den efterfølgende planlægning. Debatten vil medvirke til at sikre ejerskab til det efterfølgende kommuneplanforslag - både politisk og i befolkningen - og medvirke til en helhedsorienteret og bæredygtig planlægning.

 

Offentliggørelse

Planstrategien skal offentliggøres af to omgange. Første gang, når den er vedtaget af byrådet og herefter skal i offentlig høring. Anden gang, når byrådet har taget stilling til de indkomne bemærkninger, og den herefter skal offentlig bekendtgøres.

 

Når planstrategien er vedtaget, skal den offentliggøres i mindst 8 uger. I denne periode kan offentligheden komme med ideer, forslag og bemærkninger til den fremsatte planstrategi.

 

Planstrategien skal offentliggøres i det fælles plansystem (Plandata.dk). Det gælder både offentliggørelsen i forbindelse med høringen og den senere offentlige bekendtgørelse af den endelige planstrategi. Planstrategien vil også blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

 

Offentliggørelsen skal oplyse om tidsfristen for, at offentligheden (borgere, foreninger, virksomheder m.v.) kan komme med idéer, forslag og kommentarer til den offentliggjorte planstrategi, og hvordan disse fremsendes. Endvidere vil offentliggørelsen også ofte indeholde praktiske oplysninger om eventuelle borgermøder.

 

Efter udløbet af offentlighedsperioden skal byrådet tage stilling til de indkomne høringssvar, og beslutte om der skal ændres i strategien. Der er ikke nogen begrænsning i omfanget af de ændringer, der kan foretages af kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandling af de indkomne høringssvar.

 

Den endelig planstrategi skal herefter offentliggøres sammen med oplysningen om de eventuelle ændringer, der er foretaget.

 

Specifikt om Fredericia Kommunes planstrategi

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om en fælles planstrategi og kommuneplan, der er gældende for alle 7 kommuner.

Hver af de 7 kommuner har desuden valgt at tilføje nye lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune.

 

For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

 

I Planstrategi 2019 har Fredericia Kommune fokus på temaerne: Bymidten, Detailhandel, Bosætning, Erhverv, Infrastruktur og mobilitet, Natur, landskab og friluftsliv samt Klimatilpasning. Hvert tema bliver præsenteret via følgende afsnit: Status, Vision, ”Hvad er målet” samt ”Ved revisionen af kommuneplanen vil vi”.

 

Gældende planstrategi kan ses via følgende link: Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

 

Den lokale del af Planstrategi 2023

Ud over nogle få formelle krav er der metodefrihed ift. udarbejdelse af planstrategier. Det ligger derfor helt åbent, hvad indholdet og formen bliver i den kommende Planstrategi 2023.

 

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det dog være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032.

 

Dertil kommer allerede vedtagne politiske strategier og planer (fx Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020), som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

 

En række kommende strategier og planer (fx Bymidtestrategi, Bosætningsstrategi og Turismestrategi samt Klimatilpasningsplan 2022), har også - afhængig af tidspunkt for færdiggørelse - relevans for Planstrategi 2023.

 

I sidste instans er Planstrategi 2023 en forløber for den kommende Kommuneplan 2025-2037, som omhandler den fysiske planlægning for, anvendelse og disponering af kommunens arealer. Der ligger derfor en opgave i at få ”oversat” vision, strategier og planer til et mere fysisk sigte.

 

Såfremt der kommer ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen” med relevans for kommuneplanen, vil det skulle nævnes i planstrategien ift. den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Den fælles del af Planstrategi 2023

Ud over den lokale del af Planstrategi 2023, er det fortsat planen, at der skal udarbejdes en fælles Planstrategi 2023 for hele Trekantområdet. Den fælles planstrategi skal indeholde en revisionsbeslutning om, hvilke dele af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, der skal revideres.

 

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces kaldet Vision 2050.

 

Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat. Det vil potentielt først ske i 2023, hvilket er sent i forhold til Fredericia Kommunes tidsplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023. Der arbejdes derfor administrativt på at sikre, at Trekantområdets bestyrelse træffer en foreløbig revisionsbeslutning i løbet af efteråret 2023, som vil skulle drøftes i og godkendes af de 7 byråd i løbet af 2023.

 

Tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023

På baggrund af den forudgående drøftelse i Teknisk Udvalg den 13. juni 2022, indstilles nedenstående tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 til godkendelse i byrådet den 12. september 2022.

 

Med tids- og procesplanen er der tilrettelagt en plan, der sikrer en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023.

 

Hvad angår borgerinddragelse, så har Teknisk Udvalg et ønske om, at arbejdet med Planstrategi 2023 i høj grad hviler på arbejdet med den nye vision 2032, herunder at borgerinddragelsen bygger ovenpå de processer, der allerede er foregået i det regi. En nærmere afklaring af dette, forventes af ske i løbet af efteråret 2022.

 

29. aug., 5. sept. og 

12. sept. 2022 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Formel igangsætning af PS23

Introduktion til planstrategi som dokument

 

Aug. 2022

Alle øvrige fagudvalg

Orientering om den kommende Planstrategi 2023

19. & 20. sept. 2022

Teknisk Udvalg, Klima, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget

 

Drøftelse af administrations bud på temaer

Drøftelse af politisk oversættelse fra ”Vision 2032  til PS23”

Fastlægge program og temaer til fælles temamøde for byrådet den 4. okt. 

4. okt. 2022

Fælles temamøde 

for hele byrådet

Fastlæggelse af temaer/fokusområder i PS23

24. okt. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

28. nov. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

Mar.-apr. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Vedtagelse af PS23

Maj-jul. 2023

 

 

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. 2023

 

 

Opsamling på høringssvar

Sept. 2023

 

Teknisk Udvalg

Trykprøvning af evt. ændringer

Okt.nov. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Endelig vedtagelse af PS23

Dec. 2023

 

 

Offentliggørelse

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 23-08-2022

Orienteret

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 23-08-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag: Forslag til regulativ for støjforhold ved udendørs musikarrangementer

Sagsresumé

Natur og Miljø har udarbejdet et forslag til regulativ for støjforhold ved udendørs musikarrangementer. Regulativet gælder for afholdelse af udendørs musikarrangementer og brug af lydanlæg på kommunale pladser og arealer i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrunden for udarbejdelse af et regulativ er en generel stigning og interesse for at holde udendørs musikarrangementer i kommunen.

 

Der er derfor behov for, at regulere de støjmæssige forhold i forbindelse med afholdelse af udendørs musikarrangementer på en måde, der tilgodeser både naboer og kulturlivet.

 

Den kommunale myndighed kan forebygge og begrænse støjgener ved at udforme et regulativ for udendørs musikarrangementer. Et vigtigt mål med regulativet er, at reglerne bliver mere klare for alle og dermed lettere for myndighederne at håndhæve.

 

Forslaget til regulativet fastsætter og tydeliggør generelle og ensartede retningslinjer for afholdelse af forskellige musikarrangementer, og særlige retningslinjer for udvalgte arrangementsområder.

 

I forslaget lægges der op til, at der kan afholdes udendørs musikarrangementer indenfor bestemte tidspunkter. For de kommunale pladser som er mest benyttede, gælder jf. bilag 1 særlige retningslinjer, heriblandt en fastsat varighed, tidsrum og maksimalt antal dage med arrangementer pr. år for hver plads.

 

Der er ikke fastsat støjgrænser i regulativet. De udendørs musikarrangementer foreslås i stedet begrænset til et fast antal årlige spilledage.

 

I forslaget til regulativ lægges der op til retningslinjer for brug af bystrøm, brug af generatorer, placering af højtalere og scene, afholdelse af lydprøver, nedtagning af udstyr mm. Der foreslås endvidere krav om naboorientering om planlagte arrangementer. Der er i særlige tilfælde mulighed for at dispensere fra vilkårene efter forudgående ansøgning med begrundelser for dispensationen.

 

Regulativet har været i høring hos politiet, som har gjort opmærksom på, at udover kravene i regulativet, så skal der indhentes tilladelse fra politiet til offentlige forlystelser, herunder koncerter, festivaler mv. Politiets bemærkninger er indarbejdet i regulativet.

Herudover har regulativet været i høring hos relevante arrangører. De har været bemærkninger til antal spilledage, varighed, placering/retning af højtalere, gennemførsel af lydmålinger, nedtagning af lydudstyr mv. Bemærkningerne har givet anledning til mindre justeringer af regulativet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at regulativet vil medvirke til at tydeliggøre retningslinjer for afholdelse af udendørs musikarrangementer, både for borgere og arrangører.

 

Hvis indstillingen godkendes, sendes forslaget til regulativ for støjforhold ved udendørs musikarrangementer i offentlig høring i 8 uger.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

1)       At forslaget til regulativ sendes i offentlig høring.

 

2)       At forslaget til regulativ godkendes, således at hvis der ikke modtages bemærkninger i den offentlige høring betragtes regulativet som godkendt uden fornyet politisk behandling.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Anbefales.

Punkt 5 Beslutningssag: Planlægning for kollektiv varmeforsyning til nye boliger i Skærbæk

Sagsresumé

I forbindelse med lokalplanlægning for Boliger ved Skærbækvej, LP380, undersøges mulighederne for fjernvarmeforsyning af nye boliger i området. Dette kræver planmæssig beslutning og tilvejebringelse af projektforslag efter varmeforsyningsloven.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 27. april 2022 Forslag til Lokalplan 380, Boliger Skærbækvej, Skærbæk med tilhørende kommuneplantillæg nr. 1 til Fredericia Kommuneplan 2021-2033.

Forslagene er i høring til og med den 1. juli 2022 og forventes behandlet af Teknisk Udvalg, Økonomiudvalget og Byrådet i sensommeren 2022.

I forbindelse med lokalplanlægningen for det nye boligområde i Skærbæk er der ønske om at sikre det varmeplanmæssige grundlag for at forsyne området med fjernvarme. Efter varmeforsyningsloven skal kommunen koordinere planlægning af varmeforsyning med øvrig planlægning. 

Det nye boligområde ligger udenfor de områder, der i Fredericia Kommunes eksisterende varmeplan er planlagt til fjernvarme. Der er således behov for at tage stilling til udvidelse af området for kollektiv varmeforsyning i kommunens varmeplan.

Udvidelse af forsyningsområdet for fjernvarme er i overensstemmelse med hensigtserklæringer om fortsat udvikling af fjernvarmesystemet i Fredericia for Verdensmålene, tidligere Strategisk Energi-plan2020 og nugældende Klimaplan2020.

Kommunen har ikke længere mulighed for at fastlægge ny tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning. Tilslutningen til fjernvarmen i området vil således afhænge af brugernes/bygherres tilvalg af fjernvarmen frem for individuelle varmeløsninger. Det aktuelle projektselskab i lokalplanområdet har tilkendegivet ønske om fjernvarme og er i dialog med TREFOR Varme, der er forsyningsselskab i Skærbæk-området.

Endelig beslutning om og tilladelse til udrulning af fjernvarme i det nye planområde vil bero på godkendelse af et projektforslag, der bl.a. belyser samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi.

Økonomiske konsekvenser

Eventuel udvidelse af forsyningsområdet har umiddelbart ingen økonomiske konsekvenser for kommunen. Endelig beslutning om udrulning af fjernvarme i området sker på baggrund af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomiske analyser.

Vurdering

En udvidelse af forsyningsområdet vil være i overensstemmelse med Byrådets ønske om at understøtte fjernvarmens udbredelse i kommunen.

Natur og Miljø vurderer, at der bør arbejdes for at planlægge kollektiv varmeforsyning til det nye boligområde, og at der - parallelt med færdigbehandlingen af lokalplan 380 for området – bør sættes gang i udarbejdelse af projektforslag ved TREFOR Varme for udvidelse af forsyningsområde og etablering af distributionsnet for fjernvarme.

Der kan ikke fastlægges tilslutningspligt til fjernvarme i området. Det medfører en vis usikkerhed i forhold til tilslutningen og dermed økonomien i projektet. Natur og Miljø vurderer, at projektforslaget vil kunne godkendes indenfor rammerne af varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen, hvis projektforslaget viser, at der vil være positiv samfundsøkonomi, selskabsøkonomi og brugerøkonomi for fjernvarmeløsningen i forhold til individuel varmeforsyning ved nærmere fastsatte forudsætninger (udrulningshastighed og tilslutningsgrad).

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget bemyndiger forvaltningen til

-          At fastlægge området til kollektiv varmeforsyning i forbindelse med lokalplanlægning.

-          At sætte gang i udarbejdelsen af projektforslag for udvidelse af forsyningsområde og etablering af distributionsnet for fjernvarme efter varmeforsyningsloven.

Administrativt at godkende projektforslaget jf. ovenstående.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Godkendt.

Punkt 6 Orienteringssag: Miljøgodkendelse og afgørelse om ikke VVM-pligt til omlæsning og oplag af brændbart affald

Sagsresumé

Natur & Miljø har meddelt miljøgodkendelse, og truffet afgørelse om ikke VVM-pligt, til omlæsning og oplag af brændbart affald på Nordre Kobbelvej 19.

 

Sagsbeskrivelse:

Byggegruppen.DK ApS har den 13. maj 2022 søgt om miljøgodkendelse til modtagelse af brændbart affald i baller, der omlæsses til løst oplag i containere.

Affaldet er oprindeligt produceret i udlandet, og importeres med henblik på forbrænding og energiudnyttelse i kraftvarmeværk i Danmark.

De væsentligste miljøpåvirkninger vurderes at være støj og emissioner fra de lastbiler, der kører affaldet til og fra virksomheden, og fra det materiel, der håndterer affaldet på virksomhedens udearealer.

Idet omlæsningen foregår i en lukket hal, vurderes der ikke at være væsentlige støjgener i omgivelserne fra denne aktivitet.

Miljøgodkendelsens vilkår omfatter standardvilkår fastlagt af Miljøstyrelsen, suppleret med vilkår for opbevaring, håndtering, støj, indberetning af uheld og driftsforstyrrelser samt indholdet i virksomhedens driftsjournal.

Natur & Miljø vurderer, at virksomheden kan drives uden væsentlige gener for miljøet og omgivelserne i øvrigt.

Natur & Miljø har også truffet afgørelse om, at virksomheden kan etableres og drives uden krav om gennemførelse af en miljøvurderingsproces (ikke VVM-pligt).

Miljøgodkendelser af denne type virksomhed har i KL og regeringens aftale et servicemål på 130 dage. Sagsbehandlingstiden i den konkrete sag er i Byg og Miljø opgjort til 26 dage.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.  

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Miljøgodkendelse og afgørelse om ikke VVM-pligt til udvidelse af antal kørsler med lastvogne

Sagsresumé

Natur & Miljø har meddelt miljøgodkendelse, og truffet afgørelse om ikke VVM-pligt, til udvidelse af antal kørsler med lastvogne på Parallelvej 5. 

 

Sagsbeskrivelse:

KTA Fredericia (Køreteknisk Anlæg i Fredericia) har den 4. april 2022 søgt om miljøgodkendelse til en udvidelse af driften på Parallelvej 5.

KTA Fredericia ønsker at udvide antallet af kørsler med 12 lastbiler/busser på banerne i stedet for 6 lastbiler/busser og 10 personbiler som kører på det køretekniske anlæg i dag. Til formålet indkøbes 12 nye lastvogne.

Udvidelsen vil ske i tillæg til virksomhedens eksisterende aktiviteter på adressen Parallelvej 5 i Fredericia.

 

Natur & Miljø meddelte den 25. april 2018 miljøgodkendelse til Køreteknisk Anlæg på Parallelvej 5.

Denne miljøgodkendelse gives som et tillæg til miljøgodkendelsen af 25. april 2018 og giver ikke anledning til nye vilkår.

 

Det er en forudsætning, at vilkårene i miljøgodkendelsen af 25. april 2018 overholdes. Disse vilkår regulerer blandt andet støj, opbevaring af kemikalier og olieprodukter samt håndtering af driftsforstyrrelser og uheld.

Spildevandsforholdene er reguleret i en spildevandstilladelse af 25. april 2018. Udvidelsen af antallet af kørsler medfører ikke behov for ændringer i spildevandstilladelsen.

 

Miljøgodkendelser af denne type virksomhed har i KL og regeringens aftale et servicemål på 130 dage. Sagsbehandlingstiden i den konkrete sag er i Byg og Miljø opgjort til 25 dage.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

 Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Orientering om PFAS

Sagsresumé

Miljøstyrelsen har opfordret kommunerne til at få analyseret for PFAS i badevand. Opfordringen er blevet fulgt og analyserne viser, at der ikke er nogen sundhedsmæssig risiko i forhold til PFAS ved badning langs Fredericia Kommunes kyststrækning.

 

Sagsbeskrivelse:

Miljøstyrelsen udsendte 17. juni 2022 brev til alle kommuner, med en kraftig opfordring til at få analyseret badevandet for sum af 4 PFAS (PFOS, PFOA, PFNA og PFHxS). Opfordringen blev den 30. juni 2022 fulgt op af brev fra miljøminister Lea Wermelin, med en klar forventning om, at kommunerne ville følge opfordringen, selvom der ikke er krav om analyse for PFAS i badevand.

Baggrunden for Miljøstyrelsens opfordring kommer, efter Lemvig Kommune har undersøgt havvandet over en ca. 35 km lang kyststrækning, hvor de fundne koncentrationer indikerer overskridelse af de generelle miljøkvalitetskrav for PFOS i marint overfladevand. Der blev dog ikke fundet overskridelse af den vejledende grænseværdi for sum af 4 PFAS.

Miljøstyrelsen vil hen over sommeren indsamle havvandsprøver fra ca. 50 lokaliteter langs de danske kyster og få dem analyseret for PFAS. I Fredericia Kommune udtager Miljøstyrelsen to prøver ved Trelde Næs. Der udtages to prøver fra samme lokation, én der udtages i vandoverfladen og én som udtages 0,3 m under overfladen. 

Fredericia Kommune har som følge af opfordringen fra Miljøstyrelsen fået udtaget og analyseret prøver fra fem badesteder. De fem lokationer er udvalgt, så de dækker kommunens kyststrækning jævnt. De fem lokationer er:

Bøgeskov Strand

Trelde Næs, Kulvig

Østerstrand, badebro

Erritsøhus

Skærbæk, Strandparken

Den 5. august 2022 er der modtaget resultater for analyse af de 5 prøver. Der er fund af PFOS og PFOA i alle prøver, men kun meget lave værdier (<1 ng/l) og dermed væsentlig under den vejledende grænseværdi på 40 µg/l for sum af 4 PFAS. Indholdet af PFAS i de 5 prøver ligger i samme niveau, hvilket kan indikerer baggrundsniveauet i badevandet omkring Fredericia Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Analyserne har påført kommunen en udgift på 13222,50 kr. excl. moms. Udgiften håndteres inden for nuværende ramme for udgifter til badevandsanalyser.

Vurdering

Opfordringen fra Miljøstyrelsen er fulgt og der er ingen prøver der har indhold i nærheden af grænseværdien for indhold af PFAS i badevand, der forventes derfor ikke yderligere tiltag i forhold til PFAS i badevand.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-08-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller