Kultur- og Idrætsudvalget - 07-11-2019

Referat
Dato:
Torsdag, 7 november, 2019 - 15:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 1 november, 2019 - 15:00
Referat publiceret:
Fredag, 8 november, 2019 - 14:00

Punkt 60 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

Godkendt.

Punkt 61 Udviklingsplan for Fredericia Idrætscenter, indledende drøftelse

Sagsresumé

Kultur- og Idrætsudvalget skal drøfte rammerne for en udviklingsplan for Madsbyparken, herunder Fredericia Idrætscenter, der skal sikre et tidssvarende og højt ambitionsniveau samt en sund og robust økonomi.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af de seneste års udvikling af Fredericia Idrætscenter, herunder sammenlægningen med Den historiske Miniby og Madsby Legepark (under ét Madsbyparken), er der grund til at overveje og igangsætte en udviklingsplan, der skal sikre et tidssvarende og højt ambitions- og kvalitetsniveau samt en sund og robust økonomi.

Der er både tale om en plan for idrætscenteret, men også om en samlet plan for hele Madsbyparken, hvor der i foråret blev udformet den første del, nemlig en plan for udviklingen af legeparken. Den har ikke været præsenteret endnu og er således ikke besluttet, men vil kunne indgå i det samlede resultat.

Kultur- og Idrætsudvalget skal indledningsvis drøfte rammerne for en udviklingsplan for Fredericia Idrætscenter og tage stilling til en kommende proces herfor. Leder af Madsbyparken, Kasper Findahl, vil på mødet gennemgå overordnede idéer og muligheder til en udviklingsplan samt en proces, der kan føre frem til målet.

Følgende proces foreslås:

Kick off workshop for repræsentanter for medarbejdere

Indsamling af information om målgrupperne (foreninger, lejere, Ficness, brugere, walk-in-gæster, tilskuere etc.)

Inddragelse af Kultur- og Idrætsudvalget, medarbejdere og nøgleinteressenter

Analyse og workshop 1 – formål og grundlag kommer på plads

Analyse og workshop 2 – fokus på vision, overordnede mål og værdier

Analyse og workshop 3 – fokus på struktur, organisation og handlinger

Færdiggørelse af udviklingsplan

Politisk beslutning

Information til medarbejderne

Kommunikation til alle interessenter mv.

Deadline for det samlede arbejde er ultimo februar 2020ngen

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & idræt indstiller

At udvalget drøfter et overordnet indhold for en udviklingsplan

At udvalget godkender den fremlagte proces for planens udformning

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

Det overordnede indhold for en udviklingsplan drøftet med de faldne bemærkninger.

Plan for proces godkendes.

Punkt 62 Vilkår for forpagtning af café FIC

Sagsresumé

Forpagtningen af Café FIC skal sendes i udbud. Kultur- og Idrætsudvalget skal drøfte forventninger til en kommende drift af caféen.

 

Sagsbeskrivelse:

Café FIC har siden sommeren 2018 være drevet af Uddannelsescenteret, fordi det ikke lykkedes at opnå ny forpagtningsaftale efter ophør af aftalen med den tidligere forpagter. Det er lovligt at kommunen midlertidigt driver cafévirksomhed. Tiden er nu inde til at arbejde på at få en ny aftale i stand. Leder af Madsbyparken, Kasper Findahl, vil på mødet give et resumé af det foreliggende udkast til forpagtningsaftale med henblik på udvalgets kommentarer og ønsker til indhold navnlig vedr. åbningstider, sundhedsprofil (menukort) og aktiviteter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

Sagen drøftet med de faldne bemærkninger.

Udvalget ønsker en oversigt over vilkårene for en forpagtning af café-området incl. de mulige arrangementer i FIC.

Punkt 63 3. budgetopfølgning for Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

Stabsområdet forventer ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på serviceudgifterne på 5,066 mio. kr. ift. udvalgets andel af servicerammen i 2019. Sammenlignet med 2. budgetopfølgning er det en forværring på 1,600 mio. kr.

 

Merforbruget på de 5,066 mio. kr. skyldes primært de fortsatte udfordringer hos Fredericia Idrætscenter, ligesom forværringen fra 2. budgetopfølgning i høj grad kan tilskrives idrætscenteret.

 

Stabsområdet forventer i 2019, at det forventede regnskab er i balance ift. anlægsloftet, hvilket er tilsvarende resultatet ved 2. budgetopfølgning.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger stabschefen økonomien for deres respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

86,738

91,804

Anlægsloft

9,129

9,129

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Kultur- og Idrætsudvalget

89,990

96,037

100,933

Serviceudgifter

86,908

86,908

91,804

Anlæg

3,082

9,129

9,129

 

Der forekommer ved 3. budgetopfølgning ingen forskel imellem det vedtagne og korrigerede budget på serviceudgifterne.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlægsudgifterne udgør 6,047 mio. kr., som vedrører de ændringer, som blev foretaget ifm. Byrådets behandling af sagen om forskydning af anlægsprojekter d. 17. juni 2019.

 

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets opsparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag til orientering.

Vurdering

Serviceudgifter

3. budgetopfølgning for Kultur- og Idrætsudvalget viser et forventet merforbrug på 5,066 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Disse beskrives nedenfor.

  • Det forventede merforbrug udgøres hovedsageligt af Fredericia Idrætscenter, som oplever en række udfordringer, som samlet set udgør et forventet merforbrug på 4,222 mio. kr. Udfordringerne vedrører i bl.a. Café FIC, hvor der udover den manglende forpagtningsafgift også forventes et driftsunderskud på 0,950 mio. kr., som henføres til svigtende indtægter. Derudover kan merforbruget henledes til driften af den nye tilbygning med forventninger om effektiviseringer, som ikke er blevet realiseret. Byrådet har med det vedtagne budget for 2020 tildelt Fredericia Idrætscenter et ekstraordinært driftstilskud på 4,400 mio. kr. i 2021 for at sikre balance i driften fremadrettet. Tildelingen er givet med faldende effekt i overslagsårene og er således under forudsætning af, at idrætscenteret skal udvikle på kernedriften med henblik på at øge deres indtægter og nedbringe deres udgiftsniveau.
  • Tøjhuset forventer at have et merforbrug vedrørende driften, hvor budgettet ikke er blevet tilpasset efter flytningen fra Det Bruunske Pakhus. Merforbruget forventes at udgøre 0,6 mio. kr., hvilket er 0,1 mio. kr. højere end tidligere år. Forskellen skyldes en række vedligeholdelsesudgifter, som er afholdt i 2019 og som ikke derfor ikke vil påvirke udgiftsniveauet i 2020. Derfor forventes der med det vedtagne budget for 2021, hvor Tøjhuset tildeles 0,5 mio. kr., balance i de kommende år.
  • Den resterende afvigelse kan henføres mindre udsving på det samlede udvalgsområde. Disse vedrører hhv. forbrug af opsparede midler og tilbageholdenhed i relation til en opbremsning. Set under ét vurderes denne del af udvalgsområdet at balancere og indeværende års udsving vurderes ikke at være varige udfordringer.

 

Forværringen på 1,600 mio. kr. kan i høj grad tilskrives udviklingen hos Fredericia Idrætscenter. Derudover kan forværringen også tilskrives Muséerne, som forventer et merforbrug på 0,190 mio. kr. grundet ekstraudgifter til vedligeholdelse af volden som følge af den store mængde nedbør i løbet af sommeren, hvor blandt andet risikotræer har måttet fældes. Dertil er en nedskrivning af udvalgets andel af servicerammen på 0,170 mio. kr. som følge af midtvejsreguleringen også med til at forværre resultatet.

 

Anlæg

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019.

 

Forvaltningen forventer overvejende balance på anlægsprojekterne. Der er i 3. budgetopfølgning ikke behov for yderligere ændringer i anlægsbudgettet.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Kultur og Idræt indstiller

  1. At resultatet af 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

  1. Godkendt
  2. Taget til efterretning

Punkt 64 Fredericia Golf Club - Ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af varmekilde

Sagsresumé

Fredericia Golf Club søger om et ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af varmekilde i deres klubhus. Sagen indstilles til godkendelse med et tilskud på op til 65 % af det ansøgte beløb, dog først reduceret med den procentvise andel af medlemmer over 25 år, som er gældende praksis for ordinært og ekstraordinært lokaletilskud.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Golf Club ønsker at få udskiftet deres nuværende varmekilde (oliefyr) i deres klubhus og søger om et ekstraordinært lokaletilskud til dette (bilag 1). Klubben har indhentet et tilbud på skift til fjernvarme og to tilbud på skift til luft til vand varmepumpe. Fredericia Golf Club ønsker at skifte til luft til vand varmepumpe, og af de tre tilbud var det billigste et af dem til varmepumpe. Tilbuddet lyder på 171.361 kr. inkl. moms. Klubben forventer at udskiftningen af varmekilde vil give en årlig besparelse på varmeregningen på ca. 25.000 kr. Dette vil også medføre en besparelse i lokaletilskud for Fredericia Kommune.

Fredericia Golf Club modtog i 2018 et ordinært lokaletilskud til deres lokaler på 38.989 kr.

I 2018 havde Fredericia Golf Club 910 medlemmer, hvoraf 786 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere, hvilket svarer til 86,4 %. Klubben bliver derfor også væsentligt reduceret i deres lokaletilskud.

Foreningen havde i 2018 et overskud på 152.547 kr. og en omsætningsaktiver på 219.616 kr. (bilag 2).

Gældende praksis inden for ekstraordinært lokaletilskud er, at der gives 65% i tilskud, dog først reduceret med den andel af medlemmer der er over 25 år og ikke er trænere eller ledere i foreningen. Et tilskud kan derfor være på op til 65% af (100-86,4 % af 171.361 kr.) = 15.148 kr.

Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 55.000 kr. og yderligere gebyrindtægter kommer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Golf Club.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at

 

  • Fredericia Golf Club bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på op til 15.148 kr. til udskiftning af deres oliefyr til luft til vand varmepumpe.
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 23-10-2019

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

Godkendt.

Punkt 65 Fredericia for Verdensmålene

Sagsresumé

Alle fagudvalg behandlede i september et udkast til kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. ”Fredericia for Verdensmålene” foreligger nu - efter den offentlige høring i oktober - til fornyet behandling.

 

Alle fagudvalg får den tilsendt forud for møderne og skal drøfte den med henblik på endelig vedtagelse i Byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. På møder i september fik alle udvalg mulighed for at kommentere det første udkast til ”Fredericia for Verdensmålene” forud for den offentlige høring.

 

Den offentlige høring har været afholdt fra den 3. oktober til den 24. oktober. Arbejdsgruppen har indarbejdet relevante kommentarer og bemærkninger fra de politiske udvalg samt den offentlige høring, og der forelægger nu en version af ”Fredericia for Verdensmålene” til endelig vedtagelse.

 

Alle fagudvalg får denne version til udvalgsmøderne i november med henblik på at sende videre til vedtagelse i Byrådet den 2. december. Det har været nødvendigt af hensyn til perioden for den offentlig høring, at eftersende bilaget til udvalgene forud for møderne, og det er dermed ikke vedlagt som bilag til sagen. Derudover får fagudvalgene en version af ”Fredericia for Verdensmålene”, der ikke er grafisk layoutet. Den layoutede version ligges på forud for Økonomiudvalgsmødet, således at det foreligger for såvel Økonomiudvalget og Byrådet på møderne.

 

Der vedlægges samtidig en liste, således at udvalgene kan se alle de ændringer, der er foretaget siden første udkast samt en oversigt over indkomne høringssvar. Økonomiudvalget og Byrådet får ligeledes et katalog med alle indkomne ideer og input, der er indkommet i forbindelse med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Nedenfor er der et overblik over temaerne i ”Fredericia for Verdensmålene”:

  • Forord
  • Introduktion?
  • Vandet omkring os
  • Læring, handlekraft of Fællesskaber
  • Lige muligheder for et sundt og godt liv?
  • Bæredygtig by og lokalsamfund?
  • Livet i naturen
  • Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?
  • Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?
  • Kommunen som bæredygtig koncern?

Planlovens § 33a

Ifølge planlovens § 33a skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).

 

”Fredericia for Verdensmålene” udgør kommunens strategi for bæredygtig udvikling i henhold til Planlovens §33a gældende for perioden 2020 til 2023. Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede.

 

Ansøgning til WHO Healthy City Network

Fredericia Kommune har siden starten af 2018 været en del af WHOs netværk af Healthy Cities. Kommunen skal nu ansøge om deltagelse i næste fase, fase VII 2019-2024. Igennem medlemskabet forpligter kommunen sig til at arbejde med WHOs strategiske fokusområder: ”People, Places, Participation, Prosperity, Peace & Planet”. Arbejdet med WHOs strategiske fokusområder går på tværs af kommunen og er i tråd med FNs verdensmål. Derfor har ansøgningsarbejdet til næste fase af Healthy Cities været koblet sammen med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” og ansøgningen tager udgangspunkt i de førnævnte temaer.

 

Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes ansøgning til fase VII 2019-2024 af WHOs netværk af Healthy Cities.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle fagudvalgsområder og omfatter alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold.

 

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” lever op til Planlovens §33a i forhold til redegøre for Fredericia Kommunes bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Samtidig vurderes det, ”Fredericia for Verdensmålene” bredt dækker de fokusområder, som man som medlem af WHOs netværk af Healthy Cities forpligter sig til at arbejde med, og dermed danne det rette grundlag for ansøgningen til fornyet medlemskab.

Indstillinger

Det indstilles, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ”Fredericia for Verdensmålene” vedtages endeligt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales idet udvalget ønsker, at alle udvalg får udarbejdet en årlig opfølgning til byrådet.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

Anbefales.

Punkt 66 Kunstgræsbaner, forslag til uddeling af driftsmidler for 2019

Sagsresumé

På foranledning af formandskabet indstilles et tilskud til drift af kunstgræsbaner i 2019 til KFUM, EGIF og TSIF.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2016-17 blev der etableret kunstgræsanlæg i henholdsvis KFUM, EGIF og TSIF. Fredericia Kommune ydede tilskud til anlæggene, der blev placeret på arealer, hvis hidtidige drift og vedligehold påhvilede Fredericia Kommune. Ved anlæggelse af de nye baner overtog de respektive klubber selv driften.

Efter henvendelser fra KFUM og EGIF i 2019 med spørgsmål om muligheden for at modtage et beløb til vedligehold af kunstgræsbanerne rejses sagen nu på foranledning af formandskabet.

Driftsafdelingen i Vej & Park oplyser, at den kommunale udgift til drift af de arealer, hvor de tre nye baner er anlagt i 2016-2017 fordeler sig lidt forskelligt afhængig af, om de nye anlæg er etableret på grusbaner eller på græsbaner:

KFUM: 5.000 kr. (Slæbning af grusbane 3-5 gange pr. år)

TSIF: 15.000 kr. (Græsslåning mv. 25 gange årligt)

EGIF: 5.000 kr. (Slæbning af grusbane 3-5 gange pr. år)

Fredericia Kommune har således sparet en driftsudgift på 25.000 kr. ved anlæggelse af de tre nye kunstgræsbaner.

Ønsker Kultur- og Idrætsudvalget at tildele de tre ejere af kunstgræsbaner et tilskud til drift i 2019, kan finansieringen ske af de sparede driftsmidler samt af mindre overskud på en række konti, som i alt beløber sig til 60.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

at der ydes 20.000 kr. til drift af hver af kunstgræsbanerne i TSIF, KFUM og EGIF i 2019

at finansiering sker af driftsmidler fra tidligere pleje af arealerne samt overskydende midler på en række konti.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 07-11-2019

Godkendt.

Punkt 67 Orientering (Lukket)