Kultur- og Idrætsudvalget - 16-05-2019

Dagsorden
Dato:
Torsdag, 16 maj, 2019 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 maj, 2019 - 14:52

Punkt 21 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Punkt 22 Fredericia Eliteidræt, ny Team-DK aftale 2020-2024

Sagsresumé

Kultur- og Idrætsudvalget bemyndigede på sit møde den 7. februar 2019 Fredericia Eliteidræt til at udforme en ny Team-DK aftale, der forventes vedtaget af Byrådet ultimo 2019. Resultatet af Fredericia Eliteidræts arbejde præsenteres for udvalget og indstilles til drøftelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Kultur- og Idrætsudvalget bemyndigede på sit møde den 7. februar 2019 Fredericia Eliteidræt til at udforme ny Team-DK aftale 2020-2023, der forventes vedtaget af Byrådet ultimo 2019. På baggrund af et oplæg fra formanden for Fredericia Eliteidræt, Nils Skeby, drøftede udvalget forskellige aspekter i en ny kommende aftale. Kultur- og Idrætsudvalget blev efterfølgende på sit møde den 28. marts 2019 orienteret af Nils Skeby om Fredericia Eliteidræts ønsker om justeringer i samarbejdsmodeller og forventninger til samarbejde med de involverede klubber og foreninger og drøftede betydningen heraf.

Fredericia Eliteidræt har i maj måned afholdt møde med de relevante klubber og hovedforeninger. På mødet vil Nils Skeby præsentere oplæg til en aftale for de kommende fire års samarbejde med Team DK, herunder de forbundne økonomiske konsekvenser.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

Punkt 23 Fredericia Bibliotek - ny strategi 2019-2023

Sagsresumé

Fredericia Bibliotek skal have ny strategi 2019-2023, oplæg indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Bibliotek skal have ny strategi 2019-2023. Kultur- og Idrætsudvalget drøftede sagen på sit møde den 7. februar 2019, hvor direktør for Biblioteksforeningen, Michel Steen Hansen, holdt oplæg om aktuelle emner og tendenser på biblioteksområdet. På baggrund af udvalgets drøftelser har bibliotekschef Jytte Bræmer gennemført en inddragende proces, hvor brugerråd og medarbejderne på biblioteket har givet input til processen og præget forslaget til ny strategi, se bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller strategien til godkendelse.

Punkt 24 1. budgetopfølgning 2019 for Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

Kultur- og Idrætsudvalget kan ved 1. budgetopfølgning fremvise et forventet økonomisk merforbrug på 3,9 mio. kr. fordelt på udvalgsområdets serviceramme. Merforbruget er hovedsageligt et udtryk for fortsatte økonomiske udfordringer hos Fredericia Idrætscenter.

Der søges i 1. budgetopfølgning ikke Byrådet om nogen justering af budgetterne på udvalgets område

 

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder koncernområder og stabe i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til de centralt udmeldte rammer for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Kultur- og Idrætsudvalget

90,0

90,0

93,9

Serviceudgifter

86,9

86,9

90,8

Skattefinansieret anlæg

3,1

3,1

3,1

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab inden for disse rammer. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

86,9

90,8

Anlægsloft

3,1

3,1

 

 

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifter specificeret:

Mio. kr.

2018

Politisk besluttede:

 

Tilskud Elbohallen, bevilliget 2018 udbetaling2019

-0,6

Tilskud – folkeoplysning og fritidsaktiviteter

-0,4

SIF – overskud ved nedlæggelse overføres til nyt idrætsråd

-0,8

Challenge – Triatlon stævne overføres til ØK 2019

-0,5

Institutioners opsparing:

 

Den Kreative Skole ”Vi kan bygge en by” fællesprojekt

-0,2

Depotgården, renovering af toiletter ifm. Ny café

-0,4

Ungdommens hus, nye møbler i café

-0,1

Bibliotek, udskiftning af låse, solafskærmning, udskiftning af spots i publikumsområde og modernisering i skønlitteraturområdet

-0,8

Museerne, udskiftning af borde og bænke på volden, renovering af Den hvide bro, automatisering formidlingscenter og restmidler til Tings Tale.

-0,5

Eksterne puljemidler:

 

Museet, Tings Tale og Historisk Bogudgivelse

-0,1

Biblioteket, rundt om barner, Debatforum og Bookeaters

0,1

Øvrig opsparing:

 

Kulturelle aktiviteter, tilskud kulturlivet generelt

-0,4

Kultursekretariatets opsparing

-0,1

Kulturbegivenheder, De Orange Haller, lokalradio, biograf, gasværksgrunden, årets idrætsfest og kulturnat

-0,1

Folkeoplysning og idrætsaktiviteter: voksenundervisning, Fredericia ordningen, lokaletilskud, tilskud selvejende haller

-0,5

Folkeoplysningsområdet

-0,3

6. juli

-0,2

Fredericia eliteidræt, kontraktbundet

-0,2

Folkeoplysningsområdet, indsatspulje

-0,1

Gæld:

 

Fredericia Idrætscenter

4,4

Tøjhuset

0,1

Serviceudgifter i alt

-1,7

 + = lån / - = opsparing

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

Serviceudgifter

1. budgetopfølgning for Kultur- og Idrætsudvalget viser, at udvalgsområdet oplever en række økonomiske udfordringer, som summerer op til et forventet merforbrug på 3,9 mio. kroner ift. udvalgets andel af servicerammen. Udfordringerne kan i høj grad tilskrives de økonomiske udfordringer hos Fredericia Idrætscenter, som var gældende i 2018 og som forventes også at resultere i et udgiftspres i 2019. Ydermere er området er presset i forhold til at udbetale de lovbestemte pulje- og tilskudsmidler, som ikke blev udbetalt i 2018, hvoraf en del forventes at skulle udbetales i 2019.

På Økonomiudvalgets møde den 29. april 2019 drøftede udvalget kommunens økonomiske situation herunder spar/lån.

For Kultur- og Idrætsudvalget er der opsparede midler fra 2018 for i alt 6,0 mio. kr. samt en gæld på -4,4 mio. kr. Opsparingen er opstået som følge af opbremsningen i 2. halvår af 2018. Et forbrug af de opsparede midler vil resultere i øget pres på servicerammen.  Samlet set vurderes Kultur- og Idrætsudvalgsområdet med undtagelse af Fredericia Idrætscenter at være i overordnet økonomisk balance.

Kultur- og Idrætsudvalget har udover den ovenstående opsparing også gæld på 4,4 mio. kr. Gælden omhandler hovedsageligt Fredericia Idrætscenter, hvor der i øjeblikket arbejdes på en afviklingsplan for gælden og det indstilles heraf, at der fastlægges en afdragsplan for den samlede gældspost på 4,4 mio. kr.

Der planlægges i øjeblikket et ekstraordinært udvalgsmøde i juni måned, hvor stab og det politiske niveau sammen skal drøfte mulige tiltag for standsning eller forskydning af aktiviteter.

Anlæg

Økonomiudvalget anmodede på deres møde den 29. april 2019 om, at Økonomi og Personale gennemgår kommunens anlægsprogram og sikrer, at anlægsloftet ikke overskrides. Udvalget skal derfor forvente, at det bliver behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

På Kultur- og Idrætsudvalgets område er der netto opsparede anlægsmidler vedr. følgende projekter:

  • Udvikling af Fredericia Idrætscenter, opsparing -4,7 mio. kr.
  • Varme i banen på stadion -0,4 mio. kr.
  • Fæstningscenter – forundersøgelse -0,1 mio. kr.
  • Klimaskærme til idrætsfaciliteter -0,1 mio. kr.
  • Depotgården -0,1 mio. kr.

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdes opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  • At udvalget drøfter hvordan merforbrug nedbringes, og gælden afvikles
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning

Punkt 25 Ansøgning om ekstrabevilling, gadeteaterfestival 2019

Sagsresumé

Kultur & Idræt søger om ekstrabevilling til afholdelse af signaturforestilling ved årets Gadeteaterfestival i forbindelse med Trekantområdets Festuge. Ansøgningen indstilles til tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Trekantområdets Festuge 2019 afholdes der for tredje år en gadeteaterfestival med forestillinger i alle 7 kommuner i Trekantområdet. I Fredericia afholdes forestillingerne i dagene 23. – 25. august, med i alt 10 forestillinger på Rådhuspladsen, i gågaderne, ved Biblioteket, i Madsby Legepark og i Gl. Havn. Festivalen arrangeres af Kultur & Idræt i samarbejde med Fredericia Bibliotek, Kanalbyen og Fredericia-Middelfart Teaterforening.

Der er blandt kommunerne i Trekantområdet et ønske om at tilføre gadeteaterfestivalen en ekstra dimension ved at præsentere større forestillinger, signaturforestillinger, der skal skaffe øget opmærksomhed og spektakulære oplevelser for publikum. Tre byer (Kolding, Vejle og Fredericia) har tilbudt at påtage sig værtskabet for disse signaturforestillinger.

I Fredericia er der tale om forestillingen ”Amor” med gruppen Compagnie Bilbobasso fra Frankrig. Forestillingen koster kr. 50.000 + produktionsomkostninger, anslået til kr. 10.000. Forestillingen er refusionsberettiget, hvilket betyder, at nettoudgiften bliver på i alt kr. 35.000. Trekantområdet yder et ekstraordinært tilskud på kr. 20.000 til forestillingen, hvorfor der resterer en lokal medfinansiering på kr. 15.000, hvilket ligger ud over rammerne for festugebudgettet for Fredericia.

Kultur & Idræt søger derfor om en ekstrabevilling på kr. 15.000 til afholdelse af forestillingen.

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen kan den finansieres af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 176.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At en større, spektakulær forestilling vil medvirke til at skabe øget opmærksomhed omkring gadeteaterfestivalen og Trekantområdets Festuge i Fredericia.

-          At forestillingen er en gratis oplevelse af høj kvalitet, der kan komme alle til gode.

-          At den relativt lave medfinansiering giver meget teater for pengene i Fredericia.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At ansøgningen imødekommes.

-          At beløbet, såfremt ansøgningen imødekommes, finansieres af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 176.000 kr.

Punkt 26 Ansøgning om tilskud til Triangle Folkore Festival 2019

Sagsresumé

Fredericia Kvadrillen fremsender ansøgning om støtte til afholdelse af Triangle Folklore Festival 2019. Ansøgningen indstilles til delvist tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

Foreningen Fredericia Kvadrillen fremsender på vegne af Triangle Folklore Festival ansøgning om støtte til afholdelse af Triangle Folklore Festival 2019 i perioden 28. juli til 3. august 2019. Festivalen afholdes i byer i Trekantområdet samt Horsens og Aarhus.

Triangle Folklore Festival er den største festival af sin art i Danmark og afholdes hvert 3. år. Festivalen består af ca. 10. danse- og musikgrupper fra hele verden, der præsenterer kultur og traditioner fra deres hjemegne. Festivalen arrangeres og afvikles af frivillige, i Fredericia primært medlemmer af Fredericia Kvadrillen.

Der afholdes to gallakoncerter i hhv. Aarhus og Vejle.

Triangle Folklore Festival har søgt om tilskud fra Fredericia Kommune flere gange tidligere. I 2010 blev der tildelt et tilskud på kr. 15.000. I 2013 blev der meddelt afslag under henvisning til, at Fredericia ikke var tilgodeset i festivalprogrammet. I 2016 blev der tildelt et tilskud på kr. 25.000 under forudsætning af, at Fredericia blev ramme om et antal arrangementer.

Der søges om et tilskud på kr. 25.000 til afholdelse af festivalen i 2019. Vejle, Kolding og Horsens kommuner søges om tilskud på kr. 20-50.000. Festivalen har et samlet budget på kr. 701.830. Samlet budget for festivalen vedlægges som bilag.

Programmet for 2019-udgaven af festivalen ligger ikke klar, men Fredericia Kvadrillen meddeler, at der vil blive danseopvisning i Fredericia to gange, hhv. d. 30. juli og d. 1. august.

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen kan finansiering ske af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 176.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer,

-          at danse- og musikopvisninger i gadebilledet vil bidrage til oplevelsen af et mangfoldigt og farverigt liv i midtbyen.

-          at arrangementet er et gratis tilbud, der kommer både borgere og turister til gode.

Indstillinger

Kultur og Idræt indstiller,

-          at der ydes et tilskud på kr. 10.000 til afholdelse af Triangle Folklore Festival 2019.

-          at tilskuddet ydes under forudsætning af, at der afholdes mindst 2 offentlige, gratis arrangementer i Fredericia.

-          at tilskuddet udbetales fra udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 176.000 kr.

Punkt 27 Ansøgning om tilskud, FIC 50-års jubilæum

Sagsresumé

Fredericia Idrætscenter fremsender ansøgning om tilskud til en række aktiviteter i forbindelse med centerets 50-års jubilæum. Ansøgningen indstilles til delvist tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredag d. 27. september fejrer Fredericia Idrætscenter 50-års jubilæum. I den forbindelse planlægges et antal aktiviteter.

I jubilæumsweekenden afholdes

-          En reception i ADP Lounge

-          Foredrag/workshop for Byrådet, FICs naboer, Kultur & Idræt, FICs ledelse, tidligere FHK-formænd mv. Evt. resterende billetter sælges til interesserede borgere til kr. 50 pr. stk.

-          ”Åbent Center”, lørdag og søndag for alle borgere, hvor klubber og foreninger byder ind med aktiviteter, suppleret med aktiviteter arrangeret af FIC.

En længevarende markering af jubilæet er et formidlingsprojekt i form af en plakatudstilling. Det er planen at printe et antal plakater, der præsenterer FIC igennem 50 år. Disse plakater tænkes udstillet på forskellige steder i byen, hvorefter de skal være permanent udsmykning i idrætscenteret. Udstillingen bliver en kombination af billeder og tekst, og det er planen at invitere byens borgere til at bidrage med indhold om FIC’s historie.

Der søges om et samlet tilskud på kr. 120.000 til jubilæumsaktiviteter, heraf 30.000 til reception, 40.000 til foredrag/workshop, 25.000 til fremstilling af plakatudstilling og 25.000 til arrangementet ”Åbent Center”. Det oplyses, at Fredericia Idrætscenter selv vil afsætte midler til markeringen af jubilæet, uden at det dog angives på hvilket niveau.

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen, eller dele heraf, kan finansiering ska af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 176.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At det ligger uden for udvalgets støtteområde at yde tilskud til receptioner og andre sociale arrangementer.

-          At arrangementet med foredrag og workshop er henvendt til en lukket/intern skare – borgere kan deltage imod betaling og kun i det omfang, der er billetter i overskud.

-          At arrangementet ”Åbent Center” er et inviterende og borgerrettet arrangement, der tjener til at præsentere et levende og mangfoldigt idrætscenter, og som henvender sig til alle.

-          At plakatudstillingen er et inddragende formidlingsprojekt, der kan understøtte fortællingen om FIC som en institution med stærk forankring i lokalsamfundet og byens historie.

Indstillinger

Kultur- og idræt indstiller

-          At der ydes et samlet tilskud på kr. 50.000 til ”Åbent Center” og plakatudstilling i forbindelse med Fredericia Idrætscenters 50-års jubilæum.

-          At tilskuddet, såfremt det tildeles, udbetales fra udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 176.000 kr.

Punkt 28 Egum Rideklub - ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til vandingsanlæg

Sagsresumé

Egum Rideklub søger om ekstraordinært lokaletilskud til et vandingsanlæg til deres ridebaner i ridehusene. Klubben søger om 12.450 kr. Sagen indstilles til godkendelse med et tilskud på op til 65 % af det ansøgte beløb.

 

Sagsbeskrivelse:

Egum Rideklub søger om ekstraordinært lokaletilskud til et vandingsanlæg til ridebundene i de ridehaller foreningen benytter. Vandingsanlægget vil mindske gener af støv vedr. ridning og stævner i sommerhalvåret (se bilag 1). Egum Rideklub har indhentet to tilbud på vandingsanlæg, hvoraf det billigste er på 20.750 kr. (se bilag 2 og 3).

Egum Rideklub har 190 aktive medlemmer og holder jævnligt stævner. Af de 190 medlemmer er 20 over 25 og ikke i bestyrelsen eller trænere, hvilket svarer til 10,5 %.

Egum Rideklub modtog i 2018 et lokaletilskud på 319.720 kr.

Egum Rideklub havde i 2018 et overskud på 87.386 kr. og en egenkapital på 203.720 kr. (se bilag 4).

Gældende praksis inden for ekstraordinært lokaletilskud er, at der gives 65% i tilskud, dog først reduceret med den andel af medlemmer der er over 25 år og ikke er trænere eller ledere i foreningen. Egum Rideklub kan derfor få et tilskud på 65% af (100-10,5% af 20.750 kr.) svarende til 12.071 kr.

Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Egum Rideklub til vandingsanlægget, idet anlægget ses som en væsentlig del af mulighederne for at bruge ridehallerne i sommerhalvåret uden støvgener.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at

 

  • Egum Rideklub bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på op til 12.071kr. til vandingsanlæg til ridehallerne.
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-04-2019

Anbefales.

Punkt 29 Elbohallen - Ansøgning om tilskud til nyt tag

Sagsresumé

Elbohallen søger om tilskud til udskiftning af tag på Elbohallen hal 1
Sagen indstilles til en delvis godkendelse med et tilskud på 500.000 kr. finansieret via ikke anvendte midler fra tidligere års klimaskærmspulje. Midlerne gives under forudsætning af, at Elbohallen selv medfinansierer den resterende udgift på 350.000 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Elbohallen søger om et tilskud på ca. 838.000 kr. til udskiftning af tag på Elbohallen Hal 1.

Elbohallen søger om økonomisk hjælp som en del af den årlige ansøgningsrunde om midler til vedligehold af idræts faciliteters klimaskærme, en pulje som Kultur- og Idrætsudvalget står bag.

Kultur- og Idrætsudvalget prioriterer hvert år 22 uafhængige idrætsfaciliteter på baggrund af ansøgninger. Det sker i april måned – ligeså i 2019.

For Elbohallens vedkommende gør det sig gældende, at der i 2018 var afsat 375.000 kr. til udskiftning af tag på Elbohallen. (Jf. vedligeholdelsesplan for hallen).
En ansøgning fra hallen i 2018 om støtte til udskiftning af tag blev dog stillet i bero på grund af anlægsstop.

Nu søger hallen igen om midler i forbindelse med den årlige ansøgningsrunde i 2019 til vedligehold af klimaskærm.

Der søges imidlertid om i alt 838.000 kr. som det vil koste at udskifte hele taget på hal 1 og som to uafhængige tilbud begge har anslået at udgifterne vil beløbe sig til.

Elbohallen skriver som begrundelse: Vi oplever, at taget smuldrer og pladerne kun giver minimal sikkerhed for, at vi ikke får beskadiget hallens gulv.

Kultur & Idræt kan ikke anvise mere end 500.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

 Kultur & Idræt indstiller, at

  1. Elbohallen bevilges et tilskud på 500.000 kr. til finansiering af udskiftning af tag under forudsætning af, at hallen selv medfinansierer restbeløbet på 350.000 kr.
  2. Beløbet finansieres via overskydende midler fra klimaskærmspuljen.

Punkt 30 KFUM Skærbæk - vedligeholdelsesudgifter til ekstra hytte - Brandsøvej 31 B.

Sagsresumé

KFUM Skærbæk søger om at få godkendt udgifterne til Brandsøvej 31 B. i deres lokaletilskud for 2018. Kultur & Idræt indstiller sagen til afslag.

 

Sagsbeskrivelse:

Spejdergruppen KFUM Skærbæk er godkendt til lokaletilskud til deres hytte på Kohavevej 2, Skærbæk.

I 2016 overtog Fællesforeningen Børup Sande tre af kommunens tidligere huse i Børup Sande. I aftalen indgår, at fællesforeningen ikke skal betale for at bruge husene, men de skal selv stå for drift og vedligeholdelse af husene uden tilskud til dette. I aftalen er der mulighed for, at fællesforeningen kan videre udlåne/forpagte husene, hvis dette godkendes af kommunen. Kommunens ejendomsafdeling forestår denne aftale, og har pr. 1.1.2019 ikke godkendt nogen videre udlån/forpagtning.

KFUM Skærbæk og KFUM Taulov er med i samarbejdet med Fællesforeningen Børup Sande, og de to spejdergrupper bruger det ene af husene beliggende på Brandsøvej 31 B. I 2016 begyndte KFUM Skærbæk at skrive udgifterne til huset på Brandsøvej 31 B på deres lokaletilskudsskema uden at dette medfører større merudgifter i deres ansøgning. Fordi der ikke var væsentlige merudgifter forbundet med dette, blev det ikke opdaget i Kultur & Idræt. KFUM Skærbæk skrev også den nye hytte på lokaletilskudsskemaet i 2017 og i 2018, men i 2018 var gruppens normale vedligeholdelsesudgifter steget til 143.000 kr., hvor det i 2016 og 2017 lå på omkring 4.000 kr. De ekstra vedligeholdelsesudgifter blev hovedsageligt brugt til at renovere Brandsøvej 31 B. På grund af den markante stigning i vedligeholdelsesudgifterne blev den nye hytte opdaget i lokaletilskudsskemaet hos KFUM Skærbæk.

KFUM Skærbæk er ikke godkendt til lokaletilskud på Brandsøvej 31 B, og udgifterne til dette er derfor ikke lokaletilskudsberettigede. Det søger KFUM Skærbæk og KFUM Taulov om at blive fremadrettet (se forrige dagsordenspunkt). KFUM Skærbæk og KFUM Taulov har ikke været bevidst om, at de skulle søge om en ny/ekstra godkendelse af lokaletilskud til Brandsøvej 31 B, de søger derfor om, at få lokaletilskud bagudvirkende, så de kan få lokaletilskud i 2018.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at lokaletilskuddet ikke kan godkendes bagudrettet.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til afslag, og at KFUM Skærbæk således ikke kan få lokaletilskud til Brandsøvej 31 B. for 2018.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-04-2019

Anbefales.

Punkt 31 TGI fodbold - ansøgning om flexbane

Sagsresumé

Trelde Gymnastik og Idrætsforening fodbold (TGI fodbold) ansøger Kultur- og Idrætsudvalget om støtte til ny pondus fodboldbane. Sagen indstilles til drøftelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Trelde Gymnastik- og Idrætsforening fodbold (TGI fodbold) ansøger Kultur- og Idrætsudvalget om støtte til at anlægge en kunstgræsbane med bander og håndboldmål ved Bøgeskovhallen. Banen skal indgå som en erstatning for en tidligere pondusbane med bander, som var i dårlig forfatning, hvorfor den nu er revet ned.

TGI fodbold er i fremgang og har igennem de sidste par år haft et eksplicit fokus på børnefodbolden i lokalområdet. Klubben har i øjeblikket 60-70 medlemmer og forventer yderligere tilgang af ”vildbasser” (børn) efter påske.

Klubben har indset, at der er behov for at arbejde lokalt og bygge afdelingen op nedefra, hvorfor de anser netop en ny pondusbane for at være et godt aktiv i at understøtte klubbens mission, som samtidig understøtter det tværgående bevægelsesmiljø imellem børnehave, skole, TGI og lokalområde. I den forbindelse arbejder klubben på at aktivere flere samarbejdspartnere i projektet, hvor Trelde TGI samt lokale sponsorer skal understøtte en eventuel positiv tilkendegivelse fra Kultur- og Idrætsudvalget. TGI fodbold er i gang med selv at søge fonde om tilskud til projektet.

TGI fodbold har siden januar været i løbende dialog med Kultur & Idræt med henblik på at skaffe tilbud og opbakning i lokalsamfundet til projektet. Undervejs i forløbet har TGI fodbold valgt, at der til en start ikke skal indtænkes de anførte bander, som fremgår af tilbuddet (jf. bilag: ”Tilbud 19-1103-1”).

TGI fodbold arbejder ydermere på en løsning omkring lys, som endnu ikke er afklaret og modtaget i Kultur & Idræt.

I forbindelse med ansøgningen anmoder TGI fodbold yderligere Fredericia Kommune om at støtte med den fremtidige drift af banen.

Som et alternativ til en kunstgræsbane anviser TGI fodbold, at en græsbane med bander og håndboldmål kan være en løsning. Men det er klubbens vurdering, at denne bane ikke vil kunne holde til den lokale interesse der er for en bandebane i Trelde.

Økonomiske konsekvenser

Ifølge tilbuddet fra NKI (jf. bilag: ”Tilbud 19-1103-1) udgør etableringsomkostninger for at kunstgræsbane med en traditionel belægning (Tango Turf 20 splitfiber) i størrelsen 21,5 meter x 38,5 meter kr. 529.990,00,- inkl. moms. uden bandesystem.

TGI fodbold ansøger Kultur- og Idrætsudvalget om kr. 529.999,00,- til etablering af en ny kunstgræs flexbane.

Foruden de budgetterede udgifter fremgår det af tilbuddet, at der afhængig af årstid i forbindelse med etablering samt deponi af jord kan pålægges yderligere udgifter, som ikke er specificeret.

TGI fodbold har endnu ikke ansøgt om etablering af lys til en eventuel ny flexbane samt redegjort for et andet bandesystem i stedet for de foreslåede modeller jf. tilbud. TGI fodbold ønske et lavere og ifølge dem selv billigere system i et step 2

Kultur & Idræt kan ikke anvise finansiering af projektet.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at det vil være gavnligt for lokalområdet Trelde, Bøgeskov og Egeskov at have en kunstgræsbane. Det lokale idrætsmiljø er i udvikling og der er behov for indbydende faciliteter, som fastholder områdets børn i miljøet og appellerer til et aktivt fritidsliv.

En ny bane vil kunne tjene flere aktører i området, hvorfor det er naturligt, at en etablering sker i samarbejde med øvrige aktører.

En ny kunstgræsbane ved Bøgeskovhallen vil understøtte Kultur-, Idræts- og Fritidspolitikken ved flere indsatsområder:

- Bedre fysiske faciliteter, hvor et større antal borgere får lyst og mulighed for at dyrke idræt. Dette understøttes ved at udnytte idrætsfaciliteterne i lokalområderne fuldt ud i samarbejde med bl.a. institution og skole.

- Det attraktive byliv: Det vil understøtte en af kommunens landsbyer og understøtte den selvejende hals bestræbelser på at skabe øget aktivitet i nærområdet.

Indstillinger

Kultur og Idræt indstiller sagen til drøftelse.

Punkt 32 Klimaskærm vedligehold af idrætsfaciliteter 2019

Sagsresumé

Fredericia Kommune støtter i en ti-årig-periode vedligehold af lokale idrætsfaciliteter – nærmere bestemt faciliteternes klimaskærm.  Indkomne ansøgninger, herunder indstillinger forelægges på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune støtter vedligehold af lokale idrætsfaciliteter, nærmere bestemt faciliteternes klimaskærm. Det gøres i en ti-årig-periode mellem 2014 og 2023. Der er afsat en million kr. pr. år til formålet i henhold til udarbejdet vedligeholdelsesplan foretaget af Ejendomsafdelingen. Kultur & Idræt modtager ansøgninger om støtte til vedligehold frem til 30. april 2019, hvorefter det ønskede beløb til klimaskærm kan fastlægges, herunder godkendelse af de indkomne ansøgninger til formålet, der foretages i samarbejde med Ejendomsafdelingen.

På mødet fremlægges oversigt over de indkomne ansøgninger samt indstilling til bevilling.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til godkendelse

Punkt 33 Henvendelse om medlemsskab af IFFD - Idræts- og fritidsfaciliteter i Danmark

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en henvendelse fra netværket Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark om fremtidigt medlemskab for et årligt kontingent på 30.000 kr. Sagen indstilles til godkendelse for et års medlemskab.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har modtaget en henvendelse fra netværket Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark (IFFD), som tilbyder Fredericia medlemskab i netværket for et årligt kontingent på 30.000 kr.

Netværket arbejder for at sætte fokus på idrætsfaciliteter i Danmark, hvor netværket ønsker at være et talerør for politikere og driftsfolk med henblik på erfaringsudveksling samt udvikling og innovation.

IFFD arbejder også for at skabe en national stemme, hvor idrætsfaciliteterne og kommunerne kan indgå i dialog med sports- og idrætsforbund m.fl. i forhold til faciliteter.

Netværket vurderer, at der er et samlet behov i Danmark for uddannelse og læring og arbejder konkret med 6 fokusområder, hvor de i første omgang vil koncentrere indsatsen (jf. bilag

  1. Kompetenceudvikling og videndeling
  2. Rammebetingelser
  3. Tværgående samarbejde
  4. Udnyttelse af faciliteterne
  5. Krav til faciliteterne
  6. Organisering og drift

Når en kommune bliver medlem af IFFD dækker det alle idræts- og fritidsfaciliteter i kommunen – hvad enten de er selvejende institutioner eller kommunalt ejede. Alle medarbejdere kan deltage i netværkets arrangementer og kommunen har sæde i repræsentantskabet og kan opnå plads i forretningsudvalget med politisk repræsentation.

Kontingentet afhænger af kommunens størrelse; Fredericias vil være 30.000 kr. årligt.

Et medlemskab kunne på længere sigt finansieres af hallerne i fællesskab.

Ønsker udvalget at Fredericia Kommune indtræder i netværket vil finansiering kunne ske af puljen Idræt7000, der er målrettet breddeidrætslige formål.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at indtræde i netværket, da der lokalt opleves et stigende pres på vores idrætsfaciliteter i henhold til ovenstående 6 fokusområder. Dertil understøtter det Kultur-, Idræts- og Fritidspolitikken i flere af politikkens overordnede fokusområder som:

- Bedre fysiske faciliteter: Forbedre idrætsfaciliteter såvel inde som ude & udnytte idrætsfaciliteterne i lokalområderne fuldt ud.

- Udvikling af klub- foreningsliv og selvorganiserede idrætsmiljøer: Understøtte de selvejende hallers bestræbelser på at skabe øget aktivitet i nærområderne.

- Sundhed som forudsætning for det gode liv: Bruge idrætsfaciliteter til målrettede sundhedsfremmende tiltag

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller,

at Kultur og Idrætsudvalget bemyndiger Kultur & Idræt til at indmelde Fredericia Kommune i netværket for det første år

at finansiering sker via puljen Idræt7000

at Kultur & Idræt evaluerer medlemskabet i samarbejde med hallerne med henblik på en fælles finansiering af et muligt fortsat medlemskab.

Punkt 34 Proces vedr. permanent facilitet til streetsport

Sagsresumé

Kultur & Idræt anmoder om mandat til at igangsætte en proces, der skal tilvejebringe et grundlag for beslutning om en permanent afløsning for De Orange Haller.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har i forbindelse med Budget 2018 og 2019 ønsket iværksat et arbejde med henblik på etablering af permanent facilitet for streetsport til afløsning af De Orange Haller, der nedrives i forbindelse med etablering af Kanalbyen. Kultur & Idræt anmoder om mandat til at igangsætte en proces, der inddrager brugere og borgere og som skal resultere i et oplyst grundlag til politisk beslutning om etablering af ny facilitet. I arbejdet skal indgå følgende:

Forslag til udformning af faciliteten

Forslag til placering

Forslag til drift, herunder økonomi

Arbejdet skal være tilendebragt, så Kultur- og Idrætsudvalget kan tage stilling til den på sit møde den 19. september 2019.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at en inddragende proces vil skabe gode og konstruktive løsninger for både udformning af den permanente løsning og driften af den.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at

Kultur & idræt bemyndiges til at igangsætte og gennemføre en bruger- og borgerinddragende proces, der fører frem til et beslutningsgrundlag for etablering af en permanent afløsning for De Orange Haller

At beslutningsgrundlaget skal indeholde udformning, placering og drift af faciliteten

At arbejdet fremlægges på mødet den 19. september 2019

Punkt 35 Opfølgning på temadag om børnekulturstrategi

Sagsresumé

Kultur & Idræt fremlægger idékatalog samt anbefalinger til handleplan på baggrund af temadagen om en ny børnekulturstrategi. Anbefalingerne indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet i Kultur- og Idrætsudvalget d. 28. marts 2019 fremlagde Kultur & Idræt et oplæg til en ramme for en ny børnekulturstrategi for Fredericia Kommune under overskriften ”Børnekulturen løfter Fredericia”. I oplægget præsenteredes dels de kulturpolitiske overvejelser og målsætninger, de overordnede og mere specifikke rammer for formuleringen af strategien samt en plan for det videre arbejde med strategien. Oplægget blev drøftet og godkendt.

Med udgangspunkt i den formulerede ramme afholdes d. 25. april 2019 en temadag med deltagelse af alle relevante aktører på børnekulturområdet i Fredericia Kommune. Målet med dagen er at introducere aktørerne for den nye børnekulturelle indsats i kommunen og at invitere dem til at bidrage til formuleringen af en strategi for området.

Temadagen munder ud i en række konkrete forslag til, hvordan en ”Fredericia-model” kan se ud, så visionerne kan realiseres og kommunen kan bevæge sig i den ønskede retning på børnekulturområdet. Kultur & Idræt behandler disse konkrete forslag, der omsættes i egentlige anbefalinger til handleplaner og som fremlægges for Kultur- og Idrætsudvalget til godkendelse.

Materialet fra temadagen fremsendes, når det er skrevet sammen af Kultur & Idræt efter temadagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At anbefalingerne til handleplan godkendes til videre foranstaltning af Kultur & Idræt.

Punkt 36 Vedtægter Fredericia Live

Sagsresumé

Fredericia Live har på sin generalforsamling den 10. april 2019 besluttet nogle vedtægtsændringer, hvilket indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Live har holdt generalforsamling den 10. april 2019 og her besluttet en række ændringer i foreningens vedtægter. Ændringerne vil blive gennemgået på mødet, se bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller vedtægtsændringerne til godkendelse.

Punkt 37 Regnskab 2018 - Foreningen FredericiaLive

Sagsresumé

Fredericia Live har fremsendt deres regnskab for 2018 til orientering hos Fredericia Kommune. Regnskabet viser et samlet årsresultat på 0,06 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Regnskabet for FredericiaLive udviser i år et overskud på 0,06 mio. kr.

Medmelstallet er støt stigende og antallet af frivillige er på ca. 100 personer. Dette vidner om et stor interesse of foreningen FredericaLive og at Tøjhuset har en stor værdi for lokalsamfundet.

Der er i 2018 blevet arbejdet på nye formater og ligeledes afsøgt muligheder for større arrangementer både i andre lokaler og i det fri.

Konklusionen er, at Tøjhuset er lykkedes med disse tiltag samtidig med at prognoser for økonomien har været rigtig. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes at regnskabet for 2018 er tilfredsstillende og giver ikke anledning til yderligere bemærkninger.

Indstillinger

 Kultur og idræt indstiller:

-          at Regnskabet tages til efterretning.

Punkt 38 Orientering (Lukket)