Kultur- og Idrætsudvalget - 22-10-2018

Referat
Dato:
Mandag, 22 oktober, 2018 - 18:15
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 9 november, 2018 - 09:00

Punkt 61 Godkendelse af dagsordenen

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 22-10-2018

Godkendt.

Punkt 62 Drøftelse af udkast til Strategi for vækst og attraktivitet

Sagsresumé

 

Mere end 50 byrådsmedlemmer fra de syv kommuner har via deltagelse i fire politiske følgegrupper været med til at udforme udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet. Trekantområdets bestyrelse godkendte strategiudkastet den 31. august 2018, hvorefter strategiudkastet nu sendes til politisk drøftelse i kommunerne.

 

I Fredericia Kommune vil udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet blive drøftet på det fælles udvalgsmøde i oktober 2018. Bemærkninger til strategiudkastet vil efterfølgende blive behandlet i Økonomiudvalget med henblik på at give en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

 

Sagsbeskrivelse:
Den fælles Strategi for vækst og attraktivitet skal i de kommende år danne rammen for samarbejdet i Trekantområdet. En række byrådsmedlemmer fra de syv kommuner har været med til at udforme udkastet til strategien, og nu inviteres de syv byråd til at drøfte strategien, inden den formelt skal behandles i byrådene i foråret 2019.

 

Vækst og attraktivitet kommer ikke af sig selv. Strategien er Trekantområdets fælles svar på de fælles udfordringer. Intentionen er, at den skaber retning og fokus – og ikke mindst rum for initiativer i og på tværs af de syv kommuner.

De fire politiske følgegrupper har formuleret fælles vision, mål og fokus for hvert sit strategiske spor:

  • Erhvervsudvikling
  • Arbejdsmarked og uddannelse
  • Bosætning, kultur og oplevelser
  • Mobilitet og forsyning

Strategien består af to dokumenter, som er vedlagt som bilag.

  • Strategi

Her gives et hurtigt overblik over strategien – i form af visioner, mål og fokus for de fire strategiske spor.

  • Baggrund og indsatsområder

Her gives baggrunden for strategien og for samarbejdet i Trekantområdet. Her dykkes der dybere ned i de fire strategiske spor, med fokus på Trekantområdets styrker og udfordringer – og på de fælles indsatsområder.

Den fælles Strategi for vækst og attraktivitet rummer en række mål og indsatsområder, der er vigtige for alle syv kommuner. Det indebærer ikke nødvendigvis, at der skal arbejdes tæt sammen om dem alle sammen. Det afhænger i hvert enkelt tilfælde helt af, om det giver mening at gøre det sammen. Hver enkelt kommune vælger ligeledes selv, i hvor høj grad og hvordan man lokalt vil arbejde med strategiens temaer – og hvor det giver mere mening at gøre det sammen.

 

Sammenhæng til kommuneplanlægningen

Trekantområdets syv kommuner har hver en fælles og en lokal del af både planstrategi og kommuneplan.

Den fælles Strategi for vækst og attraktivitet udgør formelt også den fælles planstrategi. Frem mod bestyrelsens godkendelse af det endelige forslag til fælles Strategi for vækst og attraktivitet, skal der tilføjes en revisionsbeslutning, hvori det fremgår, hvordan den kommende fælles kommuneplan skal revideres. Den fælles strategi for vækst og attraktivitet skal derfor godkendes sammen med den lokale planstrategi i hvert af de syv byråd.

 

Tids- og procesplan

I august 2018 godkendte Trekantområdets bestyrelse følgende tids- og procesplan for færdiggørelse af den fælles Strategi for vækst og attraktivitet og den lokale Planstrategi 2019:

 

Primo december 2018

Kommunerne afleverer bemærkninger til forslaget

Primo januar 2019

De politiske følgegrupper behandler de indkomne bemærkninger og indstiller endeligt forslag til bestyrelsen

Primo februar 2019

Bestyrelsen godkender det endelige strategiforslag

Februar-maj 2019

Udvalgs- og byrådsbehandling af strategiforslaget i de enkelte kommuner

Maj-juli 2019

Offentlig høring

September 2019

Endelig godkendelse i de syv byråd

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 22-10-2018

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Bemærkningerne er følgende:

  1. I strategiens afsnit om ”Kompetent ufaglært arbejdskraft” bør det tydeliggøres at et kompetenceløft er til gavn for virksomhederne såvel som for lønmodtagerne herunder at målet er at så mange som mulig får en faglært uddannelse.

 

  1. Fredericia Kommune ønsker en anden formulering i afsnittet om ”Danmarks transport- og logistikcentrum”, hvor det fremgår at, ”Trekantområdets kommuner vil derfor udvikle og markedsføre Trekantområdet som Danmarks transport- og logistikcentrum” (side 13). Ønsket fra Fredericia er at formuleringen ikke slører billedet af, at det i særlig grad er Fredericia Kommune og Taulov, der har en førerpositionen som transport- og logistikcentrum i Trekantområdet.

 

  1. Hele afsnittet om arbejdsmarkedet er primært vinklet til virksomhederne, og ikke til borgerne i området. Hvem ønskes strategien henvendt til?  
  2. Fredericia Kommune mener, at afsnittet om erhvervsstrategi bør gennemlæses og vurderes i lyset af strategien om nye regionale erhvervshuse.

 

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 22-10-2018

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Bemærkningerne er følgende:

  1. I strategiens afsnit om ”Kompetent ufaglært arbejdskraft” bør det tydeliggøres at et kompetenceløft er til gavn for virksomhederne såvel som for lønmodtagerne herunder at målet er at så mange som mulig får en faglært uddannelse.

 

  1. Fredericia Kommune ønsker en anden formulering i afsnittet om ”Danmarks transport- og logistikcentrum”, hvor det fremgår at, ”Trekantområdets kommuner vil derfor udvikle og markedsføre Trekantområdet som Danmarks transport- og logistikcentrum” (side 13). Ønsket fra Fredericia er at formuleringen ikke slører billedet af, at det i særlig grad er Fredericia Kommune og Taulov, der har en førerpositionen som transport- og logistikcentrum i Trekantområdet.

 

  1. Hele afsnittet om arbejdsmarkedet er primært vinklet til virksomhederne, og ikke til borgerne i området. Hvem ønskes strategien henvendt til?  
  2. Fredericia Kommune mener, at afsnittet om erhvervsstrategi bør gennemlæses og vurderes i lyset af strategien om nye regionale erhvervshuse.

 

 

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 22-10-2018

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Bemærkningerne er følgende:

  1. I strategiens afsnit om ”Kompetent ufaglært arbejdskraft” bør det tydeliggøres at et kompetenceløft er til gavn for virksomhederne såvel som for lønmodtagerne herunder at målet er at så mange som mulig får en faglært uddannelse.

 

  1. Fredericia Kommune ønsker en anden formulering i afsnittet om ”Danmarks transport- og logistikcentrum”, hvor det fremgår at, ”Trekantområdets kommuner vil derfor udvikle og markedsføre Trekantområdet som Danmarks transport- og logistikcentrum” (side 13). Ønsket fra Fredericia er at formuleringen ikke slører billedet af, at det i særlig grad er Fredericia Kommune og Taulov, der har en førerpositionen som transport- og logistikcentrum i Trekantområdet.

 

  1. Hele afsnittet om arbejdsmarkedet er primært vinklet til virksomhederne, og ikke til borgerne i området. Hvem ønskes strategien henvendt til?  
  2. Fredericia Kommune mener, at afsnittet om erhvervsstrategi bør gennemlæses og vurderes i lyset af strategien om nye regionale erhvervshuse.

 

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 22-10-2018

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Bemærkningerne er følgende:

  1. I strategiens afsnit om ”Kompetent ufaglært arbejdskraft” bør det tydeliggøres at et kompetenceløft er til gavn for virksomhederne såvel som for lønmodtagerne herunder at målet er at så mange som mulig får en faglært uddannelse.

 

  1. Fredericia Kommune ønsker en anden formulering i afsnittet om ”Danmarks transport- og logistikcentrum”, hvor det fremgår at, ”Trekantområdets kommuner vil derfor udvikle og markedsføre Trekantområdet som Danmarks transport- og logistikcentrum” (side 13). Ønsket fra Fredericia er at formuleringen ikke slører billedet af, at det i særlig grad er Fredericia Kommune og Taulov, der har en førerpositionen som transport- og logistikcentrum i Trekantområdet.

 

  1. Hele afsnittet om arbejdsmarkedet er primært vinklet til virksomhederne, og ikke til borgerne i området. Hvem ønskes strategien henvendt til?  
  2. Fredericia Kommune mener, at afsnittet om erhvervsstrategi bør gennemlæses og vurderes i lyset af strategien om nye regionale erhvervshuse.

 

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 22-10-2018

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Bemærkningerne er følgende:

  1. I strategiens afsnit om ”Kompetent ufaglært arbejdskraft” bør det tydeliggøres at et kompetenceløft er til gavn for virksomhederne såvel som for lønmodtagerne herunder at målet er at så mange som mulig får en faglært uddannelse.

 

  1. Fredericia Kommune ønsker en anden formulering i afsnittet om ”Danmarks transport- og logistikcentrum”, hvor det fremgår at, ”Trekantområdets kommuner vil derfor udvikle og markedsføre Trekantområdet som Danmarks transport- og logistikcentrum” (side 13). Ønsket fra Fredericia er at formuleringen ikke slører billedet af, at det i særlig grad er Fredericia Kommune og Taulov, der har en førerpositionen som transport- og logistikcentrum i Trekantområdet.

 

  1. Hele afsnittet om arbejdsmarkedet er primært vinklet til virksomhederne, og ikke til borgerne i området. Hvem ønskes strategien henvendt til?  
  2. Fredericia Kommune mener, at afsnittet om erhvervsstrategi bør gennemlæses og vurderes i lyset af strategien om nye regionale erhvervshuse.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-10-2018

Teknik & Miljø indstiller, at de indkomne bemærkninger til udkast til Trekantområdets fælles Strategi for vækst og attraktivitet videresendes til behandling i Økonomiudvalget, med henblik på en samlet tilbagemelding fra Fredericia Kommune til Trekantområdet.

Bemærkningerne er følgende:

  1. I strategiens afsnit om ”Kompetent ufaglært arbejdskraft” bør det tydeliggøres at et kompetenceløft er til gavn for virksomhederne såvel som for lønmodtagerne herunder at målet er at så mange som mulig får en faglært uddannelse.

 

  1. Fredericia Kommune ønsker en anden formulering i afsnittet om ”Danmarks transport- og logistikcentrum”, hvor det fremgår at, ”Trekantområdets kommuner vil derfor udvikle og markedsføre Trekantområdet som Danmarks transport- og logistikcentrum” (side 13). Ønsket fra Fredericia er at formuleringen ikke slører billedet af, at det i særlig grad er Fredericia Kommune og Taulov, der har en førerpositionen som transport- og logistikcentrum i Trekantområdet.

 

  1. Hele afsnittet om arbejdsmarkedet er primært vinklet til virksomhederne, og ikke til borgerne i området. Hvem ønskes strategien henvendt til?  
  2. Fredericia Kommune mener, at afsnittet om erhvervsstrategi bør gennemlæses og vurderes i lyset af strategien om nye regionale erhvervshuse.