Miljø- og Teknikudvalget - 01-04-2020

Referat
Dato:
Onsdag, 1 april, 2020 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 27 marts, 2020 - 12:48
Referat publiceret:
Fredag, 3 april, 2020 - 13:57

Punkt 12 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at

 

1) Miljø- og Teknikudvalget godkender, at dagsordenen behandles ved cirkulation (pr. mail)

2) Miljø- og Teknikudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Godkendt.

Punkt 13 Regnskab 2019 - Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Regnskabet for 2019 på Miljø- og Teknikudvalget er gjort op og viser samlet et mindre forbrug på 3,289 mio.kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen. Afvigelsen kan udover udsving på driftskonti generelt primært kan henføres til mindre udgifter til vintertjeneste i 2019. Resultatet er en forbedring på 2,824 mio. kr. i forhold til forventningen ved 3. budgetopfølgning.

 

På anlægssiden er der et mindre forbrug på 0,997 mio. kr. hvilket alene kan henføres til tidsmæssige forskydninger i gennemførelsen af de planlagte anlægsprojekter.

 

På brugerfinansierede områder er der samlet set et mindre forbrug på 75,234 mio. kr., som primært kan henføres til tidsmæssige forskydninger på gennemførelsen af planlagte anlægsprojekter. Det skal bemærkes, at der vedrørende flytning af genbrugspladsen på Industrivej alene er uforbrugte midler på 59,587 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområderne og stabene udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2019.

 

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.  

Tabel 1 

Mio. kr. 

Ramme 

Regnskab 

Serviceudgifter 

67,692

64,403

Bruttoanlægsudgifter

25,450

26,436

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.  

 

 

Tabel 2 

Mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Regnskab 

Miljø- og Teknikudvalget

139,726

174,284

95,229

Serviceudgifter 

67,929

67,227

64,403

Anlæg

19,174

25,450

24,453

Brugerfinansieret område

52,623

81,607

6,373

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne viser en reduktion af budgettet på -0,702 mio. kr., som vedrører

  • Opsparede midler og gæld fra 2018 primært til udgifter til gadebelysning og udvikling af lokalsamfund, modregnet afdrag på gæld vedrørende kollektiv trafik, entreprenørgård m.v. med i alt 0,352 mio. kr.
  • Erstatningen vedrørende Dangødning til finansiering af reparationsarbejder med 0,150 mio. kr.
  • Omplaceret medarbejder fra Grønne aktiviteter til Sundhed og Velfærdsinnovation i forbindelse med reorganisering af stabene med -0,254 mio. kr.
  • Lavere afregning af P-afgifter til Staten end budgetteret -0,950 mio. kr. lagt i kassen.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg udgør 6,276 mio. kr. og på brugerfinansieret område 28,984 mio. kr. Afvigelserne kan her alene henføres til sagen om forskydning af anlæg behandlet på byrådets møde 17. april 2019 samt beslutning om fremrykning 1,500 mio. kr. på gadebelysningsprojektet i forbindelse vedtagelsen af budget 2020-2023.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag til orientering.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER 

Miljø- og Teknikudvalgets regnskab viser et mindre forbrug på 3,289 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen:

  • Tillægsbevilling (opsparede midler og gæld 2018, midtvejsregulering) i alt 0,485 mio. kr.
  • Lavere afregning af P-afgifter til Staten end budgetteret -0,950 mio. kr. lagt i kassen.
  • Driftsmæssige udsving netto på primært vintertjeneste, vejdrift i øvrigt, rottebekæmpelse og kollektiv trafik med i alt -4,669 mio. kr.
  • Entreprenørgården, effekt af reduceret vintertjeneste og opbremsning på tværs i organisationen 2,478 mio. kr.
  • Ikke forbrugte midler, som er disponeret til udvikling af landsbysamfund samt afregning af p-bøder vedrørende 4. kvartal 2019, som ikke er opkrævet fra Staten med -0,632 mio. kr.

 

ANLÆG 

Resultatet på anlæg udviser netto et mindre forbrug på 0,997 mio. kr., som skyldes tidsmæssige forskydninger i gennemførelsen af planlagte anlægsprojekter f.eks. kan nævnes renovering af fortove, sikring af brobygværker, færdselssikkerhedsfremmende foranstaltninger m.v.

 

Afvigelsen i forhold til anlægsloftet skyldes primært, at en mindre del af de afholdte udgifter efterfølgende er opkrævet hos eksterne kunder.

 

Der er herudover mindre udsving på en række projekter, som i forbindelse med regnskabsafslutningen er udlignet med andre projekter og dermed er neutralt for resultatet.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

På brugerfinansieret område er der samlet set et mindre forbrug på 75,234 mio. kr., som kan henføres til forskydning på anlægsprojektet under affald primært vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej samt restmidler på afsluttede klimaprojekter vedrørende Ullerup bæk, Erritsø bæk og Korskilde sø.

 

På affaldssiden er der på driftssiden tale om en mindre indtægt på 0,619 mio. kr. og på anlægssiden om i alt 70,781 mio. kr. i forskydning på konkrete anlægsprojekter, hvoraf 59,687 vedrører projektet om flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej.

 

Klimaprojekterne viser et samlet restbudget på 5,072 mio. kr. I henhold til betingelserne skal restbudgettet anvendes i 2020 dels til ekstraordinært afdrag på de tilknyttede lån med 1,812 mio. kr. samt reservation af midler til de kommende 25 års drift af projekterne med ca. 0,140 mio. kr. pr. år.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Miljø- og Teknikudvalget er i forbindelse med budgetlægningen for 2020-2023 tildelt budget på 0,350 mio. kr. til dækning af øget afregning af p-bøder til Staten i.h.t. ny lovgivning. Det er koncernområdets vurdering, at beløbet er retvisende. Der er i 2019 kun opkrævet 3. kvartaler i afgift fra Staten og afvigelsen vedrørende 4. kvartal ønskes overført og skal afregnes i 2020,

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller

  1. at regnskabet godkendes og  fremsendes til Økonomiudvalg og Byråd
  2. at restbudgettet vedrørende klimaprojekter søges overført til henholdsvis afdrag på lån i 2020 og til fremtidig drift af klimaprojekterne overføres til driftsbudgettet med ca. 0,140 mio. kr. fra 2020 og fremefter.
  3. at status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Godkendt og taget til efterretning som indstillet.

Punkt 14 Frigivelse af anlægsmidler, udviklingspulje Teknik og Miljø

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 0,5 mio. kr. i ”Udviklingspulje Teknik og Miljø”. Beløbet søges frigivet til færdiggørelse og reetablering af stien fra Fælledvej til stranden. Stien blev beskadiget i forbindelse med jordskredet tilbage i 2015.

 

Sagsbeskrivelse:

Den tidligere vej fra Fælledvej ved Indre Ringvej ned til stranden blev efter beslutning på Byrådets møde den 5. marts 2018 nedklassificeret til offentlig sti.

På Miljø og Teknikudvalgets møde den 13. juni 2018 beskrev Teknik og Miljø de resterende arbejder, som er nødvendige at udføre, for at sikre sti og skråning. Dette arbejdes udføres i to etaper.

1)       Først skal skråningen vest for stien drænes. Dræningen udføres ved etablering af afvanding og supplerende brønde, herudover etableres der kantsten langs den østlige side af stien og asfalt reetableres.

2)       Efterfølgende skal skråningen på det højest beliggende areal (vest for stien) aflastes. Dette udføres ved at afgrave og bortkøre jord og retablere skråningen med et holdbart skråningsanlæg.

Udover at sikre skråningen, vil tiltagene give en mere sikker sti, som vil fremstå reetableret og mere indbydende end det er tilfældet i dag. 

Overslaget på de nødvendige arbejder beløb sig til 800.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Færdiggørelse af reetablering af stien er overslagsmæssigt anslået til 0,8 mio kr. Såfremt de 0,5 mio. frigives, skal de resterende 0,3 mio. kr. finansieres ved at bruge hele budgettet på kontoen ”Uforudsete engangsaktiviteter”.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50310 Udviklingspulje Teknik og Miljø

 

 

 

 

0,5

0,5

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

0,5

0,5

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at det er vigtigt at skråningen drænes, aflastes og reetableres. Men de stigende regnmængder, og seneste eksempler med jordskred på blandt andet Volden, vurderes det nødvendigt at sikre skråningen og stien mod yderligere skred.

Den midlertidige situation på stien, giver uhensigtsmæssige udgifter til midlertidig skiltning og midlertidig vedligehold, ligesom stien og området omkring denne ikke fremstår indbydende.

Vej og Park vurderer derfor, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projektet kan færdiggøres, og stien samt skråningen kan sikres mod fremtidige skred.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at

  1. de beskrevne tiltag udføres.
  2. der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 0,5 mio. kr.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Anbefales.

Punkt 15 Frigivelse af anlægsmidler - Grønne Oaser

Sagsresumé

I budget 2020 er der afsat midler til ”Grønne oaser i Midtbyen” under Miljø og Teknikudvalget. Disse skal anvendes til at vedligeholde og udskifte døende allé-træer i midtbyen, skabe grønne oaser og vedligeholde blomsterbede. Midlerne ønskes med denne sag frigivet.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til Grønne Oaser ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2020.

 

Teknik og Miljø har opdateret notat og handlingsplan omhandlende træer i bymidten, som blev taget til efterretning på Miljø og Teknikudvalgets møde d. 15. maj 2019, således, at notatet beskriver både træer og Grønne oaser i bymidten. Handlingsplanen er ligeledes opdateret og tilpasset den ændrede økonomi, med de tilførte 0,75 mio. kr. pr. år.

 

De ekstra afsatte midler giver mulighed for, at der i 2020 udføres følgende ekstra i forhold til det tidligere notat:

  • Udskiftning af 10 træer i stedet for 6 træer i Jyllandsgade. Herefter vil alle træerne være udskiftet, og med rodvenlige vækstforhold. 
  • Nærmere undersøgelse af, hvordan der fremover kan være træer i Gothersgade.
  • Udskiftning af enkelte træer årligt i Kongensgade.
  • Etablering af 2-4 ekstra krukker, med blomster eller fx sommerfuglebuske i gågaderne samt på Rådhuspladsen. Der bliver ligeledes mulighed for tilplantning af nye og eksisterende krukker, med stauder og gran i vintermånederne.
  • Tilplantning af de nuværende Plinte i Jyllandsgade med klatreplanter.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,75 mio. kr. frigives og anvendes til gennemførelse af de i handlingsplanen beskrevne tiltag.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50309 Grønne oaser

 

 

 

 

0,75

0,75

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de 0,75 mio. kr. der frigives og anvendes i 2020, sikrer en hurtigere gennemførelse af den igangværende udskiftning af træerne i gågadenettet. Midlerne sikrer samtidig en god sammenhæng i udskiftningen, hvor Jyllandsgade eksempelvis kan færdiggøres på en gang, i stedet for over en årrække.

 

Udskiftningen sikrer ligeledes, at der i de kommende år skabes endnu bedre forhold for gågadernes træer, så endnu flere træer kan opleves i god vækst.

 

Frigivelsen af midlerne giver ligeledes mulighed for, at skabe flere grønne oaser i midtbyen, i form af krukker med blomster, og tilplantning af Plinte.

Indstillinger

 

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at

  1. der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 0,75 mio. kr.
  2. de beskrevne tiltag igangsættes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Anbefales.

Punkt 16 Udbud af kildesorteret organisk affald til pulpning

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget besluttede den 25. juni 2019, at der skal etableres en obligatorisk ny ordning for indsamling af kildesorteret organisk dagrenovation, KOD, i Fredericia Kommune. Herunder blev det besluttet, at det indsamlede organiske madaffald, KOD, udbydes og afsættes på markedsmæssige vilkår til oparbejdning og pulpning, med henblik på at producere biogas af pulpen.

 

Sagsbeskrivelse:

På Miljø- og Teknikudvalgets møde den 15. januar 2020 blev der orienteret om muligheder for at opnå et økologisk produkt ud fra indsamlet KOD.

Behandlingen af det indsamlede KOD omfatter en forsortering, hvor større urenheder og fejlsorteret materiale fjernes. Herefter neddeles materialet, og der tilsættes vand, så der dannes en pulp. Pulpen afsættes til biogasanlæg, hvor der produceres biogas ud af pulpen. Det afgassede materiale bruges som gødning til jordbrugsformål.

For at det afgassede materiale må anvendes til jordbrugsmål, skal affaldet både ved forsorteringen og inden det sammenblandes med andet materiale, samt efter afgasningen, overholde grænseværdier for anvendelse til jordbrugsformål. For at kunne bruges som gødning på økologiske marker, skal det afgassede materiale desuden leve op til skærpede tungmetalkrav fra Økologivejledningen.

 Som det fremgår af vedlagte markedsafklaring, kan der stilles krav om afsætning af pulpen til biogasanlæg med økologiske produktionslinjer.

Med baggrund heri kan der opstilles følgende mulige scenarier omkring udbudsmaterialet for udbud af det kildesorterede organiske dagrenovation:

  1. Den indsamlede KOD udbydes på det private marked til godkendte behandlingsanlæg, hvor behandlingsanlægget skal afgive pris på oparbejdning (pulpning), og efterfølgende afsætning af pulpen på egne vilkår til traditionelle biogasanlæg.
  2. Den indsamlede KOD udbydes på det private marked til godkendte behandlingsanlæg, hvor behandlingsanlægget skal afgive pris på oparbejdning (pulpning), og efterfølgende afsætning til økologiske anlæg.
  3. Tildelingskriterier i udbudsmaterialet vil skulle omfatte: miljø/kvalitet, nærhed (transport og CO2-udledning) samt behandlingspris. Ved valg af scenarie 2 vil der blive stillet krav om, at Økologivejledningens skærpede krav jf. vejledningens bilag 1, overholdes.

Økonomiske konsekvenser

Den geografiske placering af anlæggene vil kunne have økonomisk indflydelse, men da de nærmest beliggende anlæg i forhold til Fredericia har ledig kapacitet, og desuden kan leve op til kriterierne, anbefales det at vælge overnævnte scenarie 2, som det også fremgår af vedlagte markedsafklaring.

Vurdering

Det vurderes, at ovennævnte scenarie 2 giver den bedste balance mellem miljø, økonomi og konkurrence.

Indstillinger

Affald & Genbrug indstiller, at der udarbejdes udbudsmateriale med scenarie 2, jf. ovennævnte punkter, og at udbudsperioden fastsættes til minimum 2 år, med mulighed for forlængelse i 2 år.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Godkendt.

Punkt 17 Ny miljøgodkendelse Tornsagervej 17

Sagsresumé

Jensen Øko I/S har ansøgt om miljøgodkendelse til ændret drift af ægproduktion, Tornsagervej 17.

Sagsbeskrivelse:

I 2017 ansøgte Jensen Øko I/S om miljøgodkendelse til opførelse af ny stald, gyllebeholder og 12 hektar indhegnede folde til 26.800 økologiske æglæggende høns på Tornsagervej 17, tæt på et ammoniakfølsomt skovstykke i Elbodalen. Den 7. februar 2017 besluttede Miljø- og Teknikudvalget, at der kunne arbejdes videre med projektet, forudsat at der i projektet blev taget størst mulig hensyn til naturen og miljøet. Projektet blev miljøgodkendt den 8. juni 2017.

 

Den nuværende miljøgodkendelse gælder kun økologisk drift. Anlægget på Tornsagervej 17 er specifikt bygget til økologisk drift, både i indretningen af stalden, men også de udendørs indhegnede arealer med beplantning, som udgør en stor investering. Jensen Øko I/S foretrækker, at producere økologiske æg. Når det er muligt at afsætte æggene, er økologisk drift mest rentabelt. Men efterspørgslen har ikke udviklet sig som forventet, og markedet er p.t. overforsynet med økologiske æg. Jensen Øko I/S ønsker derfor at kunne veksle mellem produktion af økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns, alt efter hvad der er mulighed for at afsætte. Alternativt skal æggene fortsat produceres økologisk, men sælges som skrabeæg, eller stalden skal stå tom, begge dele med økonomisk tab til følge.

 

Derfor ansøger Jensen Øko I/S om ny miljøgodkendelse. I mellemtiden er lovgivningen ændret fra at regulere antallet af dyr til at regulere arealet af stalden. Så den eksisterende miljøgodkendelse er givet til 26.800 økologiske æglæggende høns, men den nye miljøgodkendelse gives til 5525 m2 produktionsareal i stalden til æglæggende høns, som enten kan være økologiske, skrabe eller fritgående – der kan frit veksles mellem driftsformerne.

 

I den eksisterende miljøgodkendelse er ammoniaknedfaldet på det lille skovstykke ved ejendommen, nærmest stalden, beregnet til 3,7 kg N/ha/år (se miljøgodkendelsen side 25). I ansøgning om ny miljøgodkendelse (worst case: skrabehøns) er ammoniaknedfaldet beregnet til 3,8 kg N/ha/år. At sammenligne de 3,7 kg N fra den tidligere ansøgning med de 3,8 kg N fra den nye ansøgning er dog som at sammenligne pærer og bananer, pga. forskellig beregningsmetode ved gammel og ny miljøgodkendelse (antal dyr vs. staldgulvareal). Den nye beregning siger, at ammoniaknedfaldet ved økologisk drift er 2,3 kg N/ha/år – altså ikke 3,7 kg N/ha/år som tidligere beregnet – så stigningen i den nye ansøgning er 1,5 kg N. Konklusion: Begge beregninger er upræcise. Skovens tålegrænse er omkring 10 kg N/ha/år, og denne er allerede overskredet med en baggrundsbelastning på cirka 15 kg N/ha/år i området (disse tal er mere sikre). Uanset driftsform må antages en påvirkning på skoven.

 

Fredericia Kommune kan derfor stille krav om, at nedfaldet fra stalden på skoven skal begrænses ned til 1 kg N/ha/år. Dette kan ikke opnås med teknologi eller virkemidler, kun ved reduktion af dyreholdet (dvs. et mindre staldgulvareal end det ansøgte) som vil være en betydelig økonomisk byrde for ansøger, der således ikke kan udnytte det nyopførte anlæg.

 

Kommunen har i miljøgodkendelsen fra 2017 accepteret nedfald af 3,7 kg N/ha/år på skoven, og et nedfald på 3,8 kg N/ha/år vurderes dermed ikke at udgøre en væsentligt øget påvirkning på skoven. Miljøgodkendelsens vilkår om en bræmme af høje træer langs kanten af skoven, som kan opfange en del af ammoniaktabet fra stald og lager, samt ekstensiv drift af skoven, videreføres.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Teknik og Miljø arbejder videre med det ansøgte projekt og meddeler godkendelse til dette, herunder en ammoniakpåvirkning på op til 3,8 kg N/ha/år på det nærmeste stykke af den ammoniakfølsomme skov.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Godkendt.

Punkt 18 Godkendelse af vandløbsregulativ for Ullerup Bæk, Erritsø Bæk og Skovhavebækken

Sagsresumé

Vandløbets vedligeholdelse ændres ikke i forhold til nuværende praksis. Udgifterne forventes derfor uændrede og finansieres inden for budgetrammen.

 

Miljø- og Teknikudvalget godkendte den 6. november 2019 udkast til forslag til regulativ for Ullerup Bæk, Erritsø Bæk og Skovhavebækken til udsendelse i 8 ugers offentlig høring. Der er indkommet bemærkninger fra Fredericia Spildevand og Energi A/S, som vedrører præcisering af robusthedsanalyser for vandløb i afsnittet om ”spildevand” og om grundvandsstanden i afsnittet ”grundvand” i Bilag 1 – Redegørelse.

 

Miljø- og Teknikudvalget skal nu formelt videresende sagen til Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har i forbindelse med revisionen af vandløbsregulativerne i Fredericia Kommune udarbejdet regulativ for Ullerup Bæk (Bilag 1), regulativ for Erritsø Bæk (Bilag 2) og regulativ for Skovhavebækken (Bilag 3).

 

Regulativerne udgør administrationsgrundlaget for vandløbene, og regulativerne beskriver de rettigheder og forpligtigelser, der gælder for vandløbsmyndigheden (kommunen) og lodsejerne.

 

Vandløbsregulativerne er udarbejdet ud fra vandløbslovens § 12 samt bekendtgørelse om regulativer for offentlige vandløb.

 

Nedenfor en kort opsummering af indholdet i udkastene til regulativerne. Bilag 4 (sagsfremstilling fra udvalgsmødet 6. november 2019) er mere uddybende.

Regulativ for Ullerup Bæk

Regulativet omfatter i alt 6037 m af vandløbet fra rørudløb ved Stoustrup til udløb i Lillebælt. Ullerup Bæk er et åbent vandløb på 5207 m og rørlagt på 830 m udover underføringer. 

Regulativ for Erritsø Bæk

Regulativet omfatter Erritsø Bæk på 4775 m samt 1010 m sidetilløb. Øverste 1134 m af vandløbet samt siddetilløb på 180 m ved renseanlægget fra tidligere regulativ udgår, som i dag er statusændret til spildevandsteknisk anlæg. Tilløbet til Erritsø Bæk på 546 m ved Erritsø Mose er opklassificeret fra privat til et offentligt forløb på grund af betydelige mængder af offentligt spildevand fra oplandet og er indarbejdet i et nyt regulativ for Erritsø Bæk.

Regulativ for Skovhavebækken

Regulativet omfatter et åbent vandløb på 796 m, heraf øverste 100 m af vandløbet fra tidligere regulativ udgår, som i dag er statusændret til spildevandsteknisk anlæg.

 

Regulativerne er udarbejdet med udgangspunkt i udførte restaureringsprojekter og de faktiske forhold, der er fundet ved opmåling af vandløbet i 2018-2019. Der er foretaget justeringer i vandløbets stationeringer og opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal. Vandløbene beskrives med vandføringsbestemte skikkelse undtaget den nedre del af Ullerup Bæk, som beskrives med fast geometrisk skikkelse.  Det tilstræbes af hensyn til målsætningen i Vandområdeplan 2015-21, at vandløbet henligger i en tilstand med varierende bund- og dybdeforhold.

 

Der fortsættes med eksisterende vedligeholdelsespraksis og regulativkontrol- og metode er præciseret i forhold til tidligere regulativer.

 

Udarbejdelsen af regulativerne ændrer ikke afvandingsforholdene i vandløbene og vil ikke have nogen negative miljømæssige konsekvenser, da der ikke sker ændringer i hverken vandløbets skikkelse eller vedligeholdelsen.

 

Der er modtaget et høringssvar som gælder for alle tre vandløbsregulativer. Fredericia Spildevand og Energi A/S forslår:

  1. at i Bilag 1. afsnit 2.6: Grundvand bør grundvandsstand beskrives, da denne i høj grad påvirker mængden af vand i vandløbet – både nu og i fremtiden.
  2. at i Bilag 1. afsnit 2.7: Spildevandsplan fremgår ikke, at robusthedsanalysen omfatter både en vurdering af oversvømmelsesrisiko og erosionsrisiko. Hvis man vælger at anbefale et udledningsniveau fra oplandet, bør det fremgå, at robusthedsanalysen fastsætter et maksimalt udledningsniveau for det totale kloakopland – ikke for det enkelte kloakopland (1 L/s/ha total kloakopland). Derudover skal det bemærkes, at robusthedsanalyserne skal opfattes som et dialogværktøj i forhold til både hydraulisk belastning og oversvømmelse i vandløbet.

 

Fredericia Kommune har taget bemærkninger i betragtning og afsnittene i Bilag 1 er præciseret ifh. ovennævnte.

Økonomiske konsekvenser

Vandløbets vedligeholdelse ændres ikke i forhold til nuværende praksis. Udgifterne forventes derfor uændrede og finansieres inden for budgetrammen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at vandløbsregulativerne vil fastholde den nuværende vandføringsevne i bækkene. Regulativerne sikrer således, at vandløbenes vandføringsevne ikke forringes, og at lodsejerne således vil opleve uændrede afvandingsforhold efter regulativets vedtagelse.

 

Natur og Miljø vurderer ligeledes, at regulativernes bestemmelser sikrer et uændret og varieret plante- og dyreliv i bækken.

 

Regulativerne vurderes at overholde vandområdeplanlægningen og den øvrige lovgivning på natur- og miljøområdet.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at forslagene til nye regulativer for Ullerup Bæk, Erritsø Bæk og Skovhavebækken anbefales og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med henblik på endelig vedtagelse.

 

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Anbefales.

Punkt 19 Kollektiv trafik - forlængelse af aftale om buskørsel

Sagsresumé

Den nuværende kontrakt for buskørsel i Fredericia Kommune, udløber i år 2021. I kontrakten er der mulighed for forlængelse. Dette kan gøres ved at forlænge med to gange 1 år, hvilket denne sag beskriver nærmere. 

 

Sagsbeskrivelse:

I juni 2013 indgik Sydtrafik kontrakt med den nuværende busvognmand for en 8-årig periode. Det er Fredericia Kommune, der bestiller kørslen hos Sydtrafik.

 

Den 8-årige periode udløber i 2021, og det er nu tid til at tage stilling til, hvorvidt det ønskes at udnytte muligheden for at forlænge kontrakten. Kontrakten kan forlænges i maksimalt 2 år, med 1 år ad gangen. Forlængelsen skal ske med et års varsel.

Økonomiske konsekvenser

Hvis den nuværende kontrakt forlænges, kendes udgifterne til at drive busserne i Fredericia Kommune, frem til sommeren 2022. Hvis kontrakten ikke forlænges, vil der skulle gennemføres et nyt udbud. Prisen på et nyt udbud vil være ukendt.

 

Sydtrafik vurderer, at de nuværende timepriser, som Fredericia Kommune betaler for buskørslen er tilsvarende de priser, der i øjeblikket opnås ved udbud i andre kommuner.

Vurdering

Da Fredericia Kommune tilbage i 2013 valgte at benytte gasbusser i den kommunale buskørsel, var det som nogle af de første i Danmark. Erfaringerne med busserne er gode, og prisen på driften af busserne vurderes stadig at være konkurrencedygtig.

 

Teknik og Miljø vurderer derfor, at det er hensigtsmæssigt at forlænge kontrakten, i første omgang med 1 år og sandsynligvis med yderligere et år. Det anbefales, at der tages stilling til dette i 2021.

 

Hvis kontrakten forlænges giver det ligeledes et markant bedre datagrundlag, hvor rejsekortsdata kan fortælle hvordan og hvor folk rejser, og på hvilke tidspunkter af døgnet. Information er meget relevant i forhold til at sikre en grøn og økonomisk en busdrift. Ved et kommende udbud vurderes det hensigtsmæssigt at foretage nogle justeringer af både antallet af busser, samt ruternes forløb, som kan sikre at busserne udnyttes så godt som muligt.

 

En forlængelse af kontrakten, giver samtidig mulighed for at følge udviklingen i den grønne omstilling, og udviklingen og erfaringerne med eksempelvis El-busser, eller busser på andre alternative drivmidler.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at, den nuværende aftale om buskørsel forlænges med et år, fremtil 30. juni 2022.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 01-04-2020

Godkendt.