Miljø- og Teknikudvalget - 15-05-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 15 maj, 2019 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 maj, 2019 - 14:56
Referat publiceret:
Fredag, 24 maj, 2019 - 09:51

Punkt 23 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 24 Naturprojekter og Friluftsliv, fokus, prioritering og involvering

Sagsresumé

Teknik & Miljø arbejder løbende med naturprojekter og rekreative faciliteter. På mødet vil udvalget blive præsenteret for et powerpointshow, der tager udgangspunkt i, hvad der er lavet for nylig og hvad forvaltningen fokuserer på pt. inden for natur og friluftsliv.

 

Formålet med dagsordenspunktet er at give udvalget en overordnet indsigt i forvaltningens arbejde på natur- og friluftsområdet med henblik på en diskussion af indsatserne og en prioritering af samme.

Afledt heraf forelægges et udkast til kommissorium for nedsættelse af et naturråd med henblik på direkte involvering mm. mellem politikerne, interesseorganisationerne m.fl.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er løbende fokus på at skabe de rette tilbud til borgerne i kommunen; herunder muligheder og faciliteter på naturområdet.

Dette afledt af borgernes/turisternes ønsker og brug samt forskellige kommunale indsatser afledt af bl.a. Naturpark Lillebælt, Forvaltningsplan for skovene, Naturkvalitetsplanen osv.

Der er samtidig behov for at kanalisere ressourcerne i ”den rigtige retning” – ikke mindst i forhold til, at der er mange ønsker til benyttelsen af naturen.

Powerpointpræsentationen – bilag 1 - gennemgår diverse indsatser og samtidig foreslås der nedsat et Naturråd for at fremme/sikre forankring på naturområdet jf. bilag 2

Økonomiske konsekvenser

Præsentationen lægger ikke op til udgifter udover budgetrammen.

Vurdering

Natur & Miljø ønsker at orientere om fokus og indsatser med henblik på, at der er fokus på de politisk set ønskede områder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at sagen drøftes og

at Miljø- og Teknikudvalget diskuterer konceptet med ”Naturråd Fredericia” og bemyndiger forvaltningen til at færdiggøre kommissorium og indkalde parterne til møde herom i efteråret 2019

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 25 Klagesager i Natur & Miljø

Sagsresumé

Kommunen har de seneste år oplevet en stigning i antallet af klager over miljøforhold som støj, lugt og støv. Det samlede tidsforbrug til behandling af klagerne var i 2018 på over 1.000 timer eller mere end dobbelt så meget som det gennemsnitlige tidsforbrug for de fire foregående år.

 

Sagsbeskrivelse:

Natur & Miljø modtager et stigende antal henvendelser fra borgere, der er generet af støj, lugt eller støv fra naboen, trafik eller nærliggende virksomheder og byggeri. En opgørelse over antallet af klager, hvad der klages over og et skønnet tidsforbrug til behandling af klagerne for perioden 2014-2018 fremgår af bilag 1. I bilag 1 er der ligeledes en kort beskrivelse af de forskellige typer af klager, som kommunen modtager.

 

I årene 2014 til 2017 modtog Natur & Miljø i størrelsesordenen 40 og 50 klager om året, mens antallet af klager i 2018 nåede op på 77. I denne opgørelse er der ikke medtaget klager relateret til Bridgewalking og Shell, som dog er beskrevet særskilt i bilag 1. Årsagen til, at Shell og Bridgewalking er taget ud af opgørelsen er, at der her har været mange klager, og at det vil forstyrre det samlede billede af antal klager pr. år.

 

Det er ikke muligt at give en entydig forklaring til stigningen i antallet af klagesager. Natur & Miljøs vurdering er dog, at én af årsagerne til stigningen i antallet af klagesager er, at borgerne har fået mere fokus på deres klage muligheder. Derudover er det blevet hurtigt og let at skrive en mail eller at ringe til kommunen.

 

Klagesagerne varierer i kompleksitet, og der er derfor ikke nødvendigvis en direkte sammenhæng mellem antallet af klager og tidsforbruget til behandling af klagerne. I 2018 er tidsforbruget til klagesager opgjort til ca. 1.000 timer. Til sammenligning var tidsforbruget til klagesagsbehandling i gennemsnit på ca. 480 timer om året i perioden 2014-2017. Tallene er baseret på Natur & Miljø’s tidsregistrering. 

 

Når kommunen modtager en klage fra en borger, er Natur & Miljøs opgave at få sagen godt oplyst, og de skal finde ud af om genen er væsentlig i forhold til miljølovgivningen. Natur & Miljø forsøger i mange sager at fungere som mægler mellem dem der klages over og klager.

 

De fleste klager har akut karakter, fx manglende nattesøvn pga. støj, støv, gylle som udbringes eller brændeovnsrøg, som er generende og sundhedsskadelig. Ofte er det nødvendigt, at rykke hurtigt ud, for at kommunen ved selvsyn kan foretage en vurdering af væsentligheden af genen, mens det foregår.

 

Klagesager kommer på denne måde ofte forrest i køen.

 

Det voksende antal klagesager påvirker serviceniveauet i andre sager, hvor sagsbehandlingen må afbrydes, når Natur & Miljø modtager en akut klage. Som konsekvens heraf bliver svartiden længere på ansøgninger om miljøgodkendelse, tilladelser, høringssvar til byggesager, anmeldelser af diverse aktiviteter, forespørgsler, tilsyn m.v. Natur & Miljø bestræber sig på så vidt muligt at overholde gældende servicemålsaftaler for de enkelte typer af afgørelser.

 

Borgerne i Fredericia Kommune klager især over støj. Omkring tre fjerdedele af alle klager handler således om støjgener fra byggeri, hanegal, trafik, virksomheder m.v.

 

I forbindelse med håndtering af støjklager vil der typisk være nogle støjgrænseværdier for et specifikt område, som skal sikres overholdt. Det mest tidskrævende i disse sager er som regel at undersøge årsagen til støjgenen og fastslå om der er tale om en væsentlig gene dvs. om støjgrænserne er overskredet.

 

En typisk problematik omkring støjgener i forhold til andre klagetyper er, at en overholdelse af støjgrænseværdierne ikke er det samme som, at støjen ikke kan høres. Selvom grænseværdierne er overholdt kan støjen stadigvæk opfattes som generende for klager. Dette forhold fører i visse situationer til utilfredse og frustrerede borgere og en øget risiko for gentagne klager.

 

I bilag 1 er der en kort beskrivelse af de forskellige typer af klager, som kommunen modtager, og lidt om, hvordan Teknik & Miljø behandler klagerne.

 

For at lette sagsbehandling og mindske ressourceforbruget til behandling af klagesager, har Teknik følgende forslag til indsatser

 

-          At Teknik & Miljø udarbejder et forslag til en forskrift for udendørs musikarrangementer på kommunalepladser. Dette gøres i samarbejde med Kultur & Idræt. En foreskrift kan bl.a. fastsætte regler for afholdelse af udendørs musikarrangementer. Forskriften skal godkendes af Byrådet.

-          At Teknik & Miljø udarbejder et forslag til en foreskrift for bygge- og anlægsarbejder, som bl.a. kan angive støjgrænser, definerede tidsrum for støjende arbejder. Forskriften skal godkendes af Byrådet.

-          At Teknik & Miljø udarbejder et regulativ, som kan regulere hønsehold indenfor byzonen. Regulativet skal godkendes af Byrådet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at forslaget vil lette sagsbehandlingen vedr. klagesager i forhold til støj, støv og dyrehold

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der igangsættes et arbejde udarbejdelse af

-          et forslag til en forskrift for udendørs musikarrangementer

-          et forslag til en forskrift for bygge- og anlægsarbejder

-          et forslag til et regulativ for hønsehold indenfor byzone

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 26 Orienteringssag: Databaseret energiledelse i daginstitutioner

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget støtte fra Energistyrelsen til etablering af databaseret energiledelse i kommunens daginstitutioner. Målet er, at elforbruget reduceres med 5% og varmeforbruget med 15%. Kommunen samarbejder med EWII Energi A/S om projektet. På længere sigt skal de opnåede erfaringer anvendes i kommunens øvrige bygninger. Sagen forelægges både i Børne- og Skoleudvalget og i Miljø- og Teknikudvalget

 

Sagsbeskrivelse:

Energistyrelsen har bevilget Fredericia Kommune støtte til etablering af projektet ”Databaseret energiledelse i daginstitutioner”. Projektet forudsætter et offentlig-privat samarbejde, og der er indgået partnerskab med EWII Energi A/S. 

Projektet er forankret i Ejendomsafdelingen og udføres i tæt samarbejde med EWIIs energirådgivere og Strategisk Udvikling i Teknik og Miljø. Projektets målsætning er, at reducere energiforbruget i børneinstitutionerne med 5% af elforbruget og 15% af varmeforbruget i forhold til det nuværende forbrug. Besparelsen skal opnås alene ved forbedret drift, adfærdsregulering og brugerinddragelse samt løbende måling af energinøgletal for alle børneinstitutioner.

Det er helt centralt for projektet, at daginstitutionernes pædagogiske personale inddrages og bliver aktive medspillere i forhold til adfærdsændringer og optimering af driften af egne bygninger.

Projektet bygger på løbende overvågning af forbrug og nøgletal. Dels for at kunne gribe ind ved uhensigtsmæssigt forbrug, og dels for at kunne lave benchmarking mellem daginstitutionerne.

Daginstitutioner får en brugervenlig platform til at følge og synliggøre opnåede resultater fra.

Projektet varer til medio 2020, hvorefter erfaringerne fra projektet overføres til kommunens øvrige bygninger.

Økonomiske konsekvenser

Projektet er omkostningsneutralt, idet Energistyrelsen har ydet maksimal tilskud på 490.000 kr. Hele projekt koster 817.000 kr. fordelt med 505.000 kr. til EWII og 313.000 kr. til Fredericia Kommune. Ejendomsafdelingen omprioriterer arbejdstimer afsat til energiledelse i kommunale bygninger til projektet svarende til 313.000 kr.

Parterne vurderer, at der er et væsentligt besparelsespotentiale. Indfries målet om en reduktion af el- og varmeforbruget med hhv. 5 % og 15 %, hvilket vil give en årlig besparelse på omkring 225.000 kr.

Det er forventningen, at de opnåede erfaringer kan overføres og anvendes i resten af kommunens bygninger, hvorved energibesparelsen øges yderligere.

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at projektet vil være et væsentligt skridt i arbejdet med at opfylde Byrådets mål om at Fredericia Kommune som virksomhed, er CO2-neutral i 2030.

Projektet lægger op til, at børn i dagtilbud, og på sigt skoleelever, inddrages i arbejdet med at reducere energiforbruget og samtidig gør dem til bevidste energiforbrugere. Således støtter projektet i høj grad op om Fredericia Kommunes arbejde med Grøn Generation.

Det tværfaglige samarbejde mellem Ejendomsafdelingen og Strategisk Udvikling sikrer, at projektet arbejder med løsninger, hvor både de tekniske forhold omkring bygningerne og de adfærdsmæssige forhold og inddragelse af det pædagogiske personale kommer til at spille sammen.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 27 1. budgetopfølgning 2019 for Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Budgetopfølgningen på udvalgets område viser et forventet merforbrug på i alt 1,2 mio. kr. vedrørende serviceudgifter.

Der søges i 1. budgetopfølgning ikke Byrådet om nogen justering af budgetterne på udvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder koncernområderne og stabe i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til de centralt udmeldte rammer for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Miljø- og Teknikudvalget i alt

139,7

139,9

141,1

Serviceudgifter

67,9

68,1

69,3

Anlæg, skattefinansieret

19,2

19,2

19,2

Brugerfinansieret område

52,6

52,6

52,6

 

 

 

 

 

 

 

 

Budgetjusteringen på serviceudgifter vedrører andel af modtaget erstatning i forbindelse med branden på Dangødning.

 

 

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab inden for disse rammer. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

Mio. kr.

Udvalgets andel af statslige rammer

Forventet regnskab

Serviceudgifter

68,1

69,3

Anlægsloft

19,2

19,2

 

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifter specificeret:

Mio. kr.

2018

Politisk besluttede:

 

Spildevandsplan samt kortlægning af projekt vedrørende klimatilpasning

-0,5

Landsbypuljer

-1,2

Institutioners opsparing:

 

Vejbelysning, betaling af el 4. kvartal

-0,9

Øvrig opsparing:

 

Vandløb, strandområder m.v.

-0,1

Vintertjenesten

-0,6

Betalt parkering

-0,2

Gæld:

 

Entreprenørgården

1,3

Ren by

0,1

Kollektiv trafik

4,6

Rottebekæmpelse (takstfinansieret)

2,4

Veje og parker generelt, driftsudsving

0,2

P-vagt

0,3

Serviceudgifter i alt

5,4

+ = lån / - = opsparing

 

Der søges i 1. budgetopfølgning ikke Byrådet om nogen justering af budgetterne på udvalgets område.

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

Serviceudgifter:

Serviceudgifterne viser et forventet merforbrug på i alt 1,2 mio. kr., som vedrører indarbejdelse af afdrag gæld entreprenørgården med 0,3 mio. kr., udvikling af lokalsamfund 0,5 mio. kr. og el vedrørende gadebelysning 0,9 mio. kr.

På økonomiudvalgets møde den 29. april 2019 drøftede udvalget kommunens økonomiske situation herunder spar/lån.

For Miljø- og Teknikudvalget er der opsparede midler for i alt 3,6 mio. kr. samt en gæld på 8,9 mio. kr. Opsparingen er opstået som følge opbremsningen i 2. halvår af 2018.

Økonomi og Personale gør opmærksom på, at frigives de resterende opsparede midler vil det betyde et yderligere pres på servicerammen i 2019.

Gælden vedrører primært rottebekæmpelse, kollektiv trafik og entreprenørgården. I forbindelse med budgetlægningen for 2020-2023 vil afdrag af gælden for rottebekæmpelse indgå i takstberegningerne, mens afvikling af gælden på kollektiv trafik vil indgå som et element i transportanalysen, der er under udarbejdelse. På entreprenørgården er der som tidligere nævnt indarbejdet en afdragsplan.

 

Anlæg:

Skattefinansieret anlæg viser ikke behov for justering af budgetter.

Økonomiudvalget anmodede på deres møde den 29. april 2019 om, at Økonomi og Personale gennemgår kommunens anlægsprogram og sikrer, at anlægsloftet ikke overskrides. Udvalget skal derfor forvente, at det bliver behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

På Miljø- og Teknikudvalgets område er der netto opsparede anlægsmidler vedr. følgende projekter:

  • Naturplan, opsparing -1,0 mio. kr.
  • Sikring af brobygværker, lån 0,1 mio. kr.
  • Renovering af fortove, lån 0,3 mio. kr.
  • Striber, lån 0,1 mio. kr.
  • Vejafvanding, lån 0,3 mio. kr.
  • Gadelysrenovering opsparing -5,9 mio. kr.
  • Trafiksikkerhedsby, lån 0,2 mio. kr.
  • Asfalt, lån 0,8 mio. kr.
  • Byudstyr, opsparing -0,6 mio. kr.
  • Sideudvidelser, opsparing -0,2 mio. kr.
  • Renovering af parkeringsfaciliteter FIC, opsparing -0,3 mio. kr.

Brugerfinansierede område:

På det brugerfinansierede område er der ikke behov for justering af budgetter, der på området opsparede midler på følgende projekter:

  • Affaldsområdet, udskiftning af materiel, affaldsressourceprojekt, etablering af ny genbrugsplads og –center m.v. med i alt 21,0 mio. kr.
  • Klimainvesteringer Ullerup bæk, Erritsø bæk og Korskilde sø med i alt 8,0 mio. kr.

 

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdets opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  • At udvalget drøfter, hvordan merforbrug nedbringes, og gælden afvikles
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

  1. Indstillingen godkendt, udvalget har drøftet spar/lån og besluttet følgende:
    1. at der overføres 0,5 mio. landsbypuljer fra 2018 til 2019
    2. at der overføres 0,9 mio. gadebelysning fra 2018 til 2019
    3. at overskud på 0,1 mio. vandløb, strandområder mv. anvendes til at dække underskud på Veje og parker generelt samt at resten af underskuddet overføres til afvikling i 2019.
    4.  at overskud på 0,2 mio. betalingsparkering anvendes til at dække underskud på parkeringsvagter samt at resten af underskuddet overføres til afvikling i 2019.
    5.  at underskud på RenBy på 0,1 mio. overføres til 2019
    6. at underskud på entreprenørgården afvikles med 0,3 mio. i 2019, 0,5 mio. i 2020 og 0,5 mio. i 2021
    7. at underskuddet på kollektivtrafik afvikles med 0,5 mio. om året startende i 2019
    8. at underskuddet på rottebekæmpelse afvikles med 0,5 mio. startende i 2020, hvor taksten sættes op fra 0,075  til 0,100.

 

Punkt 28 Vintertjenesten, status efter vinteren 2018-19

Sagsresumé

Efter hver vinter vurderes vintertjenesten. Vinteren 2018/2019 kostede noget mindre end en normal vinter. Dette til trods for, at serviceniveauet er hævet forud for vinteren. Den samlede udgift blev på ca. 4,2 mio.kr. Der er ikke lavet nævneværdige ændringer i løbet af vinteren. To meget små vejstrækninger er opgraderet pga. mange cyklister.

 

Sagsbeskrivelse:

Vinteren 2018-19 var igen en ”grøn” vinter næsten uden sne. Der blev til denne vinter købt salt for 315.000 kr. sammenlignet med et saltindkøb til vinteren 2017/2018 på 780.000 kr.

 

Vinteren 2018/2019 kostede ca. 4,2 mio.kr. mod vinteren 2017/2018, der kostede 8,7 mio. kr. Budgettet for vintertjenesten er på 6,2 mio. kr. årligt.

 

Vej & Park Drift har indkøbt en mindre traktor for at imødegå udfordringerne med for tungt og stort materiel ved kørsel på fortove. Forsøgene har set tilfredsstillende ud, hvorfor køretøjerne til fortovene udskiftes løbende til mindre materiel når der er økonomi til dette.

 

Dele af vintertjenesten skal i udbud i år. Der er mindre ændringer på stiruter mv og så sættes der nogle krav omkring køretøjer til bl.a. stier og grundejerpligter. Der stilles krav om små køretøjer til fortovene.

 

I løbet af vinteren er to meget små vejstrækninger - Stamvejen af Kobbelvænget og den sidste del af Hugo Matthiessens Vej – blevet opgraderet til vinterklasse 2, da det har vist sig, at der kører en del cyklister.

 

Der vil fremadrettet være ekstra fokus på de veje, der har fået nyt slidlag, da de hurtigere bliver glatte den første tid efter udlæg af nyt asfalt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vej & Park vurderer, at de to mindre opgraderinger er hensigtsmæssige, hvorfor det anbefales, at disse også fremadrettet medtages som klasse 2.

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at ændringerne tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 29 Træer i bymidten, muligheder og løsningsforslag

Sagsresumé

Der er udarbejdet et notat omhandlende træer i bymidten. Dette præsenteres for udvalget.

Notatet forholder sig til strækninger inden for voldene, hvor der i dag er træer på vejareal. På baggrund af notatet er der udarbejdet en handlingsplan for årene 2019 – 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik og Miljø har udarbejdet et notat, som forholder sig til strækninger inden for voldene, hvor der i dag er træer på vejareal.

 

Træer placeret i vejarealer kræver rigtig god plads for at sikre optimal vækst og trivsel. Flere af de eksisterende træer i vejarealer indenfor voldene er placeret uhensigtsmæssigt i forhold til træernes vækst og trivsel.

 

I notatet beskrives træernes nuværende tilstand, og det beskrives på hvilke strækninger, det vil være hensigtsmæssigt at genplante således, at der kan sikres sunde træer med gode vækstbetingelser.

 

Ligeledes beskrives de strækninger, hvor det ikke vil være hensigtsmæssigt at genplante på grund af dårlige pladsforhold og vækstbetingelser. Samtidig beskrives forslag til alternativ beplantning i de gader, hvor der ikke kan stå træer i belægningen.

Der er med udgangspunkt i notatet udarbejdet en handlingsplan for årene 2019 – 2022, som beskriver hvilke tiltag der forventes at kunne gennemføres inden for de nuværende budgetter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at den præsenterede handlingsplan er en hensigtsmæssig måde, at bevare vejtræer i bymidten, selvom der flere steder ikke er optimale pladsforhold og vækstbetingelser.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at notat og handlingsplan for årene 2019 - 2022 tages til efterretning, og at der ved genplatning arbejdes videre med principperne beskrevet i notatet.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 30 Gadelys, Rådhuspladsen, Gothersgade og Jyllandsgade

Sagsresumé

Gadelamperne på Rådhuspladsen er defekte og kan ikke repareres, og der er derfor behov for nye lamper. Teknik & Miljø anbefaler, at der opstilles iGuzzini Woody som på øvrige pladser i bymidten.

Aroslamperne i Gothersgade og Jyllandsgade er ekstremt dyre i genanskaffelse og er ikke med LED. Derfor anbefaler Vej & Park, at gadelysrenoveringen i Gothersgade gøres færdig med COVER-lampen fra Veksø. Samme type, som er anvendt i Gothersgade mellem Sjællandsgade og Oldenborggade

 

Sagsbeskrivelse:

Rådhuspladsen

Belysningen på Rådhuspladsen er defekt, og lamperne kan ikke repareres. Den nuværende model kan ikke længere købes, hvorfor der skal vælges nye lamper til pladsen.

 

Gothersgade og gågadedelen af Jyllandsgade

I Gothersgade mellem Sjællandsgade og Oldenborggade er der opsat lampemodellen ”COVER”.

I den øvrige del af Gothersgade (mellem Sjællandsgade og Danmarksgade), samt i gågadedelen af Jyllandsgade, står der i dag lamper af modellen ”AROS”.

AROS-lampen er ikke længere en standardlampe og skal derfor produceres fra gang til gang. Det er ligeledes ikke muligt at udskifte belysningskilden til LED. Fredericia Kommunes gadelysentreprenør har i forbindelse med udskiftning af beskadiget lampe betalt op til 130.000 kr. for en lampe, og er derfor uforholdsmæssig dyr at udskifte.

Udskiftningen af ovenstående lamper er en del af den igangværende renovering af kommunens gadelys. Lamperne er på nuværende tidspunkt planlagt udført i Etape 4 (2021)

Økonomiske konsekvenser

De anbefalede løsninger vurderes at koste 8-900.000 kr. Dette vurderes at kunne afholdes indenfor det samlede budget til renovering af gadelys.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at opsætte iGuzzini Woody på Rådhuspladsen. Lamper af denne type står allerede på Bülows Plads, Biancos Plads, Gasværksgrunden samt omkring Gammel Havn. Der skal opsættes 2 master med hver 3 Woody lamper på Rådhuspladsen – svarende til de to foran Meldahls Rådhus.

 

Det vurderes ligeledes, at det giver god mening at skifte lamperne i Gothersgade og Jyllandsgade samtidig med udskiftningen på Rådhuspladsen. Teknik & Miljø anbefaler, at der opsættes COVER-lamper i Gothersgade mellem Sjællandsgade og Danmarksgade, som erstatning for de nuværende AROS-lamper. Dette vil sikre et ensartet udtryk af gadelyset i hele Gothersgade. 

 

De nedtagne AROS lamper i Jyllandsgade og Gothersgade kan fremadrettet anvendes som reserve i tilfælde af, at der sker skade på lamperne i Vendersgade og Danmarksgade, fx ved påkørsel.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at,

  1. der opsættes nye iGuzzini master og Woody lamper på Rådhuspladsen.
  2. de nuværende AROS-lamper i Gothersgade erstattes med COVER-lamper, som en del af renoveringen af kommunens gadelys.
  3. de nuværende AROS-lamper på gågadestrækningen af Jyllandsgade erstattes med COVER-lamper, som en del af renoveringen af kommunens gadelys.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 31 Godkendelse af vandløbsregulativ for Gudsø Bæk og Studsdal Bæk

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget godkendte den 6. februar 2019 udkast til forslag til regulativ for Gudsø Bæk og Studsdal Bæk til udsendelse i 8 ugers offentlig høring. Der er indkommet en bemærkning til sagen, som vedrører optagelse af dæmning og tilhørende højvandsklappen ved Studsdal Vig.

 

Miljø- og Teknikudvalget skal nu formelt videresende sagen til Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har i forbindelse med revisionen af vandløbsregulativerne i Fredericia Kommune udarbejdet regulativ for Studsdal Bæk (Bilag 1) og regulativ for Gudsø Bæk (Bilag 2).

 

Regulativerne udgør administrationsgrundlaget for vandløbene, og regulativerne beskriver de rettigheder og forpligtigelser, der gælder for vandløbsmyndigheden (kommunen) og lodsejerne.

 

Vandløbsregulativerne er udarbejdet ud fra vandløbslovens § 12 samt bekendtgørelse om regulativer for offentlige vandløb.

 

Nedenfor en kort opsummering af indholdet i udkastene til regulativerne. Bilag 3 (sagsfremstillingen fra udvalgsmødet 6. februar 2019) er mere uddybende.

 

Regulativ for Studsdal Bæk

Regulativet omfatter en åben strækning på 1123 m samt åbent tilløb på 691 m. Indlandssøen ved Studsdal Vig er, som noget nyt, medtaget i regulativet.

 

Regulativet er udarbejdet med udgangspunkt i reguleringsprojekter, forhold jf. regulativ fra 1998 og de faktiske forhold, der er fundet ved opmåling af vandløbet i 2018.? Der er foretaget justeringer i vandløbets stationeringer og opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal. Vandløbet beskrives med vandføringsbestemte skikkelse (teoretisk geometrisk skikkelse) for at sikre vandløbets miljømål.

 

Vedligeholdelsespraksis fortsætter uændret med tilpassede grødeskæringsterminer.

 

Der er modtaget et høringssvar. Der forslås at medtage dæmningen og højvandsklappen i opklassificeringen til offentlig vandløb i sådan omfang at vedligeholdelsen af anlægget vil overgår fra private til offentlige. Natur & Miljø har den 20. februar 2019 har truffet afgørelse efter vandløbslovens §12, at vedligeholdelse af dæmning og højvandsklap ved Studsdal Bæks udmunding ikke er del af kommunens vedligeholdelsesforpligtelse, idet det et privat teknisk bygværk jf. skøde fra den 12. januar 1949. Medtagelse af anlægget i regulativet for Studsdal Bæk vil ikke ændre anlæggets ejerskab eller status. Hvorfor høringssvaret ikke har medført en ændring af regulativet.

 

Regulativ for Gudsø Bæk

Regulativet omfatter en åben strækning på 1219 m.

 

Regulativet er udarbejdet med udgangspunkt i udførte restaureringsprojekter og de faktiske forhold, der er fundet ved opmåling af vandløbet i 2018. Vandløbet er tidligere administreret som et natur-vandløb uden fast skikkelse. Der er foretaget justeringer i vandløbets stationeringer og opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal. Vandløbet beskrives med vandføringsbestemte skikkelse. Det tilstræbes af hensyn til målsætningen i Vandområdeplan 2015-21, at vandløbet henligger i en tilstand med varierende bund- og dybdeforhold.

Der fortsættes med eksisterende vedligeholdelsespraksis.

Økonomiske konsekvenser

Vandløbets vedligeholdelse ændres ikke i forhold til nuværende praksis. Udgifterne forventes derfor uændrede og finansieres inden for budgetrammen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at vandløbsregulativerne vil fastholde den nuværende vandføringsevne i bækkene. Regulativerne sikrer således, at vandløbenes vandføringsevne ikke forringes, og at lodsejerne således vil opleve uændrede afvandingsforhold efter regulativets vedtagelse.

 

Natur og Miljø vurderer ligeledes, at regulativernes bestemmelser sikrer et uændret og varieret plante- og dyreliv i bækken.

 

Regulativerne vurderes at overholde vandområdeplanlægningen og den øvrige lovgivning på natur- og miljøområdet.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at forslagene til nye regulativer for Gudsø Bæk og Studsdal Bæk godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med henblik på endelig vedtagelse.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 32 Orientering: Indberetning miljøgodkendelser og miljøtilsyn i 2018

Sagsresumé

Kommunerne skal én gang om året verificere de oplysninger der er indberettet til Miljøstyrelsen om det forudgående års miljøtilsyn og miljøgodkendelser til virksomheder og husdyrbrug. Derudover er kommunerne forpligtet til at gennemføre to tilsynskampagner.

 

Fredericia Kommune har udarbejdet en rapport, der beskriver miljøtilsyn og miljøgodkendelser på virksomheder og husdyrbrug, tilsynsindsatsen på industrispildevand, drikkevand, badevand, svømmebade, natur og jordforureninger samt en oversigt over miljøuheld i 2018.

 

Derudover er der udarbejdet beskrivelser af de to tilsynskampagner, som Fredericia Kommune har gennemført i 2018 omhandlende retningslinjer for opbevaring og tankning af AdBlue og grundvandsbeskyttelse i indsatsområderne i Kongsted og Follerup områderne.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune skal hvert år verificere de data om miljøtilsyn og miljøgodkendelser til virksomheder og husdyrbrug, som løbende registreres på DMA-portalen. Dette gøres digitalt via DMA-portalen.

 

Fredericia Kommune har overholdt sine tilsynsforpligtelser i forhold til miljøtilsynsbekendtgørelsen i 2018.

 

Fredericia Kommune har valgt at udarbejde en rapport over tilsyns- og godkendelsesindsatsen i 2018. Rapporten omfatter den kommunale tilsynsindsats på natur- og miljøområdet. Indberetningen omfatter således miljøtilsyn og godkendelser på virksomheder og husdyrbrug, samt tilsynsindsatsen på industrispildevand, drikkevand, badevand, svømmebade, vandløb, natur og jordforureninger. Som noget nyt er tilføjet en redegørelse for miljøuheld i 2018.

 

Fredericia Kommune er også forpligtet til at gennemføre to årlige tilsynskampagner. Èn gang årligt skal tilsynsindsatsen med tilsynskampagner offentliggøres, og målene og effekterne af kampagnerne skal beskrives. I 2018 er der gennemført en kampagne omhandlende retningslinjer for håndtering og opbevaring af AdBlue og en kampagne om grundvandsbeskyttelse i indsatsområderne i Kongested og Follerup områderne.

 

Rapporten vil blive offentliggjort på kommunens hjemmeside. Oplysningerne om miljøtilsyn og miljøgodkendelser på virksomheder og husdyrbrug samt tilsynskampagnerne kan også tilgås på DMA-portalen.

 

Forvaltningen har i verifikationen af de indberettede data til Miljøstyrelsen fundet uoverensstemmelser mellem registreringerne i kommunens fagsystem og registreringen i DMA-portalen. Forvaltningen følger op på dette med fagsystemleverandøren og Miljøstyrelsen. Det er Teknik & Miljøs vurdering, at Miljøstyrelsen vil tage tilsynsberetningen til efterretning uden bemærkninger. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 33 Orientering (Lukket)