Miljø- og Teknikudvalget - 15-08-2018

Referat
Dato:
Onsdag, 15 august, 2018 - 12:30
Hent som fil:

Punkt 49 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Godkendt.

Punkt 50 Orienteringssag: Grønt regnskab, 2017, for Fredericia Kommune som virksomhed

Sagsresumé

Der er udarbejdet et grønt regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, 2017. Det beskriver udviklingen inden for en række udvalgte parametre: Forbrug af el, vand, varme og brændstof til transport, CO2-udledning og forbrug af sprøjtemidler. Regnskabet er en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden 1996 udarbejdet grønne regnskaber, der redegør for miljøpåvirkningen dels fra driften af virksomheden Fredericia Kommune, dels fra det geografiske område, der udgøres af Fredericia Kommune med dets boliger, butikker, industri, trafik mv. Hvert år udarbejdes et regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, mens der hvert andet år også udarbejdes et regnskab for kommunen som geografisk område.


Det grønne regnskab beskriver udviklingen indenfor en række udvalgte parametre og synliggør derved nogle miljømæssige udfordringer. Byrådet har vedtaget et mål om, at Fredericia Kommune er CO2-neutral i 2030, og regnskabet giver bl.a. en status for, hvor langt vi er i forhold til at opfylde dette mål. Endvidere er regnskabet en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune, hvor vi har forpligtet os til en årlig reduktion af CO2-udledningen fra driften af den kommunale virksomhed på mindst 2 %.

 

Der er nu udarbejdet et grønt regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, 2017. 

 

I regnskabet beskrives udviklingen af:

 

-  Elforbruget

-  Varmeforbruget

-  Vandforbruget

-  Forbruget af brændstof til transport

-  Udledningen af CO2

-  Forbruget af sprøjtemidler

 

Regnskabet viser, at forbruget af både el, vand og varme i de kommunale bygninger i 2017 steg til et niveau, der er det højeste i de seneste 6–7 år. Forbruget i Sundhedshuset og Bülows Kaserne indgår for første gang, og det er en medvirkende årsag til stigningen.

 

Omvendt var forbruget pr. m2 af både el og varme det laveste i 15 år. De to store bygninger var kun delvist i brug i 2017, men arealmæssigt vejer de meget tungt og påvirker derfor det arealmæssige forbrug forholdsvis meget. De to bygninger alene giver en forøgelse af bygningsarealet på 16 %. Man kan derfor forvente en stigning også i det arealmæssige forbrug, når bygningerne tages i fuld anvendelse. 

 

Elforbruget til gadebelysning har gennem de seneste 14 år været på et konstant niveau. Den igangværende udskiftning til LED-belysning forventes at nedbringe forbruget med 25 %.

 

Der har været nogle udfordringer i forhold til indhente data for brændstofforbruget til transport i de kommunale biler. Den beregnede CO2-udledning fra den kommunale transport er markant lavere end tidligere år, men sandsynligvis skyldes det, at ikke alle brændstofforbrug er oplyst. Der arbejdes på at få opdateret denne del af regnskabet, således at tallene er rettede, inden data indberettes til Danmarks Naturfredningsforening.

 

Samlet set er den estimerede udledning af CO2 fra driften af Fredericia Kommune faldet med en tredjedel i forhold til året før, og mere end halveret i forhold til starten af måleperioden i 2008.

 

Dette skal ses i lyset af, at CO2-udledningen i Fredericia Kommune er tæt koblet til ændringer i sammensætningen af den danske el. Andelen af vedvarende energi i det danske elsystem bliver stadig større, og i takt hermed mindskes CO2-udledningen for elforbruget.

 

I 2017 har det dog også haft stor betydning, at CO2-udledningen fra varmeforbruget er reduceret pga. ombygningen af Skærbækværket til fyring med CO2-neutralt biomasse.

 

Der blev ikke givet dispensation til anvendelse af sprøjtemidler på kommunale arealer i 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at Grønt Regnskab, 2017 giver et retvisende billede af miljøbelastningen for de udvalgte parametre i 2017. Dog skal data for brændstofforbruget i kommunale køretøjer opdateres.

 

Det vurderes, at regnskabet dokumenterer, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune om en årlig reduktion af CO2-udledningen på 2 %.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Grønt Regnskab, 2017 for Fredericia Kommune som virksomhed tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 30-05-2018

Udsat.

Punkt 51 2. budgetopfølgning 2018 - Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger på 0,057 mio. kr. vedrørende midtvejsregulering (nye pris-og lønskøn juni 2018). Beløbet på 2,000 mio. kr. under skattefinansieret anlæg vedrører fremrykning af projektet Renovering af parkeringsfaciliteter FIC fra 2019 til 2018. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 112,357 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 10,574 mio. kr.

 

Det samlede mindreforbrug på 10,574 mio. kr. kan opdeles i et merforbrug på serviceudgifterne på 5,900 mio. kr. samt et mindreforbrug på anlægssiden på 16,474 mio. kr.

 

Merforbruget på serviceudgifterne ligger på kollektiv trafik, vejbelysning samt rottebekæmpelse. Mindreforbruget på anlægssiden skyldes flytning af Genbrugsplads og Genbrugscenter fra Industrivej til Nordre Kobbelvej samt igangværende klimaprojekter.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen herunder:

 

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

  51,224

  0,057

  5,900

  57,181

 

 

 

 

 

Skattefinansieret drift i alt

  51,224

0,057

  5,900

  57,181

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i alt

  24,872

2,000

 

  26,872

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  76,096

2,057

  5,900

  84,053

 

 

 

 

Brugerfinansieret område:

 

 

 

 

Drift

  0,944

 

 

  0,944

Anlæg

  43,834

 

  -16,474

  27,360

Brugerfinansieret område i alt

  44,778

0,000

  -16,474

  28,304

 

 

 

 

Total

  120,874

2,057

  -10,574

 112,357

 

+ = udgift/lån af næste år (underskud)

- = indtægt/opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2018 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Teknik & Miljø søger i forbindelse med 2. budgetopfølgning om godkendelse af tillægsbevilling vedrørende midtvejsregulering (pris- og lønskøn juni 2018).

 

Samtidig søges der om frigivelse af anlægsbevilling (2,373 mio. kr.) vedrørende Flytning af Genbrugspladsen Industrivej, jf. anlægsprogrammet. 

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Teknik & Miljø forventer på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 10,574 mio. kr.

 

Spar/lån skal ses i sammenhæng med overført merforbrug på 4,340 mio. kr. fra 2017-2018 på serviceudgifterne samt mindreforbrug på 41,024 mio. kr. på brugerfinansierede anlæg (klimaprojekter samt flytning af Genbrugspladsen i Nordbyen og det tilhørende Genbrugscenter til Nordre Kobbelvej).

 

Reduktionen i det samlede spar/lån kan henføres til den kraftige investering i genbrugsplads og Genbrugscenteret i 2018 samt flytning af anlægsprojekter til 2019. 

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer ved 2. budgetopfølgning et merforbrug på 5,900 mio. kr. på serviceudgifterne. Dette er således uændret i forhold til 1. budgetopfølgning og skal ses i sammenhæng med et overført spar/lån 2017-2018 på 4,340 mio. kr.

 

Årsagerne er beskrevet i seneste budgetopfølgning. De ligger på områderne kollektiv trafik, vejbelysning samt rottebekæmpelse. Til gengæld ligger der et akkumuleret mindreforbrug på vintertjenesten samt landsbypuljerne.

 

På anlægssiden forventes et mindreforbrug på 16,474 mio. kr. på det brugerfinansierede område, hvilket skyldes flytning af genbrugspladsen i Nordbyen og det tilhørende Genbrugscenter til Nordre Kobbelvej samt igangværende kilmaprojekter.

 

Status på politiske ændringer i budget 2018:

Se vedhæftede bilag.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller:

 

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Godkendt som indstillet.

Punkt 52 Takster for dagrenovation og deponi 2019-2022

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget skal tage stilling til renovationstaksterne for årene 2019-2022 på det brugerfinansierede område. Der er udarbejdet et forslag, som vurderes at ville dække Affald & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv” – princippet. Forslaget indebærer, at en generel forhøjelse af taksterne i 2019. 

 

Sagsbeskrivelse: 

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning for årene 2019-2022 er der udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område.

 

Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra det såkaldte ”hvile-i-sig-selv” princip, hvor udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

 

De driftsmæssige udgifter til forbrænding hos Energnist I/S stiger med 10,2 % fra 2018 til 2019.

 

For MOTAS I/S lægges der op til takststigninger på enkelte områder, bl.a. med hensyn til olie- benzinudskillere.

 

Indsamlede genanvendelige materialer har i den seneste tid haft en negativ prisudvikling. Efter at Kina er stoppet med at modtage genbrugsplast, er behandlingsprisen for plast steget.

 

For indsamlet papir og pap har der i det seneste år været meget lave afsætningspriser.

 

Senest er priserne på indsamlet metal faldet. En af grundene hertil er, at USA har indført told på stål fra Europa.

 

På baggrund heraf anbefales det, at en generel forhøjelse af taksterne i 2019, se nedenfor. 

 

Anlægsprojekt ”Etablering af nyt Genbrugscenter – og genbrugsplads, Nordre Kobbelvej 13” er indarbejdet, så økonomien ikke påvirker taksterne.

 

I 2020 vil der forekomme udgifter i form af afskrivninger, som modsvares af tilsvarende driftsbesparelser.

 

Takstoversigten for budget 2019 ser således ud:

 

Takstoversigt

 

2016

(Beløb inkl. moms)

2018

(Beløb inkl. moms)

2019

(Beløb inkl. moms)

%

 

 

90 liter affaldsbeholder

2.109,40

2.025,00

2.172,00

7,3

140 liter/120 liter affaldsbeholder

2.934,40

2.551,00

2.744,00

7,6

180/190 liter affaldsbeholder

4.009,40

3.078,00

3.317,00

7,8

Lejligheder pr. enhed

2.051,47

2.079,00

2.244,00

7,9

Grønt affald, 140 liter

757,25

851

926

8,8

Ombytning af beholder

250

250

250

0,0

 

 

 

 

 

Erhverv

 

 

 

 

Generelt administrationsgebyr pr. virksomhed

468,75

468,75

406,25

-13,3

 

 

 

 

 

Deponering af affald pr. ton:

443,75

481,25

493,75

2,6

 

Den procentvise ændring i tabellen vises i forhold til taksterne i 2018.

 

Den forventede udvikling i Affald & Genbrugs mellemværende med Fredericia Kommune er skitseret nedenfor (beløb i 1.000 kr.):

 

Mellemværende

Ultimosaldo 2018

Ultimosaldo 2019

Ultimosaldo 2020

Ultimosaldo 2021

Ultimosaldo 2022

Lossepladsen

-5.599

-2.632

-2.165

-1.698

-1.231

Dagrenovation

-18.764

32.632

34.818

32.499

29.686

Total

-24.363

30.000

28.153

33.120

28.455

 

Fortegn: - = tilgodehavende

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Med ovenstående takster er det vurderingen, at de samlede renovationsafgifter vil dække Affald & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv” – princippet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at taksterne godkendes som beskrevet og videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetvedtagelsen 2019-2022.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Godkendt som indstillet.

Punkt 53 Gebyr for administration af Jordflytningsreglerne

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

I 2008 trådte nye jordflytningsregler i kraft, der bl.a. betød, at al byzonejord skulle analyseres, anmeldes og anvises inden flytning. Opgaven med kontrol og anvisning af jorden skulle varetages af kommunerne, og der var mulighed for at finansiere udgifterne hertil ved at opkræve et gebyr efter miljøbeskyttelseslovens § 48.

 

Fredericia Byråd besluttede i 2009 at opkræve et gebyr på 35,35 kr. ekskl. moms pr. ejendom til finansiering af ordningen. Gebyret blev opkrævet første gang i 2010 og var sat forholdsvis højt for at få dækket udgifterne til sagsbehandlingen i 2008 og 2009.

 

I 2013 blev gebyret nedsat til 20,00 kr./år ekskl. moms pr. ejendom, da den manglende udgiftsdækning for de første to år var dækket, og idet indkøb af et elektronisk anvisningssystem havde effektiviseret arbejdsgangen. Desuden var der i årene 2010-2012 en nedgang i antallet af sager pga. lavkonjunkturen.

 

Siden 2013 er tidsforbruget til opgaven reduceret yderligere, bl.a. pga. en videreudvikling af anvisningssystemet. En videreførelse af nuværende gebyrbetaling vil medføre, at der vil blive opkrævet for meget. Der er derfor behov for at sætte gebyret ned for at opfylde princippet om, at økonomien skal ”hvile i sig selv” set over en årrække.

 

På baggrund af det nuværende tidsforbrug til administration af ordningen samt udgifter til drift af www.jordweb.dk (det web-baserede anmeldesystem) mv. er det beregnet, at gebyret med virkning fra 2019 bør nedsættes til 10,00 kr. ekskl. moms.

 

Pga. en ændring i affaldsbekendtgørelsen er der også behov for at ændre opkrævningen på erhvervsejendomme, idet gebyr for administration af kommunens anvisningsordninger for erhvervsaffald skal opkræves via CVR nummeret og ikke på ejendomsskattebilletten. Fra 2019 vil opkrævningen på erhvervsejendomme ske på CVR nr. hos virksomhederne via administrationsgebyret for kommunens anvisning af affald.

Økonomiske konsekvenser

Den foreslåede gebyrnedsættelse vil betyde, at den årlige gebyrindtægt skal nedsættes med 0,152 mio. kr. fra -0,304 mio. kr. til -0,152 mio. i 2018 og -0,160 mio. i 2019 og fremefter.

Vurdering

Med den foreslåede nedsættelse vurderes det, at administrationsgebyret for jordflytning vil overholde ”hvile i sig selv” princippet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at administrationsgebyret for jordflytning nedsættes fra 20,00 kr./år ekskl. moms pr. ejendom til 10,00/år ekskl. moms pr. ejendom/virksomhed.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Godkendt som indstillet.

Punkt 54 Sydtrafik - Trafikplan 2018 - 2022

Sagsresumé

Denne sag omhandler Sydtrafiks Trafikplan for 2018-2022. Der er udarbejdet et administrativt høringssvar, Det indstilles, at høringssvaret tiltrædes, samt at Sydtrafiks nye trafikplan tages til efterretning.   

 

Sagsbeskrivelse:

Denne udgave af Sydtrafiks trafikplan er den 3. i rækken. En væsentlig forskel i forhold til de foregående trafikplaner er, at Sydtrafik i den kommende periode har adgang til en række data, som nu gør det muligt at rådgive, informere og analysere på baggrund af detaljerede fakta.

Det fremgår også af planen, at brugen af data er helt essentiel for Sydtrafiks udvikling, fokus og indsats i de kommende 4 år.

 

Sydtrafik skal ifølge lov om trafikselskaber udarbejde en trafikplan hvert fjerde år. Trafikplanen skal tage udgangspunkt i statens trafikplan, og den skal sætte de overordnede rammer for udviklingen af kollektiv trafik i det relevante område. Trafikplanen skal indeholde principper for rutenettet og et flerårigt budget. Der skal være sammenhæng mellem busser og tog samt andre kollektive transportformer, og det skal for kunderne fremstå som et samlet system.

 

Sydtrafik samarbejder med regionen og 11 kommuner i den jyske del af Region Syddanmark om at sikre et sammenhængende kollektivt trafiksystem. Sydtrafik betjener disse kommuner: Billund, Esbjerg, Fredericia, Haderslev, Kolding, Varde, Vejen, Vejle, Sønderborg, Tønder og Aabenraa. Fanø Kommune udtrådte pr. 1. janur 2018 af Sydtrafik og indgår derfor ikke i den nye trafikplan.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø anbefaler, at Fredericia Kommune tager Sydtrafiks Trafikplan for 2018-2022 til efterretning og noterer sig, at den forventede passagerudvikling på baggrund af Danmarks Statistik og transportvaneundersøgelsen er på minus 1,9 % for Fredericia Kommune. Teknik & Miljø vurderer at et passagerfald på 1,9 % er noget pessimistisk set i forhold til udviklingen i Fredericia.

 

Teknik & Miljø vurderer, at hvis det antagne fald i antallet af passagerer skulle blive en realitet, vil det kunne påvirke indtægterne fra den kollektive trafik i trafikplanens dækningsperiode fra 2018-2022.

 

Teknik & Miljø arbejder løbende tæt sammen med Sydtrafik med henblik på at optimere og forbedre eksisterende ruter indenfor den nuværende økonomi, herunder med henblik på en positiv passagerudvikling.

 

I løbet af 2018 forbedres mulighederne for brug af rejsekortsdata til analyser af benyttede stoppesteder, ruter m.m., og det forventes på den baggrund, at datagrundlaget for at optimere og forbedre den samlede oplevelse af den kollektive trafikdækning i Fredericia Kommune forbedres markant.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller,

 

  1. at Sydtrafiks trafikplan for 2018 – 2022 tages til efterretning.
  2. at høringssvaret tiltrædes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Godkendt som indstillet.

Punkt 55 Skolevejsprojekt 2018 - analyse af skoleveje

Sagsresumé

I Budget 2018 er der afsat penge til ”Sikre Skoleveje”, en analyse af trafiksikkerheden omkring skolerne i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Teknik & Miljø har i samarbejde med Børn & Unge foretaget analysen efter følgende metode:

 

  • Møder med distriktsledere, skoleleder og institutionsledere
  • Besigtigelse ved skoler
  • Sammenligning af input fra møder, besigtigelser og tidligere modtagne henvendelser angående trafiksikkerhed ved skolerne

 

I budgettet er der afsat 0,2 mio. kr. som er allokeret til Skærbæk området, hvorfor der her er afholdt møder med skolen og beboerforeningen. Beboerforeningen deltog med en repræsentant i besigtigelsen af morgentrafikken ved skolen.

 

De lokaliteter, hvor trafiksikkerheden skal forbedres, er prioriteret på to lister – én særskilt for Skærbæk området og én for resten af kommunen. Se mere i vurderingsafsnittet.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2018 afsat samlet 1,0 mio. kr., heraf 0,2 mio. kr. til Skærbæk området.

Vurdering

Børn & Unge og Teknik & Miljø har på baggrund af analysen udarbejdet følgende prioriteringslister over trafiksikkerhedstiltag.

 

Projekterne er opstillet i prioriteret rækkefølge. Ud af de 23 ønsker, forventes prioritet 1 til 8 samt de særskilte ønsker i Skærbæk at kunne gennemføres. Disse tiltag skønnes at koste 710.000 kr.

 

På mødet vil baggrunden for prioriteringslisten blive uddybet.

 

Prioritet

Skole

Tiltag

Prisestimat

1

Kirstinebjerg Skolen afd. Høgevej

Droneoptagelse + ankomstanalyse

30.000 kr.

2

Erritsø Fællesskole afd. Krogsagervej

Droneoptagelse + ankomstanalyse

30.000 kr.

3

Kirstinebjerg Skolen afd. Indre Ringvej og Frederiksodde Skolen afd. Indre Ringvej

Droneoptagelse + ankomstanalyse

30.000 kr.

4

Ullerupbæk Skolen afd. Nørre Allé

Udvidelse af overkørslen til Nørre Allé

80.000 kr.

5

Ullerupbæk Skolen afd. Nørre Allé

Hastighedsdæmpende krydsningspunkt på Nørre Allé

150.000 kr.

b6

Erritsø Fællesskole afd. Krogsagervej

Udvidelse af kys- og kør-pladsen

300.000 kr.

7

Kirstinebjerg Skolen afd. Indre Ringvej

Udvidelse af overkørslen til parkeringspladsen på skolens matrikel

80.000 kr.

8

Kirstinebjerg Skolen afd. Indre Ringvej

Cykelbane på Skansevejs østside

10.000 kr.

9

Fjordbakkeskolen afd. Taulov

Udvidelse af kys- og kør-pladsen

200.000 kr.

10

Erritsø Fællesskole afd. Højmosen

Flytning af fodgængerafmærkning på hævet fladet og genmarkering

10.000 kr.

11

Erritsø Fællesskole afd. Bygaden

Ombygning af klimabedet nord for Tonne Kjærsvej

80.000 kr.

12

Erritsø Fælleskole afd. Krogsagervej

Afmærket gangareal på langs af parkeringspladsens nordlige grænse

15.000 kr.

13

Kirstinebjerg Skolen afd. Havepladsvej

Opstramning af afmærkning og skiltning af parkeringsrestriktioner

125.000 kr.

14

Kirstinebjerg Skolen afd. Havepladsvej

Før-grønt for cyklister i krydset Indre Ringvej – treldevej

200.000 kr.

15

Frederiksodde Skolen afd. Ullerupdalvej

Gående adgang ved overkørslen til Ullerupdalvej

40.000 kr.

16

Erritsø Fællesskole afd. Højmosen

Indretning af parkeringspladsen ved Langesøvej og flytning af cykelparkering

150.000 kr.

17

Kirstinebjerg Skolen afd. Høgevej

Opgradering af skiltning og afmærkning omkring skolen

15.000 kr.

18

Ullerupbæk Skolen afd. Skolesvinget

Kys- og kør-pladsen på Skolesvinget

70.000 kr.

19

Kirstinebjerg Skolen afd. Bøgeskovvej

Træ øst for overkørslen til hallen hæmmer oversigten.

30.000 kr.

20

Erritsø Fællesskole afd. Krogsagervej

Flytning af chikane ved overkørslen til hallen

15.000 kr.

21

Ullerupbæk Skolen afd. Skjoldborgvej

Udvidelse af parkeringskapacitet på Holbergsvej

200.000 kr.

22

Ullerupbæk Skolen afd. Nørre Allé og Frederiksodde Skolen afd. Ullerupdalvej

Etablering af parkeringsplads på matrikel 120a, Fredericia Kobbeljorder

500.000 kr.

 

 

Særskilt prioriteringsliste for projekter i Skærbæk området:

 

Tiltag

Prisestimat

Hastighedsdæmpning Skærbæk Ringvej, 4 bump

120.000 kr.

Ensretning af Skolevej foran skolen mod syd

20.000 kr.

Diverse mindre projekter

Resten af de øremærkede midler til projekter i Skærbæk

 

Indstillinger

Teknik & Miljø samt Børn & Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget godkender prioriteringslisten og anbefaler, at Miljø- og Teknikudvalget igangsætter projekterne i den prioriterede rækkefølge.

 

Sagen er behandlet i Børne- & Skoleudvalget den 18. juni 2018 med følgende indstilling:

 

Børn & Unge og Teknik & Miljø indstiller at, prioriteringslisten udføres

ovenfra og så langt budgettet rækker.

 

For Skærbæk indstilles projekterne på prioriteringslisten udføres.

 

Sagen blev vedtaget som indstillet.

 

Teknik & Miljø indstiller at de prioriterede projekter i udføres i foråret 2019.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2018

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2018

Punktet udsættes til udvalgsmødet den 18. juni 2018.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 30-05-2018

Udsat.

Punkt 56 Orientering (Lukket)