Miljø- og Teknikudvalget - 16-09-2020

Referat
Dato:
Onsdag, 16 september, 2020 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 10 september, 2020 - 16:00
Referat publiceret:
Fredag, 18 september, 2020 - 10:01

Punkt 54 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Godkendt.

Punkt 55 Godkendelse af forslag til indsatsprogram vedr. vandløbsrestaurering i statens vandområdeplaner 2021-2027

Sagsresumé

Kommunerne skal udarbejde forslag til indsatsprogram vedr. vandløbsrestaurering som del af statens kommende vandområdeplaner for perioden 2021-2027. Indsatserne har til formål at forbedre de fysiske forhold i vandløb, som Miljøstyrelsen ikke forventer, vil have den ønskede miljøtilstand i 2027.

Fredericia Kommune indgår geografisk i hovedvandoplandet Lillebælt/Jylland.

For hvert hovedvandopland er der ned sat et vandråd som rådgivet kommunerne i hovedvandoplandet Lillebælt/Jylland om udarbejdelsen af indsatsprogrammet for vandplanperioden 2021-2027.

Vandrådet har få bemærkninger til kommunens forslag til indsatser. Bemærkningerne omhandler primært forhold, som håndteres i andre sammenhænge.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunerne skal senest den 22. november 2020 udarbejde forslag til indsatsprogram vedr. vandløbsrestaurering som del af statens kommende vandområdeplaner for perioden 2021-2027.

 

Indsatserne har til formål at forbedre de fysiske forhold i vandløb, som Miljøstyrelsen ikke forventer, vil have den ønskede miljøtilstand i 2027. Miljøstyrelsen har den 22. oktober 2019 udmeldt rammerne for dette arbejde i bekendtgørelse om vandrådsarbejde og udarbejdelse af indsatsprogram.

 

Fredericia Kommune indgår geografisk i hovedvandoplandet 1.11 Lillebælt/Jylland sammen med otte andre kommuner.

 

For hvert hovedvandopland er der nedsat et vandråd bestående af organisationer og lokale interessenter med interesse for vandløb. Vandrådet skal inddrages og rådgive de involverede kommuner i arbejdet med indsatsprogrammet.

 

Vandrådet har vedtaget en rækker principper for udvælgelse af de vandløb, hvor der foreslås en indsats. Principperne handler grundlæggende om at prioritere en fysisk indsats i vandløb med det største naturmæssige potentiale og samtidig nedprioritere indsats i vandløb, hvor effekten af en indsats synes tvivlsom.

 

Med udgangspunkt i disse principper og statens økonomiske rammer er der i samarbejde med de øvrige kommuner foreslået fysiske forbedringer på delstrækninger i godt 11 km vandløb i Fredericia Kommune – se hhv. Bilag 1 - Oversigt over forslag til indsatser i Fredericia Kommune og Bilag 2 - Kort over forslag til indsatser i Fredericia Kommune.

 

Der er i Fredericia Kommune ikke forslået fjernelse af spærringer, genåbning af rørlagte vandløb og etablering af sandfang og okkeranlæg, idet sådanne indsatser er faldet udenfor vedtagne principper.

 

De forslåede indsatserne ligger på både i offentlige og private vandløb. Indsatserne skal realiseres via frivillige aftaler med berørte lodsejere, som kompenseres økonomisk for eventuelle tab/ulemper.

 

Hovedparten af Vandrådet for Lillebælt/Jylland har ikke haft bemærkninger til de foreslåede indsatser. Bæredygtigt Landbrug og Dansk Skovforening har ikke kunnet tilslutte sig nogen af de foreslåede indsatser i hele hovedvandoplandet, fordi de mener, at indsatserne medfører at afvandingsevnen forringes. Derudover blev der udtrykt bekymring i forhold til udledning af overfladevand fra de store industrikvarterer i Taulov. Vandrådets bemærkninger til de forslåede indsatser i Fredericia Kommune kan ses i referatet fra Vandrådsmødet den 18. juni 2020 på side 5. Referatet er vedlagt som bilag 3.

 

Det samlede vandråd kom desuden med en opfordring til kommunerne om en endnu højere grad af samarbejde med de involverede organisationer i forbindelse med arbejdet med konkrete indsatser.

 

Vandrådet har ligeledes givet udtryk for at man ønskede at formulere en samlet skrivelse til kommunerne i hovedvandoplandet som et supplement til de indgivne bemærkninger. Den omtalte skrivelse er endnu ikke fremsendt til kommunerne.

Økonomiske konsekvenser

Staten har på landsplan afsat 16 mio. kr. til kommunernes indsatsplanlægning og vandrådsarbejde. Disse midler er fordelt til kommunerne via DUT-princippet. Staten har til forundersøgelser og gennemførelse af indsatser samlet afsat 28,4 mio. kr. i Lillebælt/Jylland oplandet.

 

Den samlede anlægsøkonomi for Fredericia Kommune er anslået til ca. 550.000 kr. for perioden 2021-2027. Disse midler stilles til rådighed for kommunen via statslige tilskudsordninger.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer at indsatserne, store som små, vil bidrage positivt til fremme af den miljømæssige tilstand i de udvalgte vandløb.

 

Der er tidligere gennemført indsatser i forbindelse med den første vandplansperiode med et tilfredsstillende resultat. Der pt. udarbejdet forundersøgelser i forbindelse med i indsatser udpeget den anden vandplansperiode, og disse forventes ligeledes at kunne realiseres.

 

På ovenstående baggrund er det forvaltningens vurdering, at de forslåede indsatser til de kommende vandområdeplaner for perioden 2021-2027 ligeledes vil kunne realiseres i en positiv ånd med tilslutning fra de berørte lodsejere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget godkender udkastet til forslag til indsatsprogram med henblik på endelig godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Godkendt som indstillet.

Punkt 56 DK2020: Forslag til indsatser

Sagsresumé

Fredericia Kommune deltager i Realdanias DK2020-projekt sammen med 19 andre danske kommuner og er i gang med at udarbejde en klimaplan for reduktion af CO2-udledningen. Byrådet har været inviteret til en workshop den 31. august for at kunne bidrage og komme med ideer og forslag til hvilke handlinger, der kan iværksættes for at reducere udledningen af CO2 indenfor kommunens geografiske område.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektgruppen for DK2020 er i øjeblikket i fuld gang med at udarbejde og beskrive en klimaplan for, hvordan Fredericia Kommune kommer i mål med indsatser for reduktion i CO2-udledningen i Fredericia mhp. at reducere CO2-udledningen med 70% i 2030 og være CO2-neutral i 2050.

 

Som led i arbejdet med at udvikle denne klimaplan for Fredericia Kommune har projektgruppen efter anbefaling af Miljø- og Teknikudvalget afholdt en workshop den 31. august for hele Byrådet med drøftelse af ideer til indsatser til den kommende klimaplan for CO2-reduktion. Opsamling fra workshoppen er vedhæftet som bilag til sagen.

 

På mødet i Miljø- og Teknikudvalget drøftes de ideer og tiltag, som Byrådet har foreslået, ligesom der vil være en gennemgang af de klimatiltag, som forvaltningen har arbejdet med. I overskrifter er det tiltag indenfor:

  • Persontransport
  • Tung transport
  • Virksomheder
  • El-og varmeforsyning
  • Kommunen som bæredygtig koncern

Se bilag for beskrivelse af tiltag til Fredericias klimaplan indenfor ovenstående overskrifter.

Økonomiske konsekvenser

Bliver Klimaplanen endelig godkendt, vil det kræve at der fremadrettet findes ressourcer og budget til at gennemføre de enkelte klimatiltag.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de foreslåede tiltag til klimahandlinger ligger godt i tråd med ambitioner og målsætninger på klimaområdet i kommunens bæredygtighedsstrategi Fredericia for Verdensmålene (se bilag), samt at klimaplanen forventes at kunne blive godkendt med de foreslåede klimatiltag.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget drøfter de foreslåede klimatiltag, og anbefaler at disse indarbejdes i den kommende klimaplan for Fredericia Kommune.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Godkendt.

Punkt 57 Vintertjenesten - status efter vinteren 2019-20

Sagsresumé

Efter hver vinter vurderes vintertjenesten. Vinteren 2019/2020 var en lidt mildere vinter end en ”gennemsnits” vinter, og der er kun lavet små justeringer af ruter m.m. Den samlede udgift blev på 3,0 mio.kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Vinteren 2019/2020 var igen en ”grøn” vinter uden ret meget sne. Der blev købt salt for 137.000 kr. I 2018/2019 blev der købt salt for 315.000 kr. og 2017/2018 for 780.000 kr.

 

Vinteren 2019/2020 kostede sammenlagt 3,0 mio.kr. mod vinteren 2018/2019, der kostede 3,5 mio.kr. og 2017/2018, der kostede 9,1 mio.kr. Budgettet er i 2020 på 5,8 mio.kr, mens budgettet i 2019 var på 6,2 mio.kr. Budgetreduktionen skyldes, at der var forventede besparelser i forbindelse med det nye vinterudbud.

 

Vinteren 2019/2020 var første vinter efter det nye udbud. Der resulterede i nye entreprenører på alle eksterne ruter. Udbuddet gav de forventede besparelser, da der var billigere priser på alle udbudte områder.

 

Forud for den kommende vinter er der indkøbt 19 nye målestationer. Tidligere var det kun muligt at få data fra Vejdirektoratets to lokale målestationer. Med indkøbet af de nye målestationer, undersøges det, om det på sigt vil være muligt at udføre differentieret udkald forskellige steder i kommunen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vej og Park vurderer, at vagten med de nye målestationer har et bedre værktøj til at vurdere hvornår der skal kaldes ud og igangsættes saltning.

 

Vej og Park vurderer ligeledes, at udbuddet og skift af entreprenører ikke har givet udfordringer i forbindelse med vintertjenesten.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at status tages til efterretning

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Punkt 58 Forslag til regulativ for miljøforhold ved midlertidige aktiviteter

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til regulativ for miljøforhold ved midlertidige aktiviteter. Regulativet gælder for midlertidige støj-, støv- og vibrationsfrembringende aktiviteter, som f.eks. bygge- og anlægsarbejder, og som ikke er af permanent varighed.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrunden for regulativet er et stigende antal klager over støj og støv fra bygge- og anlægsarbejder. I 2016-2017 har Teknik & Miljø modtaget 3-4 klager pr. år, for 2018 har antallet været 8 klager og i 2019 har der været 18 klager over støj, vibrationer og støv fra bygge- og anlægsarbejder.

 

Teknik & Miljø modtager ca. 20-30 anmeldelser pr. år vedr. midlertidig aktiviteter, der støjer eller støver i forbindelse med byggearbejder. 

 

Formålet med regulativet er, at fastsætte og tydeliggøre rammer for midlertidige bygge- og anlægsarbejder, og derved få et mere ensartet grundlag til sagsbehandlingen.

 

Regulativet regulerer hvornår arbejderne må foregå (hverdage kl. 7-18, og lørdage kl. 8-14 - for nogle typer af aktiviteter), hvornår de skal anmeldes til kommunen og hvornår de nærmeste naboer skal holdes orienteret. Der er i særlige tilfælde mulighed for at dispensere fra vilkårene.

 

Regulativet vil synliggøre reglerne indenfor området, både overfor borgere og virksomheder, og hermed er det Teknik & Miljø’s forventning, at regulativet kan anvendes af virksomhederne til at forebygge evt. gener men også som et dialog værktøj i de sager hvor arbejderne involverer både borgere og virksomheder.

 

Regulativet sendes i offentlig høring inden vedtagelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer,

  • at regulativet vil medvirke til at tydeliggøre rammerne for midlertidig bygge- og anlægsarbejder.
  • at regulativet vil lette kommunes sagsbehandling på området
  • at virksomhederne vil opleve en hurtigere reaktion på deres anmeldelser

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forslag til regulativ godkendes, og videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet, inden det sendes i offentlig høring. Hvis der ikke modtages bemærkninger i den offentlige høring, foreslås at regulativet vedtages uden fornyet politisk behandling.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Godkendt som indstillet.

Punkt 59 Orienteringssag vedr. Fredericia Spildevand og Energi A/S søger § 11 tillæg til 4 opgaver

Sagsresumé

I vandsektorloven er der fastsat et loft over de indtægter et vandselskab må have (den økonomiske ramme). Der findes dog en mulighed for at søge tillæg til den økonomiske ramme jf. §11 i bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, bl.a. for kommunalt fastsatte pålagte eller godkendte mål.

 

Fredericia Spildevand & Energi A/S(FRSE) ønsker at søge §11 tillæg til 4 opgaver:

  1. At etablere et ekstra rensetrin på renseanlægget, kaldet dynamisk forseparation
  2. At gennemføre tunnelering under anlægsarbejde i Nørrebrogade kvarteret
  3. At deltage aktivt i udviklingsprojekter, der kan gavne miljøet og forsyningssektoren generelt
  4. At afholde åbent husarrangement ca. hvert tredje år i overensstemmelse med virksomhedens strategi mv

 

 

Sagsbeskrivelse:

For FRSE er der jf. vandsektorloven fastsat et loft over investeringer og driften.

 

Der er mulighed for at søge tillæg til forbrugsrammen, hvis disse er godkendt af stat/kommune (samt Forsyningssekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) ifølge §11 i bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber:

 

Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med et tillæg, der udgør vandselskabets samlede omkostninger eller meromkostninger til statsligt eller kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte mål, såfremt disse omkostninger overstiger enten 1 % af den fastsatte økonomiske ramme for det pågældende år eller 500.000,- kr. inden for et kalenderår.

 

FRSE ønsker at søge §11 tillæg til 4 opgaver:

 

  1. FRSE ønsker at etablerer ekstra rensetrin på renseanlægget i 2020, kaldet dynamisk forseparation.

 

Projektet har til formål dels at øge rensekapaciteten, forbedre rensningen og minimere mængden af overløb til recipient.

 

Hele rensesystemet i det nye trin, dynamisk forseparation, er re-designet med det formål at øge den hydrauliske kapacitet således, at der kan renses større mængder spildevand på renseanlægget. Dermed vil der blive mindre mængder af overløb til recipienten.

Som sikkerhed for at anlægget også kan fungere i situationer med ændret spildevandsbelastning, opstilles der endvidere et kemikalieanlæg til dosering af jernklorid eller jernsulfat. Dosering vil ikke ske i normale driftsituationer.

 

FRSE har flere store virksomheder i sit kundesegment, der tilleder industrispildevand med et højt koncentreret indhold af organisk materiale, fosfor og kvælstof. Det er netop denne faktor, der gør, at der er behov for det nye doseringsanlæg, der placeres i forbindelse med det nye rensetrin.

 

Indførelsen af det nye rensetrin vil give en gevinst for miljøet, som det er ønsket i kommunes plan for udmøntning af verdensmålene.

 

Ligeledes er en ny spildevandsplan under udarbejdelse, og der vil i denne blive fastsat en strategi for mindre overløb.

 

Projektet forventes idriftsat i 2020.

 

Den forventede anlægsinvestering er ca. 22 mio. kr.

 

  1. FRSE, gennemfører i 2020 og 2021 anden etape af et større klimatilpasningsprojekt i Nørrebrogade Kvarteret ved anvendelse af tunnelering.

 

Projektet har til formål at undgå traditionel opgravning på et meget centralt sted i byens infrastruktur.

 

En afspærring af vejen på dette sted vil betyde store gener for de erhvervsdrivende i området, samt den almindelige trafik, da der her er tale om et knudepunkt uden umiddelbare muligheder for omkørsel.

 

Den nye regnvandsledning er et led i FRSEs klimatilpasningsstrategi. Samtidig er der i kommunes spildevandsplan stillet krav om nedbringelse af aflastninger med opspædet spildevand til recipient, fra eksisterende fællesledning i Nørrebrogade Kvarteret.

 

Valget af metoden tunnelering sker efter ønske fra kommunen, for at skåne byen og dens erhvervsdrivende og beboere mod en lukning af en central færdselsåre.

 

Beslutningen om at tunnelere blev truffet, da den foregående etape af projektet viste, at det skabte store færdselsmæssige problemer i området, da en af de centrale veje blev afspærret.

 

Projektet forventes afsluttet og idriftsat i 2021.

 

Den forventede anlægsinvestering er ca. 35 mio. kr.

 

 

  1. FRSE deltager aktivt i udviklingsprojekter, der kan gavne miljøet og forsyningssektoren generelt.

Det er udviklingsprojekter, der er med til innovativt at sætte miljøet på dagsordenen og at gavne den grønne omstilling.

 

Projekterne har til formål dels at finde nye, innovative løsninger, reducere miljøbelastninger samt bidrage til mindre udledning af CO2.

 

Deltagelsen i de forskellige udviklingsprojekter vil give en gevinst for miljøet, som det er ønsket i kommunes plan for udmøntning af verdensmålene.

 

Udviklingsprojekterne forventes at bidrage positivt til FRSE’s CO2-regnskab, så det bliver muligt at nå den vedtagne vision for selskabet om at være CO2-neutral i 2030.

 

Projekterne opstartes, og afsluttes løbende.

 

Der forventes udviklingsprojekter i forhold til FRSE A/S målsætninger for 1,5 millioner kr. årligt, dvs. under 2 % af årsomsætningen. Tillæg til yderligere aktiviteter vil blive fremsendt selvstændigt.

 

  1. FRSE afholder ca. hvert tredje år et stort åbent hus-arrangement, hvor byens borgere kan få mere viden om håndteringen af spildevand, både hvad angår kloaknet, pumpestationer og renseanlæg.

 

Arrangementet har bl.a. til formål dels at øge kundernes viden om spildevand, energiproduktionen på renseanlægget og håndteringen hele vejen rundt i virksomheden. Det afholdes i overensstemmelse med virksomhedens strategi og ejerens ønske om åbenhed og målet om at FRSE vil være en lokal medspiller.

 

Der forventes afholdt åbent hus arrangement på renseanlægget i 2021.

Forventet budget 0,7 mio. kr.

 

FRSE´s bestyrelse har godkendt iværksættelse af de 4 ansøgninger om § 11.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Beslutningskompetencen om § 11 tillæg er delegeret til Teknik & Miljø (jf. O-06-B3 delegationsplan MTU 2018).

 

Teknik & Miljø giver tilladelse til at de 4 ansøgning om § 11 tillæg iværksættes af FRSE.

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Punkt 60 Orientering om miljøtilladelse til husdyrbrug Follerupvej 32

Sagsresumé

Der er meddelt miljøtilladelse til at genetablere et mindre svinehold i eksisterende stalde samt opføre 3 nye fodersiloer på Follerupvej 32.

Sagsbeskrivelse:

Der har tidligere været en produktion af søer og smågrise på ejendommen, som er ophørt i 2009. Det nye dyrehold etableres i de eksisterende stalde, som renoveres. Det tilladte produktionsareal til slagtesvin og smågrise på Follerupvej 32 er således 544 m2. Husdyrbruget ejes og drives af Krings Trading A/S, som også driver Follerupgaard samt et nærliggende husdyrbrug på Follerupvej 35.

 

En nabo har henvendt sig med spørgsmål til høringsproces og klageproces, spørgsmål omkring fluer og lugt, og har fået aktindsigt i sagen. Dette har ikke givet anledning til ændring af tilladelsens vilkår. Ansøger har efterfølgende haft dialog med naboen, og afgørelsen er ikke blevet påklaget.

 

Sagsbehandlingstiden var 52 dage. Det maksimale sagsbehandlingstid for denne type sager, fastsat i husdyrbrugloven, er 90 dage. Kravet er overholdt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Punkt 61 Orientering (Lukket)