Miljø- og Teknikudvalget - 18-09-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 18 september, 2019 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 12 september, 2019 - 13:24
Referat publiceret:
Mandag, 23 september, 2019 - 08:37

Punkt 47 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 18-09-2019

Godkendt.

Tillægsdagsorden godkendt.

Punkt 48 Orientering: Status for DK2020

Sagsresumé

Fredericia Kommune er sammen med 19 andre danske kommuner udvalgt til deltagelse i Realdanias DK2020 projekt om udvikling af klimaplaner, der er kompatible med Parisaftalens klimamålsætninger. Der gives en status for arbejdet med DK2020.

 

Sagsbeskrivelse:

DK2020-projektet blev igangsat på en introworkshop i maj 2019, hvor projektfacilitatorer fra CONCITO og C40 bød de deltagende kommuner velkommen. De 19 andre DK2020-kommuner er Albertslund, Allerød, Assens, Frederiksberg, Frederikshavn, Helsingør, Høje-Taastrup, Jammerbugt, Køge, Lejre, Lemvig, Lolland, Middelfart, Randers, Roskilde, Samsø, Sønderborg, Vejle og Aarhus.

 

På en efterfølgende workshop i Roskilde i juni 2019 blev de 20 kommuner inddelt i flere såkaldte peer-to-peer-grupper, hvor deltagerne har mulighed for gensidigt at lære af hinanden og udveksle løsninger og erfaringer indenfor klimaområdet. Fredericia er i peer-gruppe med Køge, Høje-Taastrup og Albertslund Kommuner, som skal mødes første gang medio september med fokus på klimareduktion.

 

Derudover er det også meningsfuldt i en klimareduktionskontekst at mødes og drøfte samarbejdsmuligheder med Vejle og Middelfart kommuner, som Fredericia i forvejen har flere klima- og energisnitflader med.

 

Internt i kommunen vil der blive nedsat en række arbejdsgrupper til at arbejde med klimahandlinger indenfor både klimatilpasning og –reduktion. Arbejdet vil også blive koordineret med kommunens strategi for bæredygtig udvikling og arbejde med verdensmålene.

 

På selve udvalgsmødet præsenteres planerne for intern og ekstern involvering, herunder den interne DK2020- organisering samt tidsplan for projektet.

Økonomiske konsekvenser

DK2020 projektet vil på sigt kunne give sig udslag i konkrete klimahandlinger, der kræver midler til udførelse. Men på nuværende tidspunkt er der ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen drøftes og tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 18-09-2019

Orientering taget til efterretning.

Punkt 49 Orientering: Grønt regnskab

Sagsresumé

Der er udarbejdet et grønt regnskab for Fredericia Kommune som virksomhed, 2018 og for det geografiske område Fredericia Kommune, 2017. I regnskaberne beskrives udviklingen af en række udvalgte parametre, som f.eks. forbrug af el og varme og udledning af CO2. Regnskabet er også en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden 1996 udarbejdet grønne regnskaber, der redegør for miljøpåvirkningen dels fra driften af virksomheden Fredericia Kommune, dels fra det geografiske område, der udgøres af Fredericia Kommune med dets boliger, butikker, industri, trafik mv. Hvert år udarbejdes regnskabet for virksomheden Fredericia Kommune, mens der hvert andet år også udarbejdes et regnskab for kommunen som geografisk område. Det grønne regnskab beskriver udviklingen indenfor en række udvalgte parametre og synliggør derved nogle miljømæssige udfordringer.

 

Desuden danner regnskabet grundlaget for en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune. Efter beslutning i Byrådet indgik Fredericia Kommune i 2009 en klimakommune-aftale med Danmarks Naturfredningsforening, hvor vi forpligtede os til en årlig reduktion af CO2-udledningen fra driften af den kommunale virksomhed på mindst 2 %. Aftalen blev forlænget i 2016.

 

Der er nu udarbejdet et grønt regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, 2018 og for det geografiske område Fredericia Kommune, 2017 (data til dette regnskab er først tilgængelige med et års forsinkelse). 

 

Kommunen som virksomhed, 2018
I regnskabet beskrives udviklingen af forbruget af el, varme, vand, brændstof til transport, sprøjtemidler og udledning af CO2.

 

Både el- og varmeforbruget i de kommunale bygninger var i 2018 det højeste, der er målt i de 16 år, som måleperioden dækker. En af årsagerne til denne stigning er kommunens overtagelse af Bülows Kaserne og Sundhedshuset. Forbruget pr. arealenhed er dog stadig på et lavere niveau end før 2010, hvor der i en årrække blev investeret i mere omfattende energirenoveringer.

 

Elforbruget til gadebelysning var aftaget med 14% som konsekvens af den igangværende udskiftning til LED.

 

Vandforbruget i de kommunale ejendomme har gennem de seneste 9 år været på et forholdsvis konstant og cirka 15 % lavere niveau end tidligere. Men også vandforbruget steg i 2017 og 2018.

 

CO2-udledningen fra den kommunale transport er mindsket i 2017 og 2018, hvilket delvist hænger sammen med indsatser i forhold til at gøre vognparken mere energieffektiv. Også en ny organisation i forhold til beredskabet har haft indflydelse på kommunens brændstofforbrug, idet beredskabets køretøjer ikke længere hører under Fredericia Kommune.

 

Den totale udledning af CO2 fra driften af Fredericia Kommune som virksomhed var i 2018 på samme niveau som i 2017.  I 2017 var udledningen reduceret med en tredjedel i forhold til året før - først og fremmest på grund af en reduceret CO2-udledning fra varmeforbruget, der skyldtes en ombygning af Skærbækværket til fyring med CO2-neutral biomasse. 

 

Fredericia Kommune har en driftsplan for drift af kommunale arealer. Ifølge den kan der kun anvendes sprøjtemidler efter dispensation i særlige tilfælde. I 2018 blev der givet dispensation til Fredericia Golf Club.

 

Kommunen som geografisk område, 2017
I regnskabet beskrives udviklingen af forbruget af el, varme og brændstof til transport, det samlede energiforbrug, forbruget af vedvarende energi, udledning af CO2 og affaldsmængder.

 

I 2017 blev der i gennemsnit udledt 13,9 tons CO2 pr indbygger i Fredericia Kommune. Det reelle tal for udledningen af drivhusgasser er dog betydeligt højere end denne opgørelse viser, idet emissioner, der stammer fra borgernes forbrug af varer, som er importeret fra udlandet, ikke er inkluderet.

 

CO2-udledningen pr. indbygger er markant højere i Fredericia Kommune end andre kommuner på grund af Shell Raffinaderiets høje forbrug af fossile brændstoffer. Uden Shell Raffinaderiet var udledningen pr. indbygger 8,7 tons.

 

CO2-udledningen i 2017 var det laveste, der er beregnet i perioden 2006 til 2017, både med og uden udledningen fra Shell Raffinaderiet. Det skyldes især en lavere CO2-udledning fra den kollektive el- og varmeforsyning. Ombygningen af Skærbækværket blev færdiggjort i 2017, og i løbet af året overgik man delvist til fyring med CO2-neutral biomasse.

 

Fjernvarmen står for næsten 90 % af energiforbruget til opvarmning. Antallet af oliefyr er styrtdykket og udgør kun 2% af energiforbruget til opvarmning. Fra 2006 til 2017 faldt antallet fra 2213 til 663.

 

Cirka 13% af den energi, vi forbrugte i Fredericia Kommune i 2017, var produceret på vedvarende energi. Biomasse udgjorde langt den største andel af de vedvarende energikilder. En del af den vedvarende energi, der indgår i Fredericia Kommunes energiregnskab, stammer fra de danske havvindmøller. Regnskabsteknisk fordeles produktionen herfra mellem kommunerne efter indbyggertal.

 

Transportområdet stod for cirka 20 % af den samlede CO2-udledning. Efter en årrække med faldende udledninger fra transportsektoren er der de seneste år igen sket en mindre stigning. Dette mønster ses også på landsplan.

 

I 2017 blev der genereret ca. 110.000 tons affald. Heraf blev ca. 2 % deponeret, 29 % forbrændt og 69 % blev genanvendt. Målet om en maksimal deponeringsandel på 5 % har været opfyldt siden 2010

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at regnskaberne – trods usikkerheder på nogle data – giver et retvisende billede af forbrug/miljøbelastning for de udvalgte parametre i 2017 for det geografiske område og 2018 for kommunen som virksomhed.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at de grønne regnskaber for Fredericia Kommune som virksomhed, 2018, og for Fredericia Kommune som geografisk område, 2017, tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 18-09-2019

Orientering taget til efterretning.

Punkt 50 Fredericia for Verdensmålene. Udkast til ny strategi for bæredygtig udvikling

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for udkast til ny strategi for bæredygtig udvikling for Fredericia Kommune. Udkastet drøftes på mødet med henblik på at få udvalgets bemærkninger hertil. 

 

Sagsbeskrivelse:

Koncernledelsen v/ Projektgruppen for Fredericia for Verdensmålene præsenterer på mødet udkast til Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling 2020-2023.

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger.

Strategien samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle koncernområder og stabe og vil omfatte alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold. Processen drives med fokus på samskabelse, involvering, helhedstænkning og koordinering på tværs af indsatser og arbejdsområder.

På baggrund af bl.a.

-          Interviews med fagcheferne i 2018/19

-          Temamøde for Byrådet den 2. april 2019

-          Folkehøring for fredericianere den 2. april 2019

-          Workshop for ”alle” den 20. juni 2019

-          Drøftelser med HMU den 25. juni 2019

-          Eksisterende strategier og politikker

-          Øvrig inspiration (artikler, andre kommuners strategier)

har projektgruppen udarbejdet udkast til strategi for bæredygtig udvikling – ”Fredericia for Verdensmålene” – der vedlægges som bilag.

Temaerne i strategien er:

-          0. Introduktion? (fokus på klima, sundhed og økonomi – og ’vi gør det sammen’)

-          1. Læring og handlekraft?

-          2. Lige muligheder for et sundt og godt liv?

-          3. Bæredygtig by og lokalsamfund?

-          4. Livet i naturen?

-          5. Vandet omkring os?

-          6. Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?

-          7. Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?

-          8. Kommunen som bæredygtig koncern?

Alle fagudvalg i Fredericia Kommune præsenteres for det samme udkast til ny strategi med anmodning om bemærkninger hertil.

Udvalgenes bemærkninger vil blive indarbejdet i et revideret udkast til strategi, som herefter primo oktober 2019 vil blive sendt i offentlig høring. Byrådet informeres ved offentliggørelsen. Efter høringsperioden tilpasses strategien efter de indkomne bemærkninger, inden den forelægges økonomiudvalget og byrådet. Strategien forventes endeligt vedtaget af byrådet i december 2019.

På mødet deltager medarbejdere fra arbejdsgruppen, der præsenterer oplæg til drøftelse.

Økonomiske konsekvenser

Ikke vurderet

Vurdering

 De valgte temaer og emner i strategien er dem, som projektgruppen sammen med Koncernledelsen har vurderet, som de mest relevante ud fra såvel de indsamlede input og analyse af de data, der forelægger.

Indstillinger

Det indstilles, at udvalget drøfter udkast til ny strategi og kommer med bemærkninger hertil, særligt vedrørende valg af temaer og dertilhørende emner

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 18-09-2019

Drøftet.

Punkt 51 Forslag til regulativ for hold af fugle og fjerkræ i byen

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til regulativ for hold af fugle og fjerkræ i boligområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Regulativet gælder for høns, haner, gæs, ænder, fasaner, parakitter og andre fugle i byzone og boligområder i landzone i Fredericia Kommune. Desuden indeholder regulativet en vejledning om dyrehold i byen.

 

Baggrunden for regulativet er et stigende antal klager over støj og gener fra hold af høns m.v. i byen. I 2014-2016 har Teknik & Miljø modtaget 1-3 klager pr. år, i 2017 5 klager og i 2018 9 klager over hobbydyrehold.

 

Formålet med regulativet er at opstille nogle tydelige rammer for området, og derved få en enklere og mere ensartet sagsbehandling.

 

Regulativet sendes i offentlig høring inden vedtagelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forslag til regulativ godkendes, og videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet, inden det sendes i offentlig høring. Hvis der ikke modtages bemærkninger i den offentlige høring, foreslås at regulativet vedtages uden fornyet politisk behandling.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 18-09-2019

Forslag til regulativ sættes i høring og sagen behandles på Miljø- og Teknikudvalget igen efter høringen.

Punkt 52 Orientering om miljøgodkendelse af Follerupgaard

Sagsresumé

Fredericia Kommune har meddelt miljøgodkendelse til husdyrbruget Follerupgaard, Follerupvej 42, den 26. august 2019.

Sagsbeskrivelse:

Ansøger har ønsket en større fleksibilitet i produktionen, og har derfor ansøgt om ny godkendelse til de eksisterende stalde. Der opføres 2 nye siloer, men der bygges ikke nye stalde.

 

Den tidligere miljøgodkendelse gav ret til et antal slagtesvin, søer og smågrise. Den nye miljøgodkendelse giver ret til et produktionsareal i staldene. Antallet af dyr reguleres ikke længere i miljøgodkendelsen pga. den nye husdyrbruglov.

 

Husdyrbruget ligger nær Follerup landsby med flere beboelser. I høringsprocessen er der indgivet bemærkninger fra 2 naboer, primært vedrørende trafikgener. Trafikgener på offentlig vej kan ikke reguleres i en miljøgodkendelse. Der har været en længere dialog og flere møder mellem naboer, kommunen og ansøger.

 

Sagsbehandlingstiden har været lang, 416 dage. Denne type godkendelse har ikke en lovfastsat behandlingstid. Kommunens interne servicemål er 180 dage. Den lange sagsbehandlingstid skyldes ny lovgivning (første sag af denne type); prioritering af andre sager, fordi ansøger ikke afventede godkendelse for at kunne bygge eller lægge produktionen om; samt en meget lang nabohøringsproces.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

ingen

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 18-09-2019

Orientering taget til efterretning.

Punkt 53 Orientering (Lukket)

Punkt 54 Forligsaftale - Cirkelbroen (Lukket)