Miljø- og Teknikudvalget - 21-08-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 21 august, 2019 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 15 august, 2019 - 11:00
Referat publiceret:
Mandag, 26 august, 2019 - 09:00

Punkt 40 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 21-08-2019

Godkendt.

Punkt 41 2. Budgetopfølgning 2019 for Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Koncernområdet forventer i 2019 at have et merforbrug på 0,4 mio. kr. på serviceudgifter, hvilket er uændret sammenlignet med 1. budgetopfølgning.

Koncernområdet forventer i 2019 at der er overensstemmelse mellem forventet regnskab og udvalgets andel af anlægsloft, hvilket er uændret sammenlignet med 1. budgetopfølgning.  

På brugerfinansieret område skyldes den forventede afvigelse primært overførsel af anlægsmidler til flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej.

Der søges i 2. budgetopfølgning om frigivelse af 52,0 mio. kr. til projektet vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncernchefen økonomien for deres respektive områder.  

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.  

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme. 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter og anlæg. 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.  

Tabel 1 

Mio. kr. 

Ramme 

Forventet regnskab 

Serviceudgifter 

68,1

68,5

Anlægsloft  

24,0

24,0

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.  

Tabel 2 

Mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Forventet regnskab 

Miljø- og Teknikudvalget

139,7

174,0

138,0

Serviceudgifter 

67,9

68,5

68,5

Anlæg, skattefinansieret 

19,2

24,0

24,0

Brugerfinansieret område

52,6

81,6

45,5

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 0,6 mio. kr., som vedrører udvalgets behandling af opsparede midler og gæld fra 2018 i 1. budgetopfølgning. Her blev der netto overført 0,4 mio. kr. primært til udgifter til gadebelysning og udvikling af lokalsamfund, modregnet afdrag på gæld vedrørende kollektiv trafik, entreprenørgård m.v.

Herudover er der tilført 0,2 mio. kr. af erstatningen vedrørende Dangødning til finansiering af reparationsarbejder.

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg skattefinansieret udgør 4,8 mio. kr. og på brugerfinansieret område 29,0 mio. kr. Afvigelserne kan her alene henføres til sagen om forskydning af anlæg behandlet på byrådets møde 17. april 2019.

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning på møde den 29. april 2019. Opsparede midler og gæld for 2018 kan efter udvalgets behandling i 1. budgetopfølgning opgøres således:

  • Færdiggørelse af spildevandsplan  -0,5 mio. kr.
  • Udvikling af landsbyer -0,7 mio. kr.
  • Vintertjenesten  -0,6 mio. kr.

Der søges i budgetopfølgningen ikke om justering af budgetter på udvalgets område, men der søges om frigivelse af 52,0 mio. kr. til projektet vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej optaget i kommunens investeringsoversigt.

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag til orientering. 

Vurdering

Serviceudgifter 

 Miljø- og Teknikudvalgets 2. budgetopfølgning viser et forventet merforbrug på 0,4 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen.  

Det forventede merforbrug kan henføres til udvalgets beslutning i forbindelse med 1. budgetopfølgning med overførsel af opsparede midler fra 2018 til 2019 til udvikling af landsbyer og gadebelysning med i alt 1,4 mio. kr. Herudover blev der indregnet afdrag på gæld med i alt 0,8 mio. kr. i 2019 vedrørende entreprenørgården, kollektiv trafik samt mindre underskud på vejdrift, p-vagter og ren by.

 

Anlæg 

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019.  

Der er i 2. budgetopfølgning ikke vurderet behov for yderligere ændringer i anlægsbudgettet. 

 

Brugerfinansieret område

På brugerfinansieret område er indregnet et forventet mindreforbrug på 36,1 mio. kr., som primært kan henføres til forskydning på anlægsprojektet vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej.

Indstillinger

Økonomi og Personale og koncernområdet indstiller  

  1. At resultatet af 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet 
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 21-08-2019

Godkendt.

Punkt 42 Drift og vedligehold af springvand i byen

Sagsresumé

Der er udarbejdet et notat og en handlingsplan, som omhandler behovet for drift og vedligehold af springvandene i bymidten. Notatet er vedhæftet sagen, og handlingsplanen præsenteres på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

På Miljø- og Teknikudvalgets møde den 27. marts 2019 præsenterede Teknik og Miljø en række udfordringer med tilstanden af byens springvand.

 

På den baggrund er der udarbejdet et notat omhandlende behovet for drift og vedligehold af springvandene i midtbyen, samt et overslag over udgifter til hovedrenovering af byens springvand.

Økonomiske konsekvenser

Ingen såfremt handleplanen godkendes.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at behovet for at renovere springvandene i midtbyen er så stort, at det allerede fra 2019 bliver nødvendigt at afkorte den periode hvor springvandene er tændt. Samtidig bliver det nødvendigt at slukke for flere springvand, for at skabe balance i driften, og sikre midler til renovering af de øvrige springvand.

 

Udgifter til hovedrenovering af de tilbageværende springvand vurderes at kunne afholdes indenfor det årlige driftsbudget, hvis de foreslåede tiltag i handlingsplanen tiltrædes, og der ikke viser sig et behov udskiftning af teknikrummet på Axeltorv.

 

Det vurderes, at den udarbejdede handlingsplan indenfor en årrække kan skabe balance i udgifterne til driften af springvandene.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at,

  1. Miljø- og Teknikudvalget tager notatet omkring springvand til efterretning

 

  1. Miljø- og Teknikudvalget godkender den fremlagte handlingsplan

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 21-08-2019

Notatet er taget til efterretning og handlingsplanen er godkendt med følgende ændringer

  1. Springvandet J.B. Nielsens plads nedlægges og pladsen retableres
  2. Axeltorv nedlægges og pladsen retableres. Granitplintene bevares.
  3. I 2020 tager udvalget igen stillingen til i hvilket tidsrum springvandet er tændt.

 

Punkt 43 Takster for dagrenovation og deponi

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget skal tage stilling til renovationstaksterne og taksten for Deponi for årene 2020-2023 på det brugerfinansierede område. Der er udarbejdet et forslag, som vurderes at ville dække Affald & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv” –princippet. Forslaget indebærer en generel forhøjelse af taksterne i 2020.  

 

Sagsbeskrivelse:

 

Dagrenovation.

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning for årene 2020-2023 er der udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område.

 

Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra det såkaldte ”hvile-i-sig-selv” princip, hvor udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

 

Anlægsprojekt ”Etablering af nyt Genbrugscenter – og genbrugsplads, Nordre Kobbelvej 13” er indarbejdet, så økonomien ikke påvirker taksterne. I 2021 vil der forekomme udgifter i form af afskrivninger, som modsvares af tilsvarende driftsbesparelser. Ligeledes forventes denne investering på den lange bane at være med til at kunne holde takster nede.

 

Etablering af nye indsamlingsordninger, med blandt andet organisk affald, kræver investeringer i beholdere herunder også nedgravede beholdere. Ligeledes kræver indførelsen af de nye ordninger et stort arbejde i forhold til formidling og vejledning af borgere, hvis ordningerne skal blive en succes. Alle beløb er indregnet i taksten.

 

Indsamlede genanvendelige materialer har i den seneste tid haft en negativ prisudvikling. Efter at Kina er stoppet med at modtage genbrugsplast, er behandlingsprisen for plast steget. For indsamlet papir og pap har der i det seneste år været meget lave afsætningspriser. Senest er priserne på indsamlet metal faldet. En af grundene hertil er, at USA har indført told på stål fra Europa.

 

På baggrund heraf anbefales en generel forhøjelse af taksterne i 2020, se nedenfor

 

 

 

Takstoversigten for budget 2020 ser således ud:

 

Takstoversigt

 

2019

2020

 

 

Incl. moms

Incl. moms

Ændring i kr.

140 liter beholder til rest

2.745,00

3.117,00

372,00

140 liter beholder til grønt

926,25

604,00

322,25

140 liter beholder til grønt + rest

3.671,25

3.721,00

49,75

Lejligheder pr. enhed

2.244,00

2.599,00

355,00

 

 

 

 

Erhverv

 

 

 

Generelt administrationsgebyr pr. virksomhed *

0,00

0,00

 

 

 

 

 

Deponering af affald pr. ton

493,75

540,00

46,25

 

 

 

 

 

 

 

 

* I 2018 var gebyret 468,75 kr. Ved lov er gebyret bortfaldet pr. 1/1-2019.

 

 

 

Deponi.

Budgetforslaget vil med de forventede mængder betyde, at taksten stiger med 9,3% i forhold til 2019. Stigningen skyldes driftsmæssige udsving og faldende mængder.

 

Den forventede udvikling i Affald & Genbrugs mellemværende med Fredericia Kommune er skitseret nedenfor (beløb i 1.000 kr.) :

 

Mellemværende

Ultimosaldo 2019

Ultimosaldo 2020

Ultimosaldo 2021

Ultimosaldo 2022

Ultimosaldo 2023

Lossepladsen

-1.912

-1.406

-0,302

0,199

2.701

Dagrenovation

3.581

56.211

52.358

49.969

47.401

Total

1.669

54.805

52.056

50.168

50.102

Med fortegn= Affald & Genbrug’s tilgodehavende i kommunekassen

Uden fortegn = Affald & Genbrug’s gæld til kommunekassen

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Med ovenstående takster er det vurderingen, at de samlede renovationsafgifter vil dække Affald & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af  ”hvile-i-sig-selv” princippet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at taksterne godkendes som beskrevet og videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetvedtagelsen 2020-2023.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 21-08-2019

Godkendt.

Punkt 44 Orientering: Godkendelse af projekt for fjernvarme Skærbæk Havnegade 43

Sagsresumé

Natur & Miljø har den 6. juni 2019 godkendt et projektforslag fra TREFOR Varme for fjernvarmeforsyning af nye boliger på Skærbæk Havnegade 43A-D.

 

Sagsbeskrivelse:

TREFOR Varme har indsendt projektforslag for etablering af fjernvarmeforsyning i forbindelse med opførelse af nye boliger på Skærbæk Havnegade.

Natur & Miljø har vurderet og godkendt projektet i henhold til bestemmelserne i varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen. Afgørelsen kan påklages. Klagefristen udløber den 4. juli 2019.

Økonomiske konsekvenser

Projektet indebærer ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Området ved Skærbæk Havnegade er en del af området beskrevet i lokalplan nr. 313. Området er udlagt til kollektiv varmeforsyning med tilslutningspligt. TREFOR Varmes projektforslag for etablering af fjernvarme i området viste, at fjernvarme er den samfundsøkonomisk set bedste varmeløsning frem for det beskrevne alternativ med individuel opvarmning med varmepumper. Den positive samfundsøkonomi er en forudsætning for at kommunen kan godkende projektforslaget.  

 

Projektet

-          Udviser positiv samfunds-, bruger- og selskabsøkonomi.

-          Gør det muligt at realisere intentionerne i lokalplanen, LP313 om kollektiv varmeforsyning af området.

-          Understøtter hensigten om, at flest mulige boliger i Fredericia skal tilsluttes fjernvarme jf. Strategisk Energiplan 2020.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at udvalget orienteres og tager forvaltningens godkendelse af TREFOR Varmes projektforslag for fjernvarmeforsyning til Skærbæk Havnegade til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 21-08-2019

Taget til efterretning.

Punkt 45 Orientering: Godkendelse af projekt for fjernvarme Stenhøjvej 71

Sagsresumé

Natur & Miljø har den 5. juni 2019 godkendt et projektforslag fra Fredericia Fjernvarme for fjernvarmeforsyning af bebyggelse på Stenhøjvej 71 i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Fjernvarme har indsendt projektforslag for etablering af fjernvarmeforsyning i forbindelse med opførelse af ny bebyggelse på Stenhøjvej 71 i Fredericia.

Natur & Miljø har vurderet og godkendt projektet i henhold til bestemmelserne i varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen. Afgørelsen kan påklages. Klagefristen udløber den 3. juli 2019.

Økonomiske konsekvenser

Projektet indebærer ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Den nye bebyggelse ved Stenhøjvej 71 ligger i område beskrevet i lokalplan 163. På matriklen lå tidligere Kalvehavegaard, som nu fjernes og erstattes med 12 nye boliger.

Området er i LP 163 udlagt til kollektiv varmeforsyning med tilslutningspligt. Fredericia Fjernvarmes projektforslag for etablering af fjernvarme i området viste, at fjernvarme er den samfundsøkonomisk set bedste varmeløsning for de nye boliger frem for det beskrevne alternativ med individuel opvarm-ning med varmepumper. Den positive samfundsøkonomi er en forudsætning for at kommunen kan godkende projektforslaget.

 

Projektet

-          Udviser positiv samfunds-, bruger- og selskabsøkonomi.

-          Gør det muligt at realisere intentionerne i LP163 om kollektiv varmeforsyning til den nye bebyggelse i området.

-          Understøtter hensigten om, at flest mulige boliger i Fredericia skal tilsluttes fjernvarme jf. Strategisk Energiplan 2020.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at udvalget orienteres og tager forvaltningens godkendelse af Fredericia Fjernvarmes projektforslag for fjernvarmeforsyning til Stenhøjvej 71 til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 21-08-2019

Taget til efterretning.

Punkt 46 Orientering (Lukket)