Miljø- og Teknikudvalget - 27-03-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 27 marts, 2019 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 22 marts, 2019 - 12:47
Referat publiceret:
Tirsdag, 2 april, 2019 - 10:15

Punkt 11 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Godkendt.

Punkt 12 Orientering om Fredericia Spildevand og Energi A/S

Sagsresumé

Direktøren for Fredericia Spildevand og Energi A/S, Søren Hjortsø Kristensen orienterer om Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Sagsbeskrivelse:

Søren Hjortsø Kristensen orienterer om følgende emner:

  • Fredericia Spildevand og Energi A/S´ udgangspunkt, herunder rammebetingelser, strategi og mål
  • Eksempler på Fredericia Spildevand og Energi A/S´ virksomhed og perspektivering

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orientering: Undersøgelse af mulighederne for et fælles anlæg til organisk affald

Sagsresumé

Vejle, Fredericia, Kolding og Middelfart kommunes affaldsselskaber og spildevandsforsyninger har i et projekt undersøgt mulighederne for etablering af et fælles anlæg til kildesorteret, organisk dagrenovation. På anlægget skulle det sorterede madaffald fra husholdningerne omdannes til pulp, som derefter skulle omdannes til biogas på renseanlæggene.

I oktober 2018 besluttede Vejle Kommunes Natur- og Miljøudvalg ikke at indgå aftale med Vejle Spildevand om levering af affaldet. Dermed udtrådte Vejle Spildevand af arbejdet med at undersøge mulighederne for et fælles anlæg.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektet blev igangsat af Vejle Spildevand A/S sammen med Vejle Kommune i 2015, med projektleder fra Vejle Spildevand A/S.

Fredericia Kommune har deltaget i projektet som en del af det såkaldte Bystrategi-projekt, der er støttet af EU's Regionalfond, og som har til formål at skabe grøn, bæredygtig udvikling, med indsatsområder omkring energioptimering og affaldshåndtering. I forbindelse hermed har det været relevant at få afdækket eventuelle muligheder for etablering af et fælles anlæg til pulpning af organisk affald.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Med Vejle Spildevands udmelding vurderes mulighederne for etablering af et fælles anlæg ikke længere at være en realistisk mulighed.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen drøftes og tages efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orientering: Grøn omstilling og cirkulær tænkning

Sagsresumé

Udvalget orienteres om grøn omstilling og cirkulær tænkning.

 

Sagsbeskrivelse:

Oplæg ved Natur & Miljø:

-          Hvad er grøn omstilling?

-          Hvad er netto-nul-udledning, og hvorfor er det et mål?

-          Cirkulær økonomi – hvad er det? – og hvilke praktiske eksempler kender vi?

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 15 Regnskab 2018, Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

I forbindelse med regnskabsafslutningen udarbejder koncernområderne og stabene en opgørelse af regnskabet.

Denne sag indeholder regnskabsresultatet 2018 for Miljø- og Teknikudvalgets område.

Regnskabsresultatet for 2018 viser samlet et mindreforbrug på udvalgets ramme på 28,2 mio. kr., som indgår i Økonomiudvalgets behandling af Spar/Lån.

 

Sagsbeskrivelse:

Serviceudgifterne viser et samlet merforbrug på 5,3 mio. kr., som primært kan henføres til kollektiv trafik, som viser et merforbrug på 4,6 mio. kr. Der er tale om en gæld overført fra tidligere år, der er i 2018 afdraget 1,3 mio. kr., samt rottebekæmpelse, der viser et merforbrug på 2,4 mio. kr., som vedrører tidligere år og kan henføres til øgede krav omkring rottebekæmpelse og tilsyn.

Skattefinansieret anlæg viser et mindreforbrug på 6,2 mio. kr., som kan henføres til tidsmæssige forskydninger på igangværende projekter, primært gadelysrenovering.

Det brugerfinansierede område viser samlet set et mindreforbrug på 27,4 mio. kr. hvilket kan henføres til tidsmæssige forskydninger på flytning af genbrugscenter og genbrugsplads til Ndr. Kobbel Vej samt klimaprojekter på kloakområdet.

 

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” og ”Vurdering”.

Vurdering

På kollektiv trafik forventes det med de nuværende køreplaner og passagerantal, at området er i balance i løbet af de kommende 5 år. Byrådet har igangsat en transportanalyse, hvor den kollektive trafik indgår som et af elementerne.

Taksten for rottebekæmpelse er hævet i 2019 og vurderes igen i forbindelse med budgetlægning 2020-2023. På den baggrund forventes det, at området er i balance over en kortere årrække. Det vurderes, at der vil være behov for en justering af taksten.

Indstillinger

Teknik & Miljø og Økonomi og Personale indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 16 Serviceniveau for kommunens tilsyn med drikkevand

Sagsresumé

Der er kommet nye regler for kommunernes tilsyn med kvaliteten af drikkevandet. Det får primært betydning for de husstande, som har egen boring. For mange af disse vil kommunens tilsyn helt falde bort, mens andre vil opleve forholdsvist store udgifter til vandanalyser. Derudover vil nye kontroltyper hos vandværkerne medføre, at kommunen vil skulle håndtere tilfælde med dårlig vandkvalitet i husstande tilsluttet vandværkerne. Teknik og Miljø ønsker på den baggrund at fastlægge et nyt serviceniveau for kommunens tilsyn med vandkvaliteten.

 

Sagsbeskrivelse:

Der kom i slutningen af 2017 nye regler for kommunernes tilsyn med kvaliteten af drikkevandet (Bekg. Nr. 1068 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg). Anledningen var, at man fra statens side ønskede mere EU-direktivnære regler for tilsynet med drikkevandet. Siden er reglerne justeret flere gange og Miljøstyrelsen har endnu ikke udarbejdet en vejledning til kommunerne. Der har derfor været en del uklarhed om reglernes fortolkning og konsekvenserne for de berørte interessenter, og kommunen har i den forbindelse afventet en vejledning fra Miljøstyrelsen. Denne vejledning er ikke kommet endnu, men behovet for implementering af de nye regler vokser. Derfor ønsker Teknik og Miljø at påbegynde arbejdet med de nye regler og fastlægge et serviceniveau i overensstemmelse hermed.

 

Historisk set har forbruget af drikkevand været opdelt på forbrugere med egen boring (til forsyning af 1-3 ejendomme) og forbrugere tilsluttet et vandværk. Førstnævnte også kaldet ”enkeltindvindere” er oftest beliggende udenfor byerne. I Fredericia Kommune er antallet af enkeltindvindere på 65, og langsomt faldende i takt med, at ejendommene tilsluttes vandværk. Lovgivningen har tidligere ladet det være op til kommunalbestyrelsen at bestemme omfanget af tilsynet med disse enkeltindvindere. Kommunerne har typisk krævet en vandanalyse hvert 5. år, hvor drikkevandet blev kontrolleret for bakterier og nitrat . De nye regler betyder en opsplitning af denne gruppe. De er nu blevet delt op således:

 

  • Husstand med egen boring (og ikke andre tilsluttet)

Før: Vandanalyse hvert 5. år

Nu: Ingen vandanalyse, men dog information fra kommunen, som minimum hvert 5. år

Antal: 54

 

  • Husstand med egen boring og op til 9 husstande tilsluttet

Vandanalyse som hidtil, hvert 5. år

Antal: 2

 

  • Indvindingsanlæg til forsyning af kommerciel eller offentlig aktivitet

Før: Vandanalyse hvert 5. år

Nu: Vandanalyser årligt, samt ekstra vandanalyse hvert 3. år

Antal: 9

 

Ifht. den første gruppe siger de nye regler, at ”Kommunalbestyrelsen skal underrette forbrugere om, at vandet ikke er underlagt obligatorisk kontrol. Kommunalbestyrelsen skal minimum hvert femte år underrette ejeren af vandforsyningsanlægget om, at ejeren med fordel kan foretage en kontrol af vandet. Kommunalbestyrelsen skal desuden underrette de berørte forbrugere om god vandkvalitet og om enhver foranstaltning, der kan træffes for at beskytte deres sundhed mod skadelige virkninger forårsaget af forurening fra drikkevand. Underretning kan ske ved offentlig annoncering.”

 

Lovgivningen forpligter blot kommunen til at informere om disse nye regler på kommunens hjemmeside. Der vil være en stor del af enkeltindvinderne, som aldrig vil læse informationen på kommunens hjemmeside, og som aldrig vil få kontrolleret, hvorvidt de har rent drikkevand, også selvom kommunen informerer og anbefaler dette. Dette kan få betydning for besøgende; fx plejepersonale, eller hvis der er børn og personer med svagt helbred i husstanden. For at informationen om de nye regler når ud til flest muligt af denne gruppe borgere ønsker Teknik og Miljø at informere om reglerne via både e-boks og alm. brev. Ligeledes finder Teknik og Miljø det hensigtsmæssigt, at informationen om, at ejendommen ikke er underlagt obligatorisk kontrol bør noteres i BBR-registret, således at evt. nye ejere vil være klar over dette forhold inden overtagelse af ejendommen.

 

Ifht. den sidste gruppe vil disse opleve en kraftig stigning i udgifter pga. de nye regler. Det er anslået, at udgiften til vandanalyser vil beløbe sig til minimum 15.000 kr. over en 3-årig periode - mod en hidtidig udgift på 2.000 kr hvert 5. år. Til denne gruppe hører fx erhverv, udlejningsejendomme, klubhuse/spejderhytter, bed ’n’ breakfast.

 

Fredericia Kommunes hidtidige praksis for tilsynet med enkeltindvinderne har været at lade ejer forestå og afholde udgiften til vandanalyse hvert femte år, og følge op såfremt vandkvaliteten var for dårlig. Der har således ikke været tale om, at kommunen rent fysisk undersøgte om alle boringer/brønde var i ordentlig stand, dvs et teknisk tilsyn. Denne praksis foreslås videreført ifht. de sidste to grupper indvindere – 11 stk. Såfremt det er hensigtsmæssigt af hensyn til sagsbehandlingen kan et teknisk tilsyn med boring/brønd undtagelsesvist blive aktuelt. Normalt vil kommunen dog anbefale ejer at kontakte en brøndborer/VVS’er for teknisk vejledning.

 

Der er også kommet nye regler for prøvetagningen ved vandværkerne. Således skal man ved den nye prøvetagning udtage analysen med det samme (på prøvestedet, typisk hos en forbruger), i stedet for at lade vandet løbe i 10 minutter. I praksis vil vandværket lade udtage to på hinanden følgende prøver; én som loven foreskriver og én efter ca. 10 minutter. Således vil den første prøve primært afspejle vandkvaliteten for husstanden og den næste prøve afspejle vandkvaliteten som udsendt fra vandværket. I det tilfælde, hvor den første prøve viser dårlig vandkvalitet og den næste acceptabel vandkvalitet, vil årsagen til den dårlige vandkvalitet skulle findes i husstandens egne installationer. I disse tilfælde skal kommunalbestyrelsen håndtere dette overfor ejer på følgende to måder:

 

  • Bygninger/virksomheder uden offentlig adgang: Information til brugerne om dårlig vandkvalitet
  • Bygninger/virksomheder med offentlig adgang: Forholdet søges lovliggjort, evt ved påbud

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen. Alle udgifter til vandanalyser skal fortsat afholdes af ejer og/eller vandværk.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at

  1. Information til enkeltindvindere fremover fremsendes via e-boks samt pr. brev som minimum hvert 5. år.
  2. Der noteres information i BBR-registeret om, at kommunen ikke udfører kontrol med vandkvaliteten hos enkeltindvindere, og det dermed er ejers ansvar at kvaliteten er i orden.
  3. Kommunen ikke fører regelmæssigt teknisk tilsyn med enkeltindvindere
  4. Udvalget tager de nye regler vedr. vandkvalitet i ejendomme tilsluttet vandværker til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Godkendt som indstillet.

Punkt 17 Princip for fortovsrenovering og belægningstype

Sagsresumé

Sagen beskriver principper for fortovsrenovering og nedlægning af fortove i forbindelse med renovering.

 

Mange ældre udstykninger er etableret med smalle fortove i begge sider af vejen. Det er dyrt at renovere de mange meter fortov. De smalle fortove er utidssvarende og bredden gør, at materiel til snerydning slider hårdt på belægningen.

 

Nye udstykninger har typisk kun fortov på stamveje, mens boligveje ofte er anlagt uden fortov.

 

Det vurderes, at det ofte er forsvarligt at nedlægge fortovet i den ene vejside og hvis muligt i stedet opgradere fortovet i den modsatte side.

 

Når det samlede fortovsanlæg reduceres, vil det både vedligeholdelsesmæssigt og driftsmæssigt være muligt at opnå en højere kvalitet af de resterende fortove.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i Fredericia Kommune ca. 240 km offentlige fortove. Der bruges årligt ca. 0,5 mio. kroner på akutte reparationer. Derudover renoveres / omlægges der fortove for små 4 mio. kroner årligt.

 

Med en anslået gennemsnitspris på 1.200 kr. pr. løbende meter fortov, der renoveres, kan fortovene med det nuværende budget omlægges ca. hvert 72. år.

 

Miljø- og Teknikudvalget har tidligere drøftet udfordringerne omkring fortovsrenovering, da budgettet kun dækker renovering af de fortove, hvor der er ansvarspådragende skader.

 

I 2018 drøftede Miljø- og Teknikudvalget specifikt nedlægning af nogle fortovsstrækninger, hvor der kun var en lille trafikmængde, og hvor der samtidig var mulighed for at benytte fortovet på modsatte side eller hvor, det var muligt at benytte en cykelsti som fællessti.

 

I ældre udstykninger ses det ofte, at der på begge sider af en boligvej ligger et smalt fortov (typisk 110-135 cm). På grund af beplantning i skel er der typisk endnu mindre plads til rådighed. Af den årsag benytter mange gående vejen som færdselsareal, også fordi der på boligveje typisk er meget lidt trafik.

 

I nye udstykninger er der ofte lidt bredere fortov på stamveje mens boligveje ofte er helt uden fortov, da boligveje typisk indrettes til lav hastighed. Der er således sket en udvikling i hvordan boligområder indrettes, og hvilke anbefalinger der er til fortovs breder med mere. Dette skyldes bl.a. også forhold omkring snerydning, hvor snerydningsmateriel generelt er blevet større og tungere.

 

I Fredericia Kommune er fortovene primært anlagt i to belægningstyper, ”københavnerfortov og mangestensbelægninger”.

 

Når der renoveres følges nedenstående principper med mindre, der er særlige forhold, der gør sig gældende:

  • I centrum (inden for volden) anvendes ”københavnerfortov”. Et ”københavnerfortov” består af 62*62 cm betonfliser med chaussestensbånd mellem rækker af fliser og ved kantsten samt mod facader.
  • Uden for volden benyttes belægnings sten.

 

Vej & Park har udarbejdet et forslag til retningslinjer for fortove i forbindelse med fortovsrenovering, for at ensarte fortovsanlæggene i nye og gamle udstykninger og for at have en ensartet serviceniveau.

 

Når et fortov er renoveringsmodent bør det altid vurderes, hvorvidt fortovet skal bevares, eller om det kan nedlægges uden, at det medfører særlig utryghed eller andre gener/ulemper for trafikanterne.

 

Der vil blive vurderet på følgende parametre:

  • Er der etableret fortov i begge vejsider, hvor det ikke er nødvendigt?
  • Er hastigheden passende lav til, at fodgængere trygt kan krydse vejen og benytte fortovet i modsatte vejside?
  • Er der mulighed for at benytte cykelsti som fællessti (evntuelt ved at udvide cykelstien)?
  • Er der skille rabat, der kan/bør fjernes for at forbedre fortovet (øge bredden) eller fordi, det er et uhensigtsmæssigt dyrt driftselement (græsklipning).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at en del fortove kan nedlægges uden, at det er til gene for brugere / borgere eller til trafikal ulempe for de gående. Nedlæggelser vil kun forekomme, hvor det skønnes forsvarligt, og hvor der efterfølgende til stadighed vil være gode forhold for de gående.

 

Når det samlede fortovsanlæg reduceres, vil det være muligt at opnå en højere kvalitet af de resterende fortove, både driftsmæssigt og vedligeholdelsesmæssigt. Det vurderes, at det er nødvendigt at foretage denne prioritering, da fortove ikke kan holde i 72 år.

 

I midtbyen fungerer københavnerfortove godt. Da facader typisk er ført op i skel. Ved anlæg af københavnerfortove er der mulighed for at tilpasse helt ind til facaden med en eller flere rækker af chaussessten. Samtidigt bryder rækkerne af chaussessten betonfladerne på de brede fortove i centrum. Dette kvalitetsløft passer æstetisk godt til den historiske midtby. 

 

Uden for centrum er belægningssten hensigtsmæssige. Belægningssten låser sig sammen og har ikke tendens til at give opspring, hvis de bliver trykket af tung trafik. Belægnings sten etableres typisk i bredde på 1,5 meter, dog typisk 1,7 meter (om muligt), hvis kommunen skal snerydde.

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget godkender de beskrevne principper, og at de anvendes som grundlag for det fremtidig arbejde med planlægningen af fortovsrenoveringen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Godkendt som indstillet.

Punkt 18 Tilstand af springvand

Sagsresumé

I Fredericia midtby er der 4 springvands anlæg:

-          Vandkunsterne i Vendersgade

-          Springvandet ved Rådhuspladsen og vandrende i Gothersgade

-          Springvandet på Axeltorv

-          Springvandet på J.B. Nielsens Plads

Anlæggene er gennem årene blevet holdt vedlige, men trænger nu til en mere gennemgribende renovering.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø havde i 2017 et springvandsfirma til at se på dyserne til springvandet på Axeltorv. I den forbindelse blev Fredericia Kommune gjort opmærksom på, at vi skulle overveje en renovering af anlæggene. Det blev konstateret, at bl.a. at teknikrummet på Axeltorv ikke var så tørt, som det burde være. På sigt vil flere komponenter blive ødelagt. Det blev vurderet, at driftsudgifterne ville kunne reduceres væsentligt, hvis anlæggene blev renoveret. Ligeledes vil en renovering kunne give reduktion i el og vandforbrug.

 

Årlige udgifter til vedligehold er gået fra ca. 250.000 kr. om året til 425.000 kr. om året.

 

Teknik & Miljø har fået foretaget en vurdering af, hvad der bør gøres for at anlæggene fortsat skal kunne fungere på en driftssikker og økonomisk måde.

 

  • Vendersgade: Der er behov for udskiftning af pumper og filtre samt optimering af teknikrum. Overslagspris: 250.000 kr.
  • Rådhuspladsen: Der er behov for optimering af filteranlæg og springvandsanlæg samt optimering af teknikrum og udskiftning af belysning i granitbelægningen. Overslagspris; 300.000 kr.
  • Akseltorv: Det er behov for tætning af teknikrum, udluftning af teknikrum samt optimering af teknik. Overslagspris: 270.000 kr.  Der er usikkerhed omkring omfang af nødvendig renovering. Det vurderes, at det muligvis kan løbe op i 750.000 kr., hvis den beskrevne reparation i den første løsning ikke er tilstrækkelig.
  • J. B. Nielsens Plads: Springvandet skal enten fjernes eller der skal etableres en ny elinstallation, da springvandets elektriske installation ikke overholder gældende regler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der bør udarbejdes en plan for hvilke springvand, der ønskes bevaret og dermed hvilke springvand, der skal renoveres.

Hvis ikke springvandene renoveres inden for de nærmeste år vurderes det at blive nødvendigt at lukke et eller flere af springvandene.

Ligeledes skal det undersøges nærmere hvilke udgifter, der er forbundet med evt. fjernelse af de springvand, der ikke ønskes bibeholdt.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller,

 

  1. at Miljø- og Teknikudvalget drøfter orienteringen omkring springvandenes tilstand
  2. beslutter at der arbejdes videre med en plan for springvand i byen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Godkendt som indstillet.

Punkt 19 Skodhoteller og cigaretskod

Sagsresumé

Teknik & Miljø ønsker at sætte fokus på henkastning af cigaretskod på byens gader. Dette gøres ved at opstille ”skodhoteller” og cigaretaskebægre i midtbyen og ved busstationen. Formålet er at minimere antallet af henkastede cigaretskod og gøre borgerne bevidste om, at disse hører til i askebægeret og ikke i naturen.

 

Sagsbeskrivelse:

Henkastede cigaretskod er et stort problem i forbindelse med renhold af byens gader. De små cigaretskod er meget besværlige og resursekrævende at samle op, når de lægger sig mellem fliser og brosten.

 

På baggrund af konklusionsrapporten udarbejdet af Hold Danmark Rent, er det dokumenteret, at cigaretskod er et stort problem for borgerne i kommunen.  Der er tale om den største type af problemaffald.

 

Der ønskes et øget fokus på problemet med henkastede cigaretskod vha. skodhoteller og cigaretaskebægere placeret centralt i byen. Skodhoteller er mobile standere, hvor man kan smide sit skod.

 

Skodhotellerne lanceres i forbindelse med en kampagne, hvor lommeaskebægre og lommeskraldeposer deles ud til borgerne – evt. i samarbejde med lokale kiosker og butikker.

 

Skodhotellerne og askebægrene er mobile og kan flyttes rundt i byen. De tænkes ikke som stationære installationer, men som kampagneindsatser der kan sættes op flere gange i løbet af året i kortere perioder af gangen.

 

Økonomiske konsekvenser

Udgiften finansieres af de allerede afsatte midler til Ren By.

Samlede udgifter vurderes at beløbe sig til ca. 60.000 kr. ex. moms.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at opstilling af skodhoteller og cigaretaskebægere på de mest befærdede steder, vil vi kunne minimere mængden af henkastede skod betydeligt.

 

Opsætning af skodhoteller vil ligeledes signalere, at Fredericia kommune gør en aktiv indsats for at reducere ét af de store affaldsproblemer i byen.

 

Det vurderes hensigtsmæssigt at undersøge, om nogle af kampagnerne kan afholdes i det grønne rum og i samarbejde med Hold Danmark Ren/Ren Natur, hvor vigtigheden af miljøbevidst adfærd formidles til borgerne.

 

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt at gå i dialog med Sundhedssekretariatet omkring kampagnerne i forhold til at supplere med indsatser og information omkring rygestop.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at der indkøbes skodhoteller under Ren By projektet. Skodhotellerne stilles i byen på strategiske steder i forbindelse med kampagner med fokus på ikke at henkaste skod på gader og i naturen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Godkendt som indstillet.

Punkt 20 Orientering: Koncept Ren Natur

Sagsresumé

Driftsafdelingen i Teknik & Miljø  ønsker i endnu højere grad at involvere det lokale erhvervsliv til at tage medansvar for renhold af naturen. I samarbejde med interesseorganisationen ”Hold Danmark Rent” er der indgået et samarbejde om konceptet ”Ren Natur”, hvor kommunen, erhvervslivet og foreningslivet sammen tager ansvar for en renere natur i lokalområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Konceptet ”Ren Natur” er allerede med succes blevet testet i flere kommuner i 2018 og skal i år løbe af stablen første gang. Fredericia Kommune er repræsenteret.

Der er tale om et sponsorkoncept.

Lokale og nationale virksomheder sponserer indsamling af affald, der foretages af lokale foreninger og ildsjæle på ruter og steder, som de involverede kommuner sikrer er offentligt tilgængelige. Hver deltagende forening modtager 3.000 kr. for en rute. Det samlede sponsorbudget for 2019 er 1.5 mio. kr., hvoraf 5% afsættes til administration af initiativet.

I kraft af sponsorater fra især de 3 landsdækkende sponsorer, McDonalds, SPAR og Dansk Retursystem, udbydes der i 2019 mere end 350 indsamlingsruter på tværs af landet - indsamlingsruter, som alle typer af foreninger og grupper af ihærdige ildsjæle kan byde ind på for derigennem at tjene penge til deres foreningsaktiviteter og samtidig gøre en markant forskel til gavn for miljøet i deres lokalområde.

 

Projektet falder tillige fint i tråd med initiativet ”Adopt an area” under ”Ren By” konceptet, i hvilken forbindelse udvalget tidligere også har ønsket en stærkere lokal involvering.

De første affaldsindsamlinger starter i slutningen af april og løber indtil begyndelsen af september. Tilmeldingen foregår via hjemmesiden www.rennatur.org , hvor alle typer af foreninger er velkomne til at deltage.

 

Økonomiske konsekvenser

Driftsafdelingen betaler 25.000,- for den ekstra aktivering af medlemskabet, og skal desuden selv stille timer til rådighed for udarbejdelse af lokale ruter, i samarbejde med ”Ren Natur”. Omfanget estimeres til ca. 10 arbejdstimer.

Udgifterne afholdes indenfor de allerede afsatte midler til ”Ren By”.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 21 Orientering - Ophævelse af generelt administrationsgebyr for erhvervsaffald

Sagsresumé

Folketinget har i december 2018 besluttet at afskaffe Generelt administrationsgebyr for virksomheder på affaldsområdet, gældende fra 1. januar 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Energistyrelsen har i et brev af 20. december 2018 orienteret alle kommuner om, at Folketinget har vedtaget en ændring af miljøbeskyttelsesloven, som giver energi-, forsynings- og klimaministeren hjemmel til at ophæve bestemmelserne om opkrævning af et generelt administrationsgebyr for virksomheder på affaldsområdet.

 

Efter de hidtidige regler har alle kommuner skullet fastsætte og opkræve et generelt administrationsgebyr til at dække kommunens generelle administrationsomkostninger til affaldsplaner og -regulativer, information, planlægning, indsamling og registrering af affaldsdata, konkrete affaldsanvisninger m.m., samt et beløb til at dække statens udgifter til databaser og registre om affald.

 

Ændringen betyder, at disse opgaver fremover ikke må gebyrfinansieres hos virksomheder. I forhold til husholdningerne gebyrfinansieres opgaverne fortsat. 

 

Desuden betyder ændringen, at Miljøstyrelsen hhv. Energistyrelsen ikke længere opkræver gebyrer hos kommunerne til dækning af de statslige affaldsdatabaser, ADS og NSTAR.

 

Økonomiske konsekvenser

Det af Fredericia Byråd vedtagne generelle administrationsgebyr for 2019, på 325,- kr. ekskl. moms, pr. virksomhed, må således ikke opkræves. Ca. 1800 virksomheder i Fredericia var gebyrpligtige efter de hidtidige regler. 

 

For 2019 er der afsat en ramme på 50 mio. kr. årligt på finansloven til finansiering af opgaverne, gennem bloktilskuddet og til direkte finansiering af ADS og NSTAR. Energistyrelsen skriver, at lovforslaget er i økonomisk høring frem til 7. januar 2019, og DUT-forhandlinger mellem KL og Energi- Forsynings- og Klimaministeriet forventes at blive startet i begyndelsen af 2019.

 

Omkring jordflytning skriver Energistyrelsen, at der i januar 2019 igangsættes et arbejde på at få udarbejdet nye regler om fremtidig gebyrfinansiering. Indtil disse regler er på plads, skal omkostninger til konkrete anvisninger og anmeldelse og dokumentation af jordflytninger dækkes af de midler, som tildeles via finansloven.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 27-03-2019

Taget til efterreting.

Punkt 22 Orientering (Lukket)