Økonomiudvalget - 01-03-2021

Referat
Dato:
Mandag, 1 marts, 2021 - 16:15
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 25 februar, 2021 - 00:16
Referat publiceret:
Tirsdag, 2 marts, 2021 - 15:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-03-2021

Godkendt.

Punkt 2 Udkast til nyt regulativ for husholdningsaffald

Sagsresumé

Udkast til nyt regulativ for husholdningsaffald for Fredericia Kommune er udarbejdet på baggrund af nye regler og ordninger på affaldsområdet. Udkastet skal udsendes i 4 ugers offentlig høring inden endelig vedtagelse af regulativet.

 

Efter de nye regler skal kommunerne etablere separat indsamling af henholdsvis madaffald, papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner, tekstiler, farligt affald samt restaffald, i alt 10 fraktioner, som henteordninger, fra husholdningerne.

 

Regulativet er udarbejdet ud fra de fastsatte paradigmer i Affaldsaktørbekendtgørelsen, i forhold til opdeling i afsnit og standardtekster.

 

Ud over ordninger for de nævnte 10 fraktioner indeholder regulativet derfor også ordninger for haveaffald, genbrugspladserne, PVC-affald, imprægneret træ, affald fra elektriske og elektroniske produkter, bærbare batterier og akkumulatorer samt bygge- og anlægsaffald.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter de nye regler i Affaldsbekendtgørelsen skal de nye ordninger igangsættes senest 1. juli 2021. Regulativet træder således i kraft 1. juli 2021, og samtidig ophæves det nugældende regulativ fra 2011.

 

Forskellen på det nugældende regulativ fra 2011 er primært i forhold til den nye opdeling af dagrenovationen i madaffald og restaffald. Madaffald er alle former for madrester, både rå og tilberedte, herunder kød og kødben, fisk, ris og pasta, grøntsager, frugt, brød, pålæg, æg, nødder og te- og kaffegrums og –filtre. Restaffald er ”det der bliver tilbage”, når madaffald, genvendeligt affald og farligt affald er sorteret fra, og som sendes til forbrænding. Restaffald er eksempelvis cigaretskod, bleer og hygiejnebind, snavset og vådt papir og pap, snavset plast og støvsugerposer. Madaffald og restaffald opsamles i 240 liter affaldsbeholdere, med et rum til madaffald (40% af beholderen) og et rum til restaffald (60% af beholderen). Beholderne leveres af og tilhører Fredericia Kommune. For etageboliger og lignende kan der vælges beholdere til udelukkende madaffald eller restaffald. Beholderne tømmes hver 14. dag, og skal stilles frem til skel på tømningsdagen. Der er mulighed for tilkøb af afhentningen af beholderen op til 45 m fra skel.

 

For de genanvendelige affaldsfraktioner papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner og tekstiler fortsættes henteordningerne uændret. For haveaffald fortsættes den nuværende ordning, hvor haveaffaldet kan hjemmekomposteres eller afleveres på genbrugspladserne. Ordningerne for PVC-affald, imprægneret træ, elektronikaffald samt bygge- og anlægsaffald fortsættes uændret som bringeordninger. For batterier fortsættes den nuværende henteordning, hvor man kan lægge batterier i en klar pose på affaldsbeholderens låg til afhentning.

 

Den nuværende ordning for farligt affald er en bringeordning, hvor farligt affald, som f.eks. klorholdige rengøringsmidler, malingsrester og spraydåser mv., kan afleveres på genbrugspladserne. 

Der er mulighed for kommunerne senest 1. marts 2021 at søge om dispensation for tidsfristen, i forhold til at etablere henteordninger for de enkelte ordninger. Modtagestation Syddanmark I/S, MOTAS, er i gang med en analyse af muligheder for en fælles løsning i interessentkommunerne, omkring indsamling og håndtering af kasser til farligt affald fra husholdningerne. Det foreslås at afvente resultatet af denne analyse, og derfor at søge om dispensation for fristen for at starte en henteordning for farligt affald. Tidsfristen kan i så fald maksimalt blive udsat til 31. december 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Affald og Genbrug vurderer, at regulativet sikrer en implementering af de beslutninger, der tidligere er truffet af Miljø- og Teknikudvalget omkring indsamlingsordninger. Ligeledes vurderes det, at affaldsordningerne for Fredericia Kommune lever op til nationale krav og ønsker.

Indstillinger

Teknik & Miljø, Affald & Genbrug, indstiller,

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet at ”Udkast til regulativ for husholdningsaffald for Fredericia Kommune”, godkendes og udsendes i offentlig høring i 4 uger.

 

  1. at Miljø- og Teknikudvalget vedtager at søge om dispensation for tidsfristen for igangsætning af en henteordning for farligt affald fra husholdningerne.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-02-2021

 

  1. Anbefalet.
  2. Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-03-2021

1. Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 01-03-2021

Godkendt.

Punkt 3 Kommunikationsinitiativer til understøttelse af Fredericias handels- og restaurationsliv

Sagsresumé

 

Coronakrisen har stillet Fredericias handelsliv i en sårbar position, hvor detailhandel og restaurationsliv er udfordret. Med den forestående genåbning af detailhandlen den 1. marts 2021 er der behov for at sætte fokus på, at Fredericia fortsat er en aktiv og levende handelsby, hvor det er trygt at handle, og hvor shoppingturen er en god oplevelse for hele familien. 

Det indstilles, at der afsættes 100.000 kr. fra coronapuljen til formålet. Midlerne skal bruges til kommunikationsinitiativer, og udmøntes af Fredericia Kommune i fællesskab med Business Fredericia og Fredericia Shopping i løbet af foråret efterhånden som genåbningen bliver en realitet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Til trods for coronakrisen lykkedes det Fredericia at blive kåret, som Danmarks mest innovative handelsby i 2020. Vi skal holde fast i at være innovative for at understøtte og sikre, at Fredericia forbliver en aktiv og levende handelsby. Samtidig er det vigtigt at formidle, at det er trygt at handle i Fredericia. Fredericia har meget at byde på, og mange aktører er med til at sikre, at det – på trods af corona – stadig er en god og tryg oplevelse at besøge Fredericia.

 

Coronakrisen har stillet Fredericia i en sårbar position, hvor detailhandel og restaurationsliv er udfordret. Med den forestående genåbning af detailhandlen den 1. marts 2021 er der behov for at sætte fokus på, at Fredericia fortsat er en aktiv og levende handelsby, hvor det er trygt at handle og hvor shoppingturen er en god oplevelse for hele familien. Vi passer på hinanden, og vi understøtter, at der bakkes op om vores butiks- og restaurationsliv.

 

Det indstilles, at der afsættes 100.000 kr. fra coronapuljen til kommunikationsinitiativer, som udmøntes af Fredericia Kommune i fællesskab med Business Fredericia og Fredericia Shopping.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Der er i 2020 og 2021 i alt afsat 3,0 mio. kr. i en pulje, som er reserveret til at kunne imødegå konsekvenserne af coronakrisen. Der er for nuværende et restbeløb på 1,413 mio. kr. i puljen. Det indstilles, at der afsættes 100.000 kr. fra coronapuljen til ovennævnte formål.

 

Vurdering

 

Med den forestående genåbning af detailhandlen den 1. marts 2021 vurderes der at være behov for at sætte fokus på, at Fredericia fortsat er en levende handelsby, som er et besøg værd. Midlerne udmøntes løbende henover foråret efterhånden som genåbningen bliver en realitet.

 

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at Økonomiudvalget godkender:

  1. At der afsættes 100.000 kr. fra coronapuljen til kommunikationsinitiativer.
  2. At forvaltningen sammen med Business Fredericia og Fredericia Shopping udmønter midlerne.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-03-2021

Godkendt.

Punkt 4 Udpegning af underskriftsbemyndigede

Sagsresumé

 

Byrådet skal beslutte hvem fra administrationen, der skal bemyndiges til at kunne underskrive dokumenter i forening med byrådets formand eller næstformand. Der er behov for nye udpegninger, da kommunaldirektøren og økonomi- og personalechefen indtil videre har været udpeget.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I henhold til Kommunestyrelseslovens § 32 skal dokumenter vedrørende kommunens køb og salg af fast ejendom, optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser underskrives af byrådets formand eller næstformand (næstformænd) og en person, der er bemyndiget dertil af byrådet.

 

Det samme gælder i forhold til ophævelse af forbudspåtegninger og lignende, når det af påtegningen fremgår, at der kun kan disponeres over dokumenter med byrådets samtykke.

 

Praksis er, at det er kommunaldirektøren, der er underskriver, medmindre denne er fraværende.

 

Byrådet skal tage stilling til, hvem fra administrationen, der skal bemyndiges til at kunne underskrive dokumenter i forening med byrådets formand eller næstformand.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

Fællessekretariatet skal bemærke, at det er mest praktisk og hensigtsmæssigt, at der udpeges to embedsmænd for at undgå unødvendige forsinkelser, når der er dokumenter til underskrift.

 

Indstillinger

 

Fællessekretariatet indstiller til økonomiudvalget og byrådet at udpege fungerende kommunaldirektør Camilla Nowak Kirkedal og koncerndirektør Yelva Bjørnholdt Jensen som underskriftsbemyndigede.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-03-2021

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 01-03-2021

Godkendt.

Punkt 5 Forslag fra Enhedslisten om ansøgning om fritagelse for at udføre nationale test i skoleåret 2020/2021

Sagsresumé

 

Enhedslisten har fremsendt forslag til byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Forslag:

Fredericia Kommune ansøger Undervisningsministeriet om at blive fritaget for at udføre nationale tests på vores skoler i skoleåret 2020/2021.

 

Baggrund:

De nationale tests blev i 2019 evalueret, og konklusionen var bl.a., at målingerne ikke kunne bruges på elevniveau, og at der derfor i stedet skulle udvikles et helt nyt bedømmelsessystem som erstatning.

 

Eftersom der endnu ikke er en ny model på plads for de nationale tests, mener vi ikke, at det giver mening endnu engang at gennemføre tests, som både ministeriet og faglige eksperter er enige om, ikke giver retvisende resultater.

 

Derudover har Corona-nedlukningen slidt på såvel elever som lærere, og meget tyder på, at trivslen blandt eleverne er blevet forringet. Derfor mener vi i Enhedslisten, at det - når eleverne kan begynde at komme tilbage i klasseværelserne igen - bør være højeste prioritet at bruge ressourcer på at genopbygge klassefællesskabet og trivslen og samtidigt styrke den faglige læring.

 

Vi bør ikke forlange af lærerne, at de i denne særlige situation - og med måske kun få uger tilbage i skoleåret - skal bruge værdifuld undervisningstid på nogle stærkt kritiserede tests, som ikke giver retvisende resultater.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

 

Vurdering

 

Ingen.

 

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til drøftelse.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-03-2021

Sagen sendes videre til byrådets behandling.

Beslutning i Byrådet den 01-03-2021

Sagen sendes til behandling i Børne- og Skoleudvalget i indeværende uge.

Punkt 6 Orientering (Lukket)