Økonomiudvalget - 01-10-2018

Referat
Dato:
Mandag, 1 oktober, 2018 - 17:00
Hent som fil:

Punkt 110 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Godkendt.

Punkt 111 Budgetforslag 2019-2022 til 2. behandling

Sagsresumé

Resume:

Byrådet indgik samlet den 24. september 2018 budgetforlig omkring budgettet for 2019-2022.

 

I 2. behandlingssagen indstilles til Byrådet, at der tages beslutning om statsgaranti eller selvbudgettering, kirkeskatten fastsættes til 0,88 %, anlægsoversigten for 2019 godkendes og taksterne for 2019 godkendes.

2. behandlingsbudgethæftet ligger som bilag på sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Status på budgetlægningen

 

Byrådet indgik 24. september 2018 budgetforlig for 2019-2022. Budgetforliget tager udgangspunkt i Byrådets vision for Fredericia og afspejler, at Fredericia Kommune har en sund økonomi.

 

 

Selvbudgettering/statsgaranti

 

Budgetforslaget bygger på den forudsætning, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien for udskrivningsgrundlaget i 2019.

 

Statsgarantien for 2019 er meldt ud af ministeriet ultimo juni 2018. Valget af statsgaranti betyder budgetsikkerhed, da indtægtsbudgettet dermed ligger fast. Der er derfor mulighed for både at vinde og tabe ved at vælge selvbudgettering i stedet.

 

På baggrund af KL’s seneste skøn over væksten i udskrivningsgrundlaget samt Økonomi og Personales seneste skøn over befolkningsudviklingen ser det samlede regnestykke ud til, at det vil være fordelagtigt at vælge statsgarantien.

 

Økonomi og Personale har udarbejdet en risikoberegning, hvor de er regnet på forskellige scenarier for udviklingen i folketal og vækst. Risikoberegningen er vedlagt som bilag.

 

På baggrund af den aktuelle beregning anbefaler Økonomi og Personale, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien for 2019.

 

 

Kirkernes økonomi

 

I forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2019 fastsættes kirkeskatteprocenten for 2019. Provstiudvalget fastsætter ligningsbeløbet, mens byrådet fastsætter skatteprocenten.

 

Budgetforslaget indeholder en fastholdelse af kirkeskatten på 0,88 %. Økonomi og Personale vurderer, at en fastholdelse af kirkeskatten er en forudsætning for at opretholde et neutralt mellemværende mellem kirkerne og kommunen.

 

 

 

Frigivelse af anlæg

 

Den samlede oversigt over anlægsbudgettet for 2019-2022 fremgår af bilaget: ”Anlægsoversigt for budget 2019-2022” i 2. behandlingsbudgethæftet.

 

Det indstilles til Byrådet, at anlæg og beløb, som er markeret med * frigives i forbindelse med budgetvedtagelsen.

 

 

Takster

 

På baggrund af budgetforslaget er der beregnet takster for 2019. Taksterne fremgår af vedlagte bilag ”Takstoversigt budget 2019”.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Borgmesteren indstiller

1.  at forliget drøftes og videresendes til Byrådets 2. behandling


Økonomi og Personale indstiller

  1. at kommunen vælger statsgaranti for udskrivningsgrundlaget 2019
  2. at kirkeskatten fastsættes uændret til 0,88 %
  3. at *markerede anlæg i anlægsoversigten frigives
  4. at taksterne godkendes

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Punkt 112 Bruttoanlægsramme - opfølgning pr. august 2018

Sagsresumé

I overensstemmelse med Byrådets beslutning ved 1. budgetopfølgning om løbende opfølgning på bruttoanlægsrammen, afrapporteres hermed pr. august måned.


I forhold til rapporteringen i forbindelse med 2. budgetopfølgning er der ny forventning om tidsmæssige forskydninger på en række projekter, med en samlet forventet overførsel af midler til 2019 på 2,7 mio. kr. En ny vurdering af økonomien i sundhedshuset set i forhold til ønske om fornuftig fremdrift samt hensyn til indgåede aftaler, betyder et behov for at fremrykke 10,8 mio. kr. fra 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

I kommuneaftalen for 2018 er der aftalt et samlet anlægsniveau på 17,0 mia. kr. for kommunerne under ét. I forbindelse med budgetlægningsprocessen og fordelingen af rammen kommunerne imellem er Fredericia´s andel af bruttoanlægsrammen opgjort til 150,6 mio. kr.


Ved rapporteringen i forbindelse med 2. budgetopfølgning var det korrigerede budget i forhold til bruttoanlægsrammen på 229,2 mio. kr., rapporteringen ultimo august udviser nu et forventet resultat på 237,3 mio. kr. på baggrund af nedenstående justeringer.


Rapporteringen fra fagområderne ultimo august viser, at der på en række projekter forventes tidsmæssige forskydninger i mindre omfang, der samlet set betyder en forventet overførsel af 2,7 mio. kr. til 2019. Der er tale om forskydninger på projekter vedrørende lyskryds på Snaremosevej, vejens udstyr og striber, ny belysningsplan, klimaskærme idrætsfaciliteter samt forundersøgelser vedrørende fæstningscenter.


I byrådets prioritering af anlægsprojekter i forbindelse med 1. budgetopfølgning blev aktiviteter for 10,2 mio. kr. vedrørende udvikling af sundhedshuset udskudt til 2019. I forbindelse med beslutningen om at udskyde aktiviteter på sundhedshuset var det kendt, at et eventuelt behov for at rykke nogle af disse midler tilbage til 2018 kunne opstå. Administrationen har på ny vurderet den samlede økonomi for udviklingen af sundhedshuset, ønsket om en fornuftig fremdrift samt hensyn til indgåede aftaler betyder et behov for at fremrykke 10,8 mio. kr. fra 2019. Det foreslås, at beløbet gives som en tillægsbevilling i 2018, og at budgettet i 2019 til udvikling af sundhedshuset reduceres tilsvarende i forbindelse med budgetlægningen 2019-2022.


Specifikation af projekterne i bruttoanlægsrammen er vedlagt som bilag, projekterne med ændringer i forhold til sidste rapportering er *-markeret.


Kommunerne indmelder i løbet af året forventninger til bruttoanlæg til KL, som følger udviklingen samlet set for alle landets kommuner – seneste indmelding er foretaget i august måned.


KL´s samlede opgørelse af indberetningerne fra kommunerne i august måned viser, at serviceudgifterne ligger 1,1 mia. kr. over servicerammen og anlægsudgifterne ligger 3,5 mia. kr. over anlægsrammen. KL´s prognose for et forventet resultat for 2018 er, at serviceudgifterne ligger 0,5 mia. kr. under servicerammen og anlægsudgifterne ligger 0,2-1,4 mia. kr. over anlægsrammen.


I kommuneaftalen er der i budgetsituationen sanktion i forhold til at overholde bruttoanlægsrammen samlet set, men der er ikke nogen sanktion i regnskabssituationen. I aftalen er der enighed mellem Regeringen og KL om, at aftaleoverholdelse er en central forudsætning.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Administrationen følger fortsat udviklingen nøje, også med henblik på yderligere forventninger om forskydninger på projekter.


Ny rapportering præsenteres i henhold til Byrådets beslutning på næste udvalgsmøde.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. at rapporteringen tages til efterretning
  2. at byrådet søges om en tillægsbevilling på 10,8 mio. kr. i 2018 til udvikling af sundhedshuset

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Punkt 113 Brug af stemmer til repræsentantskabsvalg i EWII

Sagsresumé

Sagsresumé:

Borgmesteren ønsker en drøftelse af, om og i givet fald, hvordan Fredericia Kommunes stemmer til repræsentantskabsvalget i EWII skal benyttes.

 

Sagsbeskrivelse:

Hver fjerde år er der valg til repræsentantskabet i EWII (tidligere TRE FOR). Valghandlingen for næste valgperiode afholdes i perioden 5 – 19. november 2018. Ønsker man at tilmelde sig som kandidat skal dette ske senest sidste torsdag i september, kl. 16. Kandidatlisten offentliggøres den 26. oktober og stemmekoder udsendes i perioden 30. oktober til 5. november.


Repræsentantskabet består af indtil 120 repræsentanter, hvoraf de 25 vælges i valgkreds 4 (Fredericia kredsen). De øvrige vælges i henholdsvis kredsene Kolding (40), Vejen (7), Middelfart (10) og Vejle (38). Det endelige antal repræsentanter fra de enkelte kredse fastsættes endeligt ud fra antal registrerede kunder i de enkelte kredse pr. 1. september i valgåret.


Der opnås én stemme pr. installationsadresse. Fredericia Kommune har som juridisk person en lang række installationsnummer. EWII´s valgregler for valg til repræsentantskabet findes på EWII´s hjemmeside.


I Fredericia Kommune har der indtil nu været en praksis for, at alle stemmer tilknyttet et installationsnummer indsamles gennem Ejendomsafdelingen og fordeles mellem byrådets partier i forhold til antal pladser i byrådet.


Borgmesteren har anmodet om, at der fremsendes en sag til Økonomiudvalget og Byrådet, hvor det drøftes om Byrådet skal gøre brug af sine stemmer og i givet fald, hvordan dette skal ske.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Indstilling:

Borgmesteren indstiller til Økonomiudvalget at fremsende sagen til Byrådets beslutning om, hvorvidt Fredericia Kommune skal gøre brug af sine stemmer til repræsentantskabsvalget i EWII og i givet fald, hvordan der skal gøres brug af dem.

Bilag

Bilag:

Ingen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Det anbefales til Byrådet, at Fredericia Kommune ikke gør brug af sine stemmer til repræsentantskabsvalget i EWII.

Punkt 114 Forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2013-2017: Kloakering af nyt boligområde ved Højgaard, Ullerup Nord – Forslag til lokalplan 362

Sagsresumé

Forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2013-2017 er udarbejdet med baggrund i forslag til Lokalplan 362 ”Boligområde ved Højgaard, Ullerup Nord”.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med forslag til tillæg nr. 6 til spildevandsplanen er at sikre det planlægningsmæssige grundlag for et nyt boligområde ved Højgaard, Ullerup Nord. Tillægget fastsætter kloakeringsprincippet for lokalplanområdet.


Tillægget giver det juridiske grundlag til at foretage evt. nødvendige arealerhvervelser i forbindelse med etablering af kloakledninger, pumpestationer, bygværker, regnvandsbassiner mv. I lokalplanen er der reserveret plads til regnvandsbassin(er).


Området er i dag ikke kloakeret. Det planlægges separatkloakeret.


Spildevandet fra området tilsluttes Fredericia Spildevand og Energi A/S’ eksisterende spildevandssystem og ledes videre til Fredericia Spildevand og Energi A/S’ Centralrenseanlæg.


I lokalplanområdet etableres nyt regnvandsbassin(er) til forsinkelse af tag- og overfladevand, som udledes til Ullerup Bæk.


Fredericia Spildevand og Energi A/S vil stå for omkostningerne i forbindelse med separatkloakering i området. Grundejerne skal betale tilslutningsbidrag til Fredericia Spildevand og Energi A/S, jf. selskabets betalingsvedtægt og prisliste.


I henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer er der foretaget en screening. Det vurderes, at tillægget ikke får væsentlig indvirkning på miljøet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at forslag til tillæg nr. 6 er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i miljøbeskyttelseslovens § 32, som danner grundlag for spildevandsplanen samt fastlægger rammerne for, hvordan Fredericia Kommune og Fredericia Spildevand og Energi A/S skal håndtere spildevand i overensstemmelse med kommune- og lokalplangrundlaget.


Det anbefales derfor, at forslaget tiltrædes og fremlægges i offentlig høring i en periode på 8 uger.


Det anbefales endvidere, at tillægget betragtes som endeligt vedtaget, hvis kommunen ikke modtager indsigelser imod forslaget til tillæg i forbindelse med den offentlige høring.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. At forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplanen 2013-2017 godkendes og fremlægges i offentlig høring i en periode på 8 uger.

  1. At tillægget til spildevandsplanen betragtes som godkendt, hvis der ikke fremsættes indsigelser imod forslaget til tillæg i forbindelse med den offentlige høring.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2018

Anbefales.

Punkt 115 Prækvalifikation af nye fysiske helhedsplaner

Sagsresumé

Boli.nu og Boligkontoret Fredericia har til sammen seks forskellige projekter, som Landsbyggefonden er indstillet på at støtte gennemførslen af. Fredericia kommune skal forud for det videre arbejde tilkendegive sin indstilling til planerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Boligkontoret Fredericia og Boli.nu har i øjeblikket fået prækvalificeret i alt seks projekter som kommende støttede fysiske helhedsplaner hos Landsbyggefonden i lighed med renoveringerne i fx Sønderparken, Korskærparken og senest sygeplejeboligerne ved Dronningensgade/Fynsgade.

Inden Landsbyggefonden og boligorganisationerne kan fortsætte arbejdet med sagerne skal Fredericia Kommune give en foreløbig indstilling til planerne.


Landsbyggefonden støtter generelt ikke istandsættelsesarbejder, men derimod genopretningsarbejder samt hvis der indarbejdes øget tilgængelighed i lejlighederne som fx større venderadius ved bad. Derudover støtter Landsbyggefonden miljøarbejder - fx lys og tryghedsskabende tiltag som eksempelvis etablering af dørtelefon.


Efter prækvalifikationen udarbejder boligorganisationen en fysisk helhedsplan. Derudfra vurderer Landsbyggefonden hvor stor en andel af de påtænkte arbejder, der kan støttes som genopretning (støttede arbejder) og hvor meget der har karakter af almindelige istandsættelsesarbejder (ustøttede arbejder).


Landsbyggefonden har været på besigtigelse i boligafdelingerne og de forventede arbejder og omkostninger er kort ridset op for hver enkelt afdeling nedenfor.


Følgende afdelinger er prækvalificeret hos Boligkontoret Fredericia:


  1. 78 boliger i afd. 404 – Christiansberg. Boligerne fremtidssikres og byggetekniske skader udbedres, herunder på klimaskærm og kuldebroer. 5 af afdelingens 13 opgange forventes ombygget til tilgængelige boliger.

Forventede samlede udg. Total

Forventede udg. til støttede arbejder

Forventede udg. til ustøttede arbejder

109 mio. kr.

94 mio. kr.

15 mio. kr.

 


  1. 84 boliger i afd. 402 – Holbergshaven. Afdelingen lider under at flere boliger er ramt af massiv skimmelvækst, der står lejemål tomme og nogle beboere er genhuset. Ved projektet fremtidssikres boligerne og de byggetekniske skader udbedres. Afdelingen forventes generelt ombygget til tilgængelige boliger.

Forventede samlede udg. total

Forventede udg. til støttede arbejder

Forventede udg. til ustøttede arbejder

123 mio. kr.

107 mio. kr.

16 mio. kr.


  1. 84 boliger i afd. 403 - Rahbeksvej/Holbergsvej. Boligerne fremtidssikres, der sker genopretning af skader på klimaskærmen, kuldebroer og terrændæk. Boligerne i stueplan forventes ombygget til tilgængelige boliger.

Forventede samlede udg. total

Forventede udg. til støttede arbejder

Forventede udg. til ustøttede arbejder

100 mio. kr.

76 mio. kr.

24 mio. kr.


  1. 90 boliger i Afd. 1 BSB Erritsø, Møllebo Allé. De 90 boliger forventes ombygget til 84 boliger. Boligerne fremtidssikres og betonskader og kuldebroer udbedres. Én af afdelingens fire bygninger forventes ombygget til tilgængelige boliger.

Forventede samlede udg. total

Forventede udg. til støttede arbejder

Forventede udg. til ustøttede arbejder

91 mio. kr.

78 mio. kr.

13 mio. kr.


Hos Boli.nu er følgende afdeling prækvalificeret:


  1. 111 boliger i Afd. 02 Sofie Amaliegården, Indre Ringvej. De 111 boliger forventes ombygget til 106 boliger. Boligerne fremtidssikres og byggetekniske skader, bla. slaggevægge, genoprettes. Fem af afdelingens ti opgange forventes ombygget til tilgængelige boliger.

Forventede samlede udg. total

Forventede udg. til støttede arbejder

Forventede udg. til ustøttede arbejder

156 mio. kr.

99 mio. kr.

57 mio. kr.


Derudover er Landsbyggefonden undervejs med indstilling vedr.:


  1. 57 boliger i Afd. 17 – Raackmanngården. Boligerne fremtidssikres og byggetekniske skader på klimaskærm og udfordringer med kuldebroer og indeklima genoprettes. Fem af afdelingens 13 opgange forventes ombygget til tilgængelige boliger.

Forventede samlede udg. total

Forventede udg. til støttede arbejder

Forventede udg. til ustøttede arbejder

50 mio. kr.

32 mio. kr.

18 mio. kr.


Økonomiske konsekvenser

Den direkte økonomiske konsekvens for Fredericia Kommune kendes ikke på dette tidlige stade, derfor søges der ikke om bevilling endnu.


Generelt er kommunens økonomiske andel i hver enkelt helhedsplan udmøntet i en kapitaltilførselspulje – også kaldet 1/5-delsordning samt som kommunal garanti for lånene. 1/5-ordningen betyder at kommunen, boligorganisationen og kreditforeningen hver yder en 1/5, mens LBF yder 2/5 til en pulje der skal afbøde for kraftige huslejestigninger. Den kommunale andel er oftest 200-300.000 kr. pr. boligafdeling. Tilskuddet afregnes overfor LBF når der er givet tilsagn til den endelige økonomi efter licitation (skema B).


Udover bidraget til 1/5-puljen forventes kommunen at garantere for lånene der er udover 60% af ejendommens værdi. Der kan blive tale om 100% kommunal garanti. Det afhænger bl.a. af arbejdernes omfang og boligafdelingens økonomi forud for helhedsplanen. Når kommunen garanterer for lånene træder Landsbyggefonden med driftsstøtteordningen ind og regaranterer med 50% på de støttede lån.


Samlet set forventes det direkte økonomiske bidrag fra Fredericia Kommune til kapitaltilførselsordningerne at udgøre i alt 1,2-1,8 mio kr. løbende over en årrække fra 2020-2025. Den kommunale andel af 1/5-puljen påvirker ikke låne-, anlæg- eller serviceramme.

Vurdering

Fredericia Kommune har relativt mange almene boliger, der er bygget mens byen var en industriby og derfor har nået en alder hvor de trænger til genopretning og i nogen grad istandsættelse. Når en afdeling bliver prækvalificeret hos Landsbyggefonden giver det muligheder for økonomisk støtte til gennemgribende forbedringer, som boligorganisationerne ikke ville kunne løfte på egen hånd. Det vurderes at det samlet vil løfte de seks boligområder at få gennemført de fysiske helhedsplaner.


Strategisk Udvikling i Teknik & Miljøafdelingen i Fredericia Kommune ønsker at indgå i arbejdet med helhedsplanerne for at bidrage til, at de spiller sammen med Fredericia Kommunes bolig- og bosætningsstrategier og de overordnede mål for den fysiske udvikling af kommunen. Samtidig kan det sikres tidligt i processen at myndighedsbehandlingen, der er forbundet med realisering af helhedsplanerne, bliver så smidig og hensigtsmæssig som mulig.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at

  • meddele boligorganisationerne og Landsbyggefonden at Fredericia Kommune er positivt indstillet overfor at støtte helhedsplaner i afdelingerne Christiansberg, Holbergshaven, Rahbeksvej/Holbergsvej, BSB Erritsø - Møllebo Allé, Sofie Amaliegården og Raackmanngården ud fra de planer, der er skitseret på nuværende tidspunkt.
  • der signaleres ønske om øget kommunal deltagelse og dialog - særligt vedr. de bystrategiske aspekter og myndighedsbehandlingen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Punkt 116 Ombygning af Syrenparken - Boligkontoret Fredericia

Sagsresumé

Boligkontoret Fredericia fik i 2017 Byrådets godkendelse til ombygning af Syrenparken i Kongensstræde med støtte fra Landsbyggefonden (skema A). Efter projektering og afholdelse af licitation søger Boligkontoret nu om Byrådets godkendelse af opdateret anskaffelsessum og kapitaltilførsel (skema B).   

 

Sagsbeskrivelse:

 

Ombygningen af Syrenparken betyder at 11 kollektivboliger med fællesareal bliver til 9 3-værelses lejligheder og der etableres fælleslokale til hele afdeling 312, Nestlegaarden. Derudover sker der udskiftning af gamle vinduer, terrassedøre og altandøre i hele Nestlegaarden.

Byrådet godkendte ombygningen i 2017. Siden da er der blevet projekteret og afholdt licitation. Der venter en omfattende renovering, idet alle områder hvor der skal være boliger nedbrydes, så der alene er betonkonstruktionen tilbage. Derfra opbygges facader og indhold på ny.


Efter licitationen har det ikke været muligt at finansiere ombygning af Syrenparken indenfor den tidligere godkendte anskaffelsessum. Boligkontoret har været i dialog med Landsbyggefonden om dette og har fået godkendt en ny reguleret samlet anskaffelsessum. Det betyder, at hele det samlede projekt har en anskaffelsessum på 37,2 mio. kr. i alt. Projektet finansieres med lån for 30,5 mio. kr. og egne midler fra boligorganisationen og afdelingen på i alt 6,7 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

For at sikre afdelingens økonomi - og at huslejen kan holdes på et acceptabelt niveau - har Landsbyggefonden indstillet at afdelingen skal støttes med en kapitaltilførselsordning, hvor Landsbyggefonden giver 200.000 kr. og boligorganisation, kreditforening og kommune hver bidrager med 100.000 kr. til puljen.


Udover den direkte økonomiske støtte, i form af kapitaltilførslen, anmoder Boligkontoret om kommunens garantistillelse for såvel støttede som ustøttede lån. De støttede lån garanteres der for med baggrund i almenboliglovens § 91. De udgør samlet 16,3 mio. kr. Kommunen skal stille 100% garanti og Landsbyggefonden giver 50% regaranti, hvis der skulle ske tab.

Det ustøttede lån (lån vedr. de byggearbejder som Landsbyggefonden ikke har mulighed for at støtte) udgør 14,2 mio. kr. Den endelige kommunale garanti hertil kan først fastsættes når byggeriet er færdigt, men indtil da forventes 100% garanti.


Hverken kapitaltilførsel eller garantier påvirker låne,- anlæg- eller serviceramme.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB 2021

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Kapitaltilførsel /særlig driftsstøtte

 

0,100 

 

0,100

0,100

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,100 

 

0,100 

0,100


Vurdering

Det vurderes, at renoveringerne med nye vinduer i Nestlegaarden er nødvendige i almindelighed - og ombygningen af Syrenparken i særdeleshed. Ombygningen vil sikre at afdelingen i fremtiden vil være attraktiv og tidssvarende. Dertil kommer at tomgangshuslejen i Syrenparken vil tynge økonomien betydeligt i fremtiden, hvis ikke lokalerne aktiveres.


Selvom projektet også indebærer nye vinduer til hele Nestlegaarden, vurderes den samlede anskaffelsessum for ombygningen af Syrenparken, at være på et relativt højt niveau. Med Landsbyggefondens støtte kan huslejen dog holdes på 778 kr. pr. m2 og på den baggrund vurderes det, at huslejeniveauet ikke vil medføre udlejningsvanskeligheder.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet indstiller følgende til Landsbyggefonden:


  1. Skema B

·  Støttede arbejder på 14,21 mio. kr.

·  Ustøttede arbejder på 23 mio. kr.


  1. Låneoptagelsen
    • Støttede lån på 14,2 mio. kr. med 100% kommunal garanti. Heraf giver Landsbyggefonden 50% regaranti (7,1 mio. kr.)
    • Ustøttede lån på 16,3 mio. kr. med 100% kommunal garanti

  1. Kapitaltilførsel på 100.000 kr. til udbetaling i år 2019 fra investeringspuljen

  1. Huslejeniveau på 778 kr. pr. m2 godkendes

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Punkt 117 Signalanlæg Vejle Landevej/ Snaremosevej

Sagsresumé

Der er i Budget 2018 afsat 2,75 mio. kr. til etablering af signalanlægget.

Der er afholdt licitation for krydsombygningen Vejle Landvej / Snaremosevej til signalreguleret kryds. Resultatet af licitationen viser, at projektet forventes at blive 0.25 mio. kr. dyrere end budgetteret.


Det foreslås at de manglende penge flyttes fra ”Kommunal andel af anlæg Fredericia C”

 

Sagsbeskrivelse:

Der skal etableres et signalanlæg i krydset Vejle Landevej og Snaremosevej. Krydset får separat venstresvingsbane fra nord mod syd på Vejle Landevej samt højresvingsbane fra syd mod nord – ligeledes på Vejle Landevej.

Grundet et ophedet marked med stor travlhed er det høje priser, som kommunen modtager på vores licitationer.

Der er før sommerferien 2018 afholdt en licitation for projektet, hvor priserne langt oversteg budgettet, hvilket er en afspejling af markedet.

For at projektet skulle kunne gennemføres indenfor budgetrammen, er der lavet en omprojektering af projektet, før det blev udsendt i en ny licitationsrunde. Dette betyder samtidig, at projektet først forventes afsluttet 1. april 2019.

De nye licitationsresultater er dog stadig over anlægsbudgettet afsat i 2018.


Budget for Signalanlæg Snarmosevej / Vejle Landevej:

 

Byggeledelse og tilsyn

170.000

Rådgiver

350.000

Landinspektør

175.000

Forundersøgelse, jordanalyse

80.000

Entreprenørudgifter

1.225.000

Signalanlæg

500.000

Belysning

200.000

Uforudsete udgifter

300.000

I alt

3.000.000

 


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB2021

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50264 Lyskryds ved Snaremosevej

 

0,250



0,250

0,250

XA-50208 Kommunal andel af anlæg Fredericia C.


-0,250



-0,250

-0,250

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik& Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Godkendt.

Beslutning i By- og Planudvalget den 19-09-2018

Anbefales.

Punkt 118 Etablering af skovbegravelsesplads

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget ansøgning om etablering af urnebegravelsesplads/skovbegravelsesplads. Det anbefales, at der skabes mulighed for projektet. 

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har modtaget ansøgning fra Morten G. Schou og skovejer Sven G. Schou om etablering af urnebegravelsesplads med placering i privatejet skov på Hagenørvej 57, 7000 Fredericia.


Det er kun folkekirken og en kommune, der kan oprette en begravelsesplads. Der er i Danmark kun etableret to urnebegravelsespladser beliggende i en skov, nemlig i Odense og Horsens. Der er yderligere på vej i Århus og Esbjerg.


Når en kommune opretter en begravelsesplads, er det en betingelse, at kommunen har det overordnede ansvar. Det betyder, at der som udgangspunkt skal oprettes en administration samt tilsyn for begravelsespladsen. Der er dog ikke noget til hinder for, at administration, drift og vedligeholdelse varetages af 3. mand. Tilsynet kan derimod ikke uddelegeres.


Det er et krav i loven, at det er kommunen, der ejer eller har råderet over arealet, da det overordnede ansvar er kommunens. Der vil derfor skulle indgås en forpagtningsaftale på arealet, hvor kommunen forpagter arealet af skovejer. Forpagtningsaftalen skal have en løbetid på minimum 10 år, idet der er krav om at arealet først må benyttes til andet formål 10 år efter sidste urnenedsættelse. Det vil sige, at der vil skulle tinglyses en fredningsperiode på 10 år efter forpagtningsperiodens ophør.


Forpagtningsaftalen vil kunne indgås vederlagsfrit for kommunen, hvis dette ønskes. Det vil herfor kunne stilles som betingelse for kommunens deltagelse, at forpagtningsaftalen indgås vederlagsfrit for kommunen, samt at ejendomsskatter og afgifter af enhver art afholdes af grundejer.


Etablering af en begravelsesplads i landzone vil kræve landzonetilladelse efter planlovens § 35, da der er tale om en ændret anvendelse i det åbne land.


Skovejer ønsker at kunne benytte en 2 ha stor privatejet fredskov til formålet. Hvert gravsted udlægges på 1 m2, dog kan der godkendes større gravsteder ved ansøgning. Gravstederne placeres rundt om udpegede træer, og træerne vil blive markeret med et diskret skilt/plade med identifikationsnummer. Der må ikke være anden beplantning på gravstedet end den for skoven naturligt fremkommende. Det vil derfor ikke være tilladt at lægge blomster eller lignende ved gravstedet, hverken ved urnenedsættelsen eller senere. Gravstedet kan dog markeres med minimal skiltning med naturmæssigt materiale i naturmæssigt fremtoning, f.eks. en lille sten med navn eller initialer.


Ansøgerne foreslår, at de opretter en virksomhed, som skal stå for driften og administrationen. Virksomheden vil således stå for kontakt til pårørende, formidling af relevant materiale, grave og tildække huller, bistå alle nedsættelser, gravprotokol, rådgivning opkrævning af betaling m.m. De forventer, at der vil blive begravet mellem 10 og 15 personer om året.


Det er Byrådet, der fastsætter taksten for, hvor meget der må opkræves for et gravsted. Ansøgerne foreslår, at prisen fastsættes til kr. 9.900 i de første 4-5 år, og herefter kr. 8.000. Til sammenligning kan det oplyses, at prisen på skovbegravelse i Horsens er kr. 5.900. En urnebegravelse på en kirkegård i Fredericia Kommune er kr. 5.750. Ansøger oplyser, prisen indeholder en udvidet mulighed for kontakt med pårørende samt indregnet prisen for urnenedsættelser i weekenden. Dette er en tillægsydelse i Horsens. Den reelle pris i Horsens er derfor omkring kr. 8.000.


Herudover oplyser, ansøger, at prisen ikke kan sammenlignes med en kirkebegravelse. Der vil være tale om et nicheprodukt, som ikke konkurrerer med kirkelig begravelse. 


Taksten skal godkendes hvert år af Byrådet.


Der vil skulle oprettes et sæt vedtægter, som regulerer brugen af området. Vedtægterne vil blandt andet regulere udlægning af gravsteder, betaling og urnenedsættelser. Vedtægterne vil være på sædvanlige vilkår. Herudover skal der laves en forpagtningsaftale på skoven, da det er kommunen, der skal have brugsretten over arealet, og der skal oprettes en driftsaftale vedrørende drift og vedligeholdelse af begravelsespladsen. Forpagtningsaftalen vil være på sædvanlige vilkår. Endelig skal der udarbejdes en databehandleraftale.


Den kommunale godkendelse er betinget af, at Kirkeministeriet efterfølgende godkender placering og vedtægter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fællessekretariatet vurderer, at det ansøgte kan imødekommes. Risikoen for Fredericia Kommune vurderes som minimal, idet hele driften kan varetages af 3. mand uden risiko for kommunen.


Det kommunale tilsyn vurderes at være på ca. 5 timer årligt.


Skulle projektet vise sig ikke at være rentabelt eller på anden måde ikke at kunne fortsætte, vil aktiviteten kunne indstilles. Kommunens forpligtelse vil så være at føre tilsyn med, at gravpladsen ikke forstyrres i 10 år, samt opbevaring af begravelsesprotokol i samme periode.


Projektets økonomi er gennemgået af administrationen. Der er visse poster såsom markedsføring og personaleomkostninger, der synes at være i den høje ende. Ligeledes er der lavet sammenligning af prisen i forhold til Horsens skovbegravelsesplads, og prisen vurderes at være i den høje ende. Det er dog en betingelse fra skovejer, at prisen fastsættes til det ansøgte for, at projektet gennemføres. Skovejer er dog indstillet på, at prisen nedsættes i forbindelse med den årlige takstgodkendelse, hvis projektet genererer flere indtægter end budgetteret

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at der meddeles landzonetilladelse til etablering af urnebegravelsesplads, hvis der ikke indkommer væsentlige bemærkninger i naboorienteringen, og under forudsætning af, at Byrådet godkender etableringen af urnebegravelsespladsen.


Fællessekretariatet indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. At etableringen af urnebegavelsespladsen godkendes, på betingelse af:
    1. At arealet forpagtes af kommunen vederlagsfrit
    2. At der deklareres en fredningsperiode på 10 år efter forpagtningsaftalens ophør
    3. At Kirkeministeriet godkender placering og vedtægter

  1. At Byrådet delegerer kompetencen omkring tilsyn og administration til administrationen.

  1. At Byrådet fastsætter taksten for 2018 til kr. 9.900

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 19-09-2018

Godkendt som indstillet.

Punkt 119 Fredericia Teater, garanti for kassekredit

Sagsresumé

Sagen drejer sig om en anmodning fra Fredericia Teater om at Fredericia Kommune overfører deres garanti for teatrets nuværende kassekredit i Spar Nord Bank til en ny tilsvarende kassekredit i teatrets nye bankforbindelse.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Teater har ved mail anmodet Fredericia Kommune om at overføre kommunens garanti for teatrets nuværende kassekredit i Spar Nord Bank til teatrets nye daglige bankforbindelse, Arbejdernes Landsbank.


Fredericia Byråd godkendte tilbage i oktober 2009 at afgive garanti for Fredericia Teaters kassekredit på 1,5 mio. kr. i Middelfart Sparekasse, som dengang var teatrets bankforbindelse.


Senere i maj 2014 overførte teatret deres daglige bankforretninger til Spar Nord Bank og fik i den forbindelse byrådets godkendelse til at kommunen garanterede for tilsvarende kassekredit i ny bankforbindelse.


Nu har teatret så atter ønsket at skifte bank og anmoder derfor kommunen om at overføre nuværende garanti for kassekredit i Spar Nord Bank til ny tilsvarende garanti for kassekredit i Arbejdernes Landsbank.

Økonomiske konsekvenser

Ingen konsekvenser

Vurdering

Kommunens økonomiske forpligtelse ved at afgive garanti for kassekredit i Arbejdernes Landsbank vurderes ikke at være forbundet med større risiko end nuværende garanti afgivet for tilsvarende kredit i Spar Nord Bank.


Det er dog alene Fredericia Byråd, der kan godkende at der afgives garanti, også selvom en sådan træder i stedet for en tilsvarende tidligere afgivet garanti.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at Fredericia Byråd godkender, at garanti for teatres kassekredit i Spar Nord Bank overføres til garanti for tilsvarende kassekredit i teatrets nye bank, Arbejdernes Landsbank

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Anbefales.

Punkt 120 Støtte til Frivillige sociale arbejde - Servicelovens § 18 - 1. uddeling i 2019

Sagsresumé

I henhold til Servicelovens § 18 og i overensstemmelse med Fredericia Kommunes frivilligpolitik, skal der uddeles tilskud til frivilligt socialt arbejde.


Økonomiudvalgets beslutning om fordelingen af midlerne træffes på baggrund af indstilling fra den politiske gruppe, der er nedsat med henblik på idéudvikling i forhold til civilsamfundet, herunder revurdering af anvendelsen af § 18 midlerne.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Servicelovens § 18 og i overensstemmelse med Fredericia Kommunes frivilligpolitik, skal der uddeles tilskud til frivilligt socialt arbejde. Der har været annonceret i Elbobladet i januar måned med ansøgningsfrist d. 15. september 2018.


Byrådet besluttede på sit møde d.23. april 2018 at nedsætte en politisk gruppe, der skal se på dels samarbejdet mellem kommunen og civilsamfundet generelt på de store velfærdsområder, dels foretage en vurdering af de gældende retningslinjer for uddeling af § 18 midlerne (Serviceloven). Samtidig blev det besluttet, at flytte kompetencen til at træffe beslutning om fordeling af paragraf 18 midlerne til Økonomiudvalget. Økonomiudvalgets beslutning om fordelingen af midlerne træffes på baggrund af indstilling fra den politiske gruppe.


Det politiske udvalg har afholdt møde d. 21. september, hvor de ansøgninger, der er indkommet til 1. ansøgningsrunde vedrørende 2019 er behandlet. Det politiske udvalgs anbefalinger fremsendes til Økonomiudvalget forud for mødet d. 1. oktober.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2019 afsat 1.077.000 kr. til § 18, heraf er der forud disponeret et beløb til Stedet – Krisecenter for mænd på 225.000 kr., og til Fredericia-Middelfart Selvhjælp i henhold til gældende samarbejdsaftale på 75.000 kr.


Den resterende pulje er i overensstemmelse med de vedtagne retningslinjer fordelt således:


Reserveret til Frivilligfest og dialogmøder    70.000 kr.

Pulje 1 (65% af restbeløbet  459.550 kr.

Pulje 2 (30% af restbeløbet)  212.100 kr.

Akutpuljen  35.350 kr.


Der er således 671.650 kr. til uddeling i 1. uddelingsrunde 2019.

Overskydende midler anvendes ved 2. uddeling i foråret 2019.

Vurdering

Vurderingen fremgår af oversigten over ansøgerne, der fremsendes forud for mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Økonomiudvalget på baggrund af indstillingen fra den politiske gruppe beslutter, hvilke ansøgere der skal tildeles støtte og med hvilket beløb.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Økonomiudvalget godkendte indstillingen fra den politiske gruppe (indstillingen er vedhæftet som bilag til referatet).

Punkt 121 Fredericia Teater - budgetopfølgning 2. kvartal 2018

Sagsresumé

Fredericia Teater har fremsendt budgetopfølgning for 1. halvår 2018 som udviser et underskud på kr. 3,753 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Fredericia Teater har fremsendt budgetopfølgning for 1. halvår 2018.

Regnskabet for perioden udviser et underskud på 3,753 mio. kr.


Produktionsomkostningerne udviser en positiv budgetafvigelse på 11,240 mio. kr. hvorimod personaleudgifterne overskrider budgettet med 16,236 mio. kr.


Underskuddet vil, jf. Fredericia Teater, blive indhentet ved at reducere i produktionsomkostninger- og driftsudgifter i resten af året, og der er blevet truffet de nødvendige dispositioner for at overholde personalebudgettet fremadrettet. 

Årets resultat forventes at være tæt på 0,- mod et forventet overskud på 1,170 mio. kr.


Overskridelsen af budgettet pr. 1. halvår 2018 vil, jf. Fredericia Teater, blive indhentet ved bl.a. ovenstående tiltag og et forventet større antal solgte billetter til forestillingen ”Tarzan”. (Forsalg til ”Klokkeren fra Notre Dame” var 35.000 billetter og til ”Tarzan” er forsalget 3 uger før præmiere på 45.000 billetter).

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Budget & Analyse tager det fremsendte budgetopfølgningsmateriale til efterretning.

Indstillinger

Økonomi & Personale indstiller


1.  at budgetopfølgningen for Fredericia Teater, 1. halvår 2018 tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2018

Taget til efterretning.

Punkt 122 Møllersmindevej (Lukket)

Punkt 123 DanmarkC (Lukket)

Punkt 124 Sivvænget - Pjedsted (Lukket)