Økonomiudvalget - 02-09-2019

Referat
Dato:
Mandag, 2 september, 2019 - 17:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 29 august, 2019 - 10:00
Referat publiceret:
Tirsdag, 3 september, 2019 - 15:00

Punkt 120 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller at dagsordenen godkendes.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Godkendt

Punkt 121 2. budgetopfølgning 2019 for Økonomiudvalget

Sagsresumé

Koncern- og stabsområderne forventer i 2019 netto at have et merforbrug på 17,9 mio. kr. på Økonomiudvalgets andel af servicerammen, hvilket er en forværring på 2,3 mio. kr. sammenlignet med 1. budgetopfølgning.  

Merforbruget på de 17,9 mio. kr. skyldes udfordringer på en række af udvalgets aktiviteter. Af de største områder med forventede afvigelser kan nævnes jobcenter, ejendomsdrift inkl. sundhedshus, branding og bosætning m.v. Forværringen i forhold til 1. budgetopfølgning kan primært henføres til indregning af yderligere efterbetaling på 2,6 mio. kr. for sideaktiviteter 2017-2019 til TrekantBrand.

Koncern- og stabsområderne forventer i 2019 at have et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. i forhold til anlægsloftet. Det forventede mindreforbrug er et udtryk for den ”luft” der er i forhold til kommunens samlede anlægsloft efter 2. budgetopfølgning. 

I konsekvens af forventet forskydning af anlægsprojekt vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej er der på finansielle poster en forventet mindre låneoptagelse i 2019 på 28,2 mio. kr.

I budgetopfølgningen indstilles til byrådet, at der på serviceudgifterne flyttes 0,1 mio. kr. fra Børn- og Skoleudvalget. På skattefinansieret anlæg søges om en tillægsbevilling på -0,9 mio. kr. som vedrører nulstilling af investeringspuljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives en status på kommunens økonomi på hvert økonomiudvalgsmøde. Udvalgets økonomi gennemgås mere detaljeret ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncern- og stabscheferne økonomien for deres respektive områder.  

Efter gennemgang og behandling i udvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.  

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme. 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter og anlæg. 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.  

Tabel 1 

Mio. kr. 

Ramme 

Forventet regnskab 

Serviceudgifter 

 360,8

 378,7

Anlægsloft  

 126,9

126,4

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.  

Tabel 2 

Mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Forventet regnskab 

Økonomiudvalget 

-3.154,9

-3.195,8

-3.153,1

Skatter og generelle tilskud

-3.618,5

-3.618,5

-3.618,5

Serviceudgifter 

360,0

363,4

378,7

Øvrig drift 

-16,4

-11,7

-11,7

Renter

0,8

-2,1

-2,1

Anlæg skattefinansieret

53,7

53,2

52,3

Jordforsyning/Danmark C

59,0

77,9

77,9

Finansielle poster

6,6

-58,0

-29,8

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på udvalgets budgetramme på i alt -40,9 mio. kr. kan primært henføres til følgende hovedposter:

  • Byrådets beslutning om forskydning af anlægsprojekter
  • Danmark C  -  Taulov Dryport ombygning af kryds og jordlægning af el-ledning
  • Budgettilretning for udarmortiserede lån på ældreboliger
  • Opkrævning af garantiprovision
  • Forskydning af låneoptagelse som følge af udskudte anlægsprojekter fra 2018

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning den 29. april 2019. Oversigt over udvalgets opsparede midler og gæld for 2018 på serviceudgifterne er vedlagt som bilag 1.

I budgetopfølgningen indstilles til byrådet, at der på serviceudgifter søges flyttet 0,1 mio. kr. fra Børne- og Skoleudvalget til Økonomiudvalget til husleje Herslev Børnehave.

På skattefinansieret anlæg søges om en tillægsbevilling på -0,9 mio. kr. som vedrører nulstilling af investeringspuljen.

 Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag 2 til orientering. 

Vurdering

Serviceudgifter 

 Økonomiudvalgets 2. budgetopfølgning viser et forventet merforbrug på 17,9 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. 

De primære forklaringer på det forventede merforbrug er i hovedtræk

  • Drift af sundhedshuset og ejendomsdrift i øvrigt med 5,5 mio. kr.
  • Jobcenter, løn og lægeerklæringer med 5,0 mio. kr. Forventes at være i balance fra 2020.
  • Brandingpulje, bosætning, Visit Krydstogter, ikke realiserbart indtægtskrav på konsulentydelser, valg, advokatbistand og implementering af monopolbrud med i alt 6,2 mio. kr.
  • Udmøntning af finansieringskrav, manglende provenu for byggesagsgebyr m.v. med 4,3 mio. kr.
  • Ekstra afregning for sideaktiviteter TrekantBrand for perioden 2017-2019 med 3,6 mio. kr., der var i 1. budgetopfølgning indregnet forventning på 1,0 mio. kr. vedrørende 2017.
  • Mindre nettoudsving samt delvis finansiering inden for egen ramme, primært vakancer og IT-puljemidler samlet -6,7 mio. kr.

Bufferpuljen på 25 mio. kr. er nulstillet, og er anvendt til delvis finansiering af det samlede forventede merforbrug på serviceudgifterne.

Der arbejdes løbende i administrationen med udgiftsdæmpende tiltag, der kan reducere det forventede merforbrug i 2019, bl.a. kan nævnes handleplaner på beskæftigelsesområdet med henblik på at skabe balance, ansættelsesstop på administrationsområdet, mulighed for eventuel udskydelse af aktiviteter, optimeringsmuligheder på ejendomsdrift og ekstern husleje. Derudover sker der en gennemgang/vurdering af en række afsatte puljemidler, som eventuelt vil blive fremlagt til politisk behandling ved forslag om justering af fastlagt service-/aktivitetsniveau.

Anlæg 

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019.  

Udover den indarbejdede nulstilling af investeringspuljen er der ikke yderligere ændringer til anlægsbudgettet. Afvigelsen på 0,5 mio. kr. på anlægsloftet er et udtryk for den samlede ”luft” i forhold til anlægsloftet for hele kommunen.

 

Finansielle poster 

Afvigelsen på finansielle poster på 28,2 mio. kr. kan alene henføres til forventet mindre låneoptagelse fordi anlægsmidler vedrørende etablering af nyt genbrugscenter og –plads forventes udskudt.

Indstillinger

Økonomi og Personale og koncernområdet indstiller  

  1. At resultatet af 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Byrådet 
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning 

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Godkendt

Punkt 122 2. budgetopfølgning 2019 for Fredericia Kommune

Sagsresumé

Den foreløbige 2. budgetopfølgning 2019 blev drøftet på økonomiudvalgets møde den 12. august 2019, her følger den endelig samlede 2. budgetopfølgning.

Budgetopfølgningen viser et forventet pres på serviceudgifterne med i alt 44,1 mio. kr., mens øvrige områder forventes at balancere.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget får den aktuelle status på kommunens økonomi på hvert møde. Herudover gennemgås den samlede økonomi ved tre årlige politiske budgetopfølgninger fra fagudvalgene. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncern- og stabscheferne økonomien for deres respektive områder.

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af den samlede økonomi i forhold til rammerne på hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser kommunens samlede serviceramme og anlægsloft samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

2.272,1

2.316,2

Anlægsudgifter

235,7

235,2

 

Nedenstående tabel viser kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.

 

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Skatter og generelle tilskud

-3.618,5

-3.618,5

-3.618,5

Serviceudgifter

2.272,1

2.276,1

2.316,2

Øvrige driftsudgifter

1.019,3

1.023,6

1.023,4

Renter

0,8

-2,1

-2,1

Resultat af ordinær drift

-326.3

-320,9

-281,0

Anlæg

120,2

161,0

160,6

Resultat, skattefinan-sieret ordinær drift

-206,2

-159,9

-120,4

Jordforsyning/DanmarkC

87,6

95,4

95,4

Brugerfinansieret område

53,1

82,1

46,0

Resultat for finansielle poster

-65,5

17,6

21,0

Finansielle poster

12,1

-51,8

-23,8

Resultat i alt

-53,4

-34,2

-2,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på det samlede resultat på i alt 19,2 mio. kr. kan primært henføres til følgende hovedposter:

  • Byrådets beslutning om forskydning af anlæg
  • Brugerfinansieret område, primært forskydning af anlæg fra 2018
  • Danmark C – Taulov Dryport ombygning af kryds og jordlægning af el-ledning
  • Budgettilretning for udarmortiserede lån på ældreboliger
  • Opkrævning af garantiprovision
  • Forskydning i låneoptagelse som følge af udskudte projekter fra 2018

 

Budgetopfølgning giver anledning til at indstille til Byrådet om følgende korrektioner til budgettet:

Der søges i 2. budgetopfølgning Byrådet om tillægsbevillinger på serviceudgifterne:

  • 3,3 mio. kr. vedrørende implementering af Fælles Sprog III. Finansieres ved fremrykning af midler fra budget 2020

Der søges i 2. budgetopfølgning Byrådet om tillægsbevillinger på -0,9 mio. kr. på anlægsudgifterne, som er fjernelse af investeringspuljen.

Der søges i 2. budgetopfølgning om flytning af:

  • 1,3 mio. kr. fra Sundhedsudvalget til Senior og Handicapudvalget vedrørende forebyggende hjemmebesøg og seniorkurser. Flytningen er permanent
  • 0,1 mio. kr. fra Børne- og Skoleudvalget til Økonomiudvalget vedrørende husleje fra Herslev Børnehave

Der søges i 2. budgetopfølgning om frigivelse af:

  • 52 mio. kr. til projekt vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej
  • 4 mio. kr. til renovering af Hannerup Pleje og Rehabilitering
  • 1 mio. kr. til anlæg vedrørende bygningsmæssige vedligeholdelse af Vidensparken

På finansielle poster forventes en mindre lånoptagelse på 28,2 mio. kr., som skyldes forskydning i anlægsprojektet vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads til Industrivej.

 

Til orientering er en opgørelse over Spar/lån fra budget 2018 samt Status på politiske tiltag vedlagt som bilag på sagen.

Vurdering

Serviceudgifter

Økonomiudvalget blev på møde den 12. august 2019 præsenteret for den foreløbige budgetopfølgning, som viste, at Fredericia Kommune grundlæggende har en sund økonomi. Der er dog tegn på, at kommunen står overfor et pres på økonomien, som rækker frem i årene.

Det er primært den ændrede demografiske sammensætning i kommunen, som presser kommunens økonomi. Økonomiudvalget besluttede på mødet den 12. august 2019 for at imødegå det stigende udgiftspres, at igangsætte budgetlægningen for 2020 med en ambition om retvisende budgetter, der tager højde for den demografiske udvikling samt skabe mulighed for fortsat udvikling af kommunen og sikring af ressourcer til at investere i kernevelfærden.

Udgifterne i 2019 til det stigende antal børn, ældre, syge, handicappede og udsatte grupper betyder, at 2. budgetopfølgning viser en forventet overskridelse af servicerammen på 44,1 mio. kr.

Serviceudgifterne viser et forventet merforbrug på 44,1 mio. kr., hvor presset på velfærdsområderne fremgår, mens især Økonomiudvalgets ramme også er under pres:

  • Senior- og Handicapudvalget, merforbrug på 23,1 mio. kr.
  • Social- og Beskæftigelsesudvalget, merforbrug på 8,9 mio. kr.
  • Børne- og Skoleudvalget, merforbrug på 12,4 mio. kr.
  • Sundhedsudvalget, merforbrug på 1,6 mio. kr.
  • Økonomiudvalget, merforbrug på 17,9 mio. kr.
  • Kultur- og Idrætsudvalget, merforbrug på 3,5 mio. kr.
  • Uddannelsesudvalget, forbrug på 1,5 mio. kr.
  • By- og Planudvalget, mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
  • Miljø- og Teknikudvalget, merforbrug på 0,4 mio. kr.

 

Det samlede resultat for udvalgene er modregnet bufferpuljen på 25 mio. kr., som dermed er brugt til finansiering af merforbruget.

 

Øvrig drift

På beskæftigelsesområdet forventes budgettet overholdt, såfremt Fredericia Kommune kan følge udviklingen på landsplan, hvor beskæftigelsen stiger.

Udviklingen følges tæt, da Fredericia Kommunes budget justeres i forhold til udviklingen på landsplan, hvilket betyder, at stiger beskæftigelsen på landsplan vil budgettet falde tilsvarende. Der er på den baggrund udsigt til, at kommuneaftalen vil betyde en negativ regulering af budgettet i Fredericia Kommune.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering

Ved 2. budgetopfølgning forventes den kommunale medfinansiering at balancere – der vil dog komme en efterregulering af 2018, som på nuværende tidspunkt ikke er kendt.

 

Indskud Landsbyggefonden 

Der er indregnet et forventet mindreforbrug på 0,2 mio. kr. på midler afsat til kommunens eventuelle andel af udgifter til skimmelsvampsager i boligforeninger.

 

Anlæg

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019.  

Uddannelsesudvalget søger om frigivelse af 0,7 mio. kr. fra 2018 samt overførelse af 0,3 mio. kr. fra servicerammen til vedligeholdelse af Vidensparken.

Udover den indarbejdede nulstilling af investeringspuljen er der ikke yderligere ændringer til anlægsbudgettet. Afvigelsen på 0,5 mio. kr. på anlægsloftet er et udtryk for den samlede ”luft” i forhold til anlægsloftet for hele kommunen.

Brugerfinansieret anlæg

Der er indregnet et forventet mindreforbrug på 36,1 mio. kr., som primært kan henføres til forskydning på anlægsprojektet vedrørende flytning af genbrugscenter og – plads på Industrivej.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At resultatet af 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Byrådet 
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Anbefales

Punkt 123 Boligkontoret søger om godkendelse af grundkøb i afd. 502

Sagsresumé

Boligkontoret Fredericia søger Fredericia Kommune om Byrådets godkendelse af grundkøb af matriklen 541a, Fredericia byggegrunde, beliggende Dronningensgade 76, 7000 Fredericia.

Sagsbeskrivelse:

Boligkontoret Fredericias afdeling 502, Østerbo står over for en større renovering og ombygning af afdelingen og udearealerne. I forbindelse med renoveringssagen, er det blevet afdækket, at den matrikel som afdelingen i dag bruger som indkørsel, parkeringsplads og legeplads er ejet af Region Syddanmark. Efter at Region Syddanmark ikke længere har vagtværelser i afdelingen - og dermed ikke har nogen interesse i at eje grunden, har Boligkontoret Fredericia henvendt sig vedr. et køb, eftersom et salg til anden side vil betyde store problemer med adgang til- og parkering i afdelingen.

Region Syddanmark har accepteret at sælge grunden til Boligkontoret Fredericia. Købesummen, udgør 1.843.750 kr. inklusiv moms. Regionen må kun sælge direkte til en boligorganisation hvis grunden vil blive anvendt til nybyggeri i boligorganisationen. Hvis Byrådet godkender køb af grunden, forpligter det dermed Fredericia Kommune til at støtte et mindre nybyggeri på grunden på sigt.

Grundkøbet skal sikre adgangsvejen til afdelingen på sigt. I forbindelse med den forestående renoveringssag, skal grundkøbet tillige sikre, at det er muligt at etablere hensigtsmæssig byggeplads på området.

Når renoveringssagen om nogle år er slut, ønsker Boligkontoret at bygge 6-8 nye boliger på en del af arealet. Derfor vil grundkøbet blive fordelt på renoveringssagen (med støtte og accept fra Landsbyggefonden) og en fremtidig byggesag i afdeling 502. 750.000 kr. vil indgå i renoveringssagen og understøttes driftsøkonomisk gennem Landsbyggefonden, fordi arealet er vigtigt for adgangsvejen til afdelingen. Når det, i løbet af nogle år, bliver aktuelt med en ordinær byggesag, vil restbeløbet på 1.093.750 kr. indgå i byggesagen som grundkøbesum.

Økonomiske konsekvenser

Idet nybyggeri på grunden ligger år ude i fremtiden, er det ikke muligt på nuværende tidspunkt, at beregne hvad det kommunale grundkapitalindskud vil udgøre. Grundkapitalprocenten har ikke været fast i de senere år, men er blevet forhandlet som en del af KLs aftale med Regeringen om kommunernes økonomi. Boligkontoret anslår selv, at den kommunale grundkapital vil udgøre ca. 2,2 mio.kr. hvis kommunen skulle give tilsagn til det nye byggeri i dag.

Vurdering

Under normale omstændigheder skal grundkøb til nybyggeri foregå i en særskilt - og økonomisk uafhængig - nyoprettet afdeling. Denne sag er dog speciel, idet grundstykket allerede indgår som en del af afdelingen og har gjort det igennem en årrække. Byrådet har, som tilsynsmyndighed, mulighed for at fravige princippet om køb i særskilt afdeling og dermed lade afd. 502 købe grunden jf. almenboliglovens § 16, stk. 2. Det kan ske, når det påtænkte nybyggeri på sigt vil udgøre en mindre andel af det samlede byggeri.

Det er Ejendomsafdelingens vurdering, at dispensation til køb i regi af afd. 502 kan gives, på grund af grundstykkets naturlige sammenhæng til afdelingen. Det skønnes endvidere forsvarligt, efter en vurdering af risikoen ved et fremtidigt byggeprojektet, sammenholdt med afdelingens og boligorganisationens økonomiske forhold. Dette underbygges også af, at Landsbyggefonden er bekendt med den særlige situation og har tilkendegivet at medtage 750.000 kr. af grundkøbesummen i renoveringssagen.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende at Boligkontoret Fredericia afd. 502 kan købe Dronningensgade 76 af Region Syddanmark for 1.843.750 kr. inklusiv moms.

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Anbefales

Punkt 124 Boligkontoret afd. 502 søger om godkendelse af licitationsresultat

Sagsresumé

Boligkontoret har afholdt licitation og er klar til at renovere og ombygge i afd. 502 i Dronningensgade og Fynsgade. Boligkontoret søger om Byrådets godkendelse af licitationsresultatet og det reviderede budget.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet og Landsbyggefonden godkendte i juni 2018 fysisk helhedsplan for de utidssvarende boliger i afdeling 502.  Helhedsplanen betyder, at boligerne bliver renoveret og 29 gamle vagtværelser, der i sin tid har været lejet ud til sygehuset, ombygges til 8 familieboliger. Derudover indebærer renoveringen bl.a. nye gavle, vinduer, udvendige døre, vand- og varmeinstallationer, altaner og nyt tag samt renovering af kloak og køkkener. Der etableres elevator i blokkene på Fynsgade og endelig arbejdes der med miljøet på udearealerne.

Projektet har nu været i licitation og Boligkontoret er klar til næste fase, som er Byrådets indstilling til Landsbyggefonden (skema B). Boligkontoret oplyser, at der dels forventes en højere indeksregulering på grund af prisudviklingen i byggebranchen - og der til er der merudgifter til lejetab, genhusning, byggeplads, miljøfremmede stoffer, lofter og kabelskabe. Boligkontoret har været i dialog med Landsbyggefonden om det reviderede budget og Landsbyggefonden har herefter øget støtten til afdelingen med 5,5 mio. kr.

Samlet set er der nu budgetteret 70,493 mio. kr. til projektet. 3,8 mio. finansieres af afdelingens egne midler samt fællespuljemidler fra Landsbyggefonden. Resten af anlægssummen skal lånefinansieres med kreditforeningslån.

Økonomiske konsekvenser

I renoveringssager hvor Landsbyggefonden er involveret, skelnes der mellem støttede og ustøttede realkreditlån. De støttede lån, er lån til ombygning og renoveringsarbejder som Landsbygefonden direkte støtter. De øvrige arbejder, der har karakter af at vedligeholdelsen føres up to date, finansieres med såkaldte ustøttede lån.

Kommunen skal stille 100 % garanti for de støttede lån – og Landsbyggefonden giver derefter kommunen 50% regaranti.

De støttede lån udgør 43,057 mio. kr. mens de ustøttede lån udgør 23,637 mio. kr. Kreditforeningen kan kræve en kommunal garanti på de ustøttede lån. Der var ikke krævet kommunegaranti ved skema A, men det har ændret sig, således at kommunen pt. skal garantere for 3,960 mio. kr. ud af de 23,637 mio. kr. Garantierne påvirker ikke den kommunale låneramme.

For at holde huslejen på et acceptabelt niveau har Landsbyggefonden bevilliget 1.000.000 kr. i særlig driftsstøtte til afdelingen. Heraf skal Fredericia Kommune finansiere 1/5, svarende til 200.000 kr. ligesom Boligorganisationen og realkreditforeningen betaler 200.000 kr. hver til puljen. De 200.000 kr. blev bevilliget ved sagens opstart i 2018 og er derfor allerede budgetteret. Beløbet påvirker ikke service- eller anlægsramme.

Vurdering

Renoveringen og ombygningen af boligblokkene samt arbejdet med udemiljøet vurderes at fremtidssikre bebyggelsen. Projektet er derudover i tråd med den områdefornyelse i Øgadekvarteret som Byrådet vedtog i 2017.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet indstiller følgende til Landsbyggefondens endelige godkendelse:

 

  1. Skema B med

a)       Støttede arbejder på 43,057 mio. kr.

b)       Ustøttede arbejder på 27,436 mio. kr.

 

  1. Låneoptagelsen med
    1. Støttede lån på 43,057 mio. kr. - med 100% kommunal garanti. Heraf giver Landsbyggefonden 50% regaranti (21,529 mio. kr.)
    2. Ustøttede lån på 23,637 mio. kr. – heraf med kommunal garantistillelse på 3,960 mio. kr.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Anbefales

Punkt 125 Aftale om rådighed over otte boliger hos Boligkontoret Fredericia

Sagsresumé

Fredericia Kommune har et aktuelt behov for boliger til flere familier med særlige behov. Boligkontoret Fredericia har indvilliget i at stille egnede boliger til rådighed - og efter god dialog, er der i fællesskab udarbejdet forslag til samarbejdsaftale.

Samarbejdsaftalen forelægges hermed til Økonomiudvalgets godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior og Handicap har været i dialog med Boligkontoret, fordi der opleves en stigende efterspørgsel efter større boliger til familier med særlige behov. Det drejer sig fx om familier med børn, der har behov for en bolig med niveaufri adgang eller ægtepar med plejebehov, hvor vi ikke selv råder over tilstrækkelig stor og egnet bolig. 

Aftalen med Boligkontoret giver Fredericia Kommune rådighed over otte boliger, der kan bidrage til at afhjælpe det akutte behov. 

Aftalen indgås på baggrund af almenboliglovens § 59, stk. 2. Det betyder, at kommunen hæfter for betaling af leje og eventuelle istandsættelsesomkostninger ved fraflytning, såfremt borgeren ikke selv kan betale. Mellem borgeren og Boligkontoret er lejeforholdet som ved alle øvrige lejeforhold.

Visitationen til de otte boliger sker via kommunens visitationsafdeling, der vurderer borgernes behov efter sædvanlig praksis.

Aftalen er vedhæftet som bilag til sagsfremstillingen og er blevet godkendt på bestyrelsesmøde i Boligkontoret Fredericia den 12. juni 2019.

Økonomiske konsekvenser

Med indgåelse af aftalen, forventes der kun i begrænset omfang at være risiko for at det påfører Fredericia Kommune udgifter. Det er kun tilfældet såfremt kommunens forpligtelse vedr. ikke-betalt leje eller fraflytningsomkostninger aktiveres. Hvis det skulle ske, vil udgiften blive afholdt indenfor Senior og Handicapudvalgets egen ramme.

Vurdering

Det er Ejendomsafdelingens vurdering, at aftalen med Boligkontoret lever op til almenboliglovens regler om aftalt anvisning.

Senior og Handicap vurderer, at de otte boliger kan afhjælpe den akutte mangel på passende boliger pt.

Indstillinger

Senior og Handicap samt Ejendomsafdelingen indstiller at Økonomiudvalget godkender aftalen med Boligkontoret Fredericia.

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Godkendt

Punkt 126 Forslag til lokalplan 366 Boliger ved Overmarken

Sagsresumé

Der opleves generelt en stigende efterspørgsel efter tæt-lav boliger. I Skærbæk ved Overmarken vil ejeren af et areal gerne udvikle området til netop denne boligtype, hvilket den gældende lokalplan ikke giver mulighed for. Der er derfor udarbejdet et lokalplanforslag, som skal muliggøre tæt-lav boligbebyggelse. Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Sagsbeskrivelse:

På By- og Planudvalgets møde d. 19. september 2018 blev det besluttet, at igangsætte udarbejdelsen af et lokalplanforslag for et område ved Overmarken i Skærbæk. Baggrunden herfor var dels en stigende efterspørgsel, dels et ønske fra ejeren af arealet, om at opføre tæt-lav bebyggelse, hvilket den eksisterende lokalplan ikke giver mulighed for.

Lokalplanens formål er således, at give mulighed for opførelse af åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse i området Overmarken, som er beliggende i den nordlige del af Skærbæk. Med lokalplanen fastlægges desuden bebyggelsesstruktur, vejadgang, bebyggelsens omfang og omfanget af grønne områder. Især ved anvendelse til tæt-lav boliger er det intentionen at planlægge for en attraktiv bebyggelse med et varieret udbud af boligtyper og –størrelser, indbydende og varierede fælles opholdsarealer og åbne grønne kiler, som formår at trække oplevelsen af det omkringliggende landskab ind i bebyggelsen.

Lokalplanområdet udgør ca. 37.000 m2 og må udstykkes til åben-lav boligbebyggelse med en minimumsgrundstørrelse på 700 m2 og til tæt-lav boligbebyggelse med en minimumsgrundstørrelse på 400 m2. Ved tæt-lav boligbebyggelse må ideelle andele af lokalplanområdets friarealer medregnes i grundstørrelsen. Den maksimale bebyggelsesprocent er hhv. 30 for åben-lav og 40 for tæt-lav.

Lokalplanen ligger inden for et område med drikkevandsinteresser og ligger i indvindingsoplandet for Skærbæk Vandværk. Lokalplanen udlægger ikke arealer til erhvervsformål men udelukkende til boligformål. Der forventes ikke fare for forureningen af grundvandet ved denne anvendelse, dog er der i lokalplanen indarbejdet bestemmelser, der sikrer at eksempelvis vejvand bortledes og ikke nedsives.

Gældende plangrundlag

Lokalplanområdet er i dag omfattet af Lokalplan 273 Område til boliger og erhverv ved Skærbæk Ringvej, etape 2, vedtaget d. 21. maj 2007 af Fredericia Byråd. Med vedtagelsen af lokalplan 366 ophæves lokalplan 273 for den del, der er omfattet af nærværende lokalplan.

Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplan 2017 – 2029.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplanforslaget skabes et plangrundlag, som kan sikre områdets fremtidige anvendelse som et attraktivt tæt-lav boligområde, der imødekommer den stigende efterspørgsel på denne boligform/type i Fredericia Kommune. Der er, i processen omkring udarbejdelse af forslag til bebyggelsesplan, arbejdet ud fra By- og Planudvalgets principper for byfortætning. Der har især været fokus på at opnå variation i boligtyper og –størrelser, god solorientering af boliger og placering af fælles fri- og opholdsarealer for at sikre gode rekreative muligheder, som tillige understøtter det sociale liv i bebyggelsen.

Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at lokalplan 366 ikke ændrer væsentligt i anvendelsen af området i forhold til den gældende lokalplan, hvorfor en frist på 4 uger til offentlig høring er passende og tillader rimelig tid til at informere offentligheden og til, at offentligheden kan forberede sig på og opnå reel deltagelse i processen.

Indstillinger

 Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan 366 udsendes i offentlig høring i 4 uger og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget.

Beslutning i By- og Planudvalget den 21-08-2019

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Anbefales

Punkt 127 Borgervejlederens årsberetning 2018/2019

Sagsresumé

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til byrådet. Årsberetningen 2018/2019 fremlægges til byrådets orientering.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden november 2014 haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af byrådet, og har til opgave at styrke dialogen mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder, samt at bidrage til en sikring af retssikkerheden i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed. Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system. Herigennem styrkes borgeren til at tage ansvar for egen situation.

Borgervejleder udarbejder hvert år en årsberetning til forelæggelse for byrådet. Størsteparten af henvendelserne vedrører fortsat Arbejdsmarkeds – og Borgerserviceområdet.

Alle fagudvalg er meget velkommen til at invitere borgervejlederen til dialog og fremlæggelse af erfaringer fra udvalgets områder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Borgervejlederen indstiller, at årsberetningen tages til efterretning.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Anbefales

Punkt 128 Program for budgetseminaret

Sagsresumé

Skitser til programmer for budgetseminaret den 20. og 21. september samt præsentationen af basisbudget og mulighedskatalog den 23. september fremsendes til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget vedtog den 12. august 2019 en justeret tidsplan for årets budgetlægning, hvor hovedelementerne bliver et retvisende basisbudget, analyser på udvalgte område, mulighedskatalog samt de politiske forhandlinger.

 

Analyserne skal præsenteres på et budgetseminar, der afholdes den 20. og 21. september. Basisbudget og mulighedskatalog præsenteres på et møde den 23. september. I det følgende er programmet for aktiviteterne skitseret:

 

Fredag den 20. september:

  • Budgetseminar fra 8.00 – 15.45
  • Frivilligt socialt arrangement fra 15.45 - 22.45
  • Præsentation af analyser
    • Temperaturmålingen
    • Senior og Handicap
    • Misbrug
    • Dagtilbud
    • Sundhedshuset

 

Der serveres frokost i løbet af dagen.

 

Lørdag den 21. september:

  • Budgetseminar fra 8.30 – 16.00
  • Præsentation af analyser
    • Transport
    • Trafik- og erhvervsudvikling
    • Parkering
    • Fredericia Vold
    • Byggesag
    • Campus
    • Organisationsændringer

 

Der serveres frokost i løbet af dagen.

 

Mandag den 23. september:

  • Temamøde fra 12.00 – 16.00 startende med frokost
  • Præsentation af basisbudget og mulighedskatalog

 

Detaljeret program for dagene udsendes, når vi nærmer os datoerne.

 

Endvidere kan der oplyses om, at KL afholder informationsmøder om kommuneaftalen på følgende tidspunkter:

  • Politisk informationsmøde rådhuset i Horsens den 10. september fra 16.30 – 18.00
  • Aktuel kommunaløkonomi (politikere og administration) i MesseC den 12. september fra 9.00 – 12.00

 

Evt. deltagelse i informationsmøder kan meddeles økonomi- og personalechefen. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at de skitserede programmer godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 02-09-2019

Godkendt

Punkt 129 Udbud af fælles hjælperordning i Region Syddanmark (Lukket)

Punkt 130 Udbudsstrategi (Lukket)

Punkt 131 Grunde på Sivvænget (Lukket)

Punkt 132 Eventuelt (Lukket)