Økonomiudvalget - 12-08-2019

Referat
Dato:
Mandag, 12 august, 2019 - 18:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 9 august, 2019 - 10:26
Referat publiceret:
Fredag, 16 august, 2019 - 13:34

Punkt 117 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at dagsordenen godkendes.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-08-2019

Godkendt.

Punkt 118 Foreløbig gennemgang af 2. budgetopfølgning

Sagsresumé

Med henblik på at have det bedst mulige beslutningsgrundlag til den kommende budgetlægning præsenteres Økonomiudvalget allerede nu for det foreløbige bud på 2. budgetopfølgning.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget behandlede på mødet den 17. juni 2019 årets 1. budgetopfølgning, som viste, at kommunens serviceramme er under pres med ca. 45 mio. kr. Hvis kommunerne under ét ikke overholder den samlede serviceramme, udløser det en sanktion i form af reduktion af bloktilskuddet.

 

I henhold til byrådets mødekalender skal 2. budgetopfølgning behandles på byrådets møde den 9. september 2019. Denne dato fastholdes. Udgiftspresset har imidlertid  betydning for den kommende budgetlægning, hvorfor Økonomiudvalget allerede nu præsenteres for en foreløbig udgave af budgetopfølgningen. Nyeste forbrugstal for juni og juli indgår i vurderingen af økonomien. 

 

Den foreløbig budgetopfølgning gennemgås på mødet.

 

Med hensyn til håndteringen af udgiftspresset på lang sigt henvises der til sagen om budgetprocessen på økonomiudvalgets dagsorden.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. at den foreløbige gennemgang af 2. budgetopfølgning tages til efterretning
  2. at resultatet af budgetopfølgningen inddrages i den videre budgetlægning

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-08-2019

Taget til efterretning.

Punkt 119 Budgetprocedure for budget 2020-2023

Sagsresumé

Aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2020 er forsinket som følge af folketingsvalget. Der lægges derfor op til drøftelse og fastlæggelse af en justeret tidsplan, herunder hvordan servicerammen overholdes.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget behandlede på mødet den 3. juni 2019 forslag til årets budgetprocedure og besluttede i den forbindelse mål for den kommende budgetlægning, en foreløbig tidsplan samt principper for udarbejdelsen af basisbudgettet. På mødet blev der gjort opmærksom på, at årets aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi formentligt ville blive forsinket som følge af folketingsvalget i juni, og at dette ville kunne få konsekvenser for årets budgetlægning. I denne sag er der lagt op til en drøftelse heraf herunder en håndtering af kommunens økonomiske situation.

 

Kommunens økonomi

I kommunens økonomiske politik har byrådet sat som mål, at der skal være balance i økonomien, og at kassebeholdningen skal være robust. Årets budgetopfølgninger har vist, at der er pres på kommunens driftsbudget – et pres som vil fortsætte i årene fremefter, medmindre der gribes ind. Udgiftspresset vil udfordre overholdelsen af servicerammen og dermed udsætte kommunen for risikoen for sanktioner.

 

På mødet gives der et bud på udgiftspresset på servicerammen i 2020 og frem. På baggrund af præsentationen kan Økonomiudvalget drøfte, hvordan dette håndteres i budgetprocessen.

 

Tidsplan

 KL har udmeldt følgende datoer til den kommende budgetlægning:

  • Primo september: kommuneaftale forventes forhandlet på plads
  • 12. september: KL afholder orienteringsmøde om aftalens indhold
  • Medio september: ministeriets udmelding om kommunernes bloktilskud
  • 5. november: frist for vedtagelse af det endelig budget

 

De udmeldte datoer medfører, at Økonomi og Personale tidligst kan have et basisbudget – og dermed det økonomiske udgangspunkt for den videre budgetlægning - klar sidst i september. Dermed kan 1. behandlingen ikke gennemføres den 9. september som oprindeligt planlagt i byrådets mødekalender.

 

Udover overholdelse af servicerammen bør budgetlægningen indeholde præsentation af igangværende analyser, investeringer i udvikling af kommunen samt medinddragelse af relevante interessenter i budgetprocessen.

 

Forslag til justeret tidsplan er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. at Økonomiudvalget drøfter håndteringen af udgiftspresset på serviceudgifterne i budgetlægningen
  2. at Økonomiudvalget godkender tidsplan for den kommende budgetlægning

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-08-2019

Fredericia kommune har grundlæggende en sund økonomi. I 2019 forventes et overskud, og likviditeten er god.

Men den ændrede demografi presser kommunens økonomi, hvilket særligt kan ses på øgede udgifter til flere børn, ældre, syge, handicappede og udsatte grupper. Flere fredericianere har brug for kommunens hjælp. Udgifterne til at fastholde serviceniveauet på velfærdsområderne er steget markant de sidste par år og har sat servicerammen under pres. Samtidig peger alt på, at denne udvikling vil fortsætte.

Selvom kommunens kassebeholdning er robust, betyder servicerammen, at det ikke er muligt blot at skrue op for udgifterne. De sidste års kortsigtede løsninger med ansættelsespauser og udskydelse af udgifter er heller ikke en varig løsning.

Basisbudgettet for 2020 skal sikre retvisende budgetter, så driften ikke skal være afhængig af opsparede midler, ligesom der skal tages højde for den demografiske udvikling.

For at kunne udvikle kommunen og sikre de nødvendige ressourcer til at investere i vores børn, ældre, syge, handicappede og udsatte borgere, er det nødvendigt at omprioritere indenfor kommunens samlede budget.

Forvaltningen får til opgave at udarbejde et mulighedskatalog på 95 mio. kr.

Forvaltningen har vide rammer til at pege på omprioriteringer. Alle udvalgsområder og forvaltningsenheder bringes i spil. Der kan foreslås smartere måder at løse opgaverne på, effektiviseringer, optimeringer, klogere kvadratmeter, sammenlægning og reduktion af stillinger og enheder, nedlæggelse og tilpasning af opgaver, reduktion i ledelseslag, konsulentforbrug og administration.

Forvaltningen fremlægger mulighedskataloget sammen med basisbudgettet efter en ny økonomiaftale mellem KL og regeringen er indgået. HMU bør inddrages i processen, inden kataloget fremlægges. Herefter sendes begge dele i høring. Budgetforhandlingerne starter efter høringsprocessen.

Tidsplanen (mødekalender) for den kommende budgetplanlægning blev godkendt.