Økonomiudvalget - 17-12-2018

Referat
Dato:
Mandag, 17 december, 2018 - 16:15
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 11 december, 2018 - 11:00
Referat publiceret:
Mandag, 17 december, 2018 - 22:00

Punkt 151 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 17-12-2018

Godkendt.

Punkt 152 Fredericia Kommunes organisation

Sagsresumé

I Budget 2019 blev der lagt op til en ny organisering af Fredericia Kommune. Ligeledes blev det besluttet at frigøre 8 mio. kroner på ledelse og administration til øget borgernær velfærd. Det anbefales, at der etableres en koncernmodel for kommunen bestående af 4 koncernområder og 4 stabe. I forlængelse heraf nedlægges der en direktørstilling, en lederstilling samt en administrativ konsulent. Samtidig høstes der gevinster ved udbud af IT, reduktion af puljer og effektivisering af stabe. Med omorganisering og gevinster er der fundet de 8 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I konstitueringsaftalen er det besluttet, at byrådet vil udvikle den samskabende organisation, hvor politikere, medarbejdere og borgere er sammen om at skabe løsninger. Byrådet tror på, at Fredericia Kommune skal drives og ledes ved nye samarbejdsformer, som kan styrke kvaliteten i opgaveløsningen og frigøre ressourcer til at imødegå behov hos borgerne.

I budgettet for 2019 har et enigt byråd endvidere besluttet, at der skal etableres en ny organisering af det sociale område og arbejdsmarkedsområdet, der går hånd i hånd med den nye politiske udvalgsstruktur. Målet er at skabe synergi mellem områderne, så fredericianerne i endnu højere grad vil opleve én indgang til kommunen.

Kommunaldirektøren har i et samarbejde med et eksternt konsulentfirma gennem en lang række interviews analyseret organisationen nærmere. På denne baggrund vurderes det, at kommunens drift og udvikling vil blive varetaget mest optimalt i en ændret ledelsesstruktur. Fremtidens opgaver kalder på en helhedsbaseret ledelse med kort fra politisk niveau til drift. Målet med koncernmodellen er at skabe en smidig og effektiv organisation, hvor den samlede koncernledelse tager ansvar for både egne koncernområder samt for organisationen som helhed.

Organisationen vil herefter bestå af følgende koncernområder:

  • Senior og Handicap
  • Social og Beskæftigelse
  • Børn og Unge (bestående af de eksisterende fagafdelinger Børn og Unge samt Familie- og Børnesundhed)
  • Teknik og Miljø

Endvidere er der følgende stabe i organisationen:

  • Økonomi og Personale
  • Politik og Kommunikation
  • Kultur og Idræt
  • Velfærdsinnovation og Sundhed

Den nye koncernmodel medfører, at der skal ske en reorganisering af stabene, så de i endnu højere grad understøtter realisering af de politiske visioner og strategier. Stabe under koncernområderne bør inddrages i reorganiseringen. Det indstilles, at ansvaret for reorganisering af stabene delegeres til kommunaldirektøren.

Organisationsændringen indebærer, at der nedlægges en stilling som direktør for vækst. Endvidere nedlægges der yderligere 1 lederstilling samt en administrativ konsulent. Chef for Økonomi og Personale vil fremadrettet være stedfortræder for kommunaldirektøren.

 

Materialet er sendt i høring i Fredericia Kommunes organisation og der er svarfrist fredag d. 14. december kl. 16.00.  Høringsmaterialet fremsendes til byrådet herefter.

Økonomiske konsekvenser

I forbindelse med arbejdet med den nye organisation peges der udover nedlægges af de tre stillinger ligeledes på gevinster ved udbud af IT, reduktion af puljer og effektivisering af stabe. Med omorganisering og gevinster er der fundet de 8 mio. kr., som blev indarbejdet i budget 2019, til finansiering af velfærdsløftet på børn og unge samt ældreområdet.

Finansieringen kan herefter specificeres som følger:

 

Mio. kr.

2019

2020

2021

2022

Nedlæggelse af direktørstilling

-1,4

-1,4

-1,4

-1,4

Nedlæggelse af lederstilling

-0,7

-0,7

-0,7

-0,7

Nedlæggelse af vakant stilling som administrativ konsulent

-0,5

-0,5

-0,5

-0,5

Besparelse udbud af IT

-1,8

-1,8

-1,8

-1,8

Pulje til strategisk HR reduceres

-0,1

-0,1

-0,1

-0,1

Ny beregning finansielle poster

-1,5

-1,5

-1,5

-1,5

Effektiviseringer ved reorganisering af stabe

-2,0

-2,0

-2,0

-2,0

Effektiviseringskrav til senere udmøntning

-8,0

-8,0

-8,0

-8,0

 

Fratrædelser af direktør og leder skal forhandles med de faglige organisationer. Evt. fratrædelsesgodtgørelse finansieres af den ikke-organisationsopdelte lønpulje.

Der afsættes 0,5 mio. kr. i 2019 til implementering af ny organisering og rekruttering af nye koncernchefer. Rekrutteringerne iværksættes straks.

Ved at udmønte en del af besparelsen på de finansielle poster sættes servicerammen under pres med 1,5 mio. kr. i 2019. Posten udlignes dog stort set af, at der i det oprindelige budget var afsat en post på 1,3 mio. kr. til modregning af parkeringsafgifter under serviceudgifterne. Det har efterfølgende vist sig, at beløbet betales ved modregning i bloktilskuddet.

Vurdering

Den samlede beskrivelse af den nye organisering er vedlagt i to bilag på sagen.

Beskrivelserne skal i høring i kommunens MED-system. Høringssvar lægges på sagen, når de foreligger.

Den nye organisering træder i kraft 1. januar 2019. Der vil dog være en implementeringsfase, hvor særligt rekruttering af de to nye koncernchefer bliver centralt. I perioden fra godkendelse til endelig ikrafttræden vil der, med inddragelse af MED-system og medarbejdere, blive arbejdet med placeringen af medarbejdere i den nye organisering.

Den nuværende chef for Pleje og Omsorg bliver ny chef for Senior og Handicap.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at:

  1. At den nye koncernmodel for organiseringen af Fredericia Kommune godkendes
  2. At der som følge af den nye koncernmodel nedlægges en direktørstilling, en lederstilling og en stilling som administrativ konsulent
  3. At finansieringen af velfærdsløftet på 8 mio. kr. udmøntes som beskrevet
  4. At der afsættes 0,5 mio. kr. i 2019 til implementering af ny organisering og rekruttering af nye koncernchefer
  5. At ansvaret for reorganiseringen af stabene delegeres til kommunaldirektøren og hermed også delegeres ansvaret for realiseringen af effektiviseringer

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 17-12-2018

Anbefales.

Aktivitetscentrene forbliver en del af Senior og Handicap.

Beslutning i Byrådet den 17-12-2018

Godkendt.

 

Høringssvarene er lagt på som bilag.

Bilag: