Økonomiudvalget - 17-12-2020

Referat
Dato:
Torsdag, 17 december, 2020 - 17:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Mandag, 21 december, 2020 - 11:45

Punkt 277 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Økonomiudvalget den 17-12-2020

 

Godkendt.

Punkt 278 Status på redegørelse

Sagsresumé

I sagen lægges der op til, at redegørelsen om grundsalg og håndtering af aktindsigter udarbejdes af advokatfirmaet Horten. Redegørelsen vil herefter blive behandlet på byrådsmødet den 25. januar 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 11. december, at der skal laves en redegørelse, der omfatter det samlede forløb omhandlende salg af Argentinervej 42 og forvaltningens håndtering af aktindsigter. Redegørelsen udarbejdes med ekstern juridisk bistand. Arbejdet er forankret i økonomiudvalget under ledelse af 1. og 2. viceborgmester.

 

Sideløbende med redegørelsen har Ankestyrelsen rettet henvendelse til kommunen og oplyst, at de er blevet opmærksomme på medieomtalen af borgmesterens grundkøb. De beder derfor kommunen om en udtalelse herom inden 6 uger.

 

Forvaltningen har været i dialog med advokatfirmaet Horten om opgaven. De har omfattende viden om de særlige regler der gælder for kommunerne og har bistået med en lang række sager af lignende karakter. På baggrund af dialogen, er det direktionens anbefaling, at Horten får opgaven. Opgaven organiseres ved, at alt relevant materiale herunder en kort beskrivelse af sagsforløbet sendes til advokaten, som herefter udformer den endelige redegørelse. Det vurderes, at redegørelsen herved får størst mulig legitimitet.

 

Forvaltningen har mulighed for at fremskaffe materialerne inden jul, hvorefter redegørelsen kan ligge klar medio januar. Den politiske behandling – herunder svaret til Ankestyrelsen – kan herefter behandles på byrådsmødet den 25. januar 2021.

 

Fredericia Kommune herved får størst mulig legitimitet om 

Økonomiske konsekvenser

Advokaten anslår, at honoraret for redegørelsen minimum vil udgøre 200.000 kr. Udgiften kan finansieres af kommunens budget til advokatomkostninger.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

1. og 2. viceborgmester indstiller

  • At advokatfirmaet Horten får til opgave at udarbejde redegørelsen, og at udgiften hertil finansieres af kommunens budget til advokatomkostninger
  • At redegørelsen behandles på byrådsmødet den 25. januar 2021
  • At redegørelsen danner grundlag for svaret til Ankestyrelsen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 17-12-2020

 

Godkendt med den tilføjelse, at måtte Horten, i forbindelse med undersøgelsen af sagen, blive opmærksom på andre forhold af relevans for vurderingen af sagen, skal disse forhold inddrages i Hortens undersøgelse og redegørelse.