Økonomiudvalget - 27-08-2018

Referat
Dato:
Mandag, 27 august, 2018 - 17:00
Hent som fil:

Punkt 92 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Godkendt.

Punkt 93 2. budgetopfølgning 2018

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.


Denne sag indeholder budgetopfølgningen for Økonomiudvalget og for hele kommunen. Der bliver samlet søgt om 39,5 mio. kr. i tillægsbevilling, heraf vedrører 36,3 mio. kr. Økonomiudvalgets eget område.

 

Den samlede konklusion af 2. budgetopfølgning er et forværret resultat med 84,1 mio. kr. i forhold til det vedtagne budget. Både serviceramme, overførselsudgifter og anlægsramme er under pres. Den gennemsnitlige likviditet overholder fortsat målene i den økonomiske politik, men ubalancen i økonomien kan på sigt sætte likviditeten under pres.


Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


Opfølgning på anlægsudgifterne er beskrevet i særskilt sag.


I bilaget ”Økonomisk oversigt 2. budgetopfølgning 2018” vises den aktuelle økonomiske situation efter 2. budgetopfølgning. Hovedtallene i budgetopfølgningen er gengivet i afsnittet økonomiske konsekvenser.

 

Budgetopfølgningens indhold

Samlet set ansøger udvalgene på den ordinære drift om tillægsbevillinger for i alt 35,8 mio. kr., heraf 34,5 mio. kr. på Økonomiudvalgets eget område.


Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2018 – hele kommunen specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:


Midtvejsreguleringen af kommunens bloktilskud udgør samlet 36,3 mio. kr., som primært vedrører lavere overførselsudgifter samt lavere pris- og lønfremskrivning end forventet i kommuneaftalen for 2018. 


Der søges om en tillægsbevilling på 5,7 mio. kr. vedrørende forsikrede ledige som følge af ændret skøn for antallet af forsikrede ledige.


På anlæg ansøges om, at bevilling på 2,0 mio. kr. vedrørende P-pladsen ved FIC fremrykkes til indeværende år.


Udover ovennævnte tillægsbevillinger indeholder budgetopfølgningen omplaceringer, herunder udmøntning af den centrale barselsfond samt flytning af budget mellem fagudvalg som konsekvens af styrelsesvedtægten.


Anlæg

Der er i budgettet afsat rådighedsbeløb til en række anlægsprojekter, der frigives iht. bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling”.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af budgetopfølgningen kan sammenfattes som følger:


Mio. kr. netto

2. budget-opfølgning ØK

2. budget- opfølgning i alt

Skatter og generelle tilskud

36,258

  36,258

Serviceudgifter

  -1,740

   -6,218

Øvrige driftsudgifter

 

  5,712

Resultat af ordinær drift

  34,518

  35,752

Anlæg

  5,800

  7,800

Resultat skattefinansieret område

  40,318

  43,552

Jordforsyning/Danmark C

  -5,800

  -5,800

Resultat før finansielle poster

  34,518

  37,752

Balanceforskydninger

1,794

1,794

Resultat i alt

36,312

39,546


-=udgift

+=indtægt


Vurdering

Kommunens samlede økonomi

Resultat i alt er forværret med 84,1 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. I forhold til 1. budgetopfølgning er det en forværring på 32,0 mio. kr. Forværringen dækker dels over forbrug af opsparede midler fra tidligere år dels tillægsbevillinger.


Serviceudgifter

Ved budgetopfølgningen er der udsigt til, at servicerammen overskrides med 29,8 mio. kr. Hvis kommunerne under ét overskrider den samlede serviceramme udløser det en sanktion. Hvis overskridelsen er af permanent karakter vil det give en ubalance i økonomien i de kommende år.


Det er særligt Senior- og Handicapudvalget samt Børn- og Skoleudvalget, som melder merudgifter ind ved budgetopfølgningen.


Allerede ved 1. budgetopfølgning var der udsigt til overskridelse af servicerammen. Byrådet besluttede på den baggrund følgende:

  • Stop for tillægsbevillinger
  • Holde igen med forbrug af opsparingen
  • Opslag af stillinger inden for administration og ledelse skal godkendes af kommunaldirektøren

Økonomi og Personale har været i dialog med alle fagafdelinger med henblik på en vurdering af effekten af de igangsatte tiltag. Et forsigtigt bud på effekten vil være, at overskridelsen kan reduceres med 15 mio. kr. I alt er der i skrivende stund 17 vakante stillinger inden for administration og ledelse. Det anbefales, at byrådet fortsat opfordrer til tilbageholdenhed med henblik på at nedbringe overskridelsen yderligere.


Vurderingen skal tages med et vist forbehold, da der fortsat er et stort efterspørgselspres på de kommunale velfærdstilbud, ligesom driftsøkonomien på sundhedshus og FIC ikke er tilpasset, og den politiske opgaveprioritering kun delvist er udmøntet.


Overførselsudgifter

Social- og Beskæftigelsesudvalget anmoder i budgetopfølgningen om en tillægsbevilling på 5,7 mio. kr. vedr. de forsikrede ledige.


Ved midtvejsreguleringen er bloktilskuddet reduceret med 23,6 mio. kr. i forventningen om faldende overførselsudgifter på landsplan i forhold til det aftalte i kommuneaftalen. Fredericia kan ikke leve op til denne udvikling men må i stedet konstatere et stigende udgiftsniveau. Samlet er den lokale udvikling 29,3 mio. kr. dårligere end landsudviklingen.


Fredericia er i forvejen hårdt belastet af et højt niveau på overførselsudgifter, og den seneste tids udvikling vil yderligere forværre dette. Byrådet har tidligere nedsat en analyseenhed, som bl.a. skal have fokus på den økonomiske udvikling. Budgetopfølgningen tydeliggør, at der er behov herfor.


Anlæg

I forbindelse med 1. budgetopfølgning besluttede byrådet, at en række projekter skulle udskydes til næste år, og at området skulle følges nøje og status løbende rapporteres til økonomiudvalget. De økonomiske konsekvenser er indarbejdet i forventningerne til årets resultat, og rapporteringen fremgår af særskilt sag på dagsordenen.


Likviditet

Det forventes, at den gennemsnitlige likviditet ved udgangen af 2018 vil udgøre 304,0 mio. kr. Den overholder hermed målene i den økonomiske politik. Likviditeten vil andet lige komme under pres i de kommende år, hvis merudgifterne på service- og anlægsudgifter er af permanent karakter.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:


  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til byrådet
  2. at der fortsat opfordres til tilbageholdenhed med henblik på at overholde servicerammen samt minimere overskridelsen af anlægsloftet
  3. at analyseenhedens analyseresultater anvendes i arbejdet med at forbedre økonomien på arbejdsmarkedsområdet

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.


Økonomiudvalget ser med tilfredshed på, at Fredericia Kommune har en sund økonomi, hvor der er mulighed for at udnytte servicerammen fuldt ud. Men udvalget er samtidig bekymret for, at der lige nu er udsigt til, at servicerammen overskrides, og at kommunen dermed risikerer en økonomisk sanktion. Det indstilles derfor, at ansættelser sættes på pause, indtil vi med sikkerhed ved, at kommunen ikke sanktioneres. HMU inddrages i fastlæggelse af rammerne for udmøntningen heraf. I tilfælde hvor ansættelse er nødvendig af hensyn til den fortsatte drift, kan kommunaldirektøren dispensere for pausen.

Punkt 94 Status på politiske ændringer til budget 2018

Sagsresumé

Resume:

I budget 2018-2021 indgik 87 tiltag, som Byrådet ønskede at igangsætte i 2018. I forbindelse med 2. budgetopfølgning er der udarbejdet en samlet oversigt over status på tiltagene.


79 tiltag er iværksat eller implementeret, mens 8 tiltag enten ikke er igangsat eller er udskudt til 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2018-2021 vedtog Byrådet 87 tiltag, som skulle igangsættes i 2018. Ud af de 87 tiltag er 72 tiltag som vedrører driften, mens 15 er anlægsprojekter. Der indgår i alt 11 evalueringer og analyser.


Både ved 1. og 2. budgetopfølgning fik fagudvalgene en oversigt over status på tiltag indenfor egen budgetramme, mens Økonomiudvalget ved 1. budgetopfølgning fik en samlet oversigt. Oversigterne var lagt på sagerne, som bilag.


På denne sag vedr. 2. budgetopfølgning, er angivelsen af status på tiltagene ændret fra den tidligere farvekoder til 3 nye kategorier; Iværksat, Implementeret/i drift og ikke igangsat. Ændringerne er foretaget på baggrund af tilbagemeldinger på den tidligere form. Formålet er at tydeliggøre status på tiltagene. Dette er ligeledes baggrunden for, at statussen fremadrettet er en særskilt sag i Økonomiudvalget og Byrådet.


Ud af de 87 tiltag er 32 er implementeret og i drift afsluttet, 47 iværksat og forløber efter planen. 8 tiltag er ikke igangsat, de 4 projekter er flyttet til 2019 på baggrund af Byrådets beslutning den 18. juni 2018 om udskydelse af udvalgte anlægsprojekter for at sikre overholdelse af anlægsrammen. For konkrete oplysninger om de enkelte tiltag henvises til bilag, som er vedlagt sagen.

Økonomiske konsekvenser

Eventuelle økonomiske konsekvenser indgår i den samlede budgetopfølgning, som er på dagsordenen d.d.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at 79 tiltag er igangsat og følger planen, mens der for 4 tiltag er udfordringer med implementeringen og 4 er udskudt til 2019.

Indstillinger

Budget og Analyse indstiller, at status for politiske tiltag i budget 2018 tages til efterretning

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 95 Bruttoanlægsramme - opfølgning pr. 2. budgetopfølgning

Sagsresumé

Byrådet besluttede i forbindelse med 1. budgetopfølgning, at bruttoanlægsrammen skulle følges nøje fremadrettet og at der skulle ske en løbende rapportering herom til Økonomiudvalget. Dette er rapporteringen i forbindelse med 2. budgetopfølgning.


Der er ikke forslag til yderligere justeringer og forventningen til anlægsprogrammet 2018 er stort set uændret i forhold til Byrådets prioritering ved 1. budgetopfølgning.

 

Sagsbeskrivelse:

I kommuneaftalen for 2018 er der aftalt et samlet anlægsniveau på 17 mia. kr. for kommunerne under ét. I forbindelse med budgetlægningsprocessen og fordelingen af rammen kommunerne imellem er Fredericia´s andel af bruttoanlægsrammen opgjort til 150,6 mio. kr.


I kommuneaftalen er der for bruttoanlægsrammen sanktion i forhold til at overholde aftalen i budgetsituationen, men der ikke er nogen sanktion i regnskabssituationen. I aftalen er er enighed mellem Regeringen og KL om, at aftaleoverholdelse er en central forudsætning.


Ved første budgetopfølgning udgjorde det korrigerede budget i forhold til bruttoanlægsrammen 295,2 mio. kr. Byrådet foretog en prioritering af anlægsprogrammet og udskød en række projekter til 2019, således at budgettet til bruttoanlæg herefter blev reduceret til 227,2 mio. kr. i 2018


Byrådet besluttede, at udviklingen i bruttoanlægsudgifterne skulle følges nøje i den kommende tid, administrationen skal anbefale om der er yderligere anlægsprojekter, der kan flyttes til 2019 og løbende rapportere herom til Økonomiudvalget.


I prioriteringen af anlægsprojekter blev aktiviteter for 10,2 mio. kr. vedrørende udvikling af sundhedshuset udskudt til 2019. Fredericia Sundhedshus er i rivende udvikling med nyt indgangsparti og løbende flytter flere og flere aktører ind og påbegynder deres dagligdag i huset. I forbindelse med 2. budgetopfølgning er forventningen, at årets aktivitet kan afholdes indenfor det aktuelle budget for 2018, men fremdriften i udviklingen af sundhedshuset samt hensyn til indgåede aftaler, kan betyde et behov for at fremrykke midler til 2018. Der vil blive orienteret om udviklingen i forbindelse med den løbende opfølgning og rapportering på bruttoanlægsrammen.


I forbindelse med 2. budgetopfølgning er status i forhold til bruttoanlægsrammen, at 2,0 mio. kr. vedrørende renovering af p-faciliteter ved Fredericia Idrætscenter, som i første omgang var udskudt til 2019, er foreslået rykket tilbage til gennemførelse i 2018.


Derudover er der ikke fra administrationen indmeldt forventninger om ændringer i forhold til det af Byrådet prioriterede anlægsprogram ved 1. budgetopfølgning. Det vil sige, at det forventede regnskab i forhold til bruttoanlægsrammen aktuelt er på 229,2 mio. kr. Der er således tale om en overskridelse på 78,6 mio. kr. i forhold til Fredericia Kommunes udmeldte andel på 150,6 mio. kr. af den samlede anlægsramme.


Specifikation af projekterne i bruttoanlægsrammen er vedlagt som bilag.


Kommunerne indmelder i løbet af året forventninger til bruttoanlæg til KL, som følger udviklingen samlet set for alle landets kommuner  -  næste indmelding sker ultimo august måned.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Administrationen følger fortsat udviklingen nøje, også med henblik på om der er yderligere projekter, der helt eller delvist kan skydes.


Ny afrapportering præsenteres i henhold til Byrådets beslutning på næste udvalgsmøde.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at afrapporteringen tages til efterretning.

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Taget til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 96 Budgetforslag til 1. Behandling

Sagsresumé

Borgmesterens budgetforslag til byrådets 1. behandling

 

Sagsbeskrivelse:

 

I årets budgetprocedure har byrådet besluttet, at det er borgmesteren, som udarbejder et budgetforslag til byrådets 1. behandling. Budgetforslaget offentliggøres umiddelbart efter byrådets budgetseminar 27. august.


Budgetforslaget er efter økonomiudvalgets 1. behandling til høring blandt brugere, personale, interesseorganisationer m.m.

Økonomiske konsekvenser

Økonomiske konsekvenser fremgår af budgetforslaget.

Vurdering

Vurdering fremgår af budgetforslaget.

Indstillinger

Borgmesteren indstiller, at budgetforslaget fremsendes til byrådets 1. behandling og herefter danner grundlag for den videre budgetlægning.

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 97 Endelig vedtagelse af lokalplan 353 Boligområde, Skanseparken

Sagsresumé

Forslag til lokalplan 353 – Boligområde Skanseparken har været udsendt i offentlig høring i perioden 4. maj til 1. juni 2018. Der er indkommet to indsigelser fra henholdsvis boli.nu og Flemming Ørnskjold, som er nærmeste nabo til lokalplanområdet.


Indsigelserne er modsatrettede og drejer sig hovedsageligt om det grønne bælte, der adskiller Skanseparken og grundene langs Kløvervej.


Sagsbeskrivelse:

Lokalplanforslaget er udarbejdet på baggrund af en henvendelse fra boligforeningen boli.nu, som planlægger en omfattende renovering af bebyggelsen. Målet er at højne kvaliteten af boligområdet, og ønsket er derfor at få mulighed for at opføre et aktivitetshus, der kan danne rammen om forskellige fællesaktiviteter for områdets beboere, samt mindre bygninger og overdækninger til el-scootere, cykler og ophold og garager og carporte.


Området er mod nord, øst og vest omkranset af parcelhus- og rækkehusbebyggelser og mod vest af Kirstinebjergskolen og et mindre centerområde med bygninger til detailhandelsformål, vandværk og daginstitution. 


Offentlig høring

Lokalplanen har været udsendt i offentlig høring 4. maj – 1. juni 2018. I offentlighedsperioden er der indkommet tre bemærkninger, heraf en melding om ingen kommentarer.


Boli.nu ønsker, at bestemmelserne facadebeklædning lempes. De ønsker mulighed for at anvende forskelligartede facadeplader foruden aluminium kompositplader, pudset, vandskuret, blank murværk eller træbeklædning.


Boli.nu ønsker endvidere, at en bestemmelse om etablering af trægrupper langs lokalplanens østlige skel slettes. Boligselskabet har udarbejdet en plan for renovering og indretning af friarealerne, hvor yderligere beplantning ikke indgår.


Flemming Ørnskjold har indsendt indsigelse imod lokalplanen, idet han ønsker, at lokalplanen skal foreskrive et 8 m bredt beplantningsbælte langs planens østskel.


Flemming Ørnskjold har tidligere påpeget, at han mener, at der skal være et beplantningsbælte det pågældende sted, og han har klaget over, at boligselskabet ryddede det i 2013. Flemming Ørnskjold har vedlagt billeddokumentation for de gener, som han mener, at fraværet af beplantningsbæltet betyder for beboerne på Kløvervej, samt dokumentation for, at Byplanudvalget i 1962 krævede etablering af beplantningsbæltet i forbindelse med planlægningen af etageboligbebyggelsen.


Generne fra, at beplantningen er fjernet, omfatter ifølge Flemming Ørnskjold:

  • Indbliksgener (fra boligblokke samt færdsel og ophold på fællesarealer i det grønne område),
  • forblæste haver (pga. manglende afskærmende effekt fra tidligere beplantningsbælte),
  • støjgener (fra biltrafik og ophold på fællesarealer) og
  • lysgener (fra biltrafik og skråparkering).

Da Flemming Ørnskjold i forbindelse med fjernelsen af beplantningsbæltet henvendte sig til kommunen, blev det vurderet, at kommunen ikke har hjemmel til at kræve, at der er etableret et beplantningsbælte på stedet, da krav om et sådant ikke er tinglyst på arealet.


Flemming Ørnskjold fremfører endvidere ønske om, at parkeringsforhold langs stamvejen skærpes, og udtrykker ønske om, at eksisterende indretning i det grønne område langs stamvejen fjernes.


BaneDanmark tilkendegiver, at man ikke har bemærkninger til lokalplanforslaget.


Teknik & Miljø finder behov for at præcisere lokalplanen ved at tilrette kortbilag 5 ved at markere bæltet langs lokalplanens østskel som friareal jf. kortbilagets signaturforklaring.


Indsigelser med alle bilag er vedlagt indstillingen til orientering.


Historik om beplantningsbæltet

I 1960’erne planlagde Boligministeriet for en række almennyttige boligområder i Danmark. I den forbindelse blev der planlagt for Skanseparken, og der blev stillet en række krav til udførelsen af byggeriet. Blandt andet blev det fra Byplanudvalgets side foreskrevet, at der skulle etableres et 8 m bredt plantebælte langs boligområdets østskel. Som nævnt blev dette imidlertid ikke tinglyst på ejendommen.


Boligselskabet har i 2013 udført en renovering af Skanseparkens udearealer. I den forbindelse blev plantebæltet ryddet, og arealet blev indrettet med græsarealer, beplantning, parkering og opholdsarealer. Beplantningsbæltet er ikke nævnt i den eksisterende lokalplan.


Beboerne på Kløvervej, som er naboerne til arealet, blev ikke inddraget og opponerede mod denne renovering med baggrund i intentionerne fra 1962.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Flemming Ørnskjold og boli.nu’s indsigelser peger i modsatte retninger:


  • Flemming Ørnskjold opponerer mod, at et tidligere påbudt beplantningsbælte til afskærmning ikke fremgår af lokalplanforslaget, idet han oplever at fraværet af beplantningsbæltet har forringet kvaliteten af at bo på hans ejendom.

  • Boli.nu har investeret i arealet med baggrund i en beboerdemokratisk proces og har etableret grønne arealer og opholdsmiljøer.

Teknik & Miljø vurderer, at det ikke er muligt at pålægge boligselskabet at etablere beplantning i forbindelse med vedtagelsen af lokalplan 353, da en lokalplan ikke medfører handlepligt.


Etablering af beplantningsbælte og/eller trægrupper langs stamvejen i § 9 bør dog muliggøres. Ved at bevare bestemmelsen om beplantning i § 9.6 vil det i tilfælde af nybyggeri langs stamvejen være angivet, at der kan etableres afskærmende beplantning.


Det foreslås, at § 9.6 ændres til:


”Langs østsiden af stamvejen kan der etableres tæt beplantning/trægrupper eller enkeltstående træer. Arealet må ikke bebygges yderligere”.


Teknik & Miljø vurderer desuden, at der bør foretages følgende ændringer i lokalplanen på baggrund af de indkomne indsigelser:

  • § 5.9 præciseres til at angive, at der må etableres ”længdeparkering” på stamvejen. Oprindelig tekst angiver ”parkering”.

  • § 8.2 ændres fra at foreskrive blandt andet ”aluminium kompositplader” som facadebeklædning til at foreskrive blandt andet ”facadeplader”.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, 


  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at lokalplan 353 vedtages endeligt, idet lokalplanen tilrettes i overensstemmelse med ”NOTAT - Indkomne bemærkninger til Lokalplan 353 – Boligområde Skanseparken”, og idet administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser

Bilag

NOTAT – Indkomne bemærkninger til Lokalplan 353 – Boligområde Skanseparken.


LP 353 – samlede indsigelser – hvidbog


LP 353 – Boligområde, Skanseparken_Endelig

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-08-2018

Anbefales.

Punkt 98 Endelig vedtagelse af lokalplan 357 Erhverv, Lyngsodde ved Ballesvej

Sagsresumé

Forslag til lokalplan 357 – Erhverv, Lyngsodde ved Ballesvej har været udsendt i offentlig høring i perioden 4. maj til 29. juni 2018. Lokalplanen fastlægger områdets anvendelse til erhvervsformål og giver mulighed for opførelse af erhvervsbyggeri i miljøklasse 1-3 (kontorer, liberale erhverv, servicevirksomheder ol.).


Der er indkommet seks bemærkninger/indsigelser til forslaget primært omhandlende trafikale forhold og udsigt fra Lyng Kirke. Det vurderes, at indsigelserne ikke giver anledning til ændringer i lokalplanen.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplanforslaget er udarbejdet på baggrund af en henvendelse fra DLG, som ønsker at bygge deres hovedkontor på en grund, der ligger tæt på Den Nye Lillebæltsbro umiddelbart nord for motorvej E20. Kontorbyggeriet tænkes i første omgang at udgøre ca. 7.500 m2 for at kunne rumme op mod 300 arbejdspladser, mødefaciliteter mm. Der ønskes desuden mulighed for en evt. senere udvidelse.

 

Lokalplanområdet udgør et areal på ca. 42.700 m2 og afgrænses mod nord af Ballesvej, mod vest af Kystvejen, mod syd af dyrkede marker og mod øst af en skovmæssig bevoksning, Lyngsbo Lejrskole og Lillebælt. I umiddelbar nærhed findes boligområder med dels parcelhuse og tæt-lav rækkehusbebyggelse, rekreative arealer, enkelte ældre fritliggende ejendomme og et erhvervsområde med nyere domicilbyggerier. Sydøst for området ligger den gamle ammoniakhavn med de karakteristiske runde ammoniaktanke, som er ca. 32 m høje, og nordvest for området ligger Lyng Kirke. Lokalplanområdet ligger desuden inden for kirkeomgivelserne for Lyng Kirke.

 

Med forslag til lokalplan 357 er der udarbejdet et plangrundlag, som dels skal muliggøre opførelse af erhvervsbyggeri i miljøklasse 1-3, dels skal sikre en økologisk forbindelse mellem naturområderne øst for og nordvest for lokalplanområdet. Det skal endvidere sikre, at der ved opførelse af byggeri, tages behørigt hensyn til Lyng Kirkes landskabelige beliggenhed og udsigten til og fra kirken.

 

Forhold til kommuneplan 2017 – 2029

Anvendelsen til erhvervsområde er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Aflysning af gældende lokalplan og byplanvedtægt.

Lokalplanområdet vestligste del er omfattet af Lokalplan 50, vedtaget den 30. december 1981 af Fredericia Byråd. Den resterende del af lokalplanområdet er omfattet af Byplanvedtægt 01, vedtaget den 14. november 1979 af Fredericia Byråd. Begge planer udlægger området til boligformål.

Med vedtagelsen af Lokalplan 357 ophæves Lokalplan 50 og Byplanvedtægt 01 for den del, der er omfattet af lokalplan 357.

 

Offentlig høring

I høringsperioden er der indkommet syv bemærkninger/indsigelser fra bl.a. Lyng Kirkes menighedsråd, Haderslev Stift, Den Kongelige Bygningsinspektør, naboer og andre beboere. Indsigelserne og et sammenfattende notat er vedlagt som bilag.


Indsigelserne drejer sig primært om

-  Trafikforhold og

-  Udsigt fra Lyng Kirke


Trafikforhold:

Kontordomicilet vil kunne rumme op mod 400 ansatte, som skal benytte vejnettet i nærområdet. Beboerne er bekymret for, at det vil give anledning til en for stor belastning.


Udsigt fra Lyng Kirke:

Det fremføres, at udsigten over Lillebælt fra Lyng Kirke og dens næromgivelser vil blive domineret af det nye kontorbyggeri.

Økonomiske konsekvenser

Ballesvej, som er en privat fællesvej, er i dag en smal grusvej, som primært forsyner et mindre parcelhusområde og fungerer som adgangsvej for besøgende til Lyngsbo Lejrskole. Opførelsen af erhvervsbyggeri til 3-400 ansatte samt varelevering mv. vil betyde en væsentlig forøgelse i trafikken på Ballesvej samt på Kystvejen, som er en offentlig vej. Ballesvej vil derfor skulle udbygges, hvilket vil være uden omkostninger for kommunen. Til gengæld vil en trafiksanering på Kystvejen i form af hævet flade, hvor Ballesvej møder Kystvejen, og hastighedssænkende foranstaltninger i form af bump, muligvis være nødvendig.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at indsigelserne ikke giver anledning til ændringer i lokalplanen.


Fredericia Kommune har været i dialog med Haderslev Stift, Den Kongelige Bygningsinspektør og bygherre i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplan 357 og har afsøgt muligheder for alternative placeringer af byggefelterne. Det har ikke været muligt at flytte byggefelterne længere mod syd og vest.


Fredericia Kommune vurderer, at det byggeri, som lokalplanen muliggør, i fornuftigt omfang tilpasses landskabet og tager hensyn til udsigten fra Lyng Kirke.


Trafikale forhold udenfor lokalplanområdet kan ikke behandles med lokalplanen. Det må anerkendes, at projektet vil betyde en væsentlig forøgelse i trafikken på Ballesvej og Kystvejen. Det vil derfor være nødvendigt, at kommunen ser på mulighederne for en trafiksanering på Kystvejen, herunder f.eks. hastighedssænkende foranstaltninger og bearbejdning af krydset Ballesvej/Kystvejen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, 


  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at lokalplan 357 vedtages endeligt, idet administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser.

Bilag

NOTAT – Indkomne bemærkninger til Lokalplan 357 – Erhverv, Lyngsodde ved Ballesvej


Hvidbog LP 357 – samlede indsigelser


LP 357 – Erhverv, Lyngsodde ved Ballesvej_Endelig

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-08-2018

Anbefales.

Punkt 99 Forslag til lokalplan 362 - Boliger ved Højgård, Ullerup Nord

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet forslag til Lokalplan 362 – Boliger ved Højgård, Ullerup Nord. Lokalplanen vil muliggøre realisering af et spændende og attraktivt kvarter i god sammenhæng med den eksisterende by.

 

Konkret drejer det sig om en parcelhusbebyggelse med ca. 46 grunde på min. 800 m2 med tilhørende infrastruktur, opholdsarealer og grønne områder. Det er vurderet, at lokalplanforslaget ikke kræver udarbejdelse af miljørapport.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at forslag til Lokalplan 362 vedtages og udsendes i offentlig høring.

 

Sagsbeskrivelse:

Det udarbejdede lokalplanforslag omfatter et område, der afgrænses af Ydre Ringvej, Bredstrupvej og Vestre Kobbelvej. Området er i dag i landbrugsmæssig drift, og der er en landbrugsejendom i området.  


Nord og vest for Ydre Ringvej grænser området op til det åbne land med dyrkede arealer, naturområder og rekreative områder samt spredtliggende gårde. Syd for området ligger Ullerup-kvarteret med store boligområder og tilhørende daginstitution. Øst for området ligger golfbanen, som på sigt påtænkes udvidet på arealet nordøst for det nye boligområde.


Lokalplanområdet udgør ca. 15 ha, og der forventes at blive mulighed for at opføre ca. 46 boliger som åben-lav bebyggelse med en grundstørrelse på min. 800 m2. Den forholdsvis lave udnyttelse af området til boligbebyggelse skal ses i sammenhæng med, at forholdsvis store arealer friholdes for bebyggelse pga. støj fra omkringliggende veje og erhvervsvirksomheder.


Lokalplanen har til formål at fastlægge udstykningsprincipper, vejadgang, bebyggelsesomfang for parcelhusbebyggelse, grønne områder og infrastruktur for området.


Formålet er desuden at udlægge de grønne områder med en central placering i boligområdet, så de indbyder til ophold, leg og aktiviteter og dermed bidrager til at styrke fællesskaber og samvær i området. De grønne områder gives en landskabelig bearbejdning og beplantning, så de tilpasses omgivelserne.


Endelig udlægges et areal mellem bebyggelsen og de omkringliggende veje som støjbuffer. Arealet er dimensioneret, så det bliver muligt at opføre en støjvold ud mod Ydre Ringvej, Bredstrupvej og Vestre Kobbelvej. Overgangen fra boligområdet til de omkringliggende landområder bearbejdes, så støjvolden kan indgå i en landskabelig helhed.


Øst for området (Vestre Kobbelvej 9 og 11) er der lokaliseret hhv. en hundepension og en virksomhed, som miljøbehandler biler. Hundepensionen er p.t. ikke i drift. Begge virksomheder ligger i landzone. Lokalplanen sikrer, at begge virksomheder kan fortsætte deres virke på de vilkår, der fremgår af hhv. miljøgodkendelse og landzonetilladelse.


Lokalplanområdet vil med planens vedtagelse blive overført til byzone.


Lokalplanens planlagte anvendelse er i overensstemmelse med kommuneplanens lokalplanramme V.B.14.

Økonomiske konsekvenser

Arealet, som lokalplanforslaget omfatter, er i privat eje. Kommunen vil få udgifter til at erhverve jorden og til at gennemføre en efterfølgende byggemodning. På baggrund af beregninger af økonomien vurderes det, at der vil være en passende balance mellem udgifterne til jorderhvervelse samt byggemodning og indtægterne ved det efterfølgende salg af parcelhusgrunde.


Det skal bemærkes, at VejleMuseerne har tilkendegivet, at lokalplanområdet kan rumme mange væsentlige fortidsminder. VejleMuseerne anbefaler derfor, at der forud for anlægsarbejder i det kommende lokalplanområde gennemføres arkæologiske forundersøgelser efter reglerne i museumslovens § 26. Der er indhentet budget for forundersøgelser, som beløber sig til ca. 365.000 kr. inkl. moms (maksimumsbudget for forundersøgelsen).

Vurdering

Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med Kommuneplan 2017 og sikrer således mulighed for at realisere kommunens mål for området.


Lokalplanen vil muliggøre realisering af et spændende og attraktivt kvarter i sammenhæng med den eksisterende bebyggelse i Ullerup.


Ullerup-kvarteret vil med denne lokalplan kunne udbygges med et nyt, spændende og attraktivt boligområde, som passer godt sammen med den eksisterende bebyggelse. Målet er at understøtte mangfoldighed i områdets boligbebyggelse, herunder gennem variation i facadeudtryk, tagkonstruktioner og materiale- og farvevalg, med respekt for god arkitektur.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at forslag til Lokalplan 362 udsendes i offentlig høring i 8 uger, og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget.

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-08-2018

Anbefales.

Punkt 100 Forslag til lokalplan 343 Boliger, Fuglsang Vest

Sagsresumé

Der er udarbejdet et udkast til Forslag til lokalplan 343, der udlægger et areal i Vestbyen, nærmere bestemt området mellem Skovkrogen, Vejlevej, Tantes have og Stoustrup Skov og Fuglsang Skov, til boligformål. Der forventes at kunne udstykkes ca. 107 parcelhusgrunde, og der udlægges et areal til rækkehusbebyggelse på ca. 25 boliger. Desuden udlægges areal til etablering af vådområde som erstatning for nedlæggelsen af en beskyttet mose i Børup, samt arealer, der giver mulighed for at etablere opstuvning af overfladevand i synergi med vandløbsåbning og udlægning af naturarealer. Planen indeholder en række bestemmelser, der skal sikre, at boligområdet i videst muligt omfang tilpasses det omgivende værdifulde landskab som beskrevet i kommuneplanen. 

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af et politisk ønske om at kunne tilbyde flere byggegrunde, gerne i grønne omgivelser og med nem adgang til gode indkøbsmuligheder og øvrige bymæssige funktioner, blev der i december 2017 igangsat et arbejde med at udarbejde en lokalplan for et ca. 34 ha stort område beliggende i Vestbyen. Området afgrænses mod øst af det eksisterende boligområde langs Fuglsang Allé, mod nord af centerområdet ved Vejlevej, mod vest af arealer udlagt til erhvervsområde ved Skærbækvej og mod syd af Stoustrup Skov og Fuglsang Skov.


Området ligger på nordsiden af Erritsødalen, der gennemløbes af Erritsø Bæk, og som er et markant dalstrøg, der strækker sig fra rundkørslen ved Vejle Landevej/Skærbækvej til Strandvejen ved Lillebælt. Området er tæt forbundet med naturarealerne omkring Erritsø Bæk og udgør en landskabelig helhed. Erritsødalen er grundet landskabskarakteren udlagt som bevaringsværdigt landskab og indgår tillige i et større uforstyrret landskabsstrøg. Den sydligste del af lokalplanområdet er en del af det bevaringsværdige landskab og en del af det større uforstyrrede landskab. Området er i kommuneplanen udlagt til naturområde, herunder til ekstensiv landbrugsdrift og rekreative formål. Der er inden for lokalplanområdet og flere steder langs skovbryn beskyttede diger.


Lokalplanens indhold

Intentionen med lokalplanen er at åbne mulighed for en ny, attraktiv boligbebyggelse i pagt med og under respekt for det omkringliggende landskabs værdier. Områdets beliggenhed tæt på skove og i tilknytning til Erritsødalen fordrer en bevidst bearbejdning af sammenhængene og overgangene mellem bebyggede områder og de landskabelige omgivelser. I den foreliggende bebyggelsesplan arbejdes der derfor bevidst med at trække landskabet med ind i bebyggelsen på en måde, så det urbane præg nedtones, og således at landskabet opleves som integreret i bebyggelsen. Vejudlæggene i bebyggelsesplanen får en særlig rolle, da de, ud over at skulle lede beboerne til og fra deres bolig, skal fungere som grønne landskabelige kiler, der binder bebyggelsen sammen med det omgivende landskab. Ideen er, at man oplever koblingen til landskabet fra de arealer, hvor man naturligt færdes mest, i stedet for som i mere traditionelle udstykninger, hvor de grønne strøg ofte henligger ubenyttede på bagsiden af bebyggelserne. Helt konkret sikrer lokalplanen en overvægt af grønne elementer i form af græsarealer og træplantninger i forhold til de belagte arealer både langs stamveje og i boligvængerne. Boligvejene i den vestlige og sydlige del af bebyggelsen vil opleves som åbne forbindelser ud i landskabet, set fra boligområdet, og set fra det omgivende landskab vil de opleves som grønne kiler ind i bebyggelsen. Denne åbenhed ud mod landskabet er desuden medvirkende til, at flere grunde i udstykningen får gode muligheder for udsigt til landskabet.


Det rørlagte vandløb, Ullerup Bæk, som løber i dalbunden langs lokalplanområdets vestlige del, vil blive åbnet, og et ca. 100 m bredt bælte udlægges dels til håndtering af overfladevand fra bebyggelsen, dels til etablering af erstatningsnatur.


Løsningerne til håndteringen af overfladevand vil blive i form af regnvandsbassiner udformet som naturlige søer med permanent vandspejl, suppleret med større arealer, som ved større regn hændelser vil bliver oversvømmet.


Den nævnte erstatningsnatur er i form af et vådområde/mose, der skal etableres som erstatning for en beskyttet mose, som er tilladt nedlagt med henblik på at muliggøre en planlagt sporudvidelse på kombiterminalen ved Taulov. Forudsætningen for dispensationen hertil, der blev meddelt i september 2016 til BaneDanmark, var, at der til erstatning for den beskyttede mose, der ønskedes nedlagt, skulle etableres et nyt mose-/vådområde på mindst 10.800 m2. Dette skulle efter præcis anvisning fra kommunen etableres på en nærmere angiven del af matr.nr. 4s Stovstrup Fredericia Jorder. Dette muliggøres med den kommende lokalplan. Det er BaneDanmark, der skal afholde udgifterne til etablering af vådområdet/mosen, som bliver en del af lokalplanområdets grønne struktur.


Lokalplanen har med sine bestemmelser til hensigt at sikre en tilpasning af bebyggelsen til det omgivende landskab og til eksisterende nabobebyggelse. Derfor må de østligste grunde, som ligger tæt på nabobebyggelsen, de vestligste og sydligste grunde, som ligger tættest på de rekreative naturområder og skovbryn, kun bebygges i ét plan. De øvrige dele af udstykningen må bebygges i op til 2 plan.


Det er samtidig hensigten, at bebyggelsen skal besidde en vis kvalitet, både i udformning, arkitektur og materialevalg. Derfor er der i lokalplanen indskrevet bestemmelser omkring materialer og tagformer, som skal sikre en harmonisk og imødekommende bebyggelse, der i videst muligt omfang er tilpasset landskabet. Mht. tagformer handler det konkret om, at der ikke gives mulighed for bebyggelse med afvalmede tage. Huse med afvalmede tage har typisk meget brede udhæng hele vejen rundt og virker derfor ekstra store, hvilket ikke er i harmoni med intentionerne om, at bebyggelsen skal tilpasses det omgivende landskab. Arkitektonisk set er der en ubalance i parcelhuse med afvalmede tage, idet omfanget af tagfladen opleves væsentlig større end husets facader. Det giver taget en tyngde, som, yderligere forstærket af de mørke slagskygger, visuelt trykker huset ned mod jorden. Bestemmelsen anvendes i flere af kommunens lokalplaner, bl.a. i lokalplanen for Argentinervej. Bestemmelsen vurderes  ikke at ville påvirke grundsalget.


Planen disponerer et areal til støjvold, der som afværgeforanstaltning skal sikre mulighed for etablering af centerfunktioner i området nord for lokalplanområdet. Støjvolden vil samtidig medvirke til at reducere påvirkning af lokalplanområdet med trafikstøj. Med støjvoldens placering i den nordlige del af lokalplanområdet vil volden ikke vil give skyggepåvirkninger ind i lokalplanområdet. Samtidig vil den medvirke positivt til at definere det landskabelige rum i lokalplanområdet.


Forhold til kommuneplan 2017 – 2029

Anvendelsen til boligområde og naturområde er i overensstemmelse med kommuneplanen, og der skal derfor ikke udarbejdes tillæg til denne.


Miljøvurdering

Lokalplanforslaget ledsages af en miljørapport, der behandler lokalplanens miljøpåvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af lokalplanområdet.


Der er gennemført en miljøvurdering af følgende parametre:

  • Landskab
  • Biologisk mangfoldighed samt flora og fauna
  • Befolkning og menneskers sundhed (luft og støj) samt materielle goder
  • Kulturarv og arkæologi
  • Jordbund og grundvand
  • Overfladevand og klima
  • Det indbyrdes forhold mellem ovenstående

Planforslaget og miljørapporten er vedlagt indstillingen som bilag. Der er udarbejdet et ikke-teknisk resumé af miljørapporten, som indgår i lokalplanforslaget.

Økonomiske konsekvenser

Kommunen ejer i dag ca. en fjerdedel af jorden inden for lokalplanområdet. Ønskes planen realiseret som en kommunal udstykning, skal der derfor ske opkøb af jord.


I planforslaget er der lagt op til, at der vælges løsninger og materialer, som hæver sig over den gængse standard, med henblik på at hæve attraktionen af og herlighedsværdien i området. Teknik & Miljø har foretaget beregninger, der viser, at udgifterne til jordkøb, byggemodning og de valgte løsninger kan opvejes af indtægterne ved grundsalget.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplanen gives mulighed for udvikling af et attraktivt boligområde, som kombinerer gode landskabelige værdier med spillerum for den enkelte boligejer, og som derfor vil appellere til en bred skare af boligkøbere. Ligeledes etableres mulighed for et positivt samspil mellem tiltag for etablering og genopretning af natur, realisering af biologiske spredningsveje, klimatilpasning i form af reguleret afledning af overfladevand og dermed bidrag til reduktion af hændelser med vand på veje og i kældre samt bevarelse og positiv udnyttelse af beskyttede naturtyper og kulturarv.


Samtidig udnyttes terrænets naturlige fald og landskabets værdier aktivt til at skabe et attraktivt boligområde med muligheder for styrkelse af befolkningens (beboernes) sundhed og trivsel. Lokalplanen er desuden i god overensstemmelse med den øvrige og overordnede planlægning for Fredericia Kommune, herunder varetagelse af hensyn til etablering af centerfunktioner i området nord for lokalplanområdet samt sammenhæng med det eksisterende boligområde Fuglsang Øst og udnyttelse af eksisterende infrastruktur i tilknytning til vejnet, stiforbindelser og forsyning.


Konsulentfirmaet Sweco, der har lavet miljøvurderingen, konkluderer følgende: ”Samlet vurderes planforslaget, med arealdisponeringen af området og rammerne for arealanvendelsen indenfor delområderne, at være en bemærkelsesværdig helstøbt og fremsynet planlægning”.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  • at forslag til lokalplan 343 Boliger, Fuglsang Vest, vedtages og sammen med miljørapporten sendes i offentlig høring i 8 uger.

  • at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre, redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanforslaget.

Bilag

Miljørapport LP 343 – Boliger, Fuglsang Vest


LP 343_Miljøscreeningsskema


Forslag LP 343 – Boliger, Fuglsang Vest

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-08-2018

Anbefales, idet By- og Planudvalget dog indstiller, at forbuddet imod huse med afvalmede tages ud af lokalplanforslaget.

Punkt 101 Boligorganisationerne ansøger om fleksibel udlejning

Sagsresumé

Boligorganisationerne i Fredericia søger om Byrådets godkendelse af fleksible udlejningsordninger der hovedsageligt tilgodeser studerende - men også pendlere, skilsmisseramte og seniorer.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Fredericia er en attraktiv bosætningskommune generelt – og udvikler sig som uddannelsesby i særdeleshed. Fredericia Kommune har været i dialog med boligorganisationerne, og de ønsker alle at bidrage til at bl.a. de nye studerende i Fredericia får forrang til en del af de almene lejeboliger i kommunen. Derfor har boligorganisationerne søgt om Byrådets godkendelse af udlejning efter særlige kriterier i en del af boligerne - udenom den sædvanlige venteliste.


Boligkontoret og Boli.nu har allerede i dag fleksible udlejningsordninger hvor fx pendlere kan komme foran i boligkøen til en del af boligerne.


Boli.nu ønsker at udvide deres tilbud så 25% af boligerne i 9 af boligafdelingerne udlejes til uddannelsessøgende, pendlere, skilsmisseramte og seniorer. Til den samme målgruppe stiller Futura som noget nyt nu også 25% af selskabets lejligheder til rådighed, efterhånden som de bliver ledige.

Boligkontoret Fredericia fastholder sine nuværende fleksible aftaler, men stiller yderligere boliger til rådighed, særligt til de uddannelsessøgende. Uddannelsessøgende får derfor forrang til 25% af selskabets 1-værelses og 2-værelses samt enkelte 3-værelses lejligheder med en husleje under 3.500 kr.


Samlet set vurderes det, at boligselskaberne med disse ansøgninger om fleksibel udlejning bidrager med ca. 150 boliger på årsbasis. Ud af de 150 boliger vurderes det at ca. 100 boliger tildeles uddannelsessøgende.

Økonomiske konsekvenser

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Det følger af Almenboliglovens § 60 at Byrådet og den enkelte almene boligorganisation kan at indgå aftale om udlejning efter særlige kriterier, sådan som Boligkontoret, Boli.nu og Futura ansøger om.

Fredericia Kommune skal offentliggøre aftalen. Det sker på kommunens hjemmeside.

Senest efter fire år skal aftalen tages op til revision.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet at godkende boligorganisationernes ansøgninger om fleksibel udlejning.

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 102 Trekantområdets Brandvæsen, godkendelse af regnskab 2017

Sagsresumé

I henhold til selskabets vedtægter skal regnskab 2017 for Trekantområdets Brandvæsen fremsendes til godkendelse i kommunalbestyrelserne i de 6 ejerkommuner.


Der skal gøres opmærksom på, at regnskabet ikke foreligger i underskrevet form hos kommunen. De manglende underskrifter vil blive indhentet snarest. Beredskabskommissionen var beslutningsdygtigt, da regnskabet blev behandlet og godkendt.


Sagsbeskrivelse:

Regnskabet for Trekantområdets Brandvæsen er opdelt i beredskabsopgaven og sideaktiviteter, der løses for de enkelte ejerkommuner.


Regnskabet udviser følgende resultat:


Alle beløb i mio. kr.

Regnskab 2017

Beredskabsopgaven

4,376

Sideaktiviteter

-1,348

Samlet resultat

3,028

+ = overskud / - = underskud


Årets resultat henføres til egenkapitalen, som efter afskrivning på anlægsaktiver igen er positiv og kan opgøres til 2,399 mio. kr.


Samlet har de 6 ejerkommuner indbetalt et driftsbidrag på 88,4 mio. kr. til løsning af beredskabsopgaven. Årets resultat udviser et overskud på 4,376 mio. kr. på beredskabsopgaven.


Ledelsen oplyser i sin beretning, at der i 2017 fortsat har været fokus på den udviklingslinje, der blev lagt i selskabets første leveår i 2016. Etablerings- og konsolideringsfase er blevet gradvist overtaget af en udviklingsfase, hvor især en strategiproces udarbejdet af ledelse og medarbejdere har fyldt meget.


Der er i 2017 arbejdet med effektiv drift bl.a. med sammenlægning af IT-systemer og effektivisering af arbejdsprocesser og selskabet begynder at implementere de tanker om stordriftsfordele, der lå bag dannelsen af Trekantområdets Brandvæsen.


Selskabet har i 2017 mere end udlignet det underskud på 3,548 mio. kr., der hovedsageligt på grund af hændelsen på Fredericia Havn samt engangsinvesteringer i etablering og konsolidering blev opgjort ved regnskabsaflæggelsen for 2016.


I forhold til selskabets sideaktiviteter er der samlet set en ubalance i 2017 på 1,348 mio. kr. (merforbrug), hvoraf de ca. 1,0 mio. kr. kan henføres til sideaktiviteter udført for Fredericia Kommune, primært vedrørende aktiviteterne vagtcentral og låse, nødkald og video.


Fredericia Kommune er i dialog med Trekantområdets Brandvæsen omkring problemstillinger og løsningsmuligheder men afventer i øjeblikket en tilbagemelding fra selskabet.


Revisor har ikke haft bemærkninger til regnskabet for 2017.


Årsregnskab, revisionsberetning samt Beredskabskomissionens indstilling til godkendelse i kommunalbestyrelserne er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Se under sagsbeskrivelse

Vurdering

Se under sagsbeskrivelse

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller at årsregnskabet 2017 for Trekantområdets Brandvæsen godkendes.

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 103 Trekantområdets Brandvæsen, godkendelse af budget 2019

Sagsresumé

Trekantområdets Brandvæsen udarbejder jf. vedtægterne hvert år inden 1. juli et budget for det kommende år og fremsender budgettet og de flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne til godkendelse hos kommunalbestyrelserne i ejerkommunerne.


Kommunalbestyrelsen skal hermed behandle det modtagne budgetforslag for 2019.


Sagsbeskrivelse:

Ifølge vedtægterne skal Trekantområdets Brandvæsen hver år inden den 1. juli udarbejde et budget for det kommende år. Budgettet skal være opdelt i forhold til henholdsvis beredskabsopgaven og sideaktiviteter. Budgettet skal tillige indeholde flerårige budgetoverslag for de beredskabsopgaver, der varetages af Trekantområdets Brandvæsen.


Fredericia Kommune har modtaget budgetmateriale vedr. 2019 og ejerkommunernes driftsbidrag i 2019 for beredskabsopgaven og sideaktiviteter kan opstilles således:


Alle beløb i mio. kr.

Budget 2019

Beredskabsopgaven

88,900 

Sideaktiviteter

-0,328

Samlet

88,572

+ = udgift  /  - = indtægt


Driftsbidraget er i overensstemmelse med tidligere beslutninger i kommunalbestyrelserne reduceret med et effektiviseringskrav på 2% i 2019 set i forhold til driftsbidrag 2018 og fremskrevet med KL´s løn- og prisskrivningsprocent.


Sideaktiviteterne er samlet set budgetteret til at give et mindre overskud i samme størrelse som tidligere års budgetter.


Trekantområdets Brandvæsen har i sagen oplyst, at driftsbidraget for beredskabsopgaven med den besluttede årlige effektivisering på 2 % og prisfremskrivning til løbende priser kan opgøres således:


Alle beløb i mio. kr.

Beredskabsopgaven

2020

89,530

2021

89,880

2022

90,239


Budgetforslaget er indstillet af bestyrelsen og godkendt af Beredskabskommissionen med fremsendelse behandling i kommunalbestyrelserne i de 6 ejerkommuner.


Beredskabskomissionen godkendte budgetforslaget på møde 25. maj 2018 og referat af punktet er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Det vurderes at budgetforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med bestemmelserne i vedtægterne og beslutninger omkring ændret model for gennemførelse af effektiviseringer godkendt af kommunalbestyrelserne.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller at budget for 2019 for Trekantområdets brandvæsen godkendes.

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 104 Godkendelse af Rammeaftalen 2019 - 2020 for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i Syddanmark

Sagsresumé

Kommunerne bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes der en rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet.


Sagsfremstilling:

Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Rammeaftalen består af en Udviklingsstrategi og en Styringsaftale. Nærværende rammeaftale gælder for 2019 – 2020. Rammeaftalen beskriver bl.a. hvordan køb og salg af pladser skal afregnes imellem kommunerne, og imellem kommunerne og regionen, samt hvordan takster udregnes. Det er også i Rammeaftalen, at regler for nedlukning af tilbud reguleres.

Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.


Indsatser i Rammeaftalen 2019 – 2020

Rammeaftale for 2018 havde fokus på tre områder:

·  Øget fokus på effekt

·  Fokus på hvordan kommunerne kan understøtte, at borgerne er en aktiv del af samfundet.

·  Øget fokus på koordinerende socialpsykiatriske indsatser og sektorovergange.

Disse indsatser er udpeget på baggrund af politisk input som fremkom på temadag om Rammeaftalen i 2017.

Indsatserne vil fortsat være i fokus i 2019-2020.


Der er i Syddanmark stor fokus på psykiatri og sektorovergange. Der er i løbet af 2018 igangsat følgende projekter på psykiatriområdet:


·  Sammen om psykiatri – et projekt i samarbejde mellem Region Sydddanmark og de 22 kommuner i Syddanmark. Udgangspunktet er, at vi skal finde bedre metoder til samarbejde om de enkelte borgere.


·  SATSpuljeprojekt ”Vi bygger bro” – fælles undervisning for medarbejdere i behandlingspsykiatrien og kommunerne med fokus på borgere med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.


·  SATSpuljeprojekt ”Afprøvning af en fremskudt regional funktion i børne- og ungdomspsykiatri”. Fælles ansøgning mellem Region Syddanmark og Socialdirektørforum. Puljen søges i foråret 2018 og som vil blive implementeret i 2019-2020


·  Kommunerne i Syddanmark har siden 2015 deltaget i projektet Sammen om Velfærd – en proces som startede allerede i 2012. Sammen om Velfærd er et tværsektorielt, tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde mellem de 22 kommuner i Syddanmark, Region Syddanmark, SDU, UCL, UCSyd og de 4 SOSUskoler. Projektet dækker social- og sundhedsområdet og projektets fokus er:


o  Udvikling af grunduddannelserne

o  Udvikling af efter/videreuddannelsestilbud

o  Udvikling i egen organisation


Ud over de allerede igangsatte projekter vil der i 2019 – 2020 være fokus på sektorovergange, og på hvordan vi samarbejder bedst med borgerne i fokus.


Udover indsatserne ovenfor er der i Rammeaftalen 2019 -2020 aftalt følgende indsatser:


  • Tendenser og behov
  • Opfølgning på belægningen på tilbud på det specialiserede socialområde i Syddanmark
  • Belægnings- og driftsmøder med Region Syddanmark
  • Sikring af effektiv drift
  • Lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger

KKR Syddanmark godkendte den 19. juni 2018 Rammeaftalen for 2019 - 2020 og sender den til endelig godkendelse hos kommuner og Region senest 15. oktober 2018.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2019 og 2020 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til året forinden i alle kommuner og regionen. Der tages dog højde for pris- og lønfremskrivning, hvilket i praksis betyder, at udgifterne fra 2018 til 2019 maximalt må stige med KL´s pris og lønfremskrivning. Tilsvarende må udgifterne fra 2019 til 2020 ligeledes maximalt stige med KL’s pris og lønfremstigning. Dette skal ske ved at fastholde fokus og øget effektivisering på de tilbud, der eksisterer samt via fokus på udvikling af nye og effektfulde tilbud.


Med henblik på at følge og styre udgifterne på det specialiserede socialområde udarbejdes følgende:


·  En beskrivelse af udviklingen af udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark. Der skal som en del af analysen ses på mulige årsager til udgiftsudviklingen.

·  En beskrivelse af udviklingen af antal sager og antal særligt dyre sager. Beskrivelsen skal blandt andet anvendes som forklaringsvariabel i forhold til udviklingen af udgifterne på det specialiserede socialområde i Syddanmark.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Det indstilles, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Senior- og Handicapudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler, at Rammeaftalen for 2019 – 2020 godkendes af Byrådet.

Bilag

Rammeaftalen 2019 – 2020

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Anbefales.

Punkt 105 Udlejningsregler i seniorbofællesskaber

Sagsresumé

Boligkontoret Fredericia søger om Byrådets endelige godkendelse af udlejningsregler til seniorbofællesskaberne i afdelingerne 601 – Købmagergades Skole, 602 – Ved Landsoldaten og 604 – Kongens Punkt.


Sagsbeskrivelse:

Seniorbo Fælleskaberne er tre nybyggede individuelle boligafdelinger i Boligkontoret Fredericia. Afdelingerne i Købmagergades Skole og Ved Landsoldaten er i drift og Kongens Punkt er under opførelsen. Fælles for afdelingerne er, at de er bygget som seniorbofællesskaber (dog rummer Kongens Punkt også 13 almindelige almene familieboliger). Byrådet skal nu formelt tage stilling til reglerne for den fremtidige udlejning af seniorboligerne.


Boligkontoret ansøger konkret om godkendelse af disse kriterier gældende for de tre seniorbofællesskaber:


-  ”Venteliste til boligerne føres af Boligkontoret Fredericia. Det er en forudsætning for optagelse på ventelisten, at den boligsøgende er indstillet på at deltage i fællesskabet, jf. vedtaget værdigrundlag for seniorbofællesskabet.

-  Boligkontoret Fredericia varetager udlejningen af boligerne og har ansvaret for at anvisning og udlejning sker efter gældende regler

-  Boligerne udlejes fortrinsvis til enlige eller par, hvoraf et af husstandens medlemmer er fyldt 55 år, men ikke 90 år ved indflytning. Endvidere er det en betingelse at lejerne er selvhjulpne og ikke har hjemmeboende børn.

-  Inden der udfærdiges en lejekontrakt, gives besked fra boligrådgivere til seniorbofællesskabet om hvem der får tildelt boligen. Dernæst inviteres kommende nye beboere til et møde med repræsentanter for seniorbofællesskabet for endelig godkendelse. På mødet redegøres for seniorbofællesskabets aktiviteter og forventede krav til beboerne om deltagelse i fællesskab og de forpligtelser, der følger med.

-  Ledige seniorboliger tilbydes fortrinsvis seniorbo-lejere i bofællesskabet, forud for anvisning efter ventelisten.

-  Intern venteliste fra andre afdelinger i Boligkontoret Fredericia er ikke gældende til en bolig i seniorbofællesskaberne.

-  Pendlerordning er ikke gældende til seniorbofællesskaberne.”


Fredericia Kommune fraskriver sig endvidere anvisningsretten til boligerne bofællesskaberne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune

Vurdering

I de senere år er der bygget flere seniorbofællesskaber i Danmark. Erfaringer viser, at det er vigtigt for fællesskabets sociale bæredygtighed, at nye beboere passer bedst muligt ind i beboergruppen. Det kan hjælpes på vej med særskilte udlejningsregler/kriterier.

Muligheden for særskilte udlejningsregler til bofællesskaber følger af almenboligloven § 51a. Det har været i lovens intention, at beboerne i de enkelte bofællesskaber skal have mulighed for indflydelse på beboersammensætningen.


Kriterierne skal overholde internationale aftaler og konventioner om menneskerettigheder som Danmark har ratificeret. Det vurderes at kriterierne i ansøgningen lever op til disse krav.


Høring:

Sagen har været til høring i Seniorrådet. Seniorrådet har afgivet følgende høringssvar:

”Seniorrådet er generelt lidt betænkelig ved en godkendelsesordning, der kan udelukke en ellers berettiget ansøger i at få en bolig i Seniorboligerne. Derfor er det vigtigt, at der i forbindelse med Seniorbofællesskabets afgørelse om afslag på en bolig gives en klar begrundelse for afslaget og en udførlig vejledning om, hvilke klagemuligheder den afviste ansøger har. Begge dele skriftligt.

Seniorrådet udtaler desuden, at bestemmelsen i pkt. 3 ”men ikke 90 år ved indflytningen” bør bortfalde. Befolkningen bliver ældre og ældre, og det er ikke alderen, men funktionsniveauet, der bør være afgørende.”

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler at Byrådet


-  godkender ansøgningen fra Boligkontoret vedr. udlejningsregler for afdelingerne 601 Købmagergades Skole, 602 Ved Landsoldaten og 604 Kongens Punkt, men

o  beder Boligkontoret om at tilrettelægge proceduren ved et evt. afslag på bolig så der gives begrundelse for afslaget samt vejledning om klagemuligheder – i tråd med Seniorrådets høringssvar og

o  opfordrer Boligkontoret til at genoverveje ”90-års kriteriet”

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Punkt 106 En røgfri fremtid i Fredericia

Sagsresumé

Sundhedsudvalget har besluttet at indstille til Byrådet, at Fredericia Kommune skal indgå i partnerskabet Røgfri Fremtid og i den forbindelse drøfte det flerstrengede tobaksforebyggende arbejde i Fredericia, herunder forebyggelse af rygestart og etablering af et rygestoptilbud til unge.


Hver dag begynder 40 børn og unge under 18 år at ryge i Danmark, og det vurderes, at der er et stort tobaksforebyggelsespotentiale blandt børn og unge i Fredericia.


Sagsbeskrivelse
Kræftens Bekæmpelse har sammen med TrygFonden lanceret partnerskabet Røgfri Fremtid. Som partner i Røgfri Fremtid bakker man op om visionen om et røgfrit Danmark og arbejder for, at vi kan se de første røgfri generationer vokse op. Hovedbudskaberne i Røgfri Fremtid er:


-  Børn og unge har ret til at vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt.

-  Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv.

-  Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.


Det er tanken, at visionen for Røgfri Fremtid skal realiseres i et fællesskab af partnere, der deler den samme vision. Røgfri Fremtid er ikke et partnerskab i juridisk forstand med formaliserede rammer. Partnerskabet er en fri praksis, hvor partnerne selv har mulighed for at iværksætte aktiviteter og kommunikere selvstændigt om Røgfri Fremtid. Der er ingen udgifter forbundet med at melde sig ind i partnerskabet. Lige nu er er der over 70 partnere i Røgfri Fremtid, heraf 34 kommuner, samt virksomheder og foreninger som COOP, Hjerteforeningen og Gigtforeningen.


Erklæring om partnerskab er vedhæftet som bilag til orientering.


De tre centrale elementer i det tobaksforebyggende arbejde er: fremme af rygestop, fremme af røgfri miljøer og forebyggelse af rygestart.


Fremme af rygestop er essentiel, da det udover at have stor betydning for den enkelte ryger også har en stor indvirkning på forebyggelsen af rygestart hos børn. Dette skyldes blandt andet, at børn og unge i mindre grad vil opleve rygning i deres omgivelser i takt med, at andelen af voksne rygere falder. Ifølge Sundhedsprofilsundersøgelsen 2017, så ønsker 71,5% af dagligrygerne i Regions Syddanmark at stoppe med at ryge, og 39,6% af disse borgere ønsker hjælp eller støtte til rygestop. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at kommunen tilbyder fleksible rygestoptilbud til alle borgere, der ønsker at holde op med at ryge. Fredericia Kommune har på nuværende tidspunkt én rygestopkonsulent ansat til varetage tilbuddet ”Kvit det skidt”, rygestoptilbuddet til ansatte i Fredericia Kommune og alle rygestophenvisninger fra Sygehus Lillebælt og de privat praktiserende læger. Rygestopkonsulentens projektstilling ophører dog den 31/12-2018, hvorved fastholdelse af disse tilbud ikke er mulig.

For at komme tættere på de unge, så anbefales det, at Fredericia Kommune opstarter et samarbejde med folkeskolerne og ungdomsuddannelserne med henblik på at fremme rygestop blandt børn og unge.


Fremme af røgfri miljøer er ligeledes vigtig i det tobaksforebyggende arbejde, hvor røgfri matrikler (eksempelvis Sundhedshuset), og røgfri skoletid/arbejdstid (eksempelvis Social- og Sundhedsskolen og Hybyhus Plejecenter) er de centrale temaer.


Forebyggelse af rygestart er det tredje element i det tobaksforebyggende arbejde. Der er bl.a. evidens for at flerstrengede indsatser i folkeskolen, som kombinere kompetencegivende undervisning, forældreinvolvering og ændringer i skolemiljøet (ex. røgfri skoletid) har en god effekt. Derimod viser forskningen, at alene oplysningsbaseret undervisning i skolen ikke har nogen effekt. Til dette element kan der med fordel inddrages materiale og kampagner fra Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen som eksempelvis interventionen X:IT. Derudover kan der indhentes inspiration fra andre lande som eksempelvis Island og Norge, der har haft stor succes med at nedbringe antallet af unge rygere.

Økonomiske konsekvenser

Medlemskabet af Røgfri Fremtid er ikke forbundet med udgifter.

Vurdering

Ifølge tal fra 2014 (Ungdomsprofilen og Skolebørnsundersøgelsen udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed), så begynder 40 børn og unge under 18 år hver eneste dag begynder at ryge i Danmark. Derudover har hver tredje elev i en gennemsnitlig 9. klasse prøvet at ryge, og halvdelen af eleverne på ungdomsuddannelserne ryger hver dag eller af og til. Undersøgelserne viste ligeledes, at 77% af dem, der ryger, begyndte at ryge regelmæssigt inden de fyldte 18 år.


Det vurderes, at Fredericia Kommune ikke adskiller sig væsentlig fra de nationale og regionale data på unge rygere. For eksempel viste Sundhedsprofilundersøgelsen fra 2017, at andelen af voksne dagligrygere i Fredericia Kommune (20,3%) er større end regionsgennemsnittet (18,5%).  Dette kan antyde, at antallet af unge rygere i Fredericia ligger over de nationale og regionale data. Sundhedsprofilundersøgelsen viste i tillæg, at der de sidste fire år har været en stigning i antallet af dagligrygere i aldersgruppen 16-34 år i Region Syddanmark. Det vurderes derfor, at der er et stort forebyggelsespotentiale blandt børn og unge i Fredericia.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er unge særligt sårbare over for skaderne ved rygning, fordi deres kroppe stadig ikke er fuldt udviklede, og samtidigt er børn og unge mere sårbare over for nikotin end voksne og de udvikler hurtigere afhængighed.


Rygning vurderes af Sundhedsstyrelsen til at være den enkeltstående faktor, der har størst betydning for sundheden og dødeligheden i Danmark. I Danmark dør ca. 13.600 personer hvert år på grund af rygning (Sygdomsbyrden Danmark, 2016). Dertil kommer ekstra udgifter til sygehusindlæggelser og sygefravær. I en kommune med 50.000 indbyggere som Fredericia vil det svare til, at rygning forårsager 1.500 ekstra somatiske indlæggelser og 5.000 ekstra somatiske ambulante hospitalsbesøg per år.

Et partnerskab i Røgfri Fremtid anses som en god mulighed for et fælles afsæt på tværs af udvalg. Det kan være med til at skabe en fælles strategi og politisk forankring i forhold til at få en røgfri generation i 2030, som er pejlemærket for partnerskabet.


I Fredericia Kommune tilbydes unge hjælp til rygestop gennem app’en Xhale, som Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen står bag. Derudover har unge over 18 år mulighed for at benytte apotekernes rygestoptilbud eller det nuværende kommunale tilbud ”Kvit det skidt”, som er et tilbud målrettet storrygere og med mulighed for tilskud til rygeafvænningsprodukter. Et fysisk rygestoptilbud til unge under 18 år vil derfor med fordel kunne etableres i Fredericia Kommune i samarbejde med ungdomsuddannelserne.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler:


1.  At godkende indgåelsen i partnerskabet Røgfri Fremtid.

2.  At godkende, at det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia Kommune skal have et særligt fokus på at forebygge rygestart.

Bilag

Partnerskabserklæring fra Røgfri Fremtid

Beslutning i Byrådet den 03-09-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Anbefales.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-08-2018

Udvalget godkendte, at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at indgå i partnerskabet Røgfri Fremtid.


Udvalgte godkendte, at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia skal have et særligt fokus på at forebygge rygestart.


Udvalget drøftede forskellige tilgange og processer i det fremadrettede arbejde med tobaksforebyggelse.

Punkt 107 Afrapportering på integrationsområdet

Sagsresumé

 

Som en del af budgetforliget for 2017 skal der løbende følges op på flygtninge og integration i Fredericia Kommune. Opfølgningen skal ske i henhold til KL’s standarder for dokumentation og økonomistyring.

 

Sagsbeskrivelse:

Vedhæftede dokument med titlen: ”Afrapportering på integrationsområdet” er udarbejdet med det formål at imødekomme økonomiudvalgets ønske om specifik rapportering. Rapporten indeholder en beskrivelse af udviklingen i antallet af flygtninge og familiesammenførte fra 2015-18, en oversigt over den samlede økonomi i 2017 og 2. kvartal 2018. Til sidst er der en illustration af resultaterne på beskæftigelsesområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Afrapporteringen viser:

·  At udviklingen i antal flygtninge siden 2015 har været aftagende.

 

·  At der i 2018 kommer 13 voksne flygtninge samt familiesammenførte til kommunen.

 

·  At vi i Fredericia Kommune netto forventer at forbruge ca. 21 mio. kr. på flygtninge og familiesammenførte i 2018. 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  • At afrapporteringen tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Taget til efterretning.

Punkt 108 Redegørelse for forløb omkring udarbejdelse af ansøgning til afholdelse af worldcup i Triatlon i Fredericia i 2019

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen er den 12. juli 2018 blevet bedt om udarbejde en redegørelse for forløbet omkring ansøgningen til afholdelse af worldcup i triatlon i Fredericia i 2019. Redegørelsen omfatter perioden fra den 31. maj 2018 til den 3 juli. 2018 og indeholder forvaltningens beskrivelse af forløbet.


Redegørelsen er vedhæftet som bilag

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Indstillinger

Direktøren for vækst indstiller at redegørelsen tages til efterretning

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-08-2018

Taget til efterretning.

Punkt 109 DanmarkC (Lukket)