By- og Planudvalget - 15-01-2020

Referat
Dato:
Onsdag, 15 januar, 2020 - 17:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 januar, 2020 - 13:48
Referat publiceret:
Fredag, 17 januar, 2020 - 11:44

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Godkendt.

Punkt 2 Orientering: Lokalplan 328 Facader og Skilte i bymidten, status og diskussion af facader

Sagsresumé

Teknik & Miljø er ved at udarbejde et forslag til Lokalplan 328 – Facader og skilte i Fredericia Bymidte. Lokalplanen regulerer facader og skilte inden for lokalplanens område.

Teknik & Miljø vil gerne inden lokalplanforslaget bringes til vedtagelse drøfte skiltning og facader med By- og Planudvalget. 

Lokalplanen er første del af et bedre plangrundlag for bevaring og udvikling af bevaringsværdige bygninger, kulturmiljøer og den historiske byplan inden for voldene – i balance med nutidens behov og til understøttelse og sikring af liv i byen.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplanområdet omfatter Fredericia Bymidte og skal sikre fortsat bevaring af de vigtigste historiske kvaliteter, som mange steder er fremhævet på fornem vis med midler fra bevaringsfonden, og samtidig tillade rum til at tænke nyt.

 

Lokalplanen er en såkaldt temalokalplan, som typisk regulerer et eller flere temaer i et større område. Teknik & Miljø har på forrige møde i By- og Planudvalget diskuteret skiltning, og vil på det kommende møde diskutere facader. 

 

Lokalplanen og fremtidig regulering 

I lokalplanen reguleres bevaringsværdige bygninger med afsæt i planlovens bestemmelser om kompetencenormer. Det betyder, at byrådet har beslutningsretten og -pligten i forhold til ændringer af facader og skilte. I praksis uddelegeres denne ret og pligt til administrationen, som vil indgå i en rådgivende dialog med bygherre om restaurering og udvikling af de enkelte bevaringsværdige bygninger. Beslutninger kan efter en delegationsplan føres i de politiske udvalg, hvis det er nødvendigt. Lokalplanen støttes af en vejledning om udvikling og restaurering af bevaringsværdige bygninger i Fredericia Bymidte. 

Facader og skilte på ikke-bevaringsværdige bygninger og nye bygninger reguleres efter bestemmelser, der sikrer en minimumskvalitet. Dette er vigtigt, da de omkringliggende bevaringsværdige bygningers kvalitet afgøres af den kontekst, som bygningerne står i. Desuden afhænger bymidtens samlede kvaliteter også af de ikke-bevaringsværdige bygningers kvalitet. Lokalplanen erstatter ikke lokalplanpligt eller –ret (muligheden for at lave en lokalplan), hvis et fremtidig nybyggeri giver anledning hertil.

 

Endeligt er lokalplanen første skridt til et bedre plangrundlag for bevaring og udvikling af den historiske byplan indenfor for voldene. Fremover følger udarbejdelse af en vejledning om bevaringsværdige bygninger, bevarende lokalplanlægning af konkrete kulturmiljøer og en vejledning til nybyggeri inden for voldene.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget drøfter sagen og tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Taget til efterretning.

Punkt 3 Frigivelse af anlægsmidler - Infrastruktur Danmark C

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 4,676 mio. kr. til Infrastruktur i Danmark C. Midlerne ønskes frigivet, således at der kan igangsættes projektering af tiltag i Danmark C og gennemføres mindre anlægsprojekter.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 forventes det, at der skal gennemføres:

  • Fortsat projektering af tiltag på Skærbækvej
  • Projektering af tiltag på Børupvej og Stakkesvang
  • Udvidelse af Nordensvej og som forberedelse til forlægning
  • Projektering af tiltag i øvrige dele af Danmark C samt ombygning af Rundkørslen ved Hejse Kro
  • Mindre anlægstiltag i Taulov, Danmark C-området, Vesterballevej samt ved DLG.

Ligeledes ønskes der beslutning om, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 4,676 mio. kr. frigives og anvendes til projektering/anlæggelse af mindre anlægsprojekter.

 

 

 

 

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50291 Infrastruktur Danmark C

 

 

 

 

4,676

4,676

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, således at den videre projektering af tiltag langs Skærbækvej og i de øvrige områder af Danmark C kan gennemføres.

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt at Teknik og Miljø sammen med Taulov Transportcenter indleder en dialog med Taulov Fællesråd med henblik på at få deres input til de tiltag som forventes gennemført i de kommende år.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  2. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 4 Frigivelse af anlægsmidler - Ombygning af krydset Strandvejen / Vestre Ringvej, Pregate

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 6,0 mio. kr. til ombygning af krydset Vestre Ringvej / Strandvejen. Dette arbejde skal udføres, i forbindelse med ADPs behov for udbygning af krydset, og realisering af en Pregate. Midlerne ønskes frigivet således, at projekterings og anlægsarbejdet kan igangsættes.

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med ADPs behov for udbygning af krydset Vestre Ringvej / Strandvejen, og realisering af en ny indkørsel til havneområdet for lastbiler, en Pregate, skal der foretages ændringer i krydset. Der skal etableres to venstresvingsspor fra Strandvejen mod Vestre Ringvej og to højresvingsspor fra Vestre Ringvej mod syd i retning mod motorvejen.

For at projektet kan gennemføres sammen med ADP ønskes frigivet således, at projekterings- og anlægsarbejdet kan igangsættes.

Ligeledes ønskes der beslutning om, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 6,0 mio. kr. frigives og anvendes til gennemførelse af krydsombygningen, samt til gennemførelse af tiltag der øger fremkommeligheden på de store indfaldsveje. 

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50308 Infrastruktur Pregate

 

 

 

 

6,0

6,0

XG-50070-10

 

0,037

0,037

0,037

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,037

0,037

0,037

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projektet kan igangsættes.  

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  2. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 5 Frigivelse af anlægsmidler - Cykelsti på Kolding Landevej

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 16,7 mio. kr. til anlæggelse af cykelstier på Kolding Landevej og projektering af cykelsti langs Skærbækvej. Disse midler ønskes frigivet således, at anlægsarbejdet og projekteringsarbejdet kan igangsættes.

Sagsbeskrivelse:

I 2019 var der afsat 1,0 mio. kr., til projektering af cykelsti på Kolding Landevej. Denne projektering er nu gennemført. I 2020 er der afsat 16,7 mio. kr. til anlæggelsen af cykelstien samt projektering af cykelsti til Skærbæk.

For at muliggøre anlæggelsen af stien ønskes der beslutning om frigivelse af anlægsmidlerne og, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 16,7 mio. kr. frigives og anvendes til anlæggelse af cykelstien på Kolding Landevej og projektering af cykelstien langs Skærbækvej fra Kolding Landevej til Skærbæk.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50307 Cykelsti Kolding Landevej

 

 

 

 

16,7

16,7

XG-50066-2 Cykelstier

 

0,21

0,21

0,21

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,21

0,21

0,21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projekterne kan igangsættes.  

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  2. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 6 Frigivelse af anlægsmidler - Projektering cykelsti på Røde Banke

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 0,5 mio. kr. til projektering af cykelstier på Røde Banke. Disse midler ønskes frigivet således, at projekteringsarbejdet kan igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

Der projekteres cykelsti på strækningen mellem Ussinggårdsvej og Strandvejen. Ligeledes ønskes der beslutning om, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Som en del af projektet kigges der nærmere på særligt trafikafviklingen ved Davidsen, ligesom der kigges nærmere på, om der er behov for tiltag, der kan styrke trygheden og trafiksikkerheden på den øvrige del af Røde Banke, mellem Ussinggårdsvej og Snaremosevej.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,5 mio. kr. frigives og anvendes til projektering af cykelstien.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50306 Cykelsti Røde Banke, projektering

 

 

 

 

0,5

0,5

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

 

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projekteringen kan igangsættes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  1. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 7 Frigivelse af anlægsmidler - Kanalbyen

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 2,0 mio. kr. til Kanalbyen. Midlerne ønskes frigivet, således at infrastrukturen i området, kan tilpasses løbende i takt med der sker udbygning i Kanalbyen. Anlægsmidler anvendes til løbende at planlæg, projektere de kommunale vejanlæg der grænser om til Kanalbyen. 

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 forventes det blandt andet, at der skal etableres tiltag omkring Port House i Sønder Voldgade, ligesom det forventes at der skal foretages tilpasninger omkring det nye P-hus i Sønder Voldgade / Sundegade.

Byggefelt 3, 4 og 5 i Oldenborggade forventes også igangsat, og når det byggeri står færdigt, vil det være nødvendigt at investere i Oldenborggade. Det forventes derfor også, at der i løbet af 2020 skal udarbejdes en endelig plan for den fremtidige vejudformning for Oldenborggade på strækningen mellem Prinsessegade og Kongensgade.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 2,0 mio. kr. frigives

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50208 Kanalbyen

 

 

 

 

2,0

2,0

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så den fortsatte projektering og etablering af mindre anlægsprojekter kan igangsættes. Dette skal ske i takt med udbygningen af kanalbyen, for at sikre en hensigtsmæssig sammenhænge mellem byggeprojekterne og de kommunale vejprojekter.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 8 Igangsætning (fornyet) af lokalplan 348 - Erhvervsområde ved Holstensvej

Sagsresumé

By- og Planudvalget igangsatte den 15. maj 2019 planarbejdet og miljøvurdering for lagerbygninger ved Holstensvej/Strandvejen/Indre Ringvej. Jordbundsundersøgelser har siden vist, at opførelse af tunge bygninger på stedet ikke vil være rentabelt, hvorfor der nu i stedet ønskes mulighed for trailerparkering, oplag af løsvarer og bygning til værksted, garage og velfærdsfaciliteter.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har været afholdt en forudgående høring af naboer og berørte parter i forhold til det oprindelige ønske om lagerbygninger. Der kom bemærkninger fra borgere på Solbakken og fra en borger med kolonihave.  Disse bemærkninger vedlagt som bilag.

 

Borgerne på Solbakken gør opmærksom på, at de i dag er plaget af gener fra havneområdet i form af støj fra trafik og godshåndtering samt af støj fra læsning og opbevaring af løsvarer. De tilkendegiver, at de gentagne gange har klaget uden mærkbar positiv effekt. Borgerne er desuden af den opfattelse, at opførelse af høj bebyggelse vil skæmme og ødelægge helhedsindtrykket af området. På den baggrund ønsker de, at kommunen genvurderer planen om ændring af området, da det vil have meget indgribende konsekvenser for beboerne på Solbakken. De deltager gerne i en drøftelse af planerne. En borger fra kolonihaveområdet mener der skal arbejdes med det visuelle.

 

ADP har arbejdet videre med planerne for en ændret anvendelse af området. Det er i den forbindelse foretaget geotekniske undersøgelser som viser, at opførelse af løsvarehaller på området er forbundet med store udgifter til ekstrafundering. På den baggrund ønskes i stedet igangsat planarbejde for trailerparkering, oplag af løsvarer og opførelse af en bygning til værksted, garage og velfærdsfaciliteter.

 

Der er fremsendt dokumenter vedr. den ønskede ændrede anvendelse. Dette er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Den ønskede anvendelse fordrer udarbejdelse af lokalplan. Der vil i forbindelse med lokalplanarbejdet skulle ske en vurdering af støjforhold, støv/lugt, afledning af overfladevand og risikoforhold.
Dette forventes at kunne ske parallelt med lokalplanarbejdet.

Ligeledes skal der arbejdes med det visuelle udtryk og beplantning langs Holstensvej, Strandvejen og Indre Ringvej.
Der fremsendes forslag til støjreducerende foranstaltning, hvor intentionerne i ”Lokalplan 220 for Snoghøj Landevej – Strandvejen - en smukkere indfaldsvej” er fulgt. Denne lokalplan dækker ikke lokalplanområdet, men intentionerne ønskes videreført ind i lokalplanområdet.

 

Naboer og berørte parter orienteres om, at der ikke arbejdes videre med opførelse af lagerbygninger, men at der nu arbejdes med en ændret anvendelse til trailerparkering, oplag af løsvarer og bygning til værksted, garage og velfærdsfaciliteter.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der arbejdes videre med planarbejde og miljøvurdering for ændret anvendelse af området ved Holstensvej/Strandvejen/Indre Ringvej jf. vurderingen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Godkendt.

Punkt 9 Forslag til lokalplan 370 - Etageboliger ved Nørrebrogade og Thrigesvej

Sagsresumé

På By- og Planudvalgets møde d. 15. maj 2019 blev arbejdet med en lokalplan og et kommuneplantillæg for etageboliger i 4 til 5 etager ved Nørrebrogade og Thrigesvej igangsat. Oprindelig bestod udviklerens projekt af 76 boliger fordelt på 4 boligblokke, hvoraf én blok, mod Nørrebrogade, skulle opføres i 5 etager og tre andre blokke, mod Thrigesvej, skulle opføres i 4 etager. På baggrund af bemærkninger modtaget i foroffentlighedsfasen samt støjberegninger er projektet ændret til ca. 75 boliger fordelt på 3 boligblokke, alle i 5 etager. Det er med dette udgangspunkt, at forslag til lokalplan 370 og kommuneplantillæg nr. 13 er udarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtog tidligere på året en forespørgsel om muligheden for at opføre boligbebyggelse på ejendommen Nørrebrogade 109 i Fredericia. Projektet bestod af 4 etageboligblokke med i alt 76 lejligheder i størrelsen 40-120 m2 og et samlet areal på 6.306 m2. Det var ønsket at give bebyggelsen en højde på 4 etager mod Thrigesvej og 5 etager mod Nørrebrogade. Bebyggelsesprocenten var beregnet til omkring 120.

 

Teknik & Miljø har modtaget kommentarer i forbindelse med foroffentlighedsfasen, som især udtrykker bekymring ift. antallet af boliger og den deraf øgede trafikmængde. M.h.t. bebyggelsens højde ønskes der lagt vægt på, at byggeriet ved arkitektonisk og æstetisk bearbejdning tilpasses omgivelserne.

 

Støjberegninger har siden vist, at arealerne nærmest Nørrebrogade er belastet af trafikstøj i et omfang, så Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj på facade og opholdsarealer ikke vil kunne overholdes. På den baggrund er der foretaget justeringer i projektet, som dels betyder, at bygningen mod Nørrebrogade trækkes længere væk fra vejen og trafikstøjen, dels at der fjernes en bygning, men at der til gengæld bygges i 5 etager både mod Nørrebrogade og Thrigesvej. Antallet af boliger og bebyggelsesprocenten vil være tilnærmelsesvis den samme. Til gengæld frigøres lidt mere af grundens areal til grønne områder og fælles opholdsarealer.

 

Lokalplanforslaget giver således mulighed for opførelse af etageboligbebyggelse i op til 5 etager og en maksimal bebyggelsesprocent på 120. Der er i lokalplanforslaget fastsat bestemmelser, der sikrer at øverste etage på alle bygninger trækkes tilbage fra facadelinjerne. Hensigten er at opnå en bedre tilpasning til omgivelserne samt give byggeriet et lettere, mere elegant og mindre voluminøst udtryk.

 

I forbindelse med planarbejdet er der udarbejdet skyggediagrammer, der viser, at den eksisterende boligbebyggelse ikke vil blive generet af skyggevirkningen fra bygninger i 5 etager i lokalplanområdet. Dog vil erhvervsbebyggelsen på den nordlige side af Thrigesvej blive væsentlig skyggepåvirket i vinterhalvåret.

 

Forhold til kommuneplanen

Ejendommen er i kommuneplanen beliggende inden for rammeområde N.BE.1, hvor anvendelsen er fastlagt til blandet bolig og erhverv. De bebyggelsesregulerende bestemmelser fastsætter en maksimal bebyggelsesprocent på 60 for etageboliger, maksimalt 2 etager og en maksimal bygningshøjde på 10 m.

Forslag til tillæg nr. 13 til Kommuneplan 2017 – 2029 muliggør bebyggelse i op til 5 etager med en maksimal bygningshøjde på 20 m, samt fastsætter en maksimal bebyggelsesprocent på 120. Tillægget vil kun være gældende for området omfattet af lokalplan 370.

 

Gældende lokalplan

Lokalplanområdet er i dag omfattet af lokalplan 16A, som fastlægger anvendelsen til erhvervsområde for lettere industri, lager og værkstedsvirksomheder, herunder service- og forretningsvirksomhed, bowling-/billardlokaliteter, offentlige formål, børneinstitution m.m.  Med vedtagelsen af lokalplan 370 aflyses lokalplan 16A for det område, der er omfatte af lokalplan 370.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med forslag til kommuneplantillæg nr. 13 og forslag til lokalplan 370 er tilvejebragt et plangrundlag, der giver mulighed for opførelse af en attraktiv bebyggelse, der er med til at efterkomme efterspørgslen på mindre men attraktive boliger, der tilgodeser både unges, ældres, enliges og de små familiers behov. Med lokalplanens bestemmelser sikres en arkitektonisk bearbejdning af bebyggelsen, så den dels i volumen kan spille sammen med det store bygningskompleks i form af Fredericia Gymnasium og dels kan tilpasses og formidle overgangen til den øvrige bebyggelse i området. Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at det eksisterende vejnet har den fornødne kapacitet til, at trafikken, som den nye bebyggelse vil generere, kan afvikles sikkert.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan 370 samt forslag til tillæg nr. 13 til kommuneplan 2017 – 2019 udsendes i offentlig høring i 8 uger og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslagene.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 10 Forslag til kommuneplantillæg nr. 17 for Fredericia Rangerbanegård

Sagsresumé

Erhvervsstyrelsen har sammen med Miljøstyrelsen sendt forslag til kommuneplantilæg nr. 17 for Fredericia Rangerbanergård med miljøvurdering, VVM-redegørelse og udkast til miljøgodkendelse i høring fra den 19. november  2019 til den 21. januar 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Banestyrelsen/Banedanmark har gennem mange år anvendt Fredericia rangerbanegård til midlertidig opbevaring af miljøfarlige stoffer i forbindelse med godstransport.

I de senere år er der kommet en række skærpede krav på miljøområdet, der blandt andet har medført VVM-pligt for midlertidig opbevaring af miljøfarlige stoffer.

 

Efter en ændring af risikobekendtgørelsen i 2006, begyndte man at regulere virksomheder med henstilling af farligt gods under transport. Aktiviteterne på Fredericia Rangerbanegård kan således ikke lovligt fortsættes, før der er givet en miljøgodkendelse, der for Fredericia Rangerbanegård vil erstatte VVM-tilladelsen. Der kan ikke gives VVM-tilladelse og miljøgodkendelse til projektet, før der er udstedt kommuneplantillæg.

Da projektet behandles efter de tidligere VVM-regler, skal der udarbejdes et statsligt kommuneplantillæg, som erstatter kommunens tidligere planlægning for området.

 

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet et forslag til kommuneplantillæg med miljøvurdering, som sendes i offentlig høring samtidig med Miljøstyrelsens forslag til miljøgodkendelse samt miljøkonsekvensrapport (VVM) for aktiviteterne på Fredericia på rangerbanegård.

Forslaget til kommuneplantillæg med miljøvurdering er i offentlig høring fra den 19. november 2019 til den 21. januar 2020.

Forslag til kommuneplantillæg er vedlagt som bilag.

 

Forslag til kommuneplantillæg udlægger et område til henstilling af farligt gods på Fredericia Rangerbanegård, samt udlægger en sikkerhedszone og en planlægningszone omkring dette område. Fremadrettet må der kun henstilles godsvogne med farligt gods i ét bestemt område på rangerbanegården.

 

Der udlægges en planlægningszone i en afstand på mellem 800 og 2000 meter fra Fredericia Rangerbanegård. Inden for planlægningszonen kan der planlægges for boliger, erhverv mv., hvis risikomyndighederne høres, og planerne ligger inden for deres acceptkriterier.

 

Der udlægges endvidere en sikkerhedszone, som ligger inden for projektområdets afgrænsning. Inden for sikkerhedszonen må der ikke etableres ny følsom arealanvendelse, som f.eks. boliger, institutioner, forretninger, hoteller eller steder, hvor der opholder sig mange mennesker.

 

Sikkerheds- og planlægningszonens udstrækning er fastlagt på baggrund af risikovurderingen. Inden for sikkerheds- og planlægningszonen, må der ikke etableres eller planlægges for institutioner/faciliteter, der indgår i det offentlige beredskab (hospitaler, brand- og politistationer) eller institutioner med svært evakuerbare personer. Der findes ikke hospitaler, politi- eller brandstationer inden for planlægningszonen, ligesom der heller ikke findes plejecentre med svært evakuerbare personer. Sikkerheds- og planlægningszonerne kan ses på kortbilag.

 

Der er ikke med VVM-redegørelsen identificeret væsentlige miljøpåvirkninger fra projektet.

Det er alene konstateret, at de samlede aktiviteter i området ikke kan overholde de vejledende støjgrænseværdier for støj i natteperioden (kl. 22-07) ved 2 af boligerne, der støder op til banearealet.

Overskridelsen kan dog ikke tilskrives nærværende projekt, dvs. håndteringen af de godsvogne, som denne VVM-procedure handler om. Overskridelsen er beregnet til at ligge på ca. 2-5 dB (A) højere end de vejledende støjgrænser for de områdetyper, boligerne ligger i. Overskridelserne beror på eksisterende aktiviteter, der er nødvendige for driften af Rangerbanegården, herunder opfyldelse af virksomhedens transportmæssige forpligtelser.

Støjbidraget fra området stammer fra en eksisterende lovligt etableret aktivitet. Støjbidraget ændres ikke som følge af, at henstilling af farligt gods fremover kun vil foregå i dette sporområde.

 

I VVM-redegørelsen er det vurderet, at der ikke er miljøforhold, som berøres i en grad, som gør det nødvendigt med afværgeforanstaltninger ud over de foranstaltninger, som allerede er indarbejdet i projektet.

 

Når høringen er afsluttet den 21. januar 2020, udarbejder Erhvervsstyrelsen et høringsnotat og sammenfattende redegørelse. Det endelige kommuneplantillæg udstedes af Erhvervsstyrelsen. Efterfølgende bliver tillægget indarbejdet i Fredericia Kommunes kommuneplan ved næstkommende kommuneplanrevision.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der er udlagt en planlægningszone omkring rangerbanegården. Efter kommuneplanens retningslinje for områder om risikovirksomheder kan der inden for planlægningszonen planlægges for boliger, erhverv mv., såfremt det ved en vurdering af risikoforholdene kan godtgøres, at den samfundsmæssige risiko og/eller risikoen for individer ligger inden for risikomyndighedernes acceptkriterium. Inden for planlægningszonen må der ikke planlægges for institutioner, som er væsentlige i en beredskabssituation. Nye anlæg må ikke medføre øget risiko for dominoeffekt.

 

Kommuneplantillæg for Fredericia Rangerbanegård fastsætter nedenstående retningslinjer,

1)       Fredericia Rangerbanegård må anvendes til omrangering og henstilling af togvogne med farligt gods, omfattet af risikobekendtgørelsen, inden for et på kortbilag markeret område.

2)       Der fastsættes en sikkerheds- og planlægningszone omkring Fredericia Rangerbanegård, som vist på kortbilag. Zonerne er afgrænset på baggrund af den konkrete risikovurdering af projektet.

3)       Inden for sikkerhedszonen må der ikke etableres ny følsom arealanvendelse, som f.eks. boliger, institutioner, forretninger, hoteller eller steder, hvor der opholder sig mange mennesker.

4)       Inden for planlægningszonen kan der planlægges for boliger, erhverv mv., såfremt det ved en vurdering af risikoforholdene kan godtgøres, at den samfundsmæssige risiko og/eller risikoen for individer ligger inden for risikomyndighedernes acceptkriterier. Inden for planlægningszonen må der ikke planlægges for institutioner, som er væsentlige i en beredskabssituation. Nye anlæg må ikke medføre øget risiko for dominoeffekt.

 

Administrationen har deltaget i en følgegruppe for arbejdet omkring godkendelse af aktiviteterne på Fredericia på Rangerbanegård og indstiller på den baggrund, at Fredericia Kommune ikke giver bemærkninger til kommuneplantillægget.

 

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at Fredericia Kommune ingen bemærkninger har til kommuneplantilæg nr. 17 for Fredericia Rangerbanergård

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Godkendt.

Punkt 11 Ændring af delegationsplan for By- og Planudvalget

Sagsresumé

Efter delegationsplanen skal høringssvar på høringer fra staten om statslige VVM-redegørelser besluttes i By- og Planudvalget, før de sendes til de statslige myndigheder. For at sikre mulighed for at kunne svare inden for høringsfristen, anbefaler administrationen at dette ændres, så administrationen bemyndiges til at afgive høringssvar og efterfølgende orientere udvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter delegationsplanen skal høringssvar på høringer fra staten om statslige VVM-redegørelser (§ 11 g) besluttes i By- og Planudvalget, på baggrund af indstilling fra administrationen.

 

Lovgrundlaget for VVM-redegørelser er ændret siden delegationsplanens vedtagelse. VVM-redegørelser udarbejdes ikke længere med udgangspunkt i planloven. Det gældende lovgrundlag for VVM er nu ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)”.

Efter denne lov skal der ikke med en miljøkonsekvensrapport (tidligere VVM-redegørelse) udarbejdes kommuneplantillæg.

 

I forhold til fremtidige statslige miljøkonsekvensrapporter vil Fredericia Kommune blive hørt i forbindelse med afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold og efterfølgende i forbindelse med høring af selve miljøkonsekvensrapporten. Disse høringsperioder kommer ikke nødvendigvis til at passe med, at et udkast til svar vil kunne behandles i BPU inden høringsfristens udløb.

 

Administrationen har i tidligere sager om statslige VVM-redegørelser ikke haft mulighed for at få sagen behandlet i BPU inden høringsfristen udløb. Dette har betydet, at administrationen har svaret inden for høringsfristen og orienteret udvalget efterfølgende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at administrationen får bemyndigelse til at afgive høringssvar på høringer omkring statslige miljøvurderinger og orientere By- og Planudvalget efterfølgende. Dette vil være på linje med afgørelser vedr. VVM-pligt af planer og projekter, hvor administrationen beslutter og orienterer udvalget efterfølgende, og det vil sikre, at der kan afgives et høringssvar inden høringsfristens udløb.

 

Det vil være den afdeling, som varetager det myndighedsområde, som den konkrete miljøvurdering/VVM omhandler, som har ansvaret for høringssvar for til den statslige miljøvurdering.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet at delegationsplanen ændres, således administrationen bemyndiges til at afgive høringssvar på høringer omkring statslige miljøvurderinger og orientere By- og Planudvalget efterfølgende.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 12 Endelig vedtagelse af Lokalplan 333 - Karolinelunden

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet Forslag til lokalplan 333 – Karolinelunden. Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelsen af blandet bolig og erhverv for lokalplanens område, herunder offentlig og privat service. Herudover giver lokalplanen mulighed for etablering af støjvold mod eksisterende Shell havneterminal, opholdsarealer i tilknytning til bebyggelse, grønt parkområde og parkering.

 

Lokalplansforslaget blev udsendt i offentlig høring i juni-november 2017. Høringsperioden var forlænget pga. ekstra dialog med Erhvervsstyrelsen. I den samlede høringsperiode er der indkommet 6 indsigelser/bemærkninger til lokalplansforslaget. Indsigelserne har givet anledning til enkelte rettelser i lokalplanen og miljørapporten.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af anmodning fra Kanalbyen i Fredericia, har Fredericia Kommune i maj 2017 igangsat udarbejdelse af lokalplan 333, et ca. 3,4 hektar stort område i bymidten, beliggende indenfor et område i den østligste del af Kanalbyen. Området ligger i tilknytning til det eksisterende byområde øst for Kongensgade og i naturlig forlængelse af de to allerede etablerede områder i Oldenborggadekvarteret, Frederikshuset og Kongens Punkt.

 

Den nye bebyggelse i lokalplanområdet viderefører den eksisterende bymidte og sikrer den nord-syd gående karrestruktur, som er kendetegnende for Fredericias bymidte. Herved kommer den nye bebyggelse til at fremstå som en naturlig udvidelse af den eksisterende bymidte indenfor voldene.

 

Området anvendes i dag til midlertidige aktiviteter i tilknytning til Kanalbyen. Der er ingen eksisterende bebyggelse i området.

 

Lokalplanens indhold

Med lokalplanen er der udarbejdet et plangrundlag, der giver mulighed for en ny attraktiv bydel med respekt for den omkringliggende bystruktur. Områdets beliggenhed tæt på bymidte og eksisterende voldanlæg fordrer endvidere en bevidst bearbejdning af sammenhænge og overgange mellem eksisterende by og grønne områder. I lokalplanen er der derfor arbejdet bevidst med fastholdelsen af karréstrukturen kendetegnende for den samlede bymidte indenfor Fredericia Vold, samt en grøn forbindelse mod Kastellet mod øst. Det grønne areal er placeret, hvor voldanlægget tidligere har ligget mod Lillebælt, hvilket kan medvirke til at skabe sammenhæng fra den nye bydel til den grønne ring i form af voldanlægget omkring bymidten.

 

Lokalplanen åbner mulighed for at indrette bydelen med blandede byfunktioner såsom bolig, kultur og erhverv i miljøklasse 1 – 2, offentlig og privat service, bypark og parkeringsanlæg.

 

Lokalplanen udlægger også generelt grønne områder og opholdsarealer. Det grønne byrum, Sønder Vold, udlægges med mulighed for, at der kan etableres overdækket terrænparkering. Området ind mod Shell udlægges til p-hus og støjafskærmning.

 

Endelig er det lokalplanens formål at fastlægge bestemmelser for placering og udformning af ny bebyggelse og at sikre hensigtsmæssige adgangs- og parkeringsarealer til områdets funktioner.

 

Forholdet til Kommuneplan 2013 - 2025

Anvendelsen til blandede byfunktioner såsom bolig, kultur og erhverv i miljøklasse 1 – 2, offentlig og privat service, bypark og parkeringsanlæg, er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Offentlig høring

Byrådet vedtog den 12. juni 2017 Forslag til lokalplan 333 – Karolinelunden. Lokalplansforslaget blev udsendt i offentlig høring i perioden 14. juni 2017 til 23. august 2017. I forbindelse med denne høring var der baggrund for at foretage en opfølgende gennemgang af planforslaget med tilhørende drøftelser og dialogmøder med de statslige myndigheder. Hensigten med gennemgangen af planforslaget var at give de statslige myndigheder mulighed for at identificere forhold, hvor der kunne være mulige konflikter i forhold til statens interesser. På den baggrund blev høringsperioden forlænget til 29. november 2017.

 

I den samlede høringsperiode er der indkommet 6 indsigelser/bemærkninger til lokalplansforslaget. De indkomne indsigelser/bemærkninger er samlet i en hvidbog og behandlet i et notat, som begge er vedlagt indstillingen som bilag.

 

Indsigelserne drejer sig primært om:

  • Virksomhedsstøj
  • Trafikstøj
  • Bygningshøjde

 

Virksomhedsstøj:

Bemærkninger omhandler primært hensynet til den eksisterende aktivitet på Shell havneterminal og sikring af forholdssvarende afskærmning mellem ny bebyggelse og eksisterende havn. Der er her gjort særligt opmærksom på ændringer i forhold til driften der er foretaget efter VVM-redegørelsen i 2012, samt interesse i fortsat at sikre driftsmuligheder for A/S Danske Shell.

 

Trafikstøj:

Bemærkning omhandler øget trafikstøj afledt af realisering af lokalplan.

 

Bygningshøjde:

Bemærkning omhandler byggeriets højde, da det menes at hindre udsigten til eksisterende havn.

 

Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af lokalplanen skal der foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.

Miljørapporten er på baggrund af yderligere undersøgelser blevet opdateret på forhold omkring virksomhedsstøj.

 

Den sammenfattende redegørelse er vedlagt indstillingen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter og nye byrum, som lokalplansforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias og Kanalbyens fortsatte udvikling.

 

En realisering af lokalplanen vil indebære, at der på sigt skal ske en opgradering af Kongensgade samt, at der skal udføres kryds- og fortovsjusteringer af de eksisterende kommunale veje i tilknytning til lokalplanens område.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at indsigelserne og forvaltningens forslag til præciseringer, giver anledning til følgende ændringer i lokalplanens bestemmelser.

 

Ændringer på baggrund af offentlig høring:

  1. Lokalplanens § 9.3
    § 9.3. Det skal påregnes, at der i området syd for Skanseodde skal etableres en støjafskærmning imod Shell Havneterminal. Støjafskærmningen etableres med toppunkt i kote 10.
     

Der tilføjes følgende til § 9.3:

Den i § 9.3 nævnte støjafskærmning skal være min. 8 meter og min. opført i kote 10 mod Shell Havneterminal og skal senest være opført når, hensynet til overholdelse af de vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj på facader og opholdsarealer fra Shell Havneterminal nødvendiggør det.

 

  1. Lokalplanens § 11.4
    11.4. Før bebyggelsen kan tages i brug til boligformål eller anden støjfølsom anvendelse skal det dokumenteres at de vejledende grænseværdier for trafik- og virksomhedsstøj kan overholdes på lokalplanens opholdsareal og facader for boliger og bygninger til anden støjfølsom anvendelse.

    Ændres til:
    §11.4. Før bebyggelse kan tages i brug til boligformål eller anden støjfølsom anvendelse skal det dokumenteres, at de vejledende grænseværdier for trafik- og virksomhedsstøj kan overholdes på lokalplanens opholdsareal samt på mindst én facade for boliger og bygninger til anden støjfølsom anvendelse. For lokalplanen i øvrigt må intet sted i lokalplanområdet for boliger og bygninger til anden støjfølsom anvendelse have et støjniveau fra virksomheder på mere end max 48 dB – herunder på alle facader.

Høringssvar angående øget trafikstøj på Kongensgade afledt af lokalplan 333 vurderes ikke at give anledning til et samlet støjniveau over de vejledende grænseværdier.

 

Ændringer på baggrund af forvaltningens anbefaling:

  1. Lokalplanens § 3.3

§ 3.3. Byggefelt 32.

Der må opføres max 10.700 m² bruttoetageareal i byggefelt 32, fordelt på max 5.400 m² bruttoetageareal til erhverv og max 5.300 m² bruttoetageareal til kulturelle formål. Bebyggelse til parkering, renovation, cykler, tekniske anlæg mv. indgår ikke i bruttoetagearealet.

 

Ændres til

§ 3.3. Byggefelt 32.

Der må opføres max 5.750 m² bruttoetageareal i byggefelt 32, til erhverv og / eller kulturelle formål. Bebyggelse til parkering, renovation, cykler, tekniske anlæg mv. indgår ikke i bruttoetagearealet.

Ændringen anbefales på baggrund af at byggefeltets størrelse ikke muliggør de angivne 10.700 m² bruttoetageareal med et maksimum etageantal på 3 etager – der er derfor tale om en fejl i lokalplanen. Grundarealet for byggefeltet er angivet til 1.987 m², og det vurderes på den baggrund at de 5.750 m² vil udgøre absolut maksimum for mulig udnyttelse af byggefeltet. Der gives stadig mulighed for anvendelse til både erhverv og kulturelle formål. Ovenstående rettelse vurderes ikke at have betydning for bygningshøjde, volumen, trafikale forhold, støj eller samfundsmæssig risiko, og vurderes derfor mulig uden fornyet høring.

 

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplan 333 er tilstrækkeligt belyst ved den opdaterede miljørapport. Teknik & Miljø vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at der skal foretages yderligere vurderinger og undersøgelser ud over dem, som fremgår i den sammenfattende redegørelse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at lokalplan 333 vedtages endeligt med de beskrevne ændringer, idet administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 13 Igangsætning af Kommuneplan 2021 - 2033

Sagsresumé

Med den endelige vedtagelse af Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er fundamentet for den kommende kommuneplanrevision på plads. Det er nu tid til formelt at få igangsat arbejdet med Kommuneplan 2021-2033 med tilhørende indkaldelse af idéer og forslag til den kommende kommuneplanrevision (foroffentlighedsfasen).

 

Sagsbeskrivelse:

Ifølge planloven skal byrådet foretage en hel eller delvis revision af kommuneplanen hvert 4. år og inden udgangen af byrådets valgperiode, dvs. inden udgangen af 2021.

Forud for igangsætningen af kommuneplanrevisionen, skal byrådet vedtage en planstrategi.

Planstrategien skal udpege, hvilken retning byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Planstrategien er dermed en vigtig strategi for den langsigtede udvikling i Fredericia og for kommuneplanlægningen.

 

Planstrategien fokuserer på den strategiske og fysiske planlægning, og er derfor rettet mod de fysiske strukturer, arealanvendelser mv. Planstrategien er samtidig et juridisk dokument, som indeholder en revisionsbeslutning om, i hvilket omfang og ikke mindst hvilke emner, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2021-2033. 

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet blev vedtaget 7. oktober 2019 af Fredericia Byråd. Da dele af planstrategien er fælles for alle 7 kommuner i Trekantområdet, blev planstrategien offentlig bekendtgjort samtidigt for alle 7 kommuner i Trekantområdet den 5. november 2019. 

 

Det er nu tid til formelt at igangsætte arbejdet med Kommuneplan 2021-2033. 

Siden 1994 har kommunerne i Trekantområdet haft et kommuneplansamarbejde. I dag samarbejder Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle kommuner om såvel planstrategi som kommuneplan. Konkret udmøntes samarbejdet i nogle fælles dokumenter, der omfatter hele Trekantområdet, og nogle lokale dokumenter, som udelukkende omfatter Fredericia Kommune.

 

Planstrategi 2019 består af to dele:

  • En fælles del for Trekantområdet (Trekantområdets Strategi for vækst og attraktivitet)
  • En lokal del for Fredericia Kommune (Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune).
  •  

Kommuneplan 2017-2029 består ligeledes af to dele:

  • Trekantområdets fælles hovedstruktur og retningslinjer, som indeholder de overordnede mål og handlinger for hele Trekantområdet med tilhørende retningslinjer og redegørelser.
  • Fredericia Kommunes lokale hovedstruktur, som indeholder de lokale mål og handlinger for Fredericia Kommune med tilhørende lokale retningslinjer og redegørelser samt rammer for lokalplanlægningen.

 

Med den samlede Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er det besluttet, at Kommuneplan 2017-2029 skal delvist revideres. En del af den gældende kommuneplans indhold vil derfor blive genvedtaget for en ny 4-års-periode.

 

Den fælles del af planstrategien (Trekantområdets strategi for vækst og attraktivitet) fastlægger en samlet strategi for kommunerne i Trekantområdet. Den fælles strategi disponeres ud fra fire spor: ”Erhvervsudvikling”, ”Arbejdsmarked og uddannelse”, ”Bosætning, kultur og oplevelser” og ”Mobilitet og forsyning”.

Derudover er der identificeret en række strategiske temaer, som den kommende fælles kommuneplan skal revideres ud fra. Temaerne er følgende:

  • Grøn omstilling
  • Turisme
  • Områder med risiko for oversvømmelse og erosion
  • Områder forbeholdt produktionsvirksomheder mv. samt konsekvenszoner omkring de nævnte områder
  • Potentiel natur
  • Strategisk planlægning for landsbyer

 

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune sætter fokus på syv temaer, som alle udgør centrale elementer i kommunens videre fysiske og strategiske udvikling: Temaerne omhandler:

  • Bymidten
  • Bosætning
  • Erhverv
  • Detailhandel
  • Infrastruktur og mobilitet
  • Natur. Landskab og friluftsliv
  • Klimatilpasning

I den lokale planstrategi er der under hvert tema nævnt en række specifikke emner, som skal indgå i den kommende kommuneplanrevision.

Ud over den tematiske revision af fælles og lokal kommuneplan, vil der ligeledes pågå en opstramning og revurdering af både indhold og opdeling mellem den fælles og lokale kommuneplan.

Derudover vil kommuneplanen blive ajourført og opdateret i øvrigt i forhold til statslige planer samt ændret lovgivning. Arealudpegninger, retningslinjer, redegørelser ajourføres og evt. nye retningslinjer indføres på baggrund af erfaringer fra administrationen af den fælles Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet.

 

Tidsplan

Der er fastlagt en tidsplan for revisionen af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, som den lokale del af kommuneplanrevisionen også vil følge.

Frem til okt. 2020

Udarbejdelse af udkast til Forslag til Kommuneplan 2021-2033

Nov. 2020 – jan. 2021

Teknisk og politisk høring af udkast

Mar. 2021

Trekantområdets bestyrelses godkendelse af Forslag til fælles Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet

Mar. – jun. 2021

De 7 byråds godkendelse af Forslag til Kommuneplan 2021-2033

Jun. – aug. 2021

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. – okt. 2021

Behandling af høringssvar

Okt. 2021

Trekantområdets bestyrelses godkendelse af Forslag til fælles Kommuneplan 2021-2033 For Trekantområdet

Nov. – dec. 2021

De 7 byråds godkendelse af endelig Kommuneplan 2021-2033

Dec. 2021

Offentlig bekendtgørelse

 

Foroffentlighedsfase og borgerinddragelse

Den formelle igangsætning af kommuneplanrevisionen vil ske med en tilhørende foroffentlighedsfase, hvor der indkaldes idéer og forslag til den kommende kommuneplanrevision indenfor rammerne af de vedtagne revisionsemner. Foroffentlighedsfasen kunne evt. tilrettelægges, så den understøtter en mere målrettet borgerinvolvering indenfor nogle særlige emner, som vil blive defineret nærmere i den kommende tilrettelæggelse af kommuneplanrevisionen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Byrådet skal sikre, at kommuneplanen medvirker til at opfylde planloves overordnede mål for arealanvendelsen. Planlovens formål er at sikre en sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand.

Med Planstrategi 2019 prøver Fredericia Kommune at løfte blikket og se på kommunens udvikling i et mere helhedsorienteret og samlende perspektiv. De valgte revisionstemaer til det kommende arbejde med Kommuneplan 2021-2033 vurderes dermed at være i tråd med planlovens formål.

Teknik og Miljø vurderer ligeledes, at den samlede Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er i overensstemmelse med Fredericia Byråds Vision 2020 og øvrige overordnede politiske mål for kommunen. Planstrategien suppleres af andre strategier, blandt andet kommunens strategi ”Fredericia for verdensmålene”.

Når Kommuneplan 2021-2033 er endelig godkendt, vil den give gode muligheder for at understøtte kommunens strategiske og fysiske udvikling de næste 4 år i tråd med byrådets ønsker.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at arbejdet med Kommuneplan 2021-2033 igangsættes.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Punkt 14 Byfornyelsesstøtte 2020

Sagsresumé

Fredericia Kommune har i 2020 1.000.000 kr. at bruge til byfornyelse, inkl. forbrug i forbindelse med skimmelsvampsager.

Teknik & Miljø foreslår, at der er samme kriterier for at søge om støtte i hele kommunen, dvs. ikke forskel på, om ejendommen ligger uden for volden, inden for volden eller i Øgadekvarteret. Det foreslås, at der gives støtte til ejendomme med en bevaringsværdi på 1-4 på baggrund af forskellige kriterier.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune har det i de seneste år været muligt at søge om støtte til byfornyelse til bevaringsværdige ejendomme. I 2019 har dette kun været muligt i Øgadekvarteret.

 

I det kommunale budget er der afsat 1.000.000 kr. til byfornyelse til brug både inden for volden og uden for volden. Dette beløb skal ligeledes dække forskellige beløb til skimmelsvampsager.

 

Da der er skåret i byfornyelsesmidlerne fra statens side, er der ingen statslig udgiftsramme til Fredericia Kommune i 2020 til ordinær byfornyelse. Dvs. at der ikke vil kunne fås statslig refusion/støtte til projekterne. Hvis ejendomme beliggende i Øgadekvarteret søger om støtte, vil Fredericia Kommune kunne opnå 50% i refusion fra staten, da der her er refusion at hente via områdefornyelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ved de seneste budgetforhandlinger i Fredericia Kommune i oktober 2019, blev budgettet til byfornyelsen mindsket, og der er derfor et samlet beløb til brug i hele kommunen, og ikke særlige midler afsat kun til Øgadekvarteret.

Teknik & Miljø foreslår, at der er ens kriterier for alle, der søger om støtte, uanset hvor ejendommen er beliggende.

Forslag til fremtidige kriterier:

  1. Bygninger med en bevaringsværdi på 1-3 kan opnå støtte til hele klimaskærmen
  2. Bygninger med en bevaringsværdi på 4 kan opnå støtte til istandsættelse af udvendige originale bygningsdele. Herudover kan der søges om støtte til fornyelse af originale bygningsdele, hvis udskiftningen bunder i bygningsdele i for dårlig stand. Dertil kommer det an på en helhedsvurdering.
  3. Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen, set fra offentlig vej.
  4. Hvis der forefindes utidssvarende boligforhold, skal de udbedres senest samtidigt med den udvendige istandsættelse.

 

Støttens størrelse:

Teknik & Miljø foreslår to forskellige støtteordninger;

  1. Der gives 30% i støtte til alle projekter, uanset størrelsen

 

Eller

 

  1. Der kan opnås forskellige støtteprocenter, afhængigt af hvor mange arbejder, der søges om støtte til.

Der gives 40% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til flere og mere omfattende arbejder på en gang

Der gives 25% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til enkelte arbejder eller til flere små arbejder

 

Teknik & Miljø forslår, at det for begge alternativer skal gøre sig gældende, at der maks. gives 200.000 kr. i støtte, af det kommunale budget, pr. ejendom – hvilket rent praktisk vil betyde, at ejendomme i Øgadekvarteret vil kunne opnå op til 400.000 kr. i støtte – pga. refusionen fra staten på 50%.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at kriterierne for byfornyelse godkendes
  2. at der tages stilling til og vælges en af de to forslag til støttens størrelse

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales idet støtteordningen i alternativ 2 vælges.

Punkt 15 Dispensation fra Byplanvedtægt nr. 1 til opførelse af enfamiliehus i 2 etager

Sagsresumé

Tegnestuen Arkitekten har på vegne af ejeren af Kærmosevej 20 søgt om dispensation til at opføre et enfamiliehus i 2 etager med en facadehøjde på 6,6 m på ejendommen Kærmosevej 20 Erritsø. Ifølge byplanvedtægten for området må boliger i området højest være med én etage med udnyttet tagetage.

Ansøgningen har været i nabohøring, og der er modtaget forskellige indvendinger.

Teknik & Miljø finder, at med baggrund i de indkomne bemærkninger og en gennemgang af projekt at der meddeles afslag. bl.a. af hensyn til størrelse, placering og indbliksgener.

 

Sagsbeskrivelse:

Tegnestuen Arkitekten har på vegne af ejeren af Kærmosevej 20 søgt om dispensation til at opføre et enfamiliehus i 2 etager med en facadehøjde på 6,6 m på ejendommen Kærmosevej 20 Erritsø.  

 

Ejendommen er omfattet af Byplanvedtægt 1, som bl.a. fastsætter følgende:

 

”På de af planen omfattede ejendomme må kun opføres beboelsesbygninger, som højest må være en etage med udnyttet tagetage.”

 

Ansøgerne begrunder deres ansøgning med, at et hus i 1½ etage med en højde på 8,5 m vil fremstå noget mere dominerende på grunden end en funkisvilla i 2 etager med en højde på 6,6 m i højden. De kan derfor se mange fordele ved det ønskede hus i 2 etager - ikke bare for dem selv, men også for deres kommende naboer og genboer i forhold til indblik, dominans samt lys- og skyggegener. Samtidig finder de, at det ansøgte byggeri vil have en enkel og nutidig arkitektur.

 

I henhold til § 19 i planloven kan kommunen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, byplanvedtægt mv., hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen. Dette kan dog først ske, efter at der har været foretaget naboorientering.

 

Der er igennem tiden givet både dispensationer og afslag på ansøgninger om dispensation til opførelse af boliger i 2 etager inden for det område, der er omfattet af Byplanvedtægt 1.

 

Byplanvedtægt 1, som er fra 1948, omfatter et meget stort område af Erritsø og Snoghøj. For store dele af byplanvedtægtens område er der efterfølgende blevet lavet nye lokalplaner.

 

By- og Teknikudvalget bemyndigede – i forbindelse med behandlingen af en konkret sag - på sit møde den 22. september 2015 administrationen til at meddele dispensation til boliger i 2 etager, såfremt der ikke indkom væsentlige naboindsigelser. Ansøgningen har derfor været sendt i naboorientering. Der er indkommet bemærkninger fra beboerne på Kærmosevej 18a, 18b 22 og 25 (bemærkningerne er vedhæftet som bilag).

 

Indsigelserne drejer sig om følgende:

  • Bygningen er for stor
  • Bygningen er større end den tidligere bygning på grunden
  • Huset er trukket frem på grunden
  • Huset vil tage noget af udsigten
  • Der bliver indsigt til haver og huse

 

Der har efterfølgende været fortaget partshøring af ansøger, som har indsendt bemærkninger til indsigelserne (vedlagt bilag).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Administrationens bemærkninger og svar til de indkomne bemærkninger er vedlagt som bilag.

Teknik & Miljø vurderer på denne baggrund, at der meddeles afslag på det ansøgte projekt. Vurderingen er foretaget med baggrund i at byggeriet, kan give naboerne indbliksgener og fremstå stort i forhold til omgivelserne. I denne vurdering, er der lagt vægt på at projektet er i 2 plan med en placering helt ud til strandbeskyttelseslinjen, fuld udnyttelse af fodaftrykket, placering på toppen af en skrænt og med vinduesparti mod naboen mod syd og en tagterrasse mod naboen mod nord.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der meddeles afslag til at opføre en bolig i 2 etager som ansøgt på ejendommen Kærmosevej 20.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Udsat.

Punkt 16 Dispensation fra lokalplan 291 til opførelse af 141 boliger

Sagsresumé

Der søges om dispensation til opførelse af 141 boliger, mindre overskridelser af byggefelter, antal p-pladser, anlæggelse af 1 forbindelsesvej med parkering langs det østlige skel og ændring beplantning langs østligt skel. Ifølge Lokalplan 291, som er gældende for området, må der opføres 90 boliger.

Plan og Miljøudvalget besluttede på sit møde den 6. november at sende ansøgningen i naboorientering.

Der er indkommet 6 høringssvar, hvoraf de 2 er fra flere husstande.

Teknik & Miljø finder, at der er grundlag for at meddele dispensation.

 

Sagsbeskrivelse:

Arkitekt firmaet Luplau og Poulsen har søgt om tilladelse til opførelse af 141 boliger på ejendommen beliggende Mosegårdsvej 5.

Bebyggelsen varierer fra 2 til 4 etager og organiseret i 3 områder med hver sin identitet.

Nord for Mosegårdsvej og øst for Jomfruskoven placeres 3 punkthuse i 4 etager med delevenlige boliger på ca. 60 m².

På den åbne grønning i midten af området placeres 5 større punkthuse i 4 etager med boliger i varierende størrelser fra ca. 74 - 93 m². Disse orienterer sig ud mod det store grønne fællesareal med legeplads, træer, dam og plads til aktivitet og ophold.

I den sydlige del af området placeres 16 rækkehuse på 108 m². Boligerne orienterer sig forskelligt på grunden, men har alle deres primære udeophold mod syd og vest.

Der er i alt tale om i alt 141 boliger.

 

Ejendommen er i dag omfattet af lokalplan 291 som bl.a. fastsætter følgende bestemmelser som ansøger søger dispensation fra:

 Nuværende lokalplan siger: § 5.2. Der anlægges to boligveje med tre vendepladser.

Ansøger ønsker at der udover de lokalplanen udlagte veje, at anlægge en forbindelsesvej med parkering langs det østlige skel for, at undgå parkering langs Mosegårdsvej og sikre et bedre flow i området.

 

Nuværende lokalplan siger: § 5.6. I lokalplanområdet skal der etableres mindst 1½ parkeringspladser pr. bolig. Parkeringsarealer etableres i tilknytning til boligvejene og i tilknytning til lokalplanens nordlige afgrænsning langs Mosegårdsvej, i princippet som vist på kortbilag 1.

Ansøger ønsker dispensation til kun at etablere 1 parkeringsplads pr. bolig, til de 3 punkthuse som er beliggende nord for Mosegårdsvej. Disse punkthuse indeholder delevenlige kollegieboliger og da disse mindre boliger på ca. 58 m2 erfaringsmæssigt har et mindre behov for parkeringspladser ansøges om kun at etablere 1 parkeringsplads pr. bolig. 

 

Nuværende lokalplan siger: § 7.1. Bebyggelsesprocenten må ikke overstige 50 for lokalplanområdet som helhed. Der kan maksimum etableres 90 boliger. 

Ansøger ønsker at opfører 141 boliger, med baggrund i et ønske om en variation af boligstørrelser, for at tilgodese et bredt udsnit af befolkningen. Lokalplanens bebyggelsesprocent overskrides ikke.

 

Nuværende lokalplan siger: § 7.2. Nye bygninger skal placeres indenfor byggefelterne A og B som vist på kortbilag 1. Etageboligbebyggelsen opføres som forskudte kædehuse, hvor der sikres passage mellem husene med jævne mellemrum

Ansøger ønsker at fastholde lokalplanens princip om forskudte og vinklede bygninger, hvorfor der kommer mindre overskridelser af de organiske formede byggefelter. Princippet om forskudte huse, hvor der sikres passage mellem husene med jævne mellemrum fastholdes.

 

Nuværende lokalplan siger: §9.4. Der fremsendes plan for skærmende og sammenhængende beplantning i lokalplanens østlige skel til Byrådets godkendelse, i princippet som vist på illustrationsplanen, kortbilag 2.

Naboskel er i dag markeret, som en tæt bøgeplantning der står flot såvel sommer som vinter og samtidigt skærmer for billygter. Derudover står der forskellige typer træer på nabogrunden mod skel – Birketræer, rødtjørn mm. Ansøgers intention er at fastholde bøgepur i naboskel, og plante en trærække i et bælte langs skel i sammenhæng med parkeringen. Der kan i bilag beplantning ses billede og tegning fremsendt omkring afskærmning.

Plan og Miljøudvalget besluttede på sit møde den 6. november at sende ansøgningen i naboorientering.

Der er indkommet 6 høringssvar, hvoraf de 2 er fra flere husstande. Høringssvarene er vedhæftet som bilag.

Høringssvarene drejer sig alle om bekymringer for de trafikale forhold. Derudover omhandler høringssvarene også, at man ikke ønsker byggeri i 4 etager, et større antal bolig enheder, bebyggelsesprocent, byggeri så tæt på skoven, antal parkeringspladser og beboer sammensætning.

De trafikale forhold er vurderet og der er udarbejdet et notat. Notatet er vedhæftet som bilag. I forhold til de indkomne bemærkninger om etage antal og bebyggelsesprocent, så overholder det ansøgte byggeri den gældende lokalplan, ligesom der ikke bygges tættere på skoven end den gældende lokalplan tillader.

 

De indkomne bemærkninger har været sendt i høring hos ansøger hvis svar, er sammenfaldende med administrations vurdering. Svaret er vedhæftet som bilag

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de indkomne bemærkninger for en stor dels vedkomne drejer sig forhold som er i overensstemmelse med den gældende lokalplan. Da bebyggelsesprocenten overholdes og principperne i forhold til placering og variation i lokalplanen fastholdes, samtidig med at områdets placering er i umiddelbar nærhed af flere større uddannelsesinstitutioner, vurderer Teknik & Miljø, at der kan være grundlag for at meddele en dispensation som ansøgt. 

 

Teknik & Miljø vurderer yderligere, at der med baggrund i, at der dispenseres til vej og parkering mod det østlige skel, bør stilles vilkår om at sikre den eksisterende hæk og give mulighed for at ny beplantning kan vokse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller

  1. at der meddeles dispensation
  2. at der i dispensationen stilles vilkår om, at der under hele byggefasen etableres en afskærmning i en afstand på 3m fra midten af hæk (mod øst) som efterfølgende tilplantes med magnolietræer.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

På baggrund af de væsentlige indsigelser kan udvalget ikke meddele dispensation på det foreliggende grundlag. De trafikale løsninger, der blev besluttet ved vedtagelsen af den gældende lokalplan, er ikke udført. Sagen sendes videre til Økonomiudvalget med henblik på at få tilvejebragt en løsning af de trafikale udfordringer og den nødvendige finansiering.

Punkt 17 Høringssvar til Regional Udviklingsstrategi 2020-2023

Sagsresumé

Region Syddanmark har sendt et forslag til Regional Udviklingsstrategi for 2020-2023 i offentlig høring. Strategien er ikke bindende for Fredericia Kommune.

Hvis Fredericia Kommune ønsker at indgive høringssvar skal det indsendes til Regionen senest 17. januar 2020.

By- og Planudvalget præsenteres på udvalgsmødet for et administrativt forslag til høringssvar fra Fredericia Kommune. Udvalget drøfter på baggrund af oplægget, hvad der skal stå i det endelige høringssvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har fået Region Syddanmarks ”Regional Udviklingsstrategi for 2020-2023” i høring. Strategien har fået titlen ”Fremtidens Syddanmark” og er bygget op omkring FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling. Regionsrådet behandlede og godkendte udkastet på deres møde den 24. juni 2019, hvorefter det er blevet behandlet i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på deres møde den 24. september.

Strategien, der er vedhæftet dagsordenspunktet, er bygget op om seks strategiske spor. Disse er:

-          Grøn omstilling, klima og ressourcer

-          Rent vand og jord

-          Kompetencer til fremtiden

-          Sunde levevilkår

-          En attraktiv og oplevelsesrig region

-          Mobilitet for alle

For hvert strategispor er der udarbejdet tre retningsgivende regionale mål. Mere specifikke mål vil blive formuleret i underliggende ”Delstrategier”, der ikke er blevet sendt i offentlig høring. Arbejdet med delstrategierne er gået i gang og de forventes vedtaget til foråret sammen med den overordnede strategi, der nu er i høring. Ifølge Region Syddanmark skal delstrategierne forstås som toårige handlingsplaner, som skrives og kommenteres i dialog med de relevante regionale fora for de forskellige områder, der indgår i strategien.

 

Forslaget, der er sendt i høring, understøtter de fleste af FNs Verdensmål med udgangspunkt i de områder Regionen beskæftiger sig med. Forslaget omfatter både Region Syddanmark som geografisk område og som koncern, der tager ansvar for at fremme en bæredygtig udvikling i egen organisation.

 

Region Syddanmark har meddelt, at der kommer en opstartskonference til foråret, når strategien er endelig vedtaget, hvor der indbydes til partnerskaber med bl.a. kommuner, uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, foreninger mv.

By- og Planudvalget præsenteres på udvalgsmødet for et administrativt forslag til høringssvar fra Fredericia Kommune. Udvalget drøfter på baggrund af oplægget, hvad der skal stå i det endelige høringssvar.

Økonomiske konsekvenser

Den regionale udviklingsstrategi har ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune, da strategien ikke er bindende for kommuner.

Vurdering

Forslaget til Regional Udviklingsstrategi, der er i høring, understøtter Fredericia Kommunes egen strategi for bæredygtig udvikling, der også er baseret på FNs Verdensmål.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget drøfter det administrative forslag til høringssvar fra Fredericia Kommune og vedtager hvad der skal stå i det endelige høringssvar.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Godkendt.

Punkt 18 Orienteringspunkt om eksisterende boligrummelighed og forventet boligbehov i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Sagen giver et overblik over, hvor der er mulighed for at opføre boliger i henhold til gældende kommuneplanrammer og vedtagne lokalplaner. Derudover gives et overblik over det forventede boligbehov for forskellige boligtyper frem til 2027.

 

Sagsbeskrivelse:

I orienteringen præsenteres udvalget for oversigtskort over de arealer, hvor det i henhold til gældende kommuneplanrammer og vedtagne lokalplaner er muligt at opføre boliger. Det vil samtidig fremgå hvilke områder der bebygges aktuelt eller forventes bebygget indenfor kort tid.

Boligrummeligheden vil holdes op imod det forventede boligbehov for forskellige boligtyper i Fredericia frem til 2027. Disse data er udarbejdet i samarbejde med Region Syddanmark ud fra kommunens befolkningsprognose og statistiske data på boligpræferencer af forskellige demografiske grupper.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at By- og Planudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Taget til efterretning.

Punkt 19 Orientering (Lukket)