Senior- og Handicapudvalget - 01-04-2020

Referat
Dato:
Onsdag, 1 april, 2020 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Mandag, 6 april, 2020 - 14:30

Punkt 12 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at

 

  1. Senior- og Handicapudvalget godkender, at dagsordenen behandles ved cirkulation (pr. mail)
  2. Senior- og Handicapudvalget godkender dagsordenen

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

Godkendt.

Punkt 13 Regnskab 2019 - Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

Denne sag indeholder en gennemgang af regnskabsresultatet 2019 for Senior- og Handicapudvalget. 

Regnskabet for 2019 på Senior- og Handicapudvalget viser et samlet merforbrug på 29,100 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen. Merforbruget på Senior er primært på fritvalgsområdet, delegeret sygepleje, plejecentrene, plejevederlag samt hjælpemidler. Handicapområdets merforbrug er primært på eksterne dag- og døgntilbud samt Kobbelgaarden 1 og 3, inkl. nattevagter og ferieture.

Merforbruget på de 29,100 mio. kr. er 4,510 mio. kr. højere end ved 3. budgetopfølgning 2019. Begrundelsen for stigningen er primært højere udgifter til delegeret sygepleje end forventet.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2019.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt regnskab.

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab

Serviceudgifter

625,631

654,651

Bruttoanlægsudgifter

7,800

4,663

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2019

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Senior- og Handicapudvalget

 

 

 

Serviceudgifter

628,926

631,133

654,651

Overførselsudgifter

6,881

7,342

7,225

Centrale refusionsordning

-10,123

-10,123

-10,569

Ældreboliger

0,988

1,248

0,576

Anlæg, skattefinansieret

8,641

43,507

22,524

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 2,207 mio. kr., som blandt andet dækker over fremrykning af midler fra budget 2020 til implementering af Fællessprog III, omplacering af budget mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget i forbindelse med ny organisering, som blev vedtaget af Byrådet den 17. december 2018 samt øvrige omplaceringer mellem Sundheds- og Senior- og Handicapudvalget.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på skattefinansieret anlæg udgør 34,866 mio. kr., som primært vedrører udkontering af nye plejebolig- og aflastningspladser på Stævnhøj. I det vedtagne budget var anlægsprojektet medtaget som nettobudget, hvor en stor del af byggeriet var lånefinansieret.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Senior- og Handicapudvalget har i 2019 et samlet merforbrug på 29,100 mio. kr. på serviceudgifter i forhold til udvalgets andel af servicerammen. Der er i 2019 givet tillægsbevillinger på 3,300 mio. kr., som ligger uden for servicerammen vedrørende Fællessprog III. 

Senior- og Handicapudvalget har i 2019 et samlet merforbrug på 23,518 mio. kr. på serviceudgifter i forhold til korrigeret budget.

Regnskabet kan forklares ud fra følgende punkter med korrigeret budget som udgangspunkt:

 

Seniorområdet, merforbrug 20,6 mio. kr.

  • Fritvalgsområdet, delegeret sygepleje samt sygeplejersker, i alt 11,5 mio. kr. Merforbruget skyldes en stigning i antal ældre som har behov for hjælp.
  • Plejecentre, 2,9 mio. kr.
  • Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenter samt vikarkorps, 1,7 mio. kr.
  • Plejehjælpemidler, som personalet anvender i borgerens hjem, 1,0 mio. kr.
  • Udgifter til private leverandører af frit valg samt plejevederlag, orlov til pleje af døende, 3,7mio. kr.
  • Udlånshjælpemidler, kropsbårne hjælpemidler samt støtte til biler, 2,7 mio. kr.
  • Opsparede midler til kompetencefonden og eksterne puljemidler, 1,6 mio. kr.

 

Ovenstående merforbrug modsvares af mindreforbrug på følgende områder:

  • Mellemkommunale betalinger, netto, 1,3 mio. kr.
  • Elbokøkkenet, engangsindtægt, 0,4 mio. kr.
  • Mindreforbrug øvrige konti under Senior, 1,5 mio. kr.
  • Fælles hjælpeordning (respiratorborgere), 1,2 mio. kr., som tilgår kassen. Der blev tildelt 5,0 mio. kr. i budget 2019 og eventuelle restmidler skal i kassen.

 

Handicapområdet, merforbrug 2,9 mio. kr.

  • Eksterne dag- og døgntilbud, 5,5 mio. kr.
  • Interne enheder, Kobbelgaarden 1 og 3, 1,8 mio. kr.
  • Nattevagter og ferieture, 1,4 mio. kr.

 

Ovenstående merforbrug modsvares af mindreforbrug på følgende områder:

  • Intern budgetreguleringspulje, 3,6 mio. kr.
  • Puljer vedrørende blandt andet IT, omstilling og udvikling samt Socialtilsyn, 0,6 mio. kr.
  • Interne enheder, Proaktiv og Ullerupdalvej, 1,2 mio. kr.
  • Sygeplejersker, borgeraktiviteter, administration, 0,4 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifter omhandler merudgifter § 100 samt personlige tillæg – der er et mindreforbrug på 0,117 mio. kr.

 

CENTRALE REFUSIONSORDNING

Den centrale refusionsordning omhandler refusion vedrørende særligt dyre enkeltsager – der er en merindtægt på 0,446 mio. kr.

 

ÆLDREBOLIGER

På ældreboliger forekommer der et mindreforbrug til beboerindskud til boligerne på Stævnhøj, 0,260 mio. kr. Boligerne står først klar i 2020, derfor er udgiften ikke medtaget i 2019. Yderligere forekommer der mindreforbrug på huslejetab, 0,412 mio. kr.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 25,900 mio. kr. til Senior- og Handicapudvalget.

Midlerne blev målrettet en række konkrete områder. På de berørte områder var der i 2019 et samlet merforbrug på 27,300 mio. kr. Dette er mere end det tildelte budget, hvorfor der vil være fortsat stort fokus på rammeoverholdelse på området.

Yderligere er der eftergivet en gæld fra tidligere år på 23,500 mio. kr. Dette har stor betydning for områdets økonomi og dermed har området mulighed for at fokusere på fremtidens overholdelse af budgettet.

I løbet af 2020 vil udvalget modtage en orientering om det forventede regnskab. 1. budgetopfølgning for 2020 vil blive forelagt udvalget på udvalgsmødet d. 25. maj 2020.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior- og Handicap indstiller

  1. At regnskabet godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

 

Godkendt og taget til efterretning som indstillet med bemærkning om, at det forventes, at det med afvikling af gælden samt den store budgettilførsel fremover sikres, at budgetterne på området overholdes.

 

Punkt 14 Aflastningspladser Hannerup og Stævnhøj - omprioritering af driftsmidler til anlægsmidler

Sagsresumé

 

Åbningen af de fire aflastningspladser på Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenter samt de otte aflastningspladser og 14 plejeboliger på Plejecenter Stævnhøj er rykket til henholdsvis den 1/6-2020 og den 1/7-2020.

 

I anlægsprojekterne var der ikke afsat midler til indkøb af inventar til stuerne, den nye spisestue på Hannerup samt træningsudstyr til det nye træningsrum. Forsinkelsen af ibrugtagningen på både Hannerup og Stævnhøj muliggør omprioritering af driftsmidler til anlægsmidler, som skal anvendes til indkøb af inventar.

 

Der anmodes derfor om en anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på i alt 1,370 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse

 

Ønsket om omprioritering af driftsmidler til anlægsmidler vedrører anlægsprojekterne på Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenter samt Plejecenter Stævnhøj vedrørende nye aflastningspladser, ny spisestue samt nyt træningsrum. De berammede åbninger på begge lokationer er forsinkede.

 

Der var ikke var afsat midler til indkøb af inventar til de nye arealer i anlægsprojekterne, men forsinkelsen medfører, at der er mulighed for at omprioritere midler fra drift til anlæg, som kan finansiere en betydelig andel af inventaret.

 

Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenter får, efter ombygningen, fire nye aflastningspladser, ny spisestue og træningsrum med åbning den 1/6-2020. Åbningen var oprindeligt berammet til den 1/3-2020. Denne forsinkelse på tre måneder fører til en besparelse på 0,550 mio. kr. vedrørende lønkroner, vikarforbrug samt sygepleje.

 

Plejen vurderer, at der er behov for indkøb af plejesenge, madrasser, sengeborde, bækkenstole, toiletforhøjere, badetaburetter, borde, stole, fjernsyn, gardiner, inventar til fællesrum mv. samt træningsudstyr på Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenter - det tidligere træningsudstyr er flyttet med Genoptræningscentret på Sundhedshuset.

 

Der er foretaget en beregning på beløbsstørrelse vedrørende ønsket inventar samt træningsudstyr – i alt 0,670 mio. kr. Dette betyder, at der mangler 0,120 mio. kr., da det ønskede indkøbsbeløb lyder på 0,670 mio. kr., mens de sparede driftsmidler lyder på 0,550 mio. kr.

 

Plejecenter Stævnhøj får otte nye aflastningspladser og 14 plejeboliger med ibrugtagning den 1/7-2020. Åbningen var oprindeligt berammet til den 1/6-2020. Denne forsinkelse på én måned fører til en besparelse på 0,820 mio. kr. vedrørende lønkroner, vikarforbrug samt sygepleje.

 

Plejen vurderer, at der er behov for indkøb af plejesenge, madrasser, sengeborde, bækkenstole, toiletforhøjere, badetaburetter, borde, stole, fjernsyn, gardiner og inventar til fællesrum mv.

 

Der er foretaget en beregning på beløbsstørrelse vedrørende inventar – i alt 0,700 mio. kr. Dette betyder, at der forekommer 0,120 mio. kr. mere i sparede driftsmidler end der ønskes anvendt på Plejecenter Stævnhøj. Disse 0,120 mio. kr. ønskes omprioriteret til Hannerup Pleje- og Rehabiliteringscenters indkøb af inventar og træningsudstyr.

 

Der anmodes derfor om en anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på i alt 1,370 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

 

Der anmodes om en anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på i alt 1,370 mio. kr.

Vurdering

 

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

 

Senior- og Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

 

Godkendt som indstillet.

Punkt 15 Balance i nattevagtsbudgettet - længerevarende botilbud på handicapområdet

Sagsresumé

 

På Senior og Handicapudvalgets møde den 13. januar blev det besluttet, at der skal udarbejdes en plan for samlet balance i nattevagtsbudgettet på Kobbelgården 1 og 3 gældende for budgetåret 2020.

 

Senior- og Handicap har udarbejdet et forslag til finansiering, som Senior- og Handicapudvalget skal tage stilling til.

 

Sagsbeskrivelse:

 

På Senior og Handicapudvalgets møde den 13. januar blev det besluttet, at der skal udarbejdes en plan for samlet balance i nattevagtsbudgettet på Kobbelgården 1 og 3 gældende for budgetåret 2020.

 

I forbindelse med godkendelse af budget 2020 blev nattevagtsbudgettet på Kobbelgården tilført 0,5 mio. kr. med henblik på, at en ubalance i finansieringen kan reduceres. I 2019 var der en ubalance på nattevagtsbudgettet på 920.000 kr., som vil opstå igen i 2020, såfremt der ikke tilføres/omprioriteres midler hertil. Der skal findes en varig løsning på den resterende del af ubalancen.

 

Senior og Handicap har ved gennemgang af regnskabet for 2019 fundet en mulighed for at omdisponere midler, der er afsat til faste sygeplejersker på bostederne til nattevagtsbudgettet. Til dette område blev der i 2019 afsat 1,1 mio. kr. Fra årsskiftet 2019 blev der ansat to sygeplejersker til at løse opgaverne i opstartsfasen. I forbindelse med den ene sygeplejerskes fratræden medio 2019 blev den ledige stilling ikke genbesat. Det forventes, at opgaven i den fremadrettede driftsfase kan løses på forsvarlig vis af én sygeplejerske, såfremt der bevares en mulighed for at tilkøbe enkelttimer hos hjemmesygeplejen.

Økonomiske konsekvenser

 

Der er behov for at have i alt fire nattevagter på Kobbelgården 1 og 3. Der er i Budget 2020 afsat i alt 0,5 mio kr. ekstra kr. til nattevagtsbudgettet. Der er derfor behov for at finde yderligere finansiering til nattevagtsbudgettet på 420.000 mio. kr. årligt.

 

På budgettet til sygeplejersker på botilbuddene på handicapområdet er årligt afsat 1,15 mio. kr. Senior og Handicap vurderer, at beløbet til køb af enkelttimer i hjemmeplejen skal udgøre ca. 180.000 kr. årligt. Der anvendes 550.000 kr. til en sygeplejerske ansat i hele 2020.

Vurdering

 

Vurderingen fremgår af ovenstående.

Indstillinger

 

Senior og Handicap indstiller, at Senior og Handicapudvalget beslutter, om der skal omdisponeres 420.000 kr. fra budgettet til sygepleje til at udligne ubalancen på nattevagtsbudgettet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

 

Udvalget godkendte omdisponeringen.

Punkt 16 Kvalitetsstandarder for personlig pleje og praktisk hjælp 2020

Sagsresumé

 

I henhold til § 139 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, skal der udarbejdes kvalitetsstandarder. Disse revideres én gang årligt og godkendes politisk. Kvalitetsstandarderne skal ligeledes offentliggøres på kommunens hjemmeside.

 

Der udarbejdes efter politisk godkendelse informationsfoldere, som beskriver kommunens politisk fastlagte serviceniveau for personlig pleje samt praktisk hjælp, boligområdet og handicapkørsel. Desuden beskrives aktivitetsområdet, rehabiliteringen samt sygeplejen.

 

Man kan i kvalitetsstandardfolderen desuden se reglerne for de forskellige pasnings- og hjælperordninger, som Borgerstyret Personlig Assistance, orlov til pasning af døende samt pasning af nærtstående med alvorlig sygdom.

 

Visitationsafdelingen har nu revideret kvalitetstandarderne med henblik på godkendelse og efterfølgende offentliggørelse i en 11. udgave.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Kvalitetsstandarderne for personlig pleje og praktisk hjælp – Senior og Handicap - er evalueret og justeret med relevante ændringer, samt tilføjet nye ønskede oplysninger. Informationsfolderen er tilrettet og udvidet i en 2020 udgave. Efter en politisk godkendelse vil der blive trykt foldere.

 

Kvalitetsstandarderne 2020 beskriver Fredericia Kommunes politisk vedtagne serviceniveau for personlig pleje og praktisk hjælp, boligområdet, handicapkørsel, aktivitetsområdet, rehabilitering samt sygeplejeområdet. Derudover beskrives de forskellige pasnings- og hjælperordninger, der er mulighed for at få bevilget. Orlov til terminalpleje i forhold til dødende, samt pasning af nærtstående med alvorligt sygdom eller handicaps.

 

Kvalitetsstandardfolderen beskriver hvilke indsatser, der kan bevilges, samt hvilke kriterier der visiteres efter. I folderen er der henvisning til, hvilke lovbestemmelser der er grundlaget for visitation og bevilling. Desuden er der henvisning til de eksisterende tidsfrister for sagsbehandling og levering af hjælpen.

 

Informationsfolderen med kvalitetsstandarderne medbringes og udleveres ved visitationsbesøg i borgerens eget hjem. Ved revurderinger af hjælpen kan folderen desuden udleveres i en ny udgave ved behov. Det er muligt at hente en folder i Visitationsafdelingen, ligesom den kan tilgås på kommunens hjemmeside.

Informationsfolderen produceres efter en politisk godkendelse af ændringerne. De væsentligste ændringer, udover redaktionelle, nye mere retvisende billeder af plejecentre og takster, er:

 

  • s. 4, er der under ”Det kan du få hjælp til i Borgerservice” tilføjet, at man som pensionist kan søge om kørsel til læge, hudlæge, øre- og øjenlæge. Overskriften er ændret fra ”Indledning” til ”Visitationen”.
  • S. 5, er en helt ny side, som beskriver frivillighed og aktiviteter. Der er indsat bokse med praktisk information om steder mm.
  • S. 6, erstatter side 5 i 2019 udgaven. Denne er en mere detaljeret beskrivelse af Hjælpemidler og Kommunikation. Straks service er beskrevet, ligeledes er der praktisk information om hørekonsulenterne.
  • S. 7, er en helt ny beskrivelse if. Træning og forebyggelse.
  • S. 8, 9 og 10 er en sammenskrivning af tidligere udgaves overskrift ” Når du søger hjælp” og ”Længst muligt i eget liv”. De enkelte afsnit indeholder grundlæggende de samme oplysninger med lidt mere vægt på rehabiliteringsforløb.
  • S. 11, er der ændret fra ”et af de private leverandører” til ” det private firma”
  • S. 14, er der under overskriften ”Rengøring” fjernet ”én gang i leverandørens hovedferie (sommer) aflyses rengøringen uden erstatning”.
  • S. 14, under ”rengøring kan omfatte at”, her er indvendig vinduespudsning erstattet af ”særlig rengøring og omfattende oprydning kan bevilges max. to gange om året efter en konkret og individuel vurdering af behovet”. Denne ændring har baggrund i principafgørelse fra Ankestyrelsen, og den tidligere fremlagte standard for indsatsen i Senior og Handicapudvalget.
  • S. 15, her er der tilføjet et nyt afsnit om ” Fleksibel hjælp”.
  • S. 19, under ” Hvor foregår sygeplejen” er det ændret til, at sygeplejen som udgangspunkt foregår i klinikken på Sundhedshuset. Der står fortsat, at det kan foregå i eget hjem, hvis man ikke er stand til at komme på sygeplejeklinikken.
  • S. 20, her er der indsat en informations boks, hvori der er sat fokus på, at man kan have en bisidder eller pårørende med ved visitationsbesøget om ny bolig.
  • S. 22, er der under Dagcenter beskrevet, at dette tilbud gives på Othello.
  • S. 22, her er kriterierne for at få bevilget omsorgstandpleje blevet tydeligere beskrevet.

Økonomiske konsekvenser

 

Med de ændringer der er fortaget i kvalitetsstandarder 2020 vil der i den nye folder være 34 sider, mod tidligere 30 sider. Opsætning koster kr. 4.800,- plus moms. Herudover er der tilbud på 1000 trykte eksemplarer på kr. 7.100,- plus moms.

 

Årligt har der tidligere været trykt mellem 700 og 900 stk. Udgiften har været afholdt af frit valgs rammen.

Vurdering

 

Visitationsafdelingen vurderer, at kvalitetsstandarderne lever op til krav om informationen om det serviceniveau, der er på personlig pleje og praktisk hjælp.

Indstillinger

 

Senior og Handicap indstiller, at kvalitetstandarder for 2020 godkendes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

Godkendt.

Punkt 17 Permanetgørelse af stillingen som musikterapeut i Plejen - Demensindsats

Sagsresumé

 

Som én af de indsatser der er blevet igangsat i forbindelse med Værdighedspolitikken og de statslige puljemidler (Værdighedspuljen) ansatte Fredericia Kommune i 2018 en musikterapeut for en 2-årig periode. Musikterapeutens opgave er at arbejde med borgere, der er ramt af demens, og som primært bor på kommunens plejehjem.

 

Puljemidlerne ophørte med udgangen af 2019, og de overgik til bloktilskuddet fra 2020. Musikterapeutens stilling overgår derfor nu til en permanent ansættelse, hvilket Senior- og Handicapudvalget skal godkende.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Som én af de indsatser, der er blevet igangsat i forbindelse med Værdighedspolitikken og de statslige puljemidler (Værdighedspuljen) ansatte Fredericia Kommune i 2018 en musikterapeut for en 2-årig periode. Puljemidlerne ophørte med udgangen af 2019 og overgik til bloktilskuddet. Musikterapeutens stilling overgår derfor nu til en permanent ansættelse, hvilket Senior og Handicapudvalget skal godkende.

 

Musikterapeutens opgave er at arbejde med borgere, der er ramt af demens, og som primært bor på kommunens plejehjem. Musikterapeutens arbejde har været en succes og både borgere, pårørende og personale er meget glade for indsatsen.

 

Tilbuddet om musikterapeutens indsats for borgere, der er ramt af demens, er i fin overensstemmelse med såvel den af Byrådet vedtagne Værdighedspolitik for 2019-2022 og Demenshandleplanen – Sammen om demens.

Økonomiske konsekvenser

 

Musikterapeuten blev ansat i 2018 via midlerne fra Værdighedspuljen.  Værdighedspuljen løb fra 2016 til og med 2019 og fra og med 2020 overgik midlerne til bloktilskuddet. Finansiering af stillingen kan derfor anvises hér.

Vurdering

 

Musikterapeuten har i sit 2-årige virke været til stor glæde og nytte for beboere med demens primært på Fredericia Kommunes plejehjem. Musikken rører, den der er ramt af demens på en helt anden nåde end ord og billeder. Selv dér hvor sygdommen er meget fremskreden, kan musikterapeuten ofte nå ind til det menneske, der var engang og skabe genkendelse og glæde.

Musikterapeutens opgaver og erfaringer er beskrevet i bilag til sagen.

Indstillinger

 

Senior og Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget godkender fastansættelsen af musikterapeuten, herunder, at finansiering sker via det tilførte bloktilskud.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

Godkendt.

Punkt 18 Sundhedsfaglige tilsyn i 2019 på plejehjem

Sagsresumé

 

Styrelsen for Patientsikkerhed udfører et risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige indsats på plejehjem, midlertidige pladser samt hjemmeplejeenheder, hvor der ydes indsatser efter Servicelovens §§ 83-87.

 

Tilsynet føres de steder, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner, eller af personer der handler på deres ansvar.

 

Efter tilsynet udarbejdes en rapport, som sendes i høring hos den ansvarlige leder. Efter at høringsperioden er overstået, gøres rapporten endelig og offentliggøres på Styrelsens hjemmeside.

 

Der har været foretaget fire risikobaserede tilsyn i 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Styrelsen for Patientsikkerhed fører et risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige indsats på plejehjem, midlertidige pladser samt hjemmeplejeenheder, hvor der ydes indsatser efter Servicelovens §§ 83-87.

 

Tilsynene udføres i henhold til Sundhedslovens § 213, og de udføres de steder, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner samt personer, der handler på deres ansvar. Tilsynene er siden 2017 udført som et risikobaseret tilsyn, ud fra en vurdering af hvor der kan være risiko for patientsikkerheden, og de tager hensyn til behandling af særligt svage og sårbare målgrupper.

 

I 2019 har temaerne ved tilsynene været diagnostik og behandling med særlig fokus på det kirurgiske område samt sårbare patienter på de behandlingssteder, hvor det er relevant. Derudover er der vurderet på generelle forhold som journalføring og hygiejne. Tilsynene har desuden til formål at sikre læring hos sundhedspersonalet.

 

TILSYNENE

Hybyhus:

Tilsynet på Hybyhus blev foretaget den 13. august 2019, som et sundhedsfagligt tilsyn med særlig fokus på medicin og journalgennemgang. Der var hér udelukkende samtale med lederen. Den samlede vurdering efter tilsynet placerede Hybyhus i kategorien ”Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden”. Plejehjemmet er beskrevet velorganiseret, målepunkterne vedrørende instrukser, journalføring og hygiejne var opfyldte. Der var spredte mangler vedrørende medicinhåndtering som er rettet med de anbefalinger tilsynet gav.

 

Stævnhøj:

Tilsynet på Stævnhøj blev foretaget den 12. februar 2019 som et tilsyn med ældreplejen- Servicelovens §§ 83-87. Der var samtaler med leder, 5 personaler og 3 beboere, observationer, samt gennemgang af 3 journaler. Den samlede vurdering placerede Stævnhøj i kategorien ” Mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet”. Ledelse og personale var åbne, reflekterede og havde opmærksomhed på de målepunkter, der ikke var opfyldt ved tilsynet.

 

Othello:

Tilsynet på Othello blev udført den 19. september 2019 som et sundhedsfagligt tilsyn med Methotrexat. Dokumentation for to beboere blev gennemgået. Den samlede vurdering efter tilsynet placerede Othello i kategorien ” Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden”.

 

Othello fremstod som sundhedsfagligt velorganiseret med gode procedurer relateret til behandling med Methotrexat. Målepunkterne vedrørende dokumentation, ansvars- og kompetenceforhold samt medicin var opfyldt.

 

Øster Elkjær:

Tilsynet på Øster Elkjær demensområdet blev foretaget den 19. november 2019 som et tilsyn med ældreplejen - Servicelovens §§ 83-87. Der blev foretaget interview af ledere, to pårørende, tre beboere og fire medarbejdere. Dertil var der gennemgang af tre journaler samt observation. Den samlede vurdering efter tilsynet placerede Øster Elkjær demensområdet i kategorien ” Mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet”. Styrelsen lagde vægt på, at borgere og pårørende udtrykte tilfredshed med plejeenheden. At enheden generelt fremstod som velorganiseret med gode faglige kompetencer og procedurer. Ledelse og medarbejdere var åbne og imødekomne og indgik aktivt i dialog med tilsynet.

Økonomiske konsekvenser

 

Der er ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

 

Visitationsafdelingen, Senior og Handicap vurderer, at tilbagemeldingerne fra tilsynene er tilfredsstillende, at det arbejde, der pågår på plejehjemmene er velorganiseret, og at der er fokus på trivsel hos beboere. Ligeledes er der opmærksomhed på de områder, hvor tilsynet har påpeget områder til forbedring.

Indstillinger

 

Senior og Handicap indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

 

Taget til efterretning.

Punkt 19 Uanmeldte kommunale tilsyn på plejehjem 2019

Sagsresumé

 

Der er i 2019 afholdt uanmeldte kommunale tilsyn på alle syv plejehjem.

 

De kommunale uanmeldte tilsyn afvikles efter Lov om Social Service § 151 stk. 2 og Lov om Retssikkerhed og administration § 16, som en del af den kommunale forpligtigelse.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Der er afholdt syv uanmeldte kommunale tilsyn i 2019. Disse tilsyn varetages af firmaet BDO.

 

Tilsynene afvikles med interviews med ledere, beboere, medarbejdere og eventuelle frivillige, der er tilstede. Derud over ses der på dokumentation, pleje og omsorgsydelser, den praktiske hjælp samt hverdagsliv. Der kigges ligeledes på kompetencer og udvikling samt pårørendesamarbejde, hvilket var årets tema for 2019.

 

Tilsynet udarbejder en rapport, hvori der gives bemærkninger samt anbefalinger.

 

Hvert plejehjem bliver scoret ud fra temaerne i en figur fra 1 til 5, hvor 5 er det bedste. Hvert plejehjems scoring fremgår i rapporterne.

 

Visitationen har udarbejdet en samlet oversigt over scoringerne på fokusområderne:

 

 

Madsby-hus

Rosen-

Lunden

Hyby-

hus

Othello

Ullerup-

hus

Øster

Elkjær

Stævn-

høj

Dokumentation

4

5

3

4

3

3

2

Hverdagsliv

(opfølgning på indsats ift. småt spisende)

5

5

4

5

4

5

5

Pleje, omsorg og praktisk hjælp

5

5

5

5

4

5

5

Kompetencer

5

5

5

5

4

5

5

Pårørende-samarbejde

5

5

5

5

5

5

5

 

Tilsynet har overordnet vurderet, at kommunens plejehjem er velfungerende med engagerede ledere og medarbejdere, der kontinuerligt arbejder på at skabe gode og meningsfyldte rammer for beboerne. Det er ligeledes vurderet, at samarbejdet med pårørende er velfungerende og prioriteres højt, hvilket afspejles i scorerne omkring hverdagsliv og samarbejde med pårørende.

 

Tilsynet vurderer, at plejehjemmene lever op til Fredericia Kommunes kvalitetstandarder og fastsatte serviceniveau.

 

Tilsynet vurderer, at der enkelte steder skal arbejdes målrettet fagligt og ledelsesmæssigt for at sikre en nødvendig opkvalificering af dokumentationen.

 

I rapporterne beskrives det, at de plejehjem, der har demensenheder er særdeles velfungerende, og at der arbejdes ud fra en pædagogisk og tværfaglig tænkning, herunder også pårørende samarbejdets værdi og betydning.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Udgiften, på 119,550 kr.  ex. moms til at varetage de uanmeldte tilsyn, er afholdt af visitationens budget.

Vurdering

 

Visitationen som myndighedsafdeling vurderer:

- at plejehjemmene lever op til kommunens kvalitetstandarder og serviceniveau.

- at der fortsat skal arbejdes med forbedringer i forhold til fokus på dokumentationen gennem optimering af brug af det elektroniske omsorgssystem.

Indstillinger

 

Senior og Handicap indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

 

Taget til efterretning.

Punkt 20 Udpegning af medlemmer til valgbestyrelse - valg til Seniorrådet.

Sagsresumé

 

I henhold til vedtægterne for Seniorrådet i Fredericia Kommune skal der i november 2020 afholdes nyvalg til Seniorrådet. I den forbindelse skal der nedsættes en valgbestyrelse bestående af tre medlemmer af det eksisterende Seniorråd samt to medlemmer af Senior- og Handicapudvalget.

 

Senior- og Handicapudvalget skal udpege to medlemmer til valgbestyrelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I henhold til vedtægterne for Seniorrådet i Fredericia Kommune skal der i november 2020 afholdes nyvalg til Seniorrådet. I den forbindelse skal der nedsættes en valgbestyrelse bestående af tre medlemmer af det eksisterende Seniorråd samt to medlemmer af Senior- og Handicapudvalget.

 

Seniorrådet har på deres møde den 21. februar 2020 udpeget Flemming Larsen, Jørgen Munk Hansen og Finn-Rudolf Reif som medlemmer af valgbestyrelsen.

 

Antallet af opstillingssteder bestemmes af valgbestyrelsen. Afstemning sker ved efterfølgende urafstemning med udsendelse af materiale for brevafstemning, vedlagt en orienteringsfolder til de stemmeberettigede. Der arbejdes igen med mulighederne for hel eller delvis digital afstemning.

Økonomiske konsekvenser

 

Der vil være forventede udgifter til annoncering, grafisk design og trykning af stemmesedler samt til porto både til udsendelse og til frankerede svarkuverter på 250.000 kr.

 

Beløbet afholdes af Seniorrådets konto. Dette vil medføre et merforbrug på kontoen for 2020.

Vurdering

 

Senior og Handicap og Sundhed og Velfærdsinnovation varetager de administrative funktioner i forbindelse med valget.

 

I lighed med valget til Seniorrådet i 2016 arbejdes med en afstemningsløsning, der giver mulighed for digital afstemning på lige fod med brevstemmen. Det vurderes undervejs, om det er for tidligt alene at gennemføre valget alene ved digital afstemning.

Indstillinger

 

Senior og Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget udpeger to medlemmer til valgbestyrelsen.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

Udvalget udpeger Lars Ejby Pedersen og Susanne Eilersen til valgbestyrelsen.

 

Punkt 21 Kvalitetsstandard - Socialpædagogisk ledsagelse til ferie

Sagsresumé

 

Kommuner skal i henhold til Servicelovens § 85 tilbyde hjælp, omsorg eller støtte til udvikling af færdigheder til borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. En del af denne hjælp og støtte foregår som ledsagelse på ferie.

 

Senior og Handicapudvalget skal godkende en ny kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte til ferie.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Kommuner skal i henhold til Servicelovens § 85 tilbyde hjælp, omsorg eller støtte til udvikling af færdigheder til borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. En del af denne hjælp og støtte foregår som ledsagelse på ferier. Hovedreglen er, at den støtte, som en borger er bevilget efter Serviceloven, er gratis for borgeren. Det er således ikke tilladt at opkræve betaling fra borgeren til at dække udgifter, der går til at yde hjælp efter Servicelovens § 85. Det gælder personalets løn, kost, logi, entre udgifter og lignende.

 

Rammerne for støtten er fastsat i en kvalitetsstandard som opdateres efter behov.  Den gældende kvalitetsstandard blev godkendt i 2017. Senior- og Handicapudvalget skal nu godkende en kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte til ferieture gældende fra og med 2020.

 

Det fastsatte serviceniveau foreskriver fem dages ferie årligt. I det omfang der er tale om borgere, der ikke profiterer af at være hjemmefra i flere dage, vil der være mulighed for ferie af kortere varighed. Ferierne har som oftest været fællesferie og udbuddet omfattede sidste år for eksempel hytteferie ved Vesterhavet, byferie, feriecenter og kanotur. En mindre gruppe har været på ferie alene med den socialpædagogiske støtte.

Der er i de seneste to år kommet en øget efterspørgsel på ledsaget ferie, dels fordi der er kommet flere berettigede borgere, dels fordi flere har udvist interesse for deltagelse i ferieture. Dette har givet øget pres på de afsatte midler.

På den baggrund har Myndighed og Tværgående udvikling tilrettet kvalitetsstandarden for socialpædagogisk ledsagelse således, at ferietilbuddet som udgangspunkt er fællesferie på botilbud. Dette betyder, at udvalget af ferier blive mindre, og at det alene er de borgere, der ikke kan være på ferie med andre, der kommer alene afsted. Desuden kan tilbuddene lægges på et bestemt tidspunkt af hensyn til fornuftig anvendelse af personaleressourcerne.

 

Herudover er der alene tale om redaktionelle ændringer af kvalitetsstandarden.

Økonomiske konsekvenser

 

I budgettet for 2020 er der afsat 400.000 kr. til socialpædagogisk ledsagelse på ferieture. Beløbet svarer til de i 2017 og 2018 anvendte beløb, mens der i 2019 blev anvendt mere end 500.000 kr. fordi der, jfr. Ovenstående, er flere berettigede beboere, der gerne vil med på ferieturene.

Det foreslåede ændringer i kvalitetsstandarden skal imødekomme et merforbrug i 2020.

Udover udgifterne til selve ferieferieafholdelse er der administrative udgifter i forbindelse med planlægning m.v. af ferierne.

Vurdering

 

Formålet med at tilbyde ferier for borgerne på kommunens botilbud er, at borgere med nedsat funktionsevne også skal have mulighed for at opleve og mærke verden på en anden måde end det, som hverdagen byder på. Ferier eller udflugter med socialpædagogisk støtte medvirker til, at borgerne får mulighed for at opleve af at kunne klare sig bedre og mere selv i en anden og ny kontekst.

Senior og Handicap vurderer, at det er realistisk at holde de økonomiske rammer for 2020, ved dels at omlægge til flere fælles ture for borgerne på bostederne, dels ved at kigge på selve planlægningen af turene. Modellen vil fortsat have plads til de få borgere, der er nødt til at skulle afsted alene.

Det er i henhold til loven ikke en mulighed at nedjustere antal feriedage i forhold til den eksisterende kvalitetsstandard.

Indstillinger

 

Senior og Handicap samt Myndighed og Tværgående udvikling indstiller, at Senior og handicapudvalget godkender kvalitetsstandarden for socialpædagogisk ledsagelse til ferie.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-04-2020

 

Udsættes.