Senior- og Handicapudvalget - 04-11-2019

Referat
Dato:
Mandag, 4 november, 2019 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 1 november, 2019 - 13:00
Referat publiceret:
Torsdag, 7 november, 2019 - 12:00

Punkt 47 Godkendelse til dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Punkt 48 3. budgetopfølgning 2019 - Senior og Handicapudvalget

Sagsresumé

Koncernområderne forventer ved 3. budgetopfølgning 2019 at have et merforbrug på 24,590 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen, hvilket er en forværring på 1,490 mio. kr. sammenlignet med 2. budgetopfølgning. Forværringen kan henføres til brugen af indefrosset opsparing fra 2018 vedrørende kompetencefonden på plejecentrene, IT og dataudvikling samt eksterne puljemidler.

 

I budgetopfølgningen indstilles omplacering mellem Senior- og Handicapudvalget og andre udvalg på i alt 1,906 mio. kr.

 

Der søges i 3. budgetopfølgning om frigivelse af opsparede driftsmidler til 2 anlæg – henholdsvis 0,550 mio. kr. vedrørende etablering af sygeplejeklinik på Sundhedshuset samt 0,450 mio. kr. vedrørende restbetaling på vaskemaskine.

 

Koncernområderne forventer ved 3. budgetopfølgning 2019, at anlægsbudgettet holder, hvilket er uforandret fra 2. budgetopfølgning.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior og Handicapudvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncernchefen økonomien for deres respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne. 

 

Tabel 1 

Mio. kr. 

Ramme 

Forventet regnskab 

Serviceudgifter 

625,475

650,065

Anlægsloft  

7,800

7,800

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning. 

 

Tabel 2 

Mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Forventet regnskab 

Senior- og Handicapudvalget 

 

 

 

Serviceudgifter 

628,926

629,227

650,065

Overførselsudgifter

6,881

6,881

7,130

Centrale refusionsordning

-10,123

-10,123

-10,123

Ældreboliger

0,988

1,248

0,988

Anlæg, skattefinansieret

8,641

42,627

43,507

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne i ovenstående tabel udgør 0,301 mio. kr. og dækker bl.a. over fremrykning af midler fra budget 2020 til implementering af Fællessprog III, omplacering af budget mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior og Handicapudvalget i forbindelse med ny organisering, som blev vedtaget af Byrådet den 17. december 2018 samt øvrige omplaceringer mellem Sundhedsudvalget og Senior- og Handicapudvalget.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på skattefinansieret anlæg udgør 33,986 mio. kr., som primært vedrører udkonteringen af nye plejebolig- og aflastningspladser på Stævnhøj. I det vedtagne budget var anlægsprojektet medtaget som et nettobudget, hvor en stor del af byggeriet var lånefinansieret.

 

I budgetopfølgningen indstilles følgende omplaceringer mellem Senior- og Handicapudvalget og andre udvalg:

  • 1,750 mio. kr. fra Sundhedsudvalget. Beløbet vedrører forebyggelige indlæggelser (regulering for 2018), som varetages under Senior og Handicapområdet.
  • 0,125 mio. kr. fra Økonomiudvalget vedrørende udmøntning af rekrutteringspulje
  • 0,300 mio. kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget vedrørende pilotprojekt for SSH- og SSA-elever
  • 0,269 mio. kr. til Social- og Beskæftigelsesudvalget, da Café 29 nu varetages under Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets opsparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen.

 

Der søges i 3. budgetopfølgning om frigivelse af opsparede driftsmidler til 2 anlæg:

  • 0,550 mio. kr. vedrørende etablering af sygeplejeklinik på Sundhedshuset. Sygeplejeklinikken åbnede for borgerne 1. marts 2019
  • 0,450 mio. kr. vedrørende restbetaling på vaskemaskine, som blev købt ultimo 2018, men betalingen blev tilbageholdt, indtil maskinen fungerede.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag på sagen. 

Vurdering

Serviceudgifter 

Ved 3. budgetopfølgning for Senior- og Handicapudvalget vises et forventet merforbrug på 24,590 mio. kr. på udvalgets andel af servicerammen. Merforbruget opstår dels på grund af stigende antal borgere, som har behov for hjælp og dels på grund af udgifter til aktiviteter, som er udskudt til 2019 efter opbremsningen i slutningen af 2018.

 

3,752 mio. kr. af afvigelsen fra servicerammen skyldes ændrede pris- og lønskøn, omplaceringer og udmøntning af finansieringskravet i budget 2019. Hertil kommer ansøgning om omplaceringer mellem udvalg i forbindelse med 3. budgetopfølgning på i alt 1,906 mio. kr. vedrørende Plejen.

 

Det forventede merforbrug fordeler sig på følgende områder:

 

Seniorområdet 16,867 mio. kr.:

  • Kommunal hjemmepleje, frit valg og delegeret sygepleje, sygepleje håndteret af kommunal hjemmepleje samt sygeplejersker, 7,000 mio. kr.
  • Plejecentre, 3,000 mio. kr.
  • Plejehjælpemidler, som personalet anvender i borgerens hjem, 1,000 mio. kr.
  • Udgifter til private leverandører af frit valg samt plejevederlag, orlov til pleje af døende, 2,000 mio. kr.
  • Udlånshjælpemidler og kropsbårne hjælpemidler til borgere, 2,000 mio. kr.
  • Opsparede midler til kompetencefonden, IT og dataudvikling samt eksterne puljemidler, 1,867 mio. kr.

 

Handicapområdet 2,065 mio. kr.:

  • Udgifter til borgere på længevarende botilbud og dagtilbud i andre kommuner, 3,500 mio. kr.
  • Objektiv finansiering på §108-institutionen, Kofoedsminde, 1,200 mio. kr.
  • Center for længerevarende botilbud, interne tilbud, 1,565 mio. kr.
  • Mindreforbrug på intern budgettilretningspulje og Proaktiv – puljen anvendes i led med op- og nedregulering af interne enheders budgetter, 4,200 mio. kr.

 

 

Plejecentrenes økonomi har i 2019 været i fokus, da der forventes et merforbrug for 2019, som kan henføres til sen implementering af tiltag i budget 2019.

 

I det vedtagne budget 2020 har Byrådet prioriteret Senior- og Handicapområdet og valgt at tilføre området 18,900 mio. kr. for at skabe et retvisende budget.

 

Anlæg 

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019.  

 

Der søges om frigivelse af opsparede driftsmidler fra budget 2018 til 2 anlæg – henholdsvis 0,550 mio. kr. vedrørende etablering af sygeplejeklinik på Sundhedshuset samt 0,450 mio. kr. vedrørende restbetaling på vaskemaskine.

 

Der er i 3. budgetopfølgning ikke behov for yderligere ændringer i anlægsbudgettet.

 

Øvrig drift; ældreboliger

På ældreboliger er der et mindreforbrug på 0,260 mio. kr. til beboerindskud til boligerne på Stævnhøj. Boligerne står først klar i 2020, derfor falder udgiften ikke i indeværende år.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior og Handicap indstiller:

  1. At resultatet af 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Budgetopfølgningen godkendes.

 

Det indstilles endvidere til Byrådet, at midler for i alt 1,871 mio. kr. afsat i budget 2020 til udbedring af brandsikkerheden i kommunens plejehjem frigives.

Punkt 49 Fredericia for Verdensmålene

Sagsresumé

Alle fagudvalg behandlede i september et udkast til kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. ”Fredericia for Verdensmålene” foreligger nu - efter den offentlige høring i oktober - til fornyet behandling.

 

Alle fagudvalg får den tilsendt forud for møderne og skal drøfte den med henblik på endelig vedtagelse i Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. På møder i september fik alle udvalg mulighed for at kommentere det første udkast til ”Fredericia for Verdensmålene” forud for den offentlige høring.

 

Den offentlige høring har været afholdt fra den 3. oktober til den 24. oktober. Arbejdsgruppen har indarbejdet relevante kommentarer og bemærkninger fra de politiske udvalg samt den offentlige høring, og der forelægger nu en version af ”Fredericia for Verdensmålene” til endelig vedtagelse.

 

Alle fagudvalg får denne version til udvalgsmøderne i november med henblik på at sende videre til vedtagelse i Byrådet den 2. december. Det har været nødvendigt af hensyn til perioden for den offentlig høring, at eftersende bilaget til udvalgene forud for møderne, og det er dermed ikke vedlagt som bilag til sagen. Derudover får fagudvalgene en version af ”Fredericia for Verdensmålene”, der ikke er grafisk layoutet. Den layoutede version lægges på forud for Økonomiudvalgsmødet, således at det foreligger for såvel Økonomiudvalget og Byrådet på møderne.

 

Der vedlægges samtidig en liste, således at udvalgene kan se alle de ændringer, der er foretaget siden første udkast samt en oversigt over indkomne høringssvar. Økonomiudvalget og Byrådet får ligeledes et katalog med alle indkomne ideer og input, der er indkommet i forbindelse med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Nedenfor er der et overblik over temaerne i ”Fredericia for Verdensmålene”:

  • Forord
  • Introduktion?
  • Vandet omkring os
  • Læring, handlekraft of Fællesskaber
  • Lige muligheder for et sundt og godt liv?
  • Bæredygtig by og lokalsamfund?
  • Livet i naturen
  • Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?
  • Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?
  • Kommunen som bæredygtig koncern?

Planlovens § 33a

Ifølge planlovens § 33a skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).

 

”Fredericia for Verdensmålene” udgør kommunens strategi for bæredygtig udvikling i henhold til Planlovens §33a gældende for perioden 2020 til 2023. Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede.

 

Ansøgning til WHO Healthy City Network

Fredericia Kommune har siden starten af 2018 været en del af WHOs netværk af Healthy Cities. Kommunen skal nu ansøge om deltagelse i næste fase, fase VII 2019-2024. Igennem medlemskabet forpligter kommunen sig til at arbejde med WHOs strategiske fokusområder: ”People, Places, Participation, Prosperity, Peace & Planet”. Arbejdet med WHOs strategiske fokusområder går på tværs af kommunen og er i tråd med FNs verdensmål. Derfor har ansøgningsarbejdet til næste fase af Healthy Cities været koblet sammen med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” og ansøgningen tager udgangspunkt i de førnævnte temaer.

 

Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes ansøgning til fase VII 2019-2024 af WHOs netværk af Healthy Cities.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle fagudvalgsområder og omfatter alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold.

 

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” lever op til Planlovens §33a i forhold til redegøre for Fredericia Kommunes bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Samtidig vurderes det, ”Fredericia for Verdensmålene” bredt dækker de fokusområder, som man som medlem af WHOs netværk af Healthy Cities forpligter sig til at arbejde med, og dermed danne det rette grundlag for ansøgningen til fornyet medlemskab.

Indstillinger

Det indstilles, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ”Fredericia for Verdensmålene” vedtages endeligt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Anbefales.

Punkt 50 Tilsynsrapporter på handicapområdet 2019

Sagsresumé

Socialtilsyn Syd har ført 1 anmeldt tilsyn på tilbud i Senior og Handicap i 2019 for nuværende. Overordnet har tilsynet ikke givet anledning til kritiske bemærkninger.

 

Derudover har Styrelsen for Patientsikkerhed ført to tilsyn.

Styrelsen vurderer, at der samlet er tale om mindre problemer af betydning for patientsikkerheden.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilsynet har til formål, i henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 15 og § 16, at varetage kommunens forpligtigelse til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Herunder at sikre kommunalbestyrelsen, brugere og pårørende indsigt i den pædagogik, omsorg og trivsel, der leveres fra hvert enkelt tilbud.

 

Tilsynet foretages henholdsvis af Socialtilsyn Syd, på baggrund af Lov om Socialtilsyn af 12. juni 2013, og af BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab på øvrige tilbud.

 

Følgende tilbud er inden for socialtilsynets opgaveramme i Senior og Handicap

Lovgivning

Tilbud

Anmeldt/uanmeldt tilsyn

Botilbudslignede tilbud efter, ABL § 105 og SEL § 85

Center for Længerevarende Botilbud 

Anmeldt tilsyn

24-06-2019

 

 

Følgende tilbud er indenfor BDO´s opgaveramme i Senior og Handicap

Lovgivning

Tilbud

Anmeldt/uanmeldt tilsyn

Aktivitets og samværstilbud § 104, jf. SEL

 

ProAktiv

Ingen tilsyn i perioden

 

Samværstilbud for borgere, som er visiteret til støtte, jf. SEL § 85

Hippocampusklubben for borgere med senhjerneskader

Ingen tilsyn i perioden

 

 

 

Styrelsen for Patientsikkerhed fik den 10. januar 2019 oplysninger om, forhold vedrørende personalets og afløseres ansvars – og kompetenceforhold, som gav anledning til, at Styrelsen for Patientsikkerhed den 21. februar 2019 gennemførte et reaktivt tilsyn på Kobbelgaarden, og endnu et den 14. maj 2019 på baggrund af endnu et forhold vedrørende håndteringen af patienter, der blev udskrevet fra sygehus til Kobbelgård med komplekse plejebehov.

 

Sammenfatning af fund:

På baggrund af observationer, interview og journalgennemgang skal følgende fremhæves:

Enkelte af Behandlingsstedets instrukser opfyldte ikke de formelle krav til instrukser og dokumentation af aktuel pleje, opfølgning og evaluering hos patient udskrevet fra sygehus var mangelfuld.

 

Lovgivning

Tilbud

Anmeldt/uanmeldt tilsyn

Sundhedsloven § 213 stk. 2

Center for Længerevarende Botilbud 

Reaktivt tilsyn

21-02-2019 og

14-05-2019

Reaktive tilsyn gennem-føres fx på baggrund af bekymringshenvendelser, klagesager, eller som opfølgning på et tidligere tilsyn, hvor der er givet påbud.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På baggrund af den tilsendte tilsynsrapport fra Socialtilsyn Syd er det vurderingen, at tilbuddet i det store og hele er velfungerende. Der er ikke alvorlige bemærkninger der skal handles på. 

Alle tilbud er godkendt af henholdsvis Socialtilsyn Syd og BDO.

 

Det vurderes at, tilbuddet i samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed har taget hånd om de anførte problematikker, og Styrelsens vurdering er, at behandlingsstedet vil være i stand til at rette op på de anførte problemer, ud fra den rådgivning, der er givet på tilsynet.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

Punkt 51 Godkendelse af kvalitetsstandard vedr. forebyggende hjemmebesøg

Sagsresumé

Folketinget vedtog d. 25. april 2019 en ændring af servicelovens § 79a om målrettede forebyggende hjemmebesøg. Ændringen trådte i kraft d. 1. juli 2019.

Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen som noget nyt skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70. år.

Som opfølgning på lovændringen er der udarbejdet en ny kvalitetsstandard for de forbyggende hjemmebesøg, som skal godkendes af Senior- og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Folketinget vedtog d. 25. april 2019 en ændring af servicelovens § 79a om målrettede forebyggende hjemmebesøg. Ændringen trådte i kraft d. 1. juli 2019.

 

Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen som noget nyt skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70. år.

Formålet med ændringen er at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor mange er i risiko for at opleve ensomhed, eksempelvis som følge af overgangen fra arbejdsliv til pension og derudover at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke har nærtstående i hverdagen, der kan bistå dem. Ændringen skal bidrage til at styrke kommunernes forebyggelsesindsats blandt ældre.

Kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle 75-årige og 80-årige er fastholdt, mens aldersgrænsen for tilbud om årlige besøg flyttes til det fyldte 82 år. Før besøgte forebyggerne også de 81 årige. Dette gør de ikke fremover.

Kommunens forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg til de borgere, som er i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, udvides samtidig til at omfatte de 81- årige. Der er med lovændringen ikke ændret i formål og indhold af de forebyggende hjemmebesøg efter servicelovens § 79 a.

Der er blevet præciseret i kvalitetsstandarden hvilke borgere der fremskrives

  • Forløb ved træning ved
  • Opholder sig på HPR
  • Tilknyttet demensteamet

Det er blevet præciseret hvilke borgere der ikke tilbydes forebyggende hjemmebesøg

  • Borgere der får personlig pleje og praktisk bistand,
  • Går på daghjem,
  • Modtager psykisk støtte
  • Tilknyttet de palliative sygeplejersker

Der er evidens for, at besøges enkerne ½ + 1 år efter første besøg, klarer de sig betydeligt bedre. Derfor er de nu skrevet ind her, så det er muligt at tilbyde dem besøge at enker har stor gavn af et eller flere besøg efter dødsfald. Derfor er der nu mulighed for at tilbyde et supplerende opfølgende besøg.

Punktet med funktionsscreening er taget ud af kvalitetsstandarden, da det ikke længere var relevant at benytte.

Den forebyggende medarbejder kan tilbyde vejledning i dobbelte KRAM faktorerne. Før stod der kun KRAM.

Som opfølgning på lovændringen er der udarbejdet en ny kvalitetsstandard for de forbyggende hjemmebesøg, som skal godkendes af Senior- og Handicapudvalget

Økonomiske konsekvenser

Lovændringen forventes at være udgiftsneutral, idet der sker en omlægning af de nuværende forebyggende hjemmebesøg.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg godkendes

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Punkt 52 Orientering om overrækkelse af Handicapprisen 2019

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget og Handicaprådet har i fællesskab besluttet at indføre Årets Handicappris.

Prisen overrækkes d. 3. december i forbindelse med FN’s internationale handicapdag.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Handicapudvalget og Handicaprådet har i fællesskab besluttet at indføre Årets Handicappris.

Prisen overrækkes ved et arrangement d. 3. december i forbindelse med FN’s internationale handicapdag. Arrangementet gennemføres samtidig med overrækkelsen af støtte tildelt efter Servicelovens § 18. Arrangementet er planlagt til kl. 15.00 -18.00 og foregår i Tøjhuset og afvikles således, at overrækkelsen af § 18 midlerne sker først og dernæst overrækkes Handicapprisen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen vurdering.

Vurdering

Ingen vurdering.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Taget til efteretning.

Punkt 53 Orientering (Lukket)